توریستی ترین کشور جهان کدام است؟

فرانسه، آمریکا، اسپانیا، چین و ایتالیا به ترتیب جزو ۱۰ کشور پربازدید جهان محسوب می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا و به نقل از پایگاه خبری “worldatlas“، به گفته سازمان توریسم جهان در سال ۲۰۱۶ کشور فرانسه بیشترین میزان گردشگر را داشته است، به گونه‌ای که بیش از ۸۲.۶ میلیون فرد برای دیدن مشهورترین جاذبه‌های توریستی جهان نظیر برج ایفل، کاخ ورسای و طاق پیروزی (Arc de Triomphe) به این کشور سفر کرده‌اند. البته همان طور که سال ۲۰۱۶، رکورد سال های قبلی را شکاند، باید اعلام کرد که در سال ۲۰۱۷ نیز حدود ۸۹ میلیون توریست از این کشور بازدید کرده اند؛ این یعنی رکورد شکنیِ یک رکورد!

آمریکا پس از فرانسه مقام دوم پر بازدیدترین کشور جهان را به خود اختصاص داده است و میزان گردشگران این کشور به طور تقریبی حدود ۷۵.۶ میلیون نفر بوده است. اما راز پربازدیدترین کشورهای جهان چیست و کدامیک از ویژگی‌ها و جاذبه‌های توریستی باعث شده است تا این کشورها در زمره‌ی بهترین ها در زمینه گردشگری جهانی محسوب شوند؟ در این گزارش به معرفی پربازدیدترین کشورهای جهان پرداخته و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن‌ها را از نظر می‌گذرانیم.

فرانسه؛ نخستین کشور پر بازدید جهان

فرانسه به دلیل برخورداری از شهرهای غنی فرهنگی مانند پاریس، لیون، استراسبورگ و انواع جاذبه های توریستی نظیر کوه‌های آلپ، استراحتگاه‌های اسکی، سواحل، روستاهای زیبا و خوش منظره، باغ ها و پارک‌های منحصر به فرد  و …جایگاه برتری را در بین پر بازدیدترین کشور جهان، به خود اختصاص داده است. علاوه بر این ۳۷ اثر فرهنگی ثبت شده در یونسکو در این کشور قرار دارند که دارای ارزش جهانی هستند. در  این کشور حدود ۹.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی توسط بخش گردشگری تامین می‌شود. جالب است بدانید که ۳۰ درصد از درآمد حاصل از گردشگری از بازدیدکنندگان خارجی و ۷۰ درصد ان از گردشگری داخلی حاصل می‌شود.

آمریکا؛ اشتغال‌زایی از طریق گردشگری

آمریکا به دلیل طیف وسیع جاذبه‌های توریستی، گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند. شهرهای معروف این کشور مانند نیویورک، لس آنجلس و لاس وگاس هر سال پذیرای تعداد زیادی از گردشگران جهانی هستند. جاذبه های اصلی کشور آمریکا شامل دره زیبای گراند کانیون، پارک ملی یلو استون، سواحل هاوایی و عجایب طبیعی است که تنها در آلاسکا یافت می‌شود. در ۲۹ ایالت این کشور، گردشگری در زمره‌ی سه صنعت برتر در زمینه تولید اشتغال محسوب می‌شود. آمریکا هر سال میزبان تعداد زیادی از گردشگران مکزیکی، بریتانیایی و کانادایی است و البته گردشگری داخلی نیز در این کشور بسیار پر رونق است.

blank

اسپانیا؛ میزبان ۷۵.۶ میلیون گردشگر جهان

گردشگری در اسپانیا، یکی از مهمترین صنعت‌ها است، به طوری که حدود ۱۱ درصد از تولید ناخالص ملی اسپانیا مربوط به صنعت جذب گردشگر است. در واقع اکثر بازدیدکنندگان اسپانیا از کشورهای اروپایی مانند انگلستان، فرانسه، ایتالیا و آلمان به این کشور سفر می‌کنند. شهرهای تاریخی بارسلونا و مادرید، استراحتگاه ها و هتل‌های معروف و درجه یک در مدیترانه و سواحل اقیانوس اطلس، جشنواره‌ها و فستیوال‌های بزرگ، وجود ۱۵  پارک ملی، امکانات و تسهیلات گردشگری در فصل زمستان و … توانسته اند اسپانیا را به قطب گردشگری جهانی تبدیل کنند. همچنین ۱۳ شهر اسپانیا در میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده‌اند که با زیبایی چشمگیر و منحصر به فرد خود بازدیدکنندگان خارجی زیادی را به سوی کشور خود سوق می‌دهند.

blank

چین؛ قطب اول گردشگری جهان در سال ۲۰۲۰

کشور آسیایی چین به دلیل برخورداری از جاذبه‌های زیبای توریستی نظیر دیوار بزرگ چین، کوه‌های مقدس، معبد شائولین، آبشار هئوانگ گوژو، شهر ممنوعه، سد سه دره و دیگر نقاط معروف به لحاظ تاریخی، فرهنگی و طبیعت بی‌نظیر، رتبه چهارم پر بازدیدترین کشورهای جهان را از آنِ خود کرده است. حدود  میلیون ۵۵.۶ گردشگر خارجی در سال ۲۰۱۴ از این کشور بازدید کردند و برآورد می‌شود که میزان گردشگران این کشور در سال‌های آتی پیشرفت چشمگیری داشته باشد، به گونه‌ای که پیش بینی شده است در سال ۲۰۲۰ کشور چین به قطب اول گردشگری جهان تبدیل شود.

blank

ایتالیا؛ بیش از ۵۰ اثر ثبت شده در یونسکو

یکی از دلایلی که موجب شده است ایتالیا در جایگاه پنجم کشورهای پربازدید جهان قرار گیرد، این است که دارای بیش از ۵۰ اثر ثبت شده در یونسکو و از دوران امپراطوری روم و عصر رنسانس همواره میراث‌دار مصنوعات فرهنگی، بناها و آثار باستانی بی‌شمار بوده است. همچنین روستاهای زیبایی که در دامنه‌های کوه‌های آلپ واقع شده است، شهرستان‌های شمال ایتالیا و سواحل جذاب مدیترانه، همه و همه باعث شده است تا هر سال گردشگران زیادی از این کشور دیدن کنند. از شهرهای پربازدید ایتالیا می‌توان به رم، ونیز، فلورانس و میلان اشاره کرد که هر کدام در جایگاه خود، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند.

blank

انگلستان؛ ششمین کشور پر بازدید جهان

بریتانیا با داشتن تاریخ طولانی و جذاب و همچنین برخورداری از فرهنگ غنی و زیرساخت‌های گردشگری به عنوان ششمین کشور پر بازدید جهان محسوب می‌شود. جالب است بدانید که گردشگران انگلستان می‌توانند درآمد حدود ۱۷.۲ میلیارد دلاری را برای این کشور تولید کنند؛ اکثر بازدیدکنندگان بریتاینا از دیگر کشورهای اروپایی وارد این کشور می‌شوند. صنعت گردشگری داخلی نیز در بریتانیا همچنان پر رونق است و لندن، پایتخت انگلستان به عنوان پر بازدیدترین شهر در بریتانیا شناخته می شود که برج‌های معروف لندن، مشهورترین جاذبه تاریخی آن به شمار می‌رود.

blank

آلمان؛ ۴۳ میراث جهانی ثبت شده در یونسکو  

آلمان هر سال میزبان تعداد بسیاری گردشگر از تمام نقاط جهان است. اگرچه این کشور دارای تعداد بسیاری از جاذبه‌های گردشگری نظیر  پارک ملی ساکسون سوئیس، پارک ملی غرب پومرانیا و پارک ملی جاسمون و … است، بسیاری از افراد به دلایل آموزشی و تجاری به این کشور سفر می‌کنند. میراث جهانی یونسکو در آلمان ۴۳ مورد عنوان شده است که شامل کاخ‌ها و پارک‌های پوتسدام و برلین، سامانه آبیاری اوبر هارتس(Oberharzer Wasserregal)، یکی از بزرگ‌ترین و مهم ترین سیستم‌های مدیریت آب تاریخی در جهان، متشکل از سدها، مخازن، خندق‌ها و ساختارهای دیگر که بسیاری از آن‌ها برای چرخ‌های آبی و ذخیره آب از سده ۱۶ تا سده ۱۹ ساخته شده‌اند، مجموعه صنعتی معدن زغال سنگ زولفراین (Zeche Zollverein) یک مجموعه صنعتی بزرگ واقع در نوردراین-وستفالن  و … است.

blank

گفتنی است کشورهای مکزیک، تایلند و مالزی هر یک به دلیل دارا بودن جاذبه های گردشگری منحصر به فرد خود در جایگاه هشتم، نهم و دهم این فهرست قرار دارند. امید است در کشور ایران که از فرهنگ غنی و جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیری برخوردار است، صنعت توریسم هر سال رونق بیشتری یافته و افزایش روز افزون تعداد بازدید کنندگان، گردشگری را به یکی از صنایع برتر کشورمان تبدیل کند.

منبع:ایمنا

متروپولیتن ؛ پرکارترین متروی اروپا

در کلانشهر پاریس، سیستم حمل و نقل عمومی نقش عمده‌ای در جا به جایی افراد دارد و تجربه گردشگری لذت‌بخش و بی‌نظیری را برای شهروندان پاریسی و مسافران فراهم می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پاریس یکی از مهم‌ترین شهرهای توریستی جهان است که سیستم حمل‌ونقل کارامد و متنوعی دارد، به گونه‌ای که در هر گوشه‌ از شهر پاریس می‌توان یک ایستگاه مترو یا تراموا پیدا کرد. جالب است بدانید قطار شهری پاریس، دومین قطار قدیمی دنیاست که ۱۶ خط و ۳۰۰ ایستگاه بزرگ دارد که حمل و نقل درون شهری راحتی را برای شهروندان پاریس و گردشگران این شهر فراهم می‌کند. دوچرخه‌ها نیز سهم بزرگی از حمل و نقل عمومی پاریس را به خود اختصاص دادهاند و نقش مهمی را در ایجاد هوای پاک ایفا می‌کنند. در این گزارش شما را با سیستم حمل و نقل جامع شهر پاریس آشنا می‌کنیم;

متروپولیتن ؛ پرکارترین متروی اروپا

مترو پاریس، بخشی از سامانه حمل و نقل شهری است که در فرانسه آن را به نام متروپولیتن می شناسند. نخستین خط متروی پاریس در سال ۱۹۰۰ راه اندازی شد. متروی این شهر شامل ۱۶ خط، عموما زیرزمینی و به طول ۲۱۴ کیلومتر است که در مجموع دارای ۳۰۳ ایستگاه بوده و با توجه به کاربرد چندگانه بعضی از ایستگاه‌ها در ۲ یا چند خط، تعداد کل ایستگاه‌ها به ۳۸۴ ایستگاه می‌رسد. همچنین متروپولیتن ، بیشترین فضای ایستگاه‌ها را در بین متروهای جهان دارد، به گونه‌ای که مجموع مساحت ۲۴۵ ایستگاه این مترو به ۴۱ کیلومتر مربع می‌رسد. این مترو روزانه بیش از ۴٫۵ میلیون نفر را جابجا می‌کند و پس از متروی مسکو پرکارترین مترو اروپا محسوب می‌شود. این مترو با بیش از ۷ هزار کیلومتر طول، سومین مترو گسترده جهان است که فروش بلیت در آن به دو صورت ساده و هوشمند انجام می‌گیرد.

blank

تراموا، اتوبوس و قطار شهری

اتوبوس، بزرگ‌ترین سیستم حمل و نقل پاریس است. این شهر دارای بیش از ۳۵۰ خط اتوبوس و ۱۲هزار ایستگاه اتوبوس است که تقریباً در تمامی خیابان‌های پاریس به فاصله‌های بسیار کمی از یکدیگر می‌توان ایستگاه‌های آن را پیدا کرد. قطار داخل شهری با نام “RER” از دیگر سیستم های حمل و نقل پاریس است که دو طبقه بوده و اغلب برای رفتن به حومه‌ی پاریس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطار دو طبقه، پنج خط دارد که با خطوط مترو تلاقی دارند. تراموا یکی دیگر از قدیمی ترین سیستم های حمل و نقل در پاریس، است. تراموای پاریس ۹ خط و حدود ۲۰۰ ایستگاه دارد. مسیر اصلی ترامواها در پاریس نواحی شرقی و غربی این شهر است که البته در نواحی مرکزی کم‌تر می‌توان ایستگاه تراموا پیدا کرد.

blank

دوچرخه‌های پاریسی همیشه در دسترس است

یکی دیگر از انتخاب های هیجان انگیز برای رفت و آمد در پاریس، اجاره دوچرخه است. حمل‌ونقل با دوچرخه در پاریس از سال ۲۰۰۷  آغاز به کار کرد که برای همه به ویژه شهروندان پاریس بسیار راحت‌تر و جذاب‌تر از دیگر راه‌های حمل و نقل است. ایستگاه‌های دوچرخه به فاصله‌های ۳۰۰ متری یکدیگر در پاریس وجود دارند اما یکی از نقاط قوت دوچرخه سواری در پاریس در دسترس بودن آن است، به گونه‌ای که در بیشتر کوچه‌های پاریس و حتی مناطق دور افتاده‌ شهر می‌توان ایستگاه‌های دوچرخه پیدا کرد. هم‌چنین گردشگران و شهروندان می توانند از نزدیکی محل اقامت خود دوچرخه‌ای را تحویل گرفته و در هر ایستگاه دیگر آن را تحویل دهند.

منبع:ایمنا

blank

توسعه روستایی با رویکرد گردشگری

توسعه روستایی از طریق گردشگری یکی از مهمترین مسائلی است که در جهان مطرح شده و در این میان پتانسیل روستاهای ایران در این زمینه بعضا نادیده گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، توسعه روستایی پایدار به معنی وحدت میان ابعاد مختلف زندگی جوامع روستایی مانند فرهنگ، اجتماع، اقتصاد و محیط زیست به منظور بالا بردن سطح معیشت و زندگی مردم روستا است. گردشگری به عنوان ابزاری کارآمد می تواند در توسعه روستایی نقش زیادی ایفا کند.

مفهوم توسعه روستایی در جهت کاهش فقر و بهبود زندگی روستاییان به وجود آمد و به یکی از مهترین سیاست های توسعه کشور تبدیل شد. گردشگری با توجه به ابزارهایی که در اختیار دارد، می تواند به یک از مهمترین رکن های توسعه روستایی پایدار تبدیل شود.

مهدی راست قلم، دکترای توریسم و فعال حوزه توسعه روستایی، با بیان اینکه گردشگری به عنوان بزرگترین صنعت جهان شناخته می شود، به ایمنا گفت: گردشگری ابزاری مهم برای مولد بودن روستا و نگه داشتن جمعیت در روستاها است.

وی وضعیت زندگی در روستا را بسیار سخت تر از شهر دانست و گفت: قابلیت و کشش پذیری معیشت و زندگی در روستاها کم شده است. بسیاری از مزیت های اقلیمی و آبی و همچنین عدم توجیه پذیری محصولات کشاورزی باعث شده جمعیت زیادی انگیزه ترک روستا و مهاجرت به سمت شهرها را داشته باشند.

این فعال حوزه توسعه روستایی ادامه داد: در اصول توسعه پایدار، توزیع و تعادل سرزمینی و جمعیتی مهاجرت نباید اتفاق افتد زیرا ورود جمعیت روستا به شهر موجب می شود شهرها با معضلات بیشتری مواجه شوند؛ بنابراین باید جمعیت مولد را در روستاها نگه داشت.

گردشگری ابزار کارآمد ولی ناکافی

راست قلم گردشگری را یکی از کارآمدترین راهکارهای احیای کارکرد و فضاهای روستایی عنوان و اظهار کرد: می توان از داشته های محیط روستایی به عنوان جاذبه استفاده کنیم و جمعیت روستا را برای ارایه خدمات و همچنین تولید کالا برای نیاز گردشگر تشویق کنیم.

وی با بیان اینکه صنعت گردشگری به تنهایی قادر نیست، زمینه توسعه را برای همه روستاها فراهم کند، خاطر نشان کرد: باید دنبال راهکارهایی باشیم که علاوه بر گردشگری، محورهای دیگری را تعریف کند که نگه داشت و مولد بودن جمعیت در روستا را رعایت کند.

این فعال حوزه توسعه روستایی در کنار نقش اصلی روستا که کشاورزی و دام پروری است محورهایی مانند صنایع دستی، سینما، ادبیات، نوآوری در فناوری های دیجیتال و … را معرفی کرد که می تواند مکمل درآمد روستا باشد و به بالا بردن سطح معیشت روستاییان کمک کند.

راهکار گردشگری برای معیشت روستاییان

گردشگری صنعت چندمحوری است که در چند وجه مختلف می تواند به کسب درآمد در روستاها کمک کند. راست قلم در این باره اظهار کرد: روستاییان با ارایه خدماتی مانند اقامتگاه(بومگردی)، پذیرایی با محصولات محلی(که به نشر فرهنگی جامعه میزبان نیز کمک می کند)، فروش صنایع دستی و تورلیدری و راهنمایی می توانند سود کسب کنند.

وی همچنین برگزاری جشنواره ها، آیین ها و برپایی اکوموزه ها را برای جذب گردشگر مهم و کارآمد خواند.

اکوموزه؛ جاذبه ای جذاب

اکوموزه مفهومی فراتر از موزه است. اکوموزه ها سایت ها و محوطه های طبیعی زنده هستند که زندگی در آن ها جریان دارد. جامعه محلی در اکوموزه ماهیت و هویت بارز خود را به نمایش می گذارد. اکوموزه ها یکی از کارآمد ترین ابزار گردشگری برای توسعه روستایی است.

راست قلم نمایش سبک زندگی جامعه میزبان در اکوموزه ها را جاذبه ای برای جوامع شهری دانست و اظهار کرد: اکوموزه مفهوم جدیدی است که در کشور ما کمتر به آن توجه شده است؛ یک نمونه موفق و پر سود آن موزه میراث روستایی است که در گیلان فعال است.

وی افزود: روستاها با معرفی آداب فرهنگی خود می توانند به برپایی اکوموزه اقدام کنند؛ برای مثال گاوچاه در ورزنه یک پتانسیل است که با یاری مردم محلی می تواند به اکوموزه تبدیل شود.

تسهیلات دولتی مشوق توسعه

این متخصص گردشگری تخصیص اعتبارات و تسهیلات را برای توسعه روستایی ضروری دانست و گفت: تخصیص اعتبارات و تسهیلات می تواند عامل انگیزشی برای افراد باشد که به سمت سرمایه گذاری در روستاها پیش بروند.

راست قلم ادامه داد: تخصیص اعتبارات، تجربه موفقی در گذشته نبوده زیرا بسیاری از هزینه ها در جایی که باید، خرج نشد؛ اما اکنون با ایجاد سامانه ها و نظارت دولت بر توسعه طرح ها شرایط بهتر شده است.

منبع:ایمنا

در فیتور ۲۰۲۰ اسپانیا چه گذشت؟

 نمایشگاه چهل ساله صنعت گردشگری “فیتور” اسپانیا در مادرید، یکی ازمهم‌ ترین رویدادهای جهانی به شمار می‌رود که هرسال میزبان سازمان‎های گردشگری معتبر جهان است و به عنوان سکوی پرتاب گردشگری برای فعالان این حوزه در سراسر جهان و به ویژه در کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امسال به مناسبت هفتادمین سالگرد آغاز ارتباط دیپلماتیک اسپانیا و کره جنوبی، این دو کشور به طور مشترک میزبان رویداد فیتور بودند. کره جنوبی با داشتن ویژگی‌های نظیر امنیت موقعیت تبادلات تجاری، وجود زیرساخت‌های با کیفیت و مدرن و همچنین شبکه حمل و نقل کارآمد، سومین بازار صادر کننده بزرگ آسیا برای اسپانیا محسوب می‌شود.

blank

حضور در این نمایشگاه پنج روزه که از دوم بهمن ماه آغاز و دیروز به پایان رسید، به معنای دستیابی به صدها فرصت استثنایی تجاری و گردشگری بود چرا که امسال از ۱۰۰ درصد افراد حاضر ۳۸ درصد را مدیران بلندپایه بخش گردشگری جهان تشکیل می‌دادند. مدیران بازاریابی و مشاوران اجرایی آژانس های برتر جهانی نیز به ترتیب ۳۴ و ۲۱ درصد از حاضران این دوره از نمایشگاه را به خود اختصاص داده بودند.

blank

حضور هشت هزار خبرنگار از ۶۸ کشور دنیا نیز برای شرکت کنندگان موقعیت طلایی را فراهم آورده بود زیرا فیتور به عنوان نقطه عطف تجارت گردشگری و مهم‌تر از همه عنصر تبلیغاتی بی رقیب در دنیا شناخته می‌شود؛ تنها با حضور در این نمایشگاه و بدون صرف پول‌های هنگفت تبلیغاتی می‌توان نهایت منفعت را از جهت معرفی و فروش خدمات  در سطح جهانی به دست آورد.

blank

آمارها در رابطه با انعقاد قراردادهای سال ۲۰۲۰ هنوز منتشر نشده است اما با نگاهی به ارقام شگفت انگیز معاملات در سال ۲۰۱۹ می‌توان به نقش بدون انکار این نمایشگاه در رونق صنعت گردشگری جهان واقف شد. در سال گذشته، ۱۰ هزار و  ۴۸۷ فعال گردشگری  از ۱۶۵ کشور در این نمایشگاه جهانی شرکت کردند و در مجموع بیش از  ۱۱۰ هزار و  ۸۴۸ نفر از آن بازدید کردند. تعداد ۹ هزار و ۱۵۰ ملاقات‌های تجاری هدفمند “رو در رو” موسوم به (B۲B) رقم خورد و ۴۹ هزار و ۷۱۱ قرار آنلاین نیز در نمایشگاه رقم خورد.

blank

در تجارت B۲B  هرآنچه که بتواند امور خرید و فروش را سرعت و سهولت بیشتری دهد از قبیل شرکا و خدمات مانند تامین کنندگان، خریداران، ترانزیستورهای دریایی محصولات، پشتیبانی، سرویس های بازرسی، کاربری های نرم افزار و… در مکان واحدی جمع می شوند و به این ترتیب یک معامله تجاری با موفقیت بیشتری منعقد می‌شود.

blank

یکی از ویژگی‌های ممتاز نمایشگاه امسال، ارائه تازه‌های تکنولوژی و هوش مصنوعی در صنعت گردشگری بود. در واقع با معرفی راهکارهای گردشگری هوشمند و با فاصله گرفتن از روش‌های سنتی جذب گردشگر، فیتور دریچه‌های جدیدی را به سوی این صنعت باز کرده که همه اعم از گردشگران و ساکنان شهرهای توریستی تا بنیادهای محیط زیستی و اقتصادی از آن سود می‌برند.

blank

این نمایشگاه که هر سال اغلب در روز چهارشنبه آغاز و یکشنبه پایان پیدا می‌کند، برای نظم بخشی به روند بازدید، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه را به فعالان حرفه‌ای صنعت گردشگری اختصاص داد و روزهای شنبه و یکشنبه را در اختیار بازدید عموم قرار داده بود.

blank

هر کشور در این نمایشگاه، غرفه مخصوص خود را داشت که بنا به فرهنگ و سلیقه نمایندگان حاضر از ارائه بروشور گرفته تا اجرای موسیقی و نمایش پذیرای بازدیدکنندگان بودند. امسال غرفه های متعلق به کره جنوبی، مصر، مکزیک، روسیه و البته اسپانیا توجه‌های بیشتری را به سمت خود جلب کرد.

blank

ایران نیز امسال با حضور تعدادی از معتبرترین آژانس‌های گردشگری در سالن مختص خاورمیانه در کنار اردن، مصر و عراق به معرفی جاذبه های گردشگری ایران پرداخت که در این بین برپایی سیاه چادر قشقایی، اجرای رقص آیینی و ارائه صنایع دستی ایرانی مورد توجه قرار گرفت.

منبع:ایمنا

blank

دیدگاهی متفاوت از جزیره زیبای کیش

انسان شهری، امروزه با تمام مشغله و استرس ها، نیازمند آرامش است و سفر یکی ازابزارهای موثر برای رسیدن به آن می باشد. بی شک ارتقاء سطح بینش، نوع زندگی و آگاهی ما، تابعی از تجربیات و آشنائی با آداب و رسوم و فرهنگهای مختلف داخلی و خارجی هست و سفر به کیش تلفیقی از ایجاد آرامش و شناخت فرهنگ هم وطنانمان در جزیره زیبای کیش بود.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و دنیای ارتباطات که نقش بزرگی در زندگی روزمره اکثر ما انسان ها دارد لازم است پیش از هر سفری، نسبت به مکانی که قصد سفر داریم اطلاعات جامعی کسب کنیم. یکی از بهترین راه های کسب اطلاعات، جستجو در اینترنت و رزرو تور کیش می باشد. مطالعه تجربیات و سفرنامه های دیگران میتونه دید خوبی برای مقصدی که در پیش داریم به ما بده که خود موجب بهره مندی و لذت بیشتر از زمان و سفرمون میشه.

تفریحات آبی در جزیره کیش

برای استفاده از تفریحات آبی در جزیره کیش، اول باید بلیط را از یکی از مراکز گردشگری که در جزیره هستن خریداری کنید. این تفریحات را هم می توانید در کلوپ های غواضی و دریایی کیش که برای اینکار قرارداد دارند استفاده کنید. به این نکته توجه داشته باشید که بعد از وارد شدن به این مراکز اصلا برای خرید همه تفریحات و حتی رزرو هتل های کیش مورد نظرتون عجله نکنید و تحت تاثیر حرفای فروشنده ها قرار نگیرین. به دلیل اینکه میتوانید هر وقت خواستید این تفریحات رو بخرین به جز جنگ های شادی و کشتی های تفریحی که ممکن ظرفیتشون برای روز های مورد نظر شما تکمیل بشه، بقیه موارد رو هر وقت خواستید میتوانید بخرید. در هنگام خرید شما باید تاریخ و کلوپ را خودتون رو انتخاب کنید.

پیاده روی در جزیره زیبای کیش

تقریبا در روبروی بازار زیتون، یک بلوار وجود دارد که به سمت دریا میرود. در آن بلوار بولینگ مریم قرار دارد. اگر همان بلوار را ادامه دهید، به اسکله تفریحی می رسید. یک اسکله چوبی بزرگ که مقدار زیادی در دل دریا پیش رفته. قدم زدن بر روی این اسکله هم بسیار لذت بخشه و حتی می توانید روی آن ماهیگیری کنید. در روبروی این اسکله می توانید کوههای ساحل مقابل که همان بندر آفتاب هست رو ببینید. مخصوصا اگر تازه باران زده باشد و هوا خیلی تمیز باشد، در این قسمت، منظره دریای فیروزه ای و کوههای مقابلش بسیار زیبا خواهند بود. این اسکله دارای شاخه هایی هم میباشد که در برخی از اونها، کشتی های کوچک تفریحی وجود دارد که یک ساعت مسافرها رو به تفریح در اطراف جزیره می برند و روی آنها، موسیقی اجرا میشود. بعضی از آنها، دارای کف شیشه ای هستند که می توانید کف دریا را ببینید. البته سوار شدن به آنها، در شبها هم جالب است.

دیدگاهی جالب از شهر زیرزمینی کاریز

کاریز یکی از مناطق گردشگری و تاریخی جزیره کیش می باشد و بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد . این قنات در عمق ۱۶ متری زمین قرار گرفته است و سقف آن پوشیده از صدف و مرجان هایی میباشد که بنابر اطلاعات ارائه شده توسط راهنمایان محلی قدمتی معادل ۲۷۰ میلیون سال دارد اما با توجه به اینکه بستر آهکی-مرجانی میزبان آن حاصل فعالیت مرجانهای عهد حاضر است سن آن بیش از چند هزار سال نمیتواند باشد وسعت این قنات ۱۰۰۰۰متر مربع میباشد. قبل از رسیدن به این شهر زیرزمینی، اگر به سمت راست (شمال جزیره) حرکت کنید، به یک جاده زیبای کوچک ساحلی می رسید که دقیقا در سمت چپ اون، شهر تاریخی جزیره قرار دارد. آن یک شهر بسیار قدیمی است که خبر از یک تمدن کهن در گذشته های بسیار دور در جزیره میدهد. عمارت اعیانی و حمام، تقریبا دو تا از تنها ساختمانهای باقیمانده هستند.

مسجد جامع عرب های کیش

در جزیره زیبای کیش سری هم به منطقه عرب نشین جزیره بزنید که زیبایی خاص خودش را دارد . معمولا همه محصولات انجا ارزانترند و همینطور یه جا جمع شده اند . مغازه نانوایی و میوه فروشی و … همینطور فروش ماهی هم آنجا بیشتر رواج دارد و پیشنهاد میکنیم وقتی سفری به شهر سحلی یا جزیره دارید حتما غذای مربوطه که ماهی باشه میل بفرمایید . بسیار تازه و خوشمزه است . مسجد بسیار زیبایی هم در آنجا قرار گرفته که نشان از دیندار بودن منطقه میدهد. خوش اخلاقی و خوش برخوردی مردم و ساکنین کیش یکی دیگر از ویژگی های خوب جزیره کیش بود . همه ساکنین با خوش اخلاقی و ادب و احترام خاصی جوابگوی سوالات مسافران بودند . سوار تاکسی که شوید بسیار با حوصله و خوش اخلاق شما را راهنمایی میکنند و حتی سعی میکنند در طول سفر جاهای دیدنی را به شما نشان دهند.

تجربه تفریحاتی متفاوت در کیش

تفریحات دیگری که در کیش هست مثل: پرواز با جایروکوپتر و تفریحات آبی غواصی و چتر پاراسل و شاتل و بنانا و جت اسکی و پینت بال و اسکوتر زیر دریایی و کیبل اسکی و سافاری و سیرک و کارتینگ و بانجی جامپینگ و طلسم مومیایی و اسب سواری و استفاده از دوچرخه و موتور شارژی، بولینگ که میتواند خاطرات خوشی را برای شما فراهم کنند. هوای کیش در بهمن ماه عالیست. نه شرجی، نه سرد و نه گرم ولی شب ‌های خنکی دارد و این تایم بهترین موقع برای دوچرخه سواری میباشد.

سفر و گردش در سواحل جنوبی ایران نه تنها برای یکبار بلکه هزاران بار هم به آنجا سفر کنید جذابیت خودش را دارد.

منبع:همشهری

خاطرات نازی‌ها روبروی ایستگاه راه‌آهن

در پیشانی ورودی شهر تهران در میدان راه آهن ساختمان سفید و بزرگی رخ به رخ ایستگاه راه‌آهن خودنمایی می‌کند. اهالی محله راه‌آهن قصه های زیادی درباره اش روایت می کنند ، یکی از شیرین شدن کام تهرانی ها در گذشته می گوید دیگری از یادگاری نازی‌ها در میدان راه آهن . خالی بودن این ساختمان در ۳۰ سال اخیر بهانه ای شد برای تهیه این گزارش که با هم می خوانیم.

ساخته دست آلمانی­‌ها

در ضلع شمالی میدان  راه آهن، ساختمانی بزرگ و سفیدی  است که تهرانی های قدیم از آن به  عنوان ساختمان چای یا قند و شکر یاد می کنند. ساختمان عریض، طویل و قدیمی که ۳۰ سالی می شود بلا استفاده مانده و صدای ریختن بخش‌هایی از آن گاه دل مردم محله راه اهن را می لرزاند.ساختمان سفید و بزرگی در ضلع شمال میدان راه آهن که روزی روزگاری ذخیره قند و چای ایران را در دل خود جای می­‌داده است. این ساختمان در میان اهالی محله راه آهن به ساختمان «چای» مشهور است. ساختمان بالا بلندی که ساخته دست آلمانی­ها است. از ۳۰ سال گذشته تا کنون بلاتکلیفی و خالی ماندن این ساختمان، موضوع بحث داغ اهالی محله راه آهن است.

ردپای همیشگی شکر در محله

قدیمی‌­های محله راه آهن قصه این ساختمان و روزگار شیرینش را برایمان روایت می­‌کنند، از صف‌­های طولانی مردم برای گرفتن سهمیه قند و چای و شکر می­‌گویند. «مصطفی حسینی» پیرمرد ۸۵ ساله، همسایه میدان راه‌آهن می‌­گوید: ‌«در روزگاری که قند و شکر کوپنی بین مردم توزیع می­‌شد از صبح علی‌­الطلوع تا شب، مردم این جا به صف می­‌ایستادند تا سهمیه‌شان را بگیرند.»

او می‌­گوید: «از همه جای تهران، مردم برای گرفتن سهمیه قند و شکر، خود را به این ساختمان می‌­رساندند. گاهی پلاستیک‌­های شکر پاره می‌­شد و رد سفیدش روی خیابان نقش می­‌بست.»

blank

«رحیم رجبی» یکی از کسبه‌­های همسایه این ساختمان هم می­‌گوید: «‌مدتی این جا، پیش از آن­که به ساختمان قند و شکر تبدیل شود، ساختمان چای ایران بود. در آن دوران، مردم ایران چای خارجی نمی­‌خوردند. همه چای تولید شده در مزارع شمال، از سوی دولت خریداری و در این ساختمان دپو می‌­شد.» او ادامه می­‌دهد: «۳۰ سالی می‌­شود که ساختمان قند و شکر ایران تعطیل شده و این ساختمان در گوشه­‌ای از میدان راه آهن خاک می‌­خورد.»

همین طور که قصه این ساختمان را با مردم محله مرور می­‌کنیم، «یاور ابراهیمی» یکی  دیگر از اهالی محله راه آهن برایمان از دوران واگذاری این ساختمان به راه آهن می­‌گوید: «سالی که راه آهن این ساختمان را خرید همه بخش­های اداری و فروش بلیط خود را به این مجموعه منتقل کرد.» او از دورانی می­‌گوید که شرکت­های خدمات مسافرتی مانند امروز پر رونق نبودند. «آن زمان خبری از شرکت­های مسافربری نبود. وقتی راه آهن ساختمان را تحویل گرفت و خواست پنجره‌­های آن را عوض کند، به سختی موفق به انجام این کار شد و این حکایت از محکمی بنای ساختمان می­داد. هر چند، چند سال پس از واگذاری ساختمان به راه آهن و اجرای طرح خصوصی سازی در آن، این ساختمان کم­‌کم خالی شد تا درهایش برای همیشه بسته شود.»

«نصراله حدادی »، تهران شناس، درباره این ساختمان می‌­گوید: «‌«رضا شاه»، از محل عوارض دریافتی از کارخانجات قند و شکر به کشور، هم جاده «چالوس» را می ­سازد هم این ساختمان معروف را در میدان راه آهن بنا می کند. این بنا در آن روزگار به عنوان انبار و ذخیره‌­گاه قند و شکر کشور استفاده می­شد، برای همین به ساختمان قند و شکر نام گرفت. ساختمانی که به دست آلمانی­ها ساخته شد و تا پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران هم به عنوان مرکز توزیع قند و شکر دولتی در تهران و سایر شهرهای ایران مورد استفاده قرار می­‌گرفت.»

 او ادامه می­‌دهد: «در گذشته، قند و شکر و چای، جزء محصولات اساسی و مورد نیاز خانواده‌­ها بود که توزیع آن انحصاری از سوی دولت انجام می‌­شد. همین مسئله به این ساختمان عریض و طویل هویت می‌­بخشید.»

ساختمان قند و شکر در حال ریزش

«علی‌­اصغر فراهانی»، دبیر شورایاری محله راه آهن، در حالی­که اشاره‌­ای به تاریخچه و هویت این ساختمان می­‌کند، زنگ خطر ریزش آن را هم به صدا درآورده و می­‌گوید: «متاسفانه بخش­هایی از این ساختمان در خیابان کارگر، در سایه بی‌­توجهی و بلاتکلیفی در حال ریزش است.»

فراهانی بر این باور است این ساختمان می­‌تواند خیلی از مشکلات و کمبودهای محلی را در راه آهن حل و فصل کند. این ساختمان، ظرفیت خوب مغفول مانده‌­ای در محله است و امکان تبدیل این ساختمان به یک بیمارستان‏، دانشگاه و یا حتی موزه­‌ای بزرگ هست و این در حالی است که امروز  با وجود همه این کمبودها در محله راه آهن ما شاهد خاک خوردن این بنای قدیمی و ارزشمند هستیم. او با اشاره به ماهیت گردشگری میدان راه‌آهن می‌­افزاید: «حضور روزانه گردشگران و مسافران بسیار زیادی که در میدان راه آهن تردد دارند، ایجاب می­‌کند که ما با ساخت موزه­ای جذاب و دیدنی، زمان ماندگاری این گردشگران را در این نقطه از شهر تهران افزایش دهیم.» او با بیان این که طرح تبدیل به احسن این ساختمان بارها از سوی شورایاری محله به فرمانداری تهران اعلام شده است، می­‌گوید: «مسئولان فرمانداری باید با نگاه ویژه به این ظرفیت موجود در محله راه آهن، بستر رونق اقتصادی و گردشگری را در این محله فراهم کنند.»

مالکیت در اختیار راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است

blank

شهردار منطقه ۱۱ در گفتگو با  خبرنگار ما در این باره می گوید:«  مالکیت این ساختمان در اختیار راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است . و شهرداری منطقه علیرغم تمایل بسیار برای بهره مندی از این امکان مطلوب در راستای رفع نیازهای منطقه و محله راه اهن نمی تواند این کار را انجام دهد.»

«نصراله آبادیان» با اشاره به رایزنی های صورت گرفته با مسئولان راه اهن جمهوری اسلامی در خصوص تعیین تکلیف این ساختمان و ضرورت استفاده بهینه از آن اظهار داشت:« رایزنی های بسیاری با مجموعه راه اهن جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته تا از این ساختمان به عنوان موزه راه اهن یا محل استقرار واحد های اداری راه اهن استفاده شود که پیشنهاد های ارائه شده در دست بررسی از سوی راه اهن است هر چند قول داده اند نسبت به استقرار بخش اداری خود در این ساختمان اقدام کنند.»

منبع:همشهری

ظرفیت‌های گردشگری شادگان

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شادگان گفت: «نوروز» بهترین فرصت برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری شادگان است.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالله کعبی عصر امروز در جلسه برنامه‌ریزی خدمات سفر نوروز شهرستان شادگان اظهار کرد: ایام نوروز بهترین فرصت برای معرفی آثار تاریخی و اماکن گردشگری شادگان به مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است.

وی بیان داشت: شهرستان شادگان از ظرفیت‌های بالایی برخوردار بوده و معرفی این ظرفیت‌ها در بخش‌های کشاورزی، گردشگری، صنعتی و فرهنگی می‌تواند جایگاه و رتبه شهرستان را در عرصه‌های مختلف بالا ببرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شادگان با تأکید بر زمینه‌سازی و ایجاد ظرفیت‌های لازم در توسعه گردشگری افزود: «گردشگری» سبب رشد اقتصادی و دستیابی به توسعه پایدار می‌شود.

کعبی راد تصریح کرد: تمامی امکانات و خدمات این اداره هرسال قبل و بعد از ایام نوروز به صورت شبانه‌روزی در اختیار مسافران خواهد بود.

وی همچنین یاد آور شد: شهرستان شادگان به دلیل دارا بودن آب و هوای معتدل در فصل‌های پاییز، زمستان و اوایل بهار و با داشتن تالاب بین المللی، دریا، بندر، کشتزارها، نخلستان‌های زیبا و اماکن زیارتی همچون قدمگاه ابوالفضل العباس (ع) و امامزاده‌ها و روستاهای زیبا که اکثر آنها در مجاورت رودخانه قرار دارند؛ به عنوان یکی از شهرهای گردشگری و سیاحتی استان خوزستان به شمار می‌آید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شادگان ادامه داد: یکی از مقاصد اصلی گردشگران داخلی و خارجی در فصل‌های یاد شده است که فرصت بزرگی برای اهالی روستاهای گردشگری محسوب می‌شود تا با ایجاد و اقامتگاه‌های بوم گردی، باغ‌ها و اماکن گردشگری از این طریق درآمد زایی و ایجاد اشتغال کنند.

کعبی راد در خاتمه گفت: اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این شهرستان به نوبه خود آمادگی خود را برای صدور مجوز و ارائه تسهیلات لازم در این راستا اعلام می‌کند.

منبع:خبرگزاری مهر

کارکردهای متنوع جنگل‌های هیرکانی

 گردشگری، طبیعت‌گردی، خدمات حفاظتی، تولید اکسیژن و داروهای گیاهی از کارکردهای متنوع و مغفول مانده جنگل های هیرکانی است که با ثبت جهانی این میراث طبیعی امید به رونق آن بیشتر شده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها – سهیلا محمدی: جنگل‌های هیرکانی دارای کارکردهای متنوعی است که به اعتقاد جمعی از صاحبنظران و کارشناسان باید از ظرفیت‌های گردشگری، طبیعت گردی، میوه‌های جنگلی و گیاهان دارویی آن بهره گرفت و این ظرفیت‌ها را به جوامع محلی و طبیعت گردان داخلی و خارجی معرفی کرد.

داریوش بیات پژوهشگر و محقق جنگل‌های هیرکانی درباره بهره‌برداری از ظرفیت‌های گوناگون این جنگل به خبرنگار مهر می‌گوید: به‌طور حتم موضوعی که در مدیریت جنگل باید به آن توجه ویژه شود، منابع مالی است زیرا بدون این منابع، مدیریت جنگل ممکن نیست.

وی افزود: یکی از این منابع مالی، بهره‌گیری از تولیدات و خدمات متنوع جنگل است و این در حالی است که تاکنون فقط به بهره‌برداری از چوب جنگل توجه شده است.

بیات بابیان اینکه میزان درآمد چوب تنها یک یازدهم از ظرفیت تولیدات جنگل‌های هیرکانی در کشور است، اظهار داشت: این بدان معناست که ما تنها توانستیم یک قسمت از ۱۱ قسمت تولیدات جنگل را بهره‌برداری کرده و از آن درآمد داشته باشیم.

این کارشناس جنگل‌های هیرکانی بابیان اینکه جنگل محلی برای تولید آب است، خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از این ظرفیت جنگل به‌خودی‌خود منبع بسیار عظیم کسب درآمد است.

blank

وی ادامه داد: جنگل‌های هیرکانی به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد و قدمت بالایشان یک بستر مناسب گردشگری و طبیعت‌گردی محسوب می‌شوند و اگر در قالب طرح‌های همه‌جانبه و برنامه‌ریزی‌شده به این کارکرد جنگل توجه شود، منبع مالی قوی برای منطقه بوده و می‌تواند نقش بسیار مهمی برای رونق اقتصادی کشور باشد.

رونق اقتصاد بومی حاشیه نشینان جنگل

بیات با اشاره به رونق اقتصادی بومی در منطقه قلعه رودخان استان گیلان، تصریح کرد: در این منطقه از کارکرد طبیعی و گردشگری جنگل در جهت ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی به‌خوبی بهره گرفته‌شده است.

وی بابیان اینکه جنگل‌های هیرکانی بستری مناسب برای رشد قارچ‌های ترافل یا همان دنبلان هستند، گفت: پرورش این قارچ‌ها با توجه به ارزش بسیار بالای مالی آن در قالب طرح‌ها و بسته‌های همه‌جانبه، قاعدتاً صرفه اقتصادی قابل‌توجهی در پی دارد اما همه این موارد باید با توجه به توان اکولوژیکی جنگل انجام شود تا به بافت آن آسیبی وارد نشود.

این پژوهشگر جنگل هیرکانی، بهره‌گیری از ظرفیت داروهای گیاهی و میوه‌های جنگلی را از دیگر منابع درآمدی عنوان کرد و افزود: دوشاب میوه‌هایی چون ازگیل وحشی، بارانک و خورمندی در دنیا بی‌نظیر بوده و این‌ها منابع عظیم جنگل هیرکانی جهت کسب درآمد هستند.

دوشاب میوه‌هایی چون ازگیل وحشی، بارانک و خورمندی در دنیا بی‌نظیر بوده و این‌ها منابع عظیم جنگل هیرکانی جهت کسب درآمد هستند

وی از جنگل به‌عنوان یک کارخانه چندمنظوره نام برد و اظهار داشت: بهره‌برداری تک‌بعدی از جنگل و استفاده از چوب آن سبب می‌شود تا این منابع با محدودیت روبرو شوند و دقیقاً به همین منظور باید در کنار حفظ، توسعه و احیای جنگل، از همه تولیدات و خدمات آن به‌موازات همدیگر بهره‌برداری کرد.

بیات با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی و تأکید آن بر تکلیف همگانی برای حفظ و احیای جنگل‌ها، تصریح کرد: در حفظ جنگل باید از جوامع محلی بهره گرفت و در این راه، تأمین معیشت جوامع محلی ضرورت دارد زیرا در رویکردی جدید، ما معیشت جوامع محلی را تأمین کرده و آنان نیز در حفظ و احیای جنگل به ما کمک می‌کنند.

وی بابیان اینکه ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی یک فرصت ارزشمند برای این جنگل‌هاست، اضافه کرد: با ثبت جهانی این جنگل‌ها، نام آن‌ها در جهان برجسته شده و اطلاعات آن در منابع جهانی گنجانده‌شده و به همین دلیل در تمام دنیا بیشتر شناخته می‌شود.

blank

این کارشناس بابیان اینکه محصول این شناخت جهانی، آمدن گردشگران خارجی به ایران جهت بازدید از جنگل‌های هیرکانی خواهد بود، اظهار داشت: این مهم امتیازی در زمینهٔ رونق صنعت گردشگری هم به شمار می‌رود.

جلیل کرمی معاون سابق پروژه هیرکانی هم دراین‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان داشت: جنگل اکوسیستمی است که تعریفی مشخص داشته و می‌تواند خود را بازسازی، حفظ و احیا کند.

گردشگری، طبیعت‌گردی، خدمات حفاظتی، تولید اکسیژن و داروهای گیاهی هم از کارکردهای فرعی این نعمت خدادادی است که می‌توان از آن‌ها در قالب طرح‌های گوناگون در جهت ایجاد درآمد بهره گرفت

وی افزود: تولید چوب و آب از مهم‌ترین کارکردهای جنگل است اما کارکرد گردشگری، طبیعت‌گردی، خدمات حفاظتی، تولید اکسیژن و داروهای گیاهی هم از کارکردهای فرعی این نعمت خدادادی است که می‌توان از آن‌ها در قالب طرح‌های گوناگون برای ایجاد درآمد بهره گرفت.

کرمی بابیان اینکه جنگل تجدیدشونده است و تمام نعمات خدادادی هم باید در خدمت انسان باشند، خاطرنشان کرد: شیوه مدیریت بهره‌برداری از جنگل به‌ویژه جنگل‌های هیرکانی با قدمت میلیون‌ها سال باید به‌گونه‌ای باشد که به اکوسیستم آن کوچک‌ترین آسیبی وارد نشود.

وی با اشاره به تولید چوب در جنگل و بهره‌برداری از آن اظهار داشت: در کشورمان از چوب جنگل بهره گرفتیم و البته برای آن برنامه‌های بلندمدتی هم به‌منظور توسعه و احیای جنگل داشتیم اما هیچ‌گاه برای آب جنگل که یک منبع پایدار است برنامه‌ریزی نکردیم.

معاون سابق پروژه هیرکانی بیان داشت: معتقدم که سازمان جنگل‌ها باید روی مبحث سیاست آب جنگل سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی کند تا بتواند از این کارخانه تولید آب طبیعی به نحو احسن بهره بگیرد.

وی حیات‌وحش را یکی دیگر از کارکردهای فرعی جنگل برشمرد و تاکید کرد: همه این خدمات باید در قالب برنامه‌ای منسجم با هدف حفظ، توسعه و احیای جنگل بهره‌برداری شوند تا این منابع ارزشمند پایدار مانده و برای نسل‌های آینده حفظ و صیانت شوند.

بهره‌گیری تک‌بعدی به ضرر جنگل بوده و دقیقاً همین امر موجب شد که تاکنون به ظرفیت‌های دیگر آن توجه نشود بنابراین باید از همه ظرفیت‌های آن به نسبت مساوی برنامه‌ریزی کرده و بهره‌مند شد

کرمی بابیان اینکه سازمان جنگل‌ها درگذشته بر بهره‌وری چوب و در حال حاضر هم بر جنبهٔ گردشگری آن تمرکز کرده است، خاطرنشان کرد: بهره‌گیری تک‌بعدی به ضرر جنگل بوده و دقیقاً همین امر موجب شد که تاکنون به ظرفیت‌های دیگر آن توجه نشود بنابراین باید از همه ظرفیت‌های آن به نسبت مساوی بهره‌مند شد.

این کارشناس یادآور شد که طرح‌هایی که برای ظرفیت‌های مختلف جنگل تهیه می‌شود بایستی قابلیت اجرایی داشته باشند و افزود: همه خدمات جنگل باید در قالب این طرح‌ها به‌طور سیستمی دیده شوند.

وی ثبت جهانی جنگل هیرکانی را به‌عنوان یک امتیاز مثبت برشمرد و گفت: این ثبت جهانی برای حفظ و صیانت این جنگل‌ها بسیار تأثیرگذار بوده و سبب می‌شود تا پژوهش بسیاری در آن انجام‌شده و به شناسایی گونه‌های جدید، توسعه گردشگری، حفاظت از حیات‌وحش و حفظ درختان و گونه‌های گیاهی منجر شود.

سید محسن حسینی تهیه‌کننده پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در میراث جهانی یونسکو هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه جنگل‌های هیرکانی ظرفیتی عظیم جهت کسب درآمد هستند، گفت: این مهم زمانی محقق خواهد شد که مدیریت این منابع در قالب برنامه‌ای منسجم به‌درستی انجام شود.

طرح‌های غیرکارشناسی به ثبت جهانی جنگل ضربه می‌زند

وی ثبت جهانی جنگل هیرکانی را بسیار مهم و تأثیرگذار برای حفظ و احیای آن دانست و افزود: متأسفانه برخی طرح‌های غیر کارشناسی چون انتقال آب دریای خزر این منبع ارزشمند اکولوژیکی را تهدید می‌کند.

حسینی با اشاره به نابود شدن هکتارها از جنگل هیرکانی بر اثر اجرای طرح انتقال آب دریای خزر، بیان داشت: این طرح غیر کارشناسی با صرف هزینهٔ بالا و نامتعارف به دلیل اختلاف ارتفاع و ساخت چندین ایستگاه پمپاژ در دل جنگل هیرکانی، سبب آسیب‌پذیری این جنگل می‌شود.

blank

وی بابیان اینکه جنگل‌های هیرکانی به‌مثابه پارکی برای تمام ایران محسوب می‌شود، اظهار داشت: با اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان ضمن نابودی این جنگل زیبا، نباید از پیامدهای زیست‌محیطی آن‌هم غافل شد.

حسینی خاطرنشان کرد: متولیان ثبت جهانی جنگل باید جلوی این نابودی را بگیرند.

ایجاد پایگاه شبانه روزی هیرکانی در مازندران

ایزدی معاون اداره کل میراث فرهنگی مازندران هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از ایجاد پایگاه شبانه‌روزی هیرکانی در مازندران خبر داد و گفت: دبیرخانه‌ای هم در این پایگاه با هدف بررسی طرح‌های ارائه‌شده در قالب بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف جنگل هیرکانی به‌ویژه کارکرد گردشگری آن ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه جنگل هیرکانی یک ظرفیت گردشگری است، افزود: با ثبت جهانی این منبع ارزشمند، برای آن پلان مدیریتی هم تعریف‌شده و بر اساس این پلان، هر طرح و پروژه‌ای که به دبیرخانه پایگاه هیرکانی ارسال شود، بر اساس معیارها و ضوابط ثبت جهانی بررسی خواهد شد.

ایزدی تصریح کرد: در این پلان مدیریتی به حفاظت، توسعه و احیای جنگل هم به‌موازات بهره‌وری از آن، توجه شده است.

جنگل هیرکانی ۱۴ تیرماه امسال در چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی در باکو در فهرست میراث جهانی ثبت شد و بر اساس نقشه منتشر شده از سوی کمیته ملی میراث جهانی، ۶ لکه از ۱۲ لکه ثبت‌شده جنگل‌های هیرکانی در مازندران واقع است. این لکه‌ها شامل جنگل بولا در شهرستان ساری، جنگل واز در شهرستان نور، جنگل الیمستان در شهرستان آمل، حوزه ۴۵ و ۴۶ جنگل بخش کجور شهرستان نوشهر، جنگل خشکه‌داران شهرستان تنکابن و جنگل چهارباغ شهرستان چالوس است.

منبع:خبرگزاری مهر

گردشگری ایران در تندبادِ تبلیغات منفی

در شرایط کنونی که تحریم‌ها علیه ایران تشدید شده و بسیاری از تورهای ورودی سفر خود به ایران را لغو کرده‌اند، چین نیز که یکی از بازارهای هدف گردشگری ایران بود درگیر ویروس کروناست. گردشگری ایران در تنگنا گرفتار شده و باید به دنبال راهکارهایی برای برون‌رفت بود گرچه هنوز هیچ برنامه مشخصی ارایه نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهادت سپهبد قاسم سلیمانی در عراق و در پی آن پاسخ موشکی ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عراق از یکسو سبب شد تا رسانه‌های بین‌المللی خبرهایی از وقوع جنگ احتمالی در خاورمیانه مخابره کنند. سقوط هواپیمای اوکراینی و انتشار خبرهایی از لغو پروازهای بین‌المللی دیگر حادثه مهم این روزهای ایران بود. هریک از این خبرها به تنهایی کافی بود تا فضای تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را بیش از گذشته گسترده کند. خبرسازی‌ها علیه کشورمان قوت گرفت و ایران بار دیگر در معرض روایت‌های دروغین رسانه‌های بیگانه قرار گرفت تا از بار آمد و شدها به کشورمان بکاهند. آنها این‌بار امنیت در کشور را نشانه رفته بودند تا به مردم دیگر کشورها هشدار داده باشند سفر به ایران کاری بس خطرناک است. تعدادی از کشورها ازجمله آمریکا و ‌کانادا و چندین کشور اروپایی به گردشگران خود هشدار دادند از سفر به ایران اجتناب کنند. این هشدارها سبب شد تا شاهد لغو تعداد زیادی از تورهای گردشگری باشیم. تورهایی از اروپا، آفریقا، آمریکا، کانادا و حتی آسیا سفر خود به ایران را کنسل کردند که ضرر زیادی را متوجه گردشگری ورودی ایران کرد.

تورهای چین هم تعلیق شدند

اما ایران بازار هدف گردشگری را نه تنها در حوزه کشورهای اروپایی و البته کشورهای همسایه متمرکز کرده بلکه روی جذب گردشگر از چین نیز سرمایه‌گذاری کرده است. از یکسو درصدد لغو صدور ویزا به صورت یکطرفه با چین برآمد و از دیگر سو نشست‌های B۲B را با فعالان گردشگری و تورگردانان چینی برگزار کرد. اما این‌بار حادثه دیگری در چین رقم خورد. چین درگیر شیوع ویروس کرونا شد و تورهای گروهی خروجی خود را به حالت تعلیق درآورد.

دولت چین تلاش دارد برای جلوگیری از شیوع ویروس کشنده و جدید کرونا از روز دوشنبه تمامی تورهای گروهی به خارج از این کشور را تعلیق کند. البته تورهایی که در میانه سفر خود هستند می‌توانند با نظارت دقیق بر سلامت مسافران به سفر خود ادامه دهند اما سایر تورهایی که از هفتم بهمن‌ماه قرار بود برگزار شوند، به حالت تعلیق درآمده‌اند. گفته می‌شود همزمان با آغاز سال نو چینی، بیش از ۳۵ میلیون گردشگر چینی قادر نخواهند بود تا اطلاع ثانوی به سفر خارجی بروند. این درحالی است که چین بزرگترین منبع تامین گردشگر در سطح جهان است و ترس از شیوع این بیماری می‌تواند با تاثیرات مخربی بر گردشگری این کشور و همچنین گردشگری جهانی همراه شود.

در این نقطه است که عرصه بر گردشگری ایران تنگ آمده و این نیاز احساس می‌شود که باید راهکارهای دیگری برای برون‌رفت از این دوره را اندیشید. علی‌اصغر مونسان (وزیر میراث‌فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی) جایی در جمع تعدادی از تورگردانان گفته است: می‌دانم شرایط سخت است و اتفاقاتی که افتاده اثرات منفی آن هنوز تداوم دارد، اما باید تلاش کنیم تا بتوانیم از بحران پیش‌آمده برای این صنعت عبور کنیم. در همین خصوص برنامه خوبی را معاونت گردشگری کشور آماده کرده که منتظر این هستیم و از روز شنبه هفته آینده برنامه‌های خود را آغاز می‌کنیم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تقویت معرفی ایران در کشورهای مختلف است.

هرچند تقویت فعالیت سفارتخانه‌ها، تقویت ارتباط با سفرا، اطلاع‌رسانی درخصوص امنیت ایران و البته شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری به عنوان راهکارهای برون‌رفت از این شرایط عنوان شده اما این سوال مطرح می‌شود که آیا مسئولان وزارتخانه میراث و گردشگری تاکنون این راه‌ها را برای معرفی ایران و نشان دادن چهره واقعی از این به گردشگران دنیا در پیش نگرفته بودند که اکنون و در شرایط کنونی که گردشگری ایران بیش از سایر بخش‌ها در تحریم به سر می‌برد، از این راهکارها به عنوان راهکار برون‌رفت یاد می‌شود؟

ضمن آنکه چندی پیش نیز تعدادی از فعالان گردشگری ایران در نمایشگاه فیتور اسپانیا که یکی از تخصصی‌ترین نمایشگاه‌های حوزه گردشگری است شرکت داشتند و با این وجود نمایندگان بخش خصوصی موضوع عدم صدور بیمه مسافرتی از سوی شرکت‌های اسپانیایی برای مسافران ایرانی، درخواست دولت اسپانیا از شهروندان برای تعویق سفر خود به ایران و کمبود راهنمایان گردشگری مسلط به زبان اسپانیایی را به‌عنوان سه مسئله اساسی در بازار گردشگری اسپانیا مطرح کردند که مانع سفر گردشگران اسپانیایی به ایران می‌شود.

مسائل خرد و کلان گردشگری

محمود ضیایی (استاد دانشگاه علامه‌ طباطبایی) با تاکید بر آنکه شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری و انجام تبلیغات و بازاریابی، مسائل خرد در حوزه گردشگری هستند، گفت: همه این موارد فرعیات گردشگری هستند و اصل چیز دیگری است. باید همزمان این اصل‌ها و فرعیات را با یکدیگر حل کنیم و هماهنگ عمل کنند. باید همه مسئولان در سطح خرد و کلان به یک هدف واحد و آن هم توسعه گردشگری پایدار برسند تا بتوانیم شاهد رشد و توسعه در این حوزه باشیم. لازم است همه اجزای دخیل در حوزه گردشگری به صورت واحد با یکدیگر همکاری داشته باشند و به این حوزه باور داشته باشند و کار را پیش برند. اما اکنون چنین شرایطی فراهم نیست.

البته او معتقد است: تمام این مسائل بیش از ۴۰ سال است که همواره تکرار شده و مسئولان گوش نداده‌اند از این رو تکرار چند باره آنها، اضافه‌گویی است. تا زمانی که در سطح کلان مدیریت کشور نگاه به گردشگری تغییر نکند و عزم ملی برای توسعه آن نباشد، گردشگری رونق نخواهد یافت. گردشگری باید از عنوان برادر ناتنی به یک عضو تنی خانواده اقتصاد ایران تبدیل شود.

رفاه گردشگران داخلی و تبلیغات توسط جوامع محلی

حمید ضرغام بروجنی (استاد گردشگری دانشگاه علامه طباطبائی) نیز با تاکید بر آنکه گردشگری فعالیت زمان صلح است، گفت: هر جا که جنگ و مقابله‌ وجود داشته باشد،‌ قطعا گردشگری آسیب می‌بیند. استکبار با تبلیغات زیاد سعی کرده‌ تا محیط کشورمان را ناامن و غیرقابل پذیرش برای غریبه‌ها اعلام کند. از این رو آنچه اهمیت پیدا می‌کند این است که تلاش‌مان را برای حفظ وفاق ملی بگذاریم. چیزی که تا حدی به نظر می‌رسد این روزها خدشه‌دار شده و تجارب زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد، گردشگری قدرتمندترین ابزار برای حفظ وفاق ملی، توسعه تنوع اقتصادی، اتکای مردم به یکدیگر و بازتاب یک چهره دوستداشتنی و امن از کشور است.

او ادامه داد: اکنون موقعیت به گونه‌ای‌ست که وزارتخانه‌ متولی گردشگری باید بتواند ابزار لازم برای رفاه و تسهیل سفرهای داخلی را برای گردشگران فراهم کند. در فقدان گردشگر خارجی می‌توان با توسعه گردشگری داخلی می‌توان تصویری از امنیت و توسعه گردشگری را به نمایش گذاشت.

اما در سفر داخلی نیز مشکلاتی مانند گران شدن بنزین و اعمال مالیات‌های مختلف برای سفر و نهادهای وابسته به گردشگری هستیم، ضرغام در این خصوص گفت: اوضاع کمی پیچیده است اما قطعا بدون اتکا و توسعه و رونق گردشگری داخلی و بهبود شرایط گردشگری داخلی امکان نخواهیم داشت که بتوانیم پذیرنده گردشگری بین‌المللی باشیم. تجربه ثابت کرده که انعکاس رفاه و توسعه گردشگری داخلی می‌تواند زمینه پذیرش گردشگران بین‌المللی را فراهم کند.

این استاد دانشگاه گفت: حتی در این شرایط هم می‌توان انگیزه‌ای برای جذب گروه‌های مشتاق گردشگری ایجاد کرد اما زیرساخت‌ها باید فراهم شود. بخصوص زیرساخت‌های نرم که این روزها در ایران شرایطش فراهم نیست، باید مرتفع شود. می‌توان از تجربیات سایر کشورها مانند بیروت، کرواسی و ویتنام استفاده کرد. آنها از دل جنگ جاذبه گردشگری ساختند. ایران می‌تواند در حوزه تبدیل رویدادهای فرهنگی به جاذبه‌های گردشگری فعال‌تر عمل کند. باید بتوان شرایط را برای رضایتمندی مردم، جذب سرمایه‌گذار و… فراهم کنیم در چنین شرایطی جوامع کوچک محلی می‌توانند مبلغ گردشگری ایران شوند.

منبع:ایلنا

دوقلوهای تاریخی ایران و سوئیس

سفارت سوئیس در تهران با انتشار تصاویری از پل تاریخی «وِرِسک» در شمال ایران و نمونه مشابه آن در سوئیس به مرور تاریخ روابط دو کشور پرداخت.

به گزارش ایسنا، سفارت سوئیس در ایران در توئیتر با انتشار عکس‌هایی از دو پل تاریخی با معماری مشابه در دو کشور ایران و سوئیس نوشت: پل نمادین «ورسک» در استان مازندران در سال ۱۳۹۷ توسط یک تیم چندملیتی از جمله مهندسان سوئیس ساخته شد و نمونه مشابه این پل به نام «ویزن ویادوکت» در کانتون گرابوندن در سال ۱۹۰۹ افتتاح شد. هر دو عکس توسط «دیوید گابلر» گرفته شده است.

۸۳ سال از ساخت پل ورسک می‌گذرد. این پل تاریخی که هر روز مسیر گذر قطارهای مسافربری ساری و گرگان است، حدود ۱۱۰ متر ارتفاع دارد که روی دره ورسک ساخته شده است. شعاع قوس بزرگ این پل ۶۶ متر و طول آن ۹۹ متر با عرض ۴ متر است.

این پل از بلندترین پل‌های راه‌آهن ایران شناخته می‌شود که از شاهکارهای مهندسی و معماری نیز به حساب می‌آید که در سال ۱۳۵۶ به عنوان اثر ملی ثبت شد. پل ورسک راه‌آهن تهران ـ‌شمال را به یکدیگر وصل می‌کند. گفته شده شرکت دانمارکی «کمپساکس» با تضمین ۷۰ سال، این پل را ساخته است اما کشورهای دیگری همچون آلمان، اتریش و سوئیس نیز در ساخت این پل مشارکت داشته‌اند. عملیات احداث این پل از سال ۱۳۱۳ آغاز شد و در سال ۱۳۱۵ به پایان رسید.

blank

پل ورسک در زمان جنگ جهانی دوم نقش استراتژیکی داشته است. روایت شده که در زمان جنگ جهانی دوم، هیتلر از دولت ایران خواست تمام پل‌ها و تونل‌های کشور را برای جلوگیری از کمک‌های نظامی و غذایی متفقین منفجر کند؛ نام ورسک نیز در این فهرست بود. هرچند که این انفجارها رخ نداد. پس از آن چرچیل، نخست‌وزیر وقت انگلستان لقب «پل پیروزی» را به پل ورسک داد. در ۲۳ تیرماه سال ۱۳۲۴ شمسی به پیشنهاد وزارت راه ایران، نام این پل به «پل پیروزی» تغییر کرد.

این پل که بیشتر نقش مواصلاتی داشته اکنون به جاذبه‌ گردشگری تبدیل شده و قطارهای توریستی روی آن توقف کوتاهی دارند و گردشگران می‌توانند روی این پل حرکت کنند. این پل مشرف به روستایی هم‌نام خود، ورسک است که در کنار ایستگاه راه‌آهن آن، قبرستانی وجود دارد که می‌توان مزار قدیمی برخی کارگران و مهندسان راه‌آهن شمال را آن‌جا یافت.

blank
 پل «ویزن ویادوکت» که سال ۱۹۰۹ در سوئیس ساخته شده و معماری و مهندسی آن شبیه پل ورسک در ایران است

سوئیس