گردشگری سلامت

آیا خطر گردشگری سلامت کمتر از گردشگری توریستی است؟

در حالی صدور روادید برای گردشگران خارجی توریستی لغو شده است که روادید گردشگری تجارت و سلامت همچنان صادر می‌شود ولی آیا خطر گردشگری سلامتی که احتمال انتقال بیماری را به همراه دارد نسبت به گردشگری معمول برای ورود به کشور کم خطرتر است؟

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی تیرماه امسال از توقف ورود گردشگران خارجی به ایران از زمان شیوع ویروس کرونا خبر داد و وزارت بهداشت نیز برگزاری تورهای بین‌المللی را تا فروکش کردن ویروس کرونا و عبور از شرایط سخت و بحرانی ممنوع کرد اما سفرهای ضروری، تجاری و کاری به ایران به صورت انفرادی بدون مانع اعلام شد.

بعد از این اظهارات، رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه نیز از غیرفعال شدن گزینه‌های «روادید گردشگری و زیارتی» از سامانه روادید الکترونیکی ایران تا عادی شدن شرایط خبر داد، البته چندی بعد با وجود شیوع ویروس جدید کرونا، ورود به کشور با سختگیری‌های بیشتری همراه شد ولی براساس آمار موجود و به رغم تایید کاهش ۸۴٫۵۷ درصدی تردد مسافران ورودی از مرزهای زمینی، ریلی و هوایی کشور از سوی گمرک ایران، از شیوع کرونا در کشور تا پایان مردادماه امسال، حدود ۲۶۲ هزار مسافر خارجی به ایران وارد شده‌اند.

مذاکرات وزارت میراث فرهنگی با ستاد ملی کرونا برای صدور مجدد ویزای توریستی به رغم نتابج مثبت، دوام زیادی نداشت و همین چند وقت پیش، سختگیری‌های مجدد از سوی ستاد ملی کرونا اعلام شد و این در حالیست که به گفته مدیر کل میراث فرهنگی یزد، صادر نشدن روادید برای سفرهای گردشگران خارجی به شهر میراث جهانی یزد در حین صدور روادید سلامت و تجاری برای خارجی‌ها ابهام‌برانگیز است.

«سید مصطفی فاطمی» امروز در دورهمی با خبرنگاران که در محل اداره کل میراث فرهنگی یزد برگزار شد، با ذکر این که با وجود سفر ۷۰۰ خارجی به یزد در سال جاری، از آنجایی که این افراد عمدتاً به منظور درمان و تجارت به یزد سفر کردند، امسال فاقد گردشگر خارجی بودیم ولی این سوال مطرح است که آیا خطر سفر خارجی‌های بیمار که برای درمان به ایران و یزد سفر می‌کنند نسبت به ورود خارجی‌هایی که برای گردشگری به ایران سفر می‌کنند، بیشتر است؟

وی به جایگاه خوب یزد در گردشگری و میراث طی سالهای اخیر اشاره و بیان کرد: براساس ارزیابی‌های وزارت میراث فرهنگی و برخی بخش‌های تخصصی گردشگری و آژانس‌های مرتبط، جایگاه گردشگری یزد در کشور عمدتا اول و در بحث میراث فرهنگی اول تا سوم بوده است و این در حالیست که استانهایی مانند فارس و اصفهان از گذشته در راس استانهای گردشگرپذیر بودند ولی یزد طی این سالها به مقصد گردشگران تبدیل شده است.

فاطمی به عوامل موثر در ارتقای جایگاه یزد در گردشگری اشاره کرد و گفت: رفتار مردم و میهمان نوازی یزدیها با گردشگران و فعالیت علاقمندان، بخش خصوصی و خبرنگاران در حوزه تولید محتوا و معرفی یزد از عوامل ارتقای این جایگاه بوده است.

وی با اشاره به اقامت ۱۲ هزار و ۳۰۰ گردشگر در سه هزار تخت اقامتی یزد در سال ۹۸، گفت: امسال ظرفیت تختهای اقامتی به ۱۱ هزار و ۷۰۰ تخت افزایش یافته و علاوه بر آن ۱۴۰ واحد بومگردی در استان نیز فعالیت دارند که به ۲۵۰ واحد ارتقا خواهد یافت.

این مسئول به هسته‌ها و کمیته‌های گردشگری ایجاد شده توسط بخش خصوصی و فعالان گردشگری یزد که بعضاً توانستند در جایگاه کشوری بدرخشند و مصداق آن‌ها کمیته‌های خوراک، کودک و گردشگری معنوی مذهبی است، به عنوان این عوامل تاثیرگذار اشاره کرد.

وی در ادامه به مشکلات گردشگری یزد ناشی از شیوع کرونا اشاره و  نوروز ۱۴۰۰ را یکی از مهمترین فرصت‌های پیشروی این صنعت برای جبران حداقل خسارت‌های وارده ذکر کرد و گفت: در صورت همراهی نکردن دستگاه‌های مختلف قطعاً گردشگری یزد کاملاً ورشکسته خواهد شد و در این حین نیز نگران رونق گردشگری غیرمجاز . زیرزمینی در یزد هستیم.

وی از ارائه پیشنهاد تبدیل ستاد سفرهای نوروزی به ستاد مدیریت سفرهای هوشمند خبر داد و گفت: هرچند توصیه‌ای به سفر کردن به یزد نداریم ولی تاکید داریم که مسافران نورزی برای اسکان و اقامت‌ نوروزی در یزد در چارچوب گردشگری هوشمند و اقامت ایمن برنامه ریزی داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به این که بودجه بازاریابی و تبلیغات میراث فرهنگی یزد به صفر رسیده است، اظهار کرد: این در حالی است که دیگر نقاط کشور از این بودجه برخوردار هستند.

فاطمی در پایان نیز از خبرنگاران خواست همکاری جدی‌تر در این زمینه برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی به این صنعت در ایام نوروز داشته باشند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

چشم‌انداز گردشگری سلامت در بحران کرونا

گردشگری سلامت _مفهومی فراتر از درمان

گردشگری سلامت برند توخالی یزد جهانی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *