خطر حذف ژئوپارک قشم از یونسکو

احداث مرکز پرورش میگو تهدیدی جدی برای ژئوپارک قشم محسوب می شود از این رو مسئولان برای جلوگیری از این خطر به موضوع ورود کرده اند.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، واگذاری اراضی در محدوده طولانی‌ترین غار نمکی جهان به مرکز پرورش میگو به‌عنوان جدی‌ترین تهدید برای خروج ژئوپارک از یونسکو مطرح است.موضوعی که در چند روز جنجال های فراوانی به همراه داشته و مسئولان مختلف برای حفظ این ژئوپارک وارد میدان شده اند.

طالبیان ساخت مرکز پرورش میگو تا مشخص شدن نظرات کارشناسی متوقف شود

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت و گو با خبرنگار  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره  ساخت مرکز پرورش میگو در محدوده ژئوپارک گفت: گروهی از کارشناسان برای بررسی وضعیت به ژئوپارک قشم می‌روند. من نیز به رضا برومند مدیرکل میراث فرهنگی استان هرمزگان زنگ زدم و گفتم تا پایان کارشناسی دستور توقف ساخت مرکز پرورش میگو در ژئوپارک قشم را از دادستان بگیرد.

وی افزود:مدیرکل میراث فرهنگی استان هرمزگان گفت که تلاش می‌کنم به همراه دادستان از منطقه مورد نظر بازدید کنم.بنابراین ساخت مرکز پرورش میگو تا مشخص شدن نظرات کارشناسی متوقف می شود.

بدون هماهنگی مجوز فعالیت پرورش‌دهندگان میگو در ژئوپارک را داده اند

پروین فرشچی عضو هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد قشم نیز به خبرنگار ما گفت:وزارت کشاورزی و شیلات استان هرمزگان بدون هماهنگی با سازمان منطقه آزاد قشم مجوز فعالیت پرورش‌دهندگان میگو در ژئوپارک را داده اند.

او افزود:هم‌اکنون بخش حقوقی سازمان منطقه آزاد قشم پرونده‌ای را تشکیل داده و آن را برای دادستان فرستاده است.در اصل نباید قسمتی از این ژئوپارک جهانی به ساخت مرکز پرورش میگو اختصاص پیدا می‌کرد، زیرا سازمان منطقه آزاد قشم به دشواری آن منطقه را در لیست ژئوپارک‌های جهانی قرار داده است.

گفتنی است ژئوپارک قشم از سال ۱۳۸۵ به عضویت شبکه جهانی ژئوپارک‌های تحت حمایت یونسکو درآمده و در اصل اولین ژئوپارک خاورمیانه بود که عضو این شبکه جهانی شد البته ماندن ژئوپارک در شبکه جهانی ژئوپارک‌های تحت حمایت یونسکو چندان آسان نبوده است، زیرا این ژئوپارک در دی ماه سال ۱۳۹۱ به دلیل ناتوانی مدیران سازمان منطقه آزاد قشم در انجام معیار‌های ثبت جهانی ژئوپارک از فهرست یونسکو خارج شد. معیار‌های ثبت جهانی ژئوپارک از نظر یونسکو نصب تابلو و علائم راهنمایی، احداث راه‌های دسترسی، ساخت اماکن اقامتی مانند هتل و مجموعه عوامل پشتیبانی برای حضور گردشگران در منطقه بود. با تغییر دولت، سازمان منطقه آزاد قشم از مدیریت جدید ژئوپارک حمایت کرد تا با همراهی شبانه‌روزی جامعه محلی، کارشناسان و مدیران  دوباره در فهرست شبکه جهانی ژئوپارک ها قرار گرفت .

در روز‌های اخیر بار دیگر وجهه جهانی ژئوپارک با اقدام برخی از افراد به ساحت مرکز پرورش میگو در این منطقه، به خطر افتاد به گونه‌ای که ۶ نماینده مجلس شورای اسلامی خواستار لغو مجوز و توقیف عملیات ساخت مرکز پرورش میگو در محدوده ژئوپارک قشم شدند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *