معرفی برترین‌های تاریخ و جغرافیا در اسفندماه

فهرست برترین تازه‌های کتاب منتشرشده در اسفندماه ۱۳۹۸ در موضوعات «تاریخ» و «جغرافیا» با عنوان «اسفندنامه کتاب» معرفی شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب، در اسفندماه ۱۳۹۸ در گروه تاریخ و جغرافیا زیرشاخه تاریخ  ۱۶۲ کتاب، جغرافیا ۳۱ کتاب، محیط‌زیست ۴۲ کتاب، مستندنگاری ۲۱ کتاب، و کلیات و تاریخ علم هفت کتاب در چرخه داوری قرار گرفت.

اسامی کتاب‌های برتر در موضوعات «تاریخ و جغرافیا» به‌شرح زیر است:

تاریخ ایران:

«ایران ناصری و ناکامی در توسعه صنعتی»، تألیف قباد منصوربخت، تهران: نگارستان اندیشه، ۱۳۹۸.
«تاریخ نان در ایران»، تألیف ویلم فلور، ترجمه صبا کارخیران، تهران: ایران­شناسی، ۱۳۹۸.
«رویکردهای تاریخی به مسئله انحطاط و عقب ماندگی ایران»، تألیف ناصر صدقی، تبریز: دانشگاه تبریز، ۱۳۹۸.
«تاریخ ایران، پژوهش آکسفورد»، ویراسته تورج دریایی، ترجمه شهربانو صارمی، تهران: ققنوس، ۱۳۹۸.
«نفت و زندگی: تأثیر صنعت نفت بر تحولات اجتماعی مناطق نفت خیز جنوب ( ۱۳۰۴- ۱۲۷۸ شمسی)»، تألیف ربابه معتقدی، تهران: اداره کل روابط عمومی وزارت نفت، ۱۳۹۸.
«مرقع ناصری: طراحی­‌ها، سیاه­‌مشق­‌ها و یادداشت‌­های ناصرالدین شاه قاجار»، به کوشش مجید عبد امین و مهدی فراهانی،تهران: بنیاد موقوفات افشار و سخن، ۱۳۹۸.

تاریخ اسلام و ملل اسلامی:
«اطلس تاریخی سادات ایران از آغاز تا پایان قرن نهم هجری قمری (سادات قم و آوه)»، تألیف سیدحسن حسینی، تهران: بنیاد پژوهش‌­های آستان قدس رضوی، ۱۳۹۸.
« اعراب و ایرانیان براساس روایت فتوحات اسلامی»، تألیف اسکات ساوران، ترجمه سمانه کدخدایی مرغزار، تهران: نشر علم، ۱۳۹۸.
تاریخ محلی و جغرافیای تاریخی:
«زبده الوقایع (تاریخ وان و هکاری ۱۲۶۶-۱۲۶۲ ش)»، تألیف میرزا موسی خان طباطبایی انصاری، به کوشش فاخر حسن گلی، تهران: نشر تاریخ ایران، ۱۳۹۸.
«پادشاهی میسان و اهواز یا احواز»، تألیف عبدالنبی قیّم، تهران: اختران، ۱۳۹۸.
«یادداشت‌های میجرنوئل در کردستان: دو سوی سیاست انگلیس در کردستان»، تألیف میجر ادوارد ویلیام چارلز نوئل، ترجمه رضا خیری مطلق، تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا.
«اردشیر خوره نخستین پایتخت ساسانیان (شکل­گیری، توسعه، فضاهای شهری و بناهای تاریخی)»، تألیف حسن کریمیان و مجید منتظر ظهوری، تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، ۱۳۹۸.

باستان شناسی:
«باستان­‌شناسی حوزه هلیل رود: جیرفت (هنر و معماری کنار صندل جنوبی، کنار صندل شمالی، گورستان­‌ها و علوم مرتبط، سفال)»، تألیف یوسف مجیدزاده، تهران: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، ۳ جلد، ۱۳۹۸.
«باستان‌شناسی گیلان از آستارا تا هوسم»، تألیف ولی جهانی، تهران: انتشارات دکتر محمود افشار و سخن، ۱۳۹۸.
«نیایشگاه­‌های باستانی ایران جنوب غربی محوطه مسجد سلیمان»، تألیف گیرشمن، ترجمه اصغر کریمی، تهران: مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی، ۱۳۹۸.
«نیایشگاه تل چگاسفلی(کاوش­های فصل سوم)»، تألیف عباس مقدم، تهران: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، ۱۳۹۸.
«بسطام۱ (کاوش‌ها در استحکامات اورارتویی ۱۹۷۲- ۱۹۷۵- استان آذربایجان غربی)»، تألیف ولفرام کلایس، ترجمه فرامرز نجد سمیعی، تهران: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، ۱۳۹۸.
«تدفین در ایران و منطقه لوانت (از آغاز تا پایان دوره نوسنگی)»، تألیف محمدحسین رضایی و محسن سنگ برگان، تهران: سمیرا، ۱۳۹۸.
«اسرائیلیات تاریخی، تألیف علیرضا سلطانشاهی»، تهران: بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، ۱۳۹۸.
«رکود در جبهه؛ تحرک در دیپلماسی (کتاب سی و دوم روزشمار جنگ ایران و عراق)»، تألیف یعقوب نعمتی وروجنی و حجت الله کریمی، تهران: مرکز اسناد تحقیقات دفاع مقدس، ۱۳۹۸.
«نوآوری در گردشگری منطقه‌­ای: نمونه­‌هایی از گردشگری منطقه­‌ای»، تألیف دن کارسون و جیم مکبث، ترجمه ایرج قاسمی، تهران: ایده‌پردازان چکاد، ۱۳۹۸.
«مقدمه‌­ای بر مکان»، تألیف تیم کرسول، ترجمه حسین حاتمی‌­نژاد و بهار حبیبیان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۹۸.

محیط زیست:
«طراحی آبرسانی شهری»، تألیف جلال آشفته، تهران: شهرآب، ۱۳۹۸.
«هیدرولوژی و تحلیل سیلاب دشت»، تألیف فیلیپ بی. بدینت و…، ترجمه خسرو حسینی و مهران خیرخواهان، اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان، ۱۳۹۸.

این آثار، کتاب‌های نوپدیدی است که براساس اعلام وصول ناشران در اسفندماه سال گذشته، وارد بانک اطلاعاتی خانه کتاب شده و به بخش مخزن کتاب این مؤسسه انتقال داده شده است. از مجموع ۳۸۴۲ کتاب چاپ اول منتشرشده در اسفندماه ۱۳۹۸ در حوزه‌های مختلف ۱۷۳ کتاب منتخب اعلام شده است.

با توجه به حجم تولیدات کتاب در سال و ماه و سردرگمی مخاطبان و خانواده‌ها برای تهیه کتاب خوب، موسسه خانه کتاب هر ماه با توجه به معیارهایی که اعلام شده، کتاب‌های برتر را معرفی می‌کند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

بازگشایی سایت‌های تاریخی و موزه‌ها در دستور کار قرار دارد

اعلام ثبت جهانی خیابان ولیعصر در سال جاری

براساس سخنان شهردار تهران، پیگیری ها برای ثبت جهانی خیابان ولیعصر در سال جاری در حال انجام هستند.

پیروز حناچی در مورد سرانجام قول هایی که در ابتدای تصدیش به مردم تهران داد، گفت: پروژه هایی که به مردم قول داده بودیم در حال پیگیری هستند و تمام تلاشمان این است که بتوانیم آنها را محقق کنیم.

وی با بیان اینکه در برنامه های ارائه شده به شورای شهر اعلام کرده بودم که یکی از برنامه های اولویت دار دوران مدیریتم درتهران، ثبت جهانی خیابان ولیعصر است، تصریح کرد: ثبت جهانی خیابان ولیعصر وارد لیست موقت شده و مسئولان سازمان میراث فرهنگی پیگیر این موضوع هستند و به نظر می رسد ثبت جهانی خیابان ولیعصر در سال جاری رقم بخورد.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه در مورد بقیه پروژه ها از جمله ساماندهی روددره ها به دنبال سرمایه گذار هستیم و در این راستا با گروه های مختلف مذاکره کرده ایم، گفت: ساماندهی دره فرحزاد نیز یکی از اولویت های ما در این دوره مدیریت شهری بود که در ماه های پایانی سال گذشته، ضمن احیای این دره، سعی کردیم مسیرگردشگری طبیعی و مذهبی را طراحی کنیم.

وی با بیان اینکه در این دوره مدیریت شهری به دنبال اجرای پروژه هایی هستیم که رضایت حداکثری مردم به خصوص در محلات را به همراه داشته باشد، افزود: در حال حاضر اجرای پروژه های بزرگ تمام شده و در سالجاری با تغییر رویکرد جدی که داریم، اجرای پروژه های محلی را در دستورکار قرار دادیم و برای این مهم ۲۰۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته ایم.

اجرای پروژه های محله ای با اولویت بافت های فرسوده

حناچی در ادامه با بیان اینکه این پروژه ها، از جنس مگا پروژه ها نیستند و در حد محلات هستند، بیان کرد: از آنجایی که این پروژه ها براساس نظرات مردم محل و در راستای حل مشکلات آن است، قطعا موجبات رضایت آنها را فراهم می کند. به عنوان مثال در محله اتابک، خانه های فرهنگی ایجاد خواهند شد که به مردم در زمینه های مختلف آموزش می دهد و در واقع اجرای اینگونه پروژه ها حس رضایتمندی مردم را بیشتر کرده، هرچند که از جنس هزینه کرد است تا درآمدزایی، اما این مسئله مهم نیست.

وی با بیان اینکه در سال جاری، اجرای پروژه های محله ای با اولویت بافت های فرسوده است، گفت: از ۳۵۰ محله تهران، دفاتری در ۱۵۰ محله مستقر هستند که وظیفه شناسایی پروژه های مردمی را با کمک شهروندان برعهده دارند.

منبع:ایسنا

مرتبط:مردی که تاریخ خیابان ولیعصر را زنده کرد

ایستگاه وکیل الرعایا _منحصربفردترین ایستگاه متروی کشور

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر شیراز گفت: ایستگاه وکیل الرعایا آخرین ایستگاه متروی شیراز است که به دلیل معماری خاصی که دارد به نوعی منحصربفردترین ایستگاه متروی کشور محسوب خواهد شد و هفته آینده به بهره برداری می‌رسد.

نواب قائدی درباره آخرین وضعیت فعالیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی شیراز اظهار کرد: پیشتر از زمان شیوع ویروس کرونا، ناوگان اتوبوسرانی و متروی شیراز تعطیل شده بود که با تصمیم شورای شهر، از شنبه ۱۰ خردادماه با تمام ظرفیت خود شروع به فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به افتتاح چند پروژه شهری شیراز در هفته آینده، افزود: ایستگاه وکیل الرعایا آخرین ایستگاه متروی شیراز است که به دلیل معماری خاصی که دارد به نوعی منحصر بفردترین ایستگاه مترو کشور محسوب خواهد شد و هفته آینده به بهره برداری می‌رسد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر شیراز، از تقاطع استاد محمد بهمن بیگی، بزرگراه مهندسین و چپگرد بزرگراه شهید ریاحی به عنوان پروژه‌های ترافیکی در ورودی شهر شیراز نام برد که هفته آینده به بهره داری خواهند رسید.

وی با بیان اینکه این سه پروژه دقیقاً به یکدیگر متصل هستند، ادامه داد: به واسطه این چند پروژه، خودروهای سنگین که پیش از این از سمت بوشهر به شیراز وارد می‌شدند به کمربندی هدایت می‌شوند تا نیازی به وارد شدن به شهر نداشته باشند.

قائدی درباره حواشی به وجود آمده درباره احداث تراموای شیراز خاطرنشان کرد: تراموای شیراز از محور گردشگری حافظیه، سعدیه و ارگ کریمخان و محور مذهبی پیرامون حرم شاهچراغ گذر می‌کند و با ایستگاه خط یک و دو مترو تلاقی دارد بنابراین بهترین مسیری که بتواند دو محور گردشگری و مذهبی را همزمان پوشش داده و دسترسی مطلوبی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی ایجاد کند، محوری است که برای تراموای شیراز پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: تراموا یک مد حمل و نقلی جدید است بنابراین ممکن است به همان اندازه که موافق دارد، مخالفانی نیز داشته باشد؛ در این مدت چون به درستی نقش و مسیر تراموا برای مخالفان تبیین نشده، عده‌ای اقدام به انتقاد از این پروژه کردند که لازم است در اطلاع رسانی در این زمینه تلاش بیشتری انجام شود.

منبع:ایمنا

مرتبط:ایستگاه وکیل با بازگشایی مترو افتتاح می‌شود

شهر باستانی پمپئی ایتالیا هم بازگشایی شد

با کاهش مقررات قرنطینه در ایتالیا، شهر باستانی پمپئی مشهورترین محوطه تاریخی این کشور نیز از روز سه‌شنبه به روی عموم مردم بازگشایی شد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، ویرانه‌های شهر باستانی «پمپئی» که حدود ۲۰۰۰ سال پیش به دلیل فوران آتش‌فشان «وزوو» زیر خاکستر مدفون شد، پس از «کولوسئوم» دومین مکان پربازدید ایتالیا محسوب می‌شود.

این مکان تاریخی روز سه‌ شنبه درحالی پس از مدت‌ها تعطیلی بازگشایی شد که تعداد بازدیدکنندگان کم بود.

با وجود ادامه‌ی روند ممنوعیت سفر گردشگران خارجی به ایتالیا تا ماه ژوئن، مقامات امیدوارند حضور بازدیدکنندگان ایتالیایی در ویرانه‌های «پمپئی» تاحدودی در شرایط کنونی تغییر ایجاد کند. در سال ۲۰۱۹ حدود ۴ میلیون بازدیدکننده از این مکان بازدید کردند.

شرایط بازدید از «پمپئی» هم همچون سایر مقاصد گردشگری جهان دچار تغییراتی شده است. بازدیدکنندگان باید بلیت بازدید از این مکان را به صورت آنلاین رزرو کنند همچنین دمای بدن آن‌ها پیش از ورود به محوطه اندازه‌گیری خواهد شد.

فضاهایی با فقط یک راه خروج و  ورود برای جلوگیری از ازدحام جمعیت بسته شدند و حضور در فضای‌های بزرگ‌تری که حتی پیش‌تر به روی مردم بسته بودند اکنون ورود به آن امکان‌پذیر شده است.

پروژه بازسازی طولانی مدت این محوطه تاریخی که از سال ۲۰۱۲ آغاز شده بود، اخیرا با همکاری گروه بزرگی از معماران، باستان‌شناسان و کارشناسان حوزه‌های مختلف و با حمایت مالی اتحادیه اروپا به اتمام رسید.

منبع:ایسنا

مرتبط:

۶ تور لاکچری اروپا

گشتی در مشهورترین جاذبه‌ گردشگری رم

اگر قصد سفر به ایتالیا را دارید از این ۱۰ اشتباه دوری کنید

آتشی که از بیخ گوش معبد هندوها گذشت

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان درباره آتش سوزی در محوطه معبد هندوها گفت: آتش سوزی به علت حریق کولر گازی روشن در غرفه صنایع دستی بوده و این وظیفه بهره بردار است تا بحث ایمنی و بیمه را تأمین کند.

یکی از منحصر به فرد ترین و شاید مهم‌ترین بنا تاریخی در بندرعباس معبد هندوها است. این پرستشگاه در خیابان امام خمینی و روبروی بازار روز قرار دارد. ساختمان معبد، در سال ۱۳۱۰ قمری و در زمان حکومت محمد حسن خان سعدالملک حاکم وقت بندرعباس، از محل جمع‌آوری هدایای هندوها، توسط تجار هندی ساخته شده‌است.

این معبد جدا از اینکه یکی از مکان‌های مقدس برای برخی افراد است، غرفه‌هایی در اطراف آن وجود دارد که معیشت بخش بزرگی از فعالان صنایع دستی هرمزگان به آن وابستگی دارد. این بازارچه در محیط معبد هندوها قرار داشته، اما از خود معبد فاصله دارد.

شنبه هفته گذشته بود که خبری مبنی بر آتش سوزی این معبد منتشر شد و این مساله نگرانی‌های بسیاری برای دوست‌داران میراث فرهنگی ایجاد کرد. البته این آتش به معبد نرسید و از غرفه‌های صنایع دستی آغاز و در همان محوطه توسط آتش‌نشانان مهار شد.

رضا برومند، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره این آتش‌سوزی اظهار کرد: بازارچه هندوها سال ۹۸ در ضلع شمالی معبد هندوها ساخته و برای صنایع دستی استان هرمزگان در نظر گرفته شد. این نمایشگاه صنایع دستی برای نوروز ساخته شد، اما پس از تعطیلات نوروزی سال گذاشته طی تفاهم نامه‌ای بدون هیچ هزینه‌ای به یکی از غرفه داران صنایع دستی واگذار گردید. این غرفه دار در مقابل متعهد شد که هزینه و بیمه نمایشگاه را پرداخت کند.

وی با اشاره به آتش‌سوزی غرفه‌های صنایع دستی مستقر در فضای معبد، توضیح داد: ساعت ۱۲ روز شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه، غرفه‌های صنایع دستی مستقر در ضلع شمالی معبد هندوهای بندرعباس دچار حریق شدند، که در این حادثه حدود ۲۰ غرفه در آتش سوختند.

برومند تصریح کرد: آتش سوزی به علت حریق کولر گازی روشن در غرفه بود و تا الان علت آتش سوزی و خسارت وارد شده از سوی آتش نشانی اعلام نشده است. در فضای مجازی اخباری منتشر شده که صحت ندارد و این وظیفه بهره بردار است تا بحث ایمنی و بیمه را تأمین کند. برای جبران خسارت بهره بردار و غرفه داران به صورت خود اظهاری اعلام کردند تا از طریق تسهیلات و کمک‌های بلاعوض کمک‌های صورت گیرد.

وی درباره مرمت و بازسازی غرفه‌های صنایع دستی، تاکید کرد: این موضوع به اداره‌کل میراث فرهنگی مربوط نمی‌شود، زیرا بهر بردار ۲۱ غرفه موجود را ۴۰۰ هزار تومان اجاره می‌داده و تصمیم‌گیری برای مرمت و بازسازی بر عهده او است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

معبد هندوها در بندر عباس

تاق بستان _رویای روبه فراموشی کرمانشاه

تاق بستان، بزرگترین نقش برجسته بجای مانده از ساسانیان در جهان. بنایی باشکوه و منحصربفرد که بخشی از تمدن و تاریخ مردمان سرزمین آب و سنگ را در دل کوه به نقش کشیده است. هرچند برخی مورخان کهن در متون‌ تاریخی با نام‌هایی همچون طاق وسطام، طاق بیستون، تخت بستان و طاق بهستون و… از آن یاد کرده‌اند، اما مردم این دیار به آن “تاق وه سان” می‌گویند، یعنی تاقی که بر سنگ تراشیده شده است.

در اینکه چرا چنین اثری ارزشمند خلق شده، حرف‌های بسیاری است. برخی از باستان شناسان معتقدند خسرو پرویز ساسانی در نظر داشته تا کاخی در دل کوه برای خود بنا کند، اما بنای کاخش نیمه کاره می‌ماند. عده ای دیگر هم می‌گویند در زمان ساسانیان تاق بستان مکان مقدسی بوده و حتی بااشاره به وجود چشمه‌ای در کنار تاق، این بنای جادویی را معبد آناهیتا می‌دانند.

از همه این فرضیه‌ها که بگذریم، یادگار باستانی تاق بستان با مجموعه ای از سنگ نگاره‌ها و سنگ نوشته‌های مربوط به سده سوم میلادی و قبرستانی که از پارت‌ها برجای مانده، میراثی گرانقدر است برای همه مردم کرمانشاه، ایران و جهان و یکی از آثار فاخر تاریخی ایران است که هرساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به سوی خود می‌کشاند.

تاق بستان مجموعه‌ای بی نظیر در ایران

علیرضا مرادی بیستونی از کارشناسان گردشگری در باب اهمیت این مجموعه تاریخی مهم به ایسنا گفت: محوطه تاریخی تاق بستان یکی از مجموعه‌ها و پتانسیل‌های گردشگری استان کرمانشاه است. این مجموعه آثاری را از دوران پیش از تاریخ تا دوران تاریخی شامل می‌شود.

وی تاق کوچک و تاق بزرگ را دو اثر منحصر بفرد مجموعه تاریخی تاق بستان برشمرد و افزود: این مجموعه به دلیل وجود چشمه‌های گوارا در طرفین و مقابل تاق و حجاری‌هایی که از ادوار مختلف ساسانی در آن انجام شده، در نوع خود بی نظیر است.

این کارشناس گردشگری اضافه کرد: در کنار تاق کوچک صحنه تاج گذاری اردشیر دوم را داریم که مربوط به ۱۷۰۰ سال قبل است. در تاق بزرگ هم سنگ نگاره تاجگذاری خسرو پرویز و در تاق کوچک هم که بین سنگ نگاره اردشیر دوم و تاق بزرگ قرار گرفته مراسم تاجگذاری شاپور دوم و سوم به تصویر کشیده شده است.

جلوه هوش بالای مهندسین و حجاران ساسانی در تاق بستان

وی در ادامه بابیان اینکه اثر تاق بستان در دو بخش نقوش و خطوط که در دوره ساسانیان حجاری شده دارای اهمیت بالایی است، عنوان کرد: در داخل تاق کوچک کتیبه‌ای به خط پهلوی ساسانی حجاری شده که به معرفی نقش‌های داخل این تاق می‌پردازد و یک مزیت است که ما به وسیله آن بطور قطع می‌توانیم بگوییم این دو نقش، نقش‌های شاپور دوم و سوم هستند.

بیستونی اضافه کرد: تاق بزرگ هم از چند بخش تشکیل شده که بخش انیمیشن آن قدیمی ترین انیمیشن صخره ای جهان است و از سوی دیگر لحظه لحظه یک کار شکار را در دوره ساسانی به تصویر کشیده که حائز اهمیت است، چراکه در آن با لحظه‌های مختلف شکار و شیوه شکار، پوشاک شاه و همراهانش، نقوش روی پوشاک، زیورآلات، حیوانات شکارگاه مثل فیل، گراز، گوزن و شتر، گونه‌های گیاهی و تزئیناتی که استفاده می‌‎کردند، دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: در این تاق با شیوه حجاری دوره ساسانیان آشنا می‌شویم و می‌توانیم بفهمیم از باربرداری و ایجاد نقش تا رگلاژ و پولیش آن را به چه صورت ایجاد کرده‌اند.

این کارشناس گردشگری اضافه کرد: هرچند نقوش مختلفی را از حیوانات در این اثر می‌بینیم، اما نقش اسبی که به شبدیز معروف است در آن اهمیت بالایی دارد، چراکه برجسته ترین مجسمه اسبی است که با بیش از یک متر در دل کوه نقش شده و نکته بسیار مهم در نقش اسب شبدیز فنی است که حجار ساسانی برای آن بکار برده، به گونه ای که وقتی مقابل اسب قرار می‌گیریم، نمی‌توانیم نیمه دیگر صورتش را ببینیم، اما زمانی که در نزدیک اسب می‌ایستیم، نیمه دیگر صورت اسب کاملا حجاری شده و معلوم است و همان ریزه کاری‌هایی که در نیمه اول صورت اسب وجود دارد در نیمه دوم هم نقش شده که کاری شگفت انگیز است.

وی به مهندسی بکار گرفته شده در حجاری این اثر باستانی هم اشاره کرد و گفت: کوه‌هایی که ما در منطقه کرمانشاه داریم، کوه‌هایی آهکی هستند که این نوع از جنس کوه باعث شده تا سنگ یکپارچه ای برای حجاری نداشته باشد، اما مهندس ساسانی با امکاناتی که آن زمان داشته و بدون هیچگونه درزی این محل را انتخاب کرده و امروزه اگر بخواهیم چنین مکانی را با سنگی دارای بافت کامل و یکپارچه انتخاب کنیم، نیاز به کُرگیری و نمونه برداری و کارهایی از این قبیل است.

بیستونی اضافه کرد: موضوع مهم دیگری که در این اثر به چشم می‌خورد این است که حجارهایی که این نقوش را ایجاد کرده اند، با چه ابزارهایی آن را انجام داده‌اند که اینگونه ظریف و با دقت نقش شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین انتخاب مکان این بنای ارزشمند نیز از مسائل دارای اهمیت است، چراکه در کنار این بنای تاریخی چشمه هایی وجود دارد که طی ۱۷۰۰ سال با وجود فعال بودن آسیبی به اثر نرسانده‌اند و حتی در زیر گل نیلوفر که در نقش اردشیر دوم است، ساقه این گل بر روی یکی از مظهر چشمه‌ها است.

این کارشناس گردشگری در خاتمه درخصوص یکی از وجوه تمایزات اثر تاق بستان با سایر آثار دوره ساسانی هم گفت: در تاق بزرگ شاه از دو نفر حلقه قدرت می‌گیرد، یکی از اهورا مزاد و دیگر از آناهیتا، درحالی که در هیچکدام از دیگر نقوش دوره ساسانی شاهی را نداریم که از دو نفر قدرت بگیرد.

وی اضافه کرد: همچنین در هیچ نقشی از دوره ساسانی نیست که مرحله به مرحله کاری همچون کار شکار در تاق بزرگ به نقش کشیده شده باشد.

چرا اثری به این ارزشمندی ثبت جهانی نشده

… و اما با همه این اوصاف، بزرگان و کارشناسان میراث فرهنگی اذعان دارند که مجموعه ای به این ارزشمندی قطعا قابلیت ثبت جهانی شدن را دارد و باید با ثبت جهانی آن را بیشتر به جهانیان معرفی کنیم.

هرچند حدود یک و نیم دهه پیش اولین قدم‌ها برای ثبت جهانی شدن این اثر فاخر باستانی برداشته شد، قدم‌هایی که پرحرارت و پر امید شروع شد و هرچه زمان گذشت به کندی و سردی رفت تا جایی که امروز دیگر اولویتی به نام ثبت جهانی یادگار ساسانیان در سرزمین آب و سنگ نیست.

طی این سالها یک روز آزادسازی حریم و تملک رستوران هایی که چشم مجموعه را کور کرده‌اند و یک روز منوریل و روز دیگر تله کابین، هر کدام سنگی بزرگ پیش راه ثبت جهانی مجموعه بوده‌اند و مانده‌اند.

البته برکسی پوشیده نیست که رفع موانع ثبت جهانی مجموعه باستانی تاق بستان سهل نیست و نخواهد بود، اما این را هم باید گفت که درسالهای گذشته و بویژه در چندسال اخیر عزمی جدی در مسئولین میراث فرهنگی استان برای این کار مهم وجود نداشته است.

احسان احمدی نصر کارشناس ارشد باستان شناسی و آخرین پژوهشگری که در مجموعه تاق بستان فعالیت های پژوهشی داشته در گفت و گو با ایسنا به موانعی که از گذشته تاکنون بر سر راه ثبت جهانی تاق بستان وجود داشته و تاکنون هم مرتفع نشده اشاره کرد و افزود: مجموعه تاریخی تاق بستان به واسطه موقعیت و شاخصه ای که دارد یک اتفاق بی بدیل است و جایگاه آن را دارد که بعنوان یک اثر ثبت جهانی مطرح شود که لازمه این کار همت و همیت مدیران ملی و استانی است.

وی افزود: هرچند مجموعه تاریخی تاق بستان به خودی خود به جوامع و آکادمیک‌های تخصصی حوزه باستان شناسی، معماری شناسی و تاریخ شناسی معرفی شده، اما معرفی آن به جهانیان لازمه ای است که مسئولین امر باید به آن بطور ویژه بپردازند.

عضو سابق شواری راهبردی ثبت جهانی تاق بستان در ادامه به فعالیت هایی که از اواخر دهه ۸۰ برای ثبت جهانی این اثر انجام گرفته اشاره کرد و گفت: حدود سال ۱۳۷۸ بود که برای تشکیل پرونده ثبت جهانی مجموعه تاریخی تاق بستان یک قرارداد با مشاوره آتک بسته شد تا مطالعات صفر ثبت جهانی اثر را انجام دهد.

وی اضافه کرد: اوایل دهه ۹۰ بود که با انجام مطالعات فاز صفر، کار ساماندهی تاق بستان را به منظور ثبت جهانی و حفظ اثر شروع کردیم که در این کار دو اولویت را پیش روی خود قرار دادیم، یکی حذف الحاقات در مجموعه که به واسطه عوامل انسانی صورت گرفته بود و دیگری بازگرداندن محوطه به الگوی اصیل خود بود.

احمدی نصر افزود: در این راستا مطالعات تاریخی انجام دادیم و توانستیم تصاویر تاریخی باقی مانده از مورخین و سیاحانی که از تاق بستان بازدید کرده بودند، مانند تصاویر بجای مانده از دو هنرمند فرانسوی یعنی اوژن فلاندن و پاسکال کوست را بدست آوریم و با مذاکراتی که با یونسکو انجام دادیم موافقت آنها را گرفتیم که تاق بستان را براساس این تصاویر به الگوی اصیل خود بازگردانیم.

وی تصریح کرد: با در نظر گرفتن مطالعات فاز صفر اثر به سراغ اجرای پروژه ها رفتیم و برای این کار شورای راهبردی ثبت جهانی مجموعه را تشکیل دادیم و در نهایت با تلاش های زیاد جلوه تاق بستان را به الگوی اصیل خود بازگرداندیم.

عضو سابق شورای راهبردی ثبت جهانی تاق بستان عنوان کرد: در آن زمان یعنی حدود سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ تعدادی از غرفه‌ها و دکه‌ها و رستورانهای پیرامون محوطه تملک شد و ترکیب امروزی محوطه تاق بستان شکل گرفت.

وی اضافه کرد: در همان برهه با تشکیل پرونده و اقداماتی که انجام داده بودیم تاق بستان را به عنوان یکی از دو نماینده ایران به همراه کاخ گلستان برای ثبت جهانی معرفی کردیم و پرونده آنها در سال ۲۰۰۷ برای داوری به یونسکو رفت. علیرغم همه محدودیت‌ها و موانعی که بر سر راه ثبت جهانی کاخ گلستان بود و موانع کمتری که سد راه تاق بستان شده بود، کاخ گلستان به ثبت جهانی رسید و پرونده ثبت جهانی تاق بستان تقریبا از چرخه کار خارج شد.

دیگر اسمی از ثبت جهانی تاق بستان نیست

احمدی نصر به بی توجهی‌های صورت گرفته برای ثبت جهانی تاق بستان اشاره کرد و گفت: درسالهای گذشته اقدام جدی برای ثبت جهانی این اثر انجام نگرفته و حتی در دو سال گذشته هم بحث ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات مطرح شده و دیگر اسمی از تاق بستان نیست که این خیلی دردناک است.

وی افزود: همه کشورهای دنیا وقتی اثری تاریخی دارند، در تلاشند تا آن را به ثبت جهانی برسانند، اما چنین برخوردی با مجموعه ارزشمند تاق بستان باعث می‌شود تا این اثر درست به جهانیان معرفی و نشان داده نشویم.

منوریل ارزشمندتر از ثبت جهانی تاق بستان شده!

وی در ادامه بابیان اینکه برخی از موانع ثبت جهانی تاق بستان طی آن سالها برداشته شد، گفت: در مذاکراتی که آن زمان با یونسکو داشتیم خواستار آزادسازی بخش جنوبی مجموعه بودند تا بتوان مجموعه را از همان میدان سه راهی مسکن دید که برای این کار تعدادی از رستوران‌های پایین دست را تملک کردیم و یک بحث دیگر هم که مطرح بود وجود هتل جمشید بود که تعهد دادیم که دیگر اجازه بازسازی به این هتل داده نشود و هرزمان که عمر ساختمان هتل به پایان رسید دیگر بازسازی نشود که آنها هم قبول کردند.

این باستان شناس کرمانشاهی در ادامه به وجود برخی از چالش‌هایی مانند منوریل و تله کابین که هم اکنون برسر راه ثبت جهانی تاق بستان وجود دارد اشاره کرد و افزود: موقعی که بحث منوریل جدی شد، عنوان کردم که ایجاد یک منوریل در جنوب شهر کرمانشاه چندان موضوعیت ترافیکی شهر را حل نمی‌کند و هیچ گردشگری هم برای دیدن منوریل یا قطار شهری به کرمانشاه نخواهد آمد، اما ثبت جهانی تاق بستان می‌تواند سرازیرشدن گردشگران زیادی را به این شهر داشته باشد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

تله کابین مانع اصلی ثبت جهانی تاق بستان

وی به موضوع احداث تله کابین و تاثیرات آن بر عدم ثبت جهانی تاق بستان هم اشاره کرد و گفت: باید صراحتا بگویم که وجود تله کابین یکی از موانع اصلی ثبت جهانی تاق بستان خواهد بود.

عضو سابق شورای راهبردی ثبت جهانی تاق بستان اضافه کرد: ۹ پایه تله کابین از پارک تاق بستان شروع شده و تعدادی از آنها هم در انتها به داخل دشت کاهو می‌رسد که در آنجا پناهگاه‌های صخره ای داریم و جزو حریم مجموعه است.

وی بااشاره به موافقت‌های انجام شده برای احداث تله کابین در دشت کاهو، اضافه کرد: طبق گفته مسئولین میراث فرهنگی در محل احداث ستون ها و پایه ها مطالعات باستان شناسی صورت می‌گیرد تا اگر به مواد فرهنگی برخوردند، میراث فرهنگی کار را متوقف کند، درحالی که باید پیش از آنکه هرنوع مجوزی برای احداث این پروژه صادر شود و هزینه‌هایی برای شهرداری به دنبال داشته باشد، این کار انجام گیرد.

احمدی نصر عنوان کرد: از آنجایی که شهرداری کرمانشاه به دنبال تعریف یک مکان گردشگری برای شهرش است و مطالبه عمومی شهروندان را پیگیری می‌کند، نمی‌شود به مسئولین آن خرده‌ای گرفت، اما متولی نگاهداشت میراث فرهنگی استان در گام نخست اداره کل میراث فرهنگی است و این اداره کل باید درست به شهرداری راهنمایی بدهد و شهرداری را وارد چالش‌هایی در آینده نکند.

وی تاکید کرد: همین که میراث تاکنون در این زمینه اقدام جدی انجام نداده یعنی ثبت جهانی تاق بستان اولویتی برایش ندارد. از سوی دیگر اگر در آینده بخواهیم این اثر را ثبت جهانی کنیم، هزینه‌های هنگفتی همانند پروژه منوریل و قطار شهری بر شهرداری وارد می‌شود.

این باستان شناس کرمانشاهی اضافه کرد: مدیر پایگاه تاریخی تاق بستان هم علیرغم اینکه در گذشته زحمات زیادی برای ثبت جهانی مجموعه بیستون کشید، اما در مورد تاق بستان تاکنون هیچ نظر کارشناسی نداده و مکاتبه ای هم از سوی ایشان برای پیگیری این موضوع ندیده‌ایم.

این کارشناس رسمی دادگستری در حوزه ابنیه و آثار در پایان با تاکید بر اینکه اگر قرار باشد که وجود تله کابین حاشیه ای برای ثبت جهانی تاق بستان ایجاد کند، نباید اجرایی شود، اعلام کرد: مسئولین میراث فرهنگی در این زمینه باید موضع مستند و مشخص خود را اعلام کنند.

… حال با توجه به صحبت‌های مطرح شده و رویکردی که اکنون در بحث ثبت جهانی تاق بستان وجود دارد، به نظر می رسد در سالهای آینده باید حسرت ثبت جهانی این اثر ارزشمند را بخوریم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

ده مقصد گردشگری برتر بهار و تابستان امسال کدامند؟

تصمیمی برای بازگشایی غارها گرفته نشده است

معاون محیط ‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط ‌زیست گفت: بعد از شیوع ویروس کرونا غارها و نمایشگاه‌های محیط زیست در کشور تعطیل شدند و تاکنون هم تصمیمی برای بازگشایی آنها گرفته نشده است.

کیومرث کلانتری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بعد از شیوع ویروس کرونا از تمام مدیران ادارات محیط زیست استان‌ها خواسته شد که نسبت به تعطیلی غارهای تاریخی اقدام کنند که این کار در کل کشور انجام شد.

وی اضافه کرد: امکان ورود ویروس به غارها و باقی ماندن آن در محیط سرد و مرطوب این مکان برای مدت طولانی و سپس انتقال آن توسط خفاش‌ها وجود دارد لذا تاکنون تصمیمی برای بازگشایی آنها گرفته نشده است.
معاون محیط ‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط ‌زیست با بیان اینکه هنوز آمار مستندی از تعداد غارها در کشور نداریم، یادآور شد: حدود ۲ هزار و ۵۰۰ غار گفته می‌شود در ایران وجود دارد که تعدادی از آنها هم کاربری گردشگری پیدا کرده‌اند.
کلانتری افزود: تصمیم مربوط به بازگشایی غارها به ستاد استانی مدیریت کرونا واگذار شده و هر آنچه در این ستاد مصوب شود توسط ادارات کل حفاظت محیط زیست به اجرا در می‌آید.
وی تاکید کرد: تاکنون تصمیمی برای بازگشایی غارها و نمایشگاه‌های محیط زیست در استان‌ها گرفته نشده است.
معاون محیط ‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط ‌زیست به افزایش پسماندهای پزشکی از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون اشاره کرد و گفت: شهرداری‌ها با همراهی وزارت بهداشت اقدامات خوبی برای مدیریت پسماندها انجام داده اند.
کلانتری با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست هم نظارت عالی بر پسماندها دارد، افزود: بعد از شیوع ویروس کرونا میزان پسماند رها شده در طبیعت کاهش یافت ولی پسماندهای شهری و بیمارستانی افزایش پیدا کرد.
وی اضافه کرد: متولی پسماندهای پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند که با شهرداری‌ها توافق نامه هایی برای امحای این پسماندها دارند و این اقدام همواره تحت مدیریت خاصی با نظارت محیط زیست انجام می‌شود.
معاون محیط ‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط ‌زیست با اشاره به اینکه در حوزه پسماند پزشکی مساله حادی در کشور اتفاق نیفتاده و این مساله بخوبی مدیریت شده است، یادآور شد: اکنون به صورت اصولی این پسماندها دفن می‌شود.
کلانتری تاکید کرد: از مردم می‌خواهیم پسماندهای بهداشتی خود را که هر چند ممکن است آلوده به کرونا نباشد ولی چون وجود آن ایجاد ترس و واهمه می‌کند بطور اصولی در کیسه زباله در بسته قرار داده و سپس به سطل‌های زباله منتقل کنند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد:  تا ظهر سه‌شنبه هفتم خرداد در مجموع یک هزار و  ۷۸۷ بیمار جدید کووید ۱۹ در کشور
شناسایی شدند و ۵۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته فوت کردند.

تعدادکل مبتلایان در کشور به ۱۳۵ هزار و ۵۱۱ نفر و تعداد کل قربانیان به هفت هزار و  ۵۰۸ نفر افزایش یافت.

بهبود یافتگان‌ هم ۱۰۹ هزار و ۴۳۷ نفر هستند و ۲ هزار ۵۶۷ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

منبع:ایرنا

مرتبط:

غار پریان یکی از غارهای زیبای اصفهان

غار چال‌نخجیر _شگفتی طبیعت

فعالیت مراکز اقامتی و گردشگری تحت رصد و نظارت

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: اکیپ‌های ویژه در استان بر اساس ضوابط، فرم‌های تدوینی و چک لیست‌های دستورالعمل ابلاغی سفر هوشمند بر کلیه فعالیت‌های مراکز اقامتی پذیرایی و گردشگری نظارت دارند.

مسعود حلاج‌پور در گفت‌وگویی ضمن تاکید بر خودداری از سفرهای غیرضروری، اجرای الزامات دستورالعمل‌های ابلاغی «سفرهوشمند: سفر+سلامت» را در بهبود وضعیت سفرهای ضروری هموطنان موثر دانست و اظهار کرد: مرجع و اساس تهیه ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی این دستورالعمل، راهنمای گام دوم مبارزه با کووید۱۹ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراکز اقامتی و حمل ‌و نقل، همچنین ملاحظات عملیاتی در مدیریت این بیماری در مراکز اقامتی تهیه‌شده توسط سازمان بهداشت جهانی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با اشاره به اینکه مسئولیت نظارت در سطح استان‌ها بر عهده این اداره‌کل است و نظارت عالیه بر عهده حوزه‌های ستادی وزارت، افزود: مردم و مسافران علاوه‌بر شماره تماس‌ ۰۱۳۳۳۶۱۸۴۶۵ که از سوی اداره کل استان‌ به صورت ۲۴ ساعته آماده دریافت شکایات، انتقادات و پیشنهادات است، می‌توانند از طریق شماره ۰۹۶۲۹ نیز نسبت به ثبت گزارش‌ها و شکایات در این خصوص اقدام نمایند.

وی تصریح کرد: نحوه برخورد با موارد مشکوک به بیماری، حفاظت فردی و فاصله‌گذاری بین کارکنان و حفاظت فردی گردشگران خصوصا استفاده از ماسک و دستکش در فضاهای عمومی اقامتی یا حمل و ‌نقل از موارد مندرج در این دستورالعمل‌هاست.

حلاج‌پور ادامه داد: پروتکل‌های حمل و نقل زمینی، حمل‌ و نقل هوایی و حمل‌ونقل ریلی، همچنین پروتکل‌های مراکز اقامتی واحدهای پذیرایی بین‌ راهی، مراکز و سایت‌های تاریخی و موزه‌ها، دفاتر خدمات مسافرتی، از جمله مواردی هستند که به تفصیل در این دستورالعمل تشریح شده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان ادامه داد: چهار اکیپ ویژه در محورهای استان بر اساس ضوابط، فرم‌های تدوینی و چک لیست‌های دستورالعمل ابلاغی سفرهوشمند بر کلیه فعالیت‌های مراکز اقامتی پذیرایی و گردشگری نظارت دارند.

وی بیان کرد: براساس این فرم‌ها و چک‌لیست‌ها کلیه موارد تخصصی اعم اخذ و نصب مجوز و پروانه بهره‌برداری، رعایت اصول بهداشت محیط، بهداشت فردی، بهداشت و کیفیت مواد غذایی، چگونگی و کیفیت ارائه‌خدمت به گردشگران، نکات ایمنی، امنیتی و انتظامی، موارد و پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با دستورالعمل‌های ابلاغی مورد ارزیابی قرارگرفته‌اند.

حلاج‌پور خاطرنشان کرد: واحدهای اقامتی نظیر هتل‌، هتل آپارتمان‌، مجتمع‌های گردشگری-تفریحی، میهمان‌پذیر، خانه‌مسافر و بوم‌گردی‌ و واحدهای پذیرایی و سفره‌خانه‌های سنتی از جمله اماکنی‌ هستند که تاکنون مورد بازدید قرارگرفته‌اند.

گفتنی است؛ کلیه تاسیسات اقامتی از اول خرداد و همچنین واحدهای پذیرایی گردشگری با رعایت کامل دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی هوشمند از پایان‌ ماه مبارک رمضان مجاز به بازگشایی، ادامه فعالیت و ارائه خدمات به مهمانان و گردشگران هستند و همواره تحت نظارت و بازدیدهای میدانی و کنترل قرار می‌گیرند.

منبع:ایسنا

مرتبط:افزایش سفرها زنگ خطری برای صعودی شدن کرونا است

مسافران مازندران در چادر و ویلا ماندند

رییس جامعه هتلداران استان مازندران گفت: وضعیت سفر به این استان در تعطیلات عید فطر لجام گسیخته تر از تعطیلات نوروز بود.

جمشید سلطان مرادی به ایسنا گفت: کنترل و نظارتی در سفرها نبود، همه چیز به شعار ختم شده است. جمعیت در سواحل موج می زد، حتی همین حالا که تعطیلات عید فطر تمام شده است. مردم در ساحل و جنگل چادر زدهاند، درحالی که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرده بود برپا کردن چادر مسافرتی ممنوع است. فقط ۲۰ درصد جمعیتی که به مازندران سفر کرده بودند، در هتل ها اقامت داشتند. بیشتر مردم ویلا و خانه شخصی اجاره کردند.

وی افزود: در این استان حدود ۱۲۰ هزار خانه و ویلای شخصی اجاره ای شناسایی شده که فقط ۱۲۰۰ خانه مجوز رسمی دارد و با عنوان خانه مسافر فعالیت می کند، با وجود وعده‌هایی که برای تعطیلی آن ها در دوران کرونا داده شد، اما همه این اقامتگاه ها باز بودند و مسافر هم میگرفتند. این تعطیلات حتی اقامتگاههای دولتی هم باز بودند، درحالی که ستاد کرونا دستور تعطیلی این اقامتگاهها را داده بود تا از صنعت هتلداری حمایت شود.

سلطان مرادی ادامه داد: تعداد کیوسکها و تابلو بدستهای ویلاها و خانههای اجارهای با وجود کرونا، در این تعطیلات خیلی به چشم میآمد، نه تنها آنها را جمع نکردهاند که وضعیت لجام گسیخته تری هم به نسبت نوروز پیدا کردهاند. هیچ نظارتی روی این خانهها وجود ندارد، انگار نمیخواهند کنترل کنند و یا مانع کار خانههای شخصی شوند، مهم هم نیست این خانه ها پروتکل را رعایت میکنند یا نمیکنند.

وی اضافه کرد: کنار دریا کمپها برقرار بودند، از مردم ۲۰ هزار تومان می گرفتند و اجازه برپا کردن چادر مسافرتی را میدانند. به آن حرفهایی هم که درباره ممنوعیت برپایی چادر مسافرتی زده شده بود، عمل نکردند.

او درباره شکل نظارت روی هتلها نیز گفت: نماینده های اداره اماکن (نیروی انتظامی)، بهداشت و گردشگری روی هتل ها نظارت داشتند و کد بهداشتی هم نصب شده است، هتلها سعی میکنند، پروتکل ها را رعایت کنند اما مسافری نیست که خدمات بدهند.

رییس جامعه هتلداران مازندران معتقد است علت گرایش بیشتر مردم به ویلاها و خانههای شخصی به خاطر حمایت هایی است که مسؤولان از این اماکن میکنند تا این خانهها باز بمانند.

او اضافه کرد: این درحالی که با شیوع ویروس کرونا بلافاصله هتلها را دست کم در استان مازندران تعطیل کردند و ماموران اداره اماکن مدام سرکشی میکردند و مراقب بودند هتلی باز نشود، اما حالا مسوولان اظهار میکنند هتلها هرگز بسته نبودند، ما در مازندران سه ماه بسته بودیم حتی زمانی که دستور بازگشایی هتلها داده شد، ما باز هم منتظر دستور استاندار بودیم. حالا هم که اعلام کردهاند رستوران، تالار و استخر هتل‌ها می توانند بازگشایی شوند باز هم استانداری مازندران ابلاغ نکرده است.

سلطان مرادی از نحوه حمایت از هتل ها در دوران کرونا هم انتقاد کرد و گفت: نه تنها از تسهیلات وعده داده شده فعلا خبری نیست که امهال آب، برق و گاز هم طبق آنچه وعده بودند رعایت نشد. در مازندران اداره برق و گاز به هتلها اخطار قطع برق دادند.

منبع:ایسنا

مرتبط:بایدها و نبایدهای سفر به مازندران در ایام کرونایی

آلماتی _جاذبه‌ی بکر با قیمت ارزان برای ایرانیان

با توجه به آغاز فصل تابستان و افزایش تقاضای سفر در بین گردشگران ایرانی شاید یافتن مقصدی تازه و متناسب با فرهنگ و آداب و رسوم ما بخش قابل توجهی از ذهن علاقه‌مندان به سفر را به خود اختصاص داده باشد، چون براساس عرف و فرهنگ گردشگری ما ایرانیان، این تبلیغات گسترده آژانس‌های مسافرتی و همچنین تورهای گردشگری است که می‌تواند تعیین‌کننده مقصد بعدی سفر ما باشد، اما این بار نیاز به تبلیغات رنگارنگ و استفاده از خدمات گردشگری متفاوت نیست؛ چون خودتان می‌توانید با استفاده از راهنمای ما مقصدی تازه را تجربه کنید.

 آلماتی

این هفته، تصمیم گرفته ایم «آلماتی» را به عنوان مقصدی ناشناخته به شمایی که قصد سفر کرده‌اید،معرفی کنیم، چون این شهر نه تنها دارای جاذبه‌های تاریخی قابل توجهی است، بلکه در این فصل طبیعت و هوای پاک آن می‌تواند آرامشی غیرقابل تصور برای شما به ارمغان آورد.

چگونه اقدام کنیم

شاید با دیدن این نام و توصیفی که ما از آن داریم، این سوال ایجاد شود که چگونه باید اقدام کرد؟ براساس توافق‌های انجام شده بین ایران و قزاقستان اکنون روابط گردشگری و تجاری مناسبی میان دو کشور ایجاد شده و سفارتخانه قزاقستان در تهران آماده ارائه خدمات ویزا به متقاضیان است.

بنابراین اولین گام برای تجربه این سفر تکمیل فرم سفارتخانه و همچنین پرداخت هزینه مربوط به صدور ویزاست. این ویزا که معمولا کمتر از یک هفته برای شما آماده می‌شود برای گردشگران اجازه اقامت دو هفته‌ای صادر می‌کند.

آلماتی

چطور برسیم؟

اگرچه اکنون امکان استفاده از قطاربه آلماتی به نوعی مهیا شده اما اصلی‌ترین راه رسیدن به شهر آلماتی قزاقستان استفاده از خطوط هوایی است که برای آن دو گزینه استفاده از خطوط هواپیمایی ایران یا خود قزاقستان برای گردشگران مهیاست.

به این ترتیب با استفاده از خدمات این ایرلاین‌ها می‌توانید با سه ساعت پرواز خودتان را به طبیعتی بکر و زیبا برسانید. درباره قیمت‌های بلیت هواپیما لازم است چیزی نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای رفت و برگشت در نظر داشته باشید.

اما فراموش نکنید با هر کدام از این ایرلاین‌ها که به سمت قزاقستان پرواز کردید، حتما قبل از رسیدن به فرودگاه باید فرم مخصوصی را پر کنید که در آن اطلاعات محل اقامت، دلیل سفر، اطلاعات شخصی و میزان ارزی را که همراه دارید، سوال شده است، بعد باید این فرم را همراه با پاسپورت به مسئول مربوطه در فرودگاه هنگام چک کردن گذرنامه خودتان تحویل دهید.

مامور مربوطه پس از بررسی مدارک و تائید آن مهر ورود روی ویزا و آن برگه خواهد زد. فراموش نکنید این برگه را باید هنگام خروج دوباره به مامور تحویل دهید، پس در حفظ ونگهداری آن بسیار دقت کنید.

چقدر هزینه‌ داریم

واحد پول قزاقستان «تِنگه» است و براساس آخرین اطلاعات موجود هر صد دلار آمریکا به‌حدود ۳۹ هزار تنگه تبدیل می‌شود که این رقم برای اقامت گردشگران ایرانی یعنی تومان خودمان قابل محاسبه است. البته فراموش نکنید بطور کلی هزینه اقامت و گردشگری در این کشور آنچنان بالا نیست و برای ایرانیان مناسب است.

الف) محل اقامت: در این کشور با توجه به توسعه زیرساخت‌های گردشگری اکنون امکانات قابل توجهی برای اقامت از هتل‌های یک یا دوستاره تا هتل‌های تاپ پنج ستاره مثل هتل قزاقستان که گل سرسبد آنهاست، وجود دارد اما آنچه مهم است بحث قیمت این هتل‌هاست. به‌طور کلی برای استفاده از یک اتاق استاندارد دو تخته همراه با صبحانه لازم است، رقمی نزدیک به ۱۵ هزار تنگه مدنظر داشته باشید (معادل ۴۰ دلار)؛ اگرچه قیمت‌های بالاتری هم در دسترس شماست.

آلماتی

 هتل قزاقستان

ب) خوراک: گردشگران ایرانی برای تامین خوراک در آلماتی گزینه‌های متفاوتی در مقابل دارند؛ مثل فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا حتی اغذیه فروشی‌های محلی. به عنوان مثال یک همبرگر با سیب زمینی و نوشابه تقریبا برای شما نزدیک ۲۰۰۰ تنگه هزینه خواهد داشت و پیتزای دو نفره تقریبا ۶۰۰۰ تنگه خواهد شد. قیمت یک بطری آب معدنی کوچک نیز با توجه به برند آن از ۱۵۰ تا ۲۵۰ تنگه است.

ج) حمل و نقل: اصل تاکسی در اغلب کشورهای خارجی برای ما ایرانیان گران است؛ چون نرخ آن باتاکسی‌متر محاسبه شده و از آنجا که به مسیرها آشنا نیستیم، ممکن است برایمان دردسر ساز شود. بنابراین در قزاقستان نیز باید کاملا با احتیاط از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. اما درباره بلیت اتوبوس لازم است بدانید از مبلغ ۱۱۰ تا ۲۰۰ تنگه متناسب با مسیرهای مختلف باید هزینه کنید. نکته قابل توجه این‌که در این کشور برقراری ارتباط با دیگران کمی مشکل است، به این دلیل که تسلط به زبان انگلیسی قابل توجه نیست و اغلب به زبان محلی یا روسی سخن می‌گویند.

حالا کجاها را بگردیم؟

حالا که اطلاعات اولیه را از آلماتی به دست آوردیم نوبت به آن رسیده که در این شهر کجاها را بگردیم.
به‌طور کلی جاذبه‌های این شهر به دو بخش تاریخی و طبیعی تقسیم می‌شود، اما آنچه مسلم است آرامش و استفاده از مناظر بکر و دست‌نخورده این کشور می‌تواند عاملی در افزایش روحیه گردشگران باشد.

نباید فراموش کنیم، بهترین زمان سفر به این منطقه از ابتدای اردیبهشت تا اواخر آبان است؛ چون در دیگر ایام سال بارندگی و برودت هوا می‌تواند عاملی در کاهش میزان تقاضای سفر به این منطقه باشد. برخی مراکز گردشگری آلماتی به این شرح است:

مسجد مرکزی آلماتی: این مسجد بزرگ‌ترین مسجد این کشور با ظرفیت ۷۰۰۰ نمازگزار است.

بنای استقلال: در میدان جمهوری آلماتی قرار دارد

موزه دولتی: دارای بیشترین آثار و نشانه‌های تمدن و تاریخی از قزاقستان است.

مگا سنتر: آن دسته از گردشگران که اهل خرید و دیدن برندهای معتبر هستند می‌توانند سری به مگا سنتر بزنند.

پارک قهرمانان: در قلب شهر آلماتی همواره خودنمایی می‌کند.

آلماتی

کاکتوبه: چشمه آرزوها، تله‌کابین و برج رادیویی اصلی‌ترین دیدنی‌های این منطقه است.

مدئو: مجموعه ورزشی به یاد ماندنی.

بازار سبز: بازاری محلی که مردم این شهر خریدهایشان را در آن انجام می‌دهند.

دریاچه آلماتی: برای استفاده از این جاذبه حتما از تورهای روزانه استفاده کنید .

کلیسای جامع نیکلاس: این کلیسا که یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای شهر است از سال ۱۹۰۹ تا به امروز همواره مورد توجه بسیاری از گردشگران و کسانی بود که برای عبادت به این کلیسا می‌روند.

 

مرتبط:

“تاجیکستان” سرزمین تضادهای طبیعی شگفت‌انگیز