“تاجیکستان” سرزمین تضادهای طبیعی شگفت‌انگیز

سلسله کوه‌های بلندی که سرچشمه بیشتر رودخانه‌های منطقه آسیای مرکزی هستند، دره‌های زیبا منظر، وادی‌های گرم دارای وضع اقلیمی معتدل که در آنها کشت‌زارهای پنبه، انگورزارها، باغ‌های میوه‌های شهدبار دامان پهن کرده‌اندو….،این همه در محدوده “جمهوری تاجیکستان” واقع شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، “جمهوری تاجیکستان”با وسعتی حدود ۱۴۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر مربع، در جنوب غربی آسیای مرکزی، در”۳۶ درجه و ۴۰ دقیقه و ۴۱ درجه و ۵″دقیقه عرض شمالی و “۶۷ درجه و۳۱ دقیقه و ۷۵ درجه و ۱۴ دقیقه طول شرقی نسبت به نیمروز گرینویچ قرار گرفته و با کشور ایتالیا، نواحی جنوبی اسپانیا و بخش مرکزی ژاپن، در یک پهنای جغرافیایی قرار دارد.

blank

این کشور از سوی شمال به کشورهای قرقیزستان و ازبکستان، از جنوب به افغانستان، از غرب به ازبکستان و از شرق به چین محدود است.

“تاجیکستان” از شمال به جنوب ۳۵۰ کیلومتر و از باختر به خاور ۷۰۰ کیلومتر است. بلندی آن از سطح دریای آزاد ۵۰۰ متر (دردشت رودخانه‌وخش) الی ۷۰۰ متر (درپامیر) است و در نقشه‌های جغرافیایی با رنگ قهوه ای و قهوه ای تیره نشان داده شده است که بیانگر کوهستانی بودن این سرزمین است.

“تاجیکستان” در میان دو رشته کوه، تین‌شان که تا چین ادامه دارد و پامتر که تا افغانستان ادامه دارد، قرار گرفته، و به دریای آزاد دسترسی ندارد.

-کوه‌ها

“تاجیکستان” سرزمینی کوهستانی و زلزله‌خیز است، ۹۳ درصد آن را کوهستان‌های بلند رشته‌کوه‌های تیان‌شان، حصار و پامیر پوشانده و نزدیک به ۵۰ درصدآن در بلندی بیش از ۳ هزار متر قرار گرفته است.

blank

در شمال “تاجیکستان” کوه قورمه، در بخش مرکزی کوهستان‌های الای، ترکستان، زرافشان، حصار، قراتگین و در جنوب کوه‌های باباتوق، آق داغ، قره داغ، تره کلیتاق، سرسرک، وحش، جیلانتاق و … قرار دارند.

بخش جنوبی این سرزمین پامیر نام دارد که به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌شود، رشته‌کوه‌های آسیای مرکزی قراقروم، کوان لونگ و هندوکش، در بدخشان به هم می‌پیوندند.

بلندترین قله‌های تاجیکستان: کمونیزم(۷۴۹۵ متر) و لنین (۷۱۳۴ متر )در شمال پامیر قرار گرفته است.

یخچال‌های طبیعی بسیاری در منطقه وجود دارند، که ازمنابع آب منطقه به شمار رفته و بزرگترین یخچال طبیعی (قدچنکو ) به شمار می‌روند.

– چشمه‌ها

“تاجیکستان” چشمه‌های آب معدنی بسیاری دارد. از آن جمله: استراحتگاه‌های خواجه آب گرم، یوراز، شاهمیری،کلتوچ، زمرد، گرم چشمه و… برای درمان بیماری‌های گوناگون استفاده می‌شوند.

-آب و هوا

“جمهوری تاجیکستان” دارای آب و هوای بری است که در آن تفاوت بین گرمای شب و روز و تابستان و زمستان قابل ملاحظه است،باران آن ناچیز و آسمان در بیشتر روزهای سال صاف است. بر پایه داده‌های آماری، در سال ۲ هزارو ۱۰۰ تا ۳ هزار و ۱۶۵ ساعت آفتاب دارد. باد‌های محلی در دره‌های این سرزمین تحت تاثیر اختلاف بلندی به وجود می‌آیند و به باد‌های کوهستانی معروف هستند.

در میان این بادها مهم تر از همه باد گرم و خشک یا باد گرمسیر است که در تابستان و پاییز در تمامی دره فرغانه می‌وزد. در جنوب “تاجیکستان” باد افغانی با ویژگی همانندی شهرت محلی دارد.

در کوهستان‌های این کشور، خط برف دایمی از ۳ هزارو۸۰۰ تا ۵ هزارو ۲۰۰ متر بلندی دارد.

– پوشش گیاهی

“تاجیکستان” قلمرو رشته کوه‌های بلند از جمله تیان‌شان، حصار، پامیر، زرافشان، قراتگین، وخش و دره‌های ژرف بین آنها است. پوشش‌گیاهی مناسب و غنی نزدیک به ۴۰۰ گونه گیاه دارویی دارد و بخش‌هایی از آن در پناه مراتع طبیعی و زندگی کوچ‌نشینی به وجود آمده است.

دارای جنگل‌های انبوه و با ارزش ملی در نواحی سرنه حصار، دشت میدان، سنگوار، کمراب، چهل دختران و … است که به دقت حفاظت و نگهداری می‌شوند.

– زندگی جانوری

“جمهوری تاجیکستان” به دلیل ویژگی‌های طبیعی و جغرافیایی از جمله وجود فضاهای کوهستانی و جنگلی، دره‌های پهناور، رودها و چشمه‌های پراکنده، پوشش گیاهی متنوع، زیست‌گاه گونه‌های جانوری به ویژه حیوانات وحشی نادر و منحصر به فرد، پرندگان و آبزیان یک قطب شکارگاهی به شمار می‌رود و دارای شکارگاه‌های گوناگون است.

blank

گونه‌های حیوانات وحشی موجود در این سرزمین، عبارت‌اند از: خرس‌قهوه‌ای، بزکوهی سیبری، گوسفند وحشی آفریقایی، پلنگ آسیایی، تذرو هیمالیایی، گرگ تبتی، گراز، شغال، خرگوش و پرندگانی مانند کبک دری، تیهو، کبوتر، عقاب و ….
در رودخانه‌ها و تالاب‌های تاجیکستان حدود ۴۰ گونه ماهی دیده می‌شود.

منبع خبر:باشگاه خبرنگاران جوان
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *