تاسیسات گردشگری

راهکارهای جبران خسارات در حوزه گردشگری

رییس کمیسیون گردشگری اتاق کرمان گفت: امهال همه وام های دریافتی تأسیسات گردشگری و صنایع دستی در بازه زمانی یکساله، امهال عوارض پرداختی به شهرداری ها به مدت یکسال، اعطای معافیت مالیاتی به پروژه های بخش گردشگری و … از جمله مواردی است که باید نسبت به انجام آن اقدام شود.

“محمدرضا بهرامی” در گفت و گو با ایسنا درباره تاثیر ویروس کرونا بر صنعت گردشگری اظهار کرد: کرونا جهان را درگیر کرده و پیامدهای بسیار منفی از نظر اقتصادی برای کشورهای مختلف دنیا داشته است.

وی افزود: پیش بینی شده شیوع کرونا ۵۰ میلیون شغل را در بخش سفر و گردشگری، در معرض نابودی قرار دهد و آنچه باعث نگرانی دولت ها شده، این است که تاثیر ویروس کرونا بر صنعت گردشرگری تا سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت.

بهرامی با اشاره به اینکه سیاستگذاران اقتصادی باید تدابیر پیشگیرانه خود را معطوف به بسته های حمایتی کار آمد کنند، گفت: با این وضعیت در کشور، دفاتر و شرکت های خدمات مسافرتی و گردشگری، تاسیسات گردشگری، راهنمایان گردشگری و موسسات گردشگری آموزشی دچار ضرر و زیان شده و تعدیل نیرو داشته اند.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان کرمان بیان کرد: باتوجه به اینکه فصل پر سفر در ایران از اواسط اسفندماه تا اواخر خردادماه، بهترین زمان درآمدزایی و اوج کاری برای راهنمایان است، در حال حاضر باتوجه به شرایط پیش آمده بطور متوسط یک سوم فرصت شغلی سالانه راهنمایان از بین رفته است.

وی با اشاره به راهکارهای جبران خسارات در حوزه گردشگری اظهار کرد: انجام کمک های تسهیلاتی و برخی از بخشش ها، معافیت ها و استمهال دیون تأسیسات گردشگری و صنایع دستی در بخش های اضطراری در کوتاه مدت، تخصیص منابع مالی به دو بخش گردشگری و صنایع دستی به عنوان جایگزین قسمتی از بخشش های بیمه تأمین اجتماعی کارکنان واحدها و یا کمک تسهیلاتی در قالب وام بلندمدت به میزان حداقل سه ماه حقوق کارکنان تأسیسات و سرمایه در گردش، پرداخت بخشی از قبوض مصرفی حامل های انرژی مراکز و مؤسسات گردشگری و صنایع دستی و … از جمله راهکارهای حمایتی است.

بهرامی گفت: با تداوم وضعیت فعلی شیوع کرونا، باید علاوه بر پیشنهادات اعلام شده، تمهیدات خاصی در قالب «بسته های حمایتی» برای تمام زنجیره عرضه و تقاضا اندیشیده شود.

وی تصریح کرد: امهال همه وام های دریافتی تأسیسات گردشگری و صنایع دستی در بازه زمانی یکساله، امهال عوارض پرداختی به شهرداری ها به مدت یکسال، اعطای معافیت مالیاتی به پروژه های بخش گردشگری، اعطای وام های قرض الحسنه برای راهنمایان گردشگری و فعالان صنایع دستی و … از جمله مواردی است که باید نسبت به انجام آن اقدام شود.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق کرمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: فعالان و شاغلان حوزه فرش دستباف به دلیل توقف تولید و فروش در سه ماهه اسفند ۹۸ تا فروردین و اردیبهشت ۹۹ بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد، آسیب دیده‌اند و جمع برآورد خسارات وارد شده به بخش فرش دستباف استان ۲۹۰ میلیارد ریال است.

وی افزود: همچنین شیوع کروناویروس به فعالان و شاغلان رسته‌های مختلف صنایع دستی  ۳۹۰ میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

بهرامی بیان کرد: اعطای بسته حمایتی شامل تسهیلات بانکی و سایر مشوق های قانونی، مانند معافیت از مالیات بر ارزش افزوده و عوارض شهرداری برای اصناف این حوزه،  اعطای وام بانکی ارزان قیمت و … از جمله راهکارهای پیشنهادی برای جبران بخشی از ضرر واحدهای مذکور است.

منبع:ایسنا

مرتبط:پیگیریی تخصیص اعتبار جبران خسارت زیرساخت‌های گردشگری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *