نسخه‌ ۴۰۰ ساله ترجمه قرآن در کتابخانه ملی

نسخه‌ای از قدیمی‌ترین ترجمه‌های قرآن کریم مربوط به سال ۱۶۴۷ میلادی که از سوی «آندره دوریه» فرانسوی از عربی به فرانسه ترجمه شده در کتابخانه ملی نگهداری می‌شود.

به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، بالغ بر صدها نسخه ترجمه از قرآن کریم به زبان‌های مختلف از جمله فرانسوی، آلمانی، انگلیسی، اسپانیایی، روسی، چینی و سوئدی در تالار ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نگهداری می‌شود.

بخشی از این ترجمه‌ها در جهان غرب انجام شده و بخش دیگری مربوط به آثاری است که در داخل کشور از سوی برخی موسسات و انجمن‌ها چون «جامعه المصطفی» جمع‌آوری شده است. به عبارت دیگر در این زمینه دو دسته منبع وجود دارد که دسته نخست مربوط به چاپ در خارج از کشور می‌شود و بخشی نیز در داخل ایران به چاپ رسیده‌اند.

تعداد منابع مربوط به ترجمه‌های قرآن کریم به دلیل نقطه توجه پژوهشگران در مقایسه با سایر آثار در حوزه اسلام‌شناسی بیشتر است. نخستین ترجمه‌های صورت‌گرفته از قرآن کریم اغلب از سوی کشیش‌ها و افرادی که در ارتباط مستقیم با مذهب بودند، انجام شده است. بخشی از ترجمه‌ها به حوزه اسلام‌پژوهی مرتبط است و بخش دیگر به منظور تبادل نظر میان ادیان انجام شده است.

نسخه‌ای از قدیمی‌ترین ترجمه قرآن کریم که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نگهداری می‌شود، مربوط به سال ۱۶۴۷ میلادی، حدود ۴۰۰ سال قبل است که از سوی «آندره دوریه»، سرکنسول فرانسه در استانبول انجام شده است. او برای نخستین‌بار، قرآن کریم را به صورت مستقیم و بی‌واسطه از عربی به فرانسه ترجمه کرد.

به گفته رئیس گروه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، این ترجمه برای نخستین‌بار در سال ۱۶۴۷ میلادی در پاریس منتشر شد و تا سال ۱۷۷۵ میلادی چندین‌بار تجدید چاپ شد و به دلیل دقت بالای مترجم در انتقال مفاهیم قرآن، به عنوان منبعی برای ترجمه قرآن به سایر زبان‌های اروپایی مورد استفاده قرار گرفته است.

دیگر ترجمه‌ای که از قرآن کریم به زبان فرانسه در تالار ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نگهداری می‌شود از سوی آلبرت کازیمیرسکی در سال ۱۸۵۹ میلادی صورت گرفته است.

کلود اتی‌ین ساواری خاورشناس فرانسوی یکی دیگر از مترجمان قرآن به زبان فرانسوی است که در سال ۱۸۸۳ میلادی این ترجمه را انجام داده است.

در سال‌های اخیر نیز آثار جدیدی به چاپ رسیده است. پرفسور یاکو هامین آنتیلا، اسلام‌پژوه فنلاندی در سال ۱۹۹۵ دو اثر مهم قرآن کریم و شاهنامه فردوسی را ترجمه کرد.

در ارتباط با منابع ترجمه‌شده انگلیسی قرآن کریم که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران موجود است می‌توان به ترجمه جورج سیل در سال ۱۸۲۵ میلادی اشاره کرد. این اثر نیز به طور مستقیم از زبان عربی ترجمه شده و از این جهت بسیار حائز اهمیت است.

از دیگر ترجمه‌های قرآن کریم به زبان انگلیسی می‌توان به ترجمه آلودوموریس وری اشاره کرد، این کتاب که در سال ۱۸۸۲ به چاپ رسید جزء ترجمه‌های قدیمی قرآن کریم به زبان انگلیسی محسوب می‌شود.

آلمانی‌ها نیز در حوزه اسلام‌پژوهی حضور چشم‌گیری داشته‌اند، اما در حوزه ترجمه قرآن، «تئودور نُلدِکه» سرآمد مترجمان آلمانی است. این مترجم در سال ۱۸۶۰ میلادی قرآن را ترجمه کرده است. در برخی از ترجمه‌های قرآنی، اسلام‌پژوهان غربی تفسیر هم آورده‌اند که می‌توان به اثر «نُلدِکه» اشاره کرد.

علاوه بر ترجمه‌ها و تفاسیر قرآن کریم مجموعه‌ای از فرهنگ‌ها و دایره‌المعارف‌های قرآنی در تالار ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی کتابخانه ملی ایران وجود دارد که می‌توان به مجموعه شش‌جلدی انتشارات بریل اشاره کرد که جزء کتاب‌های پایه و مرجع محسوب می‌شود و برای کاربران و پژوهشگران قرآن‌شناسی منبع مهمی است.

بخشی از آثار پژوهشگران در رابطه با منابع اسلام‌شناسی مربوط به مطالعات تطبیقی می‌شود که از جمله می‌توان به وجود آثاری در کتابخانه ملی ایران با عنوان‌هایی چون «قرآن و حقوق بشر در اسلام» منبعی سیزده‌جلدی و «قرآن و دانش انسان» اشاره کرد.

توجه به آداب و سلوک در ماه رمضان و خاصه مراسم شب احیا در سفرنامه‌ها به خوبی به چشم می‌خورد به طوری‌که سیاحانی چون «شاردن»، «کمپفر»، «کاتوف»، «پترو دلاواله»، «فوروکاوا»، «ماساهارو» و «رنه دالمانی» در سفرنامه‌های خود به جنبه‌های مختلفی از ماه رمضان و روزه‌داری ایرانیان مانند بیدار شدن در وقت سحری، نخوردن و نیاشامیدن در طول روز، شلیک توپ در میادین شهر به وقت سحر و افطار و شور و شوق میان مردم و کسبه به منظور تدارک و آماده شدن افطاری اشاره کرده‌اند.

«انگلبرت کمپفر» پزشک و طبیعی‌دان اهل آلمان که در عهده شاه سلیمان صفوی به ایران آمده بود در سفرنامه خود به مراسم‌های افطار و نیایش‌های شب‌های قدر و رفتن مردم به مساجد اشاره کرده و مطالبی را درباره شب زنده‌داری و نیایش ایرانیان در روزهای ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان نوشته است.

همچنین «پیترو دلاواله» سیاح ایتالیایی در سفرنامه خود به شب شهادت حضرت علی (ع) و دسته‌های عزاداری که مردم در این ایام برگزار می‌کرده‌اند، اشاره کرده است.

منبع: ایسنا

برگزاری ماه رمضان، با آدابی متفاوت در آلمان

آغاز ماه مبارک رمضان، همواره با حس و حال و فضایی دوست‌داشتنی و متفاوت همراه است که این تفاوت معنویت و فضایی روحانی را ایجاد می‌کند. در کنار تفاوت‌ها و جزئیات متنوع سنت‌های کشورهای مختلف در استقبال و گذران ماه رمضان، اساس و اصول آداب و آیین کشورها در این ماه یکسان بوده و به یکدیگر نزدیک است که این شباهت‌ها سبب افزایش همدلی و همبستگی میان مسلمانان می‌شود.

آلمان کشوری است که حدود ۴میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت ۸۲ میلیون نفری آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند. مسلمانان آلمان نیز همانند مسلمانان سایر کشورها، حلول ماه مبارک رمضان را با برگزاری آیین‌ها و آداب مخصوص به کشور خود جشن گرفته و گرامی می‌دارند. در ادامه برخی  از این آیین‌ها معرفی می‌شود.

در ماه رمضان معمولا زندگی روزمره و آداب اجتماعی عموم مردم آلمان تغییر چندانی نکرده و بنابراین شرایط و آیین این ماه تا حدودی متفاوت از دیگر کشورها است. در واقع سرعت و جدیت زندگی در این کشور صنعتی ادامه می‌یابد و در شرکت‌ها، ادارات، مدارس و آموزشگاه‌ها برای کارکنان و دانش‌آموزان خود تسهیلاتی قائل می‌شوند؛ به طوری که ممکن است شیفت و زمان کاری آن‌ها تغییر کند و همچنین زمانی برای نماز و افطار آنان در نظر گرفته شود.

اغلب فعالیت‌ها و آداب مردم آلمان در ماه رمضان در مساجد برگزار می‌شود و روزه‌داران با حضور در مساجد و شرکت در برنامه‌های مذهبی و عبادی در زمان‌ها و ساعات مختلف قبل از افطار و بعد از افطار، فضایی پرشور و سرشار از معنویت ایجاد می‌کنند.

 

به دلیل آن که بیشتر مسلمانان آلمان، اصالتا اهل ترکیه هستند، بنابراین آیین‌های مربوط به ماه رمضان تعداد زیادی مسلمانان این کشور نیز در راستا و همانند ترک‌ها برگزار می‌شود، که از جمله این سنت‌ها می‌توان به قرائت قرآن و گوش دادن به تفسیر این کتاب الهی و حضور جمعی در کنار یکدیگر و پای سفره افطار پس از خواندن دعا و نیایش اشاره کرد. تهیه شیرینی‌ها و غذاهای بومی مرتبط با ماه رمضان و دعوت آشنایان و اقوام به افطار از دیگر آیین‌هایی است که در بین مسلمانان آلمان مشاهده می‌شود.

ماه رمضان در آلمان

آیین‌های ماه رمضان در بین ترک‌های مقیم آلمان

ترک‌های مقیم آلمان بر اساس رسمی قدیمی، به همراه اقوام، دوستان و همکاران خود افطار می‌کنند که این را می‌توان مهمترین آداب مسلمانان ترکیه‌ای این کشور دانست و این چنین افطاری‌های دسته جمعی بیشترین جلوه‌ ماه مبارک رمضان در این کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین در این ماه نمازهای جماعت در مراکز و مساجد مسلمانان ترکیه‌ای با جمعیت بیشتری برگزار می‌شود.

آیین‌های ماه مبارک رمضان در بین عرب‌های آلمان

عرب‌های مسلمان مقیم آلمان بیشتر از کشورهای لبنان، فلسطین و شمال آفریقا هستند. نمازهای جماعت ایام ماه رمضان در میان مسلمانان عرب این کشور با استقبال و حضور گسترده‌ روزه‌داران همراه است؛ آنان وعده افطاری خود را در منازل خویشاوندان و آشنایان و یا در مراکز اسلامی صرف می‌کنند. برخی از اقلیت‌های این افراد در ماه رمضان به کشورهای خود سفر می‌کنند تا ایام این ماه مبارک را در آنجا و در حال و هوای کشور مادری خود سپری کنند.

ماه رمضان در آلمان

ایرانیان و ماه مبارک رمضان در آلمان

مهم‌ترین مرکز تجمع ایرانیان در ماه مبارک رمضان مرکز اسلامی هامبورگ است. این مرکز در ایام ماه مبارک رمضان پذیرای جمعیت زیادی از ایرانیان و پیروان مذاهب دیگر است. به شکلی که روزه‌داران در این مرکز نمازهای خود را به جماعت ادا کرده و در هنگام غروب نیز سفره‌های افطاری پهن می‌شود و مسلمانان به صورت دسته‌جمعی روزه خود را باز کزده و افطاری می‌خورند. به طوری که برخی مواقع تعداد شرکت‌کنندگان در برنامه‌های این ماه در این مرکز به ۵۰۰ نفر نیز می‌رسد.

علاوه بر این‌ها در این مرکز اسلامی قبل از اذان آیاتی از قران کریم قرائت می‌شود و همزمان ترجمه آلمانی آن‌ها نیز بیان می‌شود تا به این ترتیب همه شرکت‌کنندگان از برنامه‌های این مرکز بهره‌مند شوند. طرح سوالات دینی و شرعی افراد، جلسات تفسیر و قرائت قرآن نیز از دیگر برنامه‌های این مراکز به شمار می‌رود.

یکی از اصلی‌ترین و مهمترین جنبه‌های ماه رمضان برای مسلمانانی که در کشورهای غربی زندگی می‌کنند این است که حس اتحاد و همبستگی در میان آن‌ها افزایش یافته و قوت قلبی برای آن‌ها ایجاد می‌کند. با توجه به این که کشور آلمان نیز از مسائل نژادی و اختلافات قومی رنج می‏برد، روزه داری، پیر و جوان، فقیر و غنی و سیاه و سفید را گرد هم آورده تا پیام اتحاد و یکپارچگی را به گوش جهانیان برساند.

 

البته در یک سال گذشته به دلیل شیوع گسترده کرونا ویروس در سرتاسر جهان و درگیری کشورها با موج‌های مختلف این بیماری برخی از مراسم‌های ماه رمضان که به صورت دسته‌جمعی برگزار می‌شوند در این کشور با محدودیت یا حتی ممنوعیت همراه هستند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آداب، رسوم و سنت‌های ماه رمضان در استان بوشهر

ماه رمضان در اندونزی‌ پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان

آداب و مراسم ماه رمضان در بندرلنگه و بستک

تعطیلی ۷ آژانس مسافرتی در همدان

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان همدان گفت: حوزه گردشگری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون فعالیت خاصی نداشته و اگر مالیات این مدت بخشیده شود کمک و قوت قلبی برای این صنعت است.

علی مرادی‌پور بیان کرد: فعالان این حوزه قانوناً چیزی برای پرداخت ندارند بنابراین با بخشیده شدن مالیات نه تنها دولت متضرر نخواهد شد بلکه بُرد تبلیغاتی نیز دارد.

وی با اعلام اینکه از ابتدای همه‌گیری کرونا هفت دفتر خدمات مسافرتی در همدان تعطیل شده است، افزود: فعالان گردشگری از ابتدای شیوع این بیماری تنها ۱۰ درصد نسبت به قبل فعالیت داشته‌اند و اگر مالیات این مدت بخشیده شود کمکی به این بخش می‌شود.

مرادی‌پور با اشاره به اینکه گردشگری هنوز به روال قبل برنگشته است، اظهار کرد: گردشگری تنها صنعتی است که آسیب خیلی زیادی از کرونا دیده است و فعالان این عرصه به ورشکستی رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه تعطیلات نوروز هم کمکی به این حوزه نکرد، گفت: در نوروز ۱۴۰۰ تورهای گردشگری که می‌توانست به صورت هوشمند و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود، حذف و سبب شد مردم با خودروهای شخصی به مسافرت بروند و حجم سفرها و در نتیجه شیوع کرونا افزایش یابد.

مرادی‌پور با اشاره به اینکه در این مدت هیچ کمکی به این صنعت نشده است، مطرح کرد: گردشگری صنعتی است که با کمترین سرمایه، اشتغال ایجاد می‌کند و متأسفانه در مدت شیوع کرونا بیشتر شغل‌های مرتبط با این حوزه را از دست داده‌ایم.

وی شرح داد: در مدت یاد شده کمک‌های دولت شامل امهال وام‌ها بود که خود داستانی شده، از طرفی بانک‌ها جریمه و افزایش کارمزد این امهال را دریافت می‌کنند و از طرف دیگر با وجود اینکه معاون گردشگری اظهار کرده امهال پذیرفته شده اما بانک‌ مرکزی زیر بار نمی‌رود و آنچه مسئولان گردشگری گفته‌اند هنوز عملی نشده است‌.

منبع: ایسنا

مرتبط:

گردشگری همدان، ملودی توسعه در تراژدی کرونا

گنبد علویان همدان

برج قربان همدان

فعال شدن تاکسی‌های گردشگری در شیراز

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: تلاش خواهیم کرد که با همکاری شرکت‌های حمل و نقل گردشگری، تاکسی‌های گردشگری را در شیراز فعال کنیم.

جمشید معینی چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ضمن گرامیداشت روز شیراز، به خبرنگاران گفت: راه‌اندازی تاکسی‌های گردشگری با توجه به ظرفیت‌های شیراز نه تنها در توسعه گردشگری بلکه در زمینه اشتغال‌زایی هم تاثیرگذار خواهد بود.

او ادامه داد: در واقع تاکسی‌های گردشگری از زیرساخت‌های مهم در صنعت گردشگری است و جای‌خالی  چنین زیرساختی در استان به خصوص شهر شیراز همچنان احساس می‌شود.

معینی گفت: طبق پیش‎‌بینی‎‌ها با توجه به اینکه شیراز شهر توریستی و یکی از اولین اولویت‌‎ها و مقاصد سفر گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود، فعال شدن تاکسی‎ گردشگری در این شهر یک ضرورت است.

او گفت: در واقع رانندگان تاکسی‌ های گردشگری نخستین افرادی هستند که با گردشگران ارتباط برقرار کرده و هم کلام می‌شوند بنابراین مسلط بودن این افراد به یک یا چند زبان خارجی، نیاز محسوب می‌شود.

معینی با بیان این‌که نصب تاکسی‌متر و مانیتور برای معرفی بهتر جاذبه‌های گردشگری از موارد مد نظر در تاکسی‌های گردشگری است، گفت: سال‌ها قبل رنگ تاکسی‌های شیراز سفید و سبز بود که در بین مردم شهر به تاکسی‌های ماست و خیاری معروف بودند و بعدها با گذشت زمان رنگ تاکسی‌ها تغییر کرد و زرد رنگ شد، لذا با توجه به اینکه رنگ  تاکسی‌های قدیمی شیراز برای مردم این شهر و حتی گردشگران نوستالژی و خاطره‌انگیز است در نظر داریم تاکسی‌ های گردشگری با همان شکل و شمایل قدیمی فعالیت کنند.

سرپرست میراث فرهنگی فارس با تاکید بر اینکه محل استقرار و فعالیت تاکسی‌ های گردشگری در مبادی ورودی شهر و کنار جاذبه‌های گردشگری خواهد بود، گفت: در نظر داریم فعالیت این تاکسی‌ها را به صورت کاملاً حرفه‌ای و تخصصی برنامه‌ریزی و دنبال کنیم و این مهم تنها با همکاری شرکت‌ها و سازمان‌ها و ارگان‌های فرهنگی و اجرایی شهری و گردشگری مربوطه حاصل می‌شود و در این‌راه همکاری جدی و مؤثر این نهادها را خواستاریم.

منبع: ایسنا

مراغه شهری به وسعت تاریخ

روزهای مشابهی در تقویم به نام شهرهای مختلف ایران مانند روز شیراز و روز اصفهان به ثبت رسیده است، اما به نظر می‌رسد، روز مراغه غریب‌ترینشان باشد، چرا که شعله‌ی بیجان شمع آیین‌ها و سنت‌های روز مراغه-شهری به قدمت ستارگان و فسیل‌ها و دایناسورها- نیاز به آتشی برافروزنده برای جان گرفتن این روز دارد.

قدمت تمدن در شهرستان مراغه به ۳۰۰۰ سال قبل بازمی‌گردد و این باغ شهر به دلیل وجود آثار معماری و بناهای متعدد مربوط به دوره حکومتی اول ماناها، اشکانیان، ساسانی، دوره اسلامی و سلجوقی یک روز از تقویم ایران را به نام خودش، اختصاص داده است.

مراغه یا به زبان قدیم‌تر ماراویا، اولین پایتخت کشور در دوره ایلخانیان بوده و دارای قدیمی‌ترین آثار باستانی است، تمدن در این شهر از آغاز حکومت ایران تداوم یافته و سابقه حیات در این شهر به ۱۰ میلیون سال قبل بازمی‌گردد. محوطه پارینه سنگی روستای ورجوی مراغه با تاریخ ۱۵۰ هزار ساله و منطقه فسیلی این شهر یا به تعبیر فسیل شناسان، بهشت فسیلی ایران از جمله آثار ارزشمند تاریخی مراغه به شمار می‌آیند.

گنبد سرخ مراغه

 

رصد خانه مراغه ارزشمندترین اثر علمی در این شهرستان بوده و مساجد چوبی و معماری شاخص چوبی مختص مراغه بوده و معماری و نقاشی بر روی چوب از این شهر به اصفهان و قزوین راه پیدا کرده است؛ معبد مهر ورجوی، گویجه قلعه به عنوان قلعه‌ای مطالعاتی و گنبد سرخ و گنبدهای کبود و غفاریه و برج مدور از آثار شاخص فرهنگی شهر مراغه به شمار می‌آیند.

علاوه بر پیشینه‌ی غنی تاریخی، فرهنگ هم در مراغه حرف زیادی برای گفتن دارد و می‌توان مراغه را شهر موسیقی‌دان‌ها و هنرمندان هم نامید؛ عبدالقادر مراغه‌ای به عنوان معلم ثالث موسیقی از مشاهیر این شهر بوده و در هر دوره از تاریخ، چهره شاخص موسیقی را در مراغه داشته‌ایم؛ مجد الدین جیلی مراغه‌ای و اوحدی مراغه‌ای هم از مشاهیر حوزه عرفان، حکمت و ادبیات و فلسفه مراغه به شمار می‌آیند.

مراغه

 

۵۰۰ هکتار از شهرستان مراغه، باغی بوده و ۱۶ اردیبهشت ماه به عنوان “روز مراغه” تعیین شده است، تاسیس رصدخانه مراغه توسط خواجه نصیرالدین طوسی، سابقه تاریخی این شهر و تعدد هنرمندان، دانشمندان و صاحب نظران در این شهر و تاثیرگذاری‌شان بر حوزه‌های علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی از جمله علل وجه تسمیه این روز به شمار می‌آیند.

علاوه بر تاسیس رصدخانه مراغه در دوره ایلخانیان، کتابخانه‌ای نیز با حضور دانشمندان و علما در حوزه‌های مختلف نیز در این شهر تاسیس شده بود که تعداد کتاب‌های آن که همگی دست نویس و خطی بودند به ۴۰۰ هزار جلد می‌رسید.

دانشمندان مراغه‌ای با تأثیرگذاری بر دانشمندان و علمای سایر خطه‌ها مانند تاجیکستان، گرجستان و ارمنستان که آن زمان جزو اقلیم ایران بودند، همگی سبک خاصی در بحث علوم هنر و ادبیات ایجاد کردند و این مکتب به نام مکتب مراغه شناخته شد.

رصد خانه مراغه

در ادامه به آشنایی بیشتر با دو مورد از مهم‌ترین آثار تاریخی مراغه می‌پردازیم:

 

مجموعه افلاک نما و رصد خانه شهرستان مراغه دارای بزرگترین و پیشرفته ترین رصد خانه جهان تا قبل از دوره اختراع تلسکوپ بوده است، اهمیت این منطقه به لحاظ تاریخی و علمی به قدری زیاد است که مسئولین و دست اندرکاران امر، برگزاری ده‌ها همایش و کنفرانس و هم اندیشی نیز برای بررسی و تحلیل این عظمت تاریخی کافی نمی دانند و رصدخانه مراغه نیازمند شناخت دقیق و علمی است.

نام مراغه همیشه با نام یکی از بزرگترین مراکز پژوهشی نجومی یعنی رصدخانه خواجه نصیرطوسی همراه است، رصد خانه‌ای که در زمان پایتختی مراغه توسط هلاکو خان مغول ساخته شده است.

بر اساس منابع تاریخی، این مجموعه که امروزه فقط آثار کمی از آن باقی مانده است، درسال۶۵۷ به دستور هلاکو و همت خواجه نصیرالدین طوسی بنا شده است و درساختمان و تشکیل آن شخصیت‌هایی چون علامه قطب‌الدین فخرالدین مراغی، محی‌الدین مغربی، علی بن محمود نجم‌الدین‌الاسـطرلابی و دیگر بزرگان آن روزگار شرکت داشته‌اند.

بنای رصـدخانه، ۱۵سال به طول انجامیده است و در این مدت به امر هلاکو کتاب‌ها و اسباب و آلات علمی و نجومی بسیاری در آن جمع شد.

به گواهی تاریخ این مجموعه تا سال ۷۰۳ هجری یعنی تا زمان سلطان محمّد خدابنده مشغول به کار و آباد بوده ولی پس از آن بر اثر عوامل متعدد همچون تغییر پایتخت و بی‌توجهی حکام رو به ویرانی رفت و درحال حاضر آثاری از بناهای متعلقه آن باقی مانده است.

اهمیت رصد خانه مراغه نه تنها به دلیل اهمیت تاریخی بلکه به خاطر علم و دانشی است که در آن گرد هم آمده بود و سالها بر جهان تاثیر گذاشت چنانکه این رصد خانه کتاب‌خانه‌ای با ۴۰۰ هزار جلد کتاب و ابزارهای اخترشناسی، از جمله ذات‌الربع دیواری به شعاع ۴۳۰ سانتی‌متر، کره‌های ذات الحلق، حلقه انقلابی، حلقه اعتدالی و حلقه سموت، زیج ایلخانی که شهرت جهانی دارد و بسیاری آثار و اشیای دیگر را شامل می‌شده است.

رصدخانه مراغه ۱۶۷ سال پیش از احداث رصدخانه سمرقند ساخته شد و در زمان آبادانی یکی از معتبرترین رصدخانه‌های جهان بوده است.

کارشناسانی در آن زمان به فرمان قوبیلای قاآن امپراطورچین و برادر هلاکو خان برای آموزش و الگو برداری از رصدخانه مراغه به این شهر آمده، پس از مراجعت به چین رصدخانه‌ای به تقلید از رصدخانه مراغه ساختند؛ علاوه بر رصدخانه چین، رصدخانه‌های سمرقند، استانبول و هند از روی رصدخانه مراغه ساخته شده‌اند. رصد خانه مراغه با شماره ۱۶۷۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

blank

 

فسیل‌های منطقه فسیلی مراغه قدمت هفت میلیون ساله این منطقه را به عنوان نخستین اثر ملی، طبیعی و فسیلی ایران بازگو می‌کنند.

منطقه فسیلی مراغه

در آخرین مطالعات صورت گرفته فسیل‌های اجداد ماموت، زرافه و آهو در این منطقه کشف شده‌است.

لایه‌های فسیلی موجود در مراغه مربوط به اواخر دوران نوزیستی زمین‌شناسی یعنی چهار تا هفت میلیون سال قبل هستند که با انجام کاوش‌های علمی می‌توان اطلاعات بسیار دقیقی را از زندگی جانوران غول‌پیکر در این منطقه به دست آورد. منطقه فسیلی مراغه به دلیل دارا بودن فسیل ماستادون و ماموت‌ها (سنگواره‌های پیش از تاریخ) دارای شهرت جهانی بوده و هم اکنون مورد حفاظت ویژه سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

منطقه فسیلی مراغه به عنوان نخستین اثر ملی، طبیعی و فسیلی ایران از بالاترین رده‌های حفاظتی سازمان محیط زیست است. در حدود یک قرن پیش استخوان‌های منطقه فسیلی مراغه را به بقایای آدم‌های قوی‌هیکل، آدم‌های شاخدار، اسب شاخدار و دیو نسبت می‌دادند.

مطالعات انجام شده طی یک قرن اخیر توسط حفاران و مکتشفان داخلی و خارجی نشان داد که در این منطقه فسیل‌های مهره داران نیز وجود دارد.

blank

 

 

«بهشت فسیلی مراغه» عنوانی است که از سوی فسیل‌شناسان به این منطقه داده شده‌است. فسیل‌های مهره‌دار مراغه از مدت‌ها پیش نظر زمین شناسان را به خود جلب کرده و از همین رو محققان زیادی از روسیه، آمریکا، فرانسه و ژاپن در این ناحیه کار کرده‌اند، به گونه‌ای که بخشی از نمونه‌های فسیلی در موزه‌های تاریخ طبیعی وین، پاریس، لندن و لس‌آنجلس در معرض نمایش قرار دارند.

سازمان محیط زیست نیز نظر به اهمیت این منطقه برنامه‌هایی چون ادامه مطالعات جامع دیرین‌شناسی، شروع عملیات اجرایی و ساختمانی مرکز تحقیقات و موزه فسیل‌شناسی و ایجاد اولین موزه صحرایی (field museum) را آغاز کرده‌است.

نماینده موزه تاریخ طبیعی تهران در مراغه می‌گوید: با توجه به اهمیت این منطقه در فسیل شناسی در نظر داریم تا در قالب یک طرح بزرگ، ژئوتوریسم این منطقه را احیا کنیم، به ویژه در غارهایی چون غار کبوتر که از اعجوبه‌های آفرینش محسوب می‌شوند.

 

منطقه فسیلی مراغه به عنوان اولین اثر ملی- طبیعی فسیلی به مساحت ۱۰۲۶ هکتار ثبت شده و بالاترین رده حفاظتی را اخذ کرده‌ است.

در خصوص نگهداری این آثار، اولین موزه دیرینه‌شناسی و سنگواره ایران به مساحت ۵۰۰۰ متر مربع در مراغه احداث می‌شود تا آثار مکشوفه در آن نگهداری شوند.

بر اساس این گزارش؛ باغ شهر کهن مراغه منتظر ارج و قربی برابر با روزهایی به نام دیگر شهرهای کشورمان است تا ظرفیت‌های این شهر آن گونه که باید به جهانیان شناسانده شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

گنبد غفاریه در مراغه

گنبد سرخ مراغه

رصد خانه مراغه _بزرگترین رصدخانه جهان

«وزیرخان»؛ تزئین‌شده‌ترین مسجد به جای مانده از دوران مغول

معماری مساجد در طول تاریخ همواره از دلایل شکوه و عظمت آن به حساب می‌آید. سبک و شیوه ساخت مساجد مختلف در سراسر جهان موجب شده علاوه بر کارکرد اصلی خود، به جاذبه‌های خیره‌کننده‌ای از تاریخ و فرهنگ ملل تبدیل شوند؛ همچنین مساجد از زمان شکل‌گیری همواره به عنوان پایگاه‌های مهم و اثرگذار در مکتب و فرهنگ اسلامی به شمار می‌روند.

پاکستان کشوری مسلمان بوده که از نظر جمعیت مسلمان دومین کشور در بین کشورهای اسلامی است. این کشور دارای مساجد، حسینیه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، نهادهای فرهنگی و مذهبی بسیاری است. «مسجد وزیرخان» در پاکستان از دسته مساجدی بوده که معماری آن همواره در طول تاریخ باعث شکوه و عظمت آن بوده است.

این مسجد در مرکز استان پنجاب شهر لاهور، رو به میدان وزیرخان و دروازه چتا واقع شده است. وزیرخان که از قرن هفدهم به یادگار مانده یکی از مهمترین نشانه‌های شهر پاکستان است که چشمان بازدیدکنندگان خود را خیره خواهد کرد.

گفته می‌شود ساخت این مسجد در سال‌های ۱۶۳۴ یا ۱۶۳۵ آغاز شده و تکمیل آن چیزی حدود هفت سال به طول انجامیده است. سالی که ساخت این مسجد تخمین زده شده پاکستان تحت سلطنت امپراطور مغول «شاه جهان» بوده است.

البته برخی معتقدند که نام این مسجد از حاکم آن زمان استان پنجاب پاکستان «حکیم علم‌الدین انصاری» معروف به وزیرخان گرفته شده است. مسجد وزیرخان در زمان شاه جهان بخشی از مجموعه ساختمان‌هایی بوده که مواردی چون حمام‌های شاهی همام را در بر می‌گرفته است.

در خصوص شهرت این مسجد می‌توان گفت که وزیرخان یکی از تزئین شده‌ترین مسجد به جای مانده از دوران سلطنت مغول‌ها است. کاشی‌کاری‌ها و نقاشی‌های پیچیده این مسجد تا به امروز افراد زیادی را به این شهر و کشور کشانده است، افرادی که در کنار علاقه به تاریخ به مذهب نیز توجه دارند و ساخت چنین مسجد با این مدل تزئینات را شگفت‌انگیز می‌دانند.

مسجد وزیرخان

 

گفته می‌شود که وزیرخان در تزئینات خارق‌العاده‌ای که چشمان هر بیننده‌ای را خیره خواهد کرد از مناطق مختلف تاثیر گرفته و با دیگر آثار تاریخی شهر لاهور که از زمان مغول‌ها و شاه جهان به یادگار مانده قابل قیاس نیست.

این مسجد با سبک معماری مغولی که دارای چهار منار هشت ضلعی، حیاطی بزرگ، پنج گبند و … است به دست هنرمندان ایرانی ساخته شده است و این خود یکی از ویژگی‌های مسجد وزیرخان به حساب می‌آید.

در خصوص زیبایی‌های معماری این مسجد باید گفت که وزیرخان هم در داخل و هم در بیرون، با نقاشی و کاشی کاری‌های زیبا به رنگ‌های آبی، سبز، نارنجی، زرد و بنفش تزیین‌ شده است و منطقه‌ای که این مسجد در آن واقع شده است به واسطه حضور آثار تاریخی منحصر به‌فرد یکی از شگفت‌انگیزترین نقاط لاهور به شمار می‌آید.

ورودی این مسجد با دروازه‌ای بزرگ به سبک تیموری به سمت میدان کوچک شهر باز می‌شود و سر در ایوان آن که دو بالکن دارد به عربی شهادتین نوشته شده است. در بالاترین قسمت ایوان ورودی اصلی شبستان مسجد وزیرخان نیز آیاتی از سوره بقره به چشم می خورد که حاجی «یوسف کشمیری» خوشنویس آن بوده ‌است.

در ورودی شبستان، کاشی کاری‌هایی به سبک دوره صفویه به چشم می‌خورد که روی آن آیات قرآنی، احادیث نبوی، کلمات قصار با خط ثلث و نسخ به صورت کتیبه نوشته شده است که متاسفانه در حال حاضر بسیاری از آن‌ها از بین رفته‌اند. در داخل شبستان‌های پنج‌گانه نقاشی روی گچ و گچ‌بری آیات قرآن و احادیث به چشم می‌خورد.

مسجد وزیرخان

 

از دیگر تزئینات این مسجد همچنین می‌توان به کاشی‌کاری‌های دو طرف ایوان مسجد اشاره کرد که دو رباعی به زبان فارسی و به خط «محمدعلی خوشنویس» نگاشته و نصب شده است. البته وجود نقاشی‌های دیواری گورکانی از دیگر ویژگی‌های برجسته این مسجد به حساب می‌آید که بازدیدکنندگان را به وجد خواهد آورد.

حیاط این مسجد ۳۲ اتاق کوچک دارد که گفته می‌شود به طلاب اختصاص داشته و حوض میانی مسجد به بسیاری از مساجد مغول در هند شباهت دارد. گنبدهای مسجد وزیرخان صدها سال قدمت دارد و مزین به آیات قرآنی و اسماء الهی است و همین امر گردشگران محلی و خارجی بسیاری را به خود جذب کرده است.

یکی دیگر از ویژگی‌های این مسجد که معماری ایرانی را در مسجد به تصویر می‌کشد نمای بیرونی وزیرخان است که با کاشکی کاری‌هایی به سبک ایرانی پوشانده شده‌ است و نمای رو به حیاط نیز از نقوش ایرانی متعلق به قرن هفدهم تاثیر پذیرفته است.

محراب‌های پنج‌گانه نیز در این مسجد به گونه‌ای جالب طراحی شده‌اند. طاق‌نماها و طاقدیس‌ها به سبک معماری صفویه است که در دوره شاه جهان و اورنگ زیب این نوع معماری زیاد استفاده می‌شده است.

مسجد وزیرخان

 

یکی از نکات جالب توجه در مورد این مسجد این است که وزیرخان به واسطه تزیینات و کاشی کاری‌های زیبای خود در لیست سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است؛ همچنین در سال ۲۰۰۹ این مسجد تحت نظارت آژانس اعتماد آقاخان برای فرهنگ و دولت پنجاب با کمک برخی از کشورهایی اروپایی مانند آلمان و نروژ تحت مرمت و بازسازی قرار گرفت.

منبع: ایسنا

مرتبط:

پاکستان مقصد برتر گردشگری سال ۲۰۱۹

مرزهای ایتالیا به روی گردشگران خارجی باز می‌شود

ایتالیا از ماه جاری به گردشگران خارجی اجازه خواهد داد بدون سپری کردن قرنطینه به این کشور سفر کنند.

به نقل از گاردین، نخست وزیر ایتالیا اعلام کرد این کشور روند پذیرش گردشگران خارجی از اواسط «می» را آغاز خواهد کرد.

بر این اساس، گردشگرانی که با واکسن مورد تایید اتحادیه اروپا واکسینه‌ شده‌اند، به کرونا مبتلا و بهبود پیدا کرده‌اند یا نتیجه منفی آزمایش کرونا که ۴۸ ساعت پیش از اقدام به سفر انجام شده است را ارائه می‌کنند می‌توانند بدون محدودیت وارد ایتالیا شوند.

تصمیم جدید ایتالیا، گردشگران تمامی کشورها به جز کشورهایی که در فهرست سفری قرمز ایتالیا قرار دارند را شامل خواهد شد.

دولت ایتالیا در تلاش است از فصل گردشگری تابستانی امسال برای جبران خسارت‌های شدید ناشی از شیوع ویروس کرونا بهره ببرد.

حوزه گردشگری ایتالیا که پیش از همه‌گیری کرونا ۱۴ درصد از تولیدات ناخالص داخلی کشور را دربرگرفته بود بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط شورای جهانی سفر و گردشگری، در سال ۲۰۲۰ با ۱۲۰.۶ میلیارد یورو خسارت مواجه شده است.

در یونان نیز لزوم قرنطینه برای مسافران از چهاردم «می» لغو خواهد شد. یونان که به گردشگری وابسته است از نخستین کشورهایی بود که مجوز ورود بدون قرنطینه گردشگرانی که نتیجه آزمایش کرونا آن‌ها منفی است و یا  واکسینه‌شده‌اند را صادر کرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

بازگشت بازدیدکنندگان به کولوسئوم ایتالیا

جاذبه های گرشگری شهر زیبای ونیز در ایتالیا

فروم روم _ میدانگاه تاریخی رم ایتالیا

پیدایش رقبای جدی برای ایران در گردشگری سلامت

رییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت با اشاره به گپ اطلاعاتی در گردشگری سلامت و بی‌اطلاعی بیماران خارجی از خدمات درمانی و سطح ایمنی در ایران، نسبت به پیدایش رقبای جدی برای ایران در گردشگری سلامت هشدار داد.

سعید هاشم‌زاده در وبینار «بحران کرونا و مدیریت گردشگری ایران» که از سوی هسته علمی جهانگردی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، در پاسخ به این سوال که سیاستگذاری‌های بهداشتی در دوران کرونا چه تاثیری بر گردشگری داشته است، معطوف به حوزه تخصصی گردشگری سلامت، اظهار کرد: تحت تاثیر کرونا، مرزها بسته شد و اولین چالش جلوگیری از ورود گردشگران بود. اما بعد که تصمیم گرفته شد مرزها با انجام یک‌سری مقدمات برای گردشگران سلامت باز شود، سوال‌هایی از این دست مطرح شد که مراکز درمانی چقدر توانایی پذیرش گردشگر سلامت در شرایط کرونا را دارند و در صورت سفر بیمار خارجی به ایران چگونه می‌توان اعتماد بیمار را نسبت به ایمنی و محفوظ ماندن از ویروس کرونا جلب کرد و این اعتماد را به دایره وسیع‌تری انتقال داد؟

او اضافه کرد: بیمار خارجی که وارد کشور ما می‌شود اضطراب مضاعفی دارد، البته این فقط به کشور ما محدود نمی‌شود، در شرایط همه‌گیری کرونا این ریسک به همه کشورها برمی‌گردد.

هاشم‌زاده با اشاره به گپ اطلاعاتی که در حوزه گردشگری سلامت وجود دارد، اظهار کرد: از آغاز همه‌گیری، اقدامات مهمی در کشور برای کنترل این ویروس انجام شد، اما آیا بیماران و مشتری‌های‌مان را از اقدامات و محدودیت‌هایی که انجام دادیم مطلع کرده‌ایم؟ شمار زیادی از بیماران خارجی در یک سال گذشته سفرهای‌شان را کنسل کرده‌اند و خیلی‌های‌شان اطلاع ندارند در ایران چه اقداماتی انجام می‌شود. در حالی که در وب‌سایت مراکز درمانیِ بسیاری از کشورها از جمله هند و ترکیه به پروتکل‌ها و اقدامات ایمن‌سازی اشاره شده که شاید انجام هم نشده باشد. در واقع ما با گپ اطلاعاتی بین مراکز درمانی و بیماران خارجی مواجهیم.

او تفکر و مدیریت استراتژیک را الزامی‌ترین نیاز بحران‌ها دانست و گفت: در حوزه گردشگری سلامت خیلی از کشورها به سمت خدمات مجازی روی آورده‌اند. ما هم باید بررسی کنیم از چه روش‌های غیرسنتی می‌توانیم استفاده کنیم تا بیمار متوجه خدمات درمانی در ایران شود. باید خاطر بیمار را جمع کنیم که قرار نیست در مراکز درمانی ایران به بیماری مبتلا شود. بیمار دنبال نشانه‌هایی از اعتماد است. پس لازم است از طریق اقداماتی که انجام می‌دهیم اعتمادسازی و ارزش‌های شهودی را ایجاد کنیم. وقت آن است از نگاه سنتی عبور کنیم و با تفکر استراتژیک، گردشگری را مدیریت کنیم. همه‌گیری ویروس کرونا فرصت استثنایی برای ارتقاء این زیرساخت است.

هاشم‌زاده همچنین نسبت به ظهور رقبای جدید در منطقه هشدار داد و افزود: کشورهایی، مثل گرجستان و آذربایجان ممکن است ظرف پنج تا هفت سال آینده مقصد گردشگری سلامت شوند، رژیم صهیونیستی نیز به شدت دنبال بیماران کشورهای سی‌آی‌اس یا مستقل مشترک‌المنافع (یا هم‌سود) است. بهتر است از گپ و توقفی که ویروس کرونا ایجاد کرده، استفاده کنیم و به شدت و به سرعت برنامه مدونی داشته باشیم. البته در وزارت بهداشت تلاش‌هایی را آغاز کرده‌ایم و امیدواریم در دوران پست‌کرونا در سایه واکسیناسیون، جهش قابل ملاحظه‌ای در حوزه گردشگری سلامت لااقل در غرب آسیا رقم بزنیم.

رییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت در واکنش به نقدهایی که به تصمیم‌گیری‌های ستاد کرونا در این وبینار شد، گفت: درباره سیاست‌ها و تصمیم‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا، آن‌ها می‌توانند پاسخگو باشند، اما باید درنظر گرفت که غالب کشورها در این اپیدمی رفتار مشابهی داشته‌اند. دانش بشری در ارتباط با ویروس کرونا حدود ۱۸ ماه است که پله پله رشد کرده و ما با بیماری جدید و نوپدیدی طرفیم. کشورهای دیگر در واکنش به آن تا به حال چندین بار مرزهای‌شان را بسته‌اند و رشد منفی اقتصاد فقط به ایران محدود نمی‌شود؛ به جز چین، رشد اقتصادی در همه کشورها منفی بوده است. هرچند، قبول دارم تاثیر اقتصادی ویروس کرونا با وجود مشکلات تحریم در ایران بیشتر بود، اما این مشکلات نه زاییده وزارت بهداشت بوده و نه ویروس کرونا.

هاشم‌زاده در پاسخ به انتقاد فعالان گردشگری به محدود شدن سفرها، اظهار کرد: رفتن به هتل ممکن است عامل پخش بیماری نباشد، البته که اظهارات ما باید مبتنی بر شواهد و بررسی باشد، اما سفر رفتن فقط شامل هتل رفتن نمی‌شود. اگر مسیر تهران تا مشهد را درنظر بگیریم مسافر حدود ۱۹ ساعت در جاده خواهد بود که در این فاصله حتما از رستوران، سرویس بهداشتی و پمپ بنزین استفاده می‌کند. درست است که هتل ضوابط را رعایت می‌کند اما در رستوران، سرویس بهداشتی بین‌راهی، قطار و هواپیما این ضوابط چگونه رعایت می‌شود؟ کافی است یک نفر که مبتلا به ویروس کرونا است از کوپه خود در قطار خارج و از سرویس بهداشتی آن استفاده کند و یا فقط در راهرو قطار سرفه کند. کارکرد ویروس کرونا این‌گونه است که اگر ۱۵ دقیقه در یک اتاق بسته باشیم احتمال ۹۰ درصد ابتلا وجود دارد. بنابراین ساده به موضوع سفر در این دوران نگاه نکنیم.

منبع: ایسنا

مرتبط:

چشم‌انداز گردشگری سلامت در بحران کرونا

آیا خطر گردشگری سلامت کمتر از گردشگری توریستی است؟

«سفر نروید»؛ شاه‌بیت یک سال‌ مدیریت ستاد کرونا

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: شاه‌بیت و کل خروجی ستاد ملی مقابله با کرونا در یک سال و نیم اخیر برای مدیریت سفر و صنعت گردشگری، توصیۀ «در خانه بمانید و سفر نروید» بوده است.

به گزارش ایسنا، شهاب طلایی در وبینار هسته علمی جهانگردی فرهنگی دانشگاه امام صادق (ع) با موضوع «بحران کرونا و مدیریت گردشگری ایران» اظهار کرد: با بررسی صنعت گردشگری از دهه ۸۰ به بعد، روند رو به رشدی را مشاهده خواهیم کرد که البته در تمام این دوران، بحران مقوله‌ای ناآشنا برای صنعت گردشگری ایران نبوده است و فعالان صنعت گردشگری با آن زیست کرده‌اند. بنابراین فقط بحث بحران کرونا نیست؛ مؤخرترین آن‌ها، سیل بهار سال ۹۸، کشوری در آستانه جنگ به دنبال ترور سردار قاسم سلیمانی و جریان هواپیمای اوکراینی بود که همگی مصائب گردشگری کشور شدند.

او از سوی دیگر به کاهش سرانه درآمد و اثر آن در سفر اشاره و اظهار کرد: میانگین درآمد سرانه مردم در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۰ حدود ۳۳ درصد کاهش پیدا کرده است. وقتی درآمد کاهش یابد طبیعتا بخش سفر و گردشگری که به عبارتی هزینه‌های ضروری خانوار محسوب نمی‌شود، از سبد خانوار حذف می‌شود. از طرفی در سال ۹۸ با تورم ۴۲ درصدی نیز مواجه شدیم، بنابراین اوضاع اقتصادی در کشور طبیعی نبود. بنابراین این‌طور نبود که روند گردشگری قبل از کرونا خوب و رو به رشد بوده باشد. اما سوال این است صنعتی که با این همه بحران مواجه بوده آیا با مدیریت هوشمند در تمام این بحران‌ها مواجه بوده است؟ وقتی بررسی می‌کنیم این مدیریت وجود نداشته و به بحران کرونا هم سرایت کرده است.

طلایی سپس درباره تاثیر سیاستگذاری‌های بهداشتی دوران کرونا بر گردشگری، گفت: این ستاد فقط متعلق به وزارت بهداشت نیست، بلکه مرکب از وزارت کشور، راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی و گردشگری، علوم و تحقیقات، نیروهای مسلح، نیروی انتظامی، دادستان کل کشور، سازمان برنامه و بودجه و رییس سازمان صدا و سیما و حتی یک نفر از فقهای شورای نگهبان است، پس تصمیمی که از این ستاد بیرون می‌آید باید همه مؤلفه‌ها را درنظر بگیرد. این که چنین مجموعه‌ای فقط توصیه می‌کند از خانه بیرون نیایید تا کرونا گسترش نیابد، از طرفی، نرخ ارز، بیکاری و تورم هم شدید است، صرفا یک توصیه بهداشتی و درمانی است، اگر بررسی کنیم می‌بینیم آن تصمیم‌گیری‌ها همه‌جانبه نبوده است.

او بیان کرد: شاه‌بیت و کل خروجی‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در یک سال و نیم اخیر برای مدیریت سفر و صنعت گردشگری، توصیه «در خانه بمانید و سفر نروید» بوده است. اما ضلع دیگر قضیه چه می‌شود، مردم چگونه باید کسب درآمد کنند، آن هم با این اوضاع که در سال‌های ۹۸ و ۹۹ قیمت نفت به ۲۰ دلار رسید و کشور با بحران درآمد مواجه شد. به نظرم سیاست‌گذاری‌ها برای مدیریت کرونا در حوزه‌های مختلف همیشه از زاویه بهداشت و درمان بوده و از این غافل شده‌ایم که وزارت بهداشت سخنگوی این ستاد و یکی از اعضای آن است، البته که وزیر بهداشت انسان دلسوزی است و همه ما از مجاهدت کادر درمان سپاسگزاریم و مدیون آن‌ها هستیم، ولی وقتی تصمیمی از یک ستاد ملی بیرون می‌آید باید همه جوانب را به‌ویژه اشتغال و درآمد را درنظر بگیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه این سوال را مطرح کرد که دولت در یک سال و نیم اخیر برای حفظ گردشگری چه کرده است و در پاسخ به آن گفت: طبق آن‌چه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرده قرار بود سه‌هزار میلیارد تومان تسهیلات به گردشگری داده شود تا بیش از ۲۰ هزار بنگاه از این تسهیلات استفاده کنند، اما آمارهایی که همین وزارتخانه داده نشان می‌دهد نه تنها کمتر از ۵۰ درصد این تسهیلات برای حمایت از صنعت گردشگری پیش‌بینی شده که تا اسفندماه ۹۹ فقط شش میلیارد تومان، یعنی حدود یک‌پنجم آن تسهیلات اختصاص یافته است. سوای این، عده زیادی از فعالان گردشگری بنا به تجربه قبلی، سراغ این وام نرفتند تا مشکلات‌شان دوتا نشود.

طلایی تاکید کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا که درباره چنین بحرانی تصمیم می‌گیرد باید سیاست‌های همه‌جانبه‌ای باشد و درآمد و اشتغال جامعه را مد نظر داشته باشد. اگر این‌گونه باشد مردم هم از تصمیم‌های آن استقبال خواهند کرد. وقتی ملاحظات کف جامعه درنظر گرفته نمی‌شود، قطعا در اجرا با چالش مواجه می‌شود و مردم هم استقبال نخواهند کرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

رابطه سفر و واکسن کرونا

سفر به ۱۵ کشور آزاد، برگشت از آن‌ها ممنوع!

جرم انتقال کرونا در سفر چیست؟

ادامه رکود صنعت گردشگری تا سال ۲۰۲۳

گردشگری، صنعتی که از سال ۲۰۱۰ به سرعت رشدی تصاعدی را طی کرده و در سال‌های اخیر موفق شده که خود را به یکی از سه صنعت بزرگ جهان مبدل سازد؛ حال با همه‌گیری کرونا در جهان شاهد رکود وحشتناکی است.

صنعتی که به گفته کارشناسان جهانی بیش از هر صنعت دیگری در جهان از کرونا لطمه دید و به سرعت سبب رکود صنعت گردشگری در جهان شد و بیش از میلیون‌ها نفر در معرض خطر از دست دادن شغل خود و بسیاری از شرکت‌های مرتبط با آن در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند.

یک استاد و فعال حوزه گردشگری در کردستان گفت: گردشگری اولین صنعت متضرر یافته از کرونا است و خسارت‌هایی که کرونا بر نعت گردشگری وارد کرده بیش از فواید آن است.

سوران احمدی‌زاد با اشاره به خسارت ۸۰ درصدی گردشگری در دوران کرونا اظهار کرد: گردشگری به عنوان ۳ صنعت بزرگ جهان حدود ۸۰ درصد دچار خسارت و زیان ناشی از کرونا شده است و یکی از عواملی که جبران این خسارت را با مشکل روبه‌رو می‌سازد این است که گردشگری، صنعتی چند بخشی است و بخش‌های مختلف اقتصادی باید دست به دست هم بدهند تا این صنعت رشد پیدا کند.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف گردشگری عنوان کرد: این بخش‌ها شامل رستوران داری، هتل داری، حمل و نقل، کشاورزی، سینما، بخش‌های مختلف فرهنگی و سازمان‌های دولتی است که به دلیل اینکه هرکدام از این بخش‌ها باید به تنهایی و به صورت جداگانه بازسازی شوند سبب به تعویق انداختن بازسازی صنعت گردشگری می‌شود.

احمدی‌زاد در خصوص خسارت‌های وارد شده ناشی از کرونا به صنعت گردشگری افزود: حوزه حمل و نقل در گردشگری بیش از هر حوزه دیگری متضرر شده است و در بخش هوایی نیز موجب تعدیل نیرو و کاهش پروازها شده و در حوزه دریایی و ساحلی نیز در کشورهایی همچون ایران از قبل رونق چندانی نداشته است.

وی در خصوص محدودیت‌های کرونایی در حوزه حمل‌ونقل زمینی ادامه داد: به دلیل عدم حضور گردشگران در اتوبوس‌ها و میدل باس‌ها به مدت زمان طولانی، تورهای بزرگ گردشگری قابل برگزاری نیستند و باتوجه به اینکه حتی در قطارها نیز پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود همه این‌ها نمایانگر تضرر یافتن حمل و نقل زمینی ناشی از کرونا است.

احمدی‌زاد خاطرنشان کرد: این صنعت در دیگر حوزه‌ها همچون اقامت‌های گردشگری و هتل‌ها مجبور به تعدیل نیرو و همین امر سبب بیکار شدن منابع انسانی در این حوزه شده است.

وی در خصوص خسارت وارد شده به بخش رستوران‌ داری در دوران کرونا افزود: در این دوران که رستوران‌ها قادر به پذیرش مشتری نیستند و غذاها معمولا به صورت پیک برای مشتری فرستاده می‌شود، مانع ورود گردشگر و تورهای گردشگری در رستوران‌ها شده که همین امر به یکی از دغدغه‌های اصلی جذب گردشگر در حال حاضر تبدیل شده است.

این فعال و کارشناس حوزه گردشگری در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در حوزه هتل‌داری نیز آن دسته از هتل‌هایی که در جذب تورهای گردشگری فعال بودند بسیار متضرر شدند و در حال حاضر اکثر گردشگرانی که به این هتل‌ها مراجعه می‌کنند شامل گردشگری مایس هستند یعنی آن دسته از مسافرانی که با هدف ملاقات‌های تجاری، کنفرانس‌ها، رویدادها و … مسافرت می‌کنند به این مراکز جذب می‌شوند.

سوران احمدی‌زاد با اشاره به دو جاذبه طبیعی و مصنوعی اظهار کرد: جاذبه‌های گردشگری مصنوع شامل مراکز تفریحی، مجتمع‌های خرید، مراکز سرگرمی هستند که در دوران کرونا این حوزه از گردشگری بسیار دچار زیان شده است.

وی به مشکلات به وجود آمده در حوزه جاذبه‌های طبیعی اشاره و عنوان کرد: از آنجایی که حضور گردشگر در اماکن تاریخی و طبیعی در دوران کرونا با مشکل مواجه است؛ روستاگردی نیز همانند سایر بخش‌ها از رونق افتاده است.

احمدی‌زاد اذعان کرد: به طور کلی گردشگری در دوران کرونا و در طول یک سال اخیر رکود عجیبی را تجربه کرده است که بعد از جنگ جهانی دوم چنین رکودی در این صنعت رخ نداده و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۳ این رکود گردشگری ادامه داشته باشد.

وی در خصوص مزیت‌های کرونا بر گردشگری اذعان کرد: بعد از کرونا شاهد انقلاب و انفجاری در حوزه گردشگری خواهیم بود و گردشگری رشد تصاعدی چشم‌گیری خواهد داشت.

احمدی‌زاد یکی دیگر از مزایای کرونا را بهداشتی شدن گردشگری و گردشگران دانست و گفت: کرونا در همه جوانب زندگی انسان‌ها را به سمت بهداشتی‌تر زندگی کردن هدایت کرده است.

به عقیده وی کرونا سبب شد انسان معاصر گذر زمان را بیش از پیش احساس و سعی کند که از مسیر زندگی به بهترین نحو ممکن استفاده کند و بداند که زندگی تنها رسیدن به مقصد نیست و این مسیر است که باید از آن لذت ببرد؛ زیرا هر آن ممکن است یک اتفاق غیر مترقبه زندگی انسان را نابود و به چالش بکشاند.

 احمدی‌زاد در پایان با اشاره به اینکه می‌توان از کرونا بعدها به عنوان جاذبه‌های گردشگری استفاده و تهدید را به فرصت تبدیل کرد؛ یادآور شد: بعدها می‌توان برای کرونا موزه‌هایی ایجاد کرد و یا یادبود و سالیادی را برای این دوران در نظر گرفت و یا آزمایشگاه‌های ساخت واکسن کرونا مورد بازدید گردشگران قرار بگیرد و یا حتی بازارچه‌هایی که در چین وجود دارد و کرونا در آن‌ شکل گرفت به یک جاذبه و مقصد گردشگری تبدیل شود.  

منبع: ایسنا

مرتبط:

آغاز گردشگری بدون قرنطینه در یونان

رونق گردشگری صلح و دوستی در پساکرونا

بازگشت گردشگری اسپانیا با گواهی سلامت دیجیتالی