استرلا باسیلیکا

کلیسای استرلا باسیلیکا در لیسبون در پرتغال

لیسبون شهر زیبا و ساحلی و پایتخت پرتغالی رنگ کشور پرتغال، از شهرهای نسبتا ارزان اروپا محسوب می شود. این شهر کلیساهایی دیدنی زیادی را در خود جا داده است که کلیسای استرلا باسیلیکا یکی از مهم ترین کلیساهای لیسبون است. این کلیسا در اواخر قرن هجدهم ساخته شده است و شاهکاری از معمار معروف مدرسه مافرا است.

کلیسای استرلا باسیلیکا به سفارش ملکه رگنت دونا ماریای اول که ملکه ی پرتغال بود ساخته شد او قسم خورده بود که در صورتی که فرزندش پسر شود، یک کلیسا بسازد و آن را تقدیم به حضرت مسیح کند. آرزوی او برآورده شد  او این کلیسا را ساخت، این کلیسا بین سال های ۱۷۷۹ تا ۱۷۹۰ ساخته شده است، معمار معروفی که مدرسه ی مافا را هم او طراحی کرده است. بعد از مرگ این معمار در سال ۱۷۸۶، ساخت این مسجد به پایان رسید، کلیسایی که به سبک باروک ساخته شده است و نام دیگر آن باسیلیکای قلب مقدس است.

معماری کلیسای استرلا باسیلیکا

وقتی که به معماری این کلیسا نگاه می کنید می توانید در آن ترکیبی از معماری نئو کلسیکال و معماری باروک را ببینید. نمای خارجی این کلیسا یک پایه ی میانی دارد که به وسیله ی ۲ برج ساعت در کنار هم واقع شده اند. در زیر این پایه ها که به وسیله ی دو ستون حمایت می شود می توان مجسمه هایی که نمادی از ایمان، عشق، آزادی و سپاسگذاری هستند را دید. تحسین برانگیزترین قسمت این کلیسا گنبد آن است که از آن جایی که این کلیسا روی یک تپه واقع شده است، از فاصله و مسافت دور هم به راحتی دیده می شود. بازدید کننده ها می توانند به این گنبد دسترسی داشته باشند و وقتی که در بالای آن هستند، بهترین چشم انداز شهر را داشته باشند.

کلیسای استرلا باسیلیکا طرح طبقه بندی متقابل دارد و سقف آن با مرمرهای رنگارنگ پرتغالی مزین شده است. به جز گنبد و نمای اصلی استرلا، محراب آن هم یکی دیگر از قسمت های دیدنی استرلا است که در سال ۱۸۷۰ ساخته شده است و این بخش کلیسا اثری از نقاش ایتالیایی پومپئو باتونی است. بخش دیدنی دیگری که در این کلیسا وجود دارد مقبره ای مرمری متعلق به دونا ماریای ال است که در سال ۱۸۱۶ در برزیل از دنیا رفت.

استرلا باسیلیکا
کلیسای زیبای استرلا باسیلیکا یک بنای مذهبی است که معماری نمای فوق العاده ی آن می تواند اثباتی بر تلاشی باشد که برای ساخت آن شده است، برای بسیاری از افراد شنیدن این که ملکه، در همان کلیسایی که برای پسرش ساخته بوده است دفن شده دردناک است. امروزه این کلیسا نه تنها یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری پرتغال است بلکه یکی از مهم ترین کلیساهای دیدنی لیسبون هم هست. البته این کلیسا در غرب شهر لیسبون قرار گرفته است و از منطقه ی توریستی آن به دور است ولی گردشگرهایی که در این شهر هستند می توانند با یک سفر کوتاه با تراموای دوست داشتنی و معروف لیسبون از یکی از زیباترین کلیساهای لیسبون دیدن کنند.

اندازه و وسعت این کلیسا واقعا چشمگیر است و در بالای یکی از هفت تپه ی لیسبون واقع شده است، سبک معماری آن شاخه ای از معماری فرانسه است و می توان طرح های نا متقارن زیادی را در آن دید به این معنی که اصل تقارن در آن به کار نرفته است. این استایل را می توان هم در داخل و هم در خارج کلیسا دید، داخل کلیسای استرلا باسیلیکا، هم در دیوارها و هم در کف آن می توان مرمرهای سیاه و صورتی ای که به کار رفته است را دید که برای دیزاین آن از الگوهای هندسی استفاده شده است.

یکی دیگر از دیدنی ترین قسمت های استرلا باسیلیکا صحنه ای از تولد حضرت مسیح است که به شکل مجسمه ای بی نهایت زیبا ساخته شده است و هنرمند آن هم Joaquim Machado de Castro بوده است. روبروی جاده ای که به این کلیسا منتهی می شود، پارک بسیار زیبایی به نام Jardim da Estrela Park وجود دارد که یکی از بهترین جاهای لیسبون برای عوض کردن آب و هوا است. در این پارک همچنین مجسمه ها و تندیس هایی دیدنی و انواع متنوعی از گیاهان مختلف هم هست که دیدن آن خالی از لطف نیست.

استرلا باسیلیکا
چطور از استرلا باسیلیکا دیدن کنیم؟

کجا؟ کلیسای استرلا در لارگو استرلا
چطور؟ تراموای ۲۵ از میدان Comercio یا تراموای ۲۸
کی؟ از ۸ صبح تا ۱ بعدازظهر و از ۳ بعدازظهر تا ۸ بعدازظهر

بازدید از این کلیسا کاملا رایگان است با این حال اگر بخواهید از بعضی از قسمت های این کلیسا مثل تراکوتا دیدن کنید، باید ۱٫۵ یورو بپردازید. ورودی این بخش داخل خود کلیسا است و در سمت راست محراب قرار دارد با این حال اگر بخواهید می توانید این قسمت را نادیده بگیرید و آن را نبینید.

یادتان باشد که در این کلیسا نمی توانید عکس بگیرید و هر گونه عکسبرداری ممنوع است اما اگر ۴ یورو پرداخت کنید، می توانید در سقف این کلیسا عکس بگیرید. بالا رفتن از آن خیلی سخت نیست و سنگ های سرد آن در یک روز گرم حس دلپذیری دارد. خیلی مهم است که وقتی که به قسمت سقف می روید، لبه ها را لمس نکنید چرا که دور تا دور آن برای دور نگهداشتن پرنده ها سیم کشی الکترونیک شده است و با دست زدن به آن بهتان شوک وارد می شود! با این اوصاف چشم انداز آن فوق العاده است و چشم انداز گنبد آن عالی است.

منبع:

کلیسای اچیمیادزین در ارمنستان

کلیسای نوتردام و نقوش خیالی و ترسناک

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *