مازندران-شمال کشور

بایدها و نبایدهای سفر به مازندران در ایام کرونایی

براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، بایدها و نبایدهای سفر به مازندران در ایام کرونایی مشخص شدند.

مسافران و گردشگران زیادی به استان های شمالی کشور و بویژه مازندران سفر کرده و هشدارهای مسئولان نیز نتوانست بر اراده راسخ آنها برای بستن چمدان ها و زدن به دل جاده های منتهی به این استان تاثیر بگذارد و این جماعت خسته از خانه نشینی ناشی از شیوع کرونا را از سفر کردن منصرف نماید.

جاده های شلوغ این روزهای مازندران نشان از ورود مسافرانی دارد که برای رهایی از دوران سخت کرونایی به این استان سفر کرده اند و با وجود آنکه هنوز با عادی شدن شرایط فاصله زیادی داریم اما آمده اند تا سیر و سیاحت انجام نشده تعطیلات نوروز را در فطر جبران نمایند و در این میان شرایط آب و هوایی هم بر چاشنی آن افزوده است.

حجم زیاد ورود مسافر به این استان در شرایطی اتفاق می افتد که مازندران روزهای سختی را در دوران کرونا پشت سر گذاشت تا با کمترین تلفات از این وضعیت بسیار حساس به سلامت عبور کند اما گویی قرار است در کمتر از یک هفته زحمات چندین ماهه مسئولان، کادر پزشکی و پرستاری و مردم بومی این دیار در مهار و کنترل این بیماری بر باد برود و شرایط نسبت به آنچه که هست به گونه ای دیگر رقم بخورد.

مسلما ورود حجم زیادی از مسافر و گردشگر باعث انتقال ویروس کرونا به داخل استان، ایجاد تجمعات خانوادگی، افزایش تردد درون شهری و سفرهای غیرضرور، عدم رعایت اصول بهداشتی و در نهایت حذف فاصله گذاری اجتماعی در جامعه می شود که نتیجه نهایی آن بالا رفتن تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ خواهد بود.

بی شک ممانعت از سفر کردن مردم در این روزها کار بسیار سختی است اما اگر می خواهیم سفری خاطره انگیز همراه با سلامت میزبان و مهمان را داشته باشیم باید رعایت اصول بهداشتی و توجه به هشدارهای مسئولان را در این زمینه جدی بگیریم.

پرهیز از مهمانی های پر جمعیت

آنهایی که در این شرایط به مازندران سفر می کنند یا در ویلاهای خود اسکان می یابند یا اینکه به منازل اقوام و خویشاوندان می روند و همین مسئله سبب شده تا تعداد افراد حاضر در یک خانه یا ویلا به چندین برابر افزایش یابد و بنابراین رعایت فاصله گذاری در این شرایط بسیار سخت خواهد بود.

به واسطه عید فطر نیز بسیاری از خانواده ها با دعوت از دوستان و آشنایان اقدام به برپایی مجالس و مهمانی می کنند تا دوری سه ماهه ناشی از کرونا را به فراموشی بسپارند اما غافل از اینکه همین دورهمی های به ظاهر معمولی می تواند در شیوع این ویروس نقش داشته باشد و فقط کافیست یک ناقل کرونایی در میان آنها یک عطسه کوچک بزند و سایر افراد حاضر در مجلس را آلوده نماید.

بسیاری از کارشناسان بهداشتی بر این باورند که باید تا آنجایی که امکان دارد از برپایی مهمانی های پرجمعیت اجتناب کرد اما هستند خانواده هایی که برای شنیدن چنین هشدارهایی گوش شنوایی ندارند و خود را ملزم به این کار نمی دانند و تمام تلاششان این است که اقوام را دور هم جمع کنند بنابراین حال که اراده بر این رسم استوار است، رعایت نکات بهداشتی ضروری به نظر می رسد.

شستن دست ها یا ضدعفونی کردن آن قبل از دیدار، رعایت فاصله فیزیکی به اندازه ۲ متر، خودداری از صحبت کردن از فاصله نزدیک، استفاده از ماسک و دستکش، عدم نوازش کودکان و روبوسی با آنها، خشک کردن دست ها پس از شست و شو با حوله تمیز یا دستمال کاغذی، پرهیز از صحبت کردن در هنگان برداشتن غذا و … از جمله مواردی است که باید در دید و بازدیدها مورد توجه قرار گیرد.

شاید رعایت کردن این نکات بهداشتی در مسافرت ها و مهمانی ها کمی سخت به نظر برسد و دورهمی های خانوادگی را تحت تاثیر خود قرار دهد اما باید پذیرفت که انجام اینگونه موارد نه تنها برای خود بلکه برای خویشاوندان نیز مفید بود و از انتشار ویروس کرونا جلوگیری خواهد نمود.

دوری از کانون های کرونایی

یکی از لذت های سفر به مازندران، گشت و گذار و خرید از مراکز تجاری، پاساژها و بازارهای محلی است اما باید پذیرفت که همین مراکز شلوغ و پرتردد یکی از کانون های کرونا به شمار می رود و نزدیک بودن افراد به یکدیگر و تماس دست با اشیا و اجناس مختلف می تواند در انتشار کرونا موثر باشد.

با وجود آنکه فعالیت اینگونه مراکز مجاز اعلام شده اما رعایت اصول بهداشتی ضروری است و اگر هم کسی تمایل به خرید دارد باید حداقل در ساعت های خلوت و کم تردد اقدام به این کار نماید و از پرسه زدن در پاساژها به صورت خانوادگی یا گروهی جدا پرهیز نماید.

یکی دیگر از کانون های کرونایی، پمپ بنزین ها هستند که به واسطه ورود مسافران و گردشگران در روزهای اخیر به مازندران بسیار شلوغ بوده به طوری که در بعضی از جایگاه ها صف هایی نیز تشکیل شده است.

طبق دستورالعمل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و به منظور جلوگیری از شیوع کرونا باید فرآیند سوختگیری و پرداخت هزینه سوخت در تمامی جایگاه ها، توسط کارکنان انجام و دستکش یکبار مصرف در اختیار مردم قرار بگیرد.

این اطلاعیه، جایگاه داران را مکلف کرده که تمام نازل ها، صفحه کلید، دیسپنسرها، سرویس بهداشتی و … به طور مستمر با مواد ضدعفونی کننده مناسب نظافت شود اما متاسفانه در بسیاری از جایگاه ها این موارد رعایت نمی شد و یا نصف و نیمه انجام می شود و خود راننده مجبور است بنزین بزند و کارت بکشد حتی اگر دستکش نداشته باشد.

برای رفع این مشکل بهتر است تا مسافران از دستکش های یک بار مصرف برای سوختگیری استفاده کنند و در پایان آن را به سطل زباله بیندازند و سپس سوار خودروی خود شوند. اما عاقلانه ترین کار آن است که از مسئول پمپ بخواهند تا سوختگیری را انجام بدهد .

تفرجگاه ها و مراکز تفریحی نیز از دیگر مراکز کرونایی هستند و با وجود آنکه از اول خرداد ماه تاسیسات گردشگری برای میزبانی از مسافران پس از سه ماه تعطیلی و با رعایت پروتکل های تعریف شده بازگشایی شد اما همان گونه که مسئولان گردشگری تاکید کردند، باید نکات بهداشتی در این اماکن رعایت شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران پیرامون بایدها و نبایدهای سفر به مازندران در ایام کرونایی گفت : اولویت مهم در بازگشایی تاسیسات گردشگری، رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و حفظ سلامتی گردشگران و مسافران است و عدم رعایت حتی بخش کوچکی از پروتکل های بهداشتی به معنای تخطی از قانون و تخلف محسوب می شود که با تعطیلی آن واحد همراه خواهد بود.

مهران حسنی افزود : خطر کرونا همچنان در مازندران و کشور وجود دارد و امکان جابه جایی و انتقال ویروس هنوز می تواند خطر آفرین باشد.

وی از مردم، مسافران و متصدیان تاسیسات گردشگری خواست که فاصله گذاری هوشمند و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند تا هم سفر خوشی برای مسافران رقم بخورد و هم از توقف چرخ اقتصاد گردشگری استان بیش از این جلوگیری شود.

حسنی همچنین از تشدید نظارت بر اجرای پروتکل های بهداشتی در اماکن گردشگری استان خبر داد و یادآور شد: به تمامی ادارات شهرستانی و نهادهای موازی ناظر ابلاغ شده است که نه تنها سرکشی و بازرسی ها را چند برابر کنند، بلکه با کوچکترین تخلف نیز برخورد شود.

شنا کردن در دریا را نیز بی خیال شوید چرا که هیچ طرح سالمسازی در ساحل آغاز به کار نکرده، همان گونه که هیات نجات غریق مازندران اعلام کرد. پس نباید بی گدار به آب زد چرا که تاکنون کرونا جان بیش از هفت هزار نفر را در کشور گرفته است و شنیدن خبر غرق شدن هموطنان در دریای خزر غیر قابل تحمل خواهد بود.

رئیس هیات نجات غریق و غواصی مازندران نیز در این باره گفت که برای محافظت از جان شهروندانی که احتمالا سواحل استان و شنا در آب های ساحلی را برای تعطیلات عید سعید فطر انتخاب می کنند، ۵۰۰ ناجی غریق در مناطق مختلف ساحلی مستقر شده اند.

نقی کریمیان تاکید کرد که استقرار این ناجیان به معنای آغاز طرح در سواحل مازندران نیست و فقط مختص تعطیلات عید سعید فطر است.

وی رعایت همکاری و دستورالعمل های بهداشتی را شرط اصلی جلوگیری از انتقال ویروس کرونا عنوان کرد و اظهار داشت: بهتر است مردم و مسافران در این ایام از سواحل لذت برده و از شنا پرهیز کنند.

قلیان ممنوع

یکی دیگر از مواردی که باید در سفرهای دوران کرونایی به طور جدی از آن پرهیز کرد، برپا کردن بساط قلیان است. قلیان کشیدن آن هم به صورت دسته جمعی به طور جدی باعث انتقال ویروس کرونا می شود و این موضوع را بارها پزشکان متذکر شده اند اما با این وجود باز هستند افرادی که نمی خواهند به این هشدارها توجه کنند و همچنان بر تفکرات پوچ خود پایبند هستند.

فرماندار ویژه شهرستان تنکابن با بیان اینکه طولانی شدن روند مقابله با کرونا باعث کم توجهی و به نوعی عادی شدن این موضوع در بین مردم شده است، گفت : در چنین شرایطی سفر کردن به مازندران یک تهدید است چرا که عموما در مسافرت ها فاصله گذاری ها رعایت نمی شود و اگر این بیماری بار دیگر اوج بگیرد شرایط بسیار سختی را پیش رو خواهیم داشت.

سید امیر حسینی جو افزود: رعایت پروتکل ها در مراکز اقامتی و پذیرایی الزامی است اما بیشتر مسافران از خانه مسافرها و منازل اجاره ای برای اقامت استفاده می کنند که نگران کننده است.

وی اظهار داشت: برای تعطیلات عید فطر بنابر دستور استاندار محترم ناجیان غریق در سواحل شهرستان مستقر شدند و دستگاه های خدماتی، هلال احمر و ورزش و جوانان در آماده باش کامل قرار دارند.

حسینی جو با اشاره به اینکه بسیاری از بیماران کرونایی منطقه در قرنطینه خانگی هستند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر اگر کرونا بار دیگر در منطقه اوج بگیرد بیمارستان های منطقه پاسخگو نخواهند بود و شرایط بسیار سخت خواهد شد.

وی پمپ بنزین ها را یکی از مراکز پر خطر دانست و تصریح کرد: مسافران و گردشگران باید در چنین شرایطی به رعایت اصول بهداشتی پایبند باشند تا جان خود، خانواده و مردم منطقه بیش از این به خطر نیافتد.

وی با قدردانی از زحمات کادر پزشکی و پرستاری بیمارستان های استان در مقابله با کرونا، یادآور شد : برای آنکه زحمات این عزیزان پایمال نشود همه ما موظف به رعایت پروتکل های بهداشتی هستیم و کوتاهی در این امر غیرقابل قبول خواهد بود.

منبع:ایرنا

مرتبط:

دره سه هزار مازندران

آلاشت از جاذبه های طبیعی مازندران

گشت و گذاری در جواهرده _نگین مازندران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *