آبشار بی‌بی سیدان کجاست؟

آبشار بی‌بی سیدان یکی دیگر از آبشارهای متعدد و زیبای سمیرم است که در روستایی به همین نام و در کنار تنگه‌ای به نام تنگه‌ی نازی، در کنار رودخانه سمیرم قرار دارد. این آبشار در انتهای شهرستان سمیرم و در جاده‌ای که به یاسوج منتهی می‌شود، واقع شده است. با آبی که از دل صخره‌ها فرومی‌ریزد و مناظر زیبای اطراف، آبشار بی‌بی سیدان در فصل گرما گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

آبشار بی بی سیدان کجاست؟

آبشار بی بی سیدان در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر سمیرم و در موقعیت جغرافیایی N31.19 ، E51.45 واقع شده است. آبشار بی بی سیدان در کنار رودخانه سمیرم (کاسگان) در ورودی تنگه ای بنام تنگه نازی به شکلی زیبا جلوه نمائی می کند. آبشار بی بی سیدان از فراز صخره ای پوشیده از گیاهان زیبا و از میان دیواره ای سبزرنگ به درون رودخانه فرود می ریزد. گیاه دارویی پرسیاوشان سرتاسر دامنه این آبشار را پوشانده و جلوه خاصی به آن داده است.

آبشار بی بی سیدان با آب بسیار زلال و نیلگون خود، با عبور از دل تنگه های صخره ای بلند، به همراه چشمه های بسیار زیبا که در طول مسیر به آن می پیوندند، مناظری بسیار دیدنی و چشم نواز می آفریند. هر ساله در فصل گرما گروه های بسیار زیادی مهمان این طبیعت بسیار زیبا می باشند. نکته قابل توجه این آبشار دره ای هست که می توان از آن به چشمه ناز ونک سمیرم رسید و درطی کردن این مسیر طبیت بکر را می توانید مشاهده کنید.

آبشار بی بی سیدان زیبا در انتهای این شهرستان جایی که این شهر به جاده یاسوج متصل می شود قرار گرفته است، در انتهای مسیر جاده ای خاکی است که از خاک نرم آن می توان به وجود آب و آبشار در این منطقه آگاه شد، برای رسیدن به آبشار ناگزیر هستید تا مسیری را پیاده طی کنید. بعد از گذر از جاده خاکی این مسیر به یک حوضچه می رسید که از آب آبشار تغذیه می کند.

 

آبشار بی‌بی سیدان

در محدودۀ ونک بیشتر از یکصد چشمۀ کوچک و بزرگ جاری است که در خشکسالی‌ ها تعداد زیادی از آنها کم آب یا به کلی خشک می ‌شوند. چشمه ناز ونک منطقه ای تقریباً کوهستانی و جزء رشته‌‌ کوه‌ های زاگرس است، همچنین این منطقه از مناطق سردسیر و پرآب محسوب می‌ شود که سرشاخه‌ های رودخانه کارون در این حوزه قرار دارد که ماربر، ونک، شمس آباد و حنا از رودخانه ‌های معروف منطقه هستند که همگی یکجا به رود فرسان ملحق شده و در نهایت به کارون می‌ ریزند.

از نظر پوشش گیاهی دارای بیش از یک‌ هزار گونه گیاهی در این منطقه وجود دارد و یکی از زیباترین و بکرترین تفرجگاه ‌های شهرستان سمیرم و شهر ونک چشمه بزرگ ۹۶ اینچی ناز ونک است.

مناظر ونک را می ‌توان از مراکز نمونه گردشگری به شمار آورد. دلیل آن وجود هوای بسیار مطبوع در فصل بهار، تابستان، زمستان و پاییز بیاد ماندنی است، طبیعتی که دور از دود و دم و ساختمان های بلند شهرهای بزرگ، با مناظری کم نظیر روح انسان را تلطیف می ‌نماید.

مسیر دسترسی به آبشار بی بی سیدان:

جهت رسيدن به بی بی سيدان تقريبا ۴۰ کيلومتر که از سميرم خارج ميشويد سمت ياسوج يک فرعی در سمت چپ جاده ميباشد که با تابلوي بي بي سيدان شما را سمت روستای تنگ خشک و بی بی سيدان راهنمايی ميکند. بعد از ۶ الی ۷ کيلومتر طی مسیر، سمت چپ جاده وارد جاده خاکی ميشويد و بعد از ۲ کيلومتر طی مسیر خاکی و گذر از باغ های سيب به مکاني جهت پارک خود رو ميرسيد از اينجا به بعد را بايد حدود ۱۰ الی ۱۵ دقيقه پياده روی انجام دهيد تا به زيبايی هایی بی بی سيدان برسيد.

مرتبط:

غار دنگزلو جاذبه شگفت انگیز دنای سمیرم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *