ثبت جهانی اورامانات

درخواست یونسکو برای پاسخ به ۲ ابهام در پرونده ثبت جهانی اورامانات

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از مکاتبه اخیر یونسکو با وزارت میراث فرهنگی در خصوص پرونده ثبت جهانی اورامانات خبر داد.

امید قادری با اشاره به گذشت حدود سه ماه از سفر ارزیاب یونسکو به منطقه اورامانات، اظهار کرد: خوشبختانه تاکنون هیچ ایرادی از سوی یونسکو در پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی طبیعی اورامانات اعلام نشده و تنها اخیرا دو ابهام در این پرونده برای آنها پیش آمده که طی مکاتبه ای با وزارت میراث فرهنگی خواستار پاسخ روشن و قانع کننده ای برای این ابهامات شده اند.

وی افزود: یکی از ابهاماتی که مطرح شده، مسئله “کوچ نشینی” یا “هه‌وار نشینی” در منطقه اورامانات است که یونسکو آن را جزو آداب و رسوم و فرهنگی دانسته که باید حفظ شود، در این راستا درخواست کرده تا تضمین دهیم و مستندات و راهکارهایی ارائه دهیم که این فرهنگ حفظ می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه بحث چگونگی حفظ فرهنگ سنتی مردم اورامانات را از دیگر ابهامات یونسکو در این پرونده دانست و گفت: باتوجه به اینکه منطقه اورامانات هر ساله میزبان گردشگران بسیار زیادی از داخل و خارج از کشور است، بنابراین این ابهام برای یونسکو بوجود آمده که با وجود ورود این حجم ار گردشگر به اورامانات چگونه فرهنگ مردم این منطقه دچار آسیب نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: یونسکو از ما خواسته تا راهکارها و برنامه هایی که برای حفظ فرهنگ مردم این منطقه با این شرایط داریم را بصورت مکتوب به آنها اعلام کنیم.

قادری افزود: جواب ابهامات یونسکو را در روزهای اخیر آماده کرده و  هفته آینده آن را ارسال خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: باتوجه به حساسیتی که یونسکو نسبت به حفظ فرهنگ، آداب و رسوم و بافت سنتی مناطق مختلف دارد، بنابراین باید از این پس برای ایجاد هرگونه تغییر در اورامانات احتیاط کنیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کتیبه تنگی ور در کوه های اورامان

روستای بلبر اورامان

بازدید هوایی ارزیاب یونسکو از حریم ۳۰۳ هزار هکتاری منظر طبیعی اورامانات

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *