کاشی هفت‌رنگ ؛ احیای رنگین‌کمانی در آسمان میراث‌فرهنگی

«کاشی هفت‌رنگ» و «مخمل هفت‌رنگ» به همت هنرمندان و پژوهشگران هنرهای‌سنتی، جانی دوباره گرفتند و رنگین‌کمان هنر ناب ایرانی بر آسمان میراث‌فرهنگی نقش بست.

 کاشی‌کاری یکی از هنرهای اصیل ایران است که بهترین نمونه‌های آن در مجموعه فرهنگی‌تاریخی (کاخ) گلستان تهران دیده می‌شود؛ هنرمندان کاشی‌کار در دوره قاجار به فنون جدیدی در زمینه رنگ‌ کاشی دست پیدا کردند که تا قبل از این در کاشی‌ها مشاهده نمی‌شود، رنگ‌های چشم‌نواز مانند قرمز و زرد اهمیت زیادی در موضوع تولید کاشی دارند که یکی از هنرنمایی‌های آنها هنر رنگ‌آمیزی کاشی خشتی به نام کاشی هفت‌رنگ است که نمونه ای از آن در ابعاد ۱.۴*۲.۳ مترمربع طراحی و در سالن کارگاه سفال و کاشی پژوهشکده هنرهای سنتی نصب و رونمایی شد.

این طرح کاشی هفت‌رنگ به صورت نمونه‌سازی و الهام گرفته از نقوش و رنگ دوره قاجار به شیوه هفت‌رنگی و به صورت آبرنگی با مدیریت عبدالمجید شریف‌زاده و به سرپرستی و اجرا سهیلا نقی‌زاده اجرا شد و مریم سایه‌وندی نیز در بخش اجرا، کتایون گیتی در دو بخش اجرا و اصلاح طرح و طراحی گل‌ومرغ و عالیه‌نجفی در ساخت لعاب هنرنمایی کردند و کار پخت و کوره این طرح به عهده فرهاد فرحی بوده است.

یکی دیگر از هنرهای سنتی بی‌نظیر ایرانیان در حوز منسوجات، مخمل‌بافی است، چرا که این تصور که پارچه‌ای خلق شود که فقط تار و پود نباشد و قسمت سومی هم داشته باشد به‌نام پرز (خواب)، برای اولین بار در تاریخ ایران زمین در دوره ایلخانی اتفاق افتاد. کمخا پارچه‌ای است بسیار لطیف که از ابریشم بافته می‌شد و بعدها به اسم مخمل مشهور شد؛ اوج هنر مخمل بافی را در دوره صفویه می‌توان دید.

مخمل‌بافی در ایران سابقه طولانی دارد از دوره صفویه که اوج این هنر است مخمل‌های ساده، دو رنگ و سه رنگ تا هفت رنگ تولید میشد و مخمل هفت‌رنگ اوج تکنیک هنرپردازی استادان و هنرمندان دوران صفوی است که فقط چند نمونه از آن در موزه‌های خارج از ایران نگهداری می‌شود.

در هنر مخمل‌بافی اگر قرار شود یک رنگ به پارچه اضافه شود باید به صورت تصاعدی حجم و فیزیک دستگاه تولید تغییر کند، از لحاظ فنی، ایجاد دهنه بافت امکان‌پذیر نیست؛ به همین دلیل بعد از صفویه همان تعداد مخمل‌های محدودی هم که به جای مانده بیشتر از سه رنگ نبوده‌اند. هنرمندان دوره صفوی توانستند نقشه‌های سنگین و بسیار پیچیده حدود ۵۰ خانه را در تعداد هفت تا هشت رنگ اجرا کنند و این اتفاق خارق‌العاده است. مخمل هفت‌رنگ یکی دیگر از هنرهای سنتی بی‌نظیر ایرانیان در حوز منسوجات است که بعد از بیش از ۳۰۰ سال از طریق مهندسی معکوس با رونمایی از نمونه تولید کارگاهی، احیا شد.

نمونه ای که تولید آن آغاز شده بر اساس طرح تک پیکره از آثار رضا عباسی است که در کارگاه زری‌بافی پژوهشکده هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی پس از پژوهش یک ساله با مدیریت روح‌الله دهقانی و همکاری علی نعیمایی، غلام قربانی، مریم امیر یزدانی انجام شده است، مواد مصرفی آن الیاف ابریشم هفت‌رنگ و بر اساس نقشه ۱۷۰ رج عرض، ۳۹۰ رج طول در نوع واگیره قطاری است.

اصالت و هویت فرهنگی ایرانی است باید حفظ شود

سیدعبدالمجید شریف‌زاده درباره ضرورت مطالعه و پژوهش برای احیا هنرهای سنتی اصیل ایرانی  گفت: تحقیق و پژوهش، حفظ و احیای هنرهای سنتی از وظایف مهم پژوهشکده هنرهای سنتی است؛ برخی از هنرهای سنتی در طول زمان دچار تغییر و تبدیل می‌شود، برخی دچار کاستی شده و برخی هم ممکن است در تعاملات و ارتباطات متقابل با فرهنگ های دیگر، اصالت خود را از دست بدهند و حتی دچار آسیب شوند.

مدیر گروه پژوهش هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی با بیان اینکه تهاجم فرهنگی در دوره‌های مختلف وجود داشته و باعث تبدیل یا  تغییر هنرهای سنتی می‌شود، خاطرنشان کرد: گاهی در طول تاریخ عوامل مختلف مانند جنگ‌ها منجر به از بین رفتن مشاغل و حرفه‌ها بوده است، گاهی هم تهاجم فرهنگی -که موضوع تازه‌ای نیست- فرهنگ و هنر را دچار آسیب می‌کند. از دوره حمله اسکندر، سلوکیان می‌خواستند فرهنگ یونان را به ایران منتقل کنند، مغول‌ها هم فرهنگ چینی‌ها را با خود به ایران آوردند.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت‌های دولتی برای حفظ و احیای هنرهای سنتی، بیان کرد: برخی از هنرهایی که کاملا از یاد رفته و اکنون هیچ چیزی جز برخی آثار از گذشتگان در دست نداریم نیازمند یک کار مطالعاتی و پژوهشی و آزمون‌های مختلف کارگاهی است. باید هنرهای سنتی را که در طول تاریخ متاثر از شرایط فرهنگی، اجتماعی بوده‌اند بررسی و مطالعه کنیم، آنچه که به اصالت و هویت فرهنگی ایرانی مربوط است را حفظ کنیم، رشته هایی که در حال فراموشی است را مجدد زنده و احیا کنیم.

شریف‌زاده درباره چالش‌های پیش روی احیای هنرهای سنتی در حال فراموشی یا فراموش شده گفت: در گذشته معمولا استادان برجسته رشته‌های مختلف هنری را استخدام می‌کردیم و در مجموعه پژوهشکده هنرهای سنتی مورد حمایت قرار می‌گرفتند که به واسطه آنها آثار منحصر بفرد خلق میشد؛ در کنار آنها جوانان هم قرار می‌گرفتند تا هنرهای اصیل و سنتی ایران، سینه به سینه و به روش استاد-شاگردی به آنها منتقل شود. در شرایط فعلی و با توجه به مسائل و محدودیت های استخدامی اساتید، با مشکل حفظ و احیای هنرهای سنتی مواجه هستیم که باید برای آن تدابیری اندیشیده شود، البته بخش خصوصی هم باید به میدان بیاید و دولت را یاری کند.

شریف‌زاده سرمایه‌گذاری و حمایت بخش خصوصی را مهمترین گام پس از پژوهش و احیای یک هنر سنتی دانست و گفت: در مورد پارچه‌های زری‌بافی هم مانند مخمل هفت‌رنگ همین مشکل وجود دارد، تولید پارچه‌های زری‌باف به دستگاه‌های بزرگ بافندگی و به فضای کارگاه‌های متناسب با آن مانند کارگاه‌های سنتی نیازمند است؛ که فراهم کردن آن سخت است و هزینه زیادی هم دارد که در این زمینه بخش خصوص باید وارد شود.

دستگاه زری‌بافی، خانگی می‌شود

شریف‌زاده با بیان اینکه طرحی برای ساخت دستگاه خانگی زری‌بافی ارائه آماده و ارائه شده است، گفت: بر اساس این طرح یک دستگاه کوچک زری‌بافی آماده می‌شود تا یک بافنده و نساج و یا هر فردی که تمایل و علاقه دارد، بتواند در یک اتاق ۱۲مترمربعی یک دستگاه زری‌بافی (مانند دستگاه قالی‌بافی) در خانه داشته باشد و یک پارچه نفیس تولید کند. این طرح تدوین و ۹۵درصد آماده است که باید در این مرحله بخش خصوصی وارد شود و سرمایه‌گذاری کند تا این دستگاه خانگی وارد جامعه شود.

وی نقش پژوهشکده را صرفا کار مطالعاتی و نمونه‌سازی و احیای هنر سنتی و حفاظت از آن دانست و تصریح کرد: گروه‌های دیگر از جمله سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باید یاری کنند تا فضای بیرونی را برای توسعه و تکثیر هنر سنتی فراهم شود، ما از ورود بخش خصوصی برای توسعه هنر سنتی در جامعه استقبال می کنیم؛ اکنون که مرحله پژوهش و احیای مخمل‌بافی هفت‌رنگ و زری‌بافی به اتمام رسیده، بخش خصوصی باید کمک و سرمایه‌گذاری کند تا در فضای مناسب، تولید انبوه و کاربری‌های تازه برای این هنرهای نفیس و ارزشمند فرهنگی و اقتصادی تعریف و شرایط مناسب گسترش آن مهیا شود.

نمونه مشابه مخمل و کاشی هفت‌رنگ ایران در دنیا وجود ندارد

مدیر گروه پژوهش هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه هنر سنتی بافت مخمل هفت‌رنگ از حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال گذشته در ایران دیده نشده است، گفت: مخمل‌بافی در برخی از کشورها به صورت سنتی وجود دارد، در ایتالیا مخمل با شیوه سنتی در چند کارگاه تولید می‌شود، اما هیچکدام به شیوه مخمل هفت‌رنگ ایران طراحی و تولید نمی‌شود، مخمل هفت رنگ ایران کاملا یک کار ابداعی و منحصر به فرد است و نمونه‌ای مشابه آن در دنیا وجود ندارد که به این شیوه بافته شود، مخمل‌های ایتالیا در پودها تغییر رنگ می‌دهند و با بافته‌ای که ما در تار و پود طرح هفت رنگ می‌بافیم، بسیار متفاوت است.

شریف زاده گفت: در حال حاضر دستگاه کارگاهی مخمل‌بافی هفت‌رنگ با سه نفر کار می‌کند، اما امکان این وجود دارد دستگاه خانگی آن با دو بافنده و حتی یک کاربر طراحی شود، تا سرعت تولید بیشتر شود و هزینه‌های آن هم کاهش یابد.

وی نقش و جایگاه پژوهشکده هنرهای سنتی را به یک گلخانه تشبیه کرد که در آن یک بذر یا یک قلمه از یک گل‌ونهال و شیوه حفظ و نگهداری و احیاء آن با ظرافت و دقت بسیار تحت شرایط و محیط خاص انجام می‌شود، افزود: وقتی یک بذر و نهال به شرایط ایده‌آل برای تکثیر و رشد رسید بخش دیگری باید آن نهال را تحویل بگیرد و به باغ و مزرعه و گلستان تبدیل کند، ما وظیفه داریم هنر و حرفه‌ای که فراموش شده بود را مورد تحقیق و پژوهش قرار دهیم، نمونه عینی آن را احیا و به مرحله تولید برسانیم، اما برای تولید انبوه، توسعه و آموزش و تکثیر آن و ایجاد بازار و تجاری‌سازی و برندسازی، بخش دیگر در وزارتخانه باید آن را پیگیری کند.

شریف‌زاده همچنین بر ضرورت حمایت و توجه به هنرمندان و پژوهشگران هنرهای سنتی تاکید کرد و گفت: هنرمندان و پیشکسوتان در این بخش گنجینه‌های زنده بشری هستند، حمایت و پاسداشت آنها یک ضرورت است، از طرفی نام و یاد اساتید و هنرمندانی که در سالیان گذشته برای احیای این هنرها تلاش کردند تا فنون حرفه‌ای این رشته‌ها به شاگردان منتقل شود باید زنده بماند و البته گرامی داشته شود؛ در همین هنر مخمل‌بافی و زری‌بافی هم شایسته است آیین یادبود و گرامیداشت مرحوم ماشاالله عنایتی که برای احیای این مخمل و کاشی هفت‌رنگ زحمات بسیاری کشید، برگزار شود.

طرحی از کاشی هفت‌رنگ و بخشی از بافت مخمل هفت‌رنگ پس از یک دوره مطالعات و پژوهش هنری، به همت گروه پژوهشی هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی با تلاش پژوهشگران و هنرمندان این رشته‌ها، روز شنبه (٢٠ دی ماه ١٣٩٩) با حضور بهروز عمرانی رییس پژوهشگاه و منیژه هادیان دهکردی معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری در ساختمان پژوهشکده این وزارتخانه رونمایی شد.

منبع:ایرنا

توافق ایران و ژاپن برای اشتراک‌گذاری آخرین تحقیقات مرمت بناهای تاریخی

ایران و ژاپن در اشتراک­ گذاری آخرین تحقیقات و دستاوردهای دو طرفه در حوزه مرمت اشیا و بنا تاریخی به توافق رسیدند.

وبینار مشترکی با مشارکت پژوهشگران حوزه مرمت اشیا و بناها از دانشگاه تیکیو ژاپن، موسسه تحقیقات اموال فرهنگی ژاپن، موزه ملی ایران و اداره ­کل میراث فرهنگی استان گلستان برگزار شد.

اهداف این نشست ارائه نتایج  به­ دست ­آمده در پروژه حفاظت و بهره ­برداری از میراث فرهنگی بین موزه ملی ایران و دانشگاه تیکیو ژاپن و به اشتراک­ گذاری آخرین تحقیقات و دستاوردهای دو طرف بود.

این وبینار در قالب سه نشست و پنج سخنرانی با موضوع بررسی نتایج همکاری ­های موزه ملی ایران و موسسات یادشده ژاپنی، بهره­ برداری و حفاظت از میراث فرهنگی و بررسی و حفاظت از اموال فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای “یامااوچی” از دانشگاه تیکیو ژاپن و نوکنده مدیرکل موزه ملی ایران  در خصوص پیشینه این همکاری­ ها و اهمیت نتایج کسب ­شده مقدمه ­ای ارایه کردند. سپس در نشست نخست “تاکاشی اویکاوا” و “آکیرا فوجیساوا” از دانشگاه تیکیو درباره همکاری­ های بین­ المللی موزه ملی ایران و دانشگاه تیکیو صحبت کردند.

در نشست دوم ابتدا “حسین دباغ” از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان درباره حفاظت و مرمت بنای دوره سلجوقی امامزاده نور در گرگان صحبت کرد و پس از آن کازو هیکونیشی  از موسسه تحقیقات اموال فرهنگی توکیو درباره حفاظت و بهره ­برداری از قلعه­ ها در ژاپن سخن گفت.

نشست سوم این وبینار شامل دو سخنرانی بود. ابتدا مارال داداش زاده از موزه ملی ایران درباره خمیر لاجورد یا آبی مصری سخنرانی کرد و سخنران پایانی وبینار آکیرا فوجیساوا از دانشگاه تیکیو درباره استفاده از آلیاژهای مس در دوره آهن ایران به ایراد سخنرانی پرداخت.

منبع:ایرنا

مرتبط:

کیمونو لباس‌ سنتی ژاپنی

قلعه مجلل و زیبای اوزاکا در ژاپن

با بزرگترین نمایشگاه ژاپن آشنا شوید

عطای بلیت کاغذی را به لقایش بخشیدند

معاون توسعه مدیریت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از تجهیز تمام استان‌های کشور به سامانه فروش بلیت الکترونیکی خبر داد و گفت: فروش بلیت کاغذی در همه‌ بناهای تاریخی زیر نظر وزارتخانه میراث فرهنگی در تمام نقاط کشور به پایان رسید.

به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، محمد خیاطیان با تاکید بر لزوم استفاده از تکنولوژی‌های نوین در ساختار دولت نسبت به تکریم ارباب رجوع و با بیان این‌که با هدف سرعت بخشیدن به خواسته‌ها، نیازها و شفافیت هر چه بیشتر مالی نیاز به تغییر در ساختار بلیت‌فروشی اماکن تاریخی و فرهنگی وزارتخانه بود، ادامه داد:‌ یکی از نخستین اقدامات نیاز به کنار گذاشتن شیوه قدیمی و سنتی بلیت‌فروشی و استفاده از تکنولوژی‌های جدید بود که اواسط اردیبهشت ۱۳۹۳ مجموعه سعدآباد به‌صورت آزمایشی به این سیستم مجهز شد و در اواسط مرداد نیز مجموعه نیاوران به‌صورت آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرد.

او با بیان این‌که در نوروز ۱۳۹۵ موزه ملی با نرم‌افزاری متفاوت شروع به فعالیت کرد و در نوروز ۱۳۹۶ مجموعه سعدآباد نرم‌افزار و سخت‌افزار خود را بر همان اساس ارتقا داد، افزود:‌ در این زمان، با توجه به نیاز به وجود سخت‌افزارهای واحد و سامانه‌ یکپارچه، کارگروهی تشکیل و قرار شد تا ۷۰ نقطه پربازدید کشور با یک سامانه یکپارچه شروع به کار کنند.

او نام این سامانه را به اختصار “سیب” (سامانه یکپارچه بلیت الکترونیک) معرفی کرد و با بیان این‌که در مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران آزمایش‌های لازم برای آن با موفقیت سپری شده است، تاکید کرد: ارگ کریم‌خان، حمام وکیل، مجموعه تاریخی نقش رستم، مجموعه جهانی پاسارگاد، مجموعه فرهنگی‌تاریخی حافظیه، مجموعه فرهنگی‌تاریخی آرامگاه سعدی، محوطه تاریخی تخت جمشید، موزه اشیای تاریخی تخت جمشید، موزه پارس، نقش رجب و نور و صدای تخت جمشید در استان فارس، تکیه معاون‌الملک، طاق‌بستان و میراث جهانی بیستون در کرمانشاه، عمارت مسعودیه، مجموعه جهانی کاخ گلستان، مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد، مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران، موزه آبگینه و سفالینه، موزه رضا عباسی، موزه فرش، موزه ملی ایران و موزه نقاشی پشت شیشه در استان تهران به این سامانه متصل شدند.

او با اشاره به این‌که باغ فین، باغ موزه چهلستون، خانه بروجردی‌ها، عمارت عالی‌قاپو، عمارت هشت‌بهشت، محوطه سیلک، مسجد امام، مسجد جامع عتیق، مسجد شیخ لطف‌الله، منارجنبان و موزه ملی کاشان در استان اصفهان و آرامگاه خیام، آرامگاه عطار، آرامگاه فردوسی، موزه بزرگ خراسان و موزه نادری در استان خراسان رضوی تا پایان سال ۱۳۹۷ به استند، گیشه و فروش اینترنتی تجهیز شده‌اند، افزود:‌ این درحالی است که چهار مجموعه ستادی و مجموعه‌های حافظیه و تخت جمشید مجهز به گیت کنترل تردد نیز هستند.

خیاطیان همچنین به افتتاح این سامانه در تخت‌جمشید در آذر دو سال قبل توسط مونسان اشاره کرد و گفت:‌ در نوروز ۱۳۹۸ نیز  ۴۰ نقطه کشور به سامانه مجهز شدند، همچنین جمعا ۳۰ نقطه دیگر در طول سال ۱۳۹۸، با این سامانه به‌روزرسانی شدند.

*سامانه سیب در دو نوبت کل کشور را پوشش داد

معاون توسعه مدیریت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اما شیوع کرونا از اواخر سال گذشته را عاملی برای تلاش با هدف راه‌اندازی دیگر بناهای تاریخی کشور دانست و ادامه داد:‌ در پایان سال ۱۳۹۸ با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اماکن در نوروز، فرصتی فراهم شد تا برای فکر کردن و راه‌اندازی دیگر اماکن کشور در ۱۷۲ نقطه، با رایزنی­‌های گسترده کارشناسان این مرکز ، ۱۷۲ پایانه اندرویدی از شرکتی وابسته به یک بانک گرفته شد تا همه‌ کشور به این سامانه مجهز شوند.

او خبر داد: ۱۷۲ نقطه در بازه زمانی ۴ شهریور ۹۹ تا ۲۷ آبان ۹۹ یعنی در ۸۴ روز راه‌اندازی شد که نخستین استان در فاز دوم اصفهان و آخرین استان قم بود.

وی با بیان این‌که همه مناطق کشور به سامانه‌ای یکپارچه پیوستند و دیگر هیچ نقطه‌ای در کشور به روش سنتی بلیت نخواهد فروخت، افزود: در ۷۰ نقطه اول و در ۱۷۲ نقطه دوم تمام مراکز توسط کارشناسان مرتبط در استان‌ها راه‌اندازی شد.

به گفته او در فاز دوم در استان آذربایجان شرقی ۹ نقطه، آذربایجان غربی هشت نقطه، اردبیل شش نقطه، اصفهان هشت نقطه، ایلام سه نقطه، بوشهر سه نقطه، تهران سه نقطه، چهارمحال و بختیاری چهار نقطه، خراسان جنوبی ۱۰ نقطه، خراسان رضوی ۱۶ نقطه، خراسان شمالی شش نقطه، خوزستان سه نقطه، زنجان پنج نقطه، سمنان شش نقطه، سیستان و بلوچستان پنج نقطه، فارس ۹ نقطه، قزوین سه نقطه، قم چهار نقطه، کردستان یک نقطه، کرمان هفت نقطه، کرمانشاه یک نقطه، کهگیلویه و بویر احمد یک نقطه، گلستان هشت نقطه، گیلان چهار نقطه، لرستان چهار نقطه، مازندران هشت نقطه، مرکزی هشت نقطه، هرمزگان سه نقطه، همدان هشت نقطه و یزد هشت نقطه توسط پایانه‌های اندرویدی تجهیز شدند.

خیاطیان یکی از قابلیت‌های سامانه خرید بلیت را به‌صورت آنلاین از سایت bilit.tafrihati.com و اپلیکیشن تاپ شرکت پرداخت الکترونیک پارسیان دانست و ادامه داد: از دیگر مزایای سامانه با توجه به شیوع ویروس کرونا امکان نوبت‌دهی کردن اماکن (سانسی) است که استان اصفهان و موزه ملی ایران تجربه موفقی در این زمینه داشتند. کنترل تعداد بلیت‌ها، مشاهده آنلاین و برخط آمار و … از امکانات این سامانه است.

منبع:ایسناhttp://www.isna.ir

تماشاچی ایرانی به المپیک ۲۰۲۰ می‌رسد؟

به دنبال اعلام تازه‌ترین مواضع ژاپن درباره برگزاری المپیک ۲۰۲۰، دبیر کنسرسیوم تورهای ورودی ژاپن و کره جنوبی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی درباره آخرین اقدامات و پیش‌بینی‌ها برای حضور تماشاچی‌ها و گردشگران ایرانی در این رویداد ورزشی توضیح داد.

آژانس‌های گردشگری ایرانی از سال ۹۸ درحال برنامه‌ریزی برای حضور در المپیک ۲۰۲۰ بودند، رویدادی که همه‌گیری ویروس کرونا آن را تا سال ۲۰۲۱ به تعویق انداخت. یوشیرو موری، نخست‌وزیر سابق ژاپن که اینک ریاست کمیته سازماندهی بازی‌های المپیک توکیو را به عهده دارد، در تازه‌ترین اظهارنظر گفته است: “بهار حتما می‌آید”؛ الان شرایط سختی است اما اگر با هم همکاری کنیم این سختی‌ها را پشت سر خواهیم گذاشت. المپیک ۲۰۲۰ را طبق برنامه انجام می‌دهیم و آمادگی مورد نیاز را کامل به دست خواهیم آورد.

‌المپیک ژاپن قرار بود از ۲۲ جولای ۲۰۲۰ (اول مرداد ۹۹) در شهرهای توکیو و اوساکا برگزار شود. سختگیری‌های دولت ژاپن در اجرای این رویداد، پیش‌بینی افزایش هزینه‌های اقامت تماشاچی‌ها و گردشگران و از طرفی، رقابت سخت تماشاگران بین‌المللی برای حضور در افتتاحیه و اختتامیه المپیک و به دنبال آن، کمبود بلیت این دو مراسم، آژانس‌های گردشگری ایرانی را یک سال زودتر به جنب و جوش انداخت تا از قافله عقب نمانند، اما شیوع ویروس کرونا همه برنامه‌ریزی‌ها را به هم زد. المپیک به پیشنهاد شینزو آبه، نخست‌وزیر پیشین ژاپن یک سال به تعویق افتاد، با این وجود قرار شد نام رسمی آن همچنان «المپیک ۲۰۲۰ توکیو» باشد.

روزنامه آساهی ژاپن در نظرسنجی اخیر خود اعلام کرده حدود ۳۰ درصد ژاپنی‌ها می‌خواهند طبق برنامه، المپیک انجام شود و ٣٢ درصد مردم این کشور معتقدند با شرایط کنونی نباید المپیک برگزار شود و مابقی مردم فکر می‌کنند بهتر است المپیک ۲۰۲۰ دوباره به تاخیر بیافتد. اما موری تاکید کرده که امکان عقب انداختن المپیک وجود ندارد و امسال برگزار می‌شود.

«بانک ژاپن» پیش از آن‌که ویروس کرونا شناسایی شود، در گزارشی پیش‌بینی کرده بود برگزاری بازی‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو، ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد ین ( ۲۰۸ تا ۲۵۰ میلیارد دلار) بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ میلادی درآمد عاید این کشور کند؛ رقمی که با توجه به خسارت‌های کرونا قابل چشم‌پوشی نخواهد بود.

‌با این شرایط، تصمیم مهم دیگری که سیاستگذاران المپیک ۲۰۲۰ توکیو باید بگیرند، حضور تماشاچی‌ها و گردشگرانی است که قرار بود با این انگیزه به ژاپن سفر کنند. رییس کمیته سازماندهی بازی‌های المپیک توکیو گفته است: تا ماه مارس (حدودا اسفندماه ۹۹) فرصت داریم برای حضور تماشاچی تصمیم بگیریم که تصمیم سختی خواهد بود.

سیدعباسعلی امامیه ـ دبیر کنسرسیوم تورهای ورودی ژاپن و کره جنوبی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ـ که از سال ۹۸ پیگیر حضور تورهای گردشگری و تماشاچیان ایرانی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو بوده است، با اشاره به این سخنانِ رییس کمیته سازماندهی بازی‌های المپیک توکیو که در دیدار سال نو میلادی با اعضای کمیته ملی المپیک ژاپن مطرح شد، درباره حضور تماشاچیان و گردشگران در این رویداد به ایسنا گفت: از اواسط ماه دسامبر (حدود یک ماه پیش)، نصب نمادهای المپیک (حلقه‌های رنگین) در منطقه خلیج توکیو (اودایبا) و دیگر نقاط آغاز شده است. ما هم منتظر آخرین تصمیم‌ها هستیم، همان‌طور که آقای موری اشاره کرد در ماه مارس درباره حضور داشتن یا نداشتن تماشاچی‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.

او درباره احتمال حضور تماشاچیان ایرانی اظهار کرد: این موضوع کاملا به پیشرفت واکسیناسیون در ایران بستگی دارد، باتوجه به این‌که هنوز برنامه مشخصی برای واکسیناسیون ایران اعلام نشده است، پیش‌بینی حضور تماشاچی ایرانی در المپیک توکیو قدری سخت است. اما پی‌گیر امور هستیم و تلاش خواهیم کرد حضور داشته باشیم.

امامیه افزود: البته در ژاپن تصمیم‌گیری‌های متضادی وجود دارد؛ مثلا در خبری به نقل از «کیودو» که در روزنامه «مای نیچی» منتشر شده،  به ممنوعیت ورود اتباع غیرمقیم خارجی حتی در قالب فعالیت‌های تجاری به ژاپن پرداخته است. در واقع ژاپن از زمان همه‌گیری ویروس کرونا ویزای توریستی صادر نکرده است و فقط افراد غیرمقیم با عنوان ویزای تجاری امکان ورود به ژاپن را داشتند.  اما با وضع ممنوعیت تازه، فقط ١٠ کشور آسیایی از جمله چین، کره جنوبی، تایوان،  تایپه، ویتنام، میانمار و تایلند از این قانون مستثنی شده‌اند، که البته آن‌ها هم فقط با ویزای تجاری امکان سفر دارند.

او گفت: هرچند تا قبل از وضع این ممنوعیت تازه، اتباع تمام کشورها از جمله ایران  با ویزای تجاری امکان سفر به ژاپن را داشتند، اما برای جلوگیری از شیوع نوع جهش‌یافته  کرونا این ممنوعیت وضع شده است.

دبیر کنسرسیوم تورهای ورودی ژاپن و کره جنوبی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ادامه داد: قرار است از دهه اول ماه فوریه تزریق واکسن فایزر در ژاپن با اولویت‌بندی آغاز شود و احتمالا تا اواخر ماه می (اواسط بهار ۲۰۲۱) این کار به پایان می‌رسد.

امامیه گفت: فکر می‌کنم بدون واکسیناسیون حضور تماشاچی در المپیک توکیو امکان‌پذیر نخواهد بود. احتمالا گواهی واکسیناسیون یکی از الزامات دریافت ویزا خواهد بود، چرا که مسافر را از قرنطینه شخصی مستثنی می‌کند.

قرنطینه خانگی به مدت ۱۴ روز از جمله مقررات سفر به ژاپن است که همزمان با شیوع عالم‌گیر ویروس کرونا برقرار شده است. با این حال دبیر کمیته سازماندهی المپیک توکیو در پاییز ۲۰۲۰ گفته بود: دولت ژاپن می‌خواهد ورزشکاران و تماشاگران شرکت‌کننده کشورهایی را که از نظر کنترل ویروس کرونا شرایط خوبی دارند از قرنطینه ۱۴ روزه پس از ورود به ژاپن معاف کند. بدون شک ورزشکاران و تماشاگران کشورهایی که از نظر شیوع ویروس کرونا شرایط بحرانی دارند پس از ورود به ژاپن قرنطینه خواهند شد. تصمیم نهایی ژاپن درباره نحوه قرنطینه ۱۴ روزه تا پیش از فصل بهار گرفته می‌شود. همچنین تعداد تماشاگران مجاز برای حضور در ورزشگاه‌ها را مشخص می‌کنیم. این اظهارنظر پیش از اعلام موفقیت نتیجه آزمایش‌های واکسن کووید ۱۹ مطرح شده بود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

شرایط برگزاری تور المپیک ۲۰۲۰ آژانس ها

نظامیه مسدود نشود، مناره‌های تاریخی ابرکوه فرومی‌ریزد

رئیس میراث فرهنگی ابرکوه گفت: با وجود اخذ مصوبه شورای ترافیک شهرستان مبنی بر مسدودسازی خیابان نظامیه این عملیات انجام‌نشده که امکان فروپاشی این مناره‌ها در هر ساعت از شبانه‌روز را افزایش داده و خطری جدی است که جان مردم را تهدید می‌کند.

«حمید مشتاقیان»  اظهار کرد: یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های اصلی امروز میراث فرهنگی ابرکوه، فرو ریختن مناره‌های نظامیه در هر ساعت از شبانه‌روز است که این روزها احتمال آن افزایش یافته و جان اهالی و عابرین را در معرض خطر قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: حرکت مناره‌ی ضلع شرقی و سنگین شدن آن حکایت از این دارد که هر لحظه امکان فرو ریختن آن وجود دارد و ارتعاشات صوتی و لرزشی ناشی از حرکت وسایل نقلیه به ویژه موتورسیکلت‌ها، این موضوع را تشدید می‌کند.

 

مشتاقیان تصریح کرد: قریب به هفت ماه موضوع مسدودسازی خیابان نظامیه با هدف حفظ جان شهروندان و نگهداری از این بنای تاریخی ارزشمند، بارها در شورای ترافیک شهرستان مطرح و هر بار به دلایلی این امر محقق نمی‌شد ولی در نهایت با ارائه دلایل و مستندات منطقی، این مهم تأیید و مصوبه آن نیز از شورا اخذ شد.

وی با تأکید بر این که تردد در خیابان نظامیه و به ویژه اطراف و مقابل مناره‌ها باید قطع شود، یادآور شد: با وجود دریافت مصوبه در خردادماه، این مهم هنوز عملیاتی نشده و موضوع به حاشیه رانده شده است که در همین رابطه  میراث فرهنگی بر طبق وظیفه ذاتی خود مجدداً در حضور فرماندار وقت بر ضرورت اجرای این عملیات تأکید کرد و هشدار دادیم که اجرا نشدن  این مصوبه عواقب جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ادامه داد: اگر خیابان نامبرده مسدود شود، می‌توانیم امید داشته باشیم که مناره‌ها نریزند و بتوانیم آن را حفظ کنیم اما در صورت تحقق نیافتن این امر باید هر لحظه منتظر ریزش این یادگار دوره ایلخانی باشیم.

مشتاقیان اضافه کرد: از سوی دیگر این نکته حائز اهمیت است که با این وضعیت اعتبارات و نیروی انسانی محدود، نمی‌توان اقدامات حفاظتی و مرمتی اساسی و قابل قبولی نیز انجام داد لذا از مسئولان درخواست داریم که اعتبارات مناسب را جهت اجرای اقدامات استحفاظی به این بنای ارزشمند اختصاص دهند.

 

مناره‌های نظامیه که بر روی سر در بلندی واقع شده از وجود ساختمانی عظیم شامل مدرسه، مسجد و بازار مربوط به دوره ایلخانیان که به دست «نظام ‌الملک ابرقویی» از بزرگان این شهر ساخته شده است، حکایت دارد که قسمت‌های اصلی‌اش بر اثر زلزله تخریب شده و تنها دو مناره از آن بر جای مانده است.

این بنای تاریخی و زیبا که سراسر بدنه آن از کاشی فیروزه‌ای‌رنگ و به خط کوفی بنائی با کلمات «الله‌اکبر» به نحو زیبایی تزیین شده، بیانگر عظمت مجموعه نظامیه و رونق شهر ابرکوه در گذشته‌ای دور استو این بناه در تاریخ ۹ مردادماه سال ۱۳۱۲ به عنوان دومین اثر ثبتی استان یزد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

گنبد سنگی هگ _محکم ترین بنای ابرکوه

کویر ظرفیتی عظیم برای توسعه گردشگری ابرکوه

مسجد جامع ابرکوه _مسجدی با دو قبله

عناب تکانی خوسف ثبت ملی شد

مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار کرد: مراسم جمع‌آوری عناب تحت عنوان “عناب تکانی” (ته کُنی) در شهرستان خوسف خراسان جنوبی در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد.

سیداحمد برآبادی، امروز پنج شنبه ۲۵ دی به خبرنگاران گفت: میوه عناب به همراه زرشک و زعفران از محصولات مهم استان بوده که با آب و هوای استان و همچنین روستاهای اطراف سازگار است.

وی افزود: مردم در اغلب خانه‌ها درخت عناب می‌کارند و همچنین در روستاهای اطراف به خصوص روستاهای شهرستان بیرجند، خوسف، سربیشه، درمیان، درخت‌های عناب فراوان وجود دارد.

مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه میوه عناب هم به صورت تازه و هم خشک مصرف می‌شود، گفت: این میوه همچنین در فرهنگ خراسان جنوبی به عنوان آجیل مخصوصا در شب‌های زمستان، شب‌های مانند یلدا (شب چله) همراه با دیگر میوه‌های خشک شده مانند توت خشک، برگه زرد آلو، برگه هلو برای پذیرایی از مهمان استفاده می‌شود.

برآبادی افزود: از خواص دارویی دمنوش میوه عناب می‌توان به توانایی آن در رفع یبوست، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت سلامت استخوان و افزایش گردش خون اشاره کرد و چای عناب یک روش عالی برای افزایش دریافت ویتامین B و C است.

وی با بیان اینکه در بیشتر روستاهای خراسان جنوبی تکان دادن و جمع‌آوری محصول عناب با آیین و مراسم خاصی انجام می‌شود و هنگامی که محصول عناب قابل برداشت می‌شود، یک روز برای جمع‌آوری عناب از طرف اهالی روستا مشخص می‌شود، گفت: در روز عناب تکانی تمام مردم روستا برای تکاندن درختان جمع شده و ابتدا یک نفر از زنان مسن و سالخورده روستا برای آنان اسپند دود می‌کند و به پیشواز آن‌ها می‌رود.

برآبادی گفت: مراسم عناب تکانی (ته کُنی) با اشعاری که شامل درود فرستادن برخدا، پیامبر و ائمه اطهار(ع) و یارانشان که سنت دیرین ایرانیان است، آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه هنگام کار عناب تکان‌ها و همچنین کسانی که عناب جمع می‌کنند با خواندن دوبیتی‌هایی حرف دل خود را به نشانه شادمانی و حق شناسی از خالق و روزی رسان بازگو می‌کنند و بقیه افراد نیز به خواندن طرف گوش جان می‌سپارند، یادآور شد: در پایان کار روزانه، دور خرمن عناب ایستاده و با فرستادن صلوات کار تقسیم محصول آغاز می‌شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی

فورگ ؛ قلعه‌ای زیبا در خراسان جنوبی

کویرهای خراسان جنوبی _اینجا به آسمان نزدیک‌ترید

کویرهای خراسان جنوبی _اینجا به آسمان نزدیک‌ترید

کویرهای خراسان جنوبی همان جایی است که کویرهای مهمی در آن واقع‌اند، کویرهایی که یکی از ظرفیت‌های اصلی گردشگری این استان بوده و با حضور در آن آرامشی را می‌یابی و انگار به آسمان نزدیکتری.

خراسان جنوبی، استان کویرهای آرام بخش و آسمان پر از ستاره است.، جایی کمه در آن از کویر آرامش می‌گیری و از آسمان پرستاره و صافش سخاوت و پاکی.

ریگزار یلان در نزدیکی حیدرآباد نهبندان به عنوان گرم‌ترین نقطه کره زمین بنا به تشخیص حسگرهای ماهواره‌های ناسا در چندین سال متوالی شناخته شده و دارای بلندترین کوههای شنی جهان است.

نیوز تراولز پدیا؛ سایت معتبر جهانی گردشگری این بیابان بی نظیر را به عنوان یکی از ۱۲ نقطه گردشگری هیجانی و ماجراجویانه دنیا اعلام کرد و سفر به کویرهای خراسان جنوبی را برابر سفر به فضا دانست.

وجود گونه‌های نادر حیات وحش در کویر پلوند

کویر پلوند که به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده‌ مظفری نیز شناخته می‌شود، از دیگر جاذبه‌های دیدنی شهرستان فردوس در خراسان جنوبی است. این منطقه به‌دلیل داشتن توپوگرافی کویری و کوهستانی، شرایط مناسبی برای حضور گونه‌های مختلف حیات وحش از جمله گور خر ایرانی دارد.

کویر پلوند که با نام‌های کویر مظفری یا فردوس نیز شناخته می‌شود، از جاهای دیدنی فردوس به شمار می‌رود و در استان خراسان جنوبی و ۴۰ کیلومتری شمال غرب شهرستان فردوس، در حاشیه‌ روستای چاه پلوند قرار دارد. روستاهای کجه و چاهنو در شمال این کویر قرار دارد و از غرب به کال نمک، از شرق به روستاهای ابراهیم‌ آباد و طاهر آباد و از جنوب به پناهگاه حیات وحش رباط شور محدود می‌شود.

کویر مظفری با مساحت ۹۲,۸۰۸ هکتار در سال ۱۳۸۶ به‌عنوان منطقه‌ حفاظت شده‌ی فردوس شناخته شد. از ویژگی‌های این منطقه، تلاقی کویر و بیابان با ارتفاعات و کوهستان است که چشم‌اندازی زیبا و دیدنی را ایجاد می‌کند. تپه‌ماهورهای ماسه‌ای، دق‌ها و کفه‌های نمکی و نواحی کویری، در کنار نواحی کوهستانی، تپه‌ای ماسه‌ای به‌شکل دم یوز پلنگ و کوه ریگ‌های تماشایی، از ویژگی خاص این منطقه هستند.

کویر پلوند

ریگ دم یوز

ریگ دم یوز، تپه‌ای ماسه‌ای شبیه به یوزپلنگی است که در دل کویر خوابیده و سر در گریبان کوهستان فرو برده است. در قسمت شرقی این ریگ و در انتهای آن برای تثبیت تپه، سدهای خاکی ایجاد کرده‌اند.

در نزدیکی این ریگ و در جاهایی که سطوح پست و گلی در قالب دق وجود دارد، آب‌انبارهایی به چشم می‌خورد که در گذشته مورد استفاده مسافران و کاروان‌های تجاری تشنه و خسته از راه و سفر بود.

یکی دیگر از دیدنی‌های طبیعی و از پدیده‌های زمین‌شناسی کویر پلوند، سنگ سوراخ نام دارد. سنگ سوراخ، یک حفره‌ در بالای کوه است که در اثر فرسایش آبی در سنگ‌های آهکی ایجاد شده است. این حفره‌ی سنگی با قطر ۲۰ متر، منظره‌ی زیبایی در دل کویر ایجاد کرده و از بالای آن چشم‌انداز کویر، تماشایی است.

سنگ سوراخ را می‌توانید در مسیر کویر پلوند و ریگ یوز و در ۵۰۰ متری جاده‌ی قدیم ابراهیم آباد به روستاهای کجه و چاه نو ببینید. در نزدیکی سنگ سوراخ، غار آبی نیز وجود دارد که می‌توانید تجربه‌ای متفاوت از غارنوردی در دل کویر را داشته باشید.

ریگ دم یوز

گونه‌هایی که در کویر نفس می‌کشند

در کویر پلوند نیز مانند همه‌جای دنیا حیات و زندگی وجود دارد. وجود گونه‌های مختلف جانوری از جمله جبیر (آهوی بومی ایران) و گور ایرانی، پلوند را به یکی از مناطق مناسب جهت مشاهده حیات وحش تبدیل کرده‌اند.

گونه‌های گیاهی منطقه شامل بنه، کسور، اسکنبیل، گز، تاغ، قیچ، بادام کوهی، زرشک وحشی، درمنه، آنغوزه، زیره سیاه، گیاهان علفی، گل بوماداران، آویشن، لاله قرمز، خارشت، افدرا و برخی از گیاهان خانواده کاسنی است. علاوه بر این، انجیر وحشی، بارهنگ، ترنجبین، کاروان کش و خارشت نیز در پلوند یافت می‌شود.

گونه‌های جانوری منطقه مظفری نیز از تنوع خوبی برخوردار هستند و شامل قوچ و میش، کل و بز، گرگ، آهو، گربه شنی، کاراکال، روباه، شغال، تشی و بیش از ۳۳ گونه از خزندگان مانند انواع آگاماها، مارهای سمی و لاکپشت‌های زمینی، بزمچه و… می‌شوند.

کرکس کوچک مصری، از جمله پرندگانی است که در این منطقه تولیدمثل و زندگی می‌کند. زاغ بوری یا زاغ کویر که پرنده‌ی بومی و انحصاری ایران است، شاهین، کبک، تیهو، انواع باقرقره، کبوتر چاهی، غراب، کمرکولی، انواع چک چک، هوبره، شاهین، عقاب طلایی، دلیجه، قرقی و انواع گنجشک، از دیگر پرندگان کویر پلوند هستند.

گورخر ایرانی یا گور ایرانی، یکی از گونه‌های جانوری در معرض انقراض شدید است که به‌عنوان یکی از شش گونه‌ی گور آسیایی، در مناطق بیابانی و تپه‌ماهورها زندگی می‌کند. رنگ این حیوان زرد مایل به نارنجی و زیر شکم، پهلوها و دُم آن گاهی اوقات سفید رنگ است؛ یال سیاه و نوار قهوه‌ای تیره رنگی در پشت گور ایرانی دیده می‌شود که تا دُم ادامه دارد. در ایران این‌گونه تنها در منطقه بهرام گور نیریز فارس و پارک ملی توران سمنان و منطقه حفاظت شده‌ کالمند در استان یزد مشاهده می‌شود. با توجه به اینکه گور ایرانی در گذشته در منطقه مظفری نیز زندگی می‌کرده، از سال ۱۳۸۶ طرح احیای این حیوان در این کویر شروع شده است.

پیوند کویر و کوهستان در پلوند و وجود منطقه حفاظت شده محیط‌زیست با گونه‌های نادر حیات وحش، پلوند را به یکی از مناطق مهم برای تماشای حیات وحش و پرنده‌نگری برای علاقه‌مندان تبدیل کرده است.

با توجه به پرورش شترهای وحشی و اهلی در این منطقه، امکان شترسواری نیز وجود دارد. علاوه بر آن آسمان صاف و زلال شب کویر، بهترین مکان برای مشاهده و رصد ستارگان است. آفرود، موتور چهارچرخ، سافاری، زیپ لاین از دیگر تفریح‌های کویر پلوند است که طرف‌داران زیادی دارد.

ک

شترسواری در کویر همت‌آباد

روستای همت آباد که نام کویر نیز آن گرفته شده است، در ۱۵۰ کیلومتری شهرستان قاینات و ۶۵ کیلومتری شهر زیرکوه در استان خراسان جنوبی قرار دارد. این منطقه یکی از غنی ترین و فعالترین اکوسیستم بیابانی از نظر پوشش و تنوع گیاهی و جانوری در ایران است. کویر همت آباد نعمت مهمی برای مردم شهرستان زیرکوه به شمار می‌رود. در این کویر شترسواری، سافاری و اقامت در سیاه چادرهای عشایر لحظات به یاد ماندنی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

گربه شنی مهمترین گونه تحت حفاظت این منطقه است که در کنار سایر جانوران کویری زندگی می کند. منطقه دارای نمونه گیاهی اندمیک دیودال رقیمی است که تحت حفاظت سازمان ملل در ذخیره گاه زیست کره منطقه قرار دارد.

روستای همت آباد از روستاهای کویری با پوشش گیاهی و جانوری نادر است که سالیانه گروه های توریستی زیادی از اقصی نقاط ایران و جهان، برای بازدید به این منطقه می آیند.

ریگ همت آباد (به نام ریگ آهنگران و پترگان نیز معروف است) در محدوده جغرافیایی ۶۰ درجه و ۳۴ دقیقه شرقی و ۳۳ درجه و ۳۵ دقیقه شمالی تا ۳۳ درجه و ۱۷ دقیقه شمالی در استان خراسان جنوبی در نزدیکی مرز افغانستان و دق پترگان قرار گرفته است.

وسعت حوضه این دشت بالغ بر ۴۴۰۰ کیلومتر مربع یا ۴۴۰۰۰۰ هکتار است که ۳۱۵۰ کیلومتر مربع یا ۳۱۵۰۰۰ هکتار آن دشت و بقیه را ارتفاعات تشکیل می دهند. بلندترین ارتفاع دشت قله سه پستان و پست ترین نقطه دشت با ۵۹۰ متر دق پترگان است.

آب و هوای این دشت گرم و خشک و متوسط و بارندگی در سطح آن حدود ۱۵۰ میلیمتر و در ارتفاعات تا ۴۰۰ میلیمتر می باشد. متوسط عمق سطح آب در سال ۱۳۷۶، ۳۱ متر و متوسط سالانه افت سطح آب در این دشت ۸ متر برآورد شده است. جهت تپه‌ها در نواحی شرق ریگزار به سمت شمال شرقی و در نواحی مرکزی و غربی فاقد جهت مشخص هستند. از میان ریگزار رود تجنود می‌گذرد که از کوههای آهنگران با تجمیع چشمه سارهای کارستی سرچشمه می گیرد و در سر شاخه ها دارای جریان آب دایم با کیفیت عالی است. این رودخانه پس از عبور از کنار روستای تجنود وطی سیزده کیلومتر وارد ریگزار گردیده و مازاد سیلاب آن به دق پترگان می ریزد. این رودخانه جهتی غربی-شرقی دارد. از طریق بستر این رودخانه در صورت خشک بودن میتوان به کمک خودروهای دو دیفرانسیل، به دق پترگان رسید.

کویر همت‌آباد

 

زیستگاه جانوری

پوشش جانوری منطقه شامل پرندگان بیابانی از جمله هوبره، زاغ بور، شاهین، چکاوک کاکلی، مگس گیر و … انواع مار و عقرب، گربه و روباه شنی، گرگ، کاراکال، جبیر، انواع آگاما و جکو و … است. پیش از ورود کویرنوردان به این منطقه کسی تصور نمی‌کرد که برخی گونه های نادر جانوری مانند گربه شنی هنوز در این منطقه وجود داشته باشد، اما اکنون که زیست این جانور در این منطقه ثابت شده، سازمان محیط زیست نیز برای حفاظت از آن برنامه ریزی کرده است.

روستای همت آباد که دارای کویر بکر و شنزارها و ریگزارهای زیاد جهت کویرنوردی و سافاری شن و اسکی شن و جاذبه های گردشگری دیگر مانند دق نمکی پترگان، لاله زارهای گله های شتر، شترسواری، آیین‌های سنتی و صنایع دستی عشایر طایفه بهلولی است، می‌تواند مقصد گردشگری مناسبی برای شب مانی و اقامت محسوب شود. تجربه آسودن در زیر سیاه چادرهای عشایر این خطه و همسفره شدن با مردمان کویری موهبتی است که می توان در کنار اهالی همت آباد آن را درک کرد.

بهار کویر از نیمه اسفند آغاز می‌شود و تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه می‌یابد. در این دو ماه زیباترین مناظر طبیعت در خشک ترین مناطق دنیا شکل می گیرد.

دسترسی به ریگزار از طریق جاده آسفالته حاجی آباد به همت آباد امکان پذیر است. همچنین از جاده بیرجند به دهستان یزدان واقع در مرز افغانستان و استفاده از جاده های منشعب خاکی میتوان وارد این ریگزار شد.

کویر سه قلعه-کویرهای خراسان جنوبی

شب‌های پرستاره کویر سه قلعه

شهر سه قلعه از توابع سرایان در شمال غرب خراسان جنوبی در حاشیه کویر مرکزی ایران قرار گرفته که بر اساس بررسی‌های به عمل آمده توسط جناب آقای مطیعی مدیر محترم شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران به دلایل ذیل دارای قابلیت‌های منطقه نمونه گردشگری است.

طبق دادهای گردآوری شده توسط کارشناسان انجمن نجوم ایران طی سالیان متوالی، در مکان سه قلعه رصد ستارگانی با حد قدر ۷.۲ میسر است که با توجه به حد قدر تاریکترین نقاط سیاره زمین (حدود ۷.۵ ) مکان مورد نظر یکی از تاریکترین و پرستاره ترین نقاط سیاره ما به حساب می‌آید.

همچنین مطابق بررسی‌های صورت گرفته، رصدگاه سه قلعه از بابت دیگر شاخص‌های مؤثر بر انتخاب یک مکان جهت انجام رصدهای تخصصی آسمان از جمله شاخص seeing، سرعت باد و ارتفاع در وضعیتی قابل قبول برای استقرار تلسکوپ‌هایی دست کم با قطر شیئی یک متر (بسیار بزرگتر از تلسکوپ‌های مورد استفاده ستارشناسان آماتور) قرار دارد.

منطقه سه قلعه دارای ابر ناکی بسیار کم و در نتیجه تعداد شب‌هایی با آسمان صاف در حدی بسیار فراتر از نیاز متعارف ستاره شناسان آماتور است.

تجربیات موجود در شب‌های رصدی برگزار شده در این مکان، از جمله نهمین رقابت رصدی مسیه ایران، گویای آن است که در زمانی که به علت طوفان و گرد و غبار امکان رصد ستارگان در نقاط مجاور این رصدگاه وجود ندارد، ستاره شناسان آماتور شبی پر ستاره و رصدی به یاد ماندنی را در این مکان تجربه می‌کنند.

منطقه پیش بینی شده با وجود واقع شدن در مکانی بکر، از بالاترین سطح امنیت و همکاری توسط جوامع و مسئولین محلی به خصوص در بخش و شهر سه قلعه و شهرستان سرایان برخوردار است. منطقه سه قلعه از نظر هوایی و زمینی، می‌توان یکی از در دسترس‌ترین نقاط دارای آسمانی تاریک پرستاره در کشور عزیزمان دانست.

وجود جاذبه‌های گردشگری مکمل در منطقه نیز نظیر کویرهایی که با چشم اندازهای زیبا و معماری کویری، سنت هایی کهن و مردمی میهمان نواز همگی منطقه پیش بینی شده در سه قلعه را به بهشتی برای گردشگران نجومی تبدیل کرده‌اند.

حضور جمع کثیری از ستاره شناسان آماتور فعال به ویژه در مناطقی مانند کلان شهر مشهد و خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی، امکان نزدیکی این سایت گردشگری نجومی را به تعدادی از بازارهای هدف گردشگری در مقیاس پایدار محلی و در نتیجه زمینه حضور تقریباً ثابت، گروهی قابل توجه از گردشگران نجومی را در منطقه فراهم کرده است.

کویرهای خراسان جنوبی

 

کویر گرماب لوت؛ دشت بزرگ خور با پرندگان کمیاب

حد فاصل روستای خور که در فاصله ۸۰ کیلومتری بیرجند واقع است و آبگرم معدنی لوت در فاصله ۵۰ کیلومتری شهرستان خوسف است. استعدادها و امکانات منطقه شامل؛ احداث مجتمع آبدرمانی، دشت بزرگ خور با پرندگان کمیاب کویر و امکان پرورش آهو ، نیزار دیدنی و بزرگ گرماب در دل این کویر و پشت کوه گرماب، جنگل طبیعی طاق و گز در پشت کوه گرماب، وجود وحوش در کوه آبگرم و ایجاد شکارگاه، تپه‌های ماسه‌ای در جنگل خور و امکان برگزاری تورهای کویر پمایی و گشت‌های سافاری، وجود زندگی بومی و محلی در منطقه، پرورش شترهای وحشی و اهلی و امکانات شترسواری در منطقه، نزدیکی به روستای تاریخی خور با بادگیرهای زیبا و خانه‌های قدیمی و مشارکت برجسته‌ترین کویرنوردان حرفه‌ای کشور است.

بازدید از کویرها، رصد ستارگان، سافاری در کویر فردوس، سه قلعه سرایان، ریگزار بشرویه، حلوان طبس و اکبرآباد خوسف و همچنین شترسواری، پیاده روی در رمل ها و برگزاری تورهای ویژه آشنایی با پوشش گیاهی و جانوری مناطق کویری همه آن چیزی است که می‌توانید در دل کویر آرام بیابید؛ چیزی کمه در زندگی‌های شلوغ امروزی گم شده است. بهترین زمان برای کویرگردی و کویرنوردی، فصل‌های پاییز، زمستان و ابتدای بهار است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

عمارت حاج‌آقاعلی، نگین درخشان کویر رفسنجان

عشین _نگین گردشگری کویر مرکزی ایران

حمام روستای پرور _اثری تاریخی با پلان کوهستانی در خطه کویر

نگرانیِ «فرشچیان» برای اصفهان

محمود فرشچیان چهرۀ جهانی هنر نگارگری، در گفت‌وگوی زندۀ تصویری خود با شهردار اصفهان، از او خواست تدابیری بیندیشد تا مسئلۀ بلندمرتبه‌سازی در اصفهان برای همیشه خاتمه یابد، ارگ جهان‌نما از ظاهر زشت خود نجات پیدا کند و مشکل هنرستان هنرهای زیبا نیز حل شود.

شامگاه چهارشنبه (۲۴ دی‌ماه) قدرت الله نوروزی با محمود فرشچیان، ارتباط تصویری برقرار کرد و  این گنجینۀ زندۀ بشری، در فرصت فراهم شده، خطاب به شهردار اصفهان گفت: چشم دنیا به اصفهان است. باید خدا را بابت این نعمتی که نصیب جنابعالی شده شکر کنید و یادگار ماندگاری از خودتان به جا بگذارید؛ در وهلۀ اول از طریق دولت یا مجلس مصوب کنید که برای همیشه بلندمرتبه‌سازی در اصفهان متوقف شود و هیچ‌کس سراغ این کار نرود تا این مسئله برای شهرداران آینده هم موجب زحمت نباشد.

وی یادآور شد: چندین سال پیش هم در اصفهان بلندمرتبه‌سازی می‌کردند و اسناد و فیلم آن موجود است. من دراین‌باره صحبت‌هایی کردم و خوشبختانه کار تا حدی متوقف شد.

فرشچیان تصریح کرد: برای ساختمان «جهان‌نما» که اسم دهان‌پرکنی دارد و بلندمرتبه است، باید فکری کرد تا زشتی ظاهر آن رفع‌ورجوع شود. من دراین‌باره فکر کردم و اگر لطف کنید و مسابقه‌ای بین طراحان کاشی اصفهان برای این مقوله برگزار کنید خوب است.

این هنرمند افزود: می‌شود اطراف آن کرۀ زمین درست کرد و یا با کاشی ابر ساخت و در قسمتی از جرز ستون‌های ارگ جهان‌نما چند پرنده طراحی کرد. امیدوارم عقل جوانان ما بهتر برسد و نقشه زیبایی برای این ساختمان بکشند تا با درایت و راهنمایی شما از این وضع نجات پیدا کند.

در این لحظه، شهردار اصفهان، ثبت هنر نگارگری در فهرست میراث جهانی و همچنین، معرفی محمود فرشچیان را به‌عنوان گنجینۀ زنده بشری از سوی یونسکو، تبریک گفت و خاطرنشان کرد: به این خاطر که از آن‌طرف دنیا این‌گونه برای شهرتان دغدغه دارید از شما سپاسگزارم.

فرشچیان، در پاسخ به این سخن نوروزی اظهار کرد: جان و فکر و ذکر و همۀ هوش و حواس من آنجاست. من همیشه در اصفهان و در ایرانم. من دور نیستم و اینجا هم از خدمتگزاری به وطنم فارغ نیستم.

شهردار اصفهان، بار دیگر حس مسئولیت این هنرمند را تحسین کرد و ادامه داد: یقیناً ما به نقطه نظرات شما اهمیت ویژه خواهیم داد و شنیدم که برای بلندمرتبه‌سازی دغدغه داشتید و نامه‌ای نوشته بودید که البته من هم جوابیه‌ای تقدیم کردم و اطمینان دادم که تا جایی که توان داریم پاسدار میراث تاریخی این شهر خواهیم بود و از آن محافظت خواهیم کرد.

وی افزود: ما این میراث را هویت شهر اصفهان می‌دانیم و باور داریم اگر اصفهان امروز در جهان می‌درخشد و همه آن را به‌عنوان یکی از بهترین شهرها معرفی می‌کنند به خاطر همین داشته‌هاست؛ بنابراین همه باید برای پاسداری از این میراث تلاش کنیم. یقین داشته باشید که ما پاسدار دستاورد گذشتگان و میراث شهریم و قول دادیم حافظ نظم و هارمونی شهر باشیم، بر معانی و مفاهیم هویتی آن تأکید کنیم و از این موضوع هیچ‌وقت کوتاه نیاییم.

نوروزی تصریح کرد: ممکن است گاهی غفلتاً و دور از چشم ما اتفاقاتی بیفتد و این در یک شهر بزرگ ممکن است اما ما حتماً آن‌ها را هم پیگیری می‌کنیم و سعی می‌کنیم این رفتار را که مقابله با تعدی‌هاست، نهادینه کنیم بلکه برای همیشه و در آینده، به‌عنوان رفتاری سنجیده و منطقی مورد قبول قرار بگیرد و تداوم پیدا کند.

blank

شهردار اصفهان یادآور شد: طی دو سه سال گذشته در حوزه‌های مختلف اتفاقات بسیار خوبی در شهر اصفهان افتاده است. ما محور حرکت خود را گردشگری و محیط‌زیست قرار دادیم و روی بسیاری از مسائلی که به شهر هوشمند برمی‌گردد تأکید داشتیم. در حوزه فرهنگی، خوشبختانه موفقیت‌ها و پیشرفت‌های خوبی داشتیم و یقین دارم که این مسیر دل شما و همه اصفهان دوستان را خوش خواهد کرد. امیدوارم که فیلم کارهای انجام‌شده تهیه شود و شما آن را ببینید.

وی ادامه داد: ما طرح پیرایش شهری را در ۱۵ منطقه اصفهان اجرا می‌کنیم به‌این‌ترتیب که در هر منطقه، یک خیابان را به‌عنوان پایلوت انتخاب کرده‌ایم تا پلشتی‌ها و چیزهای زائد آن را حذف کنیم.

فرشچیان پس از شنیدن این اظهارات بیان کرد: اگر شما به فرانسه تشریف ببرید، می‌بینید که اطراف رودخانه «سن» باوجوداینکه زمین‌های گران‌قیمتی وجود دارد، محال است به کسی اجازۀ بلندمرتبه‌سازی داده شود. تمام ساختمان‌های این محدوده کوتاه هستند تا قسمت‌های مهم خودش را نشان بدهد. در اصفهان هم نمی‌دانم بر عهده شماست یا مجلس یا دولت اما مصوبه‌ای باید باشد تا برای همیشه بلندمرتبه‌سازی اطراف زاینده‌رود از بین برود.

شهردار اصفهان پاسخ داد: چشم، حتماً این نکاتی که اشاره کردید مورد توجه قرار می‌گیرد و برای ارگ جهان‌نما نیز کمک کنید که طرحی تهیه شود. البته الان ما روبروی دروازه دولت بیلبورد بسیار بزرگی را طراحی و نصب کردیم که به مناسبت‌های مختلف تغییر می‌کند و هر کس آن را دیده می‌گوید بسیار زیباست. ما برای این ساختمان هم فراخوان می‌دهیم و هر کس هم برای طراحی انتخاب شد، به شما وصل می‌کنیم تا در این رابطه کمکمان کنید.

نوروزی خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که آلودگی بصری شهر را حذف کنیم و به فکر موزه فرش و مینیاتور و تئاتر شهر نیز هستیم.

فرشچیان گفت: امیدوارم نظر لطف و عنایت شما شامل حال هنرستان هنرهای زیبا هم بشود چون بعد از مرحوم بهادری هر کس آمد نتوانست آن را به‌درستی اداره کند.

شهردار اصفهان در این باره اظهار کرد: هنرستان هنرهای زیبا گنجینۀ بی‌نظیری است و اگر اداره کل ارشاد کمک کند ما مشارکت می‌کنیم و این مورد را هم در دستور کار قرار می‌دهیم.

وی، ابراز امیدواری کرد که این گفتگوها تداوم پیدا کند و سخنش را اینگونه پایان داد: امیدوارم بتوانیم شما را در ایران زیارت و در اصفهان، از نگاه شما بیشتر استفاده کنیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

معرفی خانه مشیر الملک اصفهان

خانه جواهری کوهپایه _جواهری در اصفهان

جاجا محور توسعه گردشگری روستایی در اصفهان

درخواست یونسکو برای پاسخ به ۲ ابهام در پرونده ثبت جهانی اورامانات

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از مکاتبه اخیر یونسکو با وزارت میراث فرهنگی در خصوص پرونده ثبت جهانی اورامانات خبر داد.

امید قادری با اشاره به گذشت حدود سه ماه از سفر ارزیاب یونسکو به منطقه اورامانات، اظهار کرد: خوشبختانه تاکنون هیچ ایرادی از سوی یونسکو در پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی طبیعی اورامانات اعلام نشده و تنها اخیرا دو ابهام در این پرونده برای آنها پیش آمده که طی مکاتبه ای با وزارت میراث فرهنگی خواستار پاسخ روشن و قانع کننده ای برای این ابهامات شده اند.

وی افزود: یکی از ابهاماتی که مطرح شده، مسئله “کوچ نشینی” یا “هه‌وار نشینی” در منطقه اورامانات است که یونسکو آن را جزو آداب و رسوم و فرهنگی دانسته که باید حفظ شود، در این راستا درخواست کرده تا تضمین دهیم و مستندات و راهکارهایی ارائه دهیم که این فرهنگ حفظ می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه بحث چگونگی حفظ فرهنگ سنتی مردم اورامانات را از دیگر ابهامات یونسکو در این پرونده دانست و گفت: باتوجه به اینکه منطقه اورامانات هر ساله میزبان گردشگران بسیار زیادی از داخل و خارج از کشور است، بنابراین این ابهام برای یونسکو بوجود آمده که با وجود ورود این حجم ار گردشگر به اورامانات چگونه فرهنگ مردم این منطقه دچار آسیب نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: یونسکو از ما خواسته تا راهکارها و برنامه هایی که برای حفظ فرهنگ مردم این منطقه با این شرایط داریم را بصورت مکتوب به آنها اعلام کنیم.

قادری افزود: جواب ابهامات یونسکو را در روزهای اخیر آماده کرده و  هفته آینده آن را ارسال خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: باتوجه به حساسیتی که یونسکو نسبت به حفظ فرهنگ، آداب و رسوم و بافت سنتی مناطق مختلف دارد، بنابراین باید از این پس برای ایجاد هرگونه تغییر در اورامانات احتیاط کنیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کتیبه تنگی ور در کوه های اورامان

روستای بلبر اورامان

بازدید هوایی ارزیاب یونسکو از حریم ۳۰۳ هزار هکتاری منظر طبیعی اورامانات

بند ماهی‌ بازان شوشتر

بند ماهی‌ بازان یا بند خدا آفرین، یک بند طبیعی در مسیر رودخانه گرگر است که احتمالاً در زمان حفر رودخانه آن را در نظر گرفته اند. (رودخانه گرگر ساخته دست انسان است.) این بند از یک رشته سنگ یکپارچه تشکیل شده و در وسط آن سه دیوار ساخته شده از مصالح وجود دارد که مجرای گذر آب است. پیشینه این پل همانند دیگر بناهای آبی تاریخی شوشتر، به دورهٔ ساسانیان باز می ‌گردد.

این بند به همراه پانزده اثر تاریخی دیگر شوشتر در نشست سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹ (۵ تیرماه ۱۳۸۸) در شهر سویل اسپانیا، با احراز معیارهای ۱، ۲ و ۵ با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسیده است. بند ماهی بازان در فهرست آثار ملی ایران نیز به شماره ۴۲۰۷ به ثبت رسیده است.

بند ماهی بازان بر روي صخره ماسه سنگي و نزديكي روستاي گاوميش آباد و در شرق شهر باستاني دستوا پايتخت ايلمائيد ها قرار دارد كه نام قبلي آن خدا آفرين بوده است.

این بند محققا برای بالا آوردن فشار آب و بالا نگهداشتن سطح آب در نظر گرفته شده و همچنین پل ارتباطی با شهر باستانی دستوا نیز بوده است.

این سازه که بصورت جنوب شرقی- شمال غربی است با نامهای ماهی بازان، خدا آفرین و سه پایه شناخته می شود و دارای طول پانصد متر، عرض دو متر و ارتفاع تقریبی دو متر می باشد.

در ساخت این بند از بستر صخره ای طبیعی محل استفاده شده است. بر روی این بند که از رشته ای از سنگ های ماسه ای تشکیل شده آثار چرخش آب بطور طبیعی نمایان است و زیبایی خاصی بوجود آورده است.

در قسمت مرکزی این بند سه پایه پل وجود دارد. وجود این پایه ها نشانگر این است که این مکان یک پل بوده که پایه ها و دهانه های آن از بین رفته است.

در تحفه العالم نیز وجه تسمیه خدا آفرین را اینگونه شرح می دهد: در گذشته هر بنایی که ساختمان آن از صخره های طبیعی سطح زمین بود، خدا آفرین نامیده می شد.

ویژگی بند ماهی بازان
بند ماهی بازان محققاً برای بالا آوردن فشار آب و بالا نگهداشتن سطح آب بوده و رشته سنگی وسط درهٔ مصنوع را طوری مرمت کرده‌ اند که در هر کجا حفره‌ ای یا سنگ غیر مقاومی بوده آن را گرفته و تبدیل به صخره و دیوار مقاومی در برابر فشار آب کرده است و بر فراز آن دیواره‌ هایی برای جلوگیری از آب ساخته ‌اند که اکنون دو قسمت این دیوارها باقی مانده است، یک قسمت تقریباً در منتهی الیه بازوی شرقی رودخانه که دیواری است مرکب از دو قطعه موازی به ارتفاع یک و نیم متر پابرجاست و قسمت دیگر تقریباً در اواسط بند قرار گرفته و مرکب از سه دیوار موازی است که بستر رودخانه را بطور عمودی قطع می ‌کنند و سه مجرای آب آنها را از یکدیگر جدا می ‌سازد، ارتفاع تقریبی دیوارها کمابیش بین دو تا چهار متر باقی مانده است.

در اوائل بند یعنی در منتهی الیه غربی بند آثار چند کانال کوچک که به صورت یک جوی با عرض نیم متر در سنگ بریده ‌اند باقی مانده است. با توجه به آثاری که چند قدم پایین‌ تر از این قسمت و در جنوب آن واقع است معلوم است که اینجا سدی به فرم سدهای نعل اسبی بوده که دو انتهای آن کوتاه ساخته می‌ شد تا فشار جانبی آب ابتدا و انتهای سد را بیشتر از سایر قسمت ‌ها تحت فشار قرار ندهد و موجب شکستن آن نگردد.

نقش‌ های ایجاد شده توسط آب بر روی تخته سنگ در جلگه خوزستان بی سابقه نیست و نمونه‌ های از آن در بند بهمن دشت بزرگ بلوک عقیلی نیز قابل مشاهده است. در طول سد آبراهه‌ هایی که معلوم است جای دریچه و محل ریزش آب سد به قسمت سفلای آن بوده مشاهده می شود. سبک معماری سد شبیه سدهای ساسانی است که مانند بیشتر سدهای منطقه هم برای انباشتن آب و هم برای عبور و مرور مورد استفاده قرار می ‌گرفته و از روی آن می ‌توانستند از شهر یا منطقه دستوا به منطقه دیگررفت و آمد کنند.

برخی از مورخین احتمال می‌ دهند اراضی معروف به ماهی بازان همان مکان قدیمی شهر دستوا بوده که شامل آثاری از دوره‌ های الیمائید، پارت و ساسانی است و مدارج پیشرفت و تمدن را تا صدر اسلام طی نموده و از آن پس شاید به علت خراب شدن سد اصلی و آمدن سیل بصورت ویرانه‌ای در آمده و متروک گشته و تا کنون نیز مسکون نگردیده است.

موقعیت مکانی:
بند خدا آفرين در جنوب شوشتر بر روي رود گرگر و در اراضي شهر تاريخي دستوا قراردارد.

مرتبط:

مرمت خانه تاریخی مقدم شوشتر

مسجد جامع شوشتر

سازه‌های آبی شوشتر از شاهکارهای فنی مهندسی اعصار کهن