روستای ایستا _ رازآلودترین روستای ایران

روستای ایستا یا توقف در حومه طالقان، یکی از عجیب‌ترین روستاهای ایران است. آنها اجازه ورود بانوان به روستای خود را نمی‌دهند و از استفاده از هرگونه از وسایل مدرن پرهیز می‌کنند.

معرفی روستای ایستای طالقان:

طالقان یکی از مناطق ییلاقی و زیبایی است که در تقسیم بندی های جغرافیایی جزئی از شهرستان استان البرز محسوب می شود و همسایگان آن سمت شمال الموت و مازندران و از سمت جنوب فشگلدره و ساوجبلاغ می باشد. طالقان به واسطه جاذبه های طبیعی و گونه‌ های متنوع گیاهی و زیستگاه حیات وحش یکی از قطب های گردشگری و تفریح گاهی پر جاذبه است. همچنین علاوه بر جاذبه های طبیعی، بازمانده های تاریخی با ارزشی را در خود جای داده و نیز دارای اماکن زیارتی است که علاقمندان زیادی دارد و به این نقطه سفر می کنند. ما در این مطلب قصد داریم تا درباره روستای ایستا در طالقان جایی که به ایستگاه توقف تکنولوژی معروف است صحبت کنیم.

ساکنین ایستا در اصل ترک ‌زبان و از مقلدین آیت‌الله تبریزی که ۸۰ سال پیش از دنیا رفته، هستند. روستای ایستا مکانی است که جمعیت خیلی اندک دارد.

ایستا روستای منظم و تمیزی است که از دور شبیه به یک دهکده کوچک سبز به نظر می رسد.

در روستای ایستا کسی کاری به کار کسی ندارد. در کوچه‌ها اثری از رد پای تکه آهن‌هایی که در شهر «خودرو» نامیده می‌شود نیست. برای تردد در بین کوچه ها و خیابان هایی که در این روستا وجود دارد شما می بایست که از اسب و قاطر استفاده کنید. دیده شده است که چندین بار در تردد و انجام امور کشاورزی از اتومیل با بولدوزر، لودر و تراکتور استفاده کرده‌ اند.

روستای ایستا

مردمانی که چون تابلو نقاشی زندگی و آداب و رسوم گذشته را در عصر ارتباطات یدک می‌کشند. نه تنها شبها پای تلویزیون نمی‌نشینند که به شب نشینی هم اعتقادی ندارند. عروسی و عزا ندارند و مراسمی چون جشن تولد، سالگرد ازدواج و… برای آنان معنا و مفهومی ندارد. مهمان نواز هستند به شرطی که احدی از زنان قصد ورود به روستای آنان را نداشته باشد.

در روستا زنان هم زندگی می کنند همان‌طور که تا کنون کسی از دنیای بیرون زنان آنان را ندیده است. اما به ندرت از خانه خارج می شوند. در واقع فقط وقتی مجبور هستند از خانه بیرون می روند.

اهالی روستای ایستا شناسنامه ندارند و جزو آمار جمعیت ایران به حساب نمی‌آیند. هیچ گونه خدمات دولتی را دریافت نمی‌کنند. جایی که هرگونه امکانات دنیای جدید را نمی‌پذیرند.

فرزندانشان بعد از رسیدن به سن تکلیف مختارند که با آنان زندگی کنند یا به شهر تبریز بازگردند.

 

اعتقادات اهالی روستای ایستا:

دین و مذهب مردم روستای ایستا شیعه می باشد. اهالی روستای ایستا واقع در شرق طالقان اوقات شرعی نماز را با شاخصه های خود استخراج کرده و آغاز و پایان ماه مبارک رمضان را نیز با رویت خویش تعیین می کنند، به رویای صادقانه معتقدند، آنان به شدت منتظر ظهور امام مهدی (عج) هستند.

گروهی از پیروان میرزا صادق مجتهد تبریزی، فقیه مشهور دوره مشروطه که با الهام از آرای تجدد ستیز او چنین زندگی را در زمانه تسلط مدرنیته سامان داده‌اند در این روستا زندگی می‌کنند. میرزا صادق مجتهد تبریزی از فقهایی بود که در هر دو حیطه نظر و عمل، بسیار بر طرد مطلق اندیشه تجدد و دستاور‌هایش تاکید می‌کرد و تا پایان عمر بر عدم جواز استفاده از ابزار تکنولوژیک و امور جدید و مدرن فتوا می‌داد.

راه درآمدی اهالی روستای ایستا:

با تمام این دنیای بسته ای که ایستایی ها برای خودشان دست و پا کرده اند، آنها ثروتمندند و منبع درآمدشان هم فروش زمین های پدری است که در تبریز داشته اند. آنها زمین کشاورزی در روستا دارند. دور زمین هایشان را با درختان تبریزی محصور کرده اند و مایحتاجشان را از این زمین ها تامین می کنند.

روستای ایستا
ازدواج در روستای ایستا:

نوع ازدواج‌ها در روستای ایستا بین خودشان است. سببی و نسبی با هم نسبت دارند. نشده پسری دختر از بيرون بگيرد و نه آن دختر می تواند به روستای ایستا بیاید و زندگی كند.»

 

تحصیل کودکان روستای ایستا:

کودکان این روستا برای تحصیل به شهرستان طالقان نمی روند بلکه همانند دوره های گذشته به سبک سنتی و مکتب خانه ای با فراگیری درس هایی همانند و اجابت و محرمات فقهی، خوشنویسی و اصول عقاید نیز با سواد می شوند. به طور کلی در این روستا ۱۸ تا ۲۰ جلد کتاب وجود دارد که رساله عملیه میرزا صادق مجتهد تبریزی و کتاب خطی سید حسین نجفی طباطبایی از آن جمله است.

آدرس روستای ایستا:

استان البرز، شهرستان طالقان، روستای ایستا

 

مرتبط:

سفری خاطره انگیز به طالقان

كليساي جامع شارتر

كليساي جامع شارتر يكي از مرموزترين بناهاي جهان است و با ساخت اين كليسا دوران اعتلاي سبك گوتيك آغاز شد.

کلیسای جامع بانوی قدیس ما شارتر (نتردام)، یک کلیسای جامع متعلق به فرانسه در قرون وسطی است که واقع در شارتر، حدود ۸۰ کیلومتر (۵۰ مایل) جنوب غربی پاریس است. این کلیسا به عنوان یکی از عالی‌ترین مثال‌های معماری گوتیک فرانسوی به شمار می‌رود. کلیسای جامع کنونی به طور عهده در بین سال‌های ۱۱۹۳ تا ۱۲۵۰ ساخته شده‌است.

نمای غربی موجود که از وجوه گوناگونی یادآور کلیسای سن دنی است، به واحدهای دو یا سه‌گانه تقسیم شده که نمونه ای از آشکارگی است. با این همه چون کار ساخت آن در چند مرحله بود و هرگز به طور کامل به پایان نرسید، هماهنگی در نتیجه کار تکوینی است نه نظام‌مند.

برای نمونه، دو برج غربی آن که شبیه هم هستند، با هم یکی نیستند. افزون بر آن، مناره‌های هرمی آنها، برج‌های نوک تیز با هم تفاوت دارند. یکی از مناره‌های هرمی -سمت چپ در تصویر- مربوط به سده‌ی شانزدهم است درحالی که ۳۰۰ سال از برج دیگر جوانتر است.

 

تاریخچه كليساي جامع شارتر

شهر شارتر در كنار رود ايور در دشت حاصلخيزي قرار دارد كه در ۹۰ كيلومتري جنوب غربي پاريس واقع شده است. كليساي جامع آن يكي از بناهاي مقدس و از جمله اسرارآميز ترين كليساهاي جهان است و يكي از دلايل آن،محل ساخت اين بناست.

چنين تصور مي شد كه اين بنا، منبع مهم انرژي بوده كه از زمين ساطع مي شده و با گردش فصل ها، در زمان معيني، كساني را كه به آن جا مي آمدندسرشار از حيات مي كرده، بنابراين آن تپه كوچك، چاه و بناي سنگي، مكاني مقدس شد. بعدها دروئيدها، كاهنان سلتيك بريتانيايي و اقوام گل، در اين مكان مكتبي را داير كردند كه مركز آموزشي دروئيد ي ها شد.

اين مكان ويژگي جديدي پيدا كرد. زيرا يك پيشگو به دروئيدها خبر داد كه دوشيزه باكره اي فرزندي خواهد زائيد و آنها تصوير باكره اي را بر روي چوب گلابي نقش كردند كه بر روي زانو نشسته بود و نوزادي را در بغل داشت.

دروئيد ها اين تصوير را در كنار چاه نصب كردند و آن را باكره ي زير زمين نام نهادند. وقتي مسيحيان در قرن سوم ميلادي به شارتر آمدند و تصوير باكره را ديدند، تصوير بر اثر گذشت زمان سياه شده بود. آنها نامش را باكره ي سياه گذاشتند و كليسايي را كه در اين محل ساختند كليساي بانوي ما نام نهادند.

كليساي جامع شارتر
روي هم رفته شش كليسا در اين محل ساخته شد كه پنج تاي اول بر اثر آتش سوزي از ميان رفت و به جاي آن كليساي جديدي ساخته شد. اما بناي كليساي ششم كه امروز پابرجاست، در هاله اي از اسرار فرو رفته است.كليساي جامع شارتر ۱۵۰۰ سال است كه بنا شده و كليساي فعلي ششمين بنايي است كه بر روي خرابه هاي قبلي ساخته شده است.

 

دوك اكوتيانيا نخستين بنا را در ۷۴۳ ميلادي آتش زد و دانماركي ها دومي را در ۸۵۸ خراب كردند و در ۹۶۲ و ۱۰۲۰ هم سومين و چهارمين كليسا در آتش سوخت و پنجمين كليسا در ۱۱۹۴ نابود شد.

زماني كه اين كليسا در آتش سوزي سال ۱۱۹۴ سوخت، راهبان توانستند دانش كافي مهندسي ساختمان به سبك گوتيك را به عمل نزديك كنند. ظرف مدت ۳۰ سال معماران، بنايان، مجسمه سازان، ستاره شناسان و مساحان و عده اي ديگر توانستند اين بناي مقدس را سرپا كنند و كمتر كسي از ديدن اين بنا متعجب نمي شد.

كليساي جامع شارتر

زيرا تناسب ابعاد بنا، جهت آن، موقعيت كلي بنا همه به نحوي دقيق و ظريف محاسبه و رعايت شده بود كه روح و روان انسان را تازه و شاداب مي كرد. مركز مقدس كليسا يعني محراب مركزي مابين رديف دوم و سوم جايگاه همسرايان قرار دارد و درست ۳۷ متر زير اين نقطه سطح آب در چاه است.

درست اگر به همين ارتفاع بالا برويم برج كليسا و جايي كه صليب بر آن نصب شده قرار دارد و زير صليب طاق هاي نوك تيز سنگيني چنان به دقت ساخته شده اند كه گويي اصلا وزني ندارند. كليساي جامع شارتر پر است از اسرار كوچك.

يكي از آنان سنگ مسطحي است كه در جهتي ديگر با سنگفرش كف در شبستان غربي قرار دارد.در نيمروز فصل تابستان پرتوي از خورشيد از طريق يك پنجره درست به اين نقطه مي تابد.اين جا به جايي است كه منجمين، مهندسان، سنگ تراشان و بنايان هنر خود را روي هم گذاشتند و اين سنگ را در اين نقطه نصب كردند.

مرتبط:

کلیسای نوتردام و نقوش خیالی و ترسناک

کلیسای اچیمیادزین در ارمنستان

مسجد جامع ساوه _ قدیمی ترین مسجد ایران

مسجد جامع ساوه از اولین مسجدهایی است که در ایران و در شهر ساوه ساخته شده و طی دوره‌های مختلف توسط هنرمندان ایرانی تزئین و مرمت شده‌است. به‌طوری‌که نوسازی‌های انجام‌شده موجب شده‌است که اثری از بنای اولیه مسجد در روزگار کنونی باقی نماند.

این مسجد تماماً از خشت و گل ساخته‌است و در نوع خود بی‌نظیر می‌باشد. این مسجد مشتمل بر یک صحن و گنبدی در جنوب، دو ایوان، یک مناره، چند شبستان، محراب‌هایی متعدد و قدیمی با خطوط کوفی و دو محراب از دوره صفویه با خط ثلث است.

 

تاریخچه ساخت مسجد جامع ساوه:

مسجد جامع ساوه یکی از بناهای بسیار ارزشمند در ایران و شهرستان ساوه است که از هر نظر تاریخی که فکرش را بکنید، ارزشمند و مهم است.

مسجد جامع ساوه، مسجد تاریخی کاملا از موادی همچون خشت و گل ساخته شده ‌است و در نوع خود بنایی بسیار بی‌ نظیر می‌ باشد.

در دو گوشه ضلع جنوبی مسجد، ساختمانی است خشتی و گلی به شکل علامت بعلاوه،(متقاطع) که از وجود آتشکده در روزگار پیش از اسلام حکایت دارد. تا به حال به‌طور دقیق تاریخ بنای مسجد جامع ساوه تعیین نشده، اما قدیمی‌ترین شیء که در این مجموعه پیدا شده، کتیبه‌هایی است که در سده ۴ هجری قمری نوشته شده‌اند؛ بنابراین این مسجد حداقل ۱۰۰۰ سال قدمت دارد.

مسجد جامع ساوه در طول تاریخ تغییرات زیادی کرده؛ گنبدخانه مسجد که از قدیمی‌ترین بخش‌های آن است، سده‌های چهارم و پنجم در ضلع جنوبی بنا شده، مناره مسجد متعلق به سده ششم است و ایوان غربی در سده هشتم ساخته شده‌است.

قدیمی‌ترین کتیبه‌ی موجود در مسجد جامع ساوه نیز در این بخش قرار دارد که قدمت آن متعلق به سال ۵۰۴ هجری است که روی آن نام «محمد بن ملک شاه»، حک شده است.

مسجد جامع ساوه
معماری مسجد جامع ساوه:

مسجد جامع ساوه دارای دو ایوان وسیع است که در ضلع جنوبی و غربی حیاط قرار دارد. سازندگان این بخش‌ها، نمای بیرونی آن‌ها را با آجر و کاملا هنرمندانه تزئین کرده‌اند.

این بنا دارای شبستان‌ها و دهلیزهای زیبای آجری است که هر چشمه به عرض ۵٫۳ و طول ۲۰ متر می‌باشد و از آثار سده ششم و عصر سلجوقیان به‌شمار می‌رود.

محراب آن دارای کتیبه‌های متعدد عمودی و افقی است که سه جانب آن را فرا گرفته و روی آن سوره‌هایی از قرآن (سوره قدر، اخلاص، جمعه) به خط ثلث و کوفی گچبری شده و در ضلع غربی میان شبستان‌های این بنا، ایوان باشکوه و رفیعی قرار دارد و در هر جانب این ایوان، حجره‌ای با درگاه تنگ و کوتاه نمودار است.

گنبد خانه ی مسجد نیز که از آن به عنوان قدیمی‌ ترین بخش مسجد یاد می ‌شود، در ضلع جنوبی مسجد ساخته شده است و داخل آن محرابی با گچ‌ بری زیبا قرار دارد. گنبد فیروزه‌ ای رنگ مسجد جامع را می ‌توان از تمام نقاط شهر ساوه به خوبی مشاهده نمود. گنبد مسجد به قطر ۱۴ و ارتفاع ۱۷ متر می‌باشد که ساق یا گردنه گنبد ۴ متر ارتفاع دارد و آراسته به کاشی‌های معقر می‌باشد.

در سمت راست ایوان واقع در ضلع غربی مسجد، راه‌پله‌ای کوچک و باریک قرار دارد که درواقع راه ورودی به پشت بام مسجد است. شبستان و راهروها نیز پوشیده از سقفی از گنبدی شکل است که با استفاده از کاهگل، سطح بیرونی آن‌ها پوشیده شده است. حوضی بزرگ نیز در وسط صحن مسجد قرار گرفته است که بسیار دلنشین و دوست ‌داشتنی می باشد.

این مسجد آن قدر در دوران های مختلفی مورد مرمت واقع شده است تا از شکل اولیه اش در آمده و به شکل امروزیش تبدیل شده است.

تا به حال به صورت کاملا دقیق تاریخ بنای مسجد جامع ساوه تعیین نشده است اما با این حال قدیمی ‌ترین وسیله ای که که در این مجموعه پیدا شده، کتیبه‌ هایی است که در سده ی ۴ هجری قمری نوشته شده ‌اند و بر همین اساس حدس زده می شود که این مسجد حداقل دارای هزاران سال قدمت می باشد.

این مجموعه دارای یک کتابخانه ی بزرگ با قفسه های پر از کتاب دست نویس بوده است.
این مجموعه محل نگهداری اشیای با ارزشی از جمله اسطر لاب و گوی و کتابهای خطی بوده اما متاسفانه تمام این مجموعه راسپاهیان مغول به آتش کشیدند.

آدرس مسجد جامع ساوه:

استان مرکزی، شهرستان ساوه. این مسجد در جنوبی‌ترین نقطه شهر ساوه، در انتهای خیابان سلمان ساوجی واقع است.

غار الهه نمک فیروزه ای

جزیره هرمز با شگفتی‌های عجیب و غریبی که دارد، یکی از مقاصد گردشگری در بین شهرهای جنوبی محسوب می‌شود. غار الهه نمک فیروزه ای یکی از همین جاذبه‌هاست که با دهانه‌ای بزرگ و بیضی شکل در میان کوه‌های نمکی و رنگارنگ جزیره هرمز همچون نگینی می‌درخشد و گردشگران بسیاری در سفر به جنوب ایران بازدید از آن را در برنامه سفر خود قرار می‌دهند.

غار الهه نمک فیروزه ای در بین مردم محلی با نام غار الهه نمکی شناخته می‌شود و طیف‌های رنگی وسیعی در بدنه آن به چشم می‌خورد که نشان از مواد معدنی مختلفی در این منطقه دارد. این غار در اثر فعالیت‌های زمین‌شناسی در میان دره‌های اسرارآمیز و کوه‌های جزیره هرمز حاصل شده است.

غار الهه نمک جزیره هرمز

اگر تا به امروز به جزیره هرمز سری زده باشید، متوجه می‌شوید که آب این جزیره به اندازه‌ای شور است که اگر دست‌های خود را با آب آن منطقه بشویید؛ لایه‌ای از نمک روی پوستتان ایجاد می شود که این امر نشانگر این است که جزیره هرمز روی یک گنبد نمکی شکل گرفته است بنابراین با گذر از نقاط مختلف این جزیره می‌توان بلور‌های نمک را دید.

غار الهه نمک جزیره هرمز

در سفر به جزیره هرمز از دیگر دیدنی های هرمزگان همچون دره سکوت، دره مجسمه ها، ساحل سرخ، دره رنگین کمان ها، پرتگاه غروب و کوه های خوراکی بازدید کنید. ضمن گشت‌وگذار در بازارهای محلی هرمز می‌توانید به خرید صنایع دستی و سوغات بپردازید و قسمتی از هنر جزیره را با خود به یادگار ببرید.

یکی از سوغات زیبا و رنگی جزیره هرمز، طرح حنا بر دستان مسافران علاقه‌مند است که زنان هنرمند بسیاری در جزیره رنگین‌کمانی هرمز به این کار مشغول هستند و با حنا، طرح‌های گیاهی بر دستان شما می‌کشند تا خاطره سفر به جزیره در ذهن و روحتان جاودانه شود.

همچنین زنان جزیره از صدف‌هایی که دریای سخاوتمند با امواج خود به ساحل می‌آورد، زیورآلات زیبایی می‌سازند که با خرید آن‌ها به توسعه پایدار در منطقه کمک خواهید کرد.

مرتبط:

ایران زیباست؛ جزیره هرمز

مشهد و معرفی آثار تاریخی این شهر

شهر مقدس مشهد به دلیل وسعت استان و تنوع جلوه‌های زیبای طبیعی و تاریخی؛ از آثار باستانی فراوانی برخوردار می‌باشد؛ که در این مقاله قصد داریم درباره مهمترین آثار تاریخی که در مشهد وجود دارد صحبت کنیم تا علاوه بر سفر زیارتی که به مشهد خواهید داشت به گردشگری و دیدن آثار زیبای تاریخی هم بپردازید و سفر دلچسبی برایتان رقم بخورد.

آثار تاریخی مشهد:

وقتی نام مشهد به عنوان مقصد سفر شنیده می‌شود، نخستین تصاویر ذهنی از این شهر، بارگاه امام هشتم شیعیان است، مشهد مهم‌ترین مکان مذهبی ایران و پایتخت معنوی ایران نامیده می‌شود. مشهد علاوه بر جنبه مذهبی و زیارتی این شهر در جنبه‌های گردشگری نیز پیشرفت‌های چشمگیری داشته است و دارای مجموعه‌های تاریخی، تفریحی، فرهنگی متنوعی است و می‌تواند علاوه بر سیاحت، شهری جالب برای گردشگران باشد.

مشهد در زمان افشاریان پایتخت ایران بوده و با مساحتی بالغ بر ۳۵۱ کیلومتر مربع دومین شهر وسیع ایران بعد از تهران می باشد. این شهر در گذران زمان دوره های مختلفی را بر خود دیده و آثار تاریخی بسیاری را در خود جای داده است.

بناهای تاریخی مشهد به عنوان ابر شهری که فراز و نشیب‌های بسیاری را در طول عمر طولانی خود دیده، می‌توانند ناگفته‌های بسیاری برای بازدیدکنندگان خود داشته باشند.

گنبد هارونیه:

بقعه ی هارونیه یکی از افسانه ای ترین بنایی است که در خراسان وجود دارد. هارونیه در ۲۵ کیلومتری شمال غربی مشهد قرار دارد و یکی از قدیمی ترین آثار شهر توس است که در ابتدای شهرک تاریخی توس و در نزدیکی آرامگاه فردوسی قرار گرفته است. کارشناسان و پروهشگران زیادی سال هاست که بر روی این بنای تاریخی در حال تحقیق هستند تا راز و کاربری آن را کشف کنند. گفته شده است که زمان ساخت این بنا به قرن های هفتم یا هشتم هجری قمری باز می گردد؛ اما این موضوع هنوز به طور کامل ثابت نشده است.

هارونیه بنایی افسانه ای‌ست که کاربری اصلی آن هنوز شناخته نشده و همین موضوع بازدید از آن را جذاب تر می کند و آن را به یکی از پرطرفدارترین جاذبه های مشهد تبدیل کرده است. هارونیه در میان مردم با نام های بقعه هارونیه، گنبد هارونیه و بقعه هارون نیز شناخته می شود.

blank

مدرسه عباسقلی خان:

این مدرسه درابتدای خیابان نواب صفوی و حاشیه زیر گذر قرار دارد و از جمله مدارس قدیمی دایر است که توسط عباسقلی خان بیگلربیگی در ۱۰۷۷ ق. احداث شده است . سردر این مدرسه درسال های اخیر درجریان توسعه حریم حرم مطهر و تعریض خیابان نواب صفوی ، به عنوان یکی از آثار تاریخی – مذهبی ، بدون تخریب شکل ظاهری به عقب کشیده شد و اکنون در حاشیه ضلع جنوبی خیابان واقع شده است.

ساختمان مدرسه از نوع چهار ایوانی و از آثار معماری عهد صفویه می باشد و بخش های مختلف آن با مقرنس و کاشی کاری و گچبری های بسیارزیبا تزیین یافته است.

مدرسه عباسقلی خان مشهد

چهار طاقی بازه هور:

نخستین اثر تاریخی که در خراسان رضوی به ثبت در فهرست آثار ملی رسید، چهار طاقی بازه هور می باشد. طبق گفته های باستان شناس معروف پروفسور آرتور پوپ، درباره ی این شاهکار معماری که براساس اسناد تاریخی قدیمی ترین چهارطاقی ایران است، کهن ترین گنبد جهان نیز محسوب می شود.این بنای سنگی که متعلق به دوران قبل از اسلام و در زمان ساسانیان احداث گشته، در ۷۰ کیلومتری جنوب غربی شهر مشهد در جاده قدیم مشهد تربت حیدریه، نزدیک روستای رباط سفید قرار دارد. وجه تسمیه اسم این بنا به معنای قسمتی از دیواره ی کوه می باشد که خورشید از میانه باز آن طلوع کرده و بسیار باشکوه و زیبا می باشد. برخی عقیده دارن که این بنا برای حفاظت از راه و جاده ساخته شده است و برخی دیگر آن را به آتشکده های دوران ساسانی نسبت می دهند. هرچند ساختمان بنا به گونه ای به نظر می رسد که گویا باقیمانده ای از یک مجموعه معماری است.

چهار طاقی بازه هور مشهد

آرامگاه نادرشاه:

مقبره کنونى نادرشاه واقع در ضلع شمال غربى چهارراه شهدا ( نادرى سابق)که پس از حرم حضرت رضا علیه السلام مهمترین موضع توریستى ـ تاریخى شهر مشهد تلقى میشود، در باغى به مساحت ۱۴۴۰۰ متر مربع ساخته شده است. مقبره شامل سکویى دوازده پله اى، محل گور، پوششى خیمه مانند بر روى قبر، سکویى مرتفع در مجاور قبر با مجسمه نادرشاه سوار بر اسب و سه تن دیگر در پى او، یک غرفه فروش کتاب و دو تالار براى موزه است.

 

آرامگاه فردوسی:

مقبره‌ی فردوسی در ۲۵ کیلومتری غرب مشهد از مراکز دیدنی و تاریخی مشهور این شهر است. آرامگاه فردوسی در مشهد بارها ساخته و ویران شده است و در نهایت با آغاز سده ی چهارده خورشیدی تلاش برای ساخت بنایی شایسته ایشان و حفظ آن به نتیجه رسید.مساحت حدودی آرامگاه و مجموعه اطرافش به شش هکتار می رسد و شامل باغ آرامگاه، تندیسی از فردوسی و استخر در جلوی ورودی، کتابخانه، ساختمان های اداری، موزه و آرامگاه مهدی اخوان ثالث می باشد.

آرامگاه فردوسی مشهد
برج رادکان:

برج رادکان در استان خراسان رضوی و در ۸۰ کیلومتری مشهد در مسیر چناران در محل شهر قدیم رادکان قرار دارد برج رادکان، در روزگار اوج خود، تنها تعیین کننده فصل، سال و نوروز در جهان بوده است.

ارتفاع این برج ۳۵ متر، قطر داخلی‌اش ۱۴ متر و قطر خارجی آن ۲۰ متر می‌باشد. منظر بیرونی بنا تا ارتفاع ۵/۲ متری به شکل ۱۲ ضلعی و از آن جا تا زیر گنبد به صورت ۳۶ ترک نیم ستونی ساخته شده است. برج رادکان دارای گنبد مخروطی شکل است که ساختمان آن احتمالاً در سال ۶۰۷ قمری به پایان رسیده است.

میل اخنگان ( اخنجان):

این بنای تاریخی که به میل اخنجان نیز شهرت دارد در ۲۲ کیلومتری شمال مشهد و در روستایی به همین نام قرار دارد و در تابلوی اداره میراث فرهنگی خراسان این بناگور گوهرتاج ، خواهر گوهرشاد، همسر شاهرخ میرزا تیموری معرفی شده است.این اثر تاریخی درچند کیلومتری تابران و در حاشیه جاده ای که از آرامگاه فردوسی به پاژ (زادگاه فردوسی) متصل می شود، در مجاورت روستایی به همین نام واقع شده و از آثار تاریخی توس است.ساختمان به شکل برج و به ارتفاع ۹/۱۷ متر و میلهای کنار جاده های قدیمی و دارای قاعده ای استوانه ای و پوششی مخروطی و پرشکن می باشد. پیکره اصلی آن آجری است و بر روی بنا پوششی گچی وجود دارد و به قطعات کاشی مستطیل و چند ضلعی و ستاره ای با نقوش برجسته و متنوع در رنگ های لاجوردی و فیروزه ای مزین است.

اهالی اخنگان و اطراف بر این باورند که میل اخنگان گور یک دختر هندی است که در این محل دارای آب و ملک پدری بوده است.

میل اخنگان ( اخنجان) مشهد

گنبد خشتی مشهد:

بنای تاریخی-مذهبی موسوم به گنبد خشتی در یکی از گذرگاهای قدیمی مشهد منشعب از میدان طبرسی به نام چهار سوق نوغان قرار دارد . این بنا مدفن (سلطان غیاث الدین محمد)از سادات مشهور موسوی شهر مشهد است که نسب شریفش با هفده واسطه با امام موسی بن جعفر (ع)می رسد. قدمت این بنا حدود ۶۰۰ سال تخمین زده شده است . این بقعه از نظر معماری مشتمل بر دو بخش مهم پیوسته‌ است که شامل فضای زیر گنبد به صورت چهار شاه نشین و هشت ورودی می باشد. به دلیل برخورداری از گنبدی خشتی، این مکان به این نام معروف شده است. سبک ساختمان ، به بناهای دوره تیموری شبیه بوده و ساقه گنبد چندی پیش به کاشی و سوره توحید مزین شد، اما پس از آن آجر پوش گردید.

خانه داروغه مشهد:

کی دیگر از بناهای تاریخی موجود در بافت قدیم شهر مشهد است که زیبایی آن گردشگران بسیاری را به خود جلب می­‌کند. این بنا در خیابان نواب صفوی، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه قرار دارد. این اثر به دستور «یوسف‌خان هراتی»، داروغه مشهد در ابتدای دوران مشروطه توسط معماران و بناهای روس در مساحت حدود هزار و ۱۰۰ مترمربع احداث شد.

این خانه‌ به لحاظ فرم و شکل معماری به شیوه مرسوم خانه‌های تاریخی ایران یعنی سه طرف ساخت بنا شده است و عناصر معماری آن، به ویژه طرح تراس پله‌های دوطرفه و تزئینات، نشان از الگوبرداری از طرح‌های معماری روسی دارد. خانه تاریخی داروغه منزل شخصی بوده که مراسم پذیرایی رسمی در آن انجام می‌گرفت. در بخش تابستان‌نشین بنای خانه داروغه وجود اتاق‌های بادگیر و حوض آب جاری سنتی به نوعی این امر را به رخ آیندگان کشیده است که با استفاده از انرژی‌هایی مانند آب، باد و آفتاب چگونه می‌توان یک بنای بزرگ را بدون هیچ هزینه‌ای اداره کرد. حمام کوچک در این خانه، قدیمی‌­ترین حمام خصوصی مشهد محسوب می‌شود.

خانه داروغه مشهد

 

حمام موزه شاه:

این بنای تاریخی که در گذشته در حاشیه بازار بزرگ و جنب مسجدی به همین نام قرار داشت، اکنون با توسعه حریم حرم رضوی در جنوب غربی صحن جامع رضوی واقع و به عنوان یک بنای تاریخی مربوط به دوران صفویه و منتسب به شاه عباس اول صفوی، تبدیل به موزه مردم شناسی مشهد شده است. بخش های مختلف این حمام قدیمی از جمله سربینه، گرم خانه و سقف های گنبدی اندرونی و بیرونی با همان ساختار قدیمی در معرض تماشای علاقمندان است. بزرگ ترین و زیباترین بخش حمام سربینه آن است که به صورت مربع احداث شده و هشت ستون سنگی پوشش گنبدی را برپا داشته اند.
این حمام قدیمی از آثار مهدی قلبی بیگ، میر آخورباشی شاه عباس صفوی است که سازنده آن را وقف آستان قدس رضوی کرده است و سال تأسیس آن به روایت کتیبه از میان رفته ۱۰۲۷ قمری بوده است.

خانه ملک:

این بنا یکی از نمونه‌های زیبای برجای مانده از دوران انتقال معماری در اواخر عصر قاجاریه محسوب می‌شود. بنای مزبور در گذشته بسیار وسیع‌تر بوده، اما اکنون تنها بخش بیرونی آن برجای مانده که شامل دو طبقه است. طبقه بالایی دارای سقف مشبک و منبت‌کاری شده چوبی و شومینه گچبری زیبایی است.

در حال حاضر خانه ملک به صورت یک مرکز اداری، فرهنگی و هنری با حضور هنرمندان توانمند به صورت کارگاه‌های زنده هنری فعالیت می‌کند و بالغ بر ۱۰ کارگاه در این مرکز فعال است

blank

مرتبط:

جاذبه های دیدنی مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد

 

طارم _ جاذبه ای ناشناخته در زنجان

شهرستان طارم یکی از شهرهای دلنشین و خوش آب و هوای استان زنجان که در جوار استان های گیلان و اردبیل واقع شده، با جاذبه‌های طبيعی و گردشگری زیبا و بکری که دارد محلی آرامش‌بخش و شگفت‌انگیز برای گردش است اما متاسفانه این منطقه در میان بسیاری هنوز ناشناخته مانده است.

جاذبه‌های گردشگری شهرستان طارم

شهرستان طارم در شمال استان زنجان و در انتهای جاده ای با بیش پرپیچ و خم با مناظر زیبا و دلنواز واقع شده است. مركز این شهرستان “آب بر” نام دارد. طارم به علت شباهت آب و هوايی آن به مناطق شمالی كشور، از زيباترين و منحصر به فردترين جاذبه‌های طبيعی برخوردار است.

طارم معروف به هندوستان ایران

شهرستان طارم یکی از مناطق زیبا و دیدنی کشور است که به خاطر استعدادهای کشاورزی و دامپروری، حاصلخیزی اراضی و برخورداری از شرایط اقلیمی مناسب، به عنوان “هندوستان ایران” از آن یاد می شود. طبیعت زیبا و متفاوت، وجود آبشارها، چشمه ها، ییلاقات، یخچالهای طبیعی و غار شگفت انگیز، کوهپایه های سرسبز، سر به فلک کشیده و با طراوت شهرستان طارم را به یکی از مناطق گردشگری ایران تبدیل کرده است.

 

تاریخچه ی شهرستان طارم و جاذبه‎های تاریخی آن

شهرستان طارم آثار تاریخی فراوانی را در خود جای داده است. غارهای موجود در این شهر نشانه هایی از استقرار انسان هایی در دوران پارینه سنگی و هزاران سال قبل از میلاد حضرت مسیح را می دهد. این نشانه و همچنین آثار باقی مانده از دوران ساسانیان مانند آتشکده ها، گواه این می باشد که در گذر زمان این منطقه جنگ و خشونت کمتری را نسبت به سایر مناطق ایران دیده است.

blank

غنای فرهنگی، مذهبی طارم

وجود امامزاده هاشم وعوف(ع)، جعفر(ع) در شهر آب‌بر، سید احمد(ع) در وزنه سر، محمد علی ماهوری(ع) در زاچکان، حیدر(ع) در گیلوان، عبداله(ع) در صومعه بر، محمد باقر(ع) در کله سیران، محمد هاشم(ع) در سرخه میشه، قاسم(ع) در کلوییم، علی(ع) در سرخ آباد، عبداله(ع) در بالاکوه، اسماعیل(ع) در قوهیجان، ابراهیم(ع) و خدیجه(ص) در بندرگاه، ابراهیم(ع) و طاهر(ع) و مرجان(ص) در چمله، محمود(ع) در ارشت، حسن غائب(ع) در چورزق، عبدالرحمان(ع) و نرجس خاتون(ص) در قلات، سلطان سید علی القاضی(ع) در جیش آباد بر غنای فرهنگی، مذهبی این شهرستان افزوده است.

 

روستای تاریخی و ییلاقی شاه‌نشین

روستای تاریخی و ییلاقی شاه‌نشین در یک منطقه خوش آب و هوای کوهپایه‌ای و در میان دو رودخانه زیبای قزل‌اوزن (در جنوب) و شاه‌نشین (درباختر) واقع شده است. وجود کوه‌‌هایی در اطراف منطقه از جمله کوه فوشون و خرمن گله سر در شمال باختر روستا نقش اساسی و مهمی در آب و هوای مطلوب آن ایفا می‌کند. وجود غار معروف خرمنه‌سر در این روستا و همچنین مسجد قدیمی آن بر ارزش‌های تاریخی منطقه می‌افزاید.

روستای کوهپایه ای تشویر

روستای تشویر در ۴۸ کیلومتری جنوب باختری رودبار و در یک منطقه کوهپایه ای و ییلاقی واقع شده است. این روستا با رودخانه قزل‌اوزن که از شمال خاوری آن می‌گذرد،‌ کوه قلعه پره در شمال باختری و کوه زکان در جنوب محصور شده است. این عارضه‌ها به همراه روستای تشویر یک منطقه زیبا و آباد را با چشم‌اندازهای زیبا به وجود آورده‌اند. وجود یک آتشکده بسیار قدیمی که گفته می‌شود به دوران پیش از اسلام مربوط می‌شود بر قدمت و دیرینگی این روستا گواهی می‌دهد.

روستای قوهیجان

یکی از روستاهای خوش آب و هوا و با قدمت چند صد ساله شهرستان طارم دهستان درام روستای قوهیجان است. مردم این روستا در گذشته به صورت ییلاق و قشلاق زندگی می کردند که در تابستان ها در روستای کوهستانی با چشمه جوشان از دامنه کوه که در بالادست روستا قرار دارد و جویبار جاری از آن، روستا را به دو نیم تقسیم کرده است و درختان مختلف سر به فلک کشیده و میوه های متنوع از جمله گردو، گلابی، سیب، سنجد، فندوق، به و….

روستای قوهیجان دارای امامزاده ای است به نام امامزاده اسماعیل (ع) که در ۳ کیلومتری این روستا قرار دارد و مردم این روستا و روستاهای اطراف به این امامزاده اعتقاد زیادی دارند، این امامزاده فاقد راه و جاده ماشین رو می‌باشد و ارادتمندان این آستان از راه کوهستانی جهت زیارت مشرف می شوند.

 

یخچال طبیعی محدوده روستای ولیدر

در چند کیلومتری آببر یخچال هایی که به شکل گودال هایی شبیه اتاقک در دامنه کوه ها ایجاد شده اند و تنها ویژگی که سبب تبدیل شدن آن‌ها به یخچال شده سنگ‌های سرد آن جا است.

آبشار وزنه سر

روستای وزنه‌ سر از توابع شهر طارم است که در آن دو آبشار با همین نام وجود دارد و منظره‌ای تماشایی را به این منطقه بخشیده‌اند. از ابتدای روستا تا رسیدن به اولین آبشار نزدیک به یک ساعت پیاده‌روی پیش روست و از آبشار اول تا آبشار دوم در حدود سی دقیقه فاصله است، درختان فندق، گردو، تمشک و انگور چشم‌اندازی زیبا و طبیعتی دلنشین را در این منطقه به وجود آورده‌اند.

آبشار هشترخان

آبشار هشترخان طارم در دره‌ای سرسبز میان کوه‌های ناحیه طارم، در شرق شهر زنجان در نزدیکی روستای لار واقع است. سرچشمه آبشار هشتر خان چشمه جوشان است و آبشار پس از ریزش، رودخانه هشترخان را تشکیل می‌دهد. ارتفاع آبشار حدود ۳۰ متراست. برای دیدن آبشار زیبای هشتر خان باید از جاده زنجان- طارم وارد راه خاکی و ناهمواری شد و پس از عبور از امامزاده حسن مثنی و روستای امام به‌آبادی لار رسید و از آنجا تا آبشار را حدود دو ساعت پیاده پیمود، از روستاهای دیگر نزدیک آبشار نیز می‌توان به تماشای آبشار رفت.

کوه‌های بلند و سرسبز، دره‌ای بسیار عظیم، رودخانه‌ای خروشان و پرآب، جنگل درختان فندق، هوای خوب و طبیعت بکر، آبشار و ناحیه هشترخان یا هشت چشمه را به یکی از نواحی زیبا و مناسب برای گردشگری، کوهنوردی و دوچرخه سواری در کوهستان تبدیل کرده‌است. این آبشار حاصل تلاقی هشت چشمه جوشان است که منظره بدیعی را به وجود آورده‌است.

در طول مسیر، جنگل درختان فندق متعلق به روستاییان، زیبایی خاصی به منطقه داده‌است. منظره عمومی رودخانه قزل اوزن و باغ‌های زیبای زیتون از جاده زنجان به طارم و قبل از سرخه دیزج، بسیار جذاب و دیدنی است. ارتفاعات جالب منطقه، باعث پدید آمدن این مناظر بدیع برای مسافران عبوری شده‌است.

آبشار طارم

آبشار سرخه میشه

آبشار سرخه میشه در استان زنجان واقع است. آبشار سرخه میشه در غرب روستایی به همین نام در منطقه طارم استان زنجان قرار گرفته است. این آبشار از میان شکاف دو صخره سنگی بسیار بلند به پایین میریزد و در رده آبشارهای بلند استان زنجان قرار دارد. در پایین آبشار حوضچه آبی ایجاد شده است. آبشار پس از ریزش از ارتفاع بع رودخانه سرخه میشه میریزد. ارتفاع آبشار از سطح دریا ۱۴۷۰ متر است.

دسترسی به این آبشار از طریق جاده ارتباطی شهرستان منجیل به گیلوان، درام، جاده فرعی درام به تهام، روستای انذز، روستای گوهر و سپس جاده خاکی روستای سرخه میشه امکانپذیز است. همچنین جاده ارتباطی زنجان به درام، پیش از شهرستان درام، روستای انذز، روستای گوهر و سپس روستای سرخه میشه دیگر مسیر دسترسی به این منطقه است.

آبشار دگاهی

آبشار دگاهی در ۴ کیلومتری غرب روستایی با همین نام در منطقه طارم واقع شده است. ارتفاع آبشار از سطح دریا ۲۱۲۴ متر است. روستای دگاهی از محروم‌ترین روستاهای بخش مرکزی شهرستان زنجان است. این روستا در ۱۲ کیلومتری روستای سهرین قرار دارد و در اطراف آن نیز روستاهای زیادی دیده نمی‌شود. دگاهی از توابع دهستان تهم بوده و دارای ۴۳ خانوار و ۱۶۳ نفر جمعیت است.

این روستا به لحاظ جغرافیایی در منطقه کوهستانی است و وابسته به امکانات روستای سهرین است. دسترسی به روستای دگاهی نیز از روستاهای سهرین است. شغل اکثر اهالی روستا دامداری است. براي دسترسي به اين آبشار بايد از زنجان به روستاي سهرين رفت. سپس جاده خاكي به سمت روستاي دگاهي را پي گرفته و نرسيده به روستاي دگاهي بايد وارد دره سمت چپ جاده شد.

جنگلهای ولوار

جنگلهای ولوار بالاتر از روستای چرزه، لهمت، چشمه سر، بلوطستان و زرشکی، پدیده مه گرفتگی در سطح شهرستان بطوریکه از بالای قله‌های اطراف به آن نظاره کنید مانند توده ای از پنبه بر دره ای بزرگ قرار گرفته است. قله‌های شمالی شهرستان معمولاً پوشیده از مه است که موجب کاهش دما و خنکی هوا می‌شود. وجود ارتفاعات و قلل متعدد و متنوع با شیب ها و زیبایی‌های خاص خود که می تواند برای گردشگران، کوهنوردان و ورزشکاران پاراگلادیر بسیار جذاب باشد.

جنگلهای ولوار طارم

رودخانه آب برکه

رودخانه آب برکه از قله‌های سر سبز ییلاق آب بر در منطقه دیزاب و گرداب سرچشمه گرفته و از کنار شهر آب بر عبور می‌کند و داری مناطق سر سبز گردشگری مانند چشمه خانسر، باغات سر سبز جور کان و پیر همدان بوده و محوطه سر سبز امامزاده جعفر و هاشم و عوف (علیم السلام) در جوار این رودخانه واقع شده‌است.

رودخانه باکلو

رودخانه باکلور که از کوه‌های باکلور و چشمه‌های مسیر سرچشمه می‌گیرد )چشمه اسپی خانی و چشمه لار و …) و با عبور از روستای باکلور و باغات گردو و روستای کرداباد وارد رود قزل اوزن می‌شود در مسیر این رود دو سد خاکی طبیعی مانع از خشک شدن رود در فصول گرم سال می‌شود.

رود قزل اوزون

رود قزل اوزون زارم که از کوه‌های چهل چشمه در کردستان سرچشمه می‌گیرد با طی مسیری طولانی وارد طارم شده و پس از عبور از آن در منجیل با خانچایی پیوند می‌خورد. سد بزرگ منجیل در محل پیوند این دو رود احداث شده‌است که این دورودخانه رودخانه سفیدرود را تشکیل می‌دهد.

آتشکده‌های تاریخی طارم

آتشکده‌های طارم عموما از سنگ وساروج با پلان چهار طاقی ساخته شده و پوشش آنها گنبدی شکل و تمامی آن از سنگ ساخته شده است. ترکیب کلی آنها به سبک آتشکده‌های دوران ساسانی و با آتشکده نیاسر کاشان قابل مقایسه‌اند، با این تفاوت که برای عناصر اصلی در آنها به جای آجر، از لاشه سنگ استفاده شده است.

در شهرستان طارم ۳ آتشکده از دوران ساسانیان با نام‌های آتشکده پیرچم، آتشکده الزین و آتشکده گیلانکشه که در فهرست آثار تاریخی ثبت شده و هموطنان زرتشتی آیین گهنبارخوانی را در این مکان‌های به جا می‌آورند.

آتشکده‌های تاریخی طارم

قلعه سانسیز

قدمت قلعه سانسیز که به گور قلعه نیز شهرت دارد، به دوره ساسانیان و دوره اسلامی می‌رسد. این قلعه تاریخی که بر روی تپه‌ای طبیعی واقع شده یکی از مناطق دیدنی شهرستان طارم است. شیب و دامنه تند این تپه دسترسی به قلعه را با دشواری همراه کرده است. قلعه سانسیز علاوه بر قدمت تاریخی از نظر طبیعی نیز در محیطی زیبا، در ساحل رودخانه زیبای قزل‌اوزن در کنار روستای سانسیز قرار گرفته‌است.

غار خرمنه‌سر

این غار در شهرستان طارم و در کوه بلند خرمنه‌سر در سمت شمالی روستای شاه‌نشین قرار گرفته دارد، مطالعات باستان‌شناسی در مورد این غار حکایت از دو دوره استقرار انسان دارد. دوره نخست را ابزار و ادوات سنگی و تیغه‌های سنگ چخماق متعلق به زندگی غارنشینی انسان پیش از تاریخ تشکیل داده که قدمت آن به دوره پیش از هزاره پنجم قبل از میلاد می‌رسد. مسیر دسترسی به دهانه غار بسیار زیبا و با صفا بوده و برای رسیدن به آن باید از میان رودخانه پر آب و انبوه درختان زیتون و انجیر گذشت.

 

سوغات شهرستان طارم

از شهرستان طارم با توجه به وجود باغ های بسیاری از زیتون، هلو و شلیل و همچنین انواع میوه های چهارفصل،می توانید مرکبات خوب و باکیفیتی از باغ دارها تهیه کنید. همچنین روغن زیتون و صنایع دستی ای مانند جاجیم، گلیم و فرش را هم میتوانید با خود سوغات به یادگار ببرید.

منبع:بیتوته

مرتبط:طارم زنجان؛ هندوستان ایران

مجموعه تفریحی آبیدر نگینی در میان کوهسارها

یکی از زیباترین نقاط ایران بخصوص در فصل بهار کردستان و سنندج است. سنندج مکان های دیدنی متفاوتی دارد که آب و هوای لطیفی دارد و جنگل‌های بلوط، آبشارها و رودخانه های خروشانش آن را به یکی از استان های کشور با جاذبه های گردشگری بسیار تبدیل کرده است. ما به معرفی مجموعه تفریحی آبیدر که یکی از اصلی ترین مکان‌های گردشگری سنندج است و در سفر به این شهر حتما باید دید، پرداخته‌ایم.

مجموعه تفریحی آبیدر

مجموعه تفریحی آبیدر، در شهر سنندج، استان کردستان است که در ناحیه غربی این شهر و در انتهای خیابان آبیدر در میان کوه های آبیدر با ارتفاع ۲۵۰۰ متر و با پوشش گیاهی متنوع همراه با چشمه سارهای جاری قرار گرفته است.

«مجموعه تفریحی پارک آبیدر» که با نام «پارک کوهستانی آبیدر» نیز شهرت یافته است، درواقع معروف‌ترین و محبوب‌ترین تفرجگاه‌ موجود در شهرستان سنندج است که در اکثر ایام سال، میزبان مسافران و گردشگران از سراسر ایران و جهان است. این مجموعه تفریحی در قسمت غرب و در بین کوه‌های آبیدر جای گرفته است.

آبیدر، یعنی جایی که آب زیاد از آن بیرون می‌آید و این وجه تسمیه به خاطر چشمه های زیرزمینی فراوان این منطقه است. پارک این منطقه از کوه‌های آبیدر بزرگ و کوچک تشکیل شده که هر کدام به ترتیب دارای ارتفاعی بالغ بر ۲ هزار و ۲۵۰ و ۲ هزار و ۳۵۰ متر است.

آبیدر

چشم‌اندازی فوق‌العاده آبیدر

اشراف کامل به شهر سنندج از فراز این پارک زیبا، چشم‌اندازی فوق‌العاده را ایجاد کرده است؛ در بالای قله تخت آبیدر کوچک یک جان‌ پناه برای استفاده کوهنوردان احداث شده‌ است و در حال حاضر تله کابینی در مسیر بین پارک کودک و قله در حال راه اندازی می باشد.

سینمای روباز آبیدر

بزرگترین سینمای روباز جهان در آبیدر سنندج

بزرگترین سینمای روباز کشور که گنجایش آن ۱۰ هزار نفر است، با پرده ای در ابعاد ۱۲× ۲۵ متر، بزرگترین سینمای روباز جهان محسوب می‌ شود. صدای فیلم‌ های این سینما از طریق موج اف ام رادیو در هر مکان از پارک جنگلی آبیدر قابل دریافت است و پرده آن به گونه‌ ای تعبیه شده که ۱۰ هزار نفر بتوانند رو به‌ روی آن قرار گیرند. حوزه هنری کردستان ساعت ۲۱ هر شب یک فیلم را در این سینما اکران می‌کند. همچنین مسابقات مهم از جمله نیمه نهایی و فینال جام جهانی ۲۰۱۰ از این سینما برای شهروندان سنندجی پخش شد.

مجموعه تفریحی و کوهستانی پارک آبیدر، یکی از مشهورترین تفرجگاه‌های سنندج محسوب می‌شود. در این پارک چندین باغ و چشمه‌ی طبیعی وجود دارد که از بزرگترین باغ‌های آن می‌توان به باغ امیریه اشاره کرد. عمارت‌ های تاریخی خسرو آباد، آصف، وکیل و تعدادی از بناهای تاریخی مجموعه تفریحی است.

از دیگر مکان‌های گردشگری مشهور آبیدر، عبارت‌اند از کانی شفا، ماماتکه، کانی بانتا، گویزه کویر، خضر زنده (خیرزنه)، تاقه‌دار، هفت آسیاب، بان شلانه، کچک (سنگ) قرآن، کانی کچک و قله آبیدر که پناهگاهی هم برای کوهنوردان در آنجا ساخته شده‌است.

مرتبط:

بهشت گم شده کردستان کجاست؟

آبیدر؛ شکوهی به زلالی هزارن چشمه

چشمه لادر جاذبه ای در خمینی شهر

چشمه لادر خمینی شهر یکی از آثار دیدنیِ طبيعي استان اصفهان است. این آبشار در غرب خمینی شهر قرار گرفته و بسياري از گردشگران طبیعت دوستان را به این منطقه جذب ميکند.

چشمه لادر:

چشمه لادر، خمینی شهر با چشم اندازهای زیبای کوهستانی و طبیعت دلگشای اطراف خود امروزه به یکی از قطب های مهم گردشگری استان اصفهان تبدیل شده است.

چشمه لادر، در پنج کیلومتری شهرستان خمینی شهر میباشد که دارای زيبايي بسیار منحصربه‌فردی است. این منطقه در جاده کمربندی خمینی شهر به نجف آباد، پس از دانشگاه ازاد اسلامی واحد خمینی شهر واقع شده است. من جمله جاذبه های گردشگری که در این منطقه موجود است میتوان به آبشار، چشمه، چشم‌انداز های دشت های اطراف و مسیر های عبور آب اشاره نمود. همچنين این منطقه دارای امکاناتی مانند سرويس بهداشتی، فضای بازي بچه ها، جاده و مسیر رفت وآمد مطلوب و دو پارکینگ بزرگ با گنجایش چند هزار ماشین است.

خوشبختانه دسترسی راحت به این چشمه و آب و هوای مطلوب آن باعث شده است، این منطقه سالیانه پذيرايي گردشگران بسياري باشد. شهرستان خمینی شهر یکی از منطقه های کوهستانی کشور به شمار میرود، چشمه لادر هم به پیروی آن، دارای فضایی کوهستانی است. منطقه گردشگری چشمه لادر دارای وسعتی حدود ۲۳۰ هزار هکتار است.

این منطقه حاوی طبیعتی کوهستانی، ولی سرسبز و خرم در فصل ها گرم است که از جاذبه های گردشگری جذابی بهره مند است. چشمه لادر به علت داشتن آب و هوای خنک در فصل های گرم سال مقصد بسياري از مسافران و طبیعت دوست های در استان اصفهان و استان های مجاور است.

گردشگاه اطراف چشمه لادر چشم‌انداز زيبايي دارد. در این منطقه گردشگری طبيعي، میتوان آب نماهایی را مشاهده کرد که سبب زیباتر شدن فضای محیط شده اند، همچنين در محیط و غارهای موجود در منطقه، سیستم نورپردازی اجرا شده است تا گردشگران بتوانند در منطقه اوقات خوشی را سپری کنند. علاوه بر امکانات مذکور باید به امکانات ورزشی، مثل صخره نوردی و مسیر کوهپیمایی در آن اشاره نمود.

چشمه لادر در خمینی شهر اصفهان

بهترین زمان بازديد از چشمه لادر:

چشمه لادر، در فصل های سرد آب یخ‌زده و قندیل های زيبايي تشکیل ميدهد . طبیعت زمستان چشمه لادر هم بسیار جذاب است، با این وجود بيش ترین ميزان گردشگر را میتوان در ماه های گرم سال در چشمه مشاهده کرد. بی تردید ، سر‌سبزی طبیعت و وجود آب بیش تر چشمه در فصول گرم سال، باعث بازديد بیش تر در این مکان است. در طول سال به خصوص بعد از بارش ها، باتوجه به دمای محیط در ایام تابستان عصر و شبانگاه ، در بهار در طول روز و در فصل زمستان بیش تر در ساعتهای گرم روز حضور در این منطقه لذتبخش تر خواهد بود.

نامگذاری چشمه لادر:

ساکنان این منطقه به دو شکل کلمه لادر را معنی نموده اند . برخی ميگويند لادر یعنی دره ای که دور مي زند، بعضی ديگر هم بر این باورند که با توجه به اینکه آب چشمه بسیار زلال بوده و از بین دره ها عبور می کرده و همچنين مثل در شفاف بوده است، لادر به معنای شفاف است.

آدرس چشمه لادر:

خمینی شهر – جاده کمربندی خمینی شهر به نجف آباد – پس از دانشگاه ازاد اسلامی خمینی شهر

مرتبط:

سفر به اصفهان ؛ شهر خلاق یونسکو

آتش‌سوزی استرالیا سیستم آب‌رسانی قدیمی‌ را آشکار کرد

بخشی از پارک ملی و سایت میراث فرهنگی یونسکو Budj Bim در جنوب غربی ویکتوریا آنقدر در آتش‌سوزی سوخته بودند که آب‌های زیرزمینی باستانی را آشکار کردند.

 

به گزارش CNN Travel، این پارک (که با نام پارک ملی Mount Eccles نیز شناخته می‌شود) که در سایت Budj Bim قرار دارد، در واقع یک آتشفشان خاموش ۵۸۴ فوتی است که در کنار آن قدیمی‌ترین و بزرگترین سیستم آبرسانی جهان قرار دارد. آتش‌سوزی ماه دسامبر یک کانال ۸۲ فوتی و بخش‌های بسیاری از یک سیستم آبرسانی قدیمی را آشکار کرد.

این سیستم توسط گروهی از مردم بومی به نام گوندیتیمارا (Gunditjmara)، چندین هزار سال پیش از اهرام مصر ساخته شده است. اعتقاد بر این است جمعیت گوندیتیمارا ها تا قبل از وورد انگلیسی‌ها به استرالیا (اوایل دهه ۱۸۰۰) هزار نفر بوده است.

 

این سیستم آبرسانی در جریان گدازه‌های آتشفشان و از سدهای کوچک و بزرگ و همچنین چندین کانال طولانی ساخته شده است، همچنین بندهای بزرگتری برای مهار و برداشتن کوآنگ (Kooyang)، یک نوع مارماهی استرالیایی نیز ایجاد شده بود. شکار این مارماهی پایه مهمی برای اقتصاد مردم بومی برای هزاران سال (طبق گفته یونسکو) بوده است.

 

گوندیتیماراها سنگ‌های آتشفشانی را برای هدایت و کنترل جریان آب به نفع خود و محیط زیستشان تنظیم کرده‌اند. دانش مهندسی مورد استفاده برای ایجاد سیستم آبرسانی به طریق داستان‌های شفاهی به گوندیتیمارا (این گروه از مردم محلی هنور بخش زیادی از اراضی و تکنیک‌های باستانی اجدادشان را حفظ کرده‌‌اند) منتقل شده است.

آتش‌سوزی استرالیا سیستم آب‌رسانی قدیمی‌ را آشکار کرد

این پارک به طور مشترک متعلق به شرکت قدیمی Gunditj Mirring و پارک ویکتوریا است. این پارک به دلیل ارزش‌های فرهنگی بومی به شدت حفاظت می‌شود، Budj Bim هزار و یکمین مکانی است که در ژوئن ۲۰۱۹ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

 

مدرک کاندیداتور Budj Bim در صفحه Budj Bim سایت یونسکو قرار دارد و اطلاعات و تاریخچه مفصلی درباره این سایت ارائه شده است. بخش‌های اضافه شده به فهرست میراث جهانی بخش شمالی این آب‌راه دست‌ساز بوده که نمونه‌ای استثنایی از نبوغ و همچنین تعامل مثبت انسان با محیط زیست بوده است. این مدیریت حیرت‌آور محیط همان چیزی است که  گوندیتیماراها توانستند به کمک آن، خود و فرهنگشان را برای هزاران سال حفظ کنند.

 

در گذشته این پارک از بازدیدکنندگان استقبال می‌کرد و بازدید کنندگان می‌توانستند در میان صخره‌ها و در امتداد کانال‌ها در داخل و خارج از غارهای که توسط گدازه‌های آتشفشان ایجاد شده بودند، قدم بزنند. همچنین در کنار دریاچه که به دهانه آتشفشان منتهی می‌شد، پیاده‌روی کنند و در میان درختان که معمولا خرس‌های کوالا پنهان شده ‌بودند، راه بروند.

 

متاسفانه به دلیل آتش‌سوزی استرالیا پارک ملی Budj Bim تعطیل شده است. اصابت یک صاعقه در دسامبر ۲۰۱۹ آتش‌سوزی را شروع کرد که بیش از ۱۵ هزار هکتار از اراضی خشک را سوزاند. گزارشگر خبری استرالیا، سارا جین‌بل (Sarah Jane Bell) به نقل از دنیس رز (Denis Rose) گفته است که بخش عمده‌ای از سیستم آب‌رسانی باستانی سالم باقی مانده است. اگرچه هنوز قادر به بررسی کل سایت نیستند.
آتش‌نشان‌ها برای اینکه کمترین آسیب را به سیستم آب‌رسانی وارد کنند از تکینک‌های کم‌اثر اطفای حریق استفاده می‌کردند.

مرتبط:

نقشه آتش نشانی ،از مولفه های مهم جواز موزه

کتیبه وایکینگ‌ها : راز سر به مهری دیگر

تفسیر جدیدی از معروف‌ترین کتیبه وایکینگ‌ها به دست آمده است که در مورد تغییرات آب و هوایی صحبت کرده است. کتیبه‌های رونی (Runes) معمولاً در مناطق اسکاندیناوی مانند؛ دانمارک، سوئد و نروژ یافت می‌شوند. البته مواردی در اسکاتلند، آلمان و حتی آمریکا نیز مشاهده شده است. طبق آمار حدود ۷۰۰۰ کتیبه رونی در اسکاندیناوی پیدا شده است که نصف آن‌ها برای زمان وایکینگ‌ها است. در لست سکند همراه ما باشید تا ببینیم جریان این کتیبه‌ها از چه قرار است و در مورد چه موضوعی صحبت می‌کنند.

 

معمولاً این کتیبه‌های رونی (خط و الفبایی که پیش از مسیحی سازی اسکاندیناوی و کمی پس از آن برای نوشتن زبان‌های ژرمنی در اسکاندیناوی و جزیره‌های بریتانیا از آن استفاده می‌کرده‌اند) برای یادبود افراد، نشانه‌های کنار جاده و یادداشت‌های شجاعتِ فردی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. اندازه این سنگ‌ها بعضی اوقات از قد یک فرد بالغ نیز بلندتر بوده است و گاهی اوقات به‌اندازه‌ای کوچک هستند که می‌توان آن را بر روی یک میز قرار داد.

در حال حاضر تعداد زیادی از این کتیبه‌ها در جای اصلی خود قرار دارند و بعضی از آن‌ها نیز به موزه‌ها انتقال پیدا کرده‌اند. معروف‌ترین کتیبه شناخته‌ شده، کتیبه یا سنگ راک (Rök Stone) نام دارد که در سوئد شناسایی شده است. حدود ۷۳۰ کاراکتر رونی بر روی این کتیبه نوشته شده است و در جدیدترین تفسیر احتمال می‌دهند که در مورد مشکلات آب و هوایی نیز پیامی را در دل خود جای‌ داده است.

 

این کتیبه با اندازه حدود ۲٫۵ متر توسط فردی به نام وارین در اوایل قرن نهم ساخته شده است. کتیبه راک اولین بار در قرن نوزدهم در یک کلیسای قرن دوازهمی کشف شد و تفسیرهای مختلفی درباره آن نوشته شده است. در ابتدا حدس می‌زدند که این کتیبه به یاد پسر وارین ساخته شده است و در آن داستان‌های حماسی و افسانه‌ای و همچنین تاریخ خانواده خود را بیان کرده است.

کتیبه واکینگ ها

پس‌ از این تفاسیر، در سال ۲۰۱۶ تفسیر جدیدی توسط هولبرگ، استاد زبان‌های اسکاندیناوی دانشگاه گوتنبرگ ارائه شد. او می‌گوید: «این نوشته ها بخشی ظاهری که مشخص است و بخشی معمایی خوانده نشده، دارد.» او اعتقاد دارد که این کتیبه فقط برای یادبود نیست، بلکه توصیفی است از اینکه، وارین چگونه با استفاده از نوشتار، افتخارآفرینی پسر مرحومش را بیان کرده است. همچنین پس از آن یکی از استادان رونی شناسی دانشگاه اوپسالا در تحقیقی بیان می‌کند که با توجه به اهمیت شرایط آب و هوایی بر زندگی وایکینگ‌ها و تغییراتی که در زمان حجاری اتفاق افتاده است، در مورد این تغییرات و نگرانی از وجود آن‌ها نیز نکاتی نوشته شده است.

 

در این تفسیر جدید حدس می‌زنند که کتیبه به وقایعی مثل حوادث آتش‌فشانی قرن ششم که باعث از بین رفتن محصولات زراعی و ایجاد گرسنگی شده است، اشاره می‌کند. این واقعه انقراضی دسته جمعی را بر جای گذاشته است. همچنین احتمال می‌دهند این کتیبه نسبت به حوادث مشابهی هشدار می‌دهد؛ از جمله اینکه در اواخر قرن هشتم و اوایل قرن نهم وایکینگ ها خورشید گرفتگی و تابستانی سرد را تجربه کرده‌اند.

در بررسی دیگری در دانشگاه گوتبنرگ، توانستند ۵ نشانه خورشید و ۴ مورد که درباره اساطیر بیان شده است را از این کتیبه استخراج کنند. رهبران وایکینگ ادعا می‌کردند که می توانند نور و تاریکی را کنترل کنند. البته کتیبه ها معمولا اختلافاتی با داستان های اساطیری دارند و قسمتی از متن آن ها نیز هنوز درک نشده است. باستان شناسان، مورخان و زبان شناسان مطالعه بر روی این کتیبه را ادامه خواهند داد و باید دید تفاسیر جدید چه چیزی را بیان می‌کند!

 

شما متن کهن دیگری را می شناسید که درباره تغییرات اقلیمی و آب و هوایی صحبت کرده باشد؟