جریان گردشگری در مدارس علمیه یزد

مدارس علمیه از زیرساخت‌های علمی، مذهبی و فرهنگی یزد محسوب می‎شوند و به علت در برداشتن غنای فرهنگی و معماری جزو جاذبه‌های قابل توجه در شهر دارالعلم و دارالعباده به شمار می‌‎روند.

تکمیل زنجیره‌ی جاذبه‌های فرهنگی یزد برای معرفی به گردشگران با نشان دادن پیوستگی آثار تاریخی این دیار با فرهنگ بومی مردمانش، برقراری زندگی مسالمت آمیز ادیان از دیرباز و سایر جذابیت‌های فرهنگی آن بدون اهتمام به ظرفیت غنی مدارس علمیه ناقص می‌ماند.

وجود مدارس علمیه در مجاورت عبادتگاه سایر ادیان مانند کنیسه و آتشکده یا بعضاً استقرار این اماکن در جوار یا در دل بازارهای این شهر نشان از نوعی پیوستگی فرهنگی و اجتماعی بین مردم و روحانیون و حتی بخش‌های اقتصادی جامعه دارد و جزو جذابیت‌های مدارس علمیه برای گردشگران است که امسال با رویکردی متفاوت‌تر به آن توجه شده است.

معماری خاص مدارس علمیه و پرورش مشاهیر بزرگ یزدی در این مدارس از دیگر ویژگی‌هایی است که جذابیت معرفی و شناساندن مدارس علمیه را برای گردشگران یزد بیشتر می‌کند. علاوه بر اینها، سبک تدریس و روابط علمی در این مدارس هم با توجه به تمایزی که دارند، می‌توانند مورد توجه گردشگران قرار گیرد.

آیت الله «سیدکاظم مدرسی» نائب رییس شوراهای حوزه علمیه و امام جمعه بخش مرکزی یزد در خصوص چرایی حوزه‌ها و مدارس علمیه به عنوان یکی از زیرساخت‌های فرهنگی و اهمیت معرفی آن‌ها در قالب جاذبه‌هایی گردشگری به گفت‌وگو با ایسنا می‌نشیند که در قالب ویدیوی زیر به آن می‌پردازیم.

«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی یزد نیز با بیان این که حوزه‌های علمیه یکی از زیرساخت‌های مهم فرهنگی کشور خصوصا یزد به شمار می‌روند، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: یزد با برخورداری از برندهای دارالعباده و دارالعلم به خوبی از تعداد قابل توجهی از این زیرساخت‌های فرهنگی بهره‌مند شده و در نقاط مختلف یزد تعداد زیادی از مدارس علمیه به چشم می‌خورند.

وی با بیان این که تدریس علوم مختلف در حوزه‌های علیمه و تعدد این ابنیه در ادوار مختلف به خوبی در یزد از جایگاه مدارس علمیه خبر می‌دهد، می‌گوید: در مرکز شهر یزد و اطراف میدان خان شاهد مدارس علمیه‌ی خان، مصلی و ملااسماعیل هستیم.

فاطمی با اشاره به دارالعلم بودن و دارلعباده بودن یزد تصریح می‌کند: در طول تاریخ فعالیت‌های علمی مدارس علمیه به خوبی نوید بخش معماری شاخص این بناهای تاریخی و فرهنگی است علاوه بر جایگاه علمی و فرهنگی، نمود معماری شاخص ایرانی – اسلامی در این بناها نیز از دیگر جاذبه‌های مدارس علمیه به شمار می‌رود.

وی با بیان این که وجود حیاط‌های مرکزی و حجره‌هایی در اطراف آن از ویژگی‌های منحصربفرد مدارس علمیه است،  می‌گوید: اتاق‌هایی که برای تدریس مدرسان و اساتید در نظر گرفته شده، شکل معماری خاصی را به این بناها داده است.

فاطمی به نقش و جایگاه بادگیر در معماری این بناها و ایجاد شرایط مطلوب وزش باد در این مدارس اشاره می‌کند و می‌گوید: دالان‌ها، بادگیرها، حیاط مرکزی و سایر فضاهای ایجاد شده برای تحصیل، از ویژگی‌های مدارس علمیه در یزد هستند.

منبع:ایسنا

آتشگاه ، این کوه با شکوه دور از دست…

فرض کنیم نویسندۀ «اصفهان، نصف جهان» هنوز زنده است و در آینده، قصد سفر به اصفهان را دارد؛ به شهری که بی‌اعتنا به اعتراض دوستداران میراث فرهنگی آن، بین دو کوه آتشگاه و قائمیه اتصال فضایی برقرار کرده اند و سازه‌هایی برای فروش بلیت و پر و خالی کردن مردم روی لایه‌های تاریخی آتشگاه احداث شده است؛ در این صورت، او سفرنامه‌اش را با کدام جمله دربارۀ این کوه تمام می‌کند؟

صادق هدایت، در چهارمین صفحه از سفرنامۀ ۵۱ صفحه‌ای خود که آن را دربارۀ اصفهان نوشته و سال ۱۳۱۱ در چاپخانه «فردین و برادر» تهران به چاپ رسانده، می‌نویسد: «پس از یک سال زندگی یکنواخت، چهار روز تعطیل را غنیمت شمرده، تصمیم گرفتم به اصفهان بروم و به خیالم رسید که این چهار روز تغییر و تنوع غیرمعمولی را یادداشت بکنم. چرا تصمیم گرفتم که بروم به اصفهان؟ آن را هم نمی‌دانم، ولی دیر زمانی بود که آنچه عکس از اصفهان دیده بودم و وصفی که از آن شنیده یا خوانده بودم، این شهر را به طرز افسانه آمیزی به نظرم جلوه داده بود؛ مانند حکایت‌های هزار و یک ‌شب، با مسجدها، پل‌ها، کوشک‌ها، مناره‌ها، کاشی‌کاری‌ها، قلمکارها، نقاشی‌ها و بالاخره شهر پراستعداد هنرمندان، ‌که هنوز گذشته تاریخی شکوه و عظمت دیرین خود را از دست نداده است. همۀ این‌ها کافی بود که اصفهان مرا به‌سوی خود بکشاند و باید اقرار بکنم که پشیمان هم نشدم.»

او پس از بیان حالات همسفران، جزئیات جاده، شهرهای کوچک بین راه و عابرانش، سواد اصفهان را چنین وصف می‌کند: «همین‌طور که نزدیک می‌شدیم، کم‌کم شهر اصفهان نمایان می‌شد؛ سبزه‌ها، درخت‌ها، باغ، کشتزار، برج کبوتر، کرت بندی، آبیاری زمین ماسه دور شده، کشاورزانی که زیر آفتاب پهلوی یکدیگر ایستاده و زمین را زیر و رو می‌کردند. در اولین وهله اصفهان شهر فلاحتی درجه اول به نظر می‌آید که از روی قاعده علمی و دقت کامل انجام می‌گیرد. همان‌طور که در شهرهای فلاحتی اروپا دیده می‌شود. شاید اصفهان نمونه‌ای از آبادی‌های دوره ساسانیان را نشان می‌دهد و چنان‌که در ایران باستان معمول بوده، رعیت اصفهان کشاورزی را وظیفه مقدس خودش می‌داند. مدتی از کنار سبزی‌کاری‌ها، درخت‌ها، دیوارهای بلند قلعه مانند و گنبدهای خراب گذشتیم تا به دروازه دولت شهر رسیدیم.»

کوه آتشگاه

هدایت، پس از اقامت در مهمانخانه آمریک(هتل جهان) و تلافی کردن بی‌خوابی شبانه، اصفهان گردی‌اش را آغاز می‌کند؛ چهارباغ و مدرسه منحصربه‌فردش، زاینده‌رودی را که شهر اصفهان از دولت سر آن ایجاد شده، پل سی‌وسه چشمه و هنرمندانی که مشغول شستن قلمکارهایشان در آب بوده‌اند را می‌بیند و آنچه مربوط به مردم‌شناسی اصفهانیان است، از زبان مردی به نام «رضوی» روایت می‌کند که این بیت، خلاصۀ آن است: «بهشت روی زمین خطۀ صفاهان است، به‌شرط آن ‌که تکانش دهند در دوزخ!»

اما قضاوت خود او از مردم اصفهان چنین است: «اصفهانی‌ها ظاهراً خون گرم و خوش‌اخلاق هستند. البته تجربه سه چهار روز به درد شناختن مردم نمی‌خورد و چون تاکنون با اصفهانی معامله نداشته‌ام نمی‌توانم به‌طور صریح قضاوت کنم. همین‌قدر می‌دانم که در مقابل این حدیث و تهمت‌های هجوآمیز یک شعر دیگر هست: جهان را اگر اصفهانی نبود/ جهان‌آفرین را جهانی نبود.»

این نویسنده، در طول سفر خود از چهل‌ستون، کارخانه رنگرزی و بافندگی ذبیح، میدان نقش‌جهان، پل خواجو، مسجد جامع عتیق، مدرسه هارونیه، مسجد و مناره علی، امامزاده اسماعیل، دارالبطیخ، محله جلفا و موزه و کلیسا و قبرستان ارامنه هم بازدید می‌کند و پس از پایان ملاقات با منارجنبان می‌نویسد: «در اینجا چیز تماشایی دیگری به‌جز کوه آتشگاه نبود که در دو فرسنگی شهر اصفهان واقع‌ شده و تا اینجا، نیم فرسنگ فاصله داشت. راهنما گفت بنایی است روی کوه که با خشت خام ساخته‌اند و هر کدام از آن خشت‌ها هفت من وزن دارد و حاضر شد که برای ظهر به ما جا و خوراک بدهد. ما هم به‌قصد تماشا رهسپار شدیم.

نزدیک کوه، کنار کشت زار، از درشکه پیاده شدیم. کوه نسبتاً کوتاه و مخروطی شکل بود و بالا رفتن از آن دشوار به نظر نمی‌آمد ولی راه معین هم نداشت. از پایین‌دیواره‌ای شکسته روی کوه پیدا بود. محل ساختمان خیلی باسلیقه انتخاب‌شده بود. روی کوه چیزی که هنوز برپاست یک هشت دری گرد است که طاقش ریخته و پایه‌هایش کنده‌ شده و چندین جرز و آثار بنایی‌های دیگر در اطراف کوه دیده می‌شود.

ساختمان از خشت‌های خیلی بزرگ کلفت از گل ماسه می‌باشد  و لابه‌لای آن بوریا گذاشته ‌شده. جاهایی را که خراب نکرده‌اند هنوز محکم و تمیز بر جا مانده، خشت‌ها نیز خیلی محکم و مثل این است که دیروز قالب‌زده باشند. اگر این بنا به دست آدم‌ها خراب نشده بود شاید صد سال دیگر هم خم به ابرویش نمی‌آمد.

دور نمای شهر اصفهان بی‌اندازه قشنگ و سبز و خرم از آن بالا پیداست. رودخانه مثل نوار سیمین میان سبزه و کشت زارهای رنگ‌به‌رنگ مارپیچ می‌خورد. این کشت زارها مثل پارچه چهل‌تکه می‌باشد که هر تکه آن یک رنگ سبز دارد.

هشت دری، بلندتر از سایر بناها و میان کوه واقع‌شده و دارای هشت درگاه یک‌جور و یک اندازه است. بالای درگاه‌ها هلالی شکلی است که دهنه هر کدام قریب یک گز است و از درون، بالای هر دری یک رف کوتاه می‌باشد، مانند رف خانه‌های قدیمی که بالایش به شکل قوس شکسته است.

پی هشت دری از سنگ است و خود بنا از همان خشت‌های بزرگ ساخته‌شده که رویش کاه‌گل و با گچ سفید شده. در میان ‌هشت دری محرابی است به شکل مربع ‌مستطیل مانند محراب مسجدها که دور آن از سنگ است و درون آن پر شده. شاید در همان‌جا آتش می‌افروخته‌اند. طرف دیگر کوه بنای مفصل‌تری بوده که از آن چیزی باقی نمانده و تشکیل تل بزرگی می‌دهد. به روایتی شهر پهله در قدیم پایین همین کوه بوده است. آنچه که شهرت دارد و از اسم کوه هم پیداست، در سابق شاید در زمان ساسانیان اینجا آتشکده بوده و هنوز هم اهل ده می‌گویند اینجا آتشکده گبرها و آتش‌پرست‌هاست.

رفیقم از طرف دیگر کوه رفت. من یک‌تکه روزنامه از جیبم درآوردم و در محراب آتشکده آتش زدم که شعله کشید و زود خاکستر شد. بعد از بیراهه به‌دشواری پایین آمدم. وقتی‌که پایین کوه رسیدیم چهار نفر بچه کوچک دهاتی از کوه بالا می‌رفتند. رفیقم گفت هوا گرم است برگردید. یکی از آن‌ها جواب داد: رعیت باید گرماگی بخورد تا عادت کند.

کوه آتشگاه روز آبادی‌اش شکوه مخصوصی داشته است. این پرستشگاه دورش دیوار نداشته و چیزی را از کسی نمی‌پوشانیده. مانند آتش ساده و پاکیزه بوده. همان آتش جاودان نماینده پاکیزگی و زیبایی که به‌سوی آسمان زبانه می‌کشیده و در شب‌های تار از دور دل‌های افسرده را قوت می‌داده و از نزدیک با پیچ‌وخم دلربا با روان انسان گفتگو می‌کرده.

آتشگاه اصفهان

 

هوا گرم بود و ما خسته رفتیم پای درخت کنار نهر آب نشستیم. دهقان پای کوه که کرت‌ها را آبیاری می‌کرد با ریش جوگندمی و قبای قدک آبی آمد پهلوی ما چمباتمه زد.

رفقیم کوه را نشان داد و پرسید که سرخی میان آن چیست؟ او گفت چشمه منظر است و گل‌سرخی آنجا دارد که اگر به شاخ گوسفند بمالند چاق می‌شود و به درخت میوه بمالند بارش زیاد می‌شود. چاه آبی هم دارد که آبش خیلی گواراست.

من یاد کتاب‌های قدیمی افتادم که برای هر چیز کوچک و بی‌معنی هزار خاصیت موهوم می‌تراشند. این فکر شاید از آنجا آمده که در همه کارهای خدا مصلحتی است و چیزی بی‌فایده آفریده نشده.

از آتشگاه پرسیدیم، گفت: اول اصفهان دریا بوده و این کوه از آب بیرون بوده. مردمان پیشین آمدند این هشت دری را بالای کوه ساختند و خشت و گلش را با بز آن بالا بردند.

من پرسیدم: اگر آب بود چرا بز را انتخاب کردند که در آب غرق می‌شد؟ مگر حیوان بلندتری نبوده؟ اقرار کرد که این‌طور معروف است… ایران چقدر بزرگ قدیمی و اسرارآمیز است. یک نفر دهاتی آمریکایی یا فرانسوی نمی‌تواند این‌همه یادبود و فکر و افسانه داشته باشد.»

هدایت، عصر همان روز به مهمانخانه برمی‌گردد و بعد به تهران، اما بخشی از وجود خود را برای همیشه در آتشگاه جا می‌گذارد. او در صفحات پایانی سفرنامه خود نوشته است: «من صفحه گیتار هاوایی را گذاشتم. زیروبم آن در هوای ملایم شب آغشته می‌شد. هیکل کوه آتشگاه آنجا، دور و مرموز در روشنایی مهتاب پیدا بود.

نمی‌دانم چرا این ساز مرا به یاد روز آبادی آتشگاه انداخت… آیا روح پیشینیان، صنعتگران و روح پادشاهان، آن بالا روی خرابه‌های آتشگاه پرواز نمی‌کند؟ در این ساعت همه خستگی‌ها، دوندگی‌های مسافرت برای جواز و اتومبیل از یادم رفت و مثل این بود که آنچه دنبالش می‌گشتم به من داده بودند.

آیا برای شناختن اصفهان سه چهار روز کافی است؟

آیا می‌توانم راجع به آن اظهار عقیده بکنم؟

برای این شهری که در زمان صفویه نصف جهان لقب داشته؛ شهر یکتای دنیا که از همه‌جا به دیدن آن می‌آمدند. شهر صنعت، شکوه، شراب، نقاشی، کاشی‌کاری، معماری، کشاورزی، با گنبدها، مناره‌ها، کاشی‌های لاجوردی که می‌خواسته به‌پای تیسفون پایتخت باشکوه ساسانی برسد و هنوز هم زیر عظمت و کشش صنعت خودش انسان را خرد می‌کند.

آتشکده آتشگاه

حالا که چشمم را می‌بندم یک دسته کاشی خوش‌نقش‌ونگار بارنگ‌های خیره‌کننده در جلوی چشمم مجسم می‌شود. مهتاب، شبح مناره‌ها، گنبدها، طاق‌ها، شبستان‌ها، دشت‌های پهن، کشتزارهای سبز، گل‌های سفید، خشخاش، آب زاینده‌رود که روی ریگ‌ها غلت می‌زند، همه مانند پرده سینما یکی از پی دیگری از جلوی چشمم می‌گذرد.

صفحه گیتار هاوایی آهسته می‌چرخد و ناله‌های سیم در هوا موج می‌زند و می‌لرزد. نمی‌دانم چرا یاد آتشگاه می‌افتم و سرودی که پیش‌تر، خیلی پیش‌تر در آنجا مترنم بوده به یاد می‌آورم.

آن کوه پیر کوتاه که مانند افسون، تنها از زمین سر درآورده برای اینکه رویش آتشگاه بسازند. دور از شهر، دور از هیاهو، دور از دسترس مردم، آن هشت دری سفید مثل تخم‌مرغ که با خشت‌های وزین ساخته‌شده، جلوی خورشید می‌درخشیده، شب‌ها در میان خاموشی و آرامش طبیعت از میان آن آتش جاودانی زبانه می‌کشیده و قلب‌های سرد را گرم می‌کرده، فکرها را از زندگی مادی بالا می‌برده و به سرحد کمال می‌رسانیده. همان‌طوری که همه‌چیز در آتش استحاله می‌شود و بی‌آلایش می‌گردد.

مثل‌اینکه این ناله‌های گیتار وابستگی مستقیمی با این آتشکده دارد و با سرنوشت آن می‌نالد. باید رفت. این لغت رفتن چقدر سخت است. یکی از نویسندگان گفته آهنگ سفر یک‌جور مردن است. وقتی‌که انسان شهری را ترک کی کند مقداری از یادگار احساسات و کمی از هستی خودش را در آن جا می‌گذارد و مقداری از یادبودها و تأثیر آن شهر را با خودش می‌برد. خود من اکنون که می‌خواهم برگردم، مثل این است که چیزی را گم‌کرده باشم یا از من کاسته شده باشد و آن چیز نمی‌دانم چیست. شاید یک خرده از هستی من آنجا در آتشگاه مانده باشد.»

فرض کنیم صادق هدایت هنوز زنده است و در آینده، قصد سفر به اصفهان را دارد؛ به شهری که شهرداری آن، بی‌اعتنا به اعتراض دوستداران میراث فرهنگی، بین دو کوه آتشگاه و قائمیه اتصال فضایی برقرار و سازه‌هایی را برای فروش بلیت و پر و خالی کردن مردم روی لایه‌های تاریخی آتشگاه احداث کرده است؛ در این صورت، او باز هم سفرنامۀ اصفهان نصف جهانش را با همان جمله‌ای تمام می‌کند که ۲۸ اردیبهشتِ سال ۱۳۱۱ نوشته بود؟

منبع: ایسنا

نخستین دفتر «قشم‌شناسی» منتشر شد

«نگومی»، نخستین مجموعه از قشم‌شناسی برای معرفی موزه‌های محلی و فرهنگ بومی این جزیره منتشر شد.

عبدالرضا دشتی‌زاده ـ نویسنده و پژوهشگر حوزه تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران و استاد دانشگاه ـ درباره انگیزه نگارش این کتاب گفت: امیدوارم بخشی از پیام میراث بومی باشکوه این سرزمین که درحال فراموشی است، به نسل جدید منتقل شود.

او درباره «نُگومی»، عنوان این کتاب توضیح داد: نگومی نوعی صندوق نگین‌دار است. مردم محلی به نگین نگوم می‌گویند و از این نظر چنین عنوانی برای این کتاب انتخاب شد، چون مانند صندوقی است که خاطرات قدیمی و فرهنگ بومی مردم همچون نگین در آن گردآوری شده است. در این کتاب با تعدادی از افراد فرهیخته قشم که موزه‌های محلی و مردم‌شناسی را راه‌اندازی کرده‌اند، مصاحبه کرده‌ام و به واژه‌شناسی اشیایی که از سفرهای دریایی به این جزیره رسیده‌اند، پرداخته‌ام.

او اضافه کرد: سعی بر این بود بخشی از توانمندی جامعه محلی قشم و موزه‌های مردم‌شناسی که باید در چرخه گردشگری به آن توجه شود، معرفی شوند. کتاب اردیبهشت‌ماه منتشر خواهد شد و از جامعه محلی و موزه‌داران که در تهیه آن کمک کرده‌اند، تشکر می‌کنم.

به گفته دشتی‌زاده، موزه‌های مردمی و محلی که در کتاب نُگومی به آن‌ها پرداخته شده در روستاهای دیرستان، طولا، گورزین، لافت، دفاری و گوران توسط مردم راه‌اندازی شده‌اند.

در معرفی این کتاب آمده است: نخستین کتاب مجموعه قشم‌شناسی (میراث فرهنگی و گردشگری) به معرفی موزه‌ها، مردم محلی و فرهنگ بومی این جزیره متمرکز شده است و بخشی از توانایی‌های مردم محلی جزیره قشم در معرفی داشته‌های فرهنگی خویش بررسی می‌شود.

موزه‌های محلیِ بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس مکان‌هایی بسیار ساده و تفکربرانگیز و دارای ماهیتی متفاوت با سایر موزه‌های کشور هستند. خوانندگان در این کتاب با تلاش کسانی آشنا خواهند شد که با موزه‌داری توانسته‌اند جنبه‌های مهمی از میراث نیاکان خویش را حفظ کنند. این موزه‌های محلی که در چندین روستای جزیره قشم ایجاد شده‌اند، برای گردشگران نمایی خوانا از فرهنگ بومی این سرزمین شگفت‌انگیز را بازسازی می‌کنند.

گردشگران علاقه‌مند به فرهنگ بومی، دانشجویان و راهنمایان گردشگری و میراث فرهنگی با خواندن این کتاب که قیمت روی جلد آن ۳۵ هزار تومان است، می‌توانند با جایگاهی نوین از جذابیت‌های جزیره قشم در گردشگری حوزه خلیج فارس آشنا شوند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

سفر به قشم از لنج تا اسطوره

جهانی از زیبایی در تنگه چاهکوه قشم

دیدنی های هرمز و قشم

رکوردداران سفر و تخلف‌های نوروزی

معاون اداره کل نظارت، ارزیابی و خدمات گردشگری کشور با اعلام آمار سفر و اقامت نوروزی، اخطار و تعلیق‌ها، رکودداران هر بخش را اعلام کرد.

اسماعیل برات با این پیش‌درآمد که عوامل دیگری به غیر از سفر با تعریف «هوشمند و ایمن»، علت وضعیت حال حاضر کشور است، گفت: در طول تعطیلات نوروزی هیچ گزارشی از مسافران و حتی وزارت بهداشت مبنی بر عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تاسیسات گردشگری دریافت نکرده‌ایم.

او ادامه داد: در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ میانگین ضریب اشغال هتل‌ها و مراکز اقامتی کشور (با احتساب مناطق آزاد)، کمی بیش از ۳۰ درصد بود؛ به این معنی که اگر گنجایش مرکز اقامتی ۱۰۰ نفر باشد، کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت آن اشغال شده است و مراکز اقامتی از فضای ایمن و مطمئنی برای گردشگران و مسافران برخوردار بوده‌اند.

او از ثبت  ۲ میلیون و ۵۵۷ هزار و ۸۴۱ شب ـ اقامت در اقامتگاه‌های رسمی کشور در فاصله ۲۸ اسفندماه سال ۹۹ تا سیزدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۰ خبر داد و گفت:‌ از این آمار، ۹۱۹ هزار نفر در هتل‌ها، ۴۱۸ هزار نفر در خانه‌مسافرهای دارای مجوز، ۳۵۶ هزار نفر در مهمانپذیرها، ۲۳۵ هزار نفر در بومگردی‌ها و نزدیک به ۲۵ هزار نفر ـ اقامت در اقامتگاه‌های سنتی ثبت شده است.

برات افزود: این درحالی است که در نوروز سال ۱۳۹۷ حدود ۱۲۵ میلیون نفرشب ـ اقامت و در نوروز سال ۹۸ با توجه به وقوع سیل در برخی استان‌ها، حدود ۷۵ میلیون نفر شب اقامت در کشور ثبت شده بود و اکنون با رشد منفی ۹۶.۴۱ درصد اقامت نسبت به سال ۹۸ مواجهیم و در واقع بیش از ۹۰ درصد افت داشته‌ایم.

او اضافه کرد: در این محاسبات آماری، سال ۹۹ مورد قیاس قرار نگرفته، ‌چون به دنبال سرایت ویروس کرونا به کشور، در نوروز راه‌ها برای سفر به کلی بسته بود.

به گفته او، در میان استان‌های کشور، مازندران با ۵۳۷ هزار شب اقامت دارای بیشترین و استان خوزستان (مناطق زردرنگ) با تنها ۱۶۸۱ شب اقامت، کمترین میزان اقامت را در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ به خود اختصاص داده‌اند.

برات با اشاره به آمار بازدید از اماکن در ایام نوروز گفت: ۲۳ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۷۹ نفرـ بازدید از موزه‌ها، اماکن تاریخی و گردشگری در تعطیلات نوروز ثبت شده،  این درحالی است که در نوروز ۱۳۹۸ این رقم بیش از ۱۱۵ میلیون نفر بود، در نتیجه ۸۰ درصد کاهش بازدید را در نوروز ۱۴۰۰ تجربه کردیم.

به گفته معاون اداره کل نظارت، ارزیابی و خدمات گردشگری کشور، در این تعطیلات مجموعا ۵۹ هزار و ۴۱۰ مورد بازدید نظارتی از تاسیسات گردشگری انجام شد که ۹۲۶ مورد تشویقی، ۲۴۱۵ تذکر و ۵۵۴ اخطار کتبی صادر شد و ۲۱۲ واحد گردشگری نیز تعلیق یا تعطیل شدند.

او اضافه کرد: مجموعا ۱۴۷ مورد شکایت در نوروز دریافت شد که عموما به کنسلی و عدم استرداد به‌موقع هزینه‌ها مربوط بوده و هیچ گزارش یا شکایت مردمی از ابتلا به کرونا و یا رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در تاسیسات گردشگری دریافت نشده است. بدیهی است در فرآیند بازدید و بازرسی‌های همکاران از خدمات تاسیسات گردشگری، ممکن است تذکر و اخطارهایی در خصوص رعایت اصول ایمنی و بهداشتی داده شده باشد، اما گزارشی از تخلفات این‌چنینی نداشتیم.

برات اظهار کرد: کهگیلویه و بویراحمد، خراسان رضوی، تهران، کرمانشاه و ایلام به ترتیب استان‌هایی بودند که بیشترین بازدید و به تبع آن بیشترین تذکر و اخطار را در تعطیلات نوروز دریافت کردند و در مقابل استان سیستان و بلوچستان کمترین مورد تذکر و اخطار را داشته است.

معاون نظارت ارزیابی و خدمات گردشگری کشور در ادامه یادآور شد: استراتژی حوزه گردشگری در وهله اول سلامت آحاد مردم و مسافران و جامعه میزبان بوده است. گردشگری بدون امنیت جانی و روانی، اصلا اولویت و معنی ندارد. با این وجود از آن‌جا که دوران نهفتگی این بیماری مشخص است، افزایش آمار مبتلایان در نوروز نشان می‌دهد این افراد پیش از تعطیلات مبتلا شده‌اند، قبل از آن‌که سفری آغاز شود و قطعا عوامل مختلفی از جمله، صف ارزاق، ازدحام جمعیت در ناوگان حمل و نقل عمومی و متروها، خریدهای پایان سال، مراجعات دقیقه نودی مردم به ادارات و موسسات مالی و ازدحام در بانک‌ها و… همه و همه می‌تواند در شیوع تصاعدی کرونا موثر بوده باشد. ما نمی‌خواهیم سفر را بی‌تاثیر بدانیم، اما پیش از سفر، عوامل دیگری در وضعیت حال حاضر کشور نقش داشته‌اند. تا کنون هیچ منبع علمی یا مطالعه‌ای که میزان ارتباط بین سفر و گسترش کرونا را نشان دهد انجام نشده و در دسترس نیست. با این همه فعالان صنعت گردشگری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  بیشترین همکاری را با ستاد ملی مدیریت کرونا داشته و همواره خود را تابع تصمیمات ستاد کرونا می‌دانند.

او افزود: سفرهای گردشگری عموما در اماکن باز یا طبیعی صورت پذیرفته و برخلاف دید و بازدیدهای خانوادگی در محیط‌های بسته انجام نمی‌شود. بنابراین ترغیب به گردشگری در مقاصد جدید ایمن می‌توانست مانع از دید و بازدیدهای درون‌خانوادگی شود.

برات گفت: فرض کنید این بیماری طولانی شود، صنعت گردشگری و خانواده بزرگ تحت پوشش آن چه باید کند؟ آیا باید نابود شود؟ ضمن این‌که باید توجه داشت که به هر حال مردم تمایل فزاینده‌ای برای سفر دارند، اگر فضای منطقی ایجاد نشود، منجر به رفتارهای ناهنجار خواهد شد و سفرِ ناایمن و آسیب‌زا گسترش می‌یابد. بنابراین کنترل شیوع بیماری بستگی مستقیم به رفتار اجتماعی مردم، مشارکت‌پذیری و اقناع عمومی در رعایت پروتکل‌ها دارد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

سفرهای داخلی و خارجی ایرانی‌ها چقدر کم شد؟

آژانس های هواپیمایی از تعطیلی ۱۰ روزه اصناف معاف شدند

آژانس های هواپیمایی

حرمت الله رفیعی در نامه‌ای به دفاتر فروش بلیت قطار و هواپیما و شرکت‌های خدمت مسافرتی، در خصوص تعطیلی این دفاتر اعلام کرد: با توجه به لغو نشدن پروازها و سفر با حمل و نقل عمومی و باز بودن ایستگاه‌های راه آهن و فرودگاه‌ها، آژانس‌های هواپیمایی و مسافرتی نیز می‌توانند به روند فروش بلیت ادامه دهند.

در این بخشنامه از آژانس‌ها درخواست شده تا با حداقل نیرو به ایفای نقش بپردازند.

گفتنی است در لیست اعلامی گروه‌های شغلی ۱، ۲، ۳ و ۴ از سوی اتاق اصناف، نامی از آژانس‌های خدمات مسافرتی به چشم نخورده و صرفاً از حمل و نقل عمومی برون شهری (ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی) نام برده شده است.

blank

ترددهای نوروز را کنترل نکردند گردشگری را مقصر دانستند

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی گفت: ترددهای نوروزی که قرار بود به صورت ایمن از طریق دفاتر مسافرتی و مراکز اقامتی مجاز انجام شود، مدیریت نشد حالا می‌گویند که گردشگری مقصر وضعیت قرمز کشور است.

حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: تعداد سفرهای مدیریت شده در ایام نوروز بسیار کم بوده است. چرا باید در این ایام مراکز اقامتی دولتی باز باشد و همه وزارتخانه‌ها نیز از آن استفاده کنند؟ این مراکز تحت کنترل نبودند. حتی مراکز اقامتی وزارت بهداشت نیز باز بوده است. ما مخالف محدودیت‌های سفر نبودیم چون وقتی پای منافع ملی و جان افراد به میان می‌آید مسلماً می‌گوئیم حمایت می‌کنیم که کسی سفر نکند. اما انتقادمان این است که چرا نتوانستند این سفرها را مدیریت کنند. حتی وزارت میراث فرهنگی نیز باید انتقاد می‌کرد که سفرها کنترل نشد به همین دلیل الان دچار مشکل شده‌ایم.

وی گفت: ما در عید نوروز با حجم سفر زیادی رو به رو نبودیم. در نوروز ۹۹ سفرها تقریباً صفر بود و توری برگزار نشد. در سال ۹۸ به رغم سیلی که آمد تورهای داخلی و خارجی برگزار شد که آن هم بیشتر تور ترکیه بود. بنابراین میزان سفرهای نوروز امسال در مقایسه با سال ۹۸ در حوزه تورهای خروجی با ۸۵ درصد ریزش و تورهای داخلی با ۷۰ درصد ریزش مواجه شده است.

وی افزود: موضوع بعدی این است که افراد به مراکز اقامتی مجاز مانند بوم گردی‌ها و هتل‌ها سفر کرده‌اند که پروتکل‌های بهداشتی در آنها رعایت می‌شود و تا کنون آسیبی متوجه مسافرانشان نشده است. حتی اگر مسافری با آژانس سفر کرده و به مراکز اقامتی که ما به آنها معرفی کرده‌ایم رفته، موارد ایمنی و بهداشتی تا ۱۰۰ درصد رعایت شده است. بنابراین باید ببینیم بیشترین جایی که مردم از آن آسیب دیده‌اند کجا بوده است.

رفیعی گفت: چرا کسی نمی‌گوید در پروازها اشغال ۴۰ به ۶۰ درصدی رعایت نمی‌شود. چرا متولیان زورشان به گردشگری می‌رسد؟ قیمت کنسلی بلیت در عید نوروز پنج میلیون تومان بوده است هیچ جای دنیا چنین چیزی مرسوم نیست. ولی اینجا می‌بینیم که متولیان دلسوز مردم نیستند و به راحتی افزایش قیمت می‌دهند. در عید نوروز خیلی از افراد علاقه‌ای به سفر نداشتند آنقدر مردم را به شک انداختند که خیلی‌ها نتوانستند سفر کنند.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی ایران تصریح کرد: سال گذشته وزارت میراث فرهنگی در بخشنامه‌ای نوشت که مردم بابت کنسلی سفرها، پولشان را پس بگیرند. امسال هم دوباره بخشنامه زدند که پولی به مردم بابت کنسلی سفر پرداخت نمی‌شود. بعد آن را تکذیب کردند. ولی در صدا و سیما گفتند که مردمی که خرید سفر انجام داده‌اند تا سه ماه می‌توانند به سفر بروند. درحالیکه نه هتلدار تمکین می‌کند و نه هواپیمایی. آنها مردم را با آژانس‌های مسافرتی درگیر می‌کنند چون هواپیمایی پول را پس نمی‌گیرد ولی وزارتخانه می‌گوید بروید و پس بگیرید.

وی ادامه داد: درباره تورهای گردشگری ترکیه هم همین طور شده است می‌گویند تور نفروشید درحالی که می‌توان بلیت هواپیما فروخت. مگر می‌شود به مردم هتل معرفی نکرد؟ مردم باید هنگام ورود به کشور و خروج از کشور تست کرونا بدهند. مگر نمی‌گویند که همان موقع مشخص نمی‌کند که فردی کرونا دارد یا نه. پس بگویند سه روز بعد از اینکه وارد کشور شد قرنطینه شود. آن دسته از مسافرانی که از طریق دفاتر مسافرتی، به مراکز اقامتی مجاز رفته و برگشته‌اند اتفاقی برایشان نیفتاده است چون همه موظف بوده‌اند که پروتکل‌ها را رعایت کنند. اما مسئله این است که چون نتوانسته‌ایم به وظایفمان خوب عمل کنیم و محدودیت‌ها را نتوانستیم اعمال کنیم باید گردشگری را مقصر بدانیم!

رفیعی گفت: چرا در ایام نوروز مسافرت‌ها کنترل نشد؟ چرا محدودیت‌ها را برای آن دسته از افرادی که واچر هتل نداشتند اجرا نکردند؟ مگر قرار نبود مسافران، سفر ایمن را در نوروز داشته باشند؟ چقدر الگوی سفر ایمن اجرایی شد؟ کسی که هتل نداشت و از طریق دفاتر سفر نمی‌رفت، با کسی که یکباره تصمیم به سفر گرفته تفاوتی وجود داشت. ما نمی‌توانیم سفرها را کنترل کنیم آن وقت مردم را قسم می‌دهیم!

منبع:خبرگزاری مهر

تعداد آثار ثبت جهانی کرمان به هفت اثر رسید

مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: با قرار گرفتن پنج اثر تاریخی این استان از ابتدای دولت یازدهم تاکنون در فهرست جهانی ، تعداد آثار ثبت جهانی دیار کریمان به هفت اثر رسید.

فریدون فعالی افزود: این  پنج  اثر جهانی شامل روستای دستکند میمند، بخشی از بیابان لوت، قنات های گوهر ریز جوپار، اکبر آباد و قاسم آباد بم هستند که در فهرست یونسکو قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: تا قبل از دولت های یازدهم و دوازدهم تنها ۲ اثر تاریخی جهانی باغ شاهزاده ماهان و ارگ بم به ثبت رسیده بود که هم اکنون  استان کرمان با هفت اثر بیشترین تعداد آثار ثبت شده جهانی در کشور را به خود اختصاص داده  است.

فعالی همچنین با تشریح بخش دیگری از اقدامات زیرساختی در حوزه گردشگری استان در دولت تدبیر و امید اظهار داشت : راه اندازی ۳۳۵ واحد بومگردی درسراسر استان کرمان طی حدود هشت سال گذشته که رتبه یک کشور مربوط به کرمان است و پیش از این هیچ واحد بومگردی فعالیت نمی کرد.

وی اضافه کرد: ایجاد این تعداد واحد بومگردی موجب خلق فرصت های جدید شغلی و رونق اشتغال پایدار در نقاط مختلف این استان بخصوص مناطق کم برخوردار و دورافتاده  شده است .

به گفته فعالی ثبت سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم و ثبت جهانی گلیم شیرکی پیچ این شهرستان به عنوان نخستین اثر صنایع دستی استان کرمان در دولت یازدهم و دوازدهم انجام شد.
وی همچنین گفت: اجرای طرح ملی گردشگری، توسعه و حفاظت از پارک ملی خبر بافت، با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد تومان در پارک ملی خبر بافت توسط بخش خصوصی در فاصله ۲۴۰ کیلومتری غرب مرکز استان در دست اقدام است.

برخلاف آنچه تصور می شود استان کرمان صرفا کویری است بیش از یک چهارم باغات ایران و تعداد زیادی از قلل مرتفع کشور، آبشارها و رودخانه های فراوان در آن وجود دارد.
کرمان پهناورترین استان ایران با تمام اقلیم های شناخته شده است و بنا به موقعیت ژئوپلتیک و استراتژیک همیشه مرکز ثقل مناسبات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جنوب شرق بوده است.
کرمان پیشینه درخشانی در سطح ملی و فراملی دارد و در حال حاضر بیش از هفت هزار اثر شناخته شده و قریب به ۷۰۰ اثر ثبت ملی در این استان وجود دارد.
کویر لوت واقع درد شرق استان کرمان  زیباترین عارضه ها و شگفتی ها را در درون خود جای داده و ثبت جهانی شده است.
کرمان در عرصه های باستان شناسی و تاریخی فوق العاده قوی است و به تعبیری استان کرمان بهشت باستان شناسی ایران به شمار می رود و فقط در جنوب استان در حوزه هلیل رود ۴۰۰ کیلومتر مربع محوطه باستان شناسی وجود دارد.
کرمان در حوزه صنایع دستی نیز جزو استان های شاخص است و هنرمندان زیادی در این بخش تولیدات با کیفیت، متنوع و منحصر بفردی مانند فرش، پته و گلیم شیرکی پیچ سیرجان را انجام می دهند.

حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان پس از دوره ای رکود در طول فعالیت دولت تدبیر و امید نه تنها جان تازه ای گرفت، بلکه توانست دستاوردهای جهانی و ملی داشته باشد و اقدامات زیربنایی خوبی در این حوزه انجام گیرد .

منبع:ایرنا

مرتبط:

آیین نوروز _میراث ماندگار بهار در کرمان

از کرمان دیار کریمان چه به یادگار بخریم؟

آبشار کشیت کرمان

مرمت و بازسازی دیوار جنوبی معبد آناهیتای کنگاور آغاز شد

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتای کنگاور از آغاز مرمت و بازسازی دیوار جنوبی این سازه سنگی پس از سال‌ها انتظار خبر داد.

«مرتضی گراوند» عصر دوشنبه افزود: بعد از پیگیری‌ها و تلاش‌های مکرر و جلسات مختلف با مسوولان اداره کل میراث فرهنگی استان و امور پایگاه‌های کشور و بازدید معاون دفتر امور پایگاه‌های وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی از معبد آناهیتا، مجوز مرمت و بازسازی دیوار جبهه جنوبی و جنوب غربی بر اساس داشته‌‍های موجود صادر شد.

وی با بیان اینکه ابتدا برای این کار از سنگ‌های موجود بنا در مرمت دیواره جبهه جنوبی استفاده می‌شود، توضیح داد: با قرارگیری سنگ‌های موجود بنا در محل اصلی خود، جانمایی سنگ‌های مفقود شده نیز شناسایی خواهد شد.

گراوند با اشاره به اینکه برای تراش سنگ‌های جدید به استاد کارهای ماهر و سنگ‌تراش حوزه میراث فرهنگی نیاز داریم، افزود: کارگاه سنگ‌تراشی با حضور پیشکسوتان و اساتید خبره کنگاوری در معبد آناهیتا احیا خواهد شد.

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتای کنگاور در ادامه افزود: پس از چیدمان یک رج سنگ در دیواره جنوبی به ‌صورت خشکه چین بر اساس فرم و شکل قبلی دیوار معبد، این طرح در شورای راهبردی این پایگاه مطرح و در صورت تایید اعضای شورای راهبردی نسبت به ملات ریزی اقدام می‌شود.

گراوند اضافه کرد: برای ملات‌ریزی این نوع سازه‌های سنگی، نیاز به آهک نیمکوب است که خاص کارها و اقدامات مرمتی بوده و در دوران باستان نیز از این تکنیک استفاده ‌شده که این آهک نیمکوب در حال حاضر در شهرستان گیلانغرب تولید می‌شود.

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا در ادامه خاطرنشان کرد: مرمت و بازسازی ضلع جنوبی و جنوب غربی معبد آناهیتا علاوه بر صیانت از این یادگار کهن به ‌لحاظ زیبایی‌شناختی، جلوه خاصی برای گردشگران ایجاد خواهد کرد.

گراوند در خاتمه تاکید کرد: به ‌طور قطع بدون تامین اعتبار و تجهیزات لازم این مهم تحقق نیافته و آرزوی دیرینه مردم کنگاور نسبت ‌به مرمت و بازسازی این سازه سنگی به سرانجام نخواهد رسید و از مسوولان امر می‌خواهیم در این ‌راستا معبد آناهیتا به عنوان بزرگترین تک بنای سنگی کشور را مورد حمایت مالی و معنوی خود قرار دهند.

محوطه تاریخی کنگاور موسوم به معبد آناهیتا در مرکز شهر کنگاور و بر سر راه ابریشم قرار گرفته و روی تپه طبیعی با حداکثر ارتفاع ۳۲ متر نسبت به زمین‌های اطراف ساخته شده است.

محوطه تاریخی چهار ضلعی موسوم به معبد آناهیتا به شماره ۳۱ در سال ۱۳۱۰ به ثبت ملی رسیده است. یکی از ویژگی‌های شاخص این یادمان کهن داشتن هر ضلع آن به شکل دیواری به ضخامت متوسط ۱۸ متر است که چشم هر بیننده ای را مجذوب خود کرده است.

شهرستان کنگاور در ۹۰ کیلومتری شرق کرمانشاه قرار دارد.

منبع:ایرنا

ناقوس ساعت تاریخی تهران به صدا درآمد

ساعت کاخ گلستان که هدیه ملکه انگلیس به ناصرالدین شاه قاجار بود، پس از سال‌ها خاموشی دوباره به کار افتاد و صدای ناقوس آن صبح امروز در تهران پیچید.

این ساعت که به گفته تعمیرکار آن، قدمتش به بیش از ۱۵۰ سال می‌رسد، روی برج شمس‌العماره در کاخ گلستان نصب شده است. ساعت پیشکش ملکه ویکتوریا به ناصرالدین شاه بود که روی بلندقامت‌ترین عمارت تهران نصب شد. اما صدای بلند ناقوس آن برای دربار و اهالی محدوده ارگ سلطنتی آزاردهنده بود، خواستند صدای ساعت را کم کنند، ولی کلا آن را از کار انداختند.

اوایل دهه ۹۰ سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، محمد ساعتچی ـ ساعتکار قدیمی شهر ـ را خبر کرد تا به یک قرن سکوت ساعت پیشکشی پایان دهد. سرانجام ظهر روز ۲۲ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۱ عقربه‌های ساعت شمس‌العماره به حرکت درآمد. گفته می‌شد هزینه تعمیر و نگهداری این ساعت ماهانه ۵۰۰ هزار تومان بود که هزینه بالای آن، کوک ساعت را پس از ۱۰ ماه، دوباره از کار انداخت. هرچند  مسؤولان کاخ آن زمان گفتند کوک ساعت چون از حالت دستی خارج و مکانیکی شده دوام نیاورده است.

سال ۹۷ دوباره تعمیرکار ساعت را خبر کردند و با او تفاهم‌نامه‌ای بستند تا هم کل ساعت‌های کاخ گلستان را کار بیندازد، هم هر ۱۵ روز یک بار ساعت شمس‌العماره را کنترل کند تا بار دیگر متوقف نشود. از مدیر وقت کاخ نقل شده که هزینه نگهداری و کوک این ساعت ماهانه تقریبا ۱۵ میلیون تومان می‌شد. از به کار افتادن دوباره ساعت در آن روزها خبری نشد تا این‌که صبح امروز، دوشنبه ۲۳ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰، ناقوس ساعت شمس‌العماره به صدا درآمد.

تعمیرکاران این ساعت می‌گویند ۱۸ ماه برای به کار انداختن عقربه‌ها و ناقوس آن ‌زمان گذاشته‌اند.

 

ناقوس این ساعت تاریخی پس از سال‌ها خاموشی، با حضور شهردار منطقه ۱۲ به صدا درآمد، چون این‌بار هزینه تعمیر و کوک آن را شهرداری این منطقه پرداخت کرده است. علی‌محمد سعادتی به ایسنا گفت: کاخ گلستان تنها اثر جهانی شهر تهران است که همه ما در هر نهاد و دستگاهی موظفیم از آن حفاظت کنیم.

او ‌علت به حرکت درآوردن این ساعت را بازگشایی دوباره «باب عالی» ـ درِ شرقی کاخ گلستان ـ دانست و افزود: بازگشایی این درِ کاخ گلستان دغدغه درازمدت ما بود، بنابراین با مدیریت این مجموعه تاریخی و فرهنگی صحبت کردیم و مجوزهای لازم را برای مرمت و بازگشایی آن گرفتیم. راه‌اندازی ساعت ملکه ویکتوریا هم بخشی از پروژه باب عالی است. این ساعت از سال ۱۳۰۴ تا ۱۳۸۹ از کار افتاده بود که پس از این دوره تعمیر شد، ولی دوباره از مدار خارج شد تا امسال که دوباره صدای آن شنیده می‌شود و خاطره تهران قدیم را تداعی می‌کند. قرار است کارشناسانی به این منظور آموزش داده شوند تا  دیگر شاهد خاموشی ساعت شمس‌العماره نباشیم.

آفرین امامی ـ مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان ـ نیز در مراسم به صدا درآوردن ناقوس ساعت شمس‌العماره گفت: به کار انداختن ساعت شمس‌العماره پیش‌نیاز بازگشایی «باب عالی» بود که موضوع با شهرداری منطقه ۱۲ مطرح و با استقبال و حمایت آن‌ها نیز مواجه شد. هدف مجموعه جهانی کاخ گلستان این است که ساعت به صورت متوالی کار کند و صدای ناقوس آن در منطقه شنیده شود. اجازه نمی‌دهیم بار دیگر ساعت ساکت شود.

او در جریان بازدید شهردار منطقه ۱۲ با اشاره به پیشنهاد راه‌اندازی موزه ساعت در شمس‌العماره و موافقت اداره کل موزه‌ها، افزود: با وجود حدود ۴۰۰ ساعت تاریخی در کاخ گلستان که بیشتر آن‌ها پیشکش‌شده به ناصرالدین‌شاه است، می‌توان این عمارت را به موزه ساعت یا زمان تبدیل کرد. قرار است طرح محتوایی آن آماده شود تا مصوبه را دریافت کند.

همچنین جبار آوج ـ معاون فنی مجموعه جهانی کاخ گلستان ـ درباره مرمت این ساعت تاریخی به ایسنا توضیح داد: ساعت به دو شیوه می‌توانست مرمت شود؛ یکی این‌که سیستم داخلی آن به الکترونیکی تبدیل شود، یعنی با برق کار کند و یا از باطری استفاده شود. روش دیگر این بود به سیستم قبلی بماند و دستی کوک شود. با مشورت‌هایی که گرفتیم قرار شد آن را به روش مکانیکی مرمت کنیم.

او افزود: این ساعت در زمان خودش هر روز کوک می‌شد، اما با تغییری که داده شد هر چهار روز به کوک نیاز داشت، بنابراین باید یک نفر به طور مداوم حضور می‌داشت و آن را کوک می‌کرد و چون سیستم ساعت مکانیکی بود باید هر ۱۵ روز روغن‌کاری و سر هر ماه گریس‌کاری می‌شد. برای همین باید قرارداد نگهداری می‌بستیم. این اتفاقات در اوایل دهه ۹۰ برای ثبت جهانی کاخ گلستان انجام شد.

آوج گفت: آن زمان منابع مالی برای حضور ثابت و مداوم فردی که ساعت را کوک و نگهداری کند، پیش‌بینی نشد و ردیف بودجه‌ای نداشت و الان هم به همت شهرداری ساعت تعمیر شده است. سالیانه حداقل ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان برای نگهداری این ساعت نیاز است.

او افزود: راه‌اندازی و نگهداری این ساعت توسط آقا جمشید غیب‌زاده،‌ شاگرد محمد ساعتچی طی قراردادی که با شهرداری دارد، انجام می‌شود. اگر شهرداری منابع مالی این ساعت را تامین نکند، ممکن است دوباره این ساعت تاریخی از کار بیافتد.

معاون فنی مجموعه جهانی کاخ گلستان درباره ضرورت راه‌اندازی این ساعت تاریخی اظهار کرد: تهران قدیم نشانه‌های خاص خود را دارد که در بسیاری از اذهان و خاطرات مردم این عناصر وجود دارد،‌ اگر این خصوصیات از شهر تهران گرفته شود، تهران هویت گذشته خود را از دست می‌دهد. مثلا شمس‌العماره در شعر و ادبیات و ضرب‌المثل‌های ما و در تهران قدیم وجود دارد. همین شمس‌العماره از جزئیاتی تشکیل شده که اگر این عناصر  را از آن بگیریم، شیر بی‌یار و دم می‌شود.

آوج افزود: ساعت شمس‌العماره اولین ساعت عمومی شهر تهران بود. پس نمی‌توانیم به‌راحتی از آن بگذریم. اگر شرایط طوری است که این ساعت عملکرد دقیق خود را انجام نمی‌دهد اشتباه است. اگر کاشی بیافتد یا گچ‌بری بریزد نباید آن را مرمت کرد؟ ساعت هم یکی  از آن عناصر است که نباید به سادگی از کنار آن بگذریم.

منبع: ایسنا

مرتبط:

کاخ گلستان _زیباترین جاذبه گردشگری در تهران

عمارت بادگیر در کاخ گلستان

آشنایی با کاخ موزه گلستان

چه خبر از «نوتردام»؟

دو سال پیش فرانسه و جهان شاهد آتش‌سوزی مهیب کلیسای تاریخی «نوتردام» بودند، حالا مدتی است روند آماده‌سازی مرمت این بنا آغاز شده تا برای سال ۲۰۲۴ برای میزبانی آماده باشد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، در عصر ۱۵ آوریل ۲۰۱۹ بود که شعله‌های آتش کلیسای تاریخی نوتردام را فراگرفت؛ درحالی که بر اثر این حادثه مناره و بخش اعظمی از سقف کلیسا ویران شد اما تلاش آتش‌نشان‌ها باعث شد این میراث تاریخی به طور کامل از بین نرود. با این حال راه طولانی و دشواری برای مرمت این بنا باقی است و انتظار می‌رود «نوتردام» در آوریل ۲۰۲۴ یعنی پنج سال پس از آتش‌سوزی به شکوه سابقش بازگردد.

«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه مدتی پس از آتش‌سوزی برای بازسازی «نوتردام» مهلت پنج‌ساله تعیین کرد تا بر این اساس بازدید از این بنا در زمان میزبانی فرانسه برای بازی‌های المپیک تابستانه ۲۰۲۴ امکان‌پذیر باشد.

ناظر پروژه بازسازی این کلیسا ماه گذشته گفته بود: «با این‌که در مسیر بازسازی این بنا برای سال ۲۰۲۴ هستیم اما با حجم زیادی از کارها برای مرمت مواجه هستیم.»

روند اصلی بازسازی این بنا هنوز آغاز نشده است. تاکنون فعالیت‌هایی برای ایجاد ایمنی کافی و همچنین جداسازی ۴۰هزار تکه داربست سوخته‌شده در آتش صورت گرفته است. چنین فعالیت‌هایی باید تا تابستان به اتمام برسند تا شرایط لازم برای آغاز روند اصلی بازسازی از اوایل سال آینده ایجاد شود.

پروژه بازسازی این کلیسا با کمک بودجه ۸۳۳ میلیون یورویی که توسط کمپین‌های داوطلبانه داخلی و خارجی جمع‌آوری شده است صورت خواهد گرفت، با این حال ممکن است این بودجه برای اتمام بازسازی این موزه کافی نباشد.

۷۰ میلیون یورو این بودجه از خارج از فرانسه بوده که نیمی از آن از ایالات متحده آمریکا تامین شده است.

در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ درخت بلوط برای بازسازی مناره کلیسا در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این‌که در این مدت صدها کارشناس مشغول ایجاد ایمنی و تعمیر بخش‌هایی از کلیسا بوده‌اند، محققان نیز در جست‌وجوی دلیل این آتش‌سوزی بوده‌اند و حالا قرار است روند یک‌ماهه بررسی شواهد جمع‌آوری شده از محل آغاز شود.

نقاط ضعف مختلفی در سیستم ایمنی این کلیسا شناسایی شده است که از جمله آن‌ها به زنگ هشدار که به نظر می‌رسد دیرتر عمل کرده است و همچنین سیستم برقی یکی از آسانسورها می‌توان اشاره کرد.

با توجه به این‌که دو سریال تلویزیونی و یک فیلم سینمایی درباره آتش‌سوزی ۱۵ آوریل و تلاش برای نجات این ساختمان ۸۵۰ ساله در دست تولید قرار دارند، به نظر می‌رسد آتش‌سوزی «نوتردام» به زودی از یاد مردم نخواهد رفت.

یک مینی‌سریال شش‌قسمتی از «نتفلیکس» به تاثیرات این آتش‌سوزی بر مردم نقاط مختلف فرانسه خواهد پرداخت.

یک سریال انگلیسی‌زبان دیگر نیز بر اساس تحقیقات مرتبط با این آتش‌سوزی که توسط نیویورک‌تایمز صورت گرفته است ساخته می‌شود.

همچنین «ژان ژاک آنو» کارگردان فرانسوی ساخت فیلمی سینمایی درباره این آتش‌سوزی را آغاز کرده است. او در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه بیان کرد: «شخصیت اصلی این فیلم، ستاره این فیلم، «نوتردام» است. شبیه این است که روایتگر داستان قربانی‌ای هستم که در حال جان دادن است و پزشک‌ها به او نمی‌رسند… جای شکر باقی است که پایان این داستان خوشحال‌کننده است.»

منبع:ایسنا

مرتبط:

دیدن «نوتردام» قبل و بعد از آتش‌سوزی

کلیسای نوتردام و نقوش خیالی و ترسناک

ارزشمندترین آثار کلیسای نوتردام چه بودند؟