کلوسئوم

گشتی در مشهورترین جاذبه‌ گردشگری رم

کلوسئوم، مهمترین جاذبه‌ گردشگری رم است. این بنا، آمفی‌تئاتری با معماری بی‌نظیر است که تجلی‌بخش هنر ایتالیایی‌ها و یادآور نبردهای گلادیاتورها است. عکس‌های یکی از مخاطبان ما به نام ساقی مرادی از این بنای زیبا را ببینید.

امروزه بیش‌تر کولوسئوم را با تاریخ خونین نبرد گلادیاتورها در آن می‌شناسند. در کولوسئوم گلادیاتور‌ها با یکدیگر یا با حیوانات وحشی می‌جنگیدند و اسباب سرگرمی تماشاچیان خود را که اغلب از اشراف بودند را فراهم می‌کردند.

این بنا به دلیل عبور و مرور آسان جمعیت به داخل و خارج میدان یکی از شاهکارهای مهندسی است.

این بنا دارای معماری، مهندسی و همچنین گذشته‌ بسیار شگفت‌انگیزی است که اکنون آن را به نمادی برای کشور ایتالیا و رم مبدل کرده است.

این بنا دارای ۸۰ ورودی است و ظرفیت پنجاه هزار جمعیت را در خود داشته است.

با گذر زمان این بنا با بلایای طبیعی زیادی مواجه شد اما زلزله‌هایی که در سال ۸۴۷ و ۱۲۳۱ میلادی اتفاق افتاد، بیشترین آسیب را به این بنا زدند.

در کولوسئوم جایگاه امپراطور مجزا بود و صندلی‌هایی که در طبقات بالا قرار داشتند متعلق به شوالیه‌ها و سناتورهای رم بوده‌اند و طبقه زیرین محل نشستن عوام بوده است. قسمت عوام نشین بنا به دو بخش بالایی و پایینی تقسیم شده بود که مردمان ثروتمند در قسمت پایینی و مردمان فقیر در قسمت بالایی می‌نشستند.

در سال ۲۰۱۱ میلادی فردی به نام دیگو دالا واله که رئیس شرکت کفش تادس بود اعلام کرد، ۲۵ میلیون یورو برای حمایت از کولوسئوم هزینه می‌کند. به این ترتیب کار مرمت دوباره بنا آغاز شد.

با مشارکت صندوق‌های خصوصی و دولتی، بازسازی و طی کردن روند اداری چند سال به طول انجامید و در نهایت در سال ۲۰۱۶ به پایان رسید. در این مرمت کولوسئوم به طور کامل از آلودگی های محیطی پاکیزه شد و میله‌هایی آهنین در مکان‌های مختلف بنا قرار دادند تا از ریزش و تخریب بیشتر آن جلوگیری شود.

منبع:دویچه وله

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *