امارات با ورود بدون ویزای شهروندان اسرائیلی موافقت کرد

وزارت خارجه امارات با معافیت شهروندان اسرائیلی از اخذ ویزا موافقت و اعلام کرد، این قانون از ۳۰ روز دیگر اجرا خواهد شد.

به نقل از سایت “آی۲۴ نیوز” گابی اشکنازی، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با اشاره به موافقت ابوظبی با معافیت شهروندان اسرائیلی از اخذ ویزا و امکان ورود بدون ویزای آنها به خاک امارات از ۳۰ روز دیگر، گفت: تایید این توافقنامه در واقع گامی مهم در اجرای کامل و سریع توافقنامه‌های متعددی است که در این روزها با امارات، بحرین و مراکش حاصل شده و دوست دارم در اینجا از کارمندان وزارت خارجه که با سرعت در راستای تقویت روابط با این کشورها تلاش می‌کنند، تشکر کنم.

ابوظبی پیش از این ویزاهای موقت گردشگری را برای شهروندان اسرائیلی صادر می‌کرد تا اینکه توافقنامه معافیت متقابل درخواست و صدور ویزا میان دو طرف امضا شد.

توافق وزارت خارجه امارات و همتای اسرائیلی آن با معافیت متقابل اخذ ویزا در تاریخ ۲۲ ماه دسامبر گذشته برای شهروندان اماراتی که قصد سفر به اراضی اشغالی را داشتند، وارد مرحله اجرا شد و آنها توانستند بدون ویزا به تل‌آویو سفر کنند و در هر نوبت سفر حداکثر ۹۰ روز آنجا بمانند.

عمر غباش، معاون وزیر خارجه امارات در امور فرهنگی و دیپلماتیک در این رابطه گفت: این مساله نشان دهنده تمایل دو طرف به تقویت روابط و فرصت‌های همکاری مورد نظرشان است و افق‌های جدیدی از همکاری را در منطقه ایجاد می‌کند.

غباش تاکید کرد: معافیت متقابل اخذ ویزا تاثیرات مثبت متعددی بر بخش‌های گردشگری، تجارت، سرمایه‌گذاری و دیگر زمینه‌ها خواهد داشت و پایه‌های همکاری مشترک میان دو طرف را تقویت خواهد کرد.

امارات و رژیم صهیونیستی سپتامبر گذشته در واشنگتن توافق سازشی را برای عادی‌سازی روابط خود به امضا رساندند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

وزیر گردشگری اسرائیل: اسرائیلی‌ها مشتاق سفر به امارات هستند

امارات صدور روادید برای شهروندان ۱۳ کشور را متوقف کرد

رفت‌وآمد ایرانی‌ها به امارات متوقف شد؟

ایجاد نخستین خانه موزه تمبر ایران در تبریز

مدیرکل پست آذربایجان‌ شرقی از ایجاد نخستین خانه موزه تمبر ایران در تبریز خبر داد.

محمد پوربزرگ در دیدار با مدیرکل میراث فرهنگی استان، با اشاره به پیگیری و پیشنهاد ایجاد نخستین خانه موزه تمبر ایران در خانه مجتهدی‌های تبریز توسط وزیر محترم ارتباطات، گفت: با توجه به پیشینه تاریخی و فرهنگی تبریز و هم‌چنین فعالیت موزه‌های غنی و متنوع در این کهن شهر، به پیشنهاد وزیر محترم ارتباطات و فناوری نخستین خانه موزه تمبر ایران در خانه مجتهدی‌های تبریز ایجاد خواهد شد.

وی با بیان این‌که ایجاد خانه موزه تمبر ایران، با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی استان محقق خواهد بود، گفت: خانه موزه تمبر ایران در خانه تاریخی مجتهدی‌ها که قدمت آن متعلق به دوره قاجار بوده و در بافت جهانی و تاریخی کهن شهر قرار دارد، پس از تهیه و آماده سازی محتوای موزه ایجاد خواهد شد.

وی اظهار کرد: در راستای راه اندازی خانه موزه تمبر ایران، ۱۷۰۰ تمبر ملی و بین المللی برای به نمایش درآمدن در این محل آماده شده و پس از آماده سازی این خانه تاریخی به نمایش در خواهد آمد.

احمد حمزه زاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی نیز در این نشست با اعلام آمادگی برای تسهیل روند راه اندازی خانه موزه تمبر ایران، گفت: خانه‌موزه‌ها مکان‌هایی هویت ساز، روزآمد و پویا در فضای شهری محسوب می‌شوند که دارای ظرفیت‌های پژوهشی و آموزشی پیرامون موضوعات محوری هر موزه نیز هستند، لذا با ایجاد خانه موزه تمبر ایران، فرصت آشنایی و پژوهشی با مجموعه تمبرها که سفیر فرهنگی جوامع هستند، فراهم خواهد شد.

به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، وی اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی آماده است تا در راستای راه اندازی خانه موزه تمبر ایران، در مراحل تهیه محتوا، آماده سازی و ساماندهی خانه تاریخی مجتهدی‌ها با اداره کل پست استان اقدامات لازم را انجام دهد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

باغ گلستان _باغ گل تبریز

قاری کورپوسو _پل چراغ تبریز

دمشقیه _یادگار فراموش‌شده تبریز دوره ایلخانی و آل‌جلایر

چه تصویری از گردشگری ایران نشان داده‌ایم؟

خانه‌نشینیگردشگران جهان به یک سال رسید، کشورها اما دست از رویابافی برنداشته‌اند، رقبای تازه نفس به میدان آمده‌اند و گردشگران را به ماجراجویی‌های مجازی دعوت کرده‌اند، اما گردشگری ایران در این یک سال چه تصویری از خود نشان داده است؟ برخی می‌گویند آهنگ سکوت ایران در دنیای گردشگری آزاردهنده شده است.

عربستان، ازبکستان، عمان، امارات، جمهوری آذربایجان و ترکیه، از جمله کشورهای اطراف ما هستند که در تنفس یک ساله کرونا خود را از زوایه دیگری به گردشگران معرفی کرده‌اند و در فهرست انتظار سفرهای بعد از کووید قرار گرفته‌اند. توجیه ایران برای غیبت‌های بین‌المللی معمولا نداشتن بودجه تبلیغات است. معاون گردشگری هم این موضوع را تایید کرده است.

مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری هم تقریبا چنین نظری دارد و در مخالفت با آن عده است که معتقدند ایران از تنفس کرونا برای ترمیم چهره خود در دنیای گردشگری بهره‌ای نبرده است. محمد قاسمی از تصمیم ایران برای حضور در نمایشگاه‌های مجازی آلمان و چین، پس از یک سال غیبت خبر می‌دهد و از دیدارهای مجازی ایران با مقامات گردشگری برخی کشورها و توافق‌های تازه برای تعامل بیشتر بعد از دوران کرونا، سخن می‌گوید.

تصویر ایران پیش از شیوع کرونا خدشه‌دار شده بود، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع در زمستان گردشگری برنامه ضربتی را آماده کرده بود تا آن زخم را ترمیم کند، برنامه‌ای که هرگز اجرا نشد. بهانه، شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ستاد کرونا برای سفرهای بین‌المللی و داخلی بود. از سوی دیگر، بسیاری از فعالان گردشگری ایران خوش‌بین بودند درد جهانی کرونا، غم تنش‌های سیاسی را کم کند اما چنین نشد. بسیاری از کشورها اکنون، ایران را در زمره مقاصد پرخطر به لحاظ شیوع کرونا قرار دادند و ماجراجویی‌های رییس‌جمهور آمریکا در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس را پای ناامنی در ایران نوشته‌اند.

محمد قاسمی ـ مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری ـ در پاسخ به این پرسش که چه کرده‌ایم تا این ذهنیت تغییر کند، به ایسنا می‌گوید: دستور کار اصلی ما این است که علاوه بر بازاریابی دهان به دهان (Word-of-mouth marketing)، در نمایشگاه‌های بین‌المللی معتبر و نشست‌های تخصصی با مقامات دولتی و خصوصی گردشگری کشورها حضور داشته باشیم؛ اولویت هم با کشورهای همسایه است.

وی اضافه می‌کند: قصد داریم تا جایی که می‌توانیم از شبکه‌های مجازی مثل ITB آلمان و حتی نمایشگاه گردشگری تهران برای تبلیغ ایران استفاده کنیم. در کنار آن نشست‌های دو جانبه مجازی را با مقامات گردشگری کشورها ترتیب داده‌ایم، مثلا با عمان و افغانستان که به نتایج خوبی رسیده‌ایم و قصد داریم سطح تعاملات با دو کشور را مشخصاً در حوزه گردشگری سلامت افزایش دهیم. جمهوری ارمنستان، ترکیه، عراق، چین، هند و دیگر کشورهای همسایه اهداف بعدی ما برای مذاکرات دو جانبه مجازی است که درخواست ایران با این کشورها مطرح شده. با بعضی از آن‌ها نشست تخصصی برگزار می‌کنیم و با برخی دیگر کمیته فنی مشترک تشکیل خواهیم داد.

قاسمی درباره تمرکز و اولویت بخشیدن به کشورهای همسایه برای بازاریابی و تبلیغات گردشگری، می‌گوید: نتیجه تحقیقات و مطالعات جدید نشان می‌دهد باور کشورها بر این است که با بازگشایی مرزها و عادی شدن رفت و آمد گردشگران، سفر به کشورهای همسایه، انتخاب مسیرها و اقامت‌های کوتاه در کنار فعالیت‌های اکوتوریستی، در اولویت نخست قرار خواهد گرفت.

قاسمی، انگیزه حضور در نمایشگاه مجازی آلمان را نیز معرفی مقصد ایران می‌داند و اظهار می‌کند: سعی کرده‌ایم حضور ایران در این نمایشگاه مهم به شکلی باشد که به عنوان مقصد سفر مطرح شود. آژانس‌هایی هم که قصد شرکت در نمایشگاه آلمان را دارند تحت نام و لوای ایران حضور پیدا می‌کنند. به هر حال این تجربه نخست ایران است، هرچند که نمایشگاه‌های مجازی در کل جهان موضوعی جدید است و خیلی از کشورها سابقه آن را نداشته‌اند. برای اینکه حضور منسجم و کم نقص‌تری داشته باشیم، براساس یافته‌های بدست آمده از ITB برلین، وبیناری را پیرامون چگونگی حضور در این رویداد مجازی با مشارکت جامعه گردشگری الکترونیک برگزار کردیم که تعداد قابل توجهی از صاحبان کسب و کارهای گردشگری کشور در آن حضور داشتند. این وبینار به طور تخصصی به تشریح انواع غرفه­‌های نمایشگاه، امکانات تبلیغاتی مختلف در یک نمایشگاه مجازی، شیوه‌های نوین بازاریابی برخط،   روش‌های مذاکره در محیط مجازی، شبکه‌سازی با همتایان کاری و … پرداخت.

او معتقد است، علاوه بر حفظ تداوم حضور مستمر در مهمترین رویدادهای گردشگری دنیا و به یادآوری نام ایران در حافظه بازار جهانی گردشگری، مهمترین مزیت شرکت ایران در نمایشگاه‌های مجازی نظیر آلمان، اثر روانی مثبت آن است که نوعی خوش‌بینی نسبت به آینده را در سطح بین‌المللی القا می‌کند. به همین دلیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصمیم گرفت بودجه مربوط به حمایت از تشکل‌های حرفه‌ای بخش خصوصی را در این راه مصرف کند.

قاسمی می‌گوید: سال گذشته رقمی بالغ بر ۹۰۰ میلیون تومان به جامعه تورگردانان ایران برای انجام تورهای آشناسازی و برگزاری نشست‌های B2B و هفته‌های گردشگری پرداخت شد اما با شرایطی که کرونا پیش آورد، امکان برگزاری چنین رویدادی وجود نداشت.  بنابراین هماهنگی‌های لازم برای تغییر محل هزینه‌کرد آن به نمایشگاه‌های مجازی بعمل آمد که در نتیجه قرار شد با آن اعتبار در نمایشگاه‌های مجازی مثل آلمان شرکت کنیم.

او درباره محل هزینه‌کرد اعتباری که به مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در اختیار انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران قرار گرفته است نیز توضیح می‌دهد: محل مصرف این بودجه‌ها مشخص است و بر اساس اعلام آمادگی انجمن مذکور سعی می‌کنیم در اولین فرصت آن را در قالب فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی برای معرفی ایران هزینه کنیم.

مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری با اشاره به برنامه ایران برای حضور در نمایشگاه مجازی COTTM چین و بازاریابی و تبلیغاتِ با اولویت در این کشور، می‌گوید: این نمایشگاه همان‌طور که از نامش بر می‌آید ـ بازار سفر و گردشگری خروجی چین ـ با رویکرد اعزام گردشگران چینی برگزار می‌شود و از این حیث برای ایران بسیار مناسب است. در این نمایشگاه آژانس‌هایی حضور دارند که تخصصشان اجرای تور در خارج از کشور است و چه بهتر که ایران برای شرکت در نمایشگاه چین برنامه‌ریزی و هزینه کند. ما سعی می‌کنیم با استفاده از درس آموخته‌های حاصل از تجربه حضور در نمایشگاه آلمان و بهره‌برداری از نقاط قوت و ضعف مربوطه برای نمایشگاه چین، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام دهیم.

قاسمی در پاسخ به این پرسش که با توجه به ضعف تبلیغات بین‌المللی و تولید محتوای گردشگری ایران، چه محتوایی مناسب با نمایشگاه‌های مجازی آماده شده که تصویر و هویت ایران را به درستی نشان دهد، می‌گوید: تفاوت عمده نمایشگاه‌های مجازی با فیزیکی در رویکرد آن‌ها است. نمایشگاه‌های مجازی بیشتر حالت B2B دارد، بنابراین توانمندی بخش خصوصی در آن مهمتر جلوه می‌کند. آن‌ها هستند که حسب موضوع و بر اساس همتاسازی محصولات خود با تقاضای بازار تولید محتوا می‌کنند. البته دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری نیز محتواهای متعددی به شکل نسخ دیجیتالی اقلام تبلیغاتی، ویدیوها، کلیپ‌های کوتاه، تیزرها، موشن‌گرافی‌ها، انیمیشن‌ها و عکس‌هایی را موضوعات مختلف نظیر میراث جهانی، اکوتوریسم، گردشگری سلامت، گردشگری مذهبی و همچنین گردشگری هوشمندانه و مسؤولانه در همزیستی با کرونا آماده کرده است که آن‌ها را در فضای نمایشگاهی مورد به کار خواهد گرفت و اتفاقا یکی از انگیزه‌های ما برای راه‌اندازی کمپین «عید بهاره چین» در همین راستا و برای تولید و گردآوری محتوای چینی‌زبان بوده که در فضاهای مجازی و نمایشگاهی از آن‌ها استفاده شود. با این وجود، رویکرد اصلی نمایشگاه‌های مجازی مبتنی بر توانمندی بخش خصوصی است و لازم است آن‌ها قوی‌تر ظاهر شوند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

پیگیری برقراری خطوط هوایی مثلث طلایی گردشگری

کرونا صنعت گردشگری را زمین‌گیر کرد

جنس گردشگری تبریز باید از نوع فرهنگی باشد

لغو برنامۀ پرحاشیۀ خانه صفوی

برگزاری سمینار «معجزۀ اینستاگرام» در خانه صفوی اصفهان، با حضور سخنرانی که تصاویر جنجالی او چندی پیش، حین ماجراجویی در منطقه باستانی تاسوکی منتشر شده بود، پیرو طرح انتقاداتی از سوی دوستداران میراث فرهنگی، لغو شد.

آذرماه سال جاری یکی از فعالان اینستاگرامی که خود را جهانگرد، مدرس و مشاور معرفی می‌کند، با انتشار عکس‌هایی غیرمعمول از تکه‌های استخوان و اشیای مربوط به یک گور باستانی در منطقۀ «تاسوکی» سیستان و بلوچستان، خشم دوستداران میراث فرهنگی را برانگیخت؛ تا جایی که انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران با صدور بیانیه‌ای خواستار برخورد با این «بلاگر هنجارشکن» شد و نوشت: «تصرف در آثار تاریخی و دست‌زدن به الحاقات باستانی و محیط زیستی پیرامونی هر اثر باستانی، خط قرمزی است که راهنمایان گردشگری خود را ملزم به رعایت کامل آن می‌دانند. انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران ضمن محکوم کردن حرکت سخیف صورت گرفته توسط یکی از این افراد به‌اصطلاح اینفلوئنسر در یکی از سایت‌های گردشگری استان سیستان و بلوچستان که موجب ناراحتی افکار عمومی شده، برائت راهنمایان گردشگری را ازاین‌گونه اقدامات حقیر اعلام کرده و از مراجع ذی‌صلاح تقاضای رسیدگی جدی به این موضوع را دارد. امیدواریم پس‌ازاین آبروی ارزشمند راهنمایان گردشگری این‌چنین بازیچه افراد نالایق قرار نگیرد.»

اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان نیز در واکنش به انتقادها با بیان اینکه هیچ‌گونه حفاری در این پهنه انجام‌نشده و آثار موجود در فیلم و عکس‌های انتشاریافته، در دسته آثار و شواهد فرهنگی سطحی قرار می‌گیرند، این حرکت خودسرانه را تقبیح، محکوم‌ و اعلام کرد که پیگیری امور قضایی را برای خود محفوظ می‌داند.

روز گذشته (پنجشنبه ۲۵ دی ماه) با انتشار پوستری که خبر از برگزاری یک سمینار در خانه صفوی اصفهان با سخنرانی همین بلاگر هنجارشکن را می‌داد، انتقاداتی از سوی دوستداران میراث فرهنگی در فضای مجازی مطرح شد و پیرو همین امر محمدرضا قانعی، مدیر خانه صفوی گفت: این برنامه توسط یکی از بخش‌های خانه صفوی برای روز جمعه هماهنگ شده بود و مسئول مرتبط نیز اطلاعی از سابقۀ سخنران نداشت، به همین دلیل به‌محض آگاهی از چندوچون ماجرا، این نشست را لغو کردیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

ایران به روایت توریست‌های صربستان

تورهای غیرمجاز تهدیدی برای حیات گردشگری

قلعه سب _سالم ترین قلعه ی سیستان و بلوچستان

از سند عقد ملک الشعرای بهار تا قالیچه اسطرلاب

جدیدترین جلسه شورای ملی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی منقول، قالیچه اسطرلاب و سند عقد ملک الشعرای بهار را در فهرست آثار ملی کشور ثبت کرد.

در آخرین جلسه شورای ملی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی منقول که ۶۵ اثر تاریخی منقول را از استان های لرستان، آذربایجان  غربی، گیلان، تهران، سمنان و مرکزی به فهرست آثار ملی کشور اضافه کرده است، آثاری مانند دست نوشته های ملاصدرا و شمایل حضرت رسول (ص) از اموال موجود در آستان شاهچراغ شیراز، صندوق و در چوبی امامزادگان زید بن علی، قاسم و زید از اموال وقفی استان لرستان، سنگ تعمیر بنای امامزاده عون ماسوله، صندوق چوبی بقعه سلیمان داراب رشت در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند.

پرهام جانفشان – مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تهران – درباره آثار ثبتی استان تهران اعلام کرد: درجلسه شورای ملی ثبت آثار تاریخی و ‌فرهنگی منقول، ۲۴ اثر از استان تهران شامل ۱۶ اثر از موزه ملی فرش ایران و ۸ اثر از مجموعه باغ نگارستان در فهرست میراث‌منقول ثبت ملی شد.

او با بیان این که آثار ثبت شده از موزه ملی فرش ایران ۱۶ فرش ممتاز و نفیس شامل فرش، قالی، گلیم و نمد از دوره‌های صفوی و قاجار است، ادامه داد: از مجموع هشت اثر ثبت شده از باغ نگارستان ۶ سند و دو تابلو نقاشی در فهرست میراث‌منقول ثبت‌ملی شد که چهار سند از شش سند ثبت شده متعلق به ملک‌الشعرای بهار است که توسط خانواده ایشان به دانشگاه‌تهران و باغ‌نگارستان اهدا شده است.‌

وی با اشاره به این که از مجموع ۸ اثر ثبت شده از باغ نگارستان ۶ سند و دو تابلو نقاشی در فهرست میراث‌منقول ثبت‌ملی شد، اظهار کرد: چهار سند از شش سند ثبت شده متعلق به ملک‌الشعرای بهار است که توسط خانواده این شاعر به دانشگاه‌تهران و باغ‌نگارستان اهدا شده است.‌

از سند عقد ملک الشعرای بهار تا قالیچه اسطرلاب

قالیچه اسطرلاب یا «منطقه البروج» باقی مانده از سده ۱۳ قمری، یکی از زیباترین بافته های اصفهان است که طرح آن از نادرترین طرح ها به شمار می رود. طرح این قالیچه لچک ترنج و ترنج مرکزی به شکل دایره است و نمادها و اسامی ماه ها و سال های مختلف روی آن به سه زبان فارسی و ترکی و عربی بافته شده است. نمادها نشات گرفته از تقویم نصرانی قدیم است.

 

سرترنجِ بالا، با صورت زنی نمادی از خورشید را نشان می دهد و سرترنجِ پایین نشانگر ماه است و در چهار گوشه قالیچه چهار نماد از چهار سیاره منظومه شمسی (مشتری، عطارد، زهره و مریخ) قرار دارند در متن قالیچه چند ابرچینی یا اسلیمی ماری دیده می شود. در دو گوشه بالای قالیچه دو کتیبه با مضمون کارخانه قالیبافی و محمد تقی بانکی که دومی به صورت معکوس بافته شده است. حاشیه اصلی به رنگ لاکی است و کتیبه هایی با نقش بازوبندی روی ان ها بافته شده است این حاشیه بین شش حاشیه فرعی باریکتر قرار گرفته است.

فرش «کلگی» نیز یکی دیگر از آثار موزه فرش ایران است که در این شورا در فهرست آثار منقول کشور ثبت شده است که محل بافت آن اصفهان – هرات ذکر شده است. این فرش در دوره صفوی و در اواخر قرن دهم قمری بافته شده است.

از سند عقد ملک الشعرای بهار تا قالیچه اسطرلاب

سند عقد ملک الشعرای بهار و سند انتصاب وی در وزارت فرهنگ از جمله اسناد سند شده در فهرست آثار ملی منقول کشور متعلق به ملک الشعرای بهار هستند که در باغ موزه نگارستان نگهداری می شوند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

موزه آقاخان _نمایش تمدن شکوهمند اسلامی در دل تمدن غرب

داستان‌های جذاب مذهبی در تابلوی نقاشی قهوه‌خانه‌ای موزه گرمابه سمنان

جنجال بر سر تغییر لوگوی موزه هنرهای معاصر

روستای‌ الگن پایلوت بوم‌گردی در کهگیلویه و بویراحمد می شود

رئیس پژوهشگاه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کشور در بازدید از روستای الگن در شهرستان کهگیلویه گفت: با توجه به ظرفیت‌های شناسایی شده روستای‌ الگن پایلوت بومگردی در کهگیلویه و بویراحمد می شود.

 بهروز عمرانی در بازدید از بنیاد الگن در کهگیلویه اظهار کرد: برای توسعه بومگردی در این روستا تفاهم نامه چهارجانبه‌ای ما بین پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور، موسسه سفیران امید چاروسا (بنیاد الگن)، اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان و شرکت مهندسان مشاور عمارت خورشید با هدف احیای روستای الگن کهگیلویه و بویراحمد و جنگل‌های بلوط زاگرس منعقد شده است.
وی افزود: بر اساس مصوبات این تفاهم‌نامه از توان ‌گروه‌های پژوهشی، نیروهای داوطلب و ساکنان بومی روستای الگن و سکونتگاه های همجوار آن در احیای ساختارهای طبیعی، فرهنگی و میراثی طبیعی این روستای استفاده می شود.
رئیس پژوهشگاه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور از آمادگی خود را برای همکاری در خصوص ثبت روستا در فهرست ملی و همچنین حمایت‌های علمی و پژوهشی درباره آموزش و احیای هنرهای سنتی و مطالعات مردم شناسی این منطقه خبرداد و گفت: مرمت بناهای تاریخی و خانه‌های روستایی منطقه و همچنین فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم گردشگری پایدار و مبتنی بر بومگردی از دیگر مصوباتی است‌که باید حتما در این مطقه اجرایی شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این بازدید با اشاره به حمایت‌های دولت ‌تدبیر و امید در ایجاد زیر ساخت‌های گردشگری روستایی استان گفت: خوشبختانه دولت حمایت‌های خوبی به توسعه گردشگری روستایی در استان داشته است.

صفایی با بیان اینکه با حمایت پژوهشگاه وزارت میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی کشور اقدامات خوبی در روستای الگن شهرستان کهگیلویه صورت‌گرفته است بیان کرد: با اتمام اقدامات مرمتی و احیای بناهای تاریخی شاهد رشد و شکوفایی صنعت‌گردشگری در این روستا خواهیم بود.

وی افزود: احیای برخی آداب و رسوم و سنت‌ها، راه اندازی بومگردی در روستای الگن از دیگر برنامه‌های مهم اداره‌کل در این روستا است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

سفر به سرزمین برف و آفتاب/قاب زیبای پاییزی در کهگیلویه و بویراحمد

زیباسازی راهی برای رونق گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد

حمایت از سرمایه گذاران بخش گردشگری کهگیلویه و بویراحمد

سهم لرستان از صنعت گردشگری ناچیز است

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی گفت: سهم لرستان از صنعت گردشگری ناچیز است.

دکتر یحیی ابراهیمی  اظهار کرد: نزدیک ۴۰ سال بوده که به لرستان توجه خاصی نشده است.

وی یکی از مشکلات شهرستان سلسله و دلفان را نبود کارخانجات صنعتی عنوان کرد و با اشاره به اینکه شغل اصلی اهالی این دو شهرستان کشاورزی و دامپروری است، بیان کرد: زیرساخت لازم برای استحصال آب در این دو شهرستان وجود ندارد تا بتوانیم با صنعتی کردن این دو مقوله سطح درآمدزایی این مردم چند برابر شود.

ابراهیمی افزود: علیرغم اینکه روستاهای این شهرستان‌ها آبیاری شدند اما بازهم شاهدیم که برخی مناطق روستایی را با تانکر آبرسانی می‌کنند.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی  مطالبه به حق اهالی این دو شهرستان را آب دانست و با بیان اینکه مردم این دیار با مشکلات جاده‌ای نیز مواجه هستند و در سرمای زمستان جاده بسیاری از روستا بسته می‌شود، تصریح کرد: در شهرستان دلفان ۳۶۰ کیلومتر و در شهرستان سلسله ۱۲۰ کیلومتر جاده خاکی و شوسه وجود دارد.

وی عنوان کرد: حتی در این دو شهرستان جاده‌های بین شهری وضعیت مطلوبی ندارند.

ابراهیمی با انتقاد از اینکه در این شهرستان دو سد تعریف که مطالعات سد ده پهلوان در حال انجام است، اظهار کرد: عملیات اجرایی سد تاج امیر به دلیلی مشکلاتی متوقف شده و چنانچه این موانع مرتفع شوند عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

رئیس مجمع نمایندگان لرستان با اشاره به اینکه استان یکی از پول سازترین صنایع در دنیا گردشگردی است و لرستان به لحاظ داشتن جاذبه و پتانسیل لازم می‌تواند در این صنعت حرفی برای گفتن داشته باشد، گفت: متاسفانه سهم استان از این صنعت ناچیز است و باید با کمک مسئولین بتوانیم صنعت توریسم و گردشگری را در این دیار رونق دهیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آبشارهای لرستان را بشناسید

آبشار وارک لرستان

دره خزینه _گنجینه تاریخی لرستان

سفری به آبشار آق سو در دل جنگل های گلستان

چشمه آق سو یا همان آق سو كلاله در كنار آبشار پلكانی آق سو كه همگی در جنگل های ملی” گلستان” قرار گرفته اند از پر گردشگرترین مناطق شمال كشور می باشند.

معرفی آبشار آق سو در شمال کشور

گلستان استانی بسیار خوش آب و هوا در عین حال بسیار سرسبز و خرم در میان استان های شمال ایران است. هر چند این استان شمالی کشور دریا ندارد اما بخاطر آب و هوای مطلوبش در فصل تابستان و جنگل و آبشارهای بسیار زیبایش گردشگران بسياري را در فصل های مختلف سال به سوی خود می کشاند. شهر” گرگان” در مركز این استان از زیباترین شهر های جنگلی كشور است.

جاذبه های گردشگری استان گلستان کم نیستند در این بین آبشارهای گلستان بسیار چشم نوازند.

در این مقاله گردشگری از بیتوته سفر میکنیم به استان جنگلی و سرسبز” گلستان” و به آبشار جذاب و دیدنی آق سو در جنگل گلستان كه از جمله آبشار های پلكانی و كم نظیر كشور می باشد.

چشمه آق سو یا همان آق سو كلاله در كنار آبشار پلكانی آق سو كه همگی در جنگل های ملی” گلستان” قرار گرفته اند از پر گردشگرترین مناطق شمال كشور می باشند.

آبشار آق سو در مرز استان های گلستان و خراسان شمالی واقع شده است و یکی از آبشارهای خزه ای ایران به حساب می آید. آبشار آق سو در مسیر رودخانه چشمه گلستان و درست قبل از تونل گلستان واقع شده است.

حوضچه های طبیعی این آبشار به صورت طبیعی و پله ای آب را از سرچشمه آبشار به انتهای مسیر می رساند. میزان دبی آب این آبشار ۳۰ لیتر بر ثانیه است. این آبشار در آخر وارد رودخانه مادرسو شده و به گرگان رود می ریزد.

این آبشار به فرم پله ای در مسیر رودخانه به صورت طبیعی ایجاد شده است. ترکیب صخره های خوش فرم خزه ای با آب زلال این آبشار، جلوه ای دیدنی به آن داده است. آب از بالادست آبشار بر روی سنگ ها و جلبک های رنگین می غلتد و به پایین می آید.

آبشار آق سو در تمام فصل های سال آب دارد و حتی در فصل کم آبی هم، تماشایی است. در پای آبشار، فضایی غارمانند ایجاد شده که آب درون آن جاریست. مسیر آب به تنگه ای باریک با صخره های بلند می رسد که برای عبور از آن باید وارد رودخانه شد و دل و جان را به آب زد.دیواره های بلند و شگفت انگیز این تنگه، شما را به پیش می کشاند.

مردم شرق استان گلستان از این آبشار به عنوان یکی از تفرجگاه های خود استفاده می کنند.

از آبشار آق سو كه گذر كنیم و مسیر خود را به سمت شهر” كلاله” ادامه دهیم، در ۷ كیلومتری شهر” كلاله” به یكی دیگر از جاذبه های كم نظیر این استان می رسیم. چشمه آق سو از پر آب ترین چشمه های این استان است كه آب مصرفی شهر” كلاله” نیز از آن تامین می شود. چشمه ای جوشان در میان درختان سرسبز و سر به فلك كشیده، كه منطقه ای پر جاذبه را برای گردشگران آماده كرده است.

آبشار آق سو

آق سو به چه معناست؟

آق سو به معنی آب سپید، تشکیل شده از دو کلمه ترکی آق به معنی سپید و سو به معنی آب است. احتمالا دلیل نامگذاری این آبشار به دلیل رنگ سپیدی می باشد كه آب از خود به نمایش می گذارد. شاید علت این رنگ سفید شدت آب در هنگام سرازیر شدن از آبشار به پایین و تبدیل آب به كفی سفید رنگ می باشد.

blank

آدرس دقیق آبشار آق سو

چشمه آق سو در فاصله هفت کیلومتری کلاله، در استان گلستان قرار دارد و یکی از پرآب ترین چشمه های این استان به شمار می رود. در نزدیکی چشمه، آبشار آق سو با ارتفاع ۷۰ متر واقع شده است.

آبشار آق سو، به فاصله ۴۲ کیلو متری از شهر گالیکش و در انتهای شرق پارک ملی گلستان واقع است.

پارک ملی گلستان، قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی بی نظیر برای حیات وحش است که ۱۳۵۰ گونهٔ گیاهی و ۳۰۲ گونهٔ جانوری، از جمله نیمی از گونه های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع مساحت خود جای داده است.

همچنین در این پارک رودخانه های متعددی جریان دارد و بیش از ۲۱ دهنه چشمه در آن شناسایی شده است که مهمترین آنان را میتوان رودخانه مادرسو، زاو، قرتو، چشمه های گلشن، گلستان، جانو، سردارخانه، دوشان، آق سو، کرکولی اسم برد.

اما برای رسیدن به آبشار آق سو، مدت كوتاهی نیاز به یك پیاده روی ساده و لذتبخش می باشد. یكی از مزایای این منطقه گردشگری، بكر و دست نخورده بودن آن است، تا جایی كه اگر در كنار تونل” گلستان” كمی دقت نشود مسیر این آبشار را نمی توان یافت.

در مسیر راه آبشار آق سو به رودخانه ای برخورد می کنید که باید از درون رودخانه عبور کرده و به سمت بالای جنگل حرکت نمایید. آب آبشار آق سو از ۲چشمه تأمین می شود. گردشگران از اینجا به منظور آب‌بازی استفاده می کنند.

آبشار آق سو، در مسیر رودخانه چشمه گلستان، در جاده گرگان- بجنورد، بعد از تنگه گلو و پیش از تونل گلستان واقع شده است. با رسیدن به تونل، می بایست خودرو خود را پارک نمایید و تا رسیدن به آبشار آق سو، در مسیری جنگلی، کمی پیاده روی کنید.

آبشار آق سو

امکانات رفاهی- گردشگری آبشار آق سو:

بهترین زمان برای بازدید از آبشار آق سو فصل بهار و اوایل تابستان است

علاوه بر چشم اندازهای طبیعی زیبا، این منطقه دارای امکانات مناسب رفاهی از جمله چندین آلاچیق، سرویس بهداشتی، آب اشامیدنی، وسیله های بازی کودکان و همچنين نیروی نظافتی است.

پارکینگ ها و کمپینگ هایی جهت استراحت و اقامت شبانه در پارک ملی گلستان به وجود آمده است که امکان دسترسی به آن ها اسان و نیز از برخی جنبه های اساسی تفرجگاهی مانند ملاحظه مناظر زیبا و بدیع، امکان مشاهده انواع پرنده ها و حیوانات حائز اهمیت است. این پارکینگ ها حداقل وسایل و امکانات تفرجگاهی مانند میز و نیمکت، اجاق، زباله دانی و سرویس های بهداشتی را دارند.

بهترین زمان بازديد از آبشار آق سو:

با توجه به آب و هوای شمال کشور به خصوص استان گلستان و همچنین با توجه به موقعیت قرار گیری آبشار آق سو بهترین فصل برای بازدید از این مکان دیدنی فصل بهار و اوایل فصل تابستان است.

مرتبط:

درازنو _منطقه ی ییلاقی گلستان

باغ گلستان _باغ گل تبریز

کاخ گلستان _زیباترین جاذبه گردشگری در تهران

کاروانسرای شاه‌ عباسی کرج

در کلان ‌شهر کرج بناهای تاریخی مختلف از ادوار گذشته وجود دارد. با گشت ‌وگذاری در شهر می ‌توانید بناها ی تاریخی دوره سلجوقی را در ورودی شهر در قالب یک پل تاریخی با معماری زیبا ببینید که گذر سال ‌ها از زیبایی آن کاسته است. کرج  با باغ‌ های سرسبزش معروف است. باغ سیب، مجموعه کاخ مروارید، کاروانسرای شاه‌ عباسی و کاخ شهرستانک از مکانهای گردشگری این شهرستان هستند. بناهای منحصربه‌ فرد و به‌ جامانده از دوران مختلف تاریخ باعث رونق گردشگری این خطه از ایران شده است.

کاروانسرای شاه عباسی کرج که در این مبحث به معرفی آن می پردازیم، در جاده ابریشم و شاهراه ارتباطی شرق به غرب کشور قرارگرفته و تنها کاروانسرای درون ‌شهری ایران است. این کاروانسرا در ابتدای ساخت برای کاروان‌ ها و مرکب ‌هایشان مکان استراحت بوده و در اوایل دوران قاجاریه تبدیل به پادگان یا قلعه نظامی شد و در اواخر این دوره به عنوان مدرسه (موسوم به فلاحت) بکار رفته است. این کاروانسرای تاریخی در ۲۲ فروردین سال ۱۳۵۶ با شماره ۱۳۶۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

کاروانسرای شاه‌ عباسی کرج که از آن به ‌عنوان تنها کاروانسرای درون‌ شهری کشور یاد می ‌شود، بازتابی از تاریخ دوره صفویه بوده و شاهراه ارتباطی شرق به غرب کشور بود. این اثر یادگاری از دوره صفویه است و معماری آن شبیه به دیگر کاروانسراهای این دوره میباشد. مساحت کل بنا ۳۶۰۰ مترمربع و مساحت حیاط مرکزی آن ۹۰۰ مترمربع است. کاروانسرای شاه‌ عباسی کرج احتمالاً در دوره پادشاهی شاه سلیمان صفوی بین سال‌ های ۱۰۷۸ تا ۱۱۰۹ هجری قمری بنا شده است.

در سه دوره صفویه، افشاریه و زندیه این بنا به عنوان محلی برای استقرار کاروانیان و استراحت مسافران مورد استفاده قرار گرفت. در اوایل دوره قاجار به عنوان پایگاه نظامی و در اواخر این دوره به عنوان اولین مدرسه بزرگ کشاورزی ایران موسوم به مدرسه فلاحت معرفی گردید. بعد از سقوط قاجاریه حدود سال‌ های ۱۳۳۰ هجری قمری از این مکان به ‌جای انبار غله کشاورزی استفاده ‌شده است که بیشترین آسیب به این بنا در این زمان وارد شده است.

در سال ۱۳۸۵ با تشکیل صندوق احیا و بهره برداری اماکن میراث فرهنگی جهت جلوگیری از تخریب این بنای ارزشمند و در راستای حفظ این مجموعه تاریخی تصمیم به واگذاری آن به بخش خصوصی گرفته شد. در سال ۱۳۸۶ با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی مراحل مرمت آن آغاز و سرانجام در سال ۱۳۹۲ با پایان یافتن کلیه مراحل مرمت واحیا، با هزینه ای بالغ بر یکصد میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

این کاروانسرا در جاده ابریشم و شاهراه ارتباطی شرق به غرب کشور قرارگرفته و تنها کاروانسرای درون ‌شهری کشور است. این مجموعه دارای دو شاه ‌نشین، ۲۲ حجره برای استراحت مسافرین و پنج بارانداز جهت نگهداری کالاها و استقرار کاروانیان است. ورودی کاروانسرا نیز از ایوان شمالی است. در ساخت این بنا از سنگ، آجر، چوب و کاهگل استفاده شده است، پی آن از سنگ و دیوار آن از آجر و ملات است.

در سال ۱۳۵۳ این بنا توسط وزارت فرهنگ و هنر اثری ملی اعلام شد و بعد از انقلاب اداره میراث فرهنگی شهرستان کرج به این مکان منتقل شد.

قابل ‌توجه است که کاروانسرای تاریخی و گردشگری شاه‌ عباسی با داشتن تالارهای پذیرایی، رستوران، سفره‌ خانه، چایخانه، شربت خانه و قهوه‌ خانه سنتی با ارائه غذاهای اصیل ایرانی و فرنگی در محیطی سنتی همراه با بازارچه صنایع ‌دستی و سوغات محلات مختلف میزبان گردشگران و هموطنان است.

موقعیت مکانی
کاروانسرای شاه‌ عباسی کرج، در سمت جنوب شرقی میدان توحید و تقاطع خیابان شهدای محراب و قدس، در خیابان قدس یا همان میدان شاه‌ عباسی معروف واقع ‌شده است.

مرتبط:

خانه های سنگی اشتهارد

کاروانسرای مرنجاب _پناهگاه کویرنوردان

کاروانسرای قلعه خرگوشی

خانه جاجرمی ، بنایی ماندگار در دل شهر بجنورد

در خیابان طالقانی شرقی بجنورد و در کوچه جاجرمی، خانه‌ای جا خوش کرده است که روایت‌گر بخشی از تاریخ و هنر این شهر است. بنایی کوچک که گرچه درست در دل شهر و در هیاهوی زندگی ماشینی قرار گرفته اما کافی است برای فراموشی و دوری از این هیاهو و رسیدن به آرامش، دقایقی قدم در این خانه تاریخی بگذاری، در معماری زیبای آن غرق شوی و به بازدید غرفه‌هایی بروی که حالا هرکدام مأمن هنرمندی شده است تا با کیمیای هنر خود، صنایع‌دستی و تولیداتی را خلق کنند که نمونه‌اش بی‌بدیل است.

تولیداتی که در قالب گلیم، معرق، سفال، صنایع چرم، چاروق، البسه محلی و… تبلور يافته و در حقيقت هويت تاريخی و فرهنگی مردمان این خطه از سرزمین‌مان را بيان و در غرفه‌های این خانه تاریخی، چشمان گردشگران و بازدیدکنندگان را میهمان زیبایی‌های خود می‌کنند.

علاوه بر غرفه‌های صنایع‌دستی، نورپردازی زیبای درهای چوبی دو طبقه ساختمان که با پرده‌های سرخ منظم و یکدست از پشت پنجره سرک می‌کشند هر یک در رقابتی باشکوه می‌خواهند جلب‌توجه کنند.

خانه جاجرمی واقع در خیابان طالقانی شرقی کوچه جاجرمی شهر بجنورد از بناهای اواخر دورۀ قاجاریه است که به استناد کتيبه موجود در سال ۱۳۲۵ هجری قمری به دست استاد غلامرضا بنا يزدی ساخته شده است.

اين بنای کوچک و زیبا که با شماره ۱۱۵۱ به ثبت ملی نیز رسیده، با پلان مربع و حدود ۶۰۰ مترمربع مساحت، نمونه ارزشمندی از معماری سنتی نوعِ حیاط مرکزی است.

درهای چوبی و همه پنجره‌ها و نورگيرها رو به حياط باز می‌شوند. ورودی حسینیه از طریق یک هشتی به حیاط مرکزی متصل شده که با دو رشته پلکان در گوشه‌های شمال شرقی جنوب غربی به مهتابی‌های طبقه بالا راه می‌یابد.

قسمت فوقانی دیوار ايوان شرقی کتیبه‌ای به خط نستعلیق وجود دارد که در آن گزیده‌ای از ترکیب‌بند مشهور محتشم کاشانی در مرثیه شهدای کربلا (باز این چه شورش است) گچ‌بری شده است. این مکان امروزه به خانه صنایع‌دستی استان تبدیل شده است و در آن انواع صنایع‌دستی استان تولید و عرضه می‌شود.

طرح کلی پلان بنا مربع شکل است و در ضلع شرقی و غربی از دو طبقه تشکیل شده که در مجموع حدود ۶۰۰ مترمربع مساحت دارد.

ورودی خانه از طریق یک هشتی به حیاط مرکزی متصل شده که با دو رشته پلکان در گوشه‌های شمال شرقی جنوب غربی به مهتابی‌های طبقه فوقانی راه می‌یابد. سقف هشتی بنا در قسمت ورودی و تمام حجره‌های طبقه پایین با قوس كلی پوشش يافته و طبقه بالا به‌صورت تیرپوش است. بخش‌های مختلف بنا با آرایه‌های معماری از قبيل آجركاری، گچ‌بری، مقرنس‌­كاری و كتيبه‌­هايی تزئين شده است.

بنا به سبک حیات مرکزی که در دو ضلع شرق و غرب آن فضاهایی در دو طبقه و در دو ضلع جنوب و شمال در یک طبقه ساخته شده‌ است. طول بنا ۳۰ و عرض آن ۲۴ است که مساحتی حدود ۷۲ مترمربع را در برمی‌گیرد. ابعاد حیاط مرکزی نیز معادل ۱۵ در ۱۵ و مساحتی حدود ۲۲۵ مترمربع از سطح کلی بنا را شامل می‌شود.

بنای اولیه خانه جاجرمی به استناد  مالک (مرحوم حاج علی‌اکبر جاجرمی) در ابتدا کاربری مسکونی داشته و بعدها وقف حسینیه شده است، در واقع این بنا پس از متروکه شدن از سوی خانواده واقف به‌شرط مرمت، حفظ و احیا و رعايت مفاد وقف نامه در اختیار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی قرار گرفت و پس از طی مراحل مرمت به‌عنوان خانه صنایع‌دستی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

هم‌اکنون خانه جاجرمی به‌عنوان یک مکان تاریخی و جاذبه شهر و بازارچه صنایع‌دستی شناخته شده و در ایام محرم و دیگر اعیاد و شهادت‌ها، مراسم عزاداری و جشن در آن برگزار می‌شود.

منبع:میراث آریا

مرتبط:

جاجرم _جلوه‌گاه تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی

آثار تاریخی بلیقس در موزه بجنورد

سرنوشت تپه تاریخی بجنورد چه می‌شود؟