ولخرج‌ترین گردشگران دنیا چه کسانی هستند؟

سازمان جهانی گردشگری فهرست ولخرج‌ترین گردشگران جهان را منتشر کرد و طبق معمول چند سال اخیر چینی‌ها همچنان با اختلاف زیاد، رتبه اول را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش ایمنا، سازمان جهان گردشگری (WTO) در گزارش جدید خود میزان درآمد گردشگری بین‌المللی در سال گذشته میلادی را ۱.۷ تریلیون دلار اعلام کرد تا با رشد ۴ درصدی، صنعت گردشگری برای هفتمین سال پیاپی رشدی بالاتر از صادرات کالا به خود اختصاص دهد.

گردشگری رتبه سوم درآمدهای حاصل از صادرات را در جهان پس از مواد شیمایی و سوخت و بالاتر از صادرات مواد غذایی و محصولات خودرویی در اختیار دارد.

در سال ۲۰۱۸ میلادی در مجموع ۱.۴ میلیارد گردشگر بین‌المللی سفر کردند که کشورهای فرانسه (۸۷ میلیون نفر)، اسپانیا (۸۲ میلیون نفر)، آمریکا (۷۷ میلیون نفر)، چین (۶۱ میلیون نفر) و ایتالیا (۵۸ میلیون نفر) به ترتیب پذیرای بیشترین تعداد از گردشگران خارجی بودند.

اما در فهرستی که از پرهزینه‌ترین گردشگران دنیا در مقاصد خارجی منتشر شده است چین‌ها با بیش از  ۲۷۷ میلیارد دلار و رشد ۵.۲ درصدی در مقایسه با سال گذشته آن با اختلاف فراوان در رتبه نخست قرار دارند تا همچون چند سال اخیر رتبه نخست ولخرج‌ترین توریست‌ها دنیا را به خود اختصاص دهند.

افزایش روزافزون ثروت چینی‌ها موجب شده آنها بزرگترین منبع صادرکننده گردشگر خارجی به بخش‌های مختلف جهان شناخته‌ شوند و بسیاری از کشورها در تلاش هستند سهمی از این بازار بزرگ و بالقوه برای خود داشته باشند.

پس از چینی‌ها، گردشگران آمریکایی قرار دارند که سال گذشته ۱۴۲.۲ میلیارد دلار در کشورهای خارجی هزینه کردند و رشد ۶.۸ درصدی را نسبت با سال گذشته‌اش رقم زدند.

توریست‌ها آلمانی و بریتانیایی نیز به ترتیب با هزینه‌کرد ۹۴.۲ میلیارد دلار و ۷۵.۸ میلیارد دلار و ثبت رشد ۱.۲ درصدی و ۳.۴ درصدی رتبه سوم و چهارم را به خود اختصاص دادند و توریست‌های فرانسوی‌ نیز با رشد چشمگیر ۱۰.۵ درصدی در مجموع ۴۷.۹ میلیارد دلار در کشورهای دیگر هزینه کردند.

اما بیشترین رشد در میان ولخرج‌ترین توریست‌های دنیا را روسی‌ها به نام خود ثبت کردند. آنها در سال ۲۰۱۸ میلادی ۳۴.۵ میلیارد دلار در سفرهای خارجی خود هزینه کردند که نشان از رشد ۱۱.۲ درصدی دارد و آنها را پس از توریست‌ها استرالیایی با هزینه ۳۶.۸ میلیارد دلار در رتبه هفتم فهرست قرار می‌دهد.

توریست‌های اهل کانادا (۳۳.۳ میلیارد دلار)، کره جنوبی (۳۲ میلیارد دلار) و ایتالیا (۳۰.۱ میلیارد دلار) نیز به ترتیب رتبه‌های بعدی فهرست پرهزینه‌ترین گردشگران بین‌المللی دنیا را در اختیار دارند.

منبع:ایمنا

معرفی ظرفیت‌های گردشگری از طریق تولید محتوای دیجیتال

شهردار سمنان گفت: برای ثبت اماکن تاریخی، گردشگری و اطلاعات آن‌ها در شهر سمنان برنامه‌ریزی‌هایی در بخش سامانه‌های دیجیتال تحت وب شده است.

سیدمحمد ناظم‌رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه گردشگری یکی از مؤلفه‌های هوشمندسازی شهری است، اظهار کرد: سمنان یکی از شهرهای شاخص در حوزه گردشگری است و تنوع و تعدد فرصت‌های تاریخی هم در داخل شهر و هم اطراف آن یکی از امتیازات منحصر بفرد این شهر محسوب می‌شود؛ به همین منظور برای ثبت اماکن تاریخی، گردشگری و اطلاعات آن‌ها در شهر سمنان برنامه‌ریزی‌هایی در بخش سامانه‌های دیجیتال تحت وب شده است.

وی ادامه داد: با استفاده از تولید محتوای دیجیتال، اماکن تاریخی و گردشگری و همچنین امکانات تسهیلات سفر برای مسافران در سامانه‌های و صفحه‌های نرم افزارهای مخصوص وارد و با فضاهای مجازی مرتبط لینک شده است تا گردشگران داخلی و همچنین گردشگران خارجی که سمنان را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند بتوانند به راحتی به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند و از طریق گوشی همراه و امکانات سهل‌الوصول داخل شهر، مکان مورد نظر را موقعیت‌یابی کنند و به نزدیکترین فرصت گردشگری هدایت شوند.

ناظم‌رضوی با بیان اینکه در این بخش فعالان در حوزه‌های گردشگری که با آژانس‌های مسافرتی و گروه‌ راهنمایان گردشگری نیز به کمک شهرداری آمده‌اند، تصریح کرد: بخش عمده‌ای از این کار انجام شده است و تا چند ماه آینده تکمیل می‌شود. البته علاوه بر تولید محتوای دیجیتالی، اطلاعات گردشگری سمنان به صورت دفترچه راهنمایی تهیه و در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد.

شهردار سمنان با اشاره ظرفیت زیرساخت‌های گردشگری در سمنان، گفت: هتل‌های سنتی ساخته شده در سمنان نسبت به چند سال قبل توسعه زیادی داشته است و درصد فعالان علاقه‌مند به بازسازی و مرمت خانه‌های قدیمی و تبدیل آن‌ها به اقامتگاه‌ها و فضاهای پذیرایی از گردشگران بیشتر شده است؛ همچنین کیفیت هتل‌های موجود در شهر ارتقا یافته است تا خدمات مطلوب‌تری را در اختیار گردشگران داخلی و خارجی قرار دهند.

منبع:ایمنا

توسعه فضای سبز لازمه رونق گردشگری شهری

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری اصفهان گفت: توسعه فضای سبز و به روزرسانی پارک‌ها از مهم‌ترین نیازهای رونق گردشگری شهری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، محسن ایروانی در آیین کلنگ‌زنی احداث پارک و فضای سبز شهرک مبارک‌آباد با اشاره به اهمیت تامین زیرساخت‌های خدماتی و رفاهی در افزایش رفاه مردم و جذب گردشگر، اظهار کرد: صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین صنایع درآمدزا در جهان به شمار می‌آید از این رو به عنوان یکی از اصلی‌ترین محورهای توسعه اقتصادی استان اصفهان مورد توجه قرار گرفته است.
وی فضای سبز و پارک‌های شهری را یکی از مهم‌ترین اجزاء صنعت گردشگری دانست و افزود: پارک‌ها و  فضای سبز مناسب  و دارای استانداردهای لازم در حوزه خدمات، امنیت و کیفیت نقش مهمی در استفاده شهروندان و حضور گردشگران دارد از این رو در طراحی مجموعه شهرک مبارک‌آباد باید به گونه‌ای اقدام شود که با حضور گردشگران از دیگر نقاط استان و کشور از فضای به وجود آمده بیشترین استفاده شود و رونق هرچه بیشتر منطقه را رقم بزند.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری اصفهان تصریح کرد: پارک‌های محله‌ای به عنوان ابزاری برای پر کردن اوقات فراغت خانواده‌ها و نسل جوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است از این رو باید تلاش کنیم با در نظر گرفتن واقعیت‌ها، خدمات بهتری را مردمی که در همه صحنه‌ها در کنار نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده‌اند، ارایه کنیم.
ایروانی با اشاره به زیرساخت‌های گردشگری شهرستان لنجان به‌ویژه در بخش بوم‌گردی گفت : تنوع گردشگری در ایران شامل بوم‌گردی ، آثار تاریخی و فرهنگی بوده و حرکت در این مسیر قطعا می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد و آنان را به شهرها و روستاهای شهرستان لنجان جذب کند.
منبع:ایمنا

راه‌اندازی خیابان‌های غذا به ارتقای کیفیت فضاهای شهری کمک می‌کند

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: برای خیابان‌های غذا معیارهای متفاوت و در عین حال زیبایی درنظر گرفته‌ شده که می‌تواند در بحث گردشگری و همچنین افزایش تعاملات اجتماعی موثر باشد.

ابراهیم گشتاسبی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با راه‌اندازی خیابان غذا در شیراز، اظهار کرد: در برنامه‌ریزی‌های انجام شده، دو خیابان را برای تبدیل به خیابان غذا در نظر گرفته‌ایم؛ خیابان مشکین‌فام در نزدیکی خیابان آزادی که مشکل ترافیکی خاصی به وجود نمی‌آورد، اما فضای تفریحی و گردشگری مناسبی برای شهروندان ایجاد می‌کند و دیگری خیابان نوروزی در مالی‌آباد شیراز است که در گام نخست برای این طرح درنظر گرفته شده است.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار شیراز با بیان اینکه تاکنون خیابان‌های غذا راه‌اندازی نشده اما جزء طرح‌های امسال است، ادامه داد: قرار است این خیابان‌ها به صورت پیاده‌راه طراحی شود و کاروان‌های غذا در سرتاسر خیابان، غذاهای مختلف عرضه کنند؛ البته هنوز زیرساخت‌های این دو خیابان برای تبدیل به پیاده‌راه و در نهایت خیابان غذا فراهم نیست، اما امیدوار هستیم تا پایان سال این کار به سرانجام برسد.

وی گفت: هدف از راه‌اندازی خیابان‌های غذا در شیراز، ساماندهی اغذیه‌فروشی‌ها و در کنار آن ارتقای کیفیت فضاهای شهری وافزایش تعاملات اجتماعی است البته برای این خیابان‌ها معیارهای متفاوت و در عین حال زیبایی درنظر گرفته‌ شده که می‌تواند در بحث گردشگری نیز موثر باشد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز تصریح کرد: خیابان غذا به خیابان‌هایی گفته می‌شود که اکثرا برای غذا خوردن با اولویت حداکثری عابر پیاده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

منبع:ایمنا

بافت تاریخی، سند هویت شهر

شهر پهنه‌ یک‌دستی نیست که همه بخش‌ها و مناطق آن شبیه یکدیگر باشد؛ شهر متشکل از اجزا و عناصری است که از نظر نما و منظر، ساکنان، کاربری و قدمت تاریخی با هم متفاوت است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر موجود زنده‌ای است که به مرور زمان از هسته مرکزی خود جدا و در سایر مناطق گسترده می‌شود. هر بخش از شهر ویژگی‌های خاصی را دارد که مدیریت شهری باید ضمن شناسایی بر مبنای آن برنامه‌ریزی و طرح‌های مختلف را اجرا کند.
یکی از ارزشمندترین بافت‌های شهری، بافت تاریخی است که به دلیل برخورداری از مولفه‌هایی چون قدمت تاریخی، ساختار محلات و اصلوب ساخت و ساز، سند هویت مردمان آن محسوب می‌شود، بنابراین تصمیم‌گیری درباره آن نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه از سوی مدیران شهری است.
برای آشنایی بیشتر با بافت تاریخی شهری، مولفه‌های ارزشمندی و فرصت‌ها و تهدیدات آن با “عبدالرضا ایزدی”، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری گفت‌وگویی را انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:
بافت تاریخی از منظر شهرشناسی چه اهمیتی دارد؟
بافت تاریخی که برخی به غلط به آن بافت فرسوده یا ناکارآمد می‌گویند در واقع سند هویت هر شهر است. در طول تاریخ شهرها تحولات زیادی را طی می‌کند که بر معماری، ساختار شهری، پیکربندی بافت شهری، جهت توسعه و تغییر مراکز حساس و مهم اثر می‌گذارد؛ اگر این تغییرات بر مبنای یک الگوی مشخص باشد نشان می‌دهد شهر و شهروندانش در مسیر تکامل قرار دارد، اما گاه پس از مدتی مشخص می‌شود معماری شهری فاقد استحکام و نمای شهری کسل‌کننده و ناخوشایند شده یا پیوستگی اجتماعی کاهش یافته یا شیوه شهرسازی بر اساس الگویی تکراری شکل می‌گیرد که نتیجه آن رکود اقتصادی، فرهنگی و معماری است؛ در اینگونه موارد شهرشناسان با بهره‌گیری از مولفه‌های اساسی موجود در بافت تاریخی، می‌توانند در برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت شهر و شهروندانش را به همان اصول صحیح و کارآمد اولیه بازگردانند. بنابراین بافت تاریخی حکم نوش‌دارویی را دارد که شهر را از زوال یا مرگ نجات می‌دهد.
بافت تاریخی چه تفاوتی با بافت‌های فرسوده و ناکارآمد دارد؟
بافت تاریخی مولفه‌هایی دارد که سبب ارزشمندی آن می‌شود. انتساب به دوره مشخص تاریخی، رعایت الگوهای معماری سنتی و اصیل، کارآمدی در زمان احداث و گاه استمرار کارآمدی حتی تا زمان حاضر، امکان نگارش سند تاریخی بنا بر اساس مقتضیات زمان و شواهد موجود و استفاده از مصالح ساختمانی متناسب با دوره تاریخی معین باعث تمایز و برتری بناهای بافت تاریخی می‌شود.
بافت تاریخی حتی پس از گذشت چند سده همچنان مقاوم است مانند میدان نقش‌جهان اصفهان، بازار تبریز، حرم رضوی در مشهد و گنبد سلطانیه زنجان و بافت شهری کهن پیرامون آن‌ها، اما بافت فرسوده از نظر قدمت کمتر از بافت تاریخی است و اگر با آن قدمتی مشابه داشته باشد کاملا تخریب شده به گونه‌ای که امکان مرمت آن نیست و هیچ ارزش تاریخی هم ندارد. بافت فرسوده مخصوصا اگر دچار ریزش یا فرونشست شده باشد برای منازل و اماکن اطراف خطرناک هم هست و باید فورا تخریب و تغییر کاربری داده شود.
بافت ناکارآمد مناطقی است که به صورت موقت ایجاد شده و اکنون دیگر رها شده یا کارایی آن از بین رفته است مثل میدانگاه‌های قدیمی، منازلی که در کوچ موقت سکنه شهری ایجاد شده و اکنون خالی از سکنه است. البته شاید در بعضی شهرها دقیقا نتوانیم بین بافت فرسوده و ناکارمد تفاوت قائل شویم ولی قطعا بین بافت بافت تاریخی با دیگر بافت‌های شهری تفاوت وجود دارد.
وظیفه مدیریت شهری در قبال بافت تاریخی چیست؟
هر بافت شهری دارای حریم است که باید با پهنه‌بندی مشخص از دیگر بافت‌ها یا کاربری‌های جدا شود، البته متآسفانه این مسئله در شهرسازی فعلی رعایت نمی‌شود. رعایت حریم بافت تاریخی از اهمیت بیشتری برخوردار است، چون این بافت شهری در حکم سند هویت شهر شهروندان است. نباید در حریم بافت تاریخی مراکز تجاری یا مراکزی که سبب تردد گسترده جمعیت است ایجاد شود، مسیرهای دسترسی به آن باید همواره باز و بدون مانع باشد. باید تمهیدات لازم برای اطفاء حریق احتمالی در آن اتخاذ شود، فضای بافت تاریخی نباید تحت تآثیر بلندمرتبه‌سازی‌ها قرار گیرد، خطوط مترو و اتوبوس شهری حتی‌المقدور نباید از آن عبور کند و در بهسازی و نوسازی آن باید از مصالحی از نوع آنچه در ساخت ابنیه به کار رفته استفاده شود و از انجام هر اقدامی مثل آسفالت معابر که شاکله بافت تاریخی را از بین می‌برد، خودداری شود.
منظور از توانمندسازی و بازآفرینی بافت تاریخی شهری چیست؟
بازآفرینی بافت تاریخی شهری چیزی شبیه مرمت آثار تاریخی است با این تفاوت که در مرمت تلاش می‌کنند یک بنا را طبق اصول معماری عصری که احداث شده بازسازی کنند، اما در بازآفرینی بافت تاریخی تلاش می‌شود تا یک منطقه یا محله شهری نوسازی و احیا شود.
بافت تاریخی در اکثر شهرها زنده و پویاست، یعنی هنوز افراد زیادی در آن زندگی می‌کنند، بنابراین باید با اجرای طرح‌هایی برای توانمندسازی و پیوند آن با سایر بخش‌های شهر اقدام شود.
چه طرح‌هایی برای توانمندسازی بافت تاریخی شهری مناسب است؟
در طول زمان و با گسترش شهر، بافت تاریخی دچار نوعی گسست و جدایی با دیگر مناطق می‌شود؛ خانه‌ها و مغازه‌های آن به عنوان انبار کالا یا ضایعات استفاده می‌شود، اقشار فقیر و کم‌درآمد و مهاجر و گاه اتباع بیگانه در آن ساکن می‌شوند.
مدیریت شهری باید کاری کند که بخشی از نیازهای شهر در بافت تاریخی برآورده شود. بهترین کار برای رونق این بافت شهری گسترش توریسم و گردشگری است. نما و منظر این بخش باید مرتبا ترمیم شود. رنگ‌بندی معابر این بخش بسیار مهم است و باید از همان رنگ‌های قدیمی به‌کار رفته استفاده شود.
مطلقا نباید از آسفالت و سیمان در احیای بافت تاریخی که مربوط به قبل از دوره پهلوی اول است استفاده شود و به جای آن باید آجرفرش و سنگ‌فرش منقوش یا ساده بکار برده شود.
نباید اجازه دهیم ساکنان بافت تاریخی در تعمیرات منتزل و مغازه‌ها و انبارها از درهای آهنی امروزی، آجرنماهای امروزی، سیمان و بلوک استفاده کنند؛ شهرداری و میراث فرهنگی باید با همکاری یکدیگر بر همه فرایند تعمیرات در این بخش نظارت کنند و حتی تسهیلاتی را برای خرید مصالح در اختیار مالکان قرار دهند.
تخفیف‌ها و تسهیلات شهرداری برای نوسازی بافت فرسوده اصلا نباید مشمول بافت تاریخی شود. پهنه‌بندی شهری باید با درنظر گرفتن مسیرهای منتهی به بافت تاریخی باشد تا طرح‌های توسعه شهری آسیبی به آن وارد نکند.
چه چیزهایی در شهرسازی امروزی، بافت تاریخی شهرها را تهدید می‌کند؟
متاسفانه قوانین مالکیت در کشور ما عمومی است و بر همین اساس نمی‌توان مالک خانه‌ها و ابنیه تاریخی را از بعضی دخل و تصرفات منع کرد؛ درحالی که در کشوری مانند نروژ یا انگلستان، وارثان ابنیه واقع شده در بافت تاریخی شهر باید قوانین ویژه‌ای را درخصوص فروش، تغییرکاربری، تعمیرات، سکونت و … رعایت کنند. متقاضیان خرید در این بخش شهر هم باید اهلیت لازم را داشته باشند و مثلا اگر در گذشته سابقه آسیب رساندن به بنای تاریخی را دارند از خرید منع می‌شوند یا باید وثایق سنگین بسپارند.
پدیده برج‌سازی که از میانه دهه ۷۰ آغاز و تا اواخر دهه ۸۰ در اوج خود قرار داشت نیز باعث شد بخش زیادی از بافت تاریخی شهری تخریب و به ساختمان‌های بلندمرتبه تبدیل شود.
چون اکثرا بافت تاریخی در هسته مرکزی شهر قرار دارد و عمدتا تمرکز اماکن تجاری در آن زیاد است، برخی سرمایه‌گذاران اقدام به احداث سیتی‌سترها یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این قسمت می‌کنند در حالی که مدیریت شهری باید اصناف کوچک و سنتی را در این قسمت دایر کند.
به‌روز نبودن طرح جامع در بسیاری از شهرها و بی‌توجهی به پهنه‌بندی مناطق که منجر به شکستن حریم بافت تاریخی شده است، اجرای زرح‌های اصلاحی را با مشکل مواجه کرده، اما با وجود این مشکل، اگر با استفاده از روش پلاک‌کوبی و تجدید نقشه‌های توپوگرافی آنچه از بافت تاریخی باقی مانده است را مشخص کنند، امکان جلوگیری از تخریب بیشتر و احیای بافت تاریخی وجود دارد.

منبع:ایمنا

گردشگری شهری جدیدترین منبع درآمد کشورها

بررسی وضعیت شهرهایی که همه ساله و در فصل‌های مختلف مورد بازدید جهانگردان قرار می‌گیرد نشان می‌دهد تغییرات ناشی از جهانگردی در آن‌ها بسیار چشمگیرتر و مهم‌تر از تغییراتی است که ناشی از انجام سایر فعالیت‌های اقتصادی است.

به گزارش ایمنا و بر اساس چکیده یک مقاله عوامل تاثیرگذار بر رشد و توسعه صنعت جهانگردی شهری در ایران و موثرترین عوامل، راهکارهای لازم و اساسی در توسعه و رشد آن برای استفاده متولیان و بخش‌های خصوصی و دولتی صنعت جهانگردی نیازمند تحلیل و بررسی است.

بررسی وضعیت شهرهایی که همه ساله و در فصل‌های مختلف مورد بازدید جهانگردان قرار می‌گیرد نشان می‌دهد تغییرات ناشی از جهانگردی در آن‌ها بسیار چشمگیرتر و مهم‌تر از تغییراتی است که ناشی از انجام سایر فعالیت‌های اقتصادی است. جهانگردی از مهم‌ترین فعالیت‌های انسان معاصر است که همراه با به وجود آمدن تغییراتی شگرف در سیمای زمین و تحولاتی بنیادین در شرایط اقتصادی، فرهنگی و آداب و رسوم به گسترش یافته است.

شهرنشینی از علل گسترش صنعت توریسم

صنعت گردشگری پس از اتمام جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۵۰ و با گسترش شهرنشینی، کاهش ساعات کار، توسعه روز افزون راه‌ها و شبکه‌های حمل و نقل، ارتقاء سطح فرهنگ عمومی ‌و اصلاح قوانین و مقرارت به سرعت توسعه پیدا کرد تا جاییکه امروزه این صنعت به یک پدیده و از نمادهای عصر تمدن تبدیل شده است.

رفع تبعیض و توزیع عادلانه امکانات بین شهرها از سیاست‌های اصلی مدیران اجرایی است، این در حالی است که توسعه گردشگری در طولانی مدت ضمن تحقق درآمد پایدار منجر به رفع تبعیض‌ها می‌شود. شهرها با موقعیت‌های جغرافیایی مختلف و با اقلیم‌های متفاوت و پتانسیل‌های گردشگری، می‌تواند در بخش‌های متفاوت از این صنعت اعم از اکوتوریسم، توریسم سلامت، توریسم میراثی و… سهمی ارزنده ایفا کند.

گردشگری شهری سومین منبع درآمد کشورهای جهان

به علت ویژگی‌های منحصر به فرد گردشگری، این صنعت از سوی دانشمندان و صاحب‌نظران به صادرات پنهان و صنعت بدون دود شهرت یافته است. این صنعت به‌ویژه در حوزه شهری در سال‌های اخیر در رشته‌های مطرح اقتصادی جهان بعد از نفت و خودروسازی قرار گرفته و بر اساس پیش‌بینی محققان تا سال ۲۰۱۵ به عنوان بزرگ‌ترین صنعت و فعالیت اقتصادی جهان در خواهد آمد. تجهیزات مورد نیاز جهانگردان نظیر مهمان‌سراها، رستوران‌ها و مکان‌های تفریحی که در کرانه‌های دریاها، نواحی کوهستانی، مناطق جنگلی و در اطراف چشمه‌های آب گرم معدنی تاسیس شده گویای نقش مهم و اثرگذار جهانگردی در دگرگون ساختن چهره زمین است.

به نظر می‌رسد کشورهای صاحب نفت که تنها یک منبع درآمد در اختیار دارند، باید بیشتر از سایر کشورها به صنعت گردشگری اهمیت داده و به راحتی از آن چشم‌‎پوشی نکنند، زیرا این صنعت عامل بسیار مهمی‌ در ایجاد منابع جدید درآمدی در بخش‌های مختلف به‌‍‌ویژه شهرها محسوب می‌شود.

 کشور ایران با پیشینه تمدنی کهن و جاذبه‌های متنوع تاریخی، شهرهایی با سابقه کهن، فرهنگی و زیست محیطی، هنوز از مزایای این صنعت آنگونه که شایسته است استفاده نکرده و با وجود اینکه در تمامی ‌برنامه‌های توسعه تدوین شده در سال‌های اخیر بر رهایی از اقتصاد تک محصولی متکی بر صادرات نفت تأکید شده، ولی در مقام عمل موفقیتی در این زمینه به‌دست نیاورده است.

رشد و توسعه صنعت توریسم در ایران به عنوان یکی از راهکارهای رهایی از اقتصاد تک محصولی و متنوع سازی منابع درآمد کشور، باید بیش از پیش مورد توجه برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران کشور قرار گیرد. بدون شک محقق شدن آن نیازمند تدوین برنامه جامع گردشگری و سند چشم‌انداز گردشگری است تا افق سال‌های آینده مشخص و سیاست‌های کلی استان در جهت ترغیب بخش‌های مختلف به‌ویژه سرمایه‌گذاان بخش خصوصی روشن و قابل ارایه باشد.

منبع:ایمنا

بهترین خیابان اروپا را فقط “پیاده‌ها” می‌بینند!

در سراسر جهان شهرهای بسیاری وجود دارد که به منظور برخورداری از مزایای پیاده‌راه‌سازی و تامین رفاه حال عابران پیاده، اقدام به بهسازی و مناسب‌سازی بافت‌های قدیمی و جدید خود در این زمینه کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کپنهاگ، شهری است که برای داشتن خیابان‌های سرسبز و بی‌نظیر مخصوص عابران پیاده خود شهرت جهانی و بین‌المللی دارد و با دو شاخصه دارا بودن کافه‌های روباز فراوان و فرهنگ ملی غنی شناخته شده است. این شهر از نخستین شهرهای جهان است که اقدام به پیاده‌راه‌سازی کرده است و از جمله موفق‌ترین شهرهایی به حساب می‌آید که تردد اتومبیل‌ها را در بسیاری از خیابان‌های اصلی و مرکزی خود ممنوع کرده است.

کپنهاگ همچنین شهری است که ایجاد و رونق ساختمان‌ها، جاده‌ها و خیابان‌های توسعه‌یافته و زیبای آن به هیچ وجه به طور تصادفی و با شتاب انجام نگرفته است. نقطه به نقطه این شهر، به هر منظوری که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد، حاصل سال‌ها طراحی و برنامه‌ریزی شهری است که پیاده‌سازی آن‌ها با دقت کامل انجام گرفته است.

بسیاری از این برنامه‌ریزی‌ها دربرگیرنده مسیرهای فردمحور و مختص عابران پیاده است. یکی از این مناطق، مرکز خرید خیابان “استروگت” واقع در مرکز شهر کپنهاگ، پایتخت دانمارک است که از جمله محبوب‌ترین جاذبه‌های جهانگردی و یکی از طولانی‌ترین خیابان‌های پیاده‌راه‌سازی شده اروپا با طول بیش از یک کیلومتر است.

blank

سال ۱۹۶۲ و از زمانی که مرکز خرید اصلی این خیابان تبدیل به تفرجگاه عابران پیاده شد نقطه عطفی برای این خیابان محسوب می‌شود. از آن زمان حدود ۹۶ هزار کیلومترمربع آن به تردد عابران پیاده اختصاص یافت و تردد اتومبیل‌ها تنها با پایین‌ترین سرعت امکانپذیر است.

استروگت دارای پیچ و خم‌های بسیار، خیابان‌های باریک، قدیمی و طولانی و به طور کلی شامل یک مجموعه خطی از چهار خیابان قرون وسطایی است که وجود ساختمان‌های شکیل، سر به فلک کشیده و انبوه در کنار مغازه‌های رنگارنگ، متنوع و چشم‌نواز در آن حس مرموز و اسرارآمیزی در دل رهگذران و بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند.

blank

پیکربندی‌های خاص این ساختمان‌ها هم‌چون حفاظ و مانعی طبیعی در برابر وزش باد عمل می‌کند. این خیابان برای استفاده قشرهای مختلف جامعه با پیشینه‌های گوناگون، فرهنگ‌های متنوع و قومیت‌های متفاوت ساخته شده است که حضور این حجم از تنوع و تفاوت در کنار معماری متنوع تاریخی آن، محیطی آرام‌بخش و لذت‌بخش فراهم آورده است.

blank

امروزه خیابان استروگت بهترین محل تهیه سوغات و خرید به حساب می‌آید، مملو از رستوران‌ها و کافه‌های متعدد است، میزبان یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری دانمارک است، در سراسر آن نوای موسیقی نوازندگان خیابانی به گوش می‌رسد و امکان کسب آرامشی نشاط‌آور را برای همگان فراهم می‌آورد. آنچه این خیابان را از دید انسان منحصر به فرد می‌کند، میدان‌های رو باز آن است که به همراه سایر جاذبه‌ها و امکانات به برگزاری تفریحات رسمی و غیررسمی اختصاص یافته است.

blank

از سوی دیگر علاوه بر مناطق مخصوص پیاده‌روی، این خیابان دارای مسیرهای مختص دوچرخه‌سواری فراوان است که در تمامی فصول سال و در هر نوع شرایط آب و هوایی مملو از دوچرخه‌ها و دوچرخه‌سواران، در طیف وسیعی از رده‌های سنی و شرایط اجتماعی مختلف است؛ دوچرخه‌هایی که در خدمت همه اقشار از ‌مدیران تجاری برجسته گرفته تا بازنشستگان مسن و از زوج‌های جوان گرفته تا والدینی با فرزندان نوپا و یا کودکان چند ساله است. بدین ترتیب خیابان استروگت، یکی از صدها نمونه پیاده‌سازی شده در شهر کپنهاگ است که آن را تبدیل به شهری برای مردم و فضایی دوستدار مردم می‌کند.

منبع:ایمنا

 

وجود ۶۰۰ موزه فعال در ایران

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بازدید گردشگران خارجی از این موزه ها می تواند به شناخت بیشتر آنها از ایران کمک شایانی کند.

به گزارش ایمنا، علی اصغر مونسان در آئین افتتاحیه «نمایشگاه میراث باستان شناسی اسپانیا گزیده‌ای از موزه باستان شناسی آلیکانته» با اشاره به نقش تاثیرگذار موزه‌ها در نشان دادن فرهنگ صلح و دوستی ملت‌ها، اظهار کرد: بسیار زیباست در دنیای پر آشوب کنونی موزه ها بتوانند نقش صلح و دوستی میان ملت‌ها و دولت‌ها را ایفا کنند.

وی با بیان اینکه موزه ها و برگزاری موزه های مشترک میانه ملت‌ها می تواند سبب شناخت واقعی ملت ها از یکدیگر شود، ابراز امیدواری کرد که در جهانی که فروش اسلحه و سلاح‌های کشتار جمعی وجود دارد این گونه برنامه ها پیام صلح دوستی افزایش یابد.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، افزود: موزه ها نشان می دهند چگونه ملتی هایی چون ملت ایران از دیرباز در صلح و دوستی زندگی می کردند.

مونسان با بیان اینکه چرا ایران در حوزه گردشگری هدف گذاری تا بخش مهمی از اقتصاد کشور باشد، گفت: هدف از گردشگری جنبه‌های اقتصادی نیست و موضوعات فرهنگی و اجتماعی را نیز در نظر داریم.

مونسان از وجود ۶۰۰ موزه فعال در ایران خبر داد و گفت: بازدید گردشگران خارجی از این موزه ها می تواند به شناخت بیشتر آنها از ایران کمک شایانی کند.

نمایشگاه میراث باستان‌شناسی اسپانیا گزیده‌ای از موزه باستان شناسی در موزه ملی ایران از تاریخ ۳۱ شهریور سال جاری تا ۲۶ فروردین سال آینده در سالن نمایشگاه‌های موقت موزه باستان شناسی و هنر دوره اسلامی برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه ۲۰ اثر فرهنگی تاریخی از موزه باستان شناسی بنده در والنسیای اسپانیا از دوره پایین سنگی سر گذاشته شده است که به نوعی تأثیرات همجواری با دریای مدیترانه را می توان در آن مشاهده کرد این بحث گالریه مختلف دوران پارینه سنگی تا دوره مفرغ دوره آهن عصر مدرن و معاصر روابط سیاسی ایران و اسپانیا در سده هفدهم میلادی است.
نمایشگاهی با عنوان ایران مهد تمدن با بیش از ۱۹۰ باستان شناسی ایران در الیکانته اسپانیا برگزار شد که مورد استقبال بیش از ۱۰۰ هزار بازدید کننده قرار گرفته است.
نمایشگاه میراث باستان شناسی اسپانیا باستان شناسی الیکانته ششمین نمایشگاه مشترک ایران با دیگر کشورهاست.

پیش از برپایی این نمایشگاه ادواردو لوپز بوسکتس سفیر اسپانیا در تهران و مدیران موزه الیکانته، توضیحاتی درباره نقش برپایی چنین نمایشگاه در روابط فرهنگی دو کشور ارائه کرد.

منبع:ایمنا

کویر ،راهی برای رهایی از سرمای شهر

شاید خیلی از ما با نزدیک‌ شدن به فصل‌های سرد سال، قید طبیعت‌گردی را بزنیم و دوست نداشته باشیم در فصلی سفر کنیم که سرما، مانعِ لذت بردن‌مان از طبیعت شود. از آن‌طرف مقصدِ اول بسیاری از مردم برای سفر، محدود به شهرهای شمال ایران شده است. این موضوعی‌ست که که نمی گذارد چشم‌انداز درستی از دیگر مناطق گردشگری کشورمان داشته باشیم و بدانیم مناطقی هستند که در فصل‌های سرد هم می‌شود به آن‌ها سفر کرد و لذت برد.

کویرهای ایران همان مناطقی هستند که در پاییز و زمستان می‌توانند تجربه شیرینی از سفر به ما بدهند. روزهای کویری گرم و شب‌هایش سرد است. شب‌های کویری معروفند به اغواگریِ نور ستاره‌ها و رقص شهاب‌سنگ‌ها. هرکسی به آن سفر کند، حتما بعد از بازگشت از جادوی شب‌هایش خواهد گفت. روزهای کویر جان می‌دهند برای راه رفتن روی رمل‌هایی که گرما را در ذرات‌شان محبوس کرده‌اند و انگشتان پای آدم را می‌فشارند.

در فصل‌های سرد همیشه می‌توان روی سفر به کویر حساب کرد و تصویر قدیمی سرما و سفر را در ذهن تغییر داد. در ادامه بهترین کویرهای ایران را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید در فرصت باقی مانده از فصل‌های سرد، به آن‌ها سفر کنید.

مرنجاب، لذتِ غلت خوردن روی رمل‌های شنی

blank

یکی از کویرهای نام‌آشنای ایران، کویر مرنجاب است. این کویر زیبا در نزدیکی اصفهان قرار دارد و فاصله‌ی آن تا شهر کاشان حدود ۵۳ کیلومتر است. این منطقه در زمان صفویان در مسیر جاده‌ی ابریشم قرار گرفته و یکی از محل‌های محبوب شاه عباس صفوی بوده است. آفرود سواری، شترسواری، و کویرپیمایی با موتورهای چهار چرخ، از محبوب‌ترین تفریحات کویر مرنجاب است. روی رمل‌های شنی این کویر می‌توان غلت خورد و به پایین آمد و داغی شن‌ها را با دست حس کرد.

مرنجاب یکی از زیباترین آسمان‌ها را دارد و در بعضی از شب‌هایش می‌توان بارش شهاب سنگ و نورِ ستاره‌های دنباله‌دار را دید.

ورزنه، بزرگترین سایت تفریحیِ کویری ایران

blank

کویر ورزنه یکی از کویرهای نزدیک به تهران است و با پایتخت حدود ۲ تا ۳ ساعت فاصله دارد. کویر ورزنه نزدیک روستای ورزنه قرار و نام خود را از این منطقه گرفته است. بزرگترین سایت تفریحی کویری ایران در این کویر وجود دارد و حیواناتی مانند روباه شنی و سارگپه در کنار گیاهانی چون اسکبیل و تق تقو، وضعیت زیست بومی این منطقه را غنی کرده است. در کویر ورزنه دست‌تان برای تفریح کردن باز است و گزینه‌های تفریحی زیادی دارید که می‌توانید هرکدام را که باب سلیقه‌تان است امتحان کنید.

شترسواری، زیپ لاین، پاراگلایدر، باگی‌سواری و آفرودسوری از جمله گزینه‌های تفریحی این کویر است. عکاسی در شب و رصد ستارگان نیز لذت دیگری‌ست که در سفرتان به کویر ورزنه می‌توانید امتحان کنید. در سفرزون می‌توانید با گزینه‌های تفریحی و هزینه تفریحات در کویر ورزنه آشنا شوید.

ابوزیدآباد، بازدید از جاذبه‌های تاریخی در کنار شن‌سواری

blank

ابوزیدآباد یکی دیگر از کویرهای نزدیک به استان اصفهان است که در فاصله چند کیلومتری کاشان قرار گرفته. در این کویر نیز می‌توان تفریحاتی مانند شن‌سواری و پیاده‌روی روی رمل‌های شنی را تجربه کرد، اما شاید این تنها توصیف کافی درمورد ابوزیدآباد نباشد؛ زیرا این کویر جاذبه‌های تاریخی فراوانی نیز دارد که به محبوبیتش افزوده است. بعد از آن‌که با قدم زدن روی رمل‌های شنتی کویر آرامش گرفتید و گرمای شن‌ها زیر پوست‌تان رفت، وقت آن است که از جاذبه‌های آنجا مانند قلعه کرشاهی، شهر زیرزمینی نوش آباد و کاروانسرای صفوی دیدن کنید.

جالب است که ابوزیدآباد پایتخت گویش‌های کهن ایران محسوب می‌شود. گویش «بیذوی» و فرهنگ مردم آنجا به اهمیت این منطقه افزوده است.

منبع:مشرق نیوز

شهر گور

شهر باستانی اردشیرخوره در بستر دشت فیروزآباد

بازمانده‌های شهر اردشیرخوره مهمترین اثر ساسانی دشت فیروزآباد به شمار می‌رود. بر اساس متن پهلوی” کارنامه اردشیر پاپکان” بخش عمده دشت فیروزآباد پیش از ایجاد شهر اردشیرخوره، یک باتلاق و آبگیر بوده است. این بخش باتلاقی بوسیله اردشیر و به منظور ایجاد شهر اردشیرخوره، زهکشی و خشک گردید. سپس اردشیر با ایجاد یک تقسیم‌بندی در اراضی دشت و انتقال آب از رودخانه تنگاب به توسعه کشاورزی در زمین‌های اطراف شهر پرداخت.

با توجه به تصاویر هوایی می­توان گفت که الگوی متمرکز و شعاعی خیابانهای شهر مدور اردشیرخوره در فراسوی دیوارهای آن و در میان دشت فیروزآباد نیز ادامه یافته است. خطوط شناسایی شده در امتداد این خیابانها در برخی قسمت‌ها تا فاصله حدود ۱۰ کیلومتری از برج مرکزی نیز قابل ردیابی است. (در یک مورد جالب از این امتدادها می‌توان به دیواری اشاره کرد که به احتمال فراوان بازمانده یک آبراه بوده و درست در راستای شمالی- جنوبی برج مرکزی شهر قرار گرفته است. آب این آبراه از چشمه‌های خاوری دشت فیروزآباد و با کندن مسیر آن در صخره‌های دامنه کوه و همچنین ایجاد یک تونل تامین می‌شده است. احتمالا ‌پس‌زمینه داستانی که در متون تاریخی درباره بریدن کوه بوسیله اردشیر بیان شده، همین آبراه کنده شده در کوه بوده است). دو محور اصلی عمود بر هم که دشت فیروزآباد بر اساس آنها تقسیم‌بندی شده است، بر اساس چهار ضلع اصلی برج مرکزی و همچنین دروازه‌های چهارگانه شهر اردشیرخوره، انتخاب شده است. امتداد این محورهای اصلی به
ویرانه‌های برخی بناها منتهی می­شوند که عمدتا همزمان با شهر اردشیرخوره ساخته شده و جزئی از برنامه ساخت و سازهای اردشیر بوده‌اند.

ساختار کلی شهر اردشیرخوره (شهرگور دوره اسلامی)

شهر اردشیرخوره با نقشه‌ای کاملا مدور با قطر ۱۹۵۰ متر ساخته شده است. فضای داخلی شهر مثل یک چرخ پره­دار بوسیله ۱۰ محور خیابانی به ۲۰ ناحیه بزرگ و همانند هم تقسیم گردیده بود و آثار این تقسیم‌بندی هنوز هم در تصاویر هوایی مشخص است. همچنین فضای مرکزی شهر، خود در باروی مدور دیگری که قطر آن در حدود ۴۰۰ متر بوده قرار داشته است.خیابانهای شهر به صورت شعاع‌هایی به کناره‎های این باروی داخلی منتهی می‎شده‌اند. در نقطه مرکزی فضای داخلی شهر، برج عظیم چهار گوشه‌ای (که در متون تاریخی به نام تیربال از آن نام برده شده) قرار دارد که در واقع مرکز تمامی شهر محسوب می­شود. در اطراف این برج تپه‌های بزرگی که ازآوار بناها شکل گرفته‌اند، دیده می­شود. این تپه‌ها با توجه به ابعاد عظیم آنها و همچنین شواهد باستان‌شناختی دیگر، بازمانده بناهای عمومی و حکومتی به نظر می‌رسند و برخی از آنها همانند بنای موسوم به تخت‌نشین که آتشکده اصلی شهر بوده، تا حدودی شناخته شده‌اند. در واقع می‎توان گفت که در داخل دایره مرکزی شهر فقط ابنیه آیینی، اداری، تشریفاتی قرار داشته‎است. در حالیکه دایره خارجی و بزرگتر شهر محل خانه‌ها و ابنیه ساکنان شهر بوده است. بخش مرکزی شهر، به صورت غیر مستقیم با مناطق مسکونی و محل‌های کار و تجارت در دایره بیرونی شهر در ارتباط بوده­اند. در انتهای دو محور اصلی شهر، چهار دروازه شهر قرار داشته و محل دروازه‎های مذکور در باروی شهر، هنوز هم بصورت بخش‌های خالی و بریده باقیمانده‎است. مصالح باروی شهر از خشت و چینه بوده و یک خندق با عرض ۳۵ متر نیز گرداگرد خارج آن وجود داشته است.

از دیدگاه مفهومی، نقشه مدور شهر اردشیرخوره بر اساس اندیشه­های اردشیر در ارتباط با چگونگی نظام حکومتی مدنظر وی طرح‌ریزی شده است. طرح‌ریزی شهر اردشیرخوره، با شکل دایره و بر پایه یک نقطه مرکزی که شعاع‌ها و دوایر دیگری در اطراف آن قرار دارد، نمادی از حکومت آرمانی اردشیر بوده که در آن شاه در مرکز شاهنشاهی و دیگر بخشهای حکومت و جامعه به ترتیب اهمیت در سطوح دیگری در اطراف او قرار داشته اند. در واقع اردشیر اندیشه‌های خود در مورد شکل دادن به یک حکومت مرکزی نیرومند (بر خلاف حکومت نامتمرکز اشکانی) را در قالب نقشه یک شهر و تقسیمات ویژه آن شکل داده است.

هسته مرکزی شهر اردشیرخوره

 خیابانهای شعاعی شهری مدور اردشیرخوره به بخش مرکزی شهر که این نیز خود به صورت دایره‌ای با قطر ۴۰۰ متر بود، منتهی می­گردید. این دایره مرکزی با ایجاد بارویی محصور شده بود. در نقطه مرکزی این دایره برجی با ارتفاع ۳۰ متر قرار داشته است که امروزه هسته مرکزی آن پابرجا مانده است. ویرانه‌های دیگری نیز به صورت تپه‌هایی در بخش مرکزی بازمانده است که با توجه به موقعیت و گستردگی آنها تصور می‌رود که بازمانده بناهای اداری، تشریفاتی و آیینی بوده‌اند. (در مقابل، خانه‌های مردم عادی در فاصله بین باروی دایره مرکزی تا باروی بیرونی گرداگرد شهر قرار داشته‌اند). مصالح مورد استفاده در بناها در بخش مرکزی شهر و همچنین در بخش سکونتی مردم عادی از خشت بوده است. در این میان دو استثنا وجود دارد، بنای چهار تاقی موسوم به تخت‌نشین که با سنگ تراشیده شده ساخته شده و برج مرکزی شهر که با نام ” تیربال ” در متون تاریخی از آن نام برده شده است.

بنای موسوم به تخت‌نشین (آتشکده)

بازمانده بنای موسوم به تخت‌نشین در واقع ویرانه‌های يك چهار تاقی با ابعاد ۱۴٫۶۵ در هر ضلع و ۴ ایوان پیش آمده از هر ورودی آن است. فضای مرکزی چهار تاقی، گنبدی آجری، با قطری در حدود چهارده متر داشته است. این بنا به احتمال، آتشکده اردشیر بوده که در کتاب کارنامه اردشیر بابکان و دیگر منابع از آن اسم برده شده است. وجودبرخی ساقه ستونها، با مشخصات هخامنشی در نزدیکی این بنا، این تصور را به وجود آورده بود که بنای مذکور ساختاری مربوط به دوره هخامنشی است. با این حال بدون شک می‌توان گفت که مصالح مذکور پس از دوره هخامنشی به محل بنا منتقل شده بودند. ابداع پلان چهار تاقی در دوره ساسانی که به نظر می‌رسد، بنای حاضر یکی از نخستین نمونه‌های آن است، به عنوان یکی از مهمترین پلان‌های معماری در تاریخ ساسانی مطرح می‌گردد. توسعه پلان این بنای ویژه که با نام عمومی آتشکده یا چهار تاقی در ایران شناخته شده است، به صورت شکل ویژه معماری مذهبی دوره ساسانی در می‌آید.

برج مرکزی شهر اردشیرخوره

ساختار برج مانند موسوم به” تیربال”(آنگونه که در کتابهای تاریخی از آن اسم برده شده است)، درست در نقطه مرکزی شهر اردشیرخوره قرار گرفته است. این برج، ستونی مربع شکل با طول هر ضلع ۹ متر و ارتفاع حدود ۳۰ متر است و با سنگ و ملاط گچ وآهک ساخته شده است. این ستون در واقع هسته یک برج پله­دار بوده که پله ها و دیوار بیرونی آن از بین رفته است. به نظر می‌رسد ابعاد اصلی برج مربعی با ابعاد هر ضلع، ۲۰ متر مربع بوده است. نخستین بازدید‌کنندگان محوطه این تصور را داشته‌اند که برج مذکور دارای یک پلکان بیرونی و شکل نهایی خود برج نیز به صورت زیگورات بوده است تا اینکه باستان‌شناس آلمانی، ارنست هرتسفلد، شکل واقعی آن را شناسایی نمود. در ارتباط با کارکرد برج مورد بحث باید به کاربرد نظامی و امنیتی آن اشاره کرد. در واقع از فراز این بنا با استحکامات قرار گرفته در ارتفاعات دره تنگاب که راه اصلی ورود به دشت فیروزآباد به شمار می‌رود، ارتباط بصری برقرار بوده است. همچنین این برج به عنوان نقطه مرکزی برای طرح‌ریزی پلان مدور شهر اردشیر خوره و همچنین تقسیم‌بندیهایی که در اراضی دشت فیروزآباد در زمان اردشیر صورت گرفته بود، مورد استفاده قرار گرفته است.