گوی مچید _ زیر بزرگ‌ترین کلاهک‌های سنگی جهان

مسجد حضرت ابوالفضل (ع) (در زبان محلی؛ گوی مچید) در داخل مجموعه و سایت قلعه تاریخی ماکو و زیر یکی از بزرگ‌ترین کلاهک‌های سنگی جهان که مشرف‌به شهر ماکو است، ساخته‌شده است.

همه‌ساله در ایام خاص مذهبی همچون تاسوعا، عاشورا، اربعین امام حسین (ع) و… اقشار مختلف بومی مردم برای زیارت به این مسجد می‌روند. خانوارهای شیعه و سنی با ارادت قلبی نذورات خود را به این مسجد در ایام مذهبی و دینی سال اهدا می‌کنند ولی دیگر نایی برای مسجد باقی نمانده، متأسفانه عدم مدیریت صحیح منابع باعث شده تا این مسجد بازمانده از تاریخ امروزه، حال خوبی نداشته باشد، در این گزارش سعی خواهیم کرد به‌صورت کوتاه به زوایای مختلف و چگونگی آغاز قضیه و روند بازسازی این مسجد تاریخی بپردازیم:

گوی مچید یا همان مسجد حضرت ابوالفضل در اوایل دهه ۱۳۹۰ براثر سقوط سنگ از فراز کوه‌های شمالی ماکو و آسیب‌های جانبی دیگر ساختار ایستایی خود را ازدست‌داده بود و همواره تهدیدی برای ساکنین زیر کوهی و منظر تاریخی شهر به‌حساب می‌آمد، لذا برنامه تخریب کامل و بازسازی آن در جلسات فرمانداری وقت مصوب و با نظارت متولیان و مسئولان اجرا شد.

بر اساس گفته متولیان امر در سال‌های اول اجرای این طرح، پروژه بازسازی مسجد ابوالفضل به مدت‌زمان ۶ ماه می‌بایست به اتمام می‌رسید ولی باگذشت بیش از ۶ سال از زمان اجرای این پروژه، این مسجد تخریب‌شده و نه‌تنها طرح ساماندهی و مرمت این بنای تاریخی به پایان نرسیده بلکه ستون‌ها و دیوارهای لرزان آن هرروز در مقابل عوامل مخرب طبیعی سست‌تر می‌شوند.

گوی مچید

بازسازی گوی مچید از سال ۹۲ در دستور کار بود ولی از سال ۹۵ طی تفاهم نامه سه جانبه رسماً آغاز شد.

علی خورابلو رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: در بازه سال ۹۲ و ۹۳ بخشی از مسجد بدون رعایت ضوابط میراث فرهنگی اجراشده بود که موجب لطمه به منظر این محوطه فاخر تاریخی می‌شد که آن زمان نیزبا بررسی‌های صورت گرفته پروژه متوقف شد ولی هنوز بازسازی کامل مسجد شروع نشده بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه برابر پیگیری‌های صورت گرفته و همگرایی ادارات کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی استان و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اجرای پروژه بازسازی مسجد مطابق تفاهم‌نامه سه‌جانبه مابین ادارات یادشده با سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو در سال ۱۳۹۵ بااعتباری بالغ‌بر ۲۵۰ میلیون تومان منعقد شد، اظهار کرد: پس از تهیه طرح معماری مسجد همراه با مرمت قلعه قابان ماکو در اواخر سال ۱۳۹۵ استارت اساسی کار زده شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان در ادامه با اشاره به اینکه بعد از وقفه‌های صورت گرفته در حال حاضر ادامه پروژه از محل اعتبارات اوقاف و امور خیریه در حال اجراست، افزود: این بنا از آنجائی که در محدوده عرصه تاریخی قلعه قبان ماکو قرار دارد؛ لذا مصالح مورداستفاده برای بازسازی تاریخی آن، همگون با بافت قلعه است و ارتفاع و ابعاد مسجد نیز در همان ابعاد قدیمی آن حفظ‌ شده است.

وی با اشاره به اینکه طی سالهای گذشته در پی ناهماهنگی‌های صورت گرفته بعد از احداث بخشهایی از این مسجد، دوباره قسمت‌های تحتانی آن تخریب و بار دیگر نیمه ساخت ماند، افزود: امید است با همکاری طرفین و تأکید بر لزوم نظارت میراث فرهنگی شاهد اتمام پروژه “گوی مچید” باشیم که خواسته عموم مردم است.

گوی مچید

خورابلو ادامه داد: بی‌شک شور و حضور مردم در مراسمات مذهبی علی‌الخصوص تاسوعا و اربعین حسینی یکی از شاخصه‌های گردشگری قلعه شهر ماکو است که در کنار جذابیت طبیعی و داشته‌های تاریخی، فرهنگی و معماری با عنوان گردشگری مذهبی می‌تواند موردتوجه باشد.

بیش از ۲۵۰ میلیون تومان لازم است تا پوشش سقفی مسجد حضرت ابوالفضل ماکو انجام شود.

اسکندر زاده رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، کندی روند این پروژه را در پی عدم تخصیص به‌موقع اعتبارات و همچنین ناهماهنگی‌های صورت گرفته بین طرفین قرارداد یاد می‌کند و میگوید: کمک‌های مردمی و خیرین کفاف ادامه این پروژه را نداده بود.

وی در ادامه ازسرگیری مجدد بازسازی این مسجد تاریخی طی چند روز گذشته خبر داد و گفت: تا به امروز برای دیوارها و شناز پروژه بیش از ۳۸۰ میلیون تومان هزینه صورت گرفته است که بیش از ۲۵۰ میلیون تومان لازم است تا پوشش سقفی مسجد صورت بپذیرد که این مقدار طی رایزنی‌های صورت گرفته با مساعدت سازمان به مرحله نهایی خواهد رسید.

به گفته رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان اگر اعتبار پیش‌بینی‌شده تخصیص یابد با پیشرفت خوب پروژه تا عید شاهد اتمام سقف و دیوارهای مسجد خواهیم بود که تا سه ماه اول سال ۱۴۰۰ این مسجد به اتمام نهایی خواهد رسید.

اسکندر زاده یادآور شد: ۱۰ نفر روز نیروی کار در این پروژه فعالیت می‌کنند که فعلاً تمرکز اداره بر روی پروژه زائرسرا و خود مسجد است.

مسجدی که قرار بود فقط در ۶ ماه به اتمام برسد بعد از ۶ سال می‌خواهد زیر بزرگ‌ترین کلاهک سنگی جهان بار دیگر خودنمایی کند، امید داریم تعمیرات این بنای تاریخی که طی سال‌های گذشته به‌کندی پیش رفته این بار شتاب مضاعف بگیرد و تا غبار زمان موجبات به لرزه درآوردن یکی دیگر از ستون‌های تاریخ ماکو نشود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

اولین مسجد جامع منطقه آزاد ماکو را بشناسیم

سایت تاریخی کوه قیه؛ آئینه تمدن ماکو

قزوین _شهری با کلیسا های قدیمی و محله‌های ارامنه

گروه‌های “طبیعت‌گرد و آفرودر” کرمانشاه ساماندهی می‌شوند

رئیس جدید کانون جهانگردی و اتومبیلرانی استان کرمانشاه گفت: برنامه ساماندهی گروه‌های طبیعت‌گرد و آفرودر استان را در دستورکار قرار داده‌ایم.

محمدجواد کرانی ، با اشاره به فعالیت‌های غیرمنسجم حال حاضر گروه های مختلف طبیعت‌گرد و آفرودر در استان، اظهار کرد: متاسفانه طی سنوات گذشته این گروه‌ها شناسایی و ساماندهی نشده‌اند.

وی تصریح کرد: بالغ بر ۱۰ گروه طبیعت گرد پاترول سوار، آفرودر، سافاری و… را تاکنون در استان شناسایی کرده‌ایم که هیچ نظارتی روی فعالیت آنها نیست، لذا برنامه ساماندهی آنها را در دستورکار قرار داده‌ایم.

رئیس کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کرمانشاه اضافه کرد: پس از شناسایی این گروه ها، می‌خواهیم در قالب کلوپ های مختلفی آنها را ساماندهی کنیم و متعهد شوند که در اجرای برنامه هایشان آسیبی به منابع طبیعی استان وارد نکنند.

وی متذکرشد: همچنین در نظر داریم تا با برگزاری رالی تورها پس از فروکش شدن بیماری کرونا نشاط اجتماعی و سلامت روان را به مردم هدیه دهیم.

کرانی در ادامه تاکید کرد: همانطور که درحال حاضر در هیات اتومبیلرانی استان در بحث آموزش های مهارتی به مردم فعالیت داریم، در کانون هم آموزش های عمومی رانندگی را به مردم خواهیم داشت.

وی یکی از اهداف اصلی این کانون و اعضای زیرمجموعه آن را هم توسعه گردشگری استان دانست و افزود: در این راستا و به عنوان یکی از نهادهای زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، بدنبال توسعه فعالیت های سافاری در مناطق نمونه گردشگری استان هستیم که امیدواریم با این اقدام به معرفی بیشتر جاذبه های گردشگری استان هم کمک کنیم.

رئیس کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کرمانشاه در ادامه از تلاش برای رفع برخی مشکلات اعضای این کانون هم خبر داد و گفت: در برنامه ای که برای ساماندهی گروه های مختلف تحت نظر این کانون داریم، رایزنی خواهیم کرد تا مشکل تردد خودروهای اعضا در برخی مناطق همانند اماکن گردشگری را رفع کنیم و بتوانند در یک چارچوب تعیین شده فعالیت کنند.

وی که درحال حاضر ریاست هیات موتورسواری و اتومبیلرانی کرمانشاه را نیز برعهده دارد، درخصوص وجوه اشتراکات فعالیت های این هیات با کانون جهانگردی و اتومبیلرانی هم گفت: پیش از این بواسطه اشتراکات زیادی که این دو حوزه داشتند، موازی کاری هایی در راستای فعالیتهای آنها انجام می گرفت، اما از این پس دیگر این موازی کاری ها را نخواهیم داشت.

منبع:ایسنا

مرتبط:

سفری به بلوار طاق بستان کرمانشاه

سفری مهیج به غار قوری قلعه کرمانشاه

کرمانشاه _سرزمینی سرشار از جاذبه‌های گردشگری

نساجی سنتی _تمثالی از عشق بر گستره مهارت

نساجی سنتی طیف منسوجاتی است که به کمک دستگاه‌های مختلف بافندگی از جمله دووَردی، چهاروَردی و ژاکارد دستی و با بهره‌گیری از الیاف طبیعی مانند پشم، پنبه و ابریشم بافته می‌شوند. مهم‌ترین آنها در استان کرمان شامل جاجیم بافی، چادرشب بافی، ترمه بافی، شال ترمه بافی و عریض بافی است.

عریض‌بافی، پارچه‌ای پشمی و دستباف است که زنان و دختران پته‌‌دوز کرمانی روی آن، سوزن می‌زنند و نقش می‌آفرینند.، از این پارچه در استان کرمان به طور کلی برای پته‌دوزی استفاده می‌شود، در کرمان پارچه عریض بعد از چله‌کشی و چله‌دوانی به کمک ماشین هشت وردی و چهاروردی و با تاروپود پشمی تولید می‌شود، بعد از تهیه پارچه عریض، عمل رنگ‌رزی روی آن با رنگ‌های مختلف (عنابی، سبز، نارنجی،کرم و…) صورت می‌گیرد.

شال‌بافی، یکی از رشته‌های قدیمی و اصیل صنایع‌دستی استان کرمان است و در این اقلیم سابقه‌ای طولانی دارد. در واقع شال ترمه نوعی پارچه است که از پشم یا کُرک بافته شده و اغلب طرح و نقش بته جقه است. این هنر در گذشته از رونق قابل توجهی برخوردار بوده چنین پارچه‌ای به کمک دستگاه چهاروردی بافته می‌شود.

نساجی سنتی

احیا و باززنده‌سازی رشته شال‌بافی

برای احیا و باززنده سازی رشته شال‌بافی در سال‌های گذشته فعالیت‎های مهمی انجام شده است که پژوهش و جمع آوری اطلاعات، بررسی مشكلات دستگاه‌های قديم، ساخت دستگاه چهاروردی با رفع مشكلات دستگاه قديم، احيای روش بافت از طريق مهندسی معكوس و به صورت علمی، ارتقای بافت از طريق ارتقای روش آموزشی همچون بافت ‌قرينه، بافت ‌دورو، بافت اطلس، آموزش بافت و اشتغال‌زایی۴۰ نفر از سال  ۱۳۹۵تاکنون، امكان بافت هر نوع طرح و رمزی كردن نقشه برای اولين بار در شال‌بافی، ساخت دستگاه سه‌‌وردی برای اولين بار در جهان كه ظرافت بافت را ٢٠٠ درصد افزايش داده است و توليد محصولات جديد مانند تابلو شال، كراوت، مانتو و….از آن جمله است.

درباره شال‌بافی استان کرمان باید گفت، تا چند دهه قبل شال‌بافی در این استان از رونق کافی برخوردار بوده و محصولات بافته شده علاوه بر تامین نیاز مردم محلی در اغلب نقاط کشور مورد استفاده قرار می‌گرفته است، ولی متاسفانه بر اثر رقابت محصولات ماشینی و فقدان توجه کافی به چنین هنر ارزشمندی تعداد زیادی از کارگاه‌ها تعطیل شدند به طوری که امروزه فقط یک کارگاه به نام شال امیری در کرمان و چند کارگاه در منطقه هوتک به تولید شال می‌پردازند.

شال امیری کرمان محصول ارزشمندی از نوعی تکنیک بافت ظریف و پیچیده و همچنین از مرغوب‌ترین نوع پشم و کرک طبیعی بافته شده و نقش و نگار فرهنگ ایران و کرمان را با خود به همراه دارد.

نساجی سنتی

جاجیم‌بافی

جاجیم یکی از مشکل‌ترین دست‌بافته‌های غیرداری و در گروه نساجی سنتی است که بافت آن با گلیم تفاوت دارد. این دست‌بافته پشمی در بین بسیاری از عشایر کرمان نیز رواج داشته است.

جاجیم که گاهی در قدیم به ندرت از پنبه نیز در بافت آن استفاده شده، طرح‌های محرمات عمودی و در برخی موارد طرح‌های چهارخانه، شطرنجی و سرتاسری دارد.

طرح‌های محرمات عمودی برجسته این دست‌بافته که در اصطلاح بومیان منطقه به راه راه نیز شناخته می‌شود، بیشترین حجم نقش‌پردازی جاجیم منطقه را به خود اختصاص داده و حتی گاهی بافندگان همین منطقه نقوش آن را به صورت برجسته بافته‌اند. بیشترین رنگی که در بافت این دست‌بافته به کار برده‌ می‌شود، سرمه‌ای، قهوه‌ای، سبز، روناسی، کرم و… است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های جاجیم نسبت به دیگر دست‌بافته‌ها، چله‌های آن است که مثل پودها رنگ می‌شوند؛ در بافت جاجیم از تارهای اضافی استفاده می‌کنند و در پدیدار کردن طرح و نقش از تار نیز همچون پود کمک می‌گیرند.

معمولا جاجیم عشایری کرمان به صورت قطعه‌هایی کم عرض ولی بلند در اندازه‌های مختلف در حدود ۱۴۰ تا ۲۲۰ سانتی‌متر و در عرض‌های ۳۰ تا ۸۰ سانتی‌متر بافته شده سپس به یکدیگر دوخته شده و بیشتر برای به اصطلاح روباری در سیاه چادر و منزل روستایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بافت جاجیم در استان کرمان بیشتر در مناطق بردسیر، جیرفت، سیرجان، بافت و ارزوییه رواج داشته است.

منبع:میراث آریا

پرونده ثبت جهانی کاروانسرای مرنجاب تکمیل شد

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آران و بیدگل گفت: پرونده کاروانسرای تاریخی مرنجاب به عنوان اثری دارای شرایط ثبت جهانی برای ارسال به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) تکمیل شد.

سیدحسین چاکری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کاروانسرای مرنجاب ظرفیتی بی‌نظیر در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی ایران محسوب می‌شود و پرونده ثبت جهانی این اثر به زودی به یونسکو ارسال خواهد شد.

وی اظهار داشت: کارشناسان اداره کل ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۲ هفته پیش از این کاروانسرا بازدید و فیلمبرداری و مستندنگاری این اثر را تکمیل کردند.

به گفته این مسوول حوزه میراث فرهنگی، سال گذشته نیز نمایندگان یونسکو در بازدید از کاروانسرای مرنجاب، معیارهای این کاروانسرا را برای ثبت جهانی تایید کردند.

چاکری افزود: کاروانسرای مرنجاب دارای سه هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا با ۲۹ اتاق است که سال ۱۳۹۴ در مزاینده‌ای از سوی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی کشور به مدت ۱۲ سال به شرکت تعاونی توسعه و عمران دهیاری‌های روستاهای آران و بیدگل واگذار شد.

 

وی خاطر نشان کرد: قدمت این قلعه یا کاروانسرا که در کویر مرنجاب و در مسیر راه ابریشم احداث شده، به دوره صفویه باز می‌گردد و کاروان‌های مسافر خراسان، اصفهان و ری برای استراحت در مسیر از آن استفاده می‌کردند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل اظهار داشت: دریاچه نمک در این شهرستان که سال گذشته به ثبت ملی رسید، گزینه دیگری برای ثبت جهانی است که در قالب پیشنهاد به اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان ارسال شده است.

به گزارش ایرنا، کاروانسرای مرنجاب با ۸۵۰ متر ارتفاع از سطح آب های آزاد در حاشیه جنوبی دریاچه نمک و فاصله ۵۰ کیلومتری از شمال شرق شهرستان آران و بیدگل قرار دارد.

این کاروانسرای تاریخی که به محلی برای اسکان گردشگران تبدیل شده، سال ۱۳۸۴ در فهرست میراث ملی نیز به ثبت رسیده است.

آران و بیدگل دارای افزون بر ۵۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده و ۱۴۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی ثبت شده است.

این شهرستان با جمعیت افزون بر ۱۰۳ هزار نفر در فاصله ۶ کیلومتری کاشان و ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

کویر مرنجاب پاکسازی شد

مرنجاب ، کویری که شهاب بارانش دیدنی است

کاروانسرای مرنجاب _پناهگاه کویرنوردان

کاخ جهانی اردشیر در محاصره مزارها

توسعه مزارستان روستای آتشکده فارس در عرصه کاخ اردشیر ساسانی در فیروزآباد، بیم آسیب به این محوطه ثبت جهانی را افزایش داده است، بزنگاهی که هم در آن باید خواست اهالی بومی منطقه دیده و هم اصول میراث باستانی حفظ شود.

نهم تیرماه ۱۳۹۷ بود که تاریخ فارس گامی جهانی برداشت: ثبت محور ساسانی در یونسکو، محوری که از فیروزآباد با کاخ اردشیر و قلعه دختر و نقوش برجسته تا شهر گور و کاخ ساسانی سروستان و شهر تاریخی بیشاپور و تنگ چوگان در کازرون را در بر می‌گیرد.
از این زمان بود که توجه به آثار تاریخی محور ساسانی قوت یافت و اقداماتی برای دسترسی بهتر، ارائه خدمات و امکانات رفاهی و گردشگری، نورپردازی و حذف زواید از منظر آثار شتاب گرفت.

کاخ هزار و هشتصدساله اردشیر بابکان در روستای آتشکده فیروزآباد ازجمله آثار شاخص این محور است که مزارستان اهالی این روستا در حریم درجه یک آن قرار دارد.
یک سال پیش از بازدید بازرسان یونسکو از این محور، تمامی تابلوهای عمودی این قبرستان جمع‌آوری و حفر قبری جدید ممنوع شد؛ اما، این روزها دوباره سخن از دفن مردگان در این قبرستان و آسیبی که به این مجموعه وارد می‌شود، بر سر زبان‌ها افتاده است.

پیش از این نیز موضوع قبرستان‌سازی در عرصه کاخ اردشیر اعتراض‌هایی را برانگیخته بود و بارها تلاش شد با اقداماتی همچون فنس‌کشی جلوی گسترش آن گرفته شود که البته ناکام ماند.

با این حال، نمی‌توان بر اهالی این روستا هم خرده گرفت؛ چراکه آن‌ها سال‌هاست مردگان خود را در این ناحیه دفن می‌کنند؛ اما با ثبت جهانی محور ساسانی دستکم انتظار می‌رفت که مزارستان ساماندهی شود و مکانی دیگر در نزدیکی روستا در نظر گرفته شود تا مردم در فضایی جایگزین و مناسب رفتگانشان را به خاک بسپارند.

هم‌اکنون بناهای تاریخی دیگری ازجمله در شیراز وجود دارد که در محاصره گورها هستند؛ برای نمونه باید به مقبره حافظ اشاره کرد که خود، بخشی از مزارات خاک مصلای شیراز به شمار می‌رود؛ اما ساماندهی قبرستان و طراحی متناسب با فضا و نیز ارتفاع و طول سنگ قبرها مانع از آن شد که حافظیه فقط گورستان باقی بماند.

مدیر میراث جهانی منظر باستان‌شناسی‌ساسانی فارس در گفت‌وگو با ایرنا درباره حفاظت از عرصه و حریم میراث جهانی ساسانی با اتکا به منظر باستان‌شناسی، گفت: میراث جهانی ساسانیان در بخش مرکزی فارس در محدوده دشت فیروزآباد، بیشاپور و سروستان واقع است که این محدوده قلمرو مرکزی آغاز عصر ساسانی در مرحله شکل‌گیری این حکومت بزرگ بوده است.
علیرضا عسکری با بیان اینکه تعدادی زیادی از بناها، نقش‌برجسته‌ها، شهرها و کاخ‌ها از این تمدن به‌جای مانده است، عرصه میراث جهانی ساسانی را بیش از ۶۴۰ هکتار و محدوده حریم منظری این آثار را بیشتر از چند هزار هکتار برشمرد.
به گفته او، مساله مهم درخصوص چگونگی حفظ و حراست از این عرصه و حریم بزرگ میراث جهانی تعداد محوطه‌های باستانی این محور است.

کاخ جهانی اردشیر

حفظ آداب و رسوم سنتی جامعه محلی هدف پایگاه میراث جهانی ساسانی است
مدیر میراث جهانی منظر باستان شناسی ساسانی فارس افزود: هدف این پایگاه تحقق برنامه‌های توسعه پایدار میراث فرهنگی و گردشگری با حفظ آداب و رسوم سنتی جامعه محلی ساکن در این بخش از کشور است.
وی با این رویکرد، جلوگیری از تدفین اموات روستای آتشکده در عرصه و حریم کاخ اردشیر را مساله‌ای دانست که برای آن برنامه‌ریزی شده و بر آن اساس، گزینه های متعددی به جامعه محلی باعنوان پیشنهاد ارائه شده است.
به گفته عسکری، یکی از گزینه‌های مطرح، بسته‌شدن این مزارستان و انتقال دفن اموات جدید در گلزار شهدای مرکزی شهر فیروزآباد است.
او افزود: این موضوع از طرف میراث جهانی ساسانی به اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فیروزآباد در حال پیگیری است.

جایگزینی مزارستان روستای آتشکده به فرهنگ‌سازی نیاز دارد
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فیروزآباد نیز در گفت‌وگو با ایرنا درباره روند اجرای پیشنهاد یادشده، عنوان کرد: روند اداری و نامه‌نگاری‌ها به‌منظور توقف دفن در قبرستان کنونی روستای آتشکده به سازمان‌های مسوول آغاز شده است و برنامه‌ریزی‌های لازم در دست اقدام است.
درنا شهبازی با بیان اینکه رفع کامل این مساله به فرهنگ‌سازی نیاز دارد، ادامه داد: در همین راستا، جلسات متعددی با مسوولان، شورای شهرستان و دهیاری نیز برگزار شده است.

بنابر آنچه فرماندار شهرستان فیروزآباد به ایرنا گفت: متوقف‌ شدن دفن مردگان در عرصه کاخ ارشیر ساسانی از مواردی است که در زمان ثبت جهانی محور ساسانی لحاظ شده بود.
کمال علوی عنوان کرد: اهالی روستای آتشکده در جلسات متعددی که با حضور آن‌ها برگزار شد، قول به همکاری دادند؛ این موضوع حتی در جلسه شورای تامین هم مطرح شده است.
او با بیان اینکه این قبرستان سالیان سال است که در این منطقه واقع شده است، اظهار کرد: با این حال نباید این موضوع را نادیده گرفت که مردم یک روستا معمولا تمایل دارند امواتشان را در محدوده محل زندگی خود دفن کنند.

کاخ جهانی اردشیر

مکانی جدید در نزدیکی روستا برای ایجاد قبرستان جدید انتخاب می‌شود
فرماندار فیروزآباد با تاکید بر ضرورت همراهی مردم در این زمینه، عنوان کرد: بخشداری با اهالی درباره این موضوع جلساتی برگزار کرده که در این نشست‌ها پیشنهادهایی از سوی دهیار و اعضای شورا ارائه و مقرر شد نقطه‌ای در روستا با فاصله از کاخ اردشیر برای دفن اموات اختصاص یابد که درصورتی که با موافقت اهالی، بنیاد مسکن و منابع طبیعی همراه باشد، آن مکان باعنوان نقطه جدید دفن اموات در نظر گرفته خواهد شد.
علوی درباره انتقال این مزارستان به گلزار شهدای شهر فیروزآباد گفت: از آنجا که ممکن است رفت‌وآمد برای اهالی روستا مشکل باشد، تلاش بر این است که جایگاه مناسبی در حوالی همین روستا برگزیده شود.
او با اشاره به اینکه قبرستان جدید با رعایت ضوابط جهانی میراث فرهنگی و یونسکو جانمایی خواهد شد، افزود: احترام به آثار گذشتگان و حفظ شأن مردم این روستا، در این زمینه اهمیتی بسیار دارد، همان‌گونه که آثار تاریخی بسیاری از گذشته به ما به ارث رسیده، باید قدر داشته‌های کنونی مردم را نیز دانست و از این منظر می‌توان به قبرستان به‌عنوان میراثی برای آیندگان نیز نگریست؛ با این حال، در وضعیت کنونی انتخاب نقطه‌ای دیگر با حفظ حرمت اموات و درگذشتگان اهالی روستا بهترین گزینه است.

کاخ جهانی اردشیر

رضایت مردم و رعایت ضوابط جهانی باهم لحاظ می‌شود
فرماندار فیروزآباد همراهی مردم با نهادهای گوناگون در حل مشکلات را ضامن کسب بهترین نتیجه دانست و افزود: تمام تلاش ما بر این است که با نظر و نگاه مردم پیش رویم و امیدواریم با معرفی مکانی تازه هم رضایت مردم و هم ضوابط این اثر تاریخی جهانی را حفظ کنیم.

سلسله ساسانیان که آخرین حکومت پادشاهی ایران قبل از ظهور اسلام است، از سال ۲۲۴ تا ۶۵۱ میلادی به مدت ۴۲۷ سال بر ایران حکومت کردند.
کاخ اردشیر بابکان (آتشکده فیروزآباد) یادگار به جا مانده از عصر ساسانیان مقارن با سده ۳ میلادی دارای تالارهای تو در تو است و با گذشت افزون بر هزار و ۸۰۰ سال گچ‌بری بخش بالای دیوارهای درونی آن از گزند آسیب مصون مانده است. در ضلع شرقی کاخ، چهار ساختمان گنبدی شکل بزرگ وجود دارد.
در نزدیکی این کاخ و سه کیلومتری شهر فیروزآباد، شهر گور واقع است که در زمان آبادانی آن، مرکز بخشی از ایالت فارس به نام کوره اردشیرخورّه بود. طرح و الگوی این شهر دایره‌ای شکل است و به قطر ۲ کیلومتر دارای چهار دروازه اصلی بوده و بناهای حکومتی و محل اقامت درباریان در آن قرار داشته است.

سلسله ساسانیان که آخرین حکومت پادشاهی ایران قبل از ظهور اسلام است، از سال ۲۲۴ تا ۶۵۱ میلادی به مدت ۴۲۷ سال بر ایران حکومت کردند.

شهرستان فیروزآباد در فاصله ۹۳ کیلومتری جنوب غرب شیراز واقع شده است

منبع:ایرنا

مرتبط:

دروازه ناتمام اردشیر سوم 

آتشکده فیروز آباد

آکواریوم طبیعی کوهبنان

دور تازه مرمت نقش‌برجسته‌های نقش رستم آغاز شد

دور تازه مرمت نقش‌برجسته‌های ساسانی نقش رستم که در حریم تخت‌جمشید شهرستان مرودشت فارس قرار دارند، آغاز شد.

فارس با بهره‌مندی از ۳۰ نقش برجسته ساسانی، بیشترین نقوش و کتیبه‌های صخره‌ای این دوره را با عنوان خاستگاه دولت‌شهر ساسانی در خود جای داده است؛ در این میان، محوطه تاریخی نقش رستم در ده کیلومتری تخت جمشید بیشترین تعداد نقوش صخره‌ای را در کشور، یکجا در خود جمع دارد.

موضوع اصلی این نقش برجسته ها القای صحنه‌های قدرت، دیهیم بخشی و یا نبرد است که بسیاری از این نقوش به دلیل واقع شدن در فضای باز و عموماً متأثر از شرایط اقلیمی و با توجه به نوع سنگ در طول سده ها متحمل آسیب و فرسایش شده‌اند.

نقش رستم آرامگاه چند تن از پادشاهان هخامنشی و نقش برجسته‌های متعددی از وقایع مهم دوران ساسانیان، بنای موسوم به کعبه زرتشت و نقش‌برجسته ویران‌شده‌ای از دوران ایلامیان در این مکان قرار دارد.

قدیمی‌ترین نقش موجود در نقش رستم مربوط به دوره ایلام است که نقش دو ایزد و ایزدبانو و شاه و ملکه را به‌تصویر کشیده که روی مارهایی نشسته‌اند و لباس‌های چین‌دار به تن دارند ولی در دوره ساسانی، بهرام دوم بخش‌هایی از آن را پاک کرد و نقش خود و درباریانش را به جای آن تراشید.

آرامگاه خشایار شاه، داریوش، اردشیر اول و داریوش دوم در این مکان قرار دارد که همهٔ آن‌ها از ویژگی‌های یکسانی برخوردارند و از بین این آرامگاه ها، فقط آرامگاه داریوش اول کتیبه دارد.

فضای خارجی این آرامگاه‌ها دارای نقش برجسته پادشاه که کمانی در دست دارد، است و در این نقش برجسته دو آتش‌دان تصویر شده که در گوشه سمت راست نقش ماه مشاهده می‌شود و در پایین سکو، نقش نمایندگان ملل تابعه تخت شاهی را با دستان خود نگه داشته‌اند.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید شنبه سیزدهم دی‌ماه در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت نقوش به‌کارگرفته شده در دوره‌های مختلف تاریخی از جمله دوره ساسانی در نقش رستم، گفت: نقوش برجسته ساسانی در کنار آرامگاه شاهان هخامنشی و این هر دو در کنار نقشی از پادشاهی ایلامی، ارزش‌های زمانی و مکانی این محوطه را ویژه تر کرده است.

حمید فدایی افزود: همه آثار واقع در این محوطه، نشانی از مقدس بودن مکان دارند؛ به گونه ای که شهریاران ساسانی مهمترین رویدادهای سرزمین و پادشاهی خود را بر دیواره های صخره ای این مکان نقش کرده اند و علاوه بر این، بر فراز این کوه آیینی، در وسعتی بسیار دخمه‌ها و استودان‌های عهد ساسانی گسترده است.

وی با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی در زمینه حفاظت، مرمت و بهره برداری از این آثار فرهنگی، افزود: در حال حاضر حفاظت از این گنجینه بشری ازجمله دغدغه‌های پایگاه است که  با برنامه ریزی های انجام شده از چند سال قبل تا کنون، وارد مرحله جدیدی از اقدامات اجرایی و اضطراری مرمت شده ایم.

فدایی اظهار کرد: این برنامه جامع که از سال ۱۳۹۶ با مستندنگاری محوطه و نقوش برجسته آن آغاز شد، در مراحل بعد با تجهیز و راه اندازی کارگاه و دفتر فنی دائمی در محوطه و با استقرار گروهی از کارشناسان، متخصصان و حفاظتگران سنگ، ادامه یافت.

مرمت نقش‌برجسته‌ بهرام دوم آغاز شده است

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید همچنین گفت:‌فعالیت های حفاظت و مرمت نقش بهرام دوم در نقش رستم آغاز شده است و متخصصان و کارشناسان مستقر در محوطه در نیمه دوم سال گذشته عملیات مرمت را بر روی نقش برجسته نبرد هرمز دوم که متحمل آسیب های زیادی شده بود آغاز کردند که در بهار سال جاری با موفقیت به اتمام رسید.

وی افزود: با تهیه طرح اولیه و تایید شورای فنی، در حال حاضر موضوع حفاظت از نقش بهرام دوم آغاز شده و مرحله آسیب نگاری در دست انجام است.

همچنین مصطفی رخشنده خو، مدیر داخلی مجموعه‌های نقش رستم و نقش رجب گفت: بالغ بر ۱۱ نقش برجسته و کتیبه خطی در مجموعه نقش رستم و نقش رجب قرار دارد که همگی در فضای روباز و در معرض فرسایش ناشی از عوامل محیطی نظیر بارش باران، باد، دما و موارد متعدد دیگر قرار دارند و مجموع این عوامل باعث فرسودگی تدریجی این نگاره ها شده است.

رخشنده خو افزود: با شکل گیری دفتر فنی مجموعه نقش رستم برنامه مطالعه، مستندنگاری و تهیه طرح حفاظت و مرمت این نقوش در برنامه این کارگروه قرار گرفت و به فراخور آسیب هایی که بر کالبد این آثار وارد شده است، طرح حفاظت و مرمت تدوین شد.

این کارشناس مرمت گر در ادامه گفت: پس از مستندنگاری و ارزیابی عوامل آسیب رسان به نقش برجسته که بر پایه شاخص‌های آسیب نگاری اثر و وضعیت سلامت آن به عمل آمد، سال گذشته حفاظت و مرمت نقش هرمز دوم در اولویت های حفاظتی و مرمتی قرار گرفت.

رخشنده خو ادامه داد: نقش بهرام دوم نیز به تازگی پس از طرح در شورای فنی پایگاه، جزو اولویت برنامه حفاظت نقوش ساسانی در مجموعه نقش رستم قرار گرفته، البته این نقش بسیار تخریب شده است؛ به ویژه بخش بالایی آن که در طی گذر زمان بیشتر در دسترس بوده اما بخش زیرین نیز زیر خاک و آوار مدفون شده بود که در سال ۱۳۱۷ خورشیدی طی کاوش های موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو، با انجام حفاری ها به سرپرستی اریک اشمیت، نمایان شد.

مدیر مجموعه نقش‌رستم و نقش رجب با تاکید بر لزوم اقدامات حفاظتی و مرمتی این آثار ارزشمند، گفت: بر روی نقش بهرام دوم نیز تاکنون هیچ گونه فعالیت مرمتی انجام نشده است و تحت تاثیر هوازدگی دچار آسیب های متعددی همانند فرسایش، تورق، ترک، شکستگی و… قرار گرفته، از همین رو حفاظت از این نقوش دربرگیرنده اقدامات درمانی مبتنی بر استحکام بخشی و مقاوم سازی سطح در برابر عوامل فرساینده خواهد بود.

وی افزود: از آنجا که نقوش برجسته صخره ای اسناد مکتوب گذشته است و تاریخ را از زبان سنگ روایت می کنند، بر ماست که این میراث کهن را با رعایت کامل امانت داری، به آیندگان منتقل کنیم.

یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از چهار اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال ۱۹۷۹ میلادی با شماره ۱۱۴ در سازمان جهانی علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.

سلسله هخامنشیان از سال ۳۳۰ تا ۵۵۰ پیش از میلاد حکومت کردند.
مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله ۵۵ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

معرفی نقش رستم

نقش رستم نام مجموعه‌ ای باستانی در استان فارس

نقوش گیاهی از عناصر کاربردی و تزئینی در طول تاریخ

استعلام در سامانه جانا _اولین گام برای سفر هوشمند

معاون توسعه مدیریت و امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، از ۱۷هزار ثبت‌نام انجام شده در سامانه جانا خبر داد و گفت: استعلام کدملی افراد و بررسی پرونده پزشکی‌ مسافران توسط تأسیسات گردشگری در این سامانه، اولین گام برای سفر هوشمند است.

محمد خیاطیان گفت: گردشگری هوشمند از سوی معاون گردشگری کشور در مهرماه ۹۹ مطرح شد. در همین راستا با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سامانه ای را برای بارگذاری اطلاعات تأسیسات گردشگری و گردشگران طراحی کردیم.

معاون توسعه مدیریت و امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بانک اطلاعاتی افراد را در اختیار وزارت میراث فرهنگی قرار داد که آنرا به‌ وسیله سامانه جانا در اختیار تأسیسات گردشگری قرار می‌دهیم.

خیاطیان خبر داد: تاکنون ۱۷هزار ثبت‌نام در جانا انجام شده است. در این سامانه گزینه‌ای برای استعلام کدملی افراد طراحی شده که وضعیت پرونده پزشکی‌ آنها توسط تأسیسات گردشگری بررسی می‌شود.

هتل‌ها، پرونده پزشکی مسافران را قبل از پذیرش بررسی می‌کنند و در صورت داشتن سابقه بیماری کرونا از پذیرش فرد جلوگیری می‌شود. در واحدهای حمل‌ونقل، اماکن تاریخی هم  این سوابق بررسی انجام می‌شود که افراد با خیال آسوده سفر کنند.

معاون توسعه مدیریت و امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی بررسی سوابق پزشکی را اولین قدم در خصوص سفر هوشمند عنوان کرد و افزود: در آینده با استفاده از این سامانه برای محورهای پرازدحام گردشگری کشور هم برنامه‌ریزی می‌کنیم و از این سامانه برای مدیریت مراجعه‌کنندگان به اماکن تاریخی و جلوگیری از ازدحام در این اماکن استفاده خواهیم کرد.

خیاطیان با بیان این‌که خدمات یادشده توسط بخش حاکمیتی در اختیار بخش خصوصی گذاشته شده است، ادامه داد: تأسیسات گردشگری که تاکنون ثبت‌نام نکرده‌اند می‌توانند عضو این سامانه شوند و این خدمات را با عنوان سفر هوشمند دریافت کنند.

پس از همه‌گیری کرونا و تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر محدودیت‌ سفرهای ورودی و داخلی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سفرهای مدیریت ‌شده، هوشمند و ایمن را در دستور کار قرار داد.
در جلسات متعدد میان وزارت میراث فرهنگی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مقرر شد سامانه‌های هوشمند جانا و ماسک با اتصال و تبادل اطلاعات لازم، ضمن دسترسی به اطلاعات افراد مبتلا به کرونا، از سفر این افراد جلوگیری شود.
سیدجواد موسوی مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنابع دستی و گردشگری روز پنچشنبه (۱۱ دی ۹۹) اعلام کرد ۱۳ هزار واحد اقامتی به سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تأسیسات گردشگری ( جانا) متصل است.

منبع:میراث آریا

مرتبط:

«جانا» و «ماسک» در یزد رونمایی شد

اتصال ۱۳ هزار واحد گردشگری به سامانه نظارت، آمار و اطلاعات

جزئیات بیمه راهنمایان و پاسخ به چند ابهام

همزمان با رفع چالش بودجه بیمه راهنمایان گردشگری، بحث‌ها بر سر انتخاب ۲ هزار راهنما برای بیمه، از بین ۱۲ هزار و ۸۱ راهنمایی که کارت دارند، بالا گرفته است. از طرفی معیارهایی که برای انتخاب این دو هزار نفر تعیین شده، سبب طرح ابهام و سوال‌هایی شده است.

اسماعیل برات ـ معاون اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  سعی کرد به این ابهام‌ها و سوال‌ها پاسخ دهد. او ما وقع بیمه راهنمایان گردشگری را اینطور شرح داد: بیمه راهنمایان گردشگری موضوعی است که نزدیک به پنج شش سال به صورت مستمر در معاونت گردشگری پیگیری می‌کند، راهنمایان گردشگری به عنوان فعالان شاغل در گردشگری جایگاه ویژه‌ای دارند،  به لحاظ این‌که مستقیم با گردشگر در تماس هستند و در هر شرایطی،  از زمان ورود به کشور تا خروج، همواره در کنار گردشگر قرار دارند.  به خاطر همین نقش مؤثر،  از راهنمای گردشگری به عنوان سفیر یاد می‌شود.  برای همین باید مورد حمایت قرار گیرد، به ویژه آن‌که در بین سایر فعالان گردشگری آسیب‌پذیرترند. موضوع بیمه نیز در همین چارچوب پیگیری شده است.

برات درباره فرایند پیگیری بیمه، توضیح داد: مکاتباتی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی داشتیم که هیچ‌کدام به نتیجه نرسید؛ چرا که پرداخت حق بیمه به بودجه نیاز داشت،  باید درصدی از حق بیمه را دولت پرداخت می‌کرد. فکر کردیم موضوع را از طریق نمایندگان مجلس دنبال کنیم.  در نهایت سال گذشته با پیگیری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و تشکل‌های خصوصی راهنمایان، نمایندگان مجلس بند ۲۶ تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۳۹۹ را تصویب کردند و قرار شد دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها، نسبت به پرداخت حق بیمه ۲ هزار راهنمای گردشگری اقدام کند.

وی با اشاره به اجرا نشدن این قانون تا کنون، اظهار کرد: همزمان با آغاز سال ۱۳۹۹ موضوع را از سازمان برنامه و بودجه پیگیر شدیم. در قانون بودجه سهم دولت از حق بیمه ۲ هزار راهنمای گردشگری مشخص نشده بود. جلسات متعددی هم با وزارت کار و سازمان برنامه و بودجه داشتیم اما به نتیجه نرسیدیم، آن‌ها هم تفسیرهای خود را داشتند. به هر حال هم سازمان تامین اجتماعی به دولت بدهکار بود و از چنین مصوبه‌ای استقبال نمی‌کرد، هم سازمان برنامه و بودجه که با محدودیت اعتبار و بودجه مواجه بوده است.

برات ادامه داد: در مهرماه ۹۹، وقتی دیدیم از طریق این جلسات به نتیجه نمی‌رسیم، موضوع را از معاونت قوانین مجلس پیگیر شدیم که نظر مشورتی دادند دولت باید ۲۰ درصد از سهم بیمه دو هزار راهنمای گردشگری را بپردازد. فکر می‌کنم معیارشان برای تعیین این میزان سهم، بیمه هنرمندان صنایع دستی بود.

وی افزود: با حذف این مانع، بار دیگر مصوبه به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد که آذرماه ٩٩، تایید بیمه دو هزار راهنمای گردشگری آمد. گام بعدی را وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با معرفی دو هزار نفر از بین ۱۲ هزار راهنمای گردشگری باید بردارد. بنابراین باید شاخص‌هایی را تعیین می‌کردیم تا بر آن اساس غربالگری را انجام دهیم. در همین چارچوب جلسه‌ای با نمایندگان کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان سراسر کشور و جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی و دستگاه‌های ذی ربط برگزار شد، پیشنهادهایی داد شد که تک تک آن‌ها را به بحث گذاشتیم و به جمع‌بندی رسیدیم.

معاون اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با بیان این‌که این شاخص‌ها به همه استان‌ها ابلاغ شده و آن‌ها موظفند با درنظر گرفتن تمام این معیارها، راهنماها را معرفی کنند، درباره شاخص‌ها و معیارهای انتخاب آن دو هزار راهنما، گفت: راهنمایان گردشگری با «سه سال» سابقه فعالیت مستمر و فعال، بدون سابقه بیمه اجباری، با حداقل ۲۵ سال و حداکثر ۵۰ سال سن، در اولویت بیمه قرار دارند. علاوه‌بر این راهنمایان بین‌المللی یعنی ورودی‌کارها و بعد از آن‌ها راهنمایان داخلی، در اولویت انتخاب برای بیمه قرار دارند. همچنین کارت راهنمای گردشگری در سه سال اخیر (۹۹-۱۳۹۷) باید تمدید شده و دارای اعتبار باشد. راهنمایان گردشگری ساکن در استان‌های محروم برای بیمه اجتماعی نیز در اولویت قرار دارند.

برات به تشریح دلایل این اولویت‌ها با توجه به انتقادها و اعتراض‌هایی که به برخی از این بندها از سوی راهنمایان گردشگری وارد شده است، توضیح داد: سه سال سابقه کاری از این نظر تعیین شده که به هر حال ما باید جلوی افرادی که صرفا به بهانه بیمه، دوره راهنمای گردشگری را می‌گذارنند اما قرار نیست در این حوزه فعال شوند را بگیریم. سنجش راهنمای فعال نیز بر اساس گزارش تورهای اجرا کرده، انجام می‌شود و لزوما تمدید کارت و سه سال سابقه،  معیار انتخاب نیست. بررسی‌ها مشخص کرده که برخی، کارت راهنمای گردشگری دارند و هر سال هم تمدید کرده‌اند اما یک گزارش از تور ارسال نکرده‌اند، این افراد نمی‌توانند در اولویت بیمه باشند.

او درباره تعداد راهنمایان فعال گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد از بین حدود ۱۲ هزار داری کارت بیش از هشت هزار راهنما، هر سال به صورت مستمر کارت خود را تمدید کرده‌اند و بقیه با وقفه مراجعه داشته‌اند. با این حال سند فعالیت هر راهنما، گزارش‌هایی است که در پایان هر تور ارسال کرده است.

معاون اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری درباره اولویت نداشتن سابقه بیمه اجباری با توجه به این‌که برخی از راهنمایان چند سالی است از بیمه خویش‌فرما و یا اجباری استفاده می‌کنند، توضیح داد: این بند مربوط به افرادی است که در ارگان‌های دولتی یا شرکت‌های خصوصی و حتی در دفتر خدمات مسافرتی به عنوان کارمند کار می‌کنند و بیمه دارند. با توجه به جمعیت زیاد راهنمایان بدون بیمه، این افراد نمی‌توانند در اولویت باشند. برای رفع ابهام درباره این بند، لازم به توضیح است که گروهی از راهنمایان سال‌هاست با پرداخت سهم کامل، از بیمه خوش‌فرما یا اجباری استفاده می‌کنند، با احراز این موضوع و در صورت داشتن سایر معیارها، این دسته از راهنمایان هم می‌توانند در اولویت بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند و منعی برای اعلام اسامی آن‌ها منعی ندارد.

برات در توضیح دلایل تعیین شروط سنی برای بیمه، گفت: دلیل آن‌که حداقل سن ۲۵ سال تعیین شده آن است که طبق آیین‌نامه مصوب هیات وزیران در سال ۱۳۹۴ کمترین سن برای راهنمای گردشگری ۲۲ سال است که با احتساب سه سال سابقه فعالیت مستمر، حداقل سن برای بیمه ۲۵ سال درنظر گرفته شده است. شاخص حداکثر ۵۰ سال سن هم با توجه به قوانین و محدودیت‌های سن بیمه در سازمان اجتماعی تعیین شده است. البته اگر راهنمایان در این سن، سوابق بیمه خویش‌فرما داشته باشند می‌توانند در اولویت این بیمه قرار گیرند و بیمه جدید در ادامه بیمه قبلی آن‌ها قرار خواهد گرفت. قانون حداکثر سن بیشتر مشمول افرادی است که تا کنون هیچ نوع سوابق بیمه‌ای نداشته‌اند.

او با اشاره به بررسی سوابق تمدید کارت راهنمایانی که در اولویت بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند، اظهار کرد: مواردی وجود دارد که پنج شش سال برای تمدید کارت مراجعه نکرده‌اند و در یک سال، بنا به الزامات و نیازها کارتشان را تمدید کرده‌اند، یقینا چنین افرادی فعالیت مستمر به عنوان راهنمای گردشگری ندارند و نباید در اولویت قرار گیرند.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیتی که برای بیمه راهنمایان درنظر گرفته شده ما باید این ظرفیت را در سراسر کشور توزیع کنیم. بنابراین به هر استان، با توجه به جمعیت راهنمایان کارت‌دارِ فعال، سهمیه‌ای اختصاص داده شده است. مثلا استان تهران بیشترین جمعیت راهنما را در کشور دارد و بعد از آن استان‌هایی مثل فارس، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و… و یا مناطق محروم که در اولویت قرار گرفته‌اند، این شرایط در تعیین آن سهم تاثیر دارد. قطعا پس از معرفی راهنمایان در اولویت توسط استان‌ها، نظر تشکل‌های خصوصی دریافت می‌شود؛ چرا که ممکن است این تشکل‌ها افراد در اولویتی داشته باشند که در فهرست استان‌ها نباشند. حتما تمام مراحل انتخاب راهنمایان گردشگری با نظر بخش خصوصی و هر دو تشکل موجود، پیش می‌رود تا عادلانه رفتار شود.

او درباره دلایل واگذاری انتخاب راهنمایان مشمول بیمه به ادارات میراث فرهنگی و گردشگری استان‌ها، توضیح داد: مرجع صادرکننده کارت راهنمایان گردشگری این ادارات هستند و متولی امر محسوب می شوند. ما از استان‌ها خواسته‌ایم براساس این شاخص‌ها، راهنمایان در اولویت را شناسایی و معرفی کنند اما در نهایت، این فهرست با نظر تشکل‌ها بررسی می‌شود.

برات درباره در اولویت بودن راهنمایان بین‌المللی توضیح داد: براساس تعریف موجود راهنمای بین‌المللی شخصی است که با گردشگران خارجی در ایران همراه است، هرچند تعریف بین‌المللی، راهنمایان خروجی کار را هم در برمی‌گیرد، اما اولویت بیمه، دسته اول هستند و در ادامه راهنماهای که تور داخلی اجرا می‌کنند و بعد از آن‌ها اگر ظرفیت وجود داشت، راهنمایی که گردشگران ایرانی را در سفرهای خارجی همراهی می‌کند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

بیمه راهنمایان به بودجه ۱۴۰۰ اضافه شد

کلیسای سکره کر _قلب مقدس پاریس

پاریس جاذبه‌های دیدنی فراوانی دارد که یکی از مهم‌ترین و مرتفع‌ترین آن برج ایفل است اما پس از برج ایفل «کلیسای سکره کر» دومین بنای مرتفع شهر پاریس است که بازدیدکنندگان آن می‌توانند از فراز آن نظاره‌گر چشم‌اندازهای زیبای شهر باشند.

کلیسای سکره کر بر روی تپه مونمارتر که یکی از بلندترین نقطه‌های شهر پاریس است، ساخته شده است. این تپه از ابتدا محلی برای عبادت و پرستش مردمان ساکن شهر از اقوام گول گرفته تا رومیان که بر فراز این منطقه معابد را بنا کردند، به حساب می‌آمده است.

افسانه‌های زیادی در خصوص این تپه و دلیل ساخت کلیسا در این منطقه وجود دارد؛ برای مثال گفته می‌شود «سنت دنیس» به عنوان اولین اسقف به این شهر سفر می‌کند تا مردم را به دین مسیحیت دعوت کند که اقداماتش مورد پسند حاکمان رومی آن دوران قرار نمی‌گیرد و توسط آن‌ها در منطقه مونتمار کشته می‌شود.

در ادامه این افسانه آمده است که سنت دنیس پس از جدا شدن سر از بدن، سر بریده شده خود را برداشته و چند کیلومتری به راه خود ادامه می‌دهد و در محلی که در حال حاضر کلیسا قرار دارد، بر زمین می‌افتد. پس از این اتفاق است که این تپه اهمیت و نام آن به مرور زمان به تپه شهدا و پس از آن مونتمار تغییر پیدا می‌کند. به همین جهت سال‌های سال در این منطقه کلیساهای متفاوتی بنا شد و این نقطه به مرکز مذهبی پاریس و محلی برای زیارت تبدیل شد.

کلیسای سکره کر

کلیسای سکره کر در حال حاضر مکانی مشهور در پاریس است که تاریخ پیچیده‌ای را تا امروز گذرانده و در حال حاضر یک مرکز فرهنگی و مذهبی در محل است. با اینکه از ابتدا اهالی پاریس علاقه‌ای به ساخت این کلیسا در منطقه مونتمار نداشتند اما این کلیسا سالانه بیش از ۱۰ میلیون مرتبه مورد بازدید قرار می‌گیرد.

کلیسای سکره کر همواره‌ نام‌های متفاوتی را با خود به همراه داشته است. در ابتدا کلیسا به «مونس مارتیس» به معنای کوهی از یخ شهرت داشت؛ پس از مدتی «مونت مارتر یا کوه شهید» نامیده شد و در حال حاضر مردم آن را «سکره کر» به معنای قلب مسیح مقدس می‌شناسند.

طراحی این کلیسا توسط «پاول ابدی»، برنده یکی از مسابقات طراحی کلیسای مدرن انجام شده است. ابدی برای طراحی این کلیسا یکی از سبک‌های نقاشی روی اثرات روم و بیزانس را الگوی خود قرار داده بود. پس از تایید طرح، عملیات ساخت کلیسا در سال ۱۸۷۵ آغاز شد اما تکمیل آن بارها به تعویق افتاد و در نهایت با رخ دادن اتفاقات زیادی، ساخت ساختمان کلیسا در سال ۱۹۱۹ به پایان رسید.

کلیسای سکره کر

در ابتدا همانطور که گفته شد، مردم پاریس علاقه‌ای به ساخته شدن این کلیسا نداشتند اما طی زمان ساخت آن توسط دسته‌ای افراد مهم و تاثیرگذار به دو دلیل مورد حمایت قرار گرفت. اولین دلیل حمایت از ساخت کلیسا این بود که پاریس عهد ملی بسته بود که اگر بتواند درگیری با ارتش پروسس‌ها رها شود، یک کلیسا تاسیس خواهد کرد. دومین دلیل حمایت از ساخت کلیسا جبران گناه‌کاری انقلابیون پاریس در جریان کمون پاریس بود که در نهایت به‌ دستور مجلس شورای ملی در سال ۱۸۷۳، پروژه ساخت یک کلیسای مسیحی برجسته آغاز شد و شرط آن ساخت کلیسایی بود که از تمام نقاط پاریس قابل دیدن باشد.

کلیسا سکره کر با قرارگیری در ارتفاع ۲۱۳ متری از سطح دریا پس از برج ایفل دومین بنای مرتفع شهر پاریس است که از بالای گنبد آن نماهایی فوق‌العاده از پاریس شامل لدفانس، برج ایفل، برج مونپارناس، پانتئون، بوادو وینسِن، بوت شومون و کلیسای سن‌دنی قابل مشاهده است و به همین دلیل به قلب مقدس نیز شهرت دارد.

یکی از ویژگی‌های این کلیسا که هر سال تعداد زیادی برای بازدید به پاریس می‌کشاند، ناقوس کلیساست که به عنوان بزرگترین ناقوس فرانسه شناخته می‌شود. ناقوس «ساوویارد» که در سال ۱۸۹۵ ساخته شده، هدیه‌ای از دایره اسقفی ساواست که قطر آن حدود سه متر و وزن آن چیزی حدود ۱۸ هزار و ۸۳۵ کیلوگرم بوده و صدای آن را می‌توان از ۱۰ کیلومتری شنید.

منبع:

www.france.fr

europeforvisitors.com

اطلس سیمای طبیعی و اکولوژیکی زریوار تهیه و تدوین شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان از تهیه و تدوین اطلس سیمای طبیعی تالاب بین المللی زریوار در استان کردستان خبر داد.

فریبا رضائی اظهار کرد: با توجه به تنوع بالای فون و فلور تالاب زریوار و  با توجه به ثبت این تالاب در دبیرخانه کنوانسیون رامسر به عنوان بیست و پنجمین تالاب بین المللی در کنار سایر برنامه‌ها و اقدامات مدیریتی و پژوهشی، گزیده‌ای از گونه‌های جانوری و گیاهی شاخص این تالاب و تصاویری از زیبایی‌های آن در مجموعه‌ای تحت عنوان اطلس تالاب زریوار تهیه و تدوین شده و در سالجاری به چاپ خواهد رسید.

وی ادامه داد: پناهگاه حیات وحش زریوار با مساحت ۳۲۹۲ هکتار در فاصله ۳ کیلومتری شهرستان مریوان واقع شده و علاوه بر ارزش‌های زیست محیطی، از مکان‌های دیدنی و گردشگری استان کردستان محسوب می شود. پناهگاه حیات وحش زریوار برابر مصوبه ۳۰۴ شورای عالی محیط زیست در تاریخ ۱۳۸۸ ثبت شد و یکی از منحصر به فردترین تالاب‌های آب شیرین منطقه می‌باشد که دارای حیات وحش بسیار متنوع بوده و محلی برای حضور پرندگان بومی و مهاجر می‌باشد که آخرین آمارشناسایی ۲۷۸ گونه پرنده در پناهگاه می‌باشد.

رضائی همچنین عنوان کرد: تالاب زریوار که در ۱۳/۱۲/۹۷ بعنوان بیست و پنجمین تالاب بین المللی کشور در کنوانسیون رامسر ثبت گردیده با وسعت ۲۴۰۳ هکتار در داخل پناهگاه قرار گرفته که ۸۵۵ هکتار آن پهنه آبی می باشد .

وی افزود: تالاب زریوار هفتمین تالاب ثبت شده ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کنوانسیون بین المللی رامسر است که فرآیند ثبت آن از یک دهه پیش آغاز شده بود، پناهگاه حیات وحش و تالاب زریبار دارای حجم تقریبی آب بیش از ۳۰ میلیون مترمکعب است و سرریز آب دریاچه از قسمت جنوبی با نام رودخانه مریوان خارج می‌شود.

رضائی خاطرنشان کرد: طول دریاچه زریوار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود ۱.۶ کیلومتر، وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب ۲ و ۶ متر است.

وی در پایان بیان کرد: زریوار در یک دره طولی وسیع قرار دارد و از ۲ طرف غرب و شرق با کوه‌های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه‌زارهای نیمه انبوه تشکیل می‌دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

دریاچه افسانه‌ای زریبار _شهری در دل آب

چهل چشمه _شگفتی‌ جهان هستی

پیشنهادهایی برای ایرانگردی دلچسب در زمستان