زنان حق ورود به جزیره اوکینوشیما را ندارند

جزیره اوکینوشیما ژاپن (Okinoshima Island)

جزیره اوکینوشیما در ناحیه ای به نام سوگونی (sougonnni) و در دریای میانی بین دو کشور ژاپن و کره واقع شده است. این جزیره از زمان های بسیار قدیم و حتی دنیای باستان برای مردم ژاپن بسیار اهمیت داشته است. بسیاری از مردمان ژاپنی برای دعا و آرزو به این جزیره می رفتند و برای امنیت در دریا و قایق رانی های خود دعا می نمودند.

در جزیره اوکینوشیما حدود ۸۰،۰۰۰ هدایا و گنج پیدا شده است که اکنون و امروزه از آن به عنوان گنج ملی یاد می شود. همانطور که حتی ورود به این جزیره ژاپنی برای خانم ها ممنوع است، سختگیری های بسیاری در این مورد انجام می دهند. این قوانین و قواعد که از آن به کارهای حرام در این جزیره نام می برند از زمان های بسیار دور و در دوران باستان شناسی مربوط به یک میلیون سال پیش در این جزیره وجود داشته و همچنان حفظ شده اند.

در سه بنا و عبادتگاهی که در  جزیره اوکینوشیما ژاپن به نام های اوکینوشیما (Okinshima)، اوشیما (Oshima) و کیوشو (Kyushu) واقع شده است می توانید ۳ زن را بشناسید که در عکس ها و مجسمه های درون این بناها قابل شناسایی است و جزو زن های مقدس برای ژاپنی ها به شمار می آیند. از این ۳ زن تا به امروز به خوبی یاد شده و برای آن ها حرم هایی در این جزیره ساخته اند و هر فردی که به دیدار این جزیره می آید، با خود نذری ها و هدایایی را به همراه می آورد. ترتیب دیدن این حرم ها بسیار اهمیت دارد. زمانی که هر مردی وارد این جزیره می شود، ابتدا باید حتما به دیدن هر ۳ این حرم ها و عبادتگاه ها برود.

اولین عبادتگاه مقدسی که مردان برای عبادت به درون آن می روند، عبادتگاه اوشیما است که در آن شخصی به نام اوکیتسو-میا یوهایشو به خاک سپرده شده است. پس از آن به دیدن عبادتگاه اوکینوشیما می روند. در نهایت پس از انجام تشریفات و آداب عبادت، تمام افرادی که وارد جزیره شده اند و تا این حرم آمده اند، با یکدیگر جمع شده و به صورت گروهی به سمت عبادتگاه شیمبارو–نویاما حرکت می کنند.

این افراد در طول راه و در نهایت در آن مکان مشخص به انجام آداب و رسوم عبادتی خود پرداخته و مراسم خود را تکمیل می نمایند. شواهدی از افرادی که سنت عبادت را جزیره مقدس اوکینوشیما پرورش داده اند، در دسترس است. جزیره اوکینوشیما ژاپن و سایت های وابسته به آن، در ناحیه موناکاتا (Munakata) در فهرست میراث جهانی در ماه جولای ۲۰۱۷ به ثبت رسیده است.

جزیره اوکینوشیما متعلق به کیست؟

هم اکنون از تمام قایق های ماهیگیری که در اطراف جزیره به کار مشغولند خواسته شده است که فاصله مشخصی را تا جزیره حفظ کنند و وارد حریم آبی جزیره نشوند. همچنین درون جزیره و در سرتاسر آن دوربین های امنیتی کار گذاشته شده است تا از ورود افراد غیر مجاز جلوگیری شود. این جزیره هم اکنون متعلق به فردی به نام موناکاتا تایشا (Munakata Taisha) است و اگر کسی بدون وجوز پا به درون جزیره اوکینوشیما ژاپن بگذارد، پیگرد قانونی خواهد داشت و جرم مرتکب شده است. کشیش های شینتو که درون جزیره مستقر هستند و همیشه در اینجا زندگی می کنند.

قوانین درون جزیره اوکینوشیما

از مهم ترین قوانین ورود به جزیره می توان به ممنوع بودن ورود خانم ها به آن اشاره کرد. جدای از آن، بسیاری از مردان نیز به سختی اجازه ورود به این جزیره را دریافت می کنند. پس از ورود به جزیره باید از یک سری قوانین پیروی کنند. برای مثال، حتی اگر کسی مجاز به ورود به جزیره باشد، ممنوع است که حتی یک کلمه در مورد آنچه که دیده یا شنیده است، صحبت کند.

همچنین هیچ کس نباید از این جزیره، چیزی بیرون ببرد. از یک شاخه درخت گرفته تا چمن یا سنگ ریزه.
قبل از ورود به جزیره، تمام مردان باید ابتدا در همان بندر خود را تماما غسل داده و پاکیزه وارد خام جزیره شوند. آن ها معتقدند که آب دریا تمام ناخالصی ها و ناپاکی ها را از بدن می شوید و با خود می برد.

جزیره اوکینوشیما
جاذبه های درون جزیره اوکینوشیما

جزیره اوکینوشیما ژاپن از زمان های قدیم با قوانین منع ورود به جزیره پنهان شده بود و با همین روش توانسته همچنان دست نخورده و سالم باقی بماند. محدودیت های ورود به جزیره حتی امروزه هم وجود دارد. در نتیجه اینجا جزیره ای خصوصی است که تنها اجازه ورود به اشخاص خاص و محدودی می دهد. جدای از بناهای با قدمتی زیاد در این جزیره که خود می تواند جزو جاذبه های فرهنگی آن محسوب شود.

 

در جزیره اوکینوشیما ژاپن جنگل ها و طبیعت بی نهایت زیبایی نهفته است که ارزش دیدن را دارد. حتی به دلیل اینکه افراد کمی وارد این مکان شده اند، این جنگل ها را می توان کاملا دست نخورده دانست. چرا که افراد در طول تاریخ به این مکان مقدس هیچ کاری نداشته اند و به طبیعت آن، دست برد نزده اند.

قدمت و تاریخچه شکل گیری این مکان مقدس

در گذشته های دور و در دوره ای که جمعیت محلی ساکن در جزیره های این ناحیه از اقیانوس در ژاپن با کشورهای خارجی در شرق آسیا شروع به تبادلات کالا نمودند، این آداب و رسوم عبادت را شکل دادند. از همان زمان جزیره اوکینوشیما ژاپن تبدیل به مکانی فرهنگی و مقدس برای مردم شد. بسیاری از تحقیقات باستان شناسی که در این جزیره بر روی هدایا و نذری های گذشتگان انجام شده است، ثابت نموده است که چنین هدایایی به اندازه یک هزاره سالم مانده اند و همچنان از آن ها نگهداری می شود.

این سایت میراث جهانی که به مدت پنجاه قرن، آیین های باستانی در آن برگزار می شود، نشان دهنده تشکیل باورهای بومی ژاپنی است. ایمان باستانی از طریق تابوهای سنتی که از جزیره محافظت می کردند، به عنوان اعتقاد مذهبی در این سه الهه ظاهر شد. جزیره اوکینوشیما ژاپن به عنوان جزیره ای مقدس در سایت های وابسته به منطقه موناکاتا (Munakata Regio)، قطعه بی نظیری از شواهد باقی مانده در مورد شکل گیری و انتقال این سنت است.

تغییر و توسعه این مراسم از قرن چهارم تا نهم اتفاق افتاده که شواهد باستان شناسی در این جزیره، شاهد بر آن و نشان دهنده مبادلات بین المللی و کالاهای ارزشمند در شرق آسیا است.

blank
ساکنان منطقه موناکاتا که جزیره اوکینوشیما ژاپن (Okinoshima) را برای امنیت دریایی پرستش کرده اند، نقش مهمی در تبادلات خارجی ژاپنی ها ایفا می کردند. این تبادلات به پیشرفت ژاپن باستان در حوزه های سیاسی، اجتماعی و مذهبی کمک بسیار نموده است. آثار آیینی جزیره اوکینوشیما ژاپن شامل بسیاری اشیاء نادر و کم نظیر از کشورهای خارجی است که به عنوان قطعات ارزشمند و مدرک مبادلات خارجی و داد و ستد در آن دوران محسوب می شوند.

این ملک و جزیره، یک شاهد کم نظیر از شواهد و نشانه هایی در طول دوران پیوسته تاریخی است و بسیار عالی برای باستان شناسان، تاریخدانان و جامعه شناسان روند شکل گیری و رشد یک آیین و چهارچوب های آن را نشان می دهد. به همین دلیل این جزیره برای چنین افرادی بسیار اهمیت داشته و مطالعات بر روی حرم ها و عبادتگاه های آن به همراه مردم باقی مانده از نسل های اولیه همچنان ادامه دارد.

سایت های باستان شناسی که تقریبا در جزیره اوکینوشیما ژاپن کم کم در حال ناپدید شدن هستند، فهرستی از تاریخچه پیشرفت آیینی، در اینجا را نشان می دهند. مراسم اهدای سه الهه موناکوتا (Munakata) در سه حرم و عبادتگاه موناکاتایاشی واقع در جزایر اوکینوشیما، اوشیما و کیوشو انجام می شود. گروه بناهای محصور شده شامبورو –  نویاما (The Shimbaru-Nuyama) از نوادگان اصیل همان مردمی هستند که در دوران باستان این آیین را به وجود آوردند و همچنان به همان شیوه عبادت خود را انجام می دهند. تابوها و وسایل مربوط به آداب و رسوم مربوط به پرستش، در جزیره مقدس، تا کنون در Okitsu-miya Yohaisho در جزیره Oshima و سایت های دیگر به فروش رسیده است.

پرستش در جزیره اوکینوشیما ژاپن، که از ارتباط باستانی میان جمعیت محلی و طبیعت آغاز می شود، به طور مداوم تا به امروز نسل به نسل به عنوان پرستش سه الهه موناکاتا، به عنوان باورهای بومی ژاپنی منتقل شده است. این آداب و رسوم در زندگی مردم محلی نیز رسوخ کرده و حتی در سرتاسر این کشور پخش شده است. به طوری که اکنون از این ۳ الهه حدود ۶۰۰۰ عبادتگاه و حرم مقدس در سرتاسر ژاپن پیدا شده است.

خوشبختانه بناهای مقدس و حرم ها در این جزیره در بالاترین نقطه ساحلی و رو به دریا ساخته شده اند. در نتیجه اگر کسی حق ورود به جزیره را نداشت، از همان دور می تواند حرم را ببیند و دعا کند. اگر در یک روز آفتابی و بدون ابر به قسمت شمالی جزیره بروید می توانید، تمام جزیره و مکان ها مذهبی آن را از روی آب تماشا کنید.

مرتبط:

ماجراجویی در ژاپن

جاذبه‌های اوزاکا؛ دومین شهر بزرگ ژاپن

غار ملیسانی و شهر ارواح گاوروس در یونان

یونان یکی از جذاب ترین کشورهای دنیاست جدای از تاریخ بلندبالا و آثار باستانی فراوان، جزایر بهشتی بخش دیگر از جاذبه های این کشورند، جزایری بکر با نوع معماری خاص و طبیعتی منحصربفرد.

یونان کشوری در حوزه ی اروپا است که جاذبه های بسیاری را در خود جای داده است و با خرید تور اروپا می توانید خود را به این کشور برسانید و از دیدن جاذبه های گردشگری آن لذت ببرید. بهتر است بدانید که در هر کشوری جاذبه هایی عجیب وجود دارد که کشور یونان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 

جزیره کفالونیا – غار ملیسانی

کفالونیا (Kefalonia) یکی از جزایر دریای یونان است که در نواحی غربی یونان قرار دارد و مرکز آن شهر آرگوستولی بر روی دامنه های تپه ای مشرف به بندری باریک قرار دارد. این جزیره با ۷۸۱ کیلومتر مربع مساحت، بزرگ ترین جزیره دریای یونان است و با چشم اندازهای متنوع و رشته کوه های جذاب از محبوب ترین جزایر یونان به شمار می رود. این جزیره برای ماجراجویان هم تفریحات زیادی دارد از طبیعت گردی در مسیرهای کوهستانی و گشت و گذار در سواحل با قایق موتوری گرفته تا اسب سواری بر روی ماسه های بکر و دوچرخه سواری به سمت دهکده های کوچک.

بدون شک یکی از جاذبه های متنوع و منحصربفرد این جزیره غارهای زیرزمینی و دریاچه هاست که زیبایی های خاص جزایر دریای یونان را به شما نشان می دهند.
در نواحی شرقی جزیره کفالونیا دریاچه ای کم عمق به اسم ملیسانی (Melissani) هست که به غار ملیسانی هم معروف است. غار در ۲ کیلومتری شمال غربی شهر سامی و حدود ۱۰ کیلومتری شهر آرگوستولی (مرکز جزیره) قرار گرفته و در احاطه ی جنگل هایی با دامنه های کوهستانی ست.

این غار صحره ای که با آب های زلال و کریستالی پر شده و در اثر فرآیند تجزیه صخره ها، ورود آب و فرسایش شکل گرفته در سال ۱۹۵۱ کشف و در سال ۱۹۶۳ به روی گردشگران باز شد. در طول اولین کندوکاوها در غار یک لامپ باستانی کشف شد که امروز در موزه باستان شناسی مرکز جزیره نگهداری می شود. در سال ۱۹۶۲ در طی ادامه ی جست و جوها در غار، بقایای مهمی از تمدن مینوآن پیدا شد، که نشان می داد سال ها پیش در عصر برنز هم ساکنان جزایر دریای اژه اینجا را کشف کرده بودند.

غار ملیسانی یونان

شهر ارواح گاوروس 
اینجا محلی برای عکاسان مبتدی و حرفه ای، ذهن های کنجکاو و همچنین دوست داران چیزهایی است که رها شده و یا استفاده ای از آن ها نمی شود.

روستای گاوروس یک منطقه ای است که به طور کامل رها شده و در جاده متصل به Kastoria و دریاچه Prespa واقع شده است. دلیل اینکه برای چی مردم محلی این مکان را ترک کرده و در نزدیکی آن دوباره سکونت کرده اند مشخص نیست اما این مکان فرصتی است برای اینکه بتوانید سبک معماری محلی این منطقه را از نزدیک مشاهده نمایید.

 

مرتبط:

کشف معبدی باستانی در یونان

کلیسای استرلا باسیلیکا در لیسبون در پرتغال

لیسبون شهر زیبا و ساحلی و پایتخت پرتغالی رنگ کشور پرتغال، از شهرهای نسبتا ارزان اروپا محسوب می شود. این شهر کلیساهایی دیدنی زیادی را در خود جا داده است که کلیسای استرلا باسیلیکا یکی از مهم ترین کلیساهای لیسبون است. این کلیسا در اواخر قرن هجدهم ساخته شده است و شاهکاری از معمار معروف مدرسه مافرا است.

کلیسای استرلا باسیلیکا به سفارش ملکه رگنت دونا ماریای اول که ملکه ی پرتغال بود ساخته شد او قسم خورده بود که در صورتی که فرزندش پسر شود، یک کلیسا بسازد و آن را تقدیم به حضرت مسیح کند. آرزوی او برآورده شد  او این کلیسا را ساخت، این کلیسا بین سال های ۱۷۷۹ تا ۱۷۹۰ ساخته شده است، معمار معروفی که مدرسه ی مافا را هم او طراحی کرده است. بعد از مرگ این معمار در سال ۱۷۸۶، ساخت این مسجد به پایان رسید، کلیسایی که به سبک باروک ساخته شده است و نام دیگر آن باسیلیکای قلب مقدس است.

معماری کلیسای استرلا باسیلیکا

وقتی که به معماری این کلیسا نگاه می کنید می توانید در آن ترکیبی از معماری نئو کلسیکال و معماری باروک را ببینید. نمای خارجی این کلیسا یک پایه ی میانی دارد که به وسیله ی ۲ برج ساعت در کنار هم واقع شده اند. در زیر این پایه ها که به وسیله ی دو ستون حمایت می شود می توان مجسمه هایی که نمادی از ایمان، عشق، آزادی و سپاسگذاری هستند را دید. تحسین برانگیزترین قسمت این کلیسا گنبد آن است که از آن جایی که این کلیسا روی یک تپه واقع شده است، از فاصله و مسافت دور هم به راحتی دیده می شود. بازدید کننده ها می توانند به این گنبد دسترسی داشته باشند و وقتی که در بالای آن هستند، بهترین چشم انداز شهر را داشته باشند.

کلیسای استرلا باسیلیکا طرح طبقه بندی متقابل دارد و سقف آن با مرمرهای رنگارنگ پرتغالی مزین شده است. به جز گنبد و نمای اصلی استرلا، محراب آن هم یکی دیگر از قسمت های دیدنی استرلا است که در سال ۱۸۷۰ ساخته شده است و این بخش کلیسا اثری از نقاش ایتالیایی پومپئو باتونی است. بخش دیدنی دیگری که در این کلیسا وجود دارد مقبره ای مرمری متعلق به دونا ماریای ال است که در سال ۱۸۱۶ در برزیل از دنیا رفت.

استرلا باسیلیکا
کلیسای زیبای استرلا باسیلیکا یک بنای مذهبی است که معماری نمای فوق العاده ی آن می تواند اثباتی بر تلاشی باشد که برای ساخت آن شده است، برای بسیاری از افراد شنیدن این که ملکه، در همان کلیسایی که برای پسرش ساخته بوده است دفن شده دردناک است. امروزه این کلیسا نه تنها یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری پرتغال است بلکه یکی از مهم ترین کلیساهای دیدنی لیسبون هم هست. البته این کلیسا در غرب شهر لیسبون قرار گرفته است و از منطقه ی توریستی آن به دور است ولی گردشگرهایی که در این شهر هستند می توانند با یک سفر کوتاه با تراموای دوست داشتنی و معروف لیسبون از یکی از زیباترین کلیساهای لیسبون دیدن کنند.

اندازه و وسعت این کلیسا واقعا چشمگیر است و در بالای یکی از هفت تپه ی لیسبون واقع شده است، سبک معماری آن شاخه ای از معماری فرانسه است و می توان طرح های نا متقارن زیادی را در آن دید به این معنی که اصل تقارن در آن به کار نرفته است. این استایل را می توان هم در داخل و هم در خارج کلیسا دید، داخل کلیسای استرلا باسیلیکا، هم در دیوارها و هم در کف آن می توان مرمرهای سیاه و صورتی ای که به کار رفته است را دید که برای دیزاین آن از الگوهای هندسی استفاده شده است.

یکی دیگر از دیدنی ترین قسمت های استرلا باسیلیکا صحنه ای از تولد حضرت مسیح است که به شکل مجسمه ای بی نهایت زیبا ساخته شده است و هنرمند آن هم Joaquim Machado de Castro بوده است. روبروی جاده ای که به این کلیسا منتهی می شود، پارک بسیار زیبایی به نام Jardim da Estrela Park وجود دارد که یکی از بهترین جاهای لیسبون برای عوض کردن آب و هوا است. در این پارک همچنین مجسمه ها و تندیس هایی دیدنی و انواع متنوعی از گیاهان مختلف هم هست که دیدن آن خالی از لطف نیست.

استرلا باسیلیکا
چطور از استرلا باسیلیکا دیدن کنیم؟

کجا؟ کلیسای استرلا در لارگو استرلا
چطور؟ تراموای ۲۵ از میدان Comercio یا تراموای ۲۸
کی؟ از ۸ صبح تا ۱ بعدازظهر و از ۳ بعدازظهر تا ۸ بعدازظهر

بازدید از این کلیسا کاملا رایگان است با این حال اگر بخواهید از بعضی از قسمت های این کلیسا مثل تراکوتا دیدن کنید، باید ۱٫۵ یورو بپردازید. ورودی این بخش داخل خود کلیسا است و در سمت راست محراب قرار دارد با این حال اگر بخواهید می توانید این قسمت را نادیده بگیرید و آن را نبینید.

یادتان باشد که در این کلیسا نمی توانید عکس بگیرید و هر گونه عکسبرداری ممنوع است اما اگر ۴ یورو پرداخت کنید، می توانید در سقف این کلیسا عکس بگیرید. بالا رفتن از آن خیلی سخت نیست و سنگ های سرد آن در یک روز گرم حس دلپذیری دارد. خیلی مهم است که وقتی که به قسمت سقف می روید، لبه ها را لمس نکنید چرا که دور تا دور آن برای دور نگهداشتن پرنده ها سیم کشی الکترونیک شده است و با دست زدن به آن بهتان شوک وارد می شود! با این اوصاف چشم انداز آن فوق العاده است و چشم انداز گنبد آن عالی است.

منبع:

کلیسای اچیمیادزین در ارمنستان

کلیسای نوتردام و نقوش خیالی و ترسناک

معبد هندوها در بندر عباس

پرستشگاه بُتِگوران یا معبد هندوها یکی از آثار تاریخی شهر بندرعباس است که در مرکز شهر در خیابان امام خمینی، روبروی بازار روز قرار دارد. ساختمان این معبد، در سال ۱۲۱۰ (قمری) در زمان حکومت محمدحسن‌خان سعدالملک حاکم وقت بندرعباس، از محل جمع‌آوری هدایای هندوها، توسط تجار هندی ساخته شده‌است. طرح این بنا از معماری پرستشگاه‌های هندی متأثر است.

بت گوران کجاست:

پرستشگاه بَت‌گوران یا نیایشگاه هندوها یکی از ساختمان‌های تاریخی بسیار زیبا و منحصر بفرد شهر بندرعباس است. این ساختمان در خیابان امام خمینی، روبروی بازار روز قرار دارد. ساختمان این نیایشگاه، در روزگار قاجار و در سال ۱۲۱۰ قمری و در روزگار فرمانروائی محمد حسن خان سعدالملک فرمانروای محلی بندرعباس، با پول و هدایای هندوهای کارگر در جزیره قشم، هرمز و بندرعباس و بازرگانان هندی ساخته شده‌است.

اساس ساختمان این معبد عبارت است از یک اتاق چهارگوش میانی که بر روی آن گنبدی قرار گرفته‌است. سبک معماری این گنبد را مقرنس‌های پیرامونی آن نه تنها از دیگر گنبدهای موجود در سواحل خلیج فارس، بلکه از گنبدهای سراسر ایران متفاوت می‌سازد. طرح این بنا کاملاً از معماری معابد هندی متأثر است.

ساختمان اتاق معبد و محراب در قسمت شمال معبد واقع شده و دور اتاق معبد نیز از طاقچه و قاب‌های کور ساخته شده‌است و دورتا دور اتاق معبد نیز ۴ راهرو وجود دارد که در گذشته زوار به دور آن زیارت می‌کردند. داخل راهروها حجره‌های کوچکی است که برای طلبه‌های مکتب برهمنی در نظر گرفته شده و داخل برخی از اتاق‌ها نقاشی‌های مذهبی دیده می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها خدای فلوت زن به نام کریشنا است.

این نیایشگاه هر چند برای نیازهای هندوهای مقیم شهر بندرعباس ساخته شد اما می‌توان گفت که یکی از ساختمان‌های مهم ارتباط فرهنگی و هنری میان ایران و هند نیز بوده و هست. پیروان مکتب برهمنی یعنی کسانی که به خدایان برهما، ویشنو و تسیوا باور دارند جمع بزرگی از ملت هندوستان را تشکیل می‌دهند. چنین پیداست که سبک معماری این نیایشگاه بر پایه باورمندی از خدایان ویشنو و شیوا پرستان شمال هندوستان بوده‌است. “سه فرقه مهم میان هندوها عبارتند از: ویشنوان (پرستندگان ویشنو)، شیوان: (پرستندگان شیوا) و شاکتیان (پرستندگان الههٔ استوپاهای بودائی در محراب معبد و در تزئینات این معبد (بندرعباس) دیده می‌شود.

آشنایی با بت گوران

ساختمان اتاق معبد و محراب در قسمت شمال هند واقع شده و دور اتاق معبد نیز از طاقچه و قاب‌های کور ساخته شده‌است و دورتا دور اتاق معبد نیز ۴ راهرو وجود دارد که در گذشته زوار به دور آن زیارت می‌کردند.

داخل راهروها حجره‌های کوچکی است که برای طلبه‌های مکتب برهمنی در نظر گرفته شده و داخل برخی از اتاق‌ها نقاشی‌های مذهبی دیده می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها خدای فلوت زن به نام کریشنا است.

از داخل راهرو غربی راه پله‌های مارپیچی وجود دارد که به سمت بالا است و به بام معبد منتهی می‌شود که ساق معبد است و با جرزهای پس رونده که الهام از معماری ایرانی است تشکیل شده‌است که ۴ نورگیر در ۴ طرف این فضای چند ضلعی روی جرزها و جود دارد و گنبد عظیمی با لایه‌های ذوزنقه‌ای و تزئینات آیین هندویی دیده می‌شود. همچنین اطراف و در ۴ طرف گنبد حدود ۷۲ برجک مخصوص هندویی وجود دارد که در وسط گنبد میله بزرگی قرار گرفته که در حقیقت محور زمین و آسمان را نشان می‌دهد.

در قسمت ضلع شرقی گنبد نیز تالار بزرگی وجود دارد که تالار اجتماعات بوده و در این تالار نقاشی‌های مختلفی به چشم می‌خورد که هر کدام از آن‌ها بیانگر فلسفه خاصی از اعتقادات مختلف مردم هند است. معبد هندوها ۱۱۶ سال پیش‌ساخته شد و یکی از نقطه‌های مهم ارتباط فرهنگی و هنری بین ایران و هند است که باید حفظ شود و متأسفانه به علت عدم توجه گذشتگان غالب نقاشی‌های آن از بین رفته و بنا هم به علت مصالح ساخت موجود و تغییرات آب و هوایی با وجود مرمت‌های پی در پی هنوز آثار ویرانی در آن به چشم می‌خورد.

چگونگی ساخت معبد بت‌گوران:

این معبد برای نیازهای هندوهای مقیم شهر بندرعباس که از سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴ هـ / ش سکونت داشته و به کارهای تجاری می‌پرداختند ساخته شد که یکی از نقطه‌های مهم ارتباط فرهنگی و هنری میان ایران و هند است. هندوها پیروان مکتب برهمنی (کسانی که به خدایان برهما، ویشنو و تسیوا معتقدند) هستند و این معبد بنابر تحقیقات به عمل آمده متعلق به خدایان ویشنو است. در هند اغلب معابد برهمنی، سنگی است، معبد هندوها در بندرعباس طبق موقعیت جغرافیایی در زمان ساخت از لاشه سنگ، ملات گل و ساروج، سنگ‌های مرجانی خاک و گچ‌های ضخیم ماده و گچ لویی استفاده شده‌است.

بت گوران جز آن‌چه از تاریخ حضور هندوها برای گفتن دارد، روزگاری خانه کودکی و جوانی ابراهیم منصفی، شاعر و آوازه‌خوان شناخته‌شده هرمزگانی بود. معبد، نهنگِ تنهای دور مانده از دریاست و آوازی شبیه این ترانه منصفی در گلو دارد: «مَوا برم تنها بَشُم/ تنها فقط با سایَه خو/ ساعت تلخ رفتِنِن/ مه خوب اَفهمُم غایَه خو»*

معبد هندوها
بَت گوران، نهنگِ تنهای بندر:

«بت گوران»، پرستشگاه هندوها، بُغ کرده در گرمای بازار روز بندرعباس. سال‌ها پس از بازگشت هندوها، تصویر بازمانده خدای «کریشنا» رنگ باخته، گچ‌های دیوارها ریخته و طرح ساعتی که عقربه‌هایش همیشه روی وقت نیایش تنظیم بود، به سفیدی می‌زند.

«معبد هندوها»، بازمانده ٨٧ ساله، نهنگ تنهای بندر است. در گوشه‌ای از خیابان، پاساژهای شلوغ و ساختمان‌های بلند دوره‌اش کرده‌اند و جز اندک گردشگرانی که به هوس خوردن غذای محلی از حیاطش می‌گذرند، میهمان چندانی ندارد. معدود تندیس‌ها در سکوت معبدی که اکنون فقط گنبد و چند نقاشی دیواری‌اش اصالت گذشته را دارند، بست نشسته‌اند.

اکنون ٨٧‌سال بعد از آن‌که بازار هندوها در بندرعباس از رونق افتاد، نقاشی‌های روی دیوار کمرنگ شده و تغییر رنگ داده و گچ‌ها ریخته. پونز‌ها توی دیوارها فرو رفته‌اند و اتاق‌های سمت شرقی در محاصره نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی است؛ صورت معبد، صورت سال‌های پیشش نیست.

گمشده در شلوغی پاساژها

معبد هندوها چندین و چند ویترین دارد که با گردنبند‌ها و دستبند‌های هندی، مجسمه‌های ساخته‌شده از عاج فیل و ظرف و ظروف پر شده است؛ هیچ‌کدام آنها تاریخی نیستند. مامور یگان حفاظتی که در معبد نگهبانی می‌دهد، امیدی به رسیدگی به بنا ندارد.

«این سیتی سنتری که این‌جا رفت بالا چه بود؟ آن پاساژ ستاره جنوب چطور توی آسمان سبز شد؟ چرا کسی جلوشان قد علم نکرد؟ همه فقط تماشا کردند که معبد وسط این همه شلوغی گم بشود.» بازمانده تنها، در محاصره ساختمان‌های کوتاه و بلند است و گمشده میان بازار روز بندرعباس، رستوران‌ها و آبمیوه فروشی‌ها.

اما چطور درحالی‌که می‌شود در بنایی که تاریخ بلندی از حضور هندو‌ها در ایران دارد و روزگاری خانه ابراهیم منصفی، هنرمند سرشناس هرمزگان بوده، تنها به فروش صنایع‌دستی بسنده کرد؟ اینها مگر به‌خودی‌خود جاذبه‌ای برای کشاندن گردشگران به بندرعباس و بت گوران نیست؟ یا مگر نمی‌توان مرکزی جداگانه به‌عنوان خانه صنایع‌دستی بندرعباس به پا کرد؟ مدیرکل میراث هرمزگان این‌طور بیان می‌کند: «مشترکات زیادی بین فرهنگ بومی مردم بندرعباس و فرهنگ هند وجود دارد و این در صنایع‌دستی هم پیداست.»

معبد هندوها

یادی از «رامی» در معبد

«وقتی پدر و مادر ابراهیم منصفی از هم جدا شدند، او پیش پدربزرگش رفت که نگهبان معبد هندوها بود. ابراهیم، تا ١٨ سالگی آن‌جا بود و البته در رفت‌وآمد به بستک و میناب، محل زندگی پدر و مادرش. سند محکم دراین‌باره عکس‌هایی بازمانده از حضور منصفی در معبد است. اصلا حضور در معبد باعث شد او تحت‌تاثیر مکتب هندوها نام «رامی» را بر خود بگذارد.»

ابراهیم منصف هیچ وقت نمی‌خواسته آدم معروفی باشد. در اتاقش می‌خوانده و ضبط می‌کرده، ولی الان همه او را می‌شناسند.

«می‌خوام برم تنها بشم/ تنها فقط با سایه‌ام/ ساعت تلخ رفتنه/ من زمان رفتنم را خوب می‌دانم»/ بخشی از ترانه «نهنگ» ابراهیم منصفی

مرتبط:

ویشنو ، معبدی در دل بندرعباس

آتشکده آدریان در تهران

نیایشگاه آدُریان در شهر تهران واقع شده‌ است. بنای معبد آدریان مربوط به دوره قاجار است و این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۴۴۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آتشکده آدریان، تنها آتشکده شهر تهران است که آتشی است ورهرام،  این آتشکده ۱۰۰ سال است که محل نگهداری این آتش و محل عبادت زرتشتیان است. با ما برای دیدار از نیایشگاه و آتشکده آدریان تهران همراه شوید.
تاریخچه بنای آتشکده آدریان تهران:

سنگ بنای معبد آدریان در سال ۱۲۹۳ خورشیدی با حضور ارباب کیخسرو شاهرخ، ریاست محترم انجمن وقت زرتشتیان تهران پایه‌گذاری شد و ساخت آن در سال ۱۲۹۶ خورشیدی به پایان رسید. این بنا با کمک مالی پارسیان هندوستان (بهرام جی بیکاجی) و زرتشتیان ایرانی ساکن ایران و هند ساخته شد و آتش آن را با مراسمی خاص پس از ۲۵ روز از آتشکده یزد به تهران و آدریان آوردند.

ارباب کیخسرو در یادداشت‌های خود درباره دلیل ساخت این آتشکده و تامین منبع مالی مورد نیاز برای آن نوشته است:
به آن اندیشه افتادم که برای جماعت عبادتگاهی لازم است، زیرا در تهران برای جماعت (نزدیک به ۵۰۰ تن که بیشتر پیشه‌ بازرگانی و کشاورزی داشتند) تا آن تاریخ معبدی نبود. از این‌رو چون در این زمان مرحوم بهرامجی بیکاجی یکی از پارسیان جوانمرد که کارش سیاحت بود به تهران آمده بود مطلب را با او در میان نهادم، مشارالیه وعده مساعدت داد. شرحی نوشته به او دادم و به بمبئی رفت و اقدام کرد. خوشبختانه عده ای از پارسیان مبلغی برای بنیان آدریان سرخط رفته بودند، چه برای ساختمان و چه برای اندوخته نگهداری که متدرجا برسانند.

داخل آتشکده آدریان تهران از سه بخش مجزا تشکیل شده است

مشخصات بنای آتشکده آدریان تهران:

مساحت کل زمین حدود ۱۳۰۰ مترمربع و بنای مرکزی ۲۰۶ متر مربع می‌باشد. روبروی بنا مانند آتشگاه یزد حوضی بیضی شکل به قطرهای ۸ و ۴ متر دیده می‌شود. ساختمانی با نمای سنگ سفید و کنگره ای در بالای دیوار و شش ستون که در جلوی در ورودی آن زیر طاقی قرار گرفته‌اند و سر ستون‌هایی سنگی که هر کدام چهار سر گاو دارند و گویی تمام وزن این ساختمان را به دوش می‌کشند.

در قسمت مرکزی بنای نیایشگاه اتاقی چهار گوش بنا شده که دیوارهای آن تا ارتفاع ۸۰سانتی‌متری بالا آمده‌اند و پس از دیوارها، شیشه‌های یکدست و ضخیم تا سقف ادامه دارد. در اتاق، یک ظرف مسی قرار دارد که که به آن آفرینگان (مجمر) می‌گویند، داخل آفرینگان (مجمر) کنده‌ای نیم سوخته و خاکستر بسیاری، از آتش به جای مانده و شعله‌ای باریک در میان ظرف، آتش را زنده نگه داشته‌است.

آتشکده آدریان در تهران

داخل آتشکده از سه بخش مجزا تشکیل شده است: عبادتگاه که از سه جهت، محل نگهداری آتش را از شمال و جنوب و شرق احاطه کرده است. دوم، محل نگهداری آتش که افراد عادی اجازه ورود به آن را ندارند و در غربی‌ترین بخش آتشکده نیز اتاق یشت قرار گرفته که محل به جای آوردن مراسم مذهبی است.

زرتشتیان پس از ورود به نیایشگاه، به دستشویی کوچک گوشه حیاط می‌روند و دست و روی خود را شسته و سپس به سراغ کمد آهنی می‌روند و کلاه سفید معروف به “عرقچین” برداشته و سر می‌کنند. زنان از کشوهای همین کمد، روسری سفید برمی‌دارند و می‌پوشند. زنان و مردان پیش از ورود به نیایشگاه، کفش‌های خود را درمی‌آورند اما موبدان از این کار معاف هستند. زرتشتیان هنگام ورود مستقیم حرکت می‌کنند و به سمت پنجره شیشه‌ای که آتشدان در آن قرار دارد، می‌روند و برای ادای نذر، لیوان‌های کوچکی را از موبد گرفته که آب و روغن و فتیله دارد و آن را روشن می‌کنند.

 

کاربری کنونی آتشکده آدریان تهران:

مدیریت نیایشگاه آدریان در سال ۱۳۸۷ به انجمن موبدان تهران رسید. امروزه مدیریت آتشکده‌ آدریان بر عهده کمیسیون دینی، فرهنگی، آموزشی و ورزشی انجمن زرتشتیان تهران و این محل برای برگزاری آیین های زرتشتی مورد استفاده قرار می گیرد. پیروان این دین در این مکان گرد هم می آیند و آیین‌هایی همچون واج‌یشت (روز نخست گهنبار)، آیین درگذشتگان (سوم، چهارم، دهه، روزه، سال)، نیایش اردیبهشت‌روز و مراسم نوروز را در آن به پا می دارند. عروس و دامادهای زرتشتی در جشن آغاز زندگی خود به پای آتش این آتشکده می روند و زندگی خود را با نیایش آغاز می کنند.

 

آدرس آتشکده آدریان تهران:

استان تهران، شهر تهران، خیابان جمهوری، خیابان میرزا کوچک خان، پلاک ۴

آتشکده آدریان در تهران

روش های رفتن به آتشکده آدریان تهران:

خودروی شخصی
اگر می خواهید با خودروی شخصی به آتشکده آدریان بروید، به یاد داشته باشید که این اثر در محدود طرح ترافیک قرار دارد و باید تمهیدات لازم را برای آن در نظر بگیرید.

اتوبوس
برای آنکه با اتوبوس به آتشکده بروید، باید از اتوبوس هایی استفاده کنید که از خیابان جمهوری گذر می کنند، در تقاطع فردوسی و جمهوری پیاده شوید و با کمی پیاده روی به آتشکده برسید.

مترو
نزدیک ترین ایستگاه مترو به آتشکده، سعدی است که حدود ۱ کیلومتر با آن فاصله دارد. شما با یک پیاده روی ۱۵ دقیقه ای از این ایستگاه به آتشکده می رسید.

تاکسی
تاکسی های مختلفی در سطح شهر از خیابان جمهوری گذر می کنند. معمولا در ایستگاه های تاکسی می توانید ماشین هایی را که مقصدشان این خیابان است بیابید.

مرتبط:

آتشکده ی یزد

مسجدی که به جای یک آتشکده ساخته شد

بردگوری یا سنگ گبری‌ها

بردگوری یا سنگ گبری‌ها به گورهای باستانی در دوران مادها تا پایان ساسانیان گفته می‌شود که به دلیل اعتقاد زرتشتیان بر مقدس بودن خاک، مردگان را در محفظه‌های سنگی دفن می‌کردند.

منطقه چهارمحال و بختیاری – بردگوری‌ها (سنگ گبری‌ها) قدیمی‌ترین آثار سنگی استان چهارمحال و بختیاری می‌باشند که به دوره ماد تا پایان حکومت ساسانیان تعلق دارند.

در دین زرتشت به علت اعتقاد به مقدس بودن خاک، از دفن کردن اجساد خودداری کرده و آن‌ها را در محفظه‌هایی از سنگ که استودان (استخوان دان) نامیده می‌شد و در اصطلاح بختیاری به آن‌ها بردگوری می‌گویند قرار می‌دادند. در گویش بختیاری بردگوری به معنای سنگ گبری است و به پیروان زرتشت گبر گفته می‌شود.

blank

در خطه بختیاری در دل صخره‌ها و یا سنگ‌های عظیم، فضاهایی با متوسط طول ۳٫۳۰ و عرض ۲ و ارتفاع ۱٫۲۰ متر ایجاد می‌کردند که دارای دریچه‌های مربع شکل با در سنگی بوده‌اند، بردگوری‌ها به گونه‌ای انفرادی و یا چندتایی حفر گردیده و بیانگر فرهنگ تدفین در طول بیش از ۱۵۰۰ سال در منطقه و نفوذ مذهب زرتشت و پیروان آن در این خطه هستند.

بردِگوری‌ها به گونه‌ای انفرادی و یا چند تایی در روی صخره‌هایی در اطراف شهرستان کوهرنگ حفر شده و بیانگر فرهنگ تدفین در طول دوران تاریخی در منطقه است، مکان دقیق برد گوری‌ها در بخش‌های دیناران و بازفت شهرستان کوهرنگ است.

بیش از ۵۰ بردگوری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که از این تعداد، ۳۸ بردگوری به ثبت ملی رسیده تا با حمایت قانون با پشتوانه حفاظت از میراث ملی از گزند تیشه نابخردان در امان باشند.

مرتبط:

آثار سنگی چهارمحال و بختیاری

روستای حیله ور و معمار منحصر به فرد

هرچند مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی در شناسایی روستای صخره ای کندوان و ثبت آن در فهرست آثار جهانی یونسکو کم نگذاشتند، اما در دو کیلومتری این جاذبه گردشگری روستای زیرزمینی و تاریخی حیله ور با معماری خاص و منحصربه فردش از دید آنها پنهان مانده و همچنان مهجور و در سکوت به حیات خود ادامه می دهد.

البته روستاهایی مشابه روستای زیرزمینی حیله ور در دیگر نقاط استان آذربایجان شرقی چون روستای صخره ای سور در بناب و معابد مهرپرست ورجوی در مراغه نیز وجود دارد و چنین به نظر می رسد در گذشته، این نوع معماری در مناطق کوهستانی، امن ترین و راحت ترین نوع زیست و معیشت بوده است.

خانه هایی در دل زمین

در نگاه اول نمیتوان حدس زد خفره های متعدد موجود در دل کوهپایه مجاور روستای کندوان مربوط به روستایی است که روزگاری محل زندگی مردمانی بوده که شاید از ترس دشمنان یا حیوانات وحشی در آنجا سکونت گزیدند.
اما با پرس و جو از دستفروش های اطراف دامنه کوه، خیلی زود میتوان پی برد این مکان، روستایی مدفون در دل خاک است.

روستای حیله ور

حیله ور در ۴۴ کیلومتری شهر تبریز و از توابع شهرستان اسکو در استان آذربایجان شرقی است و شیوه معماری آن به گونه ای است که خانه ها در دل زمین و به صورت زاغه های زیبا و با سبک بسیار عالی کنده شده و بنا به گفته برخی کارشناسان از آنجا که این خانه ها از دید رهگذران پنهان است، به روستای حیله ور معروف شده.
برخی خانه های این روستا رو به طلوع و غروب خورشید قرار دارد که به اعتقاد برخی پژوهشگران، این معماری حکایت از باور مردمان حیله ور به آیین میتراییسم دارد.

کوچ به سمت کندوان

تصور کارشناسان این است که اهالی کندوان در مرحله اول در حیله ور زندگی میکردند و به دلایلی که بیشتر مصون بودن از حملات اقوام مهاجم میتواند باشد، آن را رها کرده و به کندوان فعلی که تنگه اش قابل دفاع بوده، کوچ میکنند.

مرتبط:

۱۲ غذای سنتی آذربایجان ‌شرقی

مدرسه دو در از بناهای تاریخی ایران

مدرسه در جنوب غربی حرم مطهر و در ضلع شمالی شرقی صحن جمهوری اسلامی مقابل مدرسه پریزاد واقع است. نام اصلی این مدرسه یوسفیه بوده که بعدها به مدرسه دو در (دارای دو در ورودی و خروجی است.) معروف شد.

 

مدرسه «دو در» بنایی تیموری درون حرم امام رضا (ع) است. این بنا که نزدیک مسجد گوهرشاد و همان ایام ساخته شده ابتدا درون حریم آستان مبارکه نبوده ولی با توسعه حرم جزئی از بناهای اصلی و نزدیک روضه منوره شده است.

بانی مدرسه

مدرسه دو در، یا مدرسه «بالا سر» در عصر شاهرخ میرزا، همسر گوهرشاد بیگم، ساخته شده و فاصل چندانی با مسجد گوهرشاد ندارد. همانطور که می دانید از گذشته مدارس پیوند عمیقی با مساجد داشتند و معمولا در کنار مساجد احداث می شدند. این بنای تاریخی در جنوب غربی حرم مطهر امام رضا (ع) و در ضلع شرقی صحن جمهوری اسلامی مقابل مدرسه پریزاد واقع است.

مدرسه  در اصل یوسفیه نام داشته است چرا که بانی مدرسه شخصی به نام غیاث الدین یوسف خواجه بهادر، از امرای خراسان بوده است. مدرسه  سال ۸۴۳ ق یعنی دو دهه پس از شروع ساخت مسجد گوهرشاد بنا شده است. این بنای تاریخی در سال ۱۰۸۸ق در عصر صفویه و در سال های بعد نیز تعمیر شده است. این تغییرات و مرمت ها تا کنون ادامه داشته است.

ویژگی معماری مدرسه

این بنا در زمینی به وسعت ۵۰۰ متر مربع در دو طبقه ساختمان، شامل ۳۲ حجره احداث شده که دارای چهار ایوان به سبک معماری دوره تیموری است. از لحاظ تزیینات، کاشی‎کاری، خطوط و نقوش متنوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کتیبه سر در مدرسه که با خط ثلث زیبایی نوشه شده دربردارنده نام پادشاه وقت، بانی و سال احداث بناست.

از ویژگی‌های معماری این بنا، دو گنبد زیبای مدرسه است که به رنگ آبی آسمانی در دو ضلع جنوب غربی و شرقی مدرسه قرار دارد. در میان این گنبد صورت قبری است که بر آن با خط ثلث، آیة الکرسی و آیاتی دیگر نوشته شده است. در قسمت بالای سنگ مزبور نام شخصی که در این مکان مدفون شده(به احتمال زیاد بانی مدرسه) به چشم می‌خورد. حاشیه داخلی گنبد تا زیر سقف با کاشی معرق پوشیده شده است که به صورت قرینه در فاصله‌های معین جملات «الحکم لِلّه» و «الملک للّه» نوشته شده است. نا گفته نماند که هر دو گنبد از نوع گنبد‌های دو لایه هستند که با کاشی معرق آراسته شده‌اند. بر ساقه این دو گنبد ۳۲ تابلوی معرق کار شده که بر آن‌ها اشعاری به خط فارسی وجود دارد و در نوع خود منحصر به فرد است.

مدرسه دو در

تعمیرات مدرسه

مدرسه دودر تا کنون چندین بار مرمت شده که مهم‎ترین آن، تعمیر مدرسه در سال ۱۰۸۸ق توسط مادر شاه سلیمان صفوی است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز، آستان قدس رضوی آن را بازسازی کرده و برخی از فضاهای آن نیز مرمت اساسی شد.

وضعیت فعلی مدرسه

مدرسه  پس از توسعه حرم امام رضا (ع) در محدوده شبستان‌های داخلی حرم و روبروی مدرسه پریزاد و نزدیک مسجد گوهرشاد قرار گرفته و امروزه مرکز دارالقرآن الکریم آستان قدس رضوی است و جلسات قرآنی در آن برگزار می‌شود.

مرتبط:

مشهد و معرفی آثار تاریخی این شهر

جاذبه های دیدنی مشهد

تهران یا طهران _معرفی آثار تاریخی تهران بزرگ

اگرچه تهران این‌روزها، فاصله‌ی بسیار زیادی با «طهران قدیم» و محله‌های خلوت و خوش آب و هوای آن گرفته است اما، باز هم در دل خود مکان‌ها، محله‌ها و یادگاری‌های زیادی پنهان کرده که حکایت از تاریخ، فرهنگ و روزگاران نه چندان دور پر رونقِ این شهر دوست داشتنی دارد. در این مطلب قصد داریم شما را با مطرح ترین بناهای تاریخی تهران آشنا کنیم. بناهایی که می توانند در دسته زیباترین بناهای تاریخی تهران قرار بگیرند.

مکان های تاریخی تهران:

نام این شهر که می آید به دنبالش سر و صدا، ترافیک، شلوغی و روزمرگی نیز در گوشه ی ذهن جا خوش می کند و ما را از توجه به سایر جلوه های این شهر باز می دارد. گویی آپارتمان ها و برج های سر به فلک کشیده، خانه های لوکس و مدرن، سازه هایی که هر یک در گوشه ای از این شهر قد علم کرده اند، اتوبان ها، پل ها و بسیاری موارد دیگر تهران را تحت تصرف خود درآورده و مانع از دیدن و لمس بسیاری از تماشایی ترین جلوه های پایتخت می شوند.

تهران شهری که تاریخی سه هزار ساله را در خود جای داده است متاسفانه بیشتر مواقع قدمت واقعی آن به فراموشی سپرده شده و به عنوان شهری دویست ساله معرفی شده است

شاید دلیل این امر آن باشد که تهران از حدود دویست سال قبل به پایتختی انتخاب گردیده بود و درست از زمان قاجاریه است که به معنی واقعی، حالت شهر را به خود می‌گیرد و ترقی و رشد آن از همین زمان شروع می‌شود.

اگر فکر میکنید که تهران هیچ جاذبه ی خاصی جز دود و ترافیک ندارد بهتر است کمی از وقتتان را با ما سپری کنید تا گشت و گذاری متفاوت را برایتان رقم بزنیم و آثار تاریخی زیبای تهران را به شما نمایش دهیم

۱- موزه سینما

با قدم زدن در امتداد شمالی خیابان ولیعصر، به عمارتی خواهید رسید که توجه همه عابران را به خود جلب می کند! در انتهای مجموعه باغ فردوس تهران، خانه ای قجری قرار دارد که امروزه به عنوان موزه سینمای ایران شناخته می شود. شاید زیباترین بخش این خانه تاریخی، بالکن آن باشد، بالکنی که دیوارها و ستون هایش به زیبایی هرچه تمام با نقوش گل و گیاه گچ کاری شده اند. اینجا مکان هنرمندان است. با بازدید از این مکان با تاریخچه صنعت فیلم سازی ایران بیشتر آشنا خواهید شد. موزه سینما، یکی از معروف ترین عمارت های تاریخی تهران است.
آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، انتهای باغ فردوس، موزه سینما

معرفی آثار تاریخی تهران بزرگ

۲- برج آزادی (میدان آزادی):

برج آزادی اصلی‌ترین و یکی از نمادهای شهر تهران است و تقریباً در همه جای دنیا ایران را با این نماد می‌شناسند و در سال ۱۳۴۹ خورشیدی، توسط حسین امانت، معمار ایرانی ساخته شد. رج آزادی به دلیل معماری منحصر به فرد خود و اینکه در طول تاریخ کوتاهش شاهد وقایع مختلف سیاسی و اجتماعی مهمی بوده است، اهمیت بسیاری دارد؛
آدرس: تهران، میدان آزادی، برج آزادی

معرفی آثار تاریخی تهران بزرگ

۳- تخت مرمر در کاخ گلستان:

ایوان تخت مرمر مربوط به دوران آقامحمدخان است. این شاه قاجار پس از پیروزی بر لطف علی خان زند و تصرف شهر شیراز، ستون ها، نقاشی‌ها و درهای منبت کاری شده ارگ کریم خانی را در این شهر از جای خود در آورده و به این ایوان منتقل نمود؛ با این کار تنها بنای مربوط به دوران سلطنت خود را به یادگار گذاشته است. گویا قبل از ساخت تخت مرمر برای اجرای مراسم مختلف بار عام از تخت طاووس استفاده می‌کردند و این تخت سنگین و گرانبها را به ایوان می‌آوردند. اما حراست، حمل و نقل، باز کردن و بستن پی در پی آن در ایوان باعث اشکال بود و از طرف دیگر به علت محفوظ نبودن ایوان، این امکان نبود که تخت جواهر نشان را همیشه در آن جا مستقر سازند. از این رو زمانی قبل از سال ۱۲۲۱ ه.ق فتح علی شاه به حجاران و سنگ تراشان معروف اصفهانی امر کرد که تختی از سنگ مرمر زرد معادن یزد، برای او بسازند که همیشه در این ایوان مستقر باشد.

blank

۴- سردر باغ ملی:

از جاذبه های تاریخی و گردشگری تهران می توان به سردر باغ ملی اشاره کرد .سردر باغ ملی از بناهای به جا مانده از دوره قاجار است. این بنا یکی از نمادهای شهر تهران است که سال‌های ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۴ خورشیدی به دستور مستقیم رضا شاه و توسط جعفرخان کاشانی و همکاری آلمانی‌ها احداث شد. البته در ساخت این بنا معماران دیگری نیز نقش داشتند؛
آدرس: سردر باغ ملی در ضلع شمالی خیابان امام خمینی (ره) قرار دارد.

blank

۵- مجموعه جهانی کاخ موزه گلستان

کاخ گلستان در سال ۲۰۱۳ میلادی به عنوان یکی از آثار میراث جهانی یونسکو در تهران انتخاب شد. این مجموعه، شامل بناهای سلطنتی زیادیست که سال ها شاهان قاجار در آن حکومت می کردند. در اینجا با تالارهای آیینه کاری شده، سقف های گچ کاری شده، تزئینات بی نظیر کاشی کاری و سایر تزئینات ایرانی و غربی رو به رو خواهید شد که همگی در اطراف یک باغ بزرگ ایرانی با درختانی چند صد ساله قرار گرفته اند. عمارت معروف شمس العماره و همچنین عمارت با شکوه بادگیر هم از جمله بناهای شاخص مجموعه کاخ موزه گلستان هستند.
آدرس: تهران، میدان پانزده خرداد، مجموعه میراث جهانی کاخ موزه گلستان

 

۶- خانه‌ی شهید مدرس:

بناهای تاریخی تهران، گاهی به دلیل اتفاقات تاریخی‌ای که درون آن در جریان بوده و گاه، به دلایل مختلف اجتماعی و سیاسی، مشهور می شوند. گاهی البته اسکان افراد مشهور، موجب شهرت بنا می‌‎شود. خانه شهید مدرس یکی از این خانه هاست. این خانه در محله عودلاجان از محلات حصار ناصری شهر تهران قرار دارد. خانه شهید مدرس قبلا در اختیار وزیر مختار فرانسه بوده است که بعدها به مدرس داده می شود تا در این خانه زندگی کند.

آدرس: تهران، خیابان امیر کبیر شرقی (امین حضور) – کوچه شهید جاویدی (میرزا محمود وزیری) – بن بست مدرس (کوچه نصیرالدوله) – شماره ۵

blank
۷- حمام نواب:

حمام نواب از جمله آثار دوره قاجاریه شهر تهران است، در اولین نقشه‌های تهیه شده تهران به نام گذر حمام نواب ذکر شده است. این بنا توسط زنانی به نام‌های سارا سلطان خاتون و سارا حاجر خاتون که دختران فردی به نام نواب بوده‌اند ساخته شده است. حمام نواب برای جلوگیری از اتلاف گرما و امکان استفاده از آب قنوات و چشمه‌ها به برای استحمام، پایین‌تر از سطح زمین ساخته شده است.
آدرس: تهران، خیابان ۱۵ خرداد شرقی کوچه بیک دامغانی( بازارچه نواب سابق)

blank

۸- خانه تاریخی مقدم

این خانه که به واسطه داشتن اشیای تاریخی و گرانبها به گرانترین خانه جهان مشهور شده، متعلق به استاد محسن مقدم پسر کوچکتر احتساب الملک شهردار دوره ناصر الدین شاه قاجار است. زنده‌یاد استاد مقدم جزو اولین باستان شناسان ایرانی بود که به همراه اساتید باستان شناسی در محوطه‌های تاریخی فعالیت می‌کرد.
این خانه که به موزه مقدم تغییر نام یافته، با مساحتی حدود ۲۱۱۷ متر مربع شامل سه حیاط بیرونی، اندرونی و سرایداری است و هر حیاط از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است.
آدرس: تهران، خیابان امام خمینی، بین خیابان شیخ هادی و خیابان ولیعصر، جنب بانک ملت، پلاک ۲۴۹

معرفی آثار تاریخی تهران بزرگ
۹- عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه یکی از معروف ترین عمارت های تاریخی تهران و از زیباترین ساختمان های ساخته شده در عهد قاجار است. درون این خانه تاریخی، وقایع زیادی اتفاق افتاده است. اینجا زمانی اولین وزارتخانه آموزش و پرورش و زمانی دیگر اولین کتابخانه رسمی شهر تهران بوده است. عمارت مسعودیه یکی از محبوب ترین جاذبه های تهران برای علاقه مندان به عکاسی است. در این مکان سلفی های خوبی می توانید بگیرید!
آدرس: تهران، خیابان ملت، عمارت مسعودیه

معرفی آثار تاریخی تهران بزرگ

۱۰- کاخ سبز

یکی از زیباترین بناهای موجود در مجموعه کاخ سعدآباد و شاید زیباترین بنای آن، کاخ سبز است. این ساختمان در اواخر دوره قاجار ساخته شد، ولی در سال های اولیه دوره پهلوی مورد بازسازی قرار گرفت. رضا خان حدود یک سال در این کاخ سکونت کرد و پس از آن بنای کاخ سبز به خانه میهمانان تغییر ماهیت داد. سنگ های مرمر سبز این بنا را از معادن استان های زنجان و خراسان آورده اند. یک دست فرش دست باف ناب ایرانی و آیینه کاری های این کاخ، ویژگی های دیگر آن هستند.
آدرس: تهران، خیابان البرز کوه، مجموعه کاخ سعد آباد

مرتبط:

تهران از زوایه گردشگری

 

آبشار بی‌بی سیدان کجاست؟

آبشار بی‌بی سیدان یکی دیگر از آبشارهای متعدد و زیبای سمیرم است که در روستایی به همین نام و در کنار تنگه‌ای به نام تنگه‌ی نازی، در کنار رودخانه سمیرم قرار دارد. این آبشار در انتهای شهرستان سمیرم و در جاده‌ای که به یاسوج منتهی می‌شود، واقع شده است. با آبی که از دل صخره‌ها فرومی‌ریزد و مناظر زیبای اطراف، آبشار بی‌بی سیدان در فصل گرما گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

آبشار بی بی سیدان کجاست؟

آبشار بی بی سیدان در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر سمیرم و در موقعیت جغرافیایی N31.19 ، E51.45 واقع شده است. آبشار بی بی سیدان در کنار رودخانه سمیرم (کاسگان) در ورودی تنگه ای بنام تنگه نازی به شکلی زیبا جلوه نمائی می کند. آبشار بی بی سیدان از فراز صخره ای پوشیده از گیاهان زیبا و از میان دیواره ای سبزرنگ به درون رودخانه فرود می ریزد. گیاه دارویی پرسیاوشان سرتاسر دامنه این آبشار را پوشانده و جلوه خاصی به آن داده است.

آبشار بی بی سیدان با آب بسیار زلال و نیلگون خود، با عبور از دل تنگه های صخره ای بلند، به همراه چشمه های بسیار زیبا که در طول مسیر به آن می پیوندند، مناظری بسیار دیدنی و چشم نواز می آفریند. هر ساله در فصل گرما گروه های بسیار زیادی مهمان این طبیعت بسیار زیبا می باشند. نکته قابل توجه این آبشار دره ای هست که می توان از آن به چشمه ناز ونک سمیرم رسید و درطی کردن این مسیر طبیت بکر را می توانید مشاهده کنید.

آبشار بی بی سیدان زیبا در انتهای این شهرستان جایی که این شهر به جاده یاسوج متصل می شود قرار گرفته است، در انتهای مسیر جاده ای خاکی است که از خاک نرم آن می توان به وجود آب و آبشار در این منطقه آگاه شد، برای رسیدن به آبشار ناگزیر هستید تا مسیری را پیاده طی کنید. بعد از گذر از جاده خاکی این مسیر به یک حوضچه می رسید که از آب آبشار تغذیه می کند.

 

آبشار بی‌بی سیدان

در محدودۀ ونک بیشتر از یکصد چشمۀ کوچک و بزرگ جاری است که در خشکسالی‌ ها تعداد زیادی از آنها کم آب یا به کلی خشک می ‌شوند. چشمه ناز ونک منطقه ای تقریباً کوهستانی و جزء رشته‌‌ کوه‌ های زاگرس است، همچنین این منطقه از مناطق سردسیر و پرآب محسوب می‌ شود که سرشاخه‌ های رودخانه کارون در این حوزه قرار دارد که ماربر، ونک، شمس آباد و حنا از رودخانه ‌های معروف منطقه هستند که همگی یکجا به رود فرسان ملحق شده و در نهایت به کارون می‌ ریزند.

از نظر پوشش گیاهی دارای بیش از یک‌ هزار گونه گیاهی در این منطقه وجود دارد و یکی از زیباترین و بکرترین تفرجگاه ‌های شهرستان سمیرم و شهر ونک چشمه بزرگ ۹۶ اینچی ناز ونک است.

مناظر ونک را می ‌توان از مراکز نمونه گردشگری به شمار آورد. دلیل آن وجود هوای بسیار مطبوع در فصل بهار، تابستان، زمستان و پاییز بیاد ماندنی است، طبیعتی که دور از دود و دم و ساختمان های بلند شهرهای بزرگ، با مناظری کم نظیر روح انسان را تلطیف می ‌نماید.

مسیر دسترسی به آبشار بی بی سیدان:

جهت رسيدن به بی بی سيدان تقريبا ۴۰ کيلومتر که از سميرم خارج ميشويد سمت ياسوج يک فرعی در سمت چپ جاده ميباشد که با تابلوي بي بي سيدان شما را سمت روستای تنگ خشک و بی بی سيدان راهنمايی ميکند. بعد از ۶ الی ۷ کيلومتر طی مسیر، سمت چپ جاده وارد جاده خاکی ميشويد و بعد از ۲ کيلومتر طی مسیر خاکی و گذر از باغ های سيب به مکاني جهت پارک خود رو ميرسيد از اينجا به بعد را بايد حدود ۱۰ الی ۱۵ دقيقه پياده روی انجام دهيد تا به زيبايی هایی بی بی سيدان برسيد.

مرتبط:

غار دنگزلو جاذبه شگفت انگیز دنای سمیرم