واحدهای اقامتی-گردشگری

اتصال ۱۳ هزار واحد گردشگری به سامانه نظارت، آمار و اطلاعات

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنابع دستی و گردشگری با بیان اینکه ۱۳ هزار واحد اقامتی به سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تأسیسات گردشگری( جانا) متصل است، گفت: یزد از جمله استان های پیشتاز و نمونه ملی در سفرهای ایمن محسوب می شود.

سید جواد موسوی روز پنجشنبه در نشست هم‌اندیشی معرفی یزد به عنوان شهر پایلوت ( نمونه) مقصد ایمن گردشگری در کشور افزود: این استان همیشه در ایجاد منطقه امن صنعت گردشگری نمونه بود  اگر در این صنعت پروتکل‌ ها و فضای ایمن ایجاد نشود ، ممکن است تا سال‌ها نتوان وضعیت آن را به حالت عادی بازگردانذ.
موسوی ادامه داد: همچنین در این زمینه گواهینامه اقامت ایمن برای واحدهای اقامتی پیش بینی شد ،واحدهایی که بتوانند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، گواهینامه به آنها اعطا می‌شود.
موسوی تصریح کرد: این گواهینامه بارکد ۲بعدی دارد، به محض اینکه مجموعه‌ای صلاحیت پذیرش بیمار را از دست بدهد، اطلاعات در بارکد ثبت و گواهینامه باطل ،مسافران می‌توانند با اسکن بارکد از این موضوع مطلع شوند.
همچنین بهروز عمرانی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری وزارتخانه یادشده در این نشست با ارایه توضیحاتی در ارتباط با اقدامات صورت گرفته در حوزه گردشگری کرمان و یزد گفت: گردشگری پساکرونا مربوط به حوزه بیرونی است و فضاهای باز و طبیعی نقش بسیار مهمی در جذب گردشگر دارد که یزد هم با توجه به ظرفیت‌های بسیار زیادی که در این حوزه دارد، می‌تواند به جذب گردشگر بپردازد.

شیوه‌نامه «گردشگری ایمن» در یزد تدوین شد 

همچنین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی(ره) یزد از تدوین شیوه‌نامه بهداشتی ویژه صنعت «گردشگری ایمن»  خبر داد و گفت:  این صنعت از زمان شیوع کرونا تاکنون با مشکل جدی روبرو شد به ویژه اینکه قبل از آن آنفلوآنزا هم شیوع داشت.

دکتر محمدرضا دهقانی با اشاره به اینکه یزد داوطلبانه با توجه به سیاست‌های مسوولان استان، اقدام به تعطیلی مراکز اقامتی ،پذیرایی و گردشگری برای مقابله با کرونا کرد، ادامه داد: با توجه به همکاری مسوولان در این مورد در مدت شیوع کرونا، واحدهای گردشگری همراهی لازم برای پیشگیری از ویروس را کردند و به همین دلیل کمترین میزان تخلف در این اماکن گزارش شد.

این مسوول با بیان اینکه توجه دانشگاه علوم پزشکی به صورت مشترک بر تداوم حیات این صنعت در استان و حفظ سلامت جامعه  تاکید دارد، گفت: در همین راستا نخستین نکات و مقررات بهداشت تخصصی را برای صنعت گردشگری استان با کمک کارشناسان فرهنگی وزارتخانه مربوطه تدوین کرد و آماده اجراست.

دهقانی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر آموزش‌های لازم به فعالان گردشگری در حوزه‌های مختلف مرتبط با این شیوه‌نامه ارایه شد و فعالانی که بخواهند به کار خود ادامه دهند باید لوح مربوط به آن را هم دریافت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی  یزد تصریح کرد: نکته دوم این است که شیوه‌نامه به گونه‌ای نوشته شد که استان با توجه به ظرفیت‌های پزشکی، به عنوان گردشگری سلامت بتواند به گردشگران و میهمانان استان در این حوزه خدمات ارایه کند و به هیمن دلیل پس از شیوع کرونا همچنان بحث مقصد ایمن گردشگری در یزد و کشور مورد توجه قرار گرفت .

دهقانی ادامه داد: همانطور که برخی تولیدات « برند »سیب سلامت را دریافت می‌ کنند، فعالان گردشگری هم باید بتوانند در  رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اصول را رعایت کنند و ضمن دریافت گواهینامه ، اطمینان بخشی خاصی در این حوزه ایجاد شود.

iهمچنین محمدعلی طالبی استاندار یزد در این نشست با بیان اینکه رویکرد دولت تدبیرو امید حفظ و بهبود جایگاه اقتصادی کشور در این شرایط است، ادامه داد: با شیوع کرونا هیچ یک از واحدهای تولیدی استان تعطیل نشد، می‌توان این کار را در صنعت گردشگری هم انجام داد ضمن جلوگیری از بروز خسارت در این عرصه از درآمد و ظرفیت اقتصادی آن در کشور بهره برد.

وی با اشاره به اینکه تابستان سال ۹۹  وقتی صحبت از گردشگری ایمن مطرح شد، بلافاصله موضوع در دستور کار قرار گرفت و آمادگی استان برای میزبانی از گردشگران در سفرهای ایمن تاکید و مقرر شد،  مسوولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی  و گردشگری و دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تمهیدات لازم را در این مورد  اتخاذ  و برنامه‌ریزی لازم انجام دهند.

همچنین محمد کریمی‌نیا معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور در این نشست با اشاره به اینکه در صنعت گردشگری، این حوزه تنها یک عرصه نیست بلکه حلقه اتصالی است که حوزه های مختلف کشور را به هم مرتبط می‌کند، خاطرنشان کرد: اگر بتوان این زنجیره را به سلامت حفظ کرد به خوبی می‌توان  زمینه توسعه اقتصادی کشور را در حوزه‌های مختلف فراهم  و در کنار آن سلامت جامعه را هم حفظ کرد.

در ادامه نشست یادشده رییس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید نگاه مسوولان کشور به امور گردشگری به عنوان یک منبع درآمدزایی باشد، گفت: دولت با تعطیلی پنجشنبه‌ها زمینه سفرهای ایمن را برای مردم فراهم کند.

محمدرضا دشتی اردکانی افزود:  با این استدلال که مراکز گردشگری و اقامتی به بهانه شیوع کرونا باید تعطیل شود، اشتباه است ،به فرض اینکه در شرایط قرمز هم باشیم با توجه به مقررات تدوین شده و ایجاد زیرساخت‌های لازم در حوزه غربالگری بیماران ، باید این صنعت را حفظ کرد.

یزد با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در مرکز جغرافیایی ایران قرار دارد و ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی و ۶ هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی دارد که از این تعداد تاکنون، هزار و ۸۵۰ اثر به ثبت ملی رسیده است.
با توجه به غنای یزد از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر آن استان شامل ۲۰۰ هکتار بافت تاریخی یزد، باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد در فهرست میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو )به ثبت رسید و یزد نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

زاغ‌های یزد به کمک صنعت گردشگری می‌آیند

کاخ گلستان _زیباترین جاذبه گردشگری در تهران

خدمت و خسارت کرونا به گردشگری ایران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *