گردشگری

ترددهای نوروز را کنترل نکردند گردشگری را مقصر دانستند

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی گفت: ترددهای نوروزی که قرار بود به صورت ایمن از طریق دفاتر مسافرتی و مراکز اقامتی مجاز انجام شود، مدیریت نشد حالا می‌گویند که گردشگری مقصر وضعیت قرمز کشور است.

حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: تعداد سفرهای مدیریت شده در ایام نوروز بسیار کم بوده است. چرا باید در این ایام مراکز اقامتی دولتی باز باشد و همه وزارتخانه‌ها نیز از آن استفاده کنند؟ این مراکز تحت کنترل نبودند. حتی مراکز اقامتی وزارت بهداشت نیز باز بوده است. ما مخالف محدودیت‌های سفر نبودیم چون وقتی پای منافع ملی و جان افراد به میان می‌آید مسلماً می‌گوئیم حمایت می‌کنیم که کسی سفر نکند. اما انتقادمان این است که چرا نتوانستند این سفرها را مدیریت کنند. حتی وزارت میراث فرهنگی نیز باید انتقاد می‌کرد که سفرها کنترل نشد به همین دلیل الان دچار مشکل شده‌ایم.

وی گفت: ما در عید نوروز با حجم سفر زیادی رو به رو نبودیم. در نوروز ۹۹ سفرها تقریباً صفر بود و توری برگزار نشد. در سال ۹۸ به رغم سیلی که آمد تورهای داخلی و خارجی برگزار شد که آن هم بیشتر تور ترکیه بود. بنابراین میزان سفرهای نوروز امسال در مقایسه با سال ۹۸ در حوزه تورهای خروجی با ۸۵ درصد ریزش و تورهای داخلی با ۷۰ درصد ریزش مواجه شده است.

وی افزود: موضوع بعدی این است که افراد به مراکز اقامتی مجاز مانند بوم گردی‌ها و هتل‌ها سفر کرده‌اند که پروتکل‌های بهداشتی در آنها رعایت می‌شود و تا کنون آسیبی متوجه مسافرانشان نشده است. حتی اگر مسافری با آژانس سفر کرده و به مراکز اقامتی که ما به آنها معرفی کرده‌ایم رفته، موارد ایمنی و بهداشتی تا ۱۰۰ درصد رعایت شده است. بنابراین باید ببینیم بیشترین جایی که مردم از آن آسیب دیده‌اند کجا بوده است.

رفیعی گفت: چرا کسی نمی‌گوید در پروازها اشغال ۴۰ به ۶۰ درصدی رعایت نمی‌شود. چرا متولیان زورشان به گردشگری می‌رسد؟ قیمت کنسلی بلیت در عید نوروز پنج میلیون تومان بوده است هیچ جای دنیا چنین چیزی مرسوم نیست. ولی اینجا می‌بینیم که متولیان دلسوز مردم نیستند و به راحتی افزایش قیمت می‌دهند. در عید نوروز خیلی از افراد علاقه‌ای به سفر نداشتند آنقدر مردم را به شک انداختند که خیلی‌ها نتوانستند سفر کنند.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی ایران تصریح کرد: سال گذشته وزارت میراث فرهنگی در بخشنامه‌ای نوشت که مردم بابت کنسلی سفرها، پولشان را پس بگیرند. امسال هم دوباره بخشنامه زدند که پولی به مردم بابت کنسلی سفر پرداخت نمی‌شود. بعد آن را تکذیب کردند. ولی در صدا و سیما گفتند که مردمی که خرید سفر انجام داده‌اند تا سه ماه می‌توانند به سفر بروند. درحالیکه نه هتلدار تمکین می‌کند و نه هواپیمایی. آنها مردم را با آژانس‌های مسافرتی درگیر می‌کنند چون هواپیمایی پول را پس نمی‌گیرد ولی وزارتخانه می‌گوید بروید و پس بگیرید.

وی ادامه داد: درباره تورهای گردشگری ترکیه هم همین طور شده است می‌گویند تور نفروشید درحالی که می‌توان بلیت هواپیما فروخت. مگر می‌شود به مردم هتل معرفی نکرد؟ مردم باید هنگام ورود به کشور و خروج از کشور تست کرونا بدهند. مگر نمی‌گویند که همان موقع مشخص نمی‌کند که فردی کرونا دارد یا نه. پس بگویند سه روز بعد از اینکه وارد کشور شد قرنطینه شود. آن دسته از مسافرانی که از طریق دفاتر مسافرتی، به مراکز اقامتی مجاز رفته و برگشته‌اند اتفاقی برایشان نیفتاده است چون همه موظف بوده‌اند که پروتکل‌ها را رعایت کنند. اما مسئله این است که چون نتوانسته‌ایم به وظایفمان خوب عمل کنیم و محدودیت‌ها را نتوانستیم اعمال کنیم باید گردشگری را مقصر بدانیم!

رفیعی گفت: چرا در ایام نوروز مسافرت‌ها کنترل نشد؟ چرا محدودیت‌ها را برای آن دسته از افرادی که واچر هتل نداشتند اجرا نکردند؟ مگر قرار نبود مسافران، سفر ایمن را در نوروز داشته باشند؟ چقدر الگوی سفر ایمن اجرایی شد؟ کسی که هتل نداشت و از طریق دفاتر سفر نمی‌رفت، با کسی که یکباره تصمیم به سفر گرفته تفاوتی وجود داشت. ما نمی‌توانیم سفرها را کنترل کنیم آن وقت مردم را قسم می‌دهیم!

منبع:خبرگزاری مهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *