کاخ گلستان

کاخ گلستان _زیباترین جاذبه گردشگری در تهران

کاخ گلستان مکانی است که هر فردی در زندگی خود حتما باید از آن بازدید کند. در واقع در قلب شهر تهران، کاخ گلستان با قدمت بالایش خودنمایی می‌کند.

شهر تهران مکانی است که هر روزه، سازه‌ها و بناهای مدرن و جدیدی در آن ساخته می شود. این سازه‌ها، جلوه بسیار زیبایی به شهر تهران بخشیده‌اند و سبب شده اند تا هر روز، بر میزان بازدید کنندگان و گردشگران این شهر افزوده شود.

اما این سازه‌های تازه تاسیس، تنها زیبایی‌های این شهر نیست! بخشی از تهران، همچنان بافت قدیمی خود را حفظ کرده است و بازدید از این سازه های قدیمی و کاخ ها و عمارت ها، حال و هوای متفاوتی دارد.

همانطور که می دانید، کشور ایران، مهد تمدن است و در آن، آثار باستانی و بقایایی از سبک زندگی گذشتگان به یادگار مانده است. این آثار از ارزش بسیار زیادی برخوردار هستند و به علت اینکه نحوه زندگی گذشتگان و آداب و رسوم آن ها را به ما منتقل می کنند، طرفداران بسیار زیادی دارند.

شهر تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست و در آن آثار بسیار زیادی از گذشتگان و تمدن های پیشین وجود دارد. یکی از این آثار کاخ گلستان است که در این مطلب به معرفی کامل این کاخ و بخش های مختلف آن و همچنین تاریخچه زیبای آن پرداخته ایم.

توصیه می کنم مطالعه این مطلب را  از دست ندهید. یقینا پس از مطالعه و آشنایی با کاخ گلستان، هوس بازدید از آن به سرتان می زند.

کاخ گلستان

مختصری درباره کاخ گلستان

این کاخ یکی از جاذبه های گردشگری در خیابان ۱۵ خرداد می باشد. قدمت این سازه مربوط به زمان قاجاریان می باشد و در آن زمان، یکی از اصلی ترین کاخ های موجود در شهر تهران بوده است.

البته لازم است بدانید که این گفته صحت ندارد و قدمت این کاخ مربوط به سال های دورتر می باشد. در واقع گفته شده است که قدمت این کاخ نزدیک به ۴۴۰ سال می باشد. این کاخ جزو اولین آثار باستانی شهر تهران بود که در سازمان میراث ملی یونسکو به ثبت رسید.

استفاده های این کاخ

جالب است بدانید که پادشاهان بسیاری دوره سلطنتی خود را در این کاخ سپری کرده اند. در واقع می توان گفت احمد شاه قاجار، محمد علی شاه قاجار، مظفرالدین شاه قاجار، ناصرالدین شاه قاجار، محمد شاه قاجار، فتحعلی شاه و همچنین آقا محمد خان قاجار در طول سلطنت خود در کاخ گلستان زندگی می کردند و از این کاخ، به فرمانروایی مشغول می شدند.

وسعت کاخ گلستان

این باغ در روزهای پادشاهی پادشاهان، وسعت بسیار زیادی داشته است و از باغ ها، درختان متعدد، فضا و مناظر سبز گسترده ای تشکیل شده بود. اما متاسفانه با گسترش بافت شهری، عظمت این کاخ از بین رفته و امروزه تنها ۵.۵ هکتار از آن باقی مانده است. اما با همین وجود، همچنان توانسته شکوه و عظمت خود را حفظ کند و بازدید کنندگان و گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب کند.

کاخ گلستان

توصیف این کاخ

برای دسترسی به این کاخ باید خود را به بازار تهران برسانید. در واقع خیابان ۱۵ خرداد یکی از معروف ترین خیابان های شهر است که هر زمان از هر روزی را به این خیابان برسانید، متوجه حضور افراد بسیار زیادی در آن جا می شوید.

ممکن است تا به اینجا از بازدید از این کاخ صرف نظر کرده باشید اما باید گفت که بازدید نکردن از این کاخ کاری اشتباه است. بناهای قدیمی بسیار زیاد متعلق به ۴۵۰ سال پیش بسیار هیجان انگیز می باشد.

بخش های مختلف کاخ گلستان

این کاخ از بخش های بسیار زیادی تشکیل شده است که نمای بسیار ویژه ای به شهر تهران بخشیده است و بازدید از آن، زندگی گذشتگان و شاهان قاجار را به نمایش می گذارد. در محوطه این مجموعه درختان سر به فلک کشیده، استخر ها و فواره های بسیار زیبا، شما را محو خودشان می‌کنند.

. شمس العماره، زیباترین بنای تاریخی تهران

. خلوت کریمخانی

. ایوان تخت مرمر

. تالار اصلی

. اتاق موزه(تالار سلام)

. تالار آیینه

. تالار الماس

. تالار بادگیر

. حوض خانه

. تالار عاج

· تالار ظروف

. تالار برلیان

. عکسخانه

. موزه مردم شناسی

کاخ گلستان

کلام آخر

بنای کاخ گلستان یکی از زیباترین آثار به جای مانده در ایران می باشد که هر فردی باید قبل از مرگش از آن دیدن کند. مهم نیست که ساکن چه شهری هستید، توصیه می کنم در صورتی که سفری به تهران داشتید از تمامی جاذبه های گردشگری شهر دیدن کنید.

مرتبط:

نفس‌های سنگین کاخ ناصری

کاخ ساسانی سروستان

جاذبه های گردشگری کلکته ،شهر کاخ ها

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *