“کوکبیه”، پشتیبانی تازه نفس برای میزبانی های میقان

دریاچه کوکبیه در پنج کیلومتری شهر شازند واقع شده و در سال های اخیر به عنوان منطقه ای گردشگری مطرح است یا بهتر است بگوییم در واقع این منطقه به جاذبه ای دیگر برای گردشگرانی که به شازند سفر می کنند، تبدیل شده است.

این دریاچه حاصل ۳۰ سال بهره برداری معادن شن و ماسه از بستر رودخانه قره چای و ایجاد گودال های بزرگ است که به کمک بارش های مناسب در منطقه شازند ایجاد شده است و علاوه بر اینکه مقصد بسیاری از گردشگران است، زیستگاهی برای انواع و اقسام پرندگان و جانوران نیز ایجاد کرده است.

شاید در نگاه عموم، این دریاچه فقط دریاچه ای با تعدادی زیستمند خاص خودش باشد، اما به نظر می رسد کوکبیه می تواند نقش موثری را برای میزبانی از پرندگان مهاجر بازی کند و سوال اینجاست که چگونه؟

یک فعال محیط زیست شازندی به تشریح جایگاه دریاچه کوکبیه پرداخت و گفت: سه دهه بهره برداری شرکت های شن و ماسه از بستر رودخانه ازنا(قره چای) باعث ایجاد گودال های بزرگی در ۵ کیلومتری شمال شازند شد و این گودال ها از اواخر سال ۱۳۹۴ به دلیل بارش های مناسب، پیکره آب شیرین عمیقی با عمق متوسط ۱۷ متر و مساحت تقریبی ۱۲۰ هکتار را ایجاد کردند که با توجه به میزان بارش، بر عمق و مساحت آن افزوده می شود.

 

ماندانا حضرتی با بیان اینکه این پیکره آبی که با نام عمومی دریاچه کوکبیه مشهور است، در ارتقاع تقریبی ۱۸۶۶ متری از سطح دریا قرار دارد و در سال ۹۷ در بانک زمین اراضی ملی به ثبت رسیده است، گفت: این دریاچه یا پیکره آبی را می توان به سه قسمت تقسیم کرد که شامل حاشیه و مسیر رودخانه ازنا، دریاچه نسبتا کم عمقی با پوشش گیاهی نی و درختان گز در میانه که اکوسیستم خاصی را داراست و دریاچه عمیقی که پوشش گیاهی کم وسعتی را در حاشیه دارد، می شود.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۵۹ گونه جانوری در کوکبیه مشاهده شده که شامل پرندگان زادآور(۳۹ گونه) و مهاجر می شود، افزود: از مهمترین گونه های مشاهده شده در منطقه می توان به غواص گلوسرخ، کشیم گوشدار، کفچه نوک، لک لک سفید، آنقوت، تنجه، مرگوس کاکلی، اردک سرحنایی، اردک بلوطی، اردک سیاه کاکل، سنقر خاکستری و سفید، دلیجه کوچک، ترمتای، درنای خاکستری، پاشلک کوچک، کاکایی ارمنی، کاکایی پالاس، سنگ چشم خاکستری بزرگ، کلاغ نوک زرد و کلاغ نوک سرخ اشاره کرد.

 

 

این پژوهشگر که درخصوص دریاچه کوکبیه شازند تحقیق کرده است، گفت: کوکبیه برخلاف تالاب میقان اراک دارای کپور ماهیان است و پرندگانی که یا کاملا ماهیخوار هستند مثل باکلان بزرگ یا ماهی هم در رژیم غذایی‌شان وجود دارد، مثل خانواده کشیم ها، حواصیل ها، کاکایی ها و پرستوهای دریایی به خوبی می توانند در این منطقه تغذیه کنند، همچنین به دلیل وجود قورباغه مردابی و مار چلیپر به تعداد فراوان؛ برخلاف میقان، پرنده هایی که دوزیستان و خزندگان را می‌خورند می توانند در کوکبیه زیست و تغذیه مناسبی داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه دریاچه کوکبیه شازند زیستگاه پستاندارانی همچون خرگوش اروپایی، روباه، شغال، گرگ، تشی، رودک و خارپشت اروپایی است، افزود: وزغ های رنگارنگ، قورباغه های مردابی و کپورماهیان دریاچه کوکبیه، نقش ویژه ای در زادآوری در تابستان و زمستان گذرانی پرندگان مقیم و عبوری این منطقه دارند و در واقع حضور و زادآوری گونه های مختلف پرندگان در کوکبیه باعث می شود که بتوان آن را خواهر کوچک تالاب میقان دانست.

حضرتی تصریح کرد: عدم زیست ماهیان در تالاب میقان، کوکبیه را برای پرندگان بویژه باکلان های بزرگ و کاکایی ها چشمگیرتر کرده است. وجود ماهی و دوزیست در کوکبیه، برای تالاب میقان اراک بسیار اهمیت دارد، پرنده های مهاجری که به میقان می رسند، اگر در ادامه مهاجرت به سمت کوکبیه حرکت کنند، با تغذیه از ماهی ها و دوزیستان، می توانند، استراحت موقت خوبی داشته باشند؛ به عنوان مثال باکلان های بزرگ که هرسال تعداد آنها در کوکبیه رو به افزایش است به طوری که در آذرماه امسال به هزار عدد باکلان رسید می توانند زیست مناسبی در کوکبیه داشته باشند و در واقع این دریاچه می تواند زیستگاه حامی میقان دانسته شود که این حمایت در زمان مهاجرت پاییزه بیشتر نمود پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: توانایی ویژه باکلان ها در صید ماهی از عمق دریاچه باعث حمله گروهی کاکایی ها به آنها و زد و خورد شدید این پرندگان برای حفظ یا ربودن ماهی ها می شود که از صحنه های خاص کوکبیه در زمستان و زمان یخ زدگی سطح دریاچه به شمار می رود.

 

حضرتی با بیان اینکه آب کوکبیه، آب ناشی از بارش های جوی و آب رودخانه منتهی به کوکبیه است، این آب از سلامت خوبی برخوردار است و حفظ سلامت آن حفظ سلامت پرندگان را به دنبال دارد، گفت: یکی از تهدیدات کوکبیه زباله هایی است که گردشگران در آب یا کنار آب رها می کنند.

وی افزود: این منطقه پتانسیل خوبی برای گردشگری دارد چراکه حقابه آن تامین شده است، اما بحث جلوگیری از تخلیه نخاله های ساختمانی و رها کردن زباله توسط گردشگرها در این منطقه امری مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوان زیستگاه مناسب برای پرندگان و منطقه گردشگری ویژه ای را در این منطقه ایجاد کرد.

 

 

به گزارش ایسنا، تالاب میقان اراک یکی از مهمترین تالاب های مرکزی کشور است که سالانه بیش از ۱۵ هزار پرنده مهاجر را میزبانی می کند، مسلما میزبانی از چنین میهمانانی، نیازمند پشتیبان است و کوکبیه می تواند بهترین حمایت را از میهمانان میقان کند، پس باید کوکبیه را حفاظت کرد تا نقش حامی را برای میقان کهنسال ایفا کند.

به گفته فعالان محیط زیست و حامیان حیوانات؛ امسال در کوکبیه زادآوری حواصیل و لانه سازی آنها در تابستان دیده شده است و قطعا این منطقه می تواند به مانند تالاب میقان نقش موثری برای زیست پرندگان کنارآبزی داشته باشد، بر این اساس باید کوکبیه را به عنوان حلقه دیگر زنجیره میزبانی از پرندگان مهاجر در استان مرکزی به رسمیت شناخت.

منبع:ایسنا

مرتبط:

بروجرد _ پاریس کوچولوی ایران

کوه اسطوره ای کیخسرو در کدام استان است؟

نراق؛ شهری با قدمتی چند هزار ساله

جوانمرد قصاب در حمام پهنه سمنان

کارشناس حفاظت و مرمت آثار تاریخی اداره‌ کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، معتقد است که انسان ایرانی در همه ادوار تاریخی کوشیده با بهره‌گیری از زبان رسای هنر به نقل و تبلیغ فرهنگ و اعتقادات انسان مسلمان ایرانی بپردازد.

راضیه طاهری، نقاشی قهوه‌خانه‌ای را یکی از هنرهای ریشه‌دار در فرهنگ ایرانی دانسته و اظهار کرد: در نقاشی قهوه‌خانه‌ای و بسیاری از آثار به جا مانده از این ژانر می‌توان عناصر و نمادهای هنر شیعی را دید.

کارشناس حفاظت و مرمت آثار تاریخی اداره‌ کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان در این یادداشت به بازخوانی یکی از پرده‌های نقاشی قهوه‌خانه‌ای که در موزه حمام پهنه سمنان موجود است پرداخه است..

طاهری در این تحلیل  علاوه بر واکاوی مضامین مذهبی و عقیدتی و کنکاش در لایه‌های این پرده،به بهره‌گیری هنرمندان شیعه از این نوع از هنر نقاشی پرداخته که از نظر می‌گذرد:

مذهب به‌عنوان بخشی جدانشدنی از باورهای معنوی انسان، همواره نقش بسزایی را در زندگی او ایفا کرده است. شیعیان نیز در دوره‌های مختلف، هرگاه مجالی برای ظهور یافته‌اند از طریق هنر به بیان و ترویج عقاید خود پرداخته‌اند.

یکی از این هنرها که در آن می‌توان شاهد عناصر و نمادهای هنر شیعی بود نقاشی قهوه‌خانه‌ای است که در آن وقایع و روایات شیعی با زبان رنگ و نقش به تصویر کشیده شده است. در پرده قهوه‌خانه‌ای موزه پهنه سمنان داستان‌های متعددی بر اساس مضامین مذهبی و شیعی وجود دارد که در این قسمت به تحلیل چند داستان می‌پردازیم.

داستان نجات سلطان قیس به دست امام حسین (ع)

در سمت چپ و پایین پرده داستان نجات سلطان قیس به دست امام حسین (ع) در روز عاشورا به تصویر کشیده شده است. سلطان قیس با لباسی سبز با سردوشی‌های طلایی و تاجی بر سر به همراه وزیرش مقابل امام حسین (ع) با پیکری زخمی و خون‌آلود و سوار بر ذوالجناح که تیرهایی بر تنش فرورفته ایستاده است.  در سمت چپ سلطان، شیری بر زمین نشسته و در سمت راست، وزیر سلطان ایستاده و در پشت سر آن‌ها درختان انبوهی مشاهده می‌شود . سلطان قیس، پادشاه یکی از ممالک هندوستان، در روز عاشورا و به هنگام شکار مورد هجوم شیری قرار می‌گیرد و چون این فرد، امام حسین (ع) را به یاری می‌طلبد آن حضرت در بحبوحه جنگ با اشقیا، موقّتا از نبرد دست برمی‌دارد و با بدنی زخمی و تشنه به یاری آمده و او را از گزند شیر نجات می‌دهد و شیر در مقابل، صورت بر قدم حضرت می‌گذارد و گریه می‌کند. سلطان قیس چون حال امام (ع) را می‌بیند،  پیشنهاد یاری در جنگ را می‌دهد و امام حسین (ع)  قبول نمی‌کنند و خاکی به او می‌دهند و می‌فرمایند : «هر وقت این خاک به خون تبدیل شد برای من سوگواری کن.»

بنا بر روایات این حکایت فاقد اعتبار تاریخی است.

داستان جوانمرد قصاب و امام علی (ع)

در سمت چپ و میانه تابلو، داستان جوانمرد قصاب به تصویر درآمده است. حضرت علی (ع) با عبایی قهوه‌ای، دستاری سبز و هاله‌ای نور در دور سر در کنار کنیزکی با چادر مشکی در دکان قصابی ایستاده و در مقابل، جوانمرد قصاب با کلاهی بر سر و چاقویی در دست در حال بریدن دست دیگرش در کنار قنبر غلام سیاه‌پوست امام علی (ع) ایستاده است. در رابطه با شخصیت جوانمرد قصاب روایت‌های متفاوتی ذکر شده است. جوانمرد قصاب نام شخصیتی نیمه‌افسانه‌ای است و آرامگاه او در نزدیکی شهرری است که در پاره‌ای از متون به آن اشاره شده، در این داستان کنیزکی از جوانمرد قصاب گوشت می‌خواهد اما به هر گوشتی که جوانمرد به او می‌دهد راضی نمی‌شود. جوانمرد خشمگین شده و پول او را پس می‌دهد. کنیزک که از ملامت و آزار ارباب خود می‌ترسد، شروع به گریه می‌کند. حضرت علی (ع) در حال گذر از آنجا مشکل کنیز را درمی‌یابد و به جوانمرد می‌گوید که به کنیز گوشت بدهد. جوانمرد که حضرت علی (ع) را نمی‌شناسد امتناع می‌کند. پس از رفتن امام، قنبر، جوانمرد را از شخصیت آن حضرت آگاه می‌کند و جوانمرد از فرط ناراحتی دو چشم خود را با کارد بیرون آورده و دست خود را با ساطور از تن جدا می‌کند و به قنبر می‌گوید که آن را برای عرض ادب و عذرخواهی نزد ایشان ببرد و به اذن امام علی (ع) چشم و دست جوانمرد درمان می‌شود.

داستان شیر فضه در مقابل شهدا و خیمه دارالحرب

در قسمت چپ و بالای تصویر خیمه دارالحرب و شیر فضه به تصویر کشیده شده است. زنی با چادر مشکی و روبنده در کنار بدن‌های بدون سر شهدای کربلا با هاله‌های نور گرد سرشان ایستاده است و در پشت سرش خیمه‌های یاران و اهل بیت امام حسین قرار دارد و تصویر شیری به‌عنوان محافظ و مراقب در کنار شهدا مشاهده می‌شود. فضه دختر یکی از پادشاهان هند بود که بعد از اسارت در جنگ به‌عنوان کنیز به حبشه فرستاده شد و به خدمت حضرت فاطمه (س) درآمد. پس از شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا، فضّه به این محل آمد و از شیری درخواست کرد تا به صحنه واقعه بیاید و جلوی تاختن اسب‌ها بر جسد امام حسین (ع) و یارانش را بگیرد. این مقام در محله باب النجف از محلات شهر مقدس کربلا، در کوچه‌ای به نام شیر فضه واقع است.  بر اساس همین نقل نیز ، در مراسم شبیه‌خوانی و تعزیه کربلا، کسی در پوست شیر می‌رود و در میدان نبرد حاضر می‌شود و پس‌ازآنکه سیدالشهداء شهید می‌شود خود را به بالین پیکر او می‌رساند و می‌گرید و این صحنه، سبب تأثر و گریه تماشاگران تعزیه می‌شود. این داستان اعتبار کافی ندارد و مخالف واقعیات تاریخی است.

خیمه دارالحرب خیمه بزرگی بود که شهدای کربلا را به آن منتقل می‌کردند. در روز عاشورا سپاهیان عمر سعد  پس از به شهادت رساندن امام حسین (ع) و یارانش، بدن آن‌ها را  با اسبانشان لگدکوب کردند و  خیمه‌ها را آتش زدند و اموال آن‌ها را به غارت بردند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آشنایی با حمام پهنه سمنان

داستان‌های جذاب مذهبی در تابلوی نقاشی قهوه‌خانه‌ای موزه گرمابه سمنان

ایوان مدائن به زودی کاملاً فرو می‌ریزد

باستان شناس و پژوهشگر اردکانی نسبت به فاجعه تخریب تمام ایوان مدائن هشدار داد و ضمن گلایه از کوتاهی وزارت میراث فرهنگی، گفت: موضع وزارت میراث فرهنگی قابل چالش و اعتراض است چرا که قطعاً به واسطه روابط گسترده بین ایران و عراق می‌توان در تعاملی سازنده و ارائه پیشنهاد به وزارت عتیقات عراق، زمینه حضور کارشناسان ایرانی در این محدوده تاریخی را فراهم کرد.

«محسن میرجانی» ضمن اشاره به این که در جریان جنگ دوم خلیج فارس و بمباران‌های ائتلاف آمریکایی در مناطق پیرامونی این کاخ، یکسری گسست‌ها و شکست‌های کالبدی در این محوطه ایجاد شده است، گفت: با توجه به عظمت طاق و گستردگی دهانه اجرا شده روی آن، این تاثیرات مخرب روز به روز و هفته به هفته موجب تسریع در نابودی کامل این اثر خواهد شد.

وی انتشار خبری مبنی بر تخریب این بنای تاریخی را نشانه عمق فاجعه در حال روی دادن دانست و گفت: این مسئله نشان می‌دهد که دیگر چیزی از پوشش طاق گهواره‌ای این اثر باقی نمانده و زمانی نه چندان دور، باقی‌مانده پوشش این کاخ نیز فرو خواهد ریخت.

وی با بیان این که از چند سال گذشته برخی از باستان شناسان به صورت مجامع علمی و دانشگاهی و در قالب فردی و گروهی آمادگی خود را برای نجات این اثر ایرانی اعلام کرده‌اند، گفت: متاسفانه این موضوع مورد توجه مقامات وزارتخانه میراث فرهنگی قرار نگرفته و استدلال آنها این است که این اثر در محدوده کشور عراق و جزو میراث فرهنگی این کشور قرار دارد و اگر قرار باشد اتفاق و مجوزی برای این اقدام نجات‌بخشی صادر شود، باید طرف عراقی پا پیش بگذارد.

میرجانی با گلایه از این مورد، گفت: این موضع وزارت میراث فرهنگی کشورمان قابل چالش و اعتراض است چرا که قطعاً به واسطه روابط گسترده بین دو کشور و پیوند دیرینه دو ملت ایران و عراق می‌توان با تعاملی سازنده و ارائه پیشنهاد به وزارت عتیقات عراق زمینه حضور کارشناسان، باستان‌شناسان و مرمتگران ایرانی را در این محدوده فراهم کرد.

وی افزود: با این اقدام، دست کم با انجام یکسری مطالعات و امکان‌سنجی‌های کارشناسی از تخریب کامل و محو این میراث ارزشمند تمدن ایران‌شهری، جلوگیری خواهد شد.

مسئول میراث فرهنگی شهرستان اردکان در تکمیل سخنان خود تصریح کرد: اگر به موضوع مهم ایران فرهنگی فرای مرزهای سیاسی کشورمان معتقد هستیم و ایران‌شهر را چیزی ورای مرزهای فعلی کشور می‌دانیم باید در این زمینه حساسیت ویژه‌ای به خرج دهیم تا این مظاهر فرهنگی اصیل و شاخص تمدن ایران‌شهر این گونه یک به یک سر به نابودی و اضمحلال نگذارند.

به گفته وی، شاید هم این اثر تاریخی به قول «خاقانی شروانی» شاعر شهیر ایرانی که در بازگشت در سفر حج و در سفرنامه تحفه العراقین اشاره کرده است؛ باید آیینه عبرتی باشد برای همه ندانم‌کاری‌ها و بی‌توجهی‌های ما.

وی با بیان این که دولت ترکیه به واسطه واقع شدن مقبره شاه سلیمان، اول پدر بزرگ عثمان غازی، بنیانگذار سلسله عثمانی، این محدوده را تحت قیمومیت خود گرفته است، گفت: در حالی ترکیه از آن مانند یک میراث ارزشمند تاریخی و فرهنگی محافظت می‌کند که ایران با وجود این همه نفوذ و ارتباط با کشور عراق و راه‌های متعدد برای نجات این اثر ایرانی، تاکنون هیچگونه اقدام قابل‌توجهی در قبال این میراث ارزشمند تاریخی و فرهنگی کشورمان انجام نداده‌ایم.

نژادپرستی بعث از عوامل بی‌توجهی به ایوان مدائن

میرجانی با اشاره به موقعیت قرارگیری ایوان مدائن، گفت: این اثر تاریخی ارزشمند امروزه در محدوده کشور عراق و از توابع استان «سلمان پاک» است و علت وجه تسمیه آن به «سلمان فارسی» حضور این صحابه ایرانی پیامبر به سکانداری این منطقه در زمان خلافت خلیفه دوم(عمر) است.

وی افزود: متاسفانه از زمان استقلال عراق از امپراطوری عثمانی، به این اثر توجه خاصی نشده و هیچ‌گاه به صورت اصولی، مرمت و استحکام‌بخشی در آن صورت نگرفته است.

این باستان‌شناس و پژوهشگر اردکانی تاکید کرد: البته شاید یکی از علل آن حاکمیت حزب نژادپرست بعث در کشور عراق و موضع داشتن آن نسبت به این اثر کاملاً ایرانی و شاخص بوده است.

میرجانی با بیان این که تیسفون، شهری است که پارتیان آن را در مقابل شهر سلوکیه ایجاد کردند، گفت: این شهر را در طرف چپ رودخانه دجله ابتدا به صورت یک اردوگاه نظامی و در نهایت با توسعه آن به شیوه شهرهای با نقشه دایره‌ای، مناسب برای محافظت و امنیت در مناطق استپی و دشتی ایجاد کردند.

وی افزود: این شهر در دوره ساسانی نیز همچنان بر اهمیت آن افزوده شد و تا آخرین پادشاه ساسانی، یعنی یزدگرد سوم همچنان این موقعیت ویژه را حفظ کرد.

این مسئول با بیان این که اردشیر بابکان بنیان‌گذار سلسله ساسانی بعد از شکست اردوان پنجم در این شهر تاجگذاری کرد، گفت: این موضوع از آن جهت واجد اهمیت است که محدوده فارس و ایالت استخر، خاستگاه قدرت گیری اردشیر بوده و در همان اوانی که علیه اردوان پنجم دست به شورش زده، یک سری استحکامات از قبیل قلعه‌ی دختر و گسترش شهر فیروزآباد و ایجاد یک مجموعه کاخ و محل استقرار ایجاد کرده بود.

به گفته وی، شاید مهمترین دلیل برای این اقدام اهمیت شهر تیسفون به عنوان یک موقعیت مهم در مواجهه با امپراطوری روم به عنوان بزرگترین قدرت متخاصم بر علیه پارتیان و ساسانیان بوده است.

نابودی پس از سقوط ساسانیان

میرجانی در مورد ایجاد مجموعه ایوان مدائن نیز تصریح کرد: کاخ باقی مانده از مجموعه هفت شهری که روی همدیگر، در زبان اعراب «مدائن» نام گرفته و پس از سقوط ساسانیان به سرعت رو به اضمحلال و نابودی پیش گرفت، توسط شاپور اول ایجاد می‌شود.

وی افزود: نمای این بنا از سوی درازا بسط می‌یابد و دارای چهار طبقه بوده که با طاق نماهای بی‌روزن که در اطراف آن‌ها، نیم ستون‌ها قرار گرفته‌اند، موزون شده است، در مرکز بنا طاق یک ایوان عظیم همچنان پای برجاست.

این باستان شناس در مورد ویژگی‌های این بنا، گفت: بلندی ایوان ۳۷ متر و درازیش ۴۳ متر است و در عقب آن تالار مستطیل شکلی وجود داشته است.

این باستان‌شناس در پایان نیز یکی از مهمترین تزیینات این کاخ را گچ‌بری‌های متنوع و مختلف دانست و گفت: تنها در یک ایوان از این کاخ، تعداد ۱۸ نقش مختلف برشمرده شده و شاید یکی از شاخص‌ترین نقش‌مایه‌های گچ‌بری شده در کاخ تیسفون، نقشی است که یک جفت بال گسترده که بر بالای آن نیز یک کتیبه کوتاه پهلوی قرار دارد و شاید بتوان این نوشته پهلوی را ایران خواند، البته بعدها این نقش به عنوان سمبل و نشان دانشگاه تهران به عنوان اولین مرکز دانشگاهی و علمی کشور تعیین می‎شود.

مقوله تبادل فرهنگی در عرصه‌ی بین‌الملل در دستیابی به بهبود و ارتقا روابط فیمابین دولت‌ها و ملّت‌ها اهمیت والایی دارد. در واقع وظیفه‌ی دیپلماسی فرهنگی نیز معرفی چهره واقعی یک ملّت و ارزش‌های آن و نیز اخذ همین مقوله از سایر کشورها و ملل مختلف است که از رهگذر ابزارها و روش‌ها و زیرساخت‌های فرهنگی، زمینه‌های صلح و دوستی میان ملّت‌ها و توسعه همکاری‌های فرهنگی مشترک را  تسهیل و فراهم می‌آورد و حتی به نوعی بسترساز توسعه روابط و مناسبات اقتصادی کشورها می‌شود.

البته به نظر می‌رسد روابط دوستانه دو کشور ایران و عراق نه تنها در ابعاد سیاسی بلکه در بخش‌های فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی نیز گسترده شده و گویا صرفا مرزهایی سیاسی دو عنوان مجزا برای نام‌های ایران و عراق تشکیل داده‌اند لذا «ایوان مدائن» بهترین فرصت است تا با ترمیم بنایی ایرانی در دل این کشور، عمق این دوستی‌ها برای مردم جهان به تصویر کشیده شده تا همه بدانند که صرفا محدود به حرف و شعار نیست.

منبع:ایسنا

مرتبط:

طاق کسری (ایوان مدائن)

بخشی از طاق کسری فرو ریخت

حقایق جالب درباره طاق کسری

ثبت ملی کلاه ۴۰۰ ساله خراسان جنوبی

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: مهارت ساخت کُلوتِه ( کلاه پولی) روستای چنشت شهرستان سربیشه خراسان جنوبی در فهرست ملی ثبت شد.

سید احمد برآبادی، امروز سه شنبه ۲۳ دی به خبرنگاران گفت: ساخت کلاهی پارچه‌ای توسط زنان از پارچه‌­های کرباسی، چیت، متقال، ابریشم و بیشتر مخمل‌های منجوق دوزی شده یا طرح دار و در رنگ‌های ترکیبی سبز، آبی، قرمز، گلی(صورتی) و مشکی ، با الحاقات تزیینی بسیار که مهم‌ترین آنها سکه‌های نقره قدیمی در اندازه‌های مختلف است، در فهرست میراث معنوی ملی ثبت شد.

وی افزود: این سکه‌ها به همراه تزئینات خرمهره ریز و درشت، کریستال‌های پلاستیکی و شیشه‌ای و منجوق‌های شکلی مختلف تزیینات کلاه را تشکیل می‌دهند.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: این کلاه از بالای پیشانی تا بالای گردن و روی دو گوش را می‌پوشاند و با دوعدد بندک نازک به زیر چانه گره زده می‌شود و تمامی دختران و زنان چنشتی از یک سالگی تا پایان عمر بر سر خود گذاشته و به عنوان سرپوش سنتی خود از آن استفاده  می‌کنند.

برآبادی ادامه داد: همچنین کامل شده این کلاه به عنوان هدیه از طرف مادر عروس به عروس داده شده و استفاده آن در طی مراسم عروسی در روستای چنشت که یکی از زیباترین مراسم عروسی در استان خراسان جنوبی است، کاربرد داشته است.

وی با بیان اینکه این کلاه درگویش بومی به کلوته (koloteh) شهرت دارد، تصریح کرد: طرح کلاه در اقشار غنی و فقیر فرقی ندارد، اما جنس و دوخت تزیینات روی آن کاملاً به وضع اقتصادی خانواده مرتبط است.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهار کرد: گاهی گلدوزی با نخ‌های ابریشمی و کامواهای رنگی بر روی حاشیه و مرکز و یا تمام کلاه توسط زنان صورت می­گیرد و یا نوارهای گلابتون از الیاف طلا و نقره در اغلب کلاه‌های مربوط به طبقه اعیان به چشم می­خورد.

برآبادی با بیان ایبکه کلوته عروس در مراسم عروسی همراه با ضمایم و متعلقات دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد که بر جلوه عروس می‌افزاید، افزود: علاوه بر کلوته، یک عدد توف ( نوار تزیینی که از زیر چانه تا روی کلاه را در بر می‌گیرد و حدود ۱۲۰ سکه نقره در سه ردیف بر آن دوخته شده است.

وی با بیان اینکه شش عدد طوق گردن که همانند تسبیح به طول حدوداً ۵۰ سانتیمتر با کمک مهره‌های رنگی و سکه تزیین شده و دارای موشوره( جا دعایی) است، یادآور شد: قدمت بیش از ۴۰۰ ساله دوخت و تهیه این کلاه در روستای چنشت نشان از ارزش‌های آن دارد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

پاییز؛ بهار گردشگری خراسان جنوبی

حرکت کاروانسراها خراسان جنوبی در راه یونسکو

فورگ ؛ قلعه‌ای زیبا در خراسان جنوبی

بقایای محوطه باستانی قصرشیرین کاوش می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قصرشیرین از اختصاص اعتبار مورد نیاز برای انجام کاوش و گمانه زنی بقایای یک محوطه باستانی در قصرشیرین، موسوم به خیابان ساحلی خبر داد.

بهرنگ بابایی  با پر اهمیت خواندن این محوطه تاریخی، اظهار کرد: اوایل سال ۱۳۹۰ بود که بدنبال پی کنی یک واحد مسکونی در یکی از خیابان های شهرستان قصرشیرین تعدادی مواد فرهنگی کشف شد.

وی تصریح کرد: پس از اعلام گزارش کشف مواد فرهنگی در این خیابان که معروف به خیابان ساحلی است، مواد فرهنگی بدست آمده در آن مورد بررسی قرار گرفت و طبق گمانه زنی هایی که انجام دادیم، مشخص شد که محوطه تاریخی بزرگی در این خیابان وجود دارد که طی سالیان گذشته هم ساخت و سازهای زیادی روی آن انجام گرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی قصرشیرین افزود: زلزله بزرگ سال ۱۳۹۶ باعث شد تا بخش هایی از دیوارهای این محوطه تاریخی نمایان شود و از این سال بنا به دستور پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی هرگونه ساخت و ساز، اجرای عملیات عمرانی و پی کنی در این محوطه تاریخی ممنوع شد.

وی با بیان اینکه براساس مواد فرهنگی بدست آمده بنظر می رسد که این محوطه تاریخی مربوط به  دوره ساسانی باشد، تاکید کرد: در نظر داشتیم سال گذشته عملیات کاوش و گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم این محوطه باستانی، نوع معماری و کاربردهای آن را انجام دهیم، اما شیوع بیماری کرونا و عدم تخصیص اعتبار مانع از اجرای پروژه شد.

بابایی یادآورشد: اکنون با اختصاص اعتبار مورد نیاز، تا پیش از پایان سال این پروژه را عملیاتی خواهیم کرد.

عمارت “بان قلعه” ساماندهی می‌شود  

وی در ادامه از انجام برنامه ریزی برای ساماندهی محوطه  تاریخی عمارت “بان قلعه” شهر قصرشیرین هم خبر داد و گفت: تاکنون هیچگونه عملیات کاوشی در این محوطه تاریخی انجام نشده و در گذشته تنها اطراف آن را حصارکشی کرده‌ایم.

رئیس اداره میراث فرهنگی قصرشیرین خاطرنشان کرد: البته باتوجه به اینکه بخش هایی از سازه این عمارت باستانی به مرور ایام از خاک بیرون افتاده، براساس بررسی نوع مصالح و معماری آن که همگون با بنای تاریخی عمارت خسرو است، به نظر می رسد قلعه‌ای متعلق به دوره ساسانی باشد.

منبع:ایسنا

این توریست‌ها را به ایران راه دهید

ایران از اسفندماه سال گذشته صدور ویزای توریستی را متوقف کرده است. با این حال ورود اتباع خارجی به ایران کامل قطع نشده است. وزارت خارجه به بیماران و هیأت‌های تجاری خارجی ویزا می‌دهد. حالا جامعه تورگردانان درخواست کرده ورود توریست‌های طبیعت‌گرد نیز به ایران آزاد شود.

صدور ویزای توریستی ایران به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا متوقف شده است، هرچند مرزهای ایران به روی اتباع خارجی کاملا مسدود نیست و ویزا در مبادی ورودی صادر می‌شود. وزارت خارجه نیز گفته است فقط به بیماران و گروه‌های تجاری ویزا می‌دهد. با این حال در تیرماه ۹۹ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشستی با معاونان وزارت خارجه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان توسعه تجارت ایران و وزارت اطلاعات، پروتکل ورود گردشگران خارجی به کشور را بررسی کرد و در مردادماه دستورالعمل یا پروتکل ورود گردشگران خارجی به ایران را به ستاد ملی مقابله با کرونا تحویل داد که تا کنون پاسخی به آن داده نشده است.

در شهریورماه ۹۹ که حدود هفت ماه از همه‌گیری ویروس کرونا می‌گذشت، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به طولانی شدن توقف سفرها گفت که می‌خواهد با وزیر بهداشت، رایزنی کند تا محدودیت‌های سفر برداشته شود. اما این دیدار تا کنون انجام نشده است.

اواخر آذرماه نیز بعد از آن‌که جامعه تورگردانان ایران با رییس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه به منظور بررسی شرایط صدور ویزای توریستی ایران، رایزنی‌هایی انجام داد، معاون گردشگری با معاون وزارت خارجه درباره بازگشایی تدریجی مرزها برای ورود گردشگران خارجی به صورت محدود، ضابطه‌مند و مدیریت‌شده در قالب پروتکل‌ تهیه‌شده مذاکراتی داشت.

هرچند، وزیر بهداشت به تازگی و پس از سرایت نوع جهش‌یافته ویروس کرونا به برخی کشورها، خواسته که پروتکل‌های بهداشتی در مبادی ورودی کشور سختگیرانه‌تر اجرا شود و تمام مسافرانی که از مقصد اروپا عازم ایران شده‌اند علاوه بر انجام تست دوباره در مبادی ورودی کشور، به مدت مناسب و منطبق با پروتکل‌ها در محل سکونت خود قرنطینه شوند. نمکی در نامه‌ای به معاون بهداشت خود، رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی را مکلف کرده که این دستورالعمل را اجرا کنند.

ستاد ملی مقابله با کرونا قبلا ورود مسافران خارجی و یا ایرانی‌های مقیم خارج از کشور را به داشتن گواهی منفی تست کرونا ۹۶ ساعت قبل از پرواز، مشروط کرده است. در صورت نداشتن این آزمایش، اجازه ورود به مسافر خارجی داده نمی‌شود و یا ملزم است ۱۴ روز در محل مشخصی قرنطینه شود.

با وجود مقاومت ستاد ملی کرونا در برابر باز شدن مرزها به روی گردشگران خارجی و مقررات تازه‌ای که برای ورود مسافر از اروپا وضع شده است، رییس جامعه تورگردانان ایران در نامه‌ای از معاون گردشگری درخواست کرده است در رایزنی با این ستاد دست‌کم اجازه ورود گردشگران طبیعت‌گرد را برای بهار و تابستان آینده دریافت کند.

ابراهیم پورفرج به ایسنا می‌گوید: با آن که همه‌گیری ویروس کرونا سفرهای بین‌المللی را تحت شعاع قرار داده اما در بین طبیعت‌گردانان و توریست‌هایی که با اتومبیل یا موتورسیکلت شخصی خود سفر می‌کنند، تقاضا برای ایران وجود دارد. می‌توان این درخواست‌های محدود را تا عادی شدن اوضاع مدیریت کرد.

رییس جامعه تورگردانان در این نامه خطاب به ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نوشته است: علی‌رغم یک دوره بیکاری گسترده و تعطیلی‌ها که به واسطه شیوع بیماری کرونا گریبانگیر دفاتر و شرکت‌های گردشگری در سراسر دنیا شد کارشناسان صنعت گردشگری بر این اعتقادند که طبیعت‌گردی می‌تواند به عاملی جدی برای بازسازی گردشگری ورودی تبدیل شود. سازمان جهانی جهانگردی هم اعلام کرده است «واقعیت آن است که در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای درحال توسعه، گردشگری عامل اصلی معیشت و رشد اقتصادی است، بنابراین بسیار مهم است که گردشگری را مسؤولانه و به موقع شروع کنیم.»

آخرین گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که برخی کشورها بیشتر در اروپا و آسیا و اقیانوس آرام با ابتکار عمل‌هایی، گردشگری ورودی را به شکل محدودی در حوزه طبیعت‌گردی آغاز کرده‌اند. در کشور اسپانیا که سالانه با بیش از ۸۱ میلیارد دلار درآمد حاصل از ورود گردشگران خارجی، سهمی بیش از ۱۶ درصد از کل صادرات این کشور را دارد، طبیعت‌گردی مناسب‌ترین شکل گردشگری در دوران پاندمی کرونا تشخیص داده شده که گردشگری را نیز فعال کرده است. به نظر می‌رسد با توجه به جاذبه‌های بی‌شمار طبیعت‌گردی در کشور، گردشگری ورودی بتواند با اتخاذ این روش به سرعت خود را بازسازی کند.

طبیعت‌گردی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است، از جمله این‌که:

از تمام گردشگران ورودی در کشور مبدأ تست PCR گرفته شده و با در دست داشتن گواهی سلامت وارد ایران خواهند شد.

بیشتر زمان سفرهای طبیعت‌گردی حتی اقامت در فضای باز صورت می‌گیرد که با یافته‌های امروز، پایین‌ترین احتمال شیوع بیماری را دارد.

در فضای باز طبیعت، افراد به راحتی می‌توانند فاصله‌گذاری را رعایت کنند.

تعداد نفرات تورهای طبیعت‌گردی ورودی کم و معمولا زیر ۱۰ نفر است.

اقامت در سفرهای طبیعت‌گردی عمدتا به صورت کمپینگ و در چادرهای اختصاصی است و گردشگران در فضای کوچک و سربسته تجمع نمی‌کنند.

با توجه به فصل کاری پیش رو در بهار و تابستان آینده، از هم‌اکنون مراتب در ستاد ملی کرونا مطرح شود و پس از دریافت تایید نسبت به صدور مجوزهای لازم و تهیه و تدوین شیوه‌نامه‌های بهداشتی فعالیت در طبیعت در دوران کرونا و دیگر موارد، اقدام لازم برای ورود گردشگران خارجی حوزه طبیعت‌گردی‌ صورت پذیرد تا بتوان نهایت بهره‌برداری را از این بازه زمانی به عمل آورد. امید داریم با این اقدام شاهد رونق بیشتر گردشگری ورودی ایران در آینده نزدیک باشیم.»

منبع:ایسنا

نگاه سوئیس به اسکی‌ با دلمه و کوفته ایرانی

سفارت سوئیس در تهران با انتشار تصاویری به تفاوت و شباهت پیست‌های اسکی در ایران و سوئیس پرداخته است.

سوئیس به بهشت اسکی‌بازان در اروپا معروف است. هرچند که اسکی در آن فعالیتی گران به حساب می‌آید، برخلاف ایران که پیست‌های اسکی ارزان آن برای اسکی‌بازان جهان چندان شناخته‌شده نیست. البته سفارت سوئیس در پیامی که به تازگی منتشر کرده به مقایسه هزینه اسکی در دو کشور اشاره‌ای نکرده، بلکه نوشته است: «برف، کوه و آسمان آبی در سوئیس و ایران مشترک است، اما فقط در پیست‌های اسکی در ایران ناهار دلمه، کوکو و کوفته تبریزی می‌توانید بخورید.»

کوه‌های آلپ اروپا با ۲۰۸۴ استراحتگاه (resorts)، بیش از یک‌سوم پیست‌ها و استراحتگاه‌های اسکی جهان را تشکیل می‌دهد و در فصل اسکی به طور معمول ۲۸ میلیارد یورو درآمد کسب می‌کند؛ تقریباً یک‌سوم درآمد اسکی کل جهان و تقریبا ۷ درصد ارزش کلی بازار گردشگری اتحادیه اروپا که در دوران کووید ۱۹ متحمل آسیب و بیکاری‌های گسترده شد. در سوئیس ۳۳۹ سایت و استراحتگاه اسکی وجود دارد که با تصمیم دولت این کشور، علی‌رغم فشار همسایگان اروپایی‌اش برای تعطیلی پیست‌های اسکی در دوران کرونا، همه آن پیست‌ها را برای تعطیلات سال نو با احتیاط باز کرد.

در ایران نیز نزدیک به ۲۰ پیست اسکی وجود دارد که بیشتر آن‌ها با وجود کرونا، مشغول به کار هستند. ورودیه پیست‌های اسکی معمولا بین ۱۳۰ تا ۱۶۰ هزار تومان است که با درنظر گرفتن هزینه‌های جانبی مثل استفاده از تله‌کابین یا بالابر، کرایه لباس و تجهیزات، مربی و آموزش، فعالیتی گران برای مردم ایران و ارزان برای گردشگران خارجی به حساب می‌آید.

نگاه سوئیس به اسکی‌ با دلمه و کوفته ایرانی

منبع:ایسنا

مرتبط:

تجربه ای هیجان انگیز در پیست اسکی سهند

بهترین های پیست اسکی ایران

زمستان در پیست اسکی توچال

بررسی «تحولات بدن و بدنمندی بازدیدکنندگان موزه‌ها در کرونا»

سلسله نشست‌های همایش بین‌المللی «پیامدهای فرهنگی و اجتماعی کرونا» به نشست «تحولات بدن و بدنمندی بازدیدکنندگان موزه‌ها در دوران کرونا» رسید.

«تحولات بدن و بدنمندی بازدیدکنندگان موزه‌ها در دوران کرونا» در ادامه برگزاری سلسله نشست‌های همایش بین‌المللی «پیامدهای فرهنگی و اجتماعی کرونا» دوشنبه ۲۹ دی از ساعت ۱۰ تا ۱۲:۳۰ به صورت مجازی برگزار می‌شود.

کوشا گرجی‌صفت – جامعه‌شناس – و رضا دبیری‌نژاد – رئیس موزه ملی ملک – به دبیری طیبه عزت اللهی‌نژاد – عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات -، قرار است در این نشست علاوه بر بیان مسائل نوپدید در عرصه هنر در دوران کرونا، به بیان نظرات خود درباره تحولات به وجودآمده در حوزه موزه‌ها پرداخته و پیشنهادهایی برای تدوین سیاستگذاری‌های عمومی و دولتی برای برون­‌رفت از این بحران ارائه کنند.

همچنین در این نشست، با توجه به اثرات بحران بر تعاریف نوپدید در عرصه بدن و بدنمندی بازدیدکنندگان موزه‌ها، پیشنهادها و راهکارهایی در همین راستا ارائه می‌شود.

این نشست که در ادامه برگزاری سلسله نشست‌های همایش بین‌المللی «پیامدهای فرهنگی و اجتماعی کرونا بر حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع فرهنگی خلاق و هنرهای  سنتی» برگزار می‌شود با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی صورت می‌گیرد.

علاقه‌مندان به شرکت در این نشست می‌توانند از طریق نشانی «https://www.skyroom.online/ch/ricac/meeting» وارد شوند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

موزه نهاوند خالی از اشیاء ۷۰۰۰ ساله شد

زن مومیایی یزدی؛ جسد خوابیده در موزه کیست؟

موزه آقاخان _نمایش تمدن شکوهمند اسلامی در دل تمدن غرب

«اهل کاشانم» منتشر شد

«اهل کاشانم» اولین کتاب از مجموعه «اهل ایرانم» برای معرفی مقاصد گردشگری ایران در سده نو منتشر شد.

 برای تولید این کتاب به تولید محتوای خلاق در آستانه به پایان رسیدن سده چهاردهم و آغاز سده پانزدهم هجری شمسی توجه شده‌ است.

در معرفی این راهنمای گردشگری آمده است: «شاید کاشان با تپه سیلک، باغ فین و خانه‌های تاریخی‌اش مشهور بود، ولی در عرصه گردشگری، تاکنون از خوراک کاشان صحبتی به میان نیامده بود. به همین دلیل در این کتاب علاوه بر گنجاندن محتوای فاخر برای معرفی میراث تاریخی و ملموس این شهرستان به صورت ویژه به بخش خوراک نیز پرداخته شده‌است. در این بخش برای هر خوراک علاوه‌بر دستور طبخ، یک داستانک روایت و برای هر داستانک، تصویری درخورِ آیین بومی این خوراک خلق شده‌است. همچنین نگاه ویژه به گردشگری فیلم (فیلم‌توریسم) در شهرستان کاشان موجب شد تا برای اولین بار در ایران و شاید در جهان، به مکان و لوکیشن فیلم‌ها و تئاترها در یک کتاب راهنمای گردشگری فرهنگی پرداخته شود.

در این کتاب پس از شرح ۱۰ دلیل برای دوست‌داشتن کاشان، از جغرافیا و پیشینه تاریخی این «کی‌آشیان» سخن گفته شده است، قصه آغازین زندگی کاشی‌ها در «یکی بود یکی نبود» نیز خوانده می‌شود، نمونه‌های فاخر «کاشانه» در ایران نیز واکاوی شده است، «چهل‌حصاران» به مثابه قلعه، دروازه، مسجد، آب‌انبار و … مورد توجه قرار گرفته و مسیرهایی برای گردشگری پیاده پیشنهاد شده است، «بهشت ایرانی» با عناصری چون باغ، بازار، حمام و … برای خواننده تصویر شده اشت، «گنجینه»ای از هنر کاشان شامل نساجی، قالی‌بافی، ‌سفالگری و کاشی‌سازی گشوده شده است، نیاسر این «دیده‌بان ساسانی» و بَرزُک همان «بستان کوهستان» کاشان معرفی شده‌اند و شما با حضور در قمصر در «کار گلاب و گل» همراه خواهید شد. در «ناشتاشام» پای سفره کاشان از شما مهمان‌نوازی خواهد شد، «برخی از مشاهیر و بزرگان کاشان» را می‌شناسید، با «لهجه کاشانی» آشنا می‌شوید و با اطلاع از «برخی از جشن‌ها، مراسم و آداب کاشان» و «راهنمای تدوین برنامه و اطلاعات سفر به کاشـان» اوقات خوشی برای زیارت و سیاحت این شهرستان رقم خواهید زد.

تولید عکس‌های فاخر، تصویرسازی‌های خلاق و اینفوگرافی‌های شایسته برای نمایش جذابیت‌های شهرستان کاشان از جمله ویژگی‌هایی است که در این کتاب توسط امکان واقعیت افزوده (AR) کامل می‌شود.

کتاب «اهل کاشانم» دستاورد پژوهش میدانی و کتابخانه‌ای تیم تولیدکننده محتوا در فرصتی‌ است که در سایه شوم همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ ایجاد شد.

این کتاب توسط گروه نویسندگان با همکاری فصلنامه میراث و گردشگری گیلگمش، زیر نظر آرش نورآقایی، مدیرمسؤول این فصلنامه در قالب بخشی از پروژه «نوسده» در ۴۹۶ صفحه توسط نشر «اگر» منتشر شده و یکی از بخش‌های چهارگانه پروژه کتاب، واقعیت‌افزوده کتاب، بازی و واقعیت‌افزوده بازی «اهل کاشانم» است.» ‌

برای خرید آنلاین کتاب «اهل کاشانم» از سراسر ایران می‌توانید به وب‌سایت www.gilgameshmag.com مراجعه کنید.

منبع:ایسنا

بحران گردشگری در آفریقای جنوبی

گردشگری آفریقای جنوبی همچنان بر اثر شیوع ویروس کرونا تحت فشار است و با اجرای محدودیت‌های جدید امیدها برای احیای دوباره این گردشگری کمرنگ‌تر شده است.

به نقل از دویچه وله، تنها چند روز پیش از آغاز سال نو میلادی رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی اعلام کرد بار دیگر قرنطینه سراسری در کشور اجرا خواهد شد.

۷۲۲هزار شهروند آفریقای جنوبی که شغل‌هایی مرتبط با حوزه گردشگری دارند از جمله افرادی بودند که مطلع شدن از این خبر برای‌شان بسیار سخت بود. مدت کمی بود که این افراد پس از ماه‌ها قرنطینه در کشور و محدودیت‌های مسافرتی به شغل‌های‌شان بازگشته بودند و حالا بار دیگر باید از آن دست می‌کشیدند. در اوایل ماه نوامبر مرزهای آفریقای جنوبی برای نخستین‌بار از زمان شیوع ویروس کرونا به روی مسافران باز شده بود.

«لیزل متیوس» که یکی از مالکان آژانس‌های مسافرتی آفریقای جنوبی است می‌گوید: «شمار مسافران ورودی به کشور همچنان بسیار پایین است و این آمار به نسبت سال گذشته تا ۹۰ درصد کاهش داشته است.»

«متیوس» در چهارماهه نخست قرنطینه، تمام زمانش را صرف موکول کردن تاریخ رزروها از سال ۲۰۲۰ به ۲۰۲۱ کرده است.

«لینا هندریک» هم که مدیر یک مهمانخانه در شهر «کیپ» است می‌گوید به دلیل قوانین سختگیرانه قرنطینه آفریقای جنوبی در اوایل ۲۰۲۰ حتی نتوانسته با کمک گردشگران داخلی درآمدی داشته باشد.

به گفته «هندریک» در شرایط عادی پس از ماه مارس شمار گردشگران خارجی این منطقه کاهش پیدا می‌کند با این حال گردشکران داخلی از این منطقه بازدید می‌کنند. اما در سال ۲۰۲۰ با وجود شیوع کرونا و به دلیل قرنطینه برای ماه‌ها مردم در خانه‌های‌شان ماندند.

«هندریک» که با شنیدن خبر اجرای محدودیت‌های جدید کرونایی از تکرار شدن وضعیت سال گذشته نگران است می‌گوید: «این وحشتناک است. روز پس از اعلام خبر اجرای قرنطینه جدید، ما پنج مورد لغو رزرو داشتیم.»

آفریقای جنوبی همواره به عنوان یکی از برترین مقاصد گردشگری جهان طی یک دهه اخیر شناخته شده است. بسیاری از نشریه‌های گردشگری نام شهر «کیپ تاون» را به عنوان یکی از برترین نقاط جهان برای بازدید قرار داده‌اند.

با وجود ثبت آمار سالانه بیش از ۱۶ میلیون بازدیدکننده خارجی از این کشور طی سال‌های اخیر (پیش از شیوع ویروس کرونا)، در سال ۲۰۱۷ سهم صنعت گردشگری آفریقای جنوبی در تولیدات ناخالص داخلی کشور ۲.۸ درصد اعلام شد که این میزان از سهم کشاورزی و ماهیگیری کشور بیشتر است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

شهر آبی مراکش ، بهشتی آرام در کشور رنگ‌های آفریقا

آبشار ویکتوریا در قلب آفریقا

دریاچه ناترون _دریاچه ای اسرارآمیز در آفریقا