جاذبه‌های گردشگری مشهد

یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری در ایران‌ شهر مشهد است که علاوه بر جاذبه‌های مذهبی، جاذبه‌های تفریحی و گردشگری بسیاری دارد.

اکثر مردم به خاطر دلایل معنوی به این شهر سفر می‌کنند، اما بد نیست بعد از اینکه یک دل سیر زیارت کردید از حرم بیرون بزنید و سری به جاذبه‌های گردشگری مشهد بزنید. بسیاری از مردم در مناسبت‌های مختلف و ایامی مانند تعطیلات نوروزی با خرید بلیط هواپیما مشهد به این شهر زیبا سفر می‌کنند. مشهد از گذشته دور تابه‌حال و در طی دوره‌های مختلف تاریخ اهمیت فراوانی داشته، برای مثال مدتی پایتخت افشاریان بود و اکنون هم بر اساس محاسبات پس از تهران رتبه دومین شهر بزرگ ایران را به خود اختصاص داده است. این شهر به دلیل حضور بسیاری از مشاهیر مهم کشورمان هم شهرت دارد و به‌طورکلی دلایل بسیاری برای محبوبیت و معروفیت مشهد وجود دارد.

همانطور که می دانید بخشی یا بهتر است بگوییم که بیشتر معروفیت مشهد به خاطر وجود بارگاه امام هشتم امام رضا (ع) است و بسیاری از مردم فکر می‌کنند که مشهد به جزء حرم مطهر امام رضا و هتل‌های متعدد هیچ‌چیز دیگری ندارد! در صورتی‌ که جاذبه‌های گردشگری مشهد بسیار زیاد هستند و اگر شما قصد سفر به این شهر مقدس را دارید، بهتر است یک فهرست از تمامی اماکنی که قرار است از آن‌ها بازدید کنید، داشته باشید.

 

blank

کوه سنگی

کوه سنگی یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های مشهد است که دارای آب‌وهوایی دل‌نشین و مطبوع هست و علت محبوبیتش هم همین موضوع است. بر اساس آمارهای مختلف مشخص‌ شده که جاذبه‌های گردشگری مشهد از لحاظ محبوبیت رتبه‌بندی خاصی دارند. برای مثال پارک کوه سنگی پس از حرم مطهر امام رضا (ع) و آرامگاه فردوسی، جزء سومین جاذبه گردشگری محبوب در میان مردم مشهد و گردشگران است. پارک کوه سنگی در ضلع جنوب غربی مشهد قرار دارد و در میان دو قله معروف با نام‌های بینالود واقع‌ شده  و علت نام‌گذاری آن به این دلیل است که در میان کوه‌ها قرار دارد.

دو قله بینالود به دلیل وجود بزرگراه کلانتری از یکدیگر جدا شده‌اند. درگذشته پارک کوه سنگی بسیار کوچک بود و کاملاً در بیرون از مشهد قرار داشته اما پس از مدتی و توسعه شهر و افزایش جمعیت این پارک هم گسترش یافت و زمین‌های اطراف به آن اضافه شد و اکنون حدود یک خیابان با مشهد فاصله دارد. برای رسیدن به پارک کوه سنگی بهتر است به خیابان کوه سنگی که رسیدید ماشین خود را پارک کنید و ازآنجا به بعد پیاده به پارک بروید، چرا که پیاده‌روی در خیابان کوه سنگی بسیار لذت‌بخش است. جالب است بدانید که کوه سنگی مشهد، درگذشته و حدود سال ۱۳۱۰ جزء مناطق ییلاقی مشهد به شمار می‌رفت و مردم به خاطر آب‌وهوای مطبوع و باغ‌های سرسبزش آنجا را برای تفریح انتخاب می‌کردند.

پس از مدتی امکانات دیگری هم به این باغ‌ها افزوده شد مانند استخر و گل‌کاری اطراف و جدول‌کشی. در سال ۱۳۴۰ تصمیم گرفتند که آن منطقه را به یک پارک عمومی برای تفرجگاه مردم مشهد تبدیل کنند، به همین دلیل خیابان کوه سنگی را ساختند و آن را به پارک متصل کردند. خیابان کوه سنگی درگذشته یک خیابان بسیار استاندار و زیبا بود که به راه‌آهن مشهد منتهی می‌شد. پارک کوه سنگی در طی دوران مختلف حوادث و اتفاقات تاریخی بسیاری را از سر گذرانده است، برای مثال شاه‌عباس مراسم تاج‌گذاری‌اش را در همین پارک برگزار کرد. در هنگام ورود به این پارک دو سرشیر از جنس سنگ می‌بینید که آن‌ها را شهرداری میلان در زمانی که پارک ساخته شد به پارک کوه سنگی هدیه داد.

آدرس: جنوب غربی شهر مشهد و در انتهای خیابان کوه سنگی

blank

پارک ملت مشهد

پارک ملت مشهد که آن را با عنوان پارک و شهربازی ملت می‌شناسند یکی دیگر از مهیج‌ترین جاذبه‌های گردشگری مشهد است که پیشنهاد می‌کنیم اگر به همراه خانواده به مشهد سفر کرده‌اید حتماً از آن دیدن نمایید خصوصاً اگر فرزندان کوچک دارید. این پارک در قسمت غربی مشهد قرار دارد و در نزدیکی بزرگراه وکیل‌آباد درست در ضلع شمال غربی تقاطع آزادی واقع‌ شده است. پارک ملت در مجاور میدان آزادی قرار گرفته است به همین دلیل از گذشته این میدان را با نام فلکه پارک هم می‌شناسند.

در ضلع غربی این پارک مجموعه امکانات ورزشی قرار دارند. در این مجموعه یک استخر روباز با مساحت ۱۲۵۰ مترمربع وجود دارد که ظرفیت آن حدود ۴۰۰ نفر هست. زمین بسکتبال، زمین والیبال، زمین فوتبال و میز تنیس از دیگر امکانات ورزشی این پارک هستند. همچنین برای دویدن و پیاده‌روی دور تا دور بوستان را سنگ‌فرش کرده‌اند. این پارک حدود ۷۲۰ هزار مترمربع مساحت داشته و حدود ۷۲ هکتار هست. حدود ۳۵ هزار درخت کهن‌سال و سر به فلک کشیده در این بوستان وجود دارد که تماشایشان واقعاً لذت‌بخش است. یک دریاچه هم در ضلع شرقی این پارک وجود دارد که در پشت آن‌ یک مرکز برای خدمات‌رسانی به جانبازان قطع نخاع افتتاح‌ شده است.

آدرس: مشهد، بلوار وکیل‌آباد، خیابان امامت

blank

شاندیز مشهد

شاندیز یکی دیگر از مجموعه‌های تفریحی این شهر است که در میان ‌یک دره زیبا و پر آب قرار گرفته است. در این منطقه گونه‌های مختلف گیاهی می‌رویند. شاندیز را درگذشته با نام شاه دیز می‌شناختند. این مجموعه حدود ۱۲ کیلومتر از مشهد دور است و قدمت آن به ۸۰ سال پیش بازمی‌گردد.

یکی از دلایل محبوبیت شاندیز، آب‌وهوای بکر و طبیعت دست‌نخورده‌ای است که دارد. در این شهر کوچک یک رودخانه خروشان هم وجود دارد که آب آن از قله‌های بینالود تأمین می‌شود. معمولاً اکثر گردشگران پس از پارک کوه سنگی شاندیز مشهد را برای تفریح و گشت‌وگذار انتخاب می‌کنند. در این مجموعه رستوران‌ها و کافه‌های بی‌نظیری وجود دارد که شما می‌توانید پس از یک طبیعت‌گردی مفصل یکی از آن‌ها را برای استراحت و نوشیدن یک چای داغ و یا یک غذای خوشمزه انتخاب کنید.

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، ۱۵ کیلومتری مشهد

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *