نظارت بر تاسیسات گردشگری زنجان در ماه رمضان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، از تشدید نظارت بر همه تاسیسات گردشگری و سایر صنوف خدماتی در ایام ماه مبارک رمضان خبر داد.

به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، امیر ارجمند گفت: با توجه به قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان، طرح بازدید نظارتی مشترک از تاسیسات گردشگری استان شامل (واحدهای اقامتی، رستوران‌های بین‌راهی، هتل‌ها و مجتمع‌های خدمات رفاهی بین‌راهی) از ابتدای ماه مبارک رمضان با حضور نمایندگان دستگاه‌های نظارتی سازمان صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی، تعزیرات حکومتی، مرکز بهداشت، دامپزشکی و میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان آغاز و تا پایان ماه مبارک ادامه دارد که در همین راستا و طی دو هفته اول ماه رمضان ۱۰۰ مورد بازدید صورت گرفته است.

وی افزود: ابلاغ دستورالعمل به اصناف مختلف به‌ منظور اهتمام بیشتر و نصب موارد قانونی و حفظ حرمت ماه مبارک رمضان در انظار عمومی، اعمال نظارت دقیق نسبت به عملکرد اصناف به‌ویژه هتل‌ها، رستوران‌های داخل شهری، اغذیه‌فروشی‌ها و سوپرمارکت‌ها است.

این مسئول بیان کرد: واحدهای خدماتی در شرایط قرمز از لحاظ سطح‌بندی کرونا صرفاً به‌ صورت بیرون‌بر فعالیت خواهند داشت و هیچ واحدی نباید نسبت به ارائه سرویس در محل اقدام کند.

ارجمند ادامه داد: ثبت‌نام در سامانه سلامت، پروانه بهره‌برداری معتبر، کارت سلامت مدیر و کارکنان، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و … از شرایط فعالیت واحدهای خدمات‌رسان به‌ صورت بیرون‌بر در ایام ماه مبارک رمضان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان خاطرنشان کرد: رعایت شئونات اسلامی و حرمت این ماه مبارک، یکی از اصلی‌ترین وظایف دستگاه‌های نظارتی در این ایام، علاوه بر نظارت بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی و مصوبات ستاد مبارزه با کرونا است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آسیاب آبی دهشیر علیا، تنها آسیاب آبی فعال زنجان

گوور قلعه ، گوردخمه صخره‌ای در ماه‌نشان زنجان

هنر فلز؛ نگاهی نو به صنایع‌دستی منحصر به فرد زنجان

مرمت خانه تاریخی «بهشتیان»

خانۀ قاجاری عباس بهشتیان؛ مردی که سینه سپر کرد تا جلوی عبور تانک‌ها را از روی پل خواجو بگیرد، در حال مرمت است و به گفته کارشناس فنی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، اگر اوضاع روبه‌راه باشد، تا پایان شهریور با نام «خانه حکیم» آماده بهره‌برداری می‌شود.

منصور عسگری، می‌گوید: عباس بهشتیان یکی از فرهنگ دوستان اصفهان است که در طول عمر خود برای حفظ آثار تاریخی اصفهان تلاش بسیار کرد و می‌توان او را کنشگر فرهنگی_اجتماعی زمانه خود دانست.

او ادامه می‌دهد: ماجرای ایستادگی او در برابر رژه تانک‌ها از روی پل خواجو را، اغلب افراد شنیده‌اند و باید اضافه کنم زمانی که در جنگ تحمیلی مسجد جامع عتیق اصفهان بمباران شد، عباس بهشتیان چنان سراسیمه و شتابان خود را به محل رساند که میخی در مسیر به چشم او فرو رفت و اثر آن تا پایان عمر با او ماند.

مرمتگر خانه بهشتیان، خاطر نشان می‌کند که در کتاب «یادنامه عباس بهشتیان»، می‌توان به مکاتبات بی‌شمار او با وزارت فرهنگ و ارشاد وقت به‌منظور حفاظت و ثبت آثار تاریخی رو به نابودی اصفهان در فهرست میراث ملی دست‌ یافت.

عسگری، در پاسخ به این سؤال که مرمت خانه بهشتیان از چه زمانی آغاز شده؟ به ایسنا می‌گوید: سال ۱۳۹۸ خانه بهشتیان به واسطه صندوق حفظ و احیای اماکن تاریخی و فرهنگی کشور از طریق مزایده به شرکت گردشگری سلامت زنده رود اسپادانا به عنوان سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شد و ما نیز از مهرماه، عملیات مرمت و بازسازی خانه را آغاز کردیم.

او می‌افزاید: این خانه از نظر سازه‌ای آسیب‌های زیادی دیده بود و به همین خاطر هزینه استحکام‌بخشی و مرمت و احیای آن بالغ‌ بر سه میلیارد تومان برآورد شده که عملیات آن زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و صندوق حفظ و احیای اماکن تاریخی و فرهنگی کشور در حال انجام است.

کارشناس فنی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان درباره سرنوشت خانه بهشتیان پس از مرمت، توضیح می‌دهد: به این دلیل که خانه عباس بهشتیان در واقع خانه_کارگاه بوده و یک دستگاه کوچک عصاری در آن وجود داشته، قرار است که در آینده به یک مرکز پذیرایی اقامتی با محوریت سلامت و فرهنگ تبدیل شود و با نام «خانه حکیم» به گردشگران خدمت‌رسانی کند.

عسگری خاطر نشان می‌کند که بخشی از آثار عباس بهشتیان نیز در هشتی ضلع غربی خانه او برای مخاطبان به نمایش درمی‌آید.

مرمتگر خانه عباس بهشتیان، زمان اتمام مرمت این خانه و بهره‌برداری از آن را به‌شرط مساعد بودن شرایط، تا پایان شهریور سال جاری اعلام می‌کند.

منبع: ایسنا

افتتاح “خیابان غذا” کرمانشاه؛ شاید آخر بهار!

پروژه خیابان غذا یکی از پروژه‌های مهم شهری با محوریت گردشگری است، پروژه‌ای که می تواند ضمن معرفی انواع غذاهای سنتی و محلی کرمانشاه، نقش موثری در جلب و جذب گردشگران داشته باشد.

این پروژه تابستان سال گذشته کلنگ زنی و قرار شد طی چندماه و نهایتا تا پایان پاییز همان سال به بهره برداری برسد، اما تعطیلی یک ماه کارگاه به دلیل شرایط کرونایی افتتاح این پروژه را به تاخیر انداخت و نهایتا قرار شد این پروژه تا ۲۲ بهمن همان سال به بهره برداری برسد.

با رسیدن ۲۲ بهمن هم باز خبری از افتتاح این پروژه نشد و این بار پایان سال گذشته وعده ای جدید برای افتتاح این پروژه شد.

پایان سال هم رسید و باز هم خبری نشد و حالا مسئولان پروژه اعلام می کنند که اگر اتفاق خاصی نیفتد نهایتا تا پایان بهار امسال این پروژه به بهره برداری می رسد.

علی اصغر خزلی سرپرست سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری کرمانشاه، درخصوص تاخیر چند باره در افتتاح این پروژه، مشکلات مربوط به اخذ مجوزهای آب و برق را علت اصلی این تاخیر عنوان کرد.

خزلی گفت: کارهای عمرانی پروژه بیش از ۹۰ درصد پیشرفت دارد و عملا مشکلی در این زمینه نداریم و بحث اصلی بحث اخذ مجوزهای آب و برق است که قدری مشکل ایجاد کرد.

وی افزود: در حال حاضر با رایزنی‌های بسیار بحث مجوز آب پروژه تا حدی رفع شده و پیگیری برای اخذ مجوز برق نیز ادامه دارد.

خزلی تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که پروژه تا پایان بهار امسال به بهره برداری برسد و اگر مشکل خاصی اتفاق نیفتد تا پایان خرداد شاهد بهره برداری از این پروژه خواهیم بود.

سرپرست سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: این پروژه که در خیابان سراب کرمانشاه در حال احداث است، ۲۰۰ متر طول داشته و ۳۸ غرفه در آن تعبیه شده است.

وی افزود: در این غرفه ها در کنار غذاهای محلی و سنتی کرمانشاه، غذاهای محلی سایر استان های کشور هم عرضه می شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

راه‌اندازی خیابان‌های غذا به ارتقای کیفیت فضاهای شهری کمک می‌کند

بازار ساوه، تاریخ زنده شهر

بازار در ایران در کنار همه مجموعه‌ها، جاده‌های شهری و روستایی، نزدیک میدان و بنگاه‌ها که دارای گرمابه، مسجد، خانه‌های مردم و… بود قرار می‌گرفت و این مکان‌ها و مجموعه‌ها را به یکدیگر متصل می‌کرد.

در شهرهای قدیمی ایران و پیش از اسلام، بازارها به لحاظ موقعیت مکانی بیرون از دروازه کاروان‌رو قرار داشت و گاهی تا داخل شهر نیز امتداد داشت. در دوره اسلامی بازار در کنار بافت اصلی شهر، یعنی کنار معبر اصلی شکل گرفت. از عناصر اصلی فضای بازار می‌توان به جلوخان (فضای ورودی به بازار) راسته (راسته‌های تخصصی که علاوه بر قرارگیری حجره‌ها عناصر خدماتی بازار مانند حمام‌ها، آب‌انبارها و مساجد در مجاورت آنها قرار می‌گرفت) رسته (به معنی صنف که در بخش‌های مختلف راسته اصلی قرار می‌گرفت) چهارسو (یا چهارسوق و محل تقاطع دو راسته اصلی) سرا (یا خان که همان تجارتخانه بوده و نمونه جنس از آنجا تحویل گرفته شده و در جاهای مختلف پخش می‌شده است) خانبار (یا کالنبار و محل انبار و کار کردن بر روی جنس) تیم (یا تیمچه که در واقع مرکز چند تجارتخانه است) دالان (فضاهای ارتباطی بین سرا و فضاھای بیرونی مانند راسته، میدان و…. که معمولا سرپوشیده نیز بودند) حجره (کوچک‌ترین و اولین واحد تجاری شکل دهنده بازار) قیصریه (محلی برای صنعتگران ظریف کار مانند زرگرها)  فضاهای خدماتی و عمومی مانند مساجد، آب انبارھا، سقاخانه‌ها، حمام‌ها و … اشاره کرد.

كالبد فعلی بازار شهر ساوه طبق مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناسی انجام شده، حداقل متعلق به دوران صفويه و بعد از آن است که به شماره ۲۵۲۶ در تاریخ ۱۳۷۸/۹/۱۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. بازار فعلی از یک راسته با امتداد شمالی – جنوبی و با طول تقریبی ۳۳۵ متر از ۷ گذر غربی و ۵ گذر شرقی تشکیل شده است.

بررسی سفرنامه‌ها و كتب تاريخی نشان می‌دهد كه دست‌كم از قرن چهارم ه.ق در شهر ساوه بازار وجود داشته است. مقدسی از مورخان قرن ۴ و ۵ ه.ق طی بازديدی كه در سال ۳۵۷  ه.ق از ساوه داشته است می‌گويد: «ساوه شهر مستحكمی است، حمام‌های خوب دارد و مسجد جامع آن كنار جاده و دور از بازار واقع است.»

اگر بپذيريم كه منظور مقدسی از مسجد جامع مكان مسجد جامع قديم شهر باشد با برداشتی تصويری می‌توان گفت كه جايگاه بازار، مكان فعلی آن بوده است. در روزگاران كهن بازار در حومه شمالی شهر (ربض) قرار داشت و با گسترش شهر به تدريج در محور مركزی شهر واقع می‌‌شود. محدوده باروی شهر و انتهای شمالی بازار در ميان عموم اهالی ساوه سر دروازه خوانده می‌شد.

در طول سالیان گذشته متاسفانه بسیاری از عناصر فضایی مانند حمام بازار تخریب و واحدهای تجاری جدید جایگزین آنها شده است. در حال حاضر از عناصر اصلی بازار ساوه می‌توان به مسجد بازار، دالان حاج ملك و تيمچه نبوی زاده اشاره کرد. پوشش اصلی فضاهای اصلی و حجره‌ها به صورت طاق و گنبد است که با مصالح خشتی و آجری اجرا شده است. مسجد بازار در مرکز راسته و در گذری به نام تکیه واقع شده است. این گذر در ایام عاشورا محل برگزاری مراسم عزاداری بوده و به همین دلیل به نام تکیه بازار معروف است.

مسجد مذکور از یک شبستان با پلان مربع تشکیل شده است که در مرکز ضلع شرقی آن یک شاه‌نشین و در مرکز ضلع جنوبی یک محراب ساده دیده می‌شود. پوشش این بنا بر روی چهار ستون هشت وجهی استوار شده که در قسمت زیرین پاکار قوس‌ها به صورت چهار وجهی درآمده است. پوشش بنا از یک تاق گنبدی بلند در مرکز و چهار تاق گنبدی کوتاه در کناره‌ها تشکیل شده است. با توجه به فرم بنای مسجد و مصالح به کار رفته در ساخت آن می‌توان گفت این بنا و تاسیسات داخل گذر تکیه، همزمان و در اوایل دوره قاجار ساخته شده‌اند.

از دیگر عناصر اصلی باقی‌مانده از فضاهای بازار، دالان حاج ملک با امتداد شرقی – غربی در ضلع غربی راسته بازار و نزدیک به تکیه و مسجد بازار واقع شده است. قدمت این فضا مربوط به دوره قاجار بوده و بانی بنا شخصی به نام حاج ملک است. پیشخوان ورودی دالان از سمت راسته و به سمت غرب امتداد دارد و شامل هفت حجره در طرفین و مقابل یکدیگر است که درهای چوبی و قدیمی بعضی حجره‌ها هنوز باقی مانده است. جداره‌های داخلی حجره‌ها با گچ اندود شده  و سقف دالان گنبدی شکل بوده و دارای نماکاری راسته خفته آجری است. در سال‌های اخیر مرمت‌های متعدد در بخش‌ها و فضاهای بازار انجام شده است اما حفظ اصالت و معماری این یادگار تاریخی نیازمند توجه ویژه متولیان امر است.

* گزارش از زهرا رنجبر آزاد کارشناس ارشد مرمت ابنیه و بافت‌های تاریخی

منبع: میراث آریا

مرتبط:

معرفی ساوه _ شهر یاقوت‌های سرخ

مسجد جامع ساوه _ قدیمی ترین مسجد ایران

موزه‌های کرمان سندی بر هویت چندهزارساله

باغ‌موزه هرندی

 باغ هرندی و ساختمان آن از بناهای جالب توجه دوران اخیر است، بانی این باغ عدل السلطان است. این باغ که به مناسبت توقف تاریخی رضاخان در مسیر آخرین سفر تبعیدی‌‌اش اهمیت تاریخی یافته‌ است، امروزه به موزه باستان‌شناسی و موزه سازهای سنتی ایران تبدیل شده‌است، این باغ حدود یک صد سال قدمت دارد.

ساختمان مرکزی در دو طبقه و در میان باغ بنا شده و امروزه به عنوان موزه منطقه‌‌ای استان کرمان مورد بهره‌‌برداری قرار گرفته است. در حال حاضر در طبقه همکف این ساختمان موزه سازهای سنتی و در طبقه فوقانی آن موزه باستان‌‌شناسی قرار دارد. استاد حسین مسعود یکی از هنرمندان عرصه موسیقی با اهدای ۲۱ عدد ساز، انگیزه ایجاد موزه سازهای سنتی را در محل باغ هرندی تقویت کرد و به کوشش مسئولان وقت در سال ۱۳۸۰ این موزه افتتاح شد. هدف اصلی این موزه، آشنا کردن بازدیدکنندگان با سازهای بومی و سنتی این مرز و بوم و همسایگان ایران است. از اهداف مهم موزه باستان‌‌شناسی، معرفی تمدن‌های کهن منطقه جنوب‌شرق ایران و ارتباط آنها با تمدن‌های همجوار است.

موزه گنجعلی‌خان

طبق اسناد تاریخی مجموعه گنجعلی خان در دوره‌ صفوی و به دستور گنجعلی خان، حاکم وقت کرمان ساخته شده است. این مجموعه اکنون از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی استان کرمان به شمار می‌رود و همه ساله میزبان گردشگران زیاد داخلی و خارجی است. معمار و طراح این بنای تاریخی، شخصی به‌ نام استاد سلطان محمد، معمار یزدی بوده است. همچنین، به نظر می‌رسد این اثر تاریخی از سوی علیمردان خان، پسر گنجعلی خان تکمیل شد و شکل امروزی به خود گرفت. از زمانی که مرمت این حمام در دستور کار قرار گرفت، به موزه‌ مردم‌شناسی تغییر کاربری داد.

این موزه به دو قسمت موزه مردانه و زنانه گنجعلی‌خان تقسیم شده است که هرساله میزبان تعداد زیادی از گردشگران ایرانی و خارجی است.

گنجعلی‌خان

موزه سکه

در ضلع شمال میدان گنجعلی‌خان، داخل بازار مسگری شمالی و روبروی حمام، ضرابخانه گنجعلی‌خان واقع است که با گچ‌بری زیبایی تزیین شده ‌است. در گذشته در آن مسکوکات طلا و نقره دولتی را ضرب می‌کردند، در سال ۱۳۷۰ همزمان با بزرگداشت خواجوی کرمانی، این مکان به عنوان موزه سکه مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در این موزه مسکوکات متعلق به ادوار مختلف تاریخی از قبیل اشکانی، ساسانی، اموی، عباسی و … قاجاری و پهلوی به همراه اطلاعات مربوط در معرض دید بازدید‌کنندگان قرار دارد.

 موزه سنگ جبلیه

در منتهی علیه شرقی کرمان گنبد بزرگ و عجیبی قرار دارد، این گنبد هشت ضلعی به صورت کامل از سنگ است. در هشت طرف آن هشت در به عرض ۲ متر قرار گرفته است که برای استحکام بنا و جلوگیری از خرابی آن، درگاه‌ها را با سنگ مسدود کرده و فقط یکی را باز گذاشته‌اند. قدمت این گنبد را می‌توان به پیش از اسلام مربوط دانست. این گنبد در سال ۱۳۸۳ به موزه سنگ جبلیه تبدیل شد.

موزه باستان‌‌شناسی جیرفت

این موزه محلی برای نمایش تاریخ و فرهنگ غنی شهر جیرفت است، جیرفت شهری با آثار تاریخی و باستانی زیادی است که قدمت هفت هزار ساله دارد. در این موزه زیبا می‌توانید حدود ۵۰۰ شی و ظروف کنده‌کاری شده با نقش‌های پیچیده و پر رمز و راز از انسان‌ها، جانوران، موجودات افسانه‌ای و …را تماشا کنید. همچنین چندین مورد تندیس مرمری از انسان و جانوران، مجسمه‌های مفرغی، سفال‌های منقوش و سفال‌‌های ساده و اشیای کوچک مانند مهره‌های مسطح و استوانه‌ای در این موزه نگهداری می‌شود.

همه اشیای موجود در موزه باستان‌شناسی جیرفت بینندگان را برای چند لحظه به خود خیره می‌‌کنند. آثار نگهداری شده در موزه باستان شناسی جیرفت به هزاره سوم قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد که بیشترشان از تپه باستانی کنار صندل کشف شده‌اند، تعدادی نیز مربوط به دوره اسلامی هستند. اکثر اشیای این موزه از جنس مفرغ هستند که یکی از معروف‌‌ترین آثار تندیس انسان عقرب است (نمادی با سر انسان و دم عقرب).

کرمان

 موزه شهید باهنر

 موزه شهید باهنر کرمان از آثار ماندگار و ارزشمند کنگره بزرگداشت شهید دکتر محمد جواد باهنر است که در بیستمین سالگرد شهادت آن شهید والامقام با هدف حفظ و احیای نام آن شهید به همت سردار سرتیپ پاسدار دکتر عبدالمحمدرئوفی‌‌نژاد فرمانده وقت لشکر ۴۱ ثارالله بنا و در تاریخ هفتم شهریور ۱۳۸۰ افتتاح شد.

 موزه دفاع‌مقدس

این موزه یکی از نتایج ماندگار و پدیده‌‌های منحصر به‌فرد کنگره‌ بزرگداشت سردار و هشت‌ هزار شهید استان‌های کرمان و سيستان و بلوچستان است که به همت و تدبیر فرمانده‌ وقت لشکر ۴۱ ثارالله سرتیپ پاسدار شهید قاسم سلیمانی در کرمان بنا شد. این موزه را ‌خان‌‌محمدی از استادان دانشگاه علم و صنعت تهران طراحی کرد که در زمینی به مساحت ۲۳ هزار متر مربع و زیربنای ۲۵۵۰ متر مربع ساخته شده ‌است و در تاریخ ۳ خرداد ۱۳۷۷ در سالروز فتح خرمشهر افتتاح شد. قسمت‌های مختلف موزه عبارتند از  ساختمان اصلی موزه (در سه طبقه و هشت تالار)،  مرقد مطهر هشت شهید گمنام دفاع مقدس، ماکت بزرگ عملیات کربلای ۵، ماکت پویای عملیات والفجر ۸، تالار عبرت و تالار بصیرت، ورودی موزه، مزار شهدا و بوستان شهدا.

 موزه ارتش

این موزه در سال ۱۳۸۸ در ساختمان باشگاه قدیم ارتش که دارای قدمتی بیش از ۱۰۰ سال است افتتاح شد. این بنای تاریخی دارای ۸۰۰ متر مربع زیربنا و بدون ستون است. موزه دارای ۴هزار تجهیزات نظامی از زمان قاجاریه است که از استان‌های زاهدان، تهران، اهواز و گرگان جمع آوری شده ‌است. همچنین ۵۰ قطعه عکس از رهبر معظم انقلاب در زمان جنگ، ۵۰ قطعه عکس از تجاوز رژیم عراق در سال ۱۳۵۸، اسنادی از شهادت مردم کرمان، وصیت نامه‌ها و آثار باقی‌مانده از شهیدان، ۲ تابلوی نفیس با بیش از ۱۰۰ سال قدمت در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

blank

 موزه صنعتی

این بنا که در خیابان شهید بهشتی (دکتر شریعتی) قرار دارد نمونه‌ای از همت و حمیت حاج علی‌اکبر صنعتی از خیرین کرمانی است که بنای پرورشگاهی برای نگهداری ایتام را پی ‌‌ریخت، در جوار آن موزه‌‌ای بنا نهاد که امروزه آثار ارزشمندی از استاد علی‌اکبر صنعتی یکی از فرزندان همین پرورشگاه در آن به نمایش درآمده است.  موزه صنعتی در سال ۱۳۵۶ افتتاح شد و بعد از انقلاب  به مدت ۱۷ سال تعطیل بود و در سال ۱۳۷۲ بازگشایی شد. موزه هنرهای معاصر از سال ۱۳۸۶ در این محل مورد بهره‌‌برداری قرار گرفت.

موزه زرتشتیان

موزه زرتشتیان واقع در شهر کرمان و اولین و تنها موزه مردم شناسی زرتشتیان جهان است که در سال ۱۳۸۰ به همت بهدنیان فرزانه، هرمز اشیدری و مهیندخت سیاوشیان ساخته شد و به صورت رسمی در مراسم جشن تیرگان سال ۱۳۸۴ از سوی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری وقت افتتاح شد.

این موزه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که هر بخش به یکی از جنبه‌های آداب و رسوم زرتشتیان می‌پردازد.

منبع: میراث آریا

گلین چیخدی، آیین دیرینه مردم اردبیل برای روانه کردن عروس و داماد

ازدواج آیین بسیار مقدسی است که در بین اقوام و ادیان مختلف به طرق مختلف اجرا می‌شود، از زیبایی‌های سرزمین ایران، تنوع فرهنگی آن است و از جلوه‌های باشکوهی که این مقوله را صدچندان به رخ می‌کشد، برگزاری آیین مقدس ازدواج است.

در آذربایجان که ریشه‌های فرهنگی و اجتماعی بس دیرینه‌ای دارد، آداب و رسوم بسیار ویژه و جذابی در زمینه ازدواج جریان دارد که این آداب و رسوم و نحوه اجرای آن‌ها از سال‌های بسیار دور تا کنون ادامه داشته است.

در آذربایجان مراسم ازدواج عموما به یک شکل برگزار می‌شود، در این دیار زیبا در ماه‌های مقدس محرم، صفر و رمضان مراسم ازدواج انجام نمی‌شود.

در بعضی از مناطق آذربایجان و به‌ویژه در روستاها و قصبات، ازدواج با مراسم خواستگاری آغاز شده و نوعروسان بدین ترتیب انتخاب می‌شوند، این بخش که در زبان ترکی الچیلیک نامیده شده و در مراسم ازدواج از اهمیت فراوانی برخوردار است، معمولا به وسیله مادر و خواهران داماد انجام می‌شود.

در این مراسم نزدیکان داماد ترانه‌هایی نیز می‌خوانند و عروس را به‌نوعی خواستگاری می‌کنند. به‌عنوان مثال:

ال آلمایا گلمیشم
شال آلمایا گلمیشم
گوزل گؤز بی‌اوغلانا
یار آلمایا گلمیشم

در بعضی از مناطق آذربایجان خواستگاران با ضیافتی که محور آن را غذاهای لذیذی همانند خورشت و پلو تشکیل می‌دهد، پذیرایی می‌شوند و سپس بزرگان و سالمندان هر دو طرف گرد هم آمده و در مورد شرایط عقد و روز آن به توافق می‌رسند.

در آذربایجان به این مراسم روز نشان گفته و در آن بزرگان خانواده داماد آینده به خانه نوعروس دعوت می‌شوند تا در مورد مهریه به بحث و تبادل نظر بپردازند، در بعضی از خانواده‌های کوچ‌نشین آذربایجان هنوز سنت اخذ شیر بها اجرا می‌شود.

بعد از دریافت پاسخ مثبت، کله قندی که از طرف خانواده داماد آورده شده شکسته شده و نوک کله قند نیز به مادر عروس داده می‌شود و بعد از مراسم روز نشان، نوبت به خرید زیورآلات، پارچه‌ها و هدایایی می‌رسد که در روز عقد بین طرفین رد و بدل می‌شود.

عقد یا نکاح مابین عروس و داماد در روزی که معنای خوبی داشته و از طرف خانواده‌ها مورد قبول قرار گیرد، بسته می‌شود، این مراسم معمولا در حضور نزدیکان و خویشاوندان داماد و عروس و با وساطت ماموری رسمی در خانه نوعروس برگزار می‌شود، به هنگام قرائت خطبه عقد، پارچه‌ای سفید رنگ بر روی سر داماد و عروس قرار گرفته و دو تکه قند برای آغاز زندگی شیرین و ادامه آن به همین شکل به یکدیگر سابیده می‌شوند.

در گذشته دختران و پسرانی که از همدیگر خوششان می‌آمد، برای دیدار یکدیگر شب‌ها به خارج خانه می‌آمدند، نامزدها و عاشق‌ها برای همدیگر ترانه و بیاتی خوانده و بدین شکل شب را سحر می‌کردند، در شب‌های چهارشنبه‌سوری نیز داماد پشت بام خانه‌ها رفته و از آنجا شال و یا دستمالی را به داخل خانه محبوبشان می‌انداختند.

شهریار شاعر بزرگ آذربایجان در این مورد چنین می‌سراید:

بایرامدی، گئجه گوشو اوخوردو

آداخلی قیز بیگ جورابینی توخوردو

آی نه گؤزل قایدادیر شال ساللاماخ

بیگ شالینا بایرام سنین باغلاماخ

در گلین چیخدی نوعروس در هر عیدی که در خانه داماد آینده بگذراند، هدایای فراوانی دریافت می‌کند، در آذربایجان بعد از مراسم عقد، خانواده‌ها همدیگر را برای اولین بار به خانه همدیگر دعوت می‌کنند که به آن ایاق آچما (پاگشا) می‌گویند، در واقع با این مراسم خانواده‌ها با همدیگر بیشتر آشنا شده و رفت و آمدشان تسهیل می‌شود.

قبل از برگزاری مراسم عروسی خصوصیت قابل توجه دیگری وجود دارد بدین ترتیب که باید از خانواده‌های خویشاوندی که عزادار هستند، اجازه گرفته شود و بعد از این امر خانواده‌ها دور هم جمع شده و عروسی با شادی آغاز می‌شود و در خانه داماد گوسفندی قربانی شده و با گوشت آن از میهمانان پذیرایی می‌شود.

در بخش دیگری از مراسم گلین چیخدی، در میان دوستان نزدیک داماد دو نفر به عنوان ساقدوش و سولدوش انتخاب شده و از طرف پدر داماد به آن‌ها هدیه داده می‌شود و در این میان در خانواده‌های داماد و عروس جشن و پایکوبی همچنان ادامه می‌یابد.

قبل از حرکت نوعروس به خانه داماد، پدر عروس در نزد خویشاوندانش در گوش دخترش چنین می‌گوید: «صاحب دختران و پسران بسیاری شویی، ثروتمند و خوشبخت باشی، به حرف پدر شوهر و مادر شوهرت گوش بدهی، روزهای خوشی داشته باشی…انشاالله» که به این رسم خیردعا گفته می‌شود.

نوعروس بعد از ورود به خانه بر روی صندلی نشسته و بر روی سرش کاسه‌ای کوچک به نام دوواخ می‌گذارند که معمولا ساقدوش آن را گرفته و فرار می‌کند، برای اخذ مجدد این کاسه و یا دوواخ باید به ساقدوش نیز هدایایی داده شود.

بسیاری از این مراسم و آداب و رسوم زیبای آذربایجان امروزه در نتیجه شرایط اقتصادی و اجتماعی و با توجه با بالا رفتن هزینه‌ها، گسست فرهنگی و احساسی بین مردم، عدم توجه به آیین‌ها و تقلید از آداب غرب، رنگ و روی خود را از دست داده و به شدت متغییر شده و بیشتر در مناطق روستایی قابل مشاهده است.

مراسم سنتی ازدواج به دلیل ذات و نوع برگزاری آن، موجب افزایش پیوندهای اجتماعی بین افراد و خانواده‌ها شده و به دلیل همیاری و همکاری بسیار در این نوع ازدواج‌ها، کاهش فشار مالی را در ادامه خواهد داشت.

با توجه به اینکه ثبت و مستندنگاری این آیین‌ها، در حفظ آن بسیار موثر خواهد بود، مراسم گلین چیخدی سال گذشته در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید که در کنار این اقدام برگزاری برنامه‌هایی نظیر انجام خودجوش مراسم ازدواج سنتی در بین مردم آذربایجان، جشنواره ازدواج عشایر و تحقیقات میدانی و انتشار نتایج این تحقیقات می‌تواند در احیای این آیین تاثیرگذار باشد.

منبع: میراث آریا

مرتبط:

احیای پخت غذای محلی خشیل اردبیل

آشنایی با مجموعه تاریخی بازار اردبیل

آشنایی با آبشار سردابه اردبیل

«خلیج فارس» از کجا می‌آید؟

احمد اقتداری در مقاله «خلیج فارس و نام آن» و محمدحسن گنجی در کتاب «وصف خلیج‌ فارس در نقشه‌های تاریخی» پاسخ‌هایی علمی به کسانی که به دنبال تحریف نام خلیج فارس هستند، داده‌اند.

همزمان با روز ملی خلیج‌ فارس (۱۰ اردیبهشت‌ماه) صفحه چشم و چراغ وابسته به فرهنگستان زبان و ادب فارسی مطالبی را درباره خلیج فارس و در پاسخ به تحریف نام آن منتشر کرده است.

احمد اقتداری در  مقاله «خلیج فارس و نام آن» که در نشریه اطلاعات سیاسی – اقتصادی (سال ۱۳۸۹، شماره ۲۷۱ _۲۷۲ صفحه، ۶۴- ۶۵)  منتشر شده نوشته است:

چند نمونه از منابع مشهور و معتبری که نام خلیج فارس در آن‌ها آمده است:

کهن‌ترین نامی که از خلیج فارس به جای مانده نامی است که آسوریان، پیش از ورود نژاد آریا به فلات ایران، بر این دریا گذاشته‌اند. در کتیبه‌های کهن آسوری از این دریا به نام «نار مرتو» به معنی «رود تلخ» یاد شده است.

در کتیبه‌ای که از داریوش بزرگ در تنگه سوئز یافته‌اند، در بیان صدور دستور داریوش برای حفر ترعه سوئز، «دریایی که از پارس آید» ذکر شده است.

هرودوت، مورخ یونانی، از دریایی به نام «اریتره» نام می‌برد که برای اقیانوس هند و بحر عمان و خلیج فارس اطلاق می‌شد.

فلاویوس آریانوس، مورخ یونانی، که در سده دوم میلادی می‌زیست، در کتاب خود به نام «لشکرکشی‌های اسکندر» نام این خلیج  را «پرسیکون کاای تاس» نوشته است

استرابون، جغرافی‌دان معروف یونانی، که در نیمه اول سده‌ نخست میلادی می‌زیست، می‌نویسد که عرب‌ها بین خلیج عرب (بحر احمر کنون) و خلیج فارس جای دارند. استرابون نیز نام «پرسیکون کاای تاس» را بر خلیج فارس به کار برده است.

بطلمیوس که در سده دوم میلادی زندگی می‌کرد، در کتاب معروف جغرافیای خویش که به زبان لاتین نوشته است، از این دریا به نام «پرسیکوس سینوس» یاد کرده است که درست به معنای «خلیج فارس» است.

مورخ رومی، کوینتوس کوروسیوس، که در سده نخست میلادی می‌زیست،  این خلیج را «آکواریوم پرسیکو» یعنی «آبگیر پارس» نامیده است.

نام خلیج فارس در زبان فرانسوی Golfe Persique، در انگلیسی Persian Gulf، در آلمانی Persischer Golf، در ایتالیایی Golfo Persico و در ژاپنی Perusha Wen است که در همه آن‌ها نام پارس وجود دارد.

در دوران اسلامی، نام این خلیج «بحر فارس» و «البحر الفارسی» و «الخلیج الفارسی» و «خلیج فارس» یاد شده. خوشبختانه نویسندگان، مورخان، جغرافی‌دان‌ها و جهانگردان دوران اسلامی کتب معروف و معتبری در این‌باره به جای گذاشته‌اند از آن جمله: ابن الفقیه، ابوعلی احمد بن رسته،  الطاهر بن المطهر المقدسی، ابوالقاسم محمد بن حوقل، ابن البلخی و بسیاری دیگر.

blank

blank

 

 

این صفحه همچنین در مطلب دیگری به معرفی کتاب «وصف خلیج فارس در نقشه‌های تاریخی» پرداخته و نوشته است: در سال‌هایی که بدون توجه به اسناد و حقایق جغرافیایی و تاریخی و باستان‌شناختی، نام «خلیج فارس» تحریف می‌شد، پدر دانش جغرافیای نوین ایران، محمدحسن گنجی، و تنی چند از متخصصان جغرافیا و اسناد تاریخی، اثری تدوین کردند که پاسخی علمی و مستدل به این تلاش‌های مذبوحانه بود.

کتاب در سه بخش تنظیم شده‌ است. در بخش‌های نخست و سوم، مکتب‌های نقشه‌نگاری اسلامی و اروپایی معرفی شده و فهرست‌های متنوعی از عنوان‌های نقشه‌های مندرج در کتاب، نام‌های خلیج فارس، طراحان نقشه‌ها، کتاب‌شناسی منابع و غیره آمده ‌است.

بخش اصلی و دوم کتاب دربرگیرنده حدود دویست نقشه، از جغرافی‌دانان و نقشه‌نگاران دوران اسلامی و اروپایی است که وجه مشترک همه این نقشه‌ها، ذکر نام خلیج فارس در آن‌هاست. در فصل نقشه‌های اسلامیِ این بخش، چهل نقشه، و در فصل اروپایی صدوبیست نقشه آمده‌ است. همه این نقشه‌ها از مراکز آرشیویِ ایران و جهان، نسخه‌های خطی و چند نسخه چاپی گرفته شده‌اند و برخی از آن‌ها برای اولین‌بار در این کتاب منتشر و شرح داده شده‌اند.

کتاب «وصف خلیج فارس در نقشه‌های تاریخی» در قطع سلطانی چاپ شده و یکی از چند اثر پژوهشیِ ارزشمندی است که زیر نظر مرحوم دکتر حسن حبیبی در بنیاد ایران‌شناسی تدوین شد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

۴۱ زیبای خفته ایرانی در خلیج فارس

قلعه هرمز _یادگار حضور استعمار در خلیج فارس

خلیج فارس؛ غیرقابل انکارترین سند هویتی در جهان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی روز خلیج فارس را تبریک گفت و اظهار کرد: روز ملی خلیج فارس امتداد هویت تاریخی و تمدن دیرپای ایران زمین است؛ تمدنی که بر شالوده مستحکم فرهنگ و هنر بنیان نهاده شده تا خلیج نیلگون همیشه فارس آن غیرقابل انکارترین سند هویتی در جهان باشد.

متن پیام عباس صالحی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – به مناسبت روز مل خدج فارس به شرح زیر است:

«روز ملی خلیج فارس امتداد هویت تاریخی و تمدن دیرپای ایران زمین است، تمدنی که بر شالوده مستحکم فرهنگ و هنر بنیان نهاده شده تا خلیج نیلگون همیشه فارس آن غیرقابل انکارترین سند هویتی در جهان باشد.

کرانه‌های این مرز نیلگون از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب متاثر از فرهنگ عمیق و اصیل برخاسته از این خطه است، اشتراکات فرهنگی بسیار در تجارت و داد و ستد تا عرصه‌های متنوع هنر از معماری تا موسیقی و حوزه گردشگری و خوراک و پوشاک شواهدی بر این واقعیت هستند.

در این میان وجه برجسته و ارزشمند تنگه هرمز و خلیج فارس، زیست فرهنگی و هنرمندانه مردمان این دیار است که با قدرت راهبردی و اندیشه مرزداری ایشان عجین شده تا جلوه‌های دیرپای تمدنی را باشکوه‌تر و نمودهای تازه آن را غنی‌تر به نمایش گذاشته و به جهانیان عرضه کنند.

روز ملی خلیج فارس روز افتخار، اقتدار، شادابی و میمنت ایرانیان است و امسال  پیشوازی این روز خجسته را با هفته هرمزگان به فال نیک باید گرفت،  گزاره‌ها و رخدادهایی که همدلی و هم‌افزایی مردمی را پویاتر و فرهنگ عمومی را بالنده‌تر می‌کند.

به یاری خداوند بزرگ و تلاش خستگی ناپذیر کادر درمان و دانشمندان ایرانی، روزهای خوش تندرستی و آرامش را در آینده‌ای نزدیک امیدواریم تا دوباره گردهم آییم.»

منبع: ایسنا

مرتبط:

۴۱ زیبای خفته ایرانی در خلیج فارس

قلعه هرمز _یادگار حضور استعمار در خلیج فارس

سومین نمایشگاه ملی مد، لباس و صنایع دستی

از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فراخوان سومین نمایشگاه ملی مد، لباس و صنایع دستی، ویژه توانمندی‌های دانشجویان دختر منتشر شد.

فراخوان سومین نمایشگاه ملی مد، لباس و صنایع دستی با هدف الگوسازی در زمینه مد و لباس در حوزه‌های زندگی اجتماعی دانشجویان با هدف افزایش غرور ملی، ایجاد زمینه‌های ورود دانشجویان دختر به فضای کسب و کار در حوزه مد و لباس و صنایع دستی و حمایت از طراحان نوپا و دانشجو در راستای کارآفرینی و ایجاد اشتغال و تقویت امید به آینده با محوریت دانشگاه شهید چمران اهواز منتشر شد.

بخش‌های رقابتی این دوره از نمایشگاه شامل سه بخش طراحی، الگوسازی و دوخت لباس بانوان با استفاده از به‌روز رسانی یا استفاده مدرن از دست بافته‌ها و رودوزی‌های سنتی کشور؛ طراحی، الگوسازی و دوخت لباس‌های بانوان با تمرکز بر لباس‌های قومی (به‌روز رسانی یا استفاده مدرن از لباس‌های اقوام با توجه به کاربرد الگوی آنها با ذکر شناسنامه کار) و هنرهای پوشیدنی شامل تولیدات صنایع دستی مرتبط با مد و لباس (زیورآلات، کیف، کفش، کمربند و…) است.

همچنین رویکردهای این نمایشگاه ملی، الگوها و سبک‌های اصیل و نوین ایرانی-اسلامی در پوشش مبتنی بر نمادهای فرهنگ، هنر و تمدن ایرانی، معرفی وجهه مدرن هنر ایرانی در هنرهای پوشیدنی، مدرن‌سازی پوشش‌های سنتی و قومی، ترویج فرهنگ محیط زیستی در استفاده از مواد دوستدار محیط زیست و یا قابل بازیافت اعلام شده است.

ثبت‌نام دانشجویان در این رویداد از طریق سامانه به آدرس الکترونیکی www.fhne.ir امکان‌پذیر است و مهلت ثبت‌نام علاقه‌مندان برای شرکت در این رویداد، ۱۵ خردادماه اعلام شده است. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاع اخبار و اطلاعیه‌های این نمایشگاه به آدرس www.instagram.com/fhne.ir مراجعه کنند.

به نقل از وزارت علوم، سومین نمایشگاه ملی مد، لباس و صنایع دستی به همت معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و با محوریت دانشگاه شهید چمران اهواز در تیرماه سال جاری برگزار می‌شود.

مرتبط:

فراخوان سومین نمایشگاه ملی مد، لباس و صنایع دستی

۴۱ زیبای خفته ایرانی در خلیج فارس

حدود ۹۵ جزیره در خلیج فارس وجود دارد که بیش از ۴۰ جزیره در جغرافیای ایران قرار گرفته است. بیشتر این جزیره‌ها زیستگاه گونه‌های جانوری، پایگاه نفتی و غیرمسکونی است و فقط در دو جزیره ایرانی زیرساخت گردشگری وجود دارد.

خلیج فارس حوزه مشترک ایران، بحرین، کویت، عمان، قطر و عربستان سعودی است. از بین این کشورها بیشترین جزایر متعلق به ایران است. بحرین که یکی از جزایر خلیج فارس نیز محسوب می‌شود، هفت جزیره دیگر را در مالکیت دارد. ۹ جزیره دیگر در محدوده کویت، پنج جزیره متعلق به عمان، هفت جزیره در حوزه استحفاظی قطر، ۱۱ جزیره در اختیار عربستان و ۱۶ جزیره دیگر در مالکیت امارات متحده عربی است. البته اختلافاتی بین ایران و امارات بر سر مالکیت جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک، زرکوه و آریانا وجود دارد، هرچند اسناد و قراردادهای تاریخی مالکیت ایران بر سر این جزایر را اثبات و تایید می‌کند.

به جز قشم و کیش، که نام‌آشناتر از سایر جزیره‌های خلیج فارس هستند، هرمز، ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک، هندورابی، لاوان، هنگام، ناز، لارک، سیری، فرور بزرگ و کوچک، فارسی، نگین، خارک، خارکو، شیف، مینو، خور موسی، دارا، صدرا، تهمادون، آریانا، زرکوه، شیدور، عباسک، ام‌الکرم، نخیلو، گرم، بونه، قبر ناخدا، سه دندون، مطاف، میر مهنا، ام سیله، شیخ کرامه، چراغی، مرغی و مولیات دیگر جزایر ایرانی خلیج فارس به شمار می‌آیند.

خلیج فارس

نیمی از این جزایر مسکونی بوده و در برخی از آن‌ها تاسیسات نظامی و نفتی مستقر شده است. بیشتر جزایرِ خالی از سکنه نیز به زیستگاه جانوری تبدیل شده‌اند. دسترسی به بیشتر این جزایر دشوار و در مواردی ناممکن بوده و گاه به مجوزهایی از فرمانداری، محیط زیست، منابع طبیعی و سایر نهادها نیاز دارد.

تردد مسافری بین بیشتر جزایر خلیج فارس با قایق‌های صیادی صورت می‌گیرد و دسترسی با اتوبوس دریایی و کشتی‌های مسافربری تنها برای تعداد محدودی از جزایر از جمله کیش، قشم، هرمز و خارک برقرار شده است. تردد دریایی بین جزایر معمولا ممکن نیست، مثلا از جزیره کیش نمی‌توان به قشم سفر کرد، باید به بنادر هرمزگان برگشت و از آن‌جا به قشم یا هرمز رفت. برای سفر به جزیره هنگام که در فاصله نزدیکی از جزیره قشم قرار دارد نیز باید حتما تا قشم رفت و از آن‌جا با قایق‌های صیادی به جزیره هنگام رسید.

برای سفر به جزیره ابوموسی که طرح تبدیل آن به منطقه گردشگری از زمان محمود احمدی‌نژاد مطرح شد و ناکام ماند، از هواپیماهای کوچک می‌توان برای جابه‌جایی استفاده کرد، که البته فقط ساکنان این جزیره چنین امکانی دارند و استفاده از این هواپیما برای مسافران تنها در صورت داشتن جوازِ ورود به ابوموسی امکان‌پذیر است. از تهران و بندرعباس نیز پروازهای موردی برای جزایر خارک و سیری وجود دارد، اما از آن‌جا که این دو جزیره به همراه لاوان محل استقرار دکل‌های نفتی و پایگاه مهم صادرات نفت به شمار می‌آیند، سفر به این جزایر برای گردشگر و مسافر بدون مجوز میسر نیست و عملا این جزایر برای گردشگران در دسترس نیستند.

در بین این ۴۱ جزیره، فقط کیش و تا حدی قشم برای گردشگری آماده شده‌اند. جزایر هنگام و هرمز که تردد مسافری به آن‌ها نیز انجام می‌شود، با وجود داشتن اقامتگاه‌های بومی، اما دارای ضعیف‌ترین خدمات گردشگری، به‌ویژه در بخش حمل و نقل عمومی هستند. از طرفی آماده نبودن محیط برخی از این جزایر با توجه به حریم‌های نظامی، محدودیت‌هایی را برای رفت و آمد و عکاسی گردشگران به‌وجود آورده است که سفر را چندان آسان نمی‌کند.

مرکز مطالعات خلیج فارس (موسسه مطالعات ژئوپولتیک استراتژیک تاریخ و جغرافیای خلیج فارس) در گزارشی به وضعیت جزایر ایرانی خلیج فارس پرداخته و با انتقاد از ضعف امکانات و فقر خدمات به‌ویژه در جزایر مسکونی خلیج فارس و در مقابل رونق گردشگری، تجارت و تولید ثروت در جزایر کشورهای عربی تاکید کرده است: جزایر ایرانی همچون الماسی هستند که می‌توانند عامل تولید و ثروت، رونق تجارت، جذب سرمایه‌گذار خارجی و توسعه صنعت گردشگری برای کل کشور شوند، اما امروز از مدیریت نادرست رنج می‌برند.

blank

 

در کلیات این گزارش آمده که اهالی جزایر مسکونی خلیج فارس با مشکلات عدیده اقتصادی، آموزشی، فرهنگی، رفاهی و درمانی مواجه‌اند. ساکنان برخی از این جزایر با وجود استقرار پایگاه‌های نفتی و دریایی از ثروت، اما در بیکاری و فقر به سر می‌برند و از ابتدایی‌ترین امکانات بی‌بهره‌اند و شغل اهالی بعضی از این جزایر فقط به صیادی محدود شده است.

مرکز مطالعات خلیج فارس یادآوری می‌کند که وسعت جزیره قشم ایران به تنهایی از ۲۲ کشور مستقل جهان بزرگ‌تر است. اگر ایران می‌خواست فقط یک جزیره مصنوعی شبیه قشم (بدون ویژگی‌های طبیعی) در خلیج فارس ایجاد کند، باید بالغ بر ۲۶۶۵ میلیارد دلار برای آن هزینه می‌کرد.

این اندیشکده پیشنهادها و طراح‌های در دسترس و واقع‌گرایانه‌ای را برای آبادانی و عمران جزایر خلیج فارس و خروج از وضعیت نامناسب رفاهی تهیه کرده است که به آن‌ها اشاره می‌شود:

حیاتی‌ترین نیاز مردمان جزایر آب شرب و برق است. در نبود آب شرب سالم، هیچ طرح عمرانی و رفاهی نمی‌تواند موفق شود. امروزه جزیره آبادان در خوزستان پس از طی کردن هشت سال ویرانی و جنگ و نابودی در جنگ تحمیلی،  متاسفانه هنوز از داشتن آب مناسب شرب و سازندگی و زندگی رفاهی مناسب محروم است.

کمک به صیادان جزیره و دادن امکانات رفاهی به آن‌ها برای رونق زندگی خود که تنها منبع درآمدشان از صید ماهی و میگو است. به همین منظور شرکت سهامی شیلات باید حاصل تلاش روزانه آن‌ها را خریداری و مبلغ آن را روزانه یا ماهانه پرداخت کند. ایجاد مراکز بهداشتی بسته‌بندی برای استانداردسازی صیدهای دریایی می‌تواند نه تنها به فروش آن کمک کند، بلکه پلی برای صادرات به دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس است.

ساخت سردخانه برای محافظت از محصولات دریایی صیادان جزیره می‌تواند به نحو ارزنده‌ای موثر واقع شود؛ زیرا با ذخیره‌سازی آبزیان در سردخانه صیادان می‌توانند زمینه را برای بسته‌بندی و صادرات به دیگر مناطق هموار کنند.

blank

اشتغال‌زایی از مولفه‌های مهم برای ایجاد رفاه اجتماعی در جزایر است. ساخت کارخانه‌های بومی بسته‌بندی و سردخانه یکی از پیشنهادات برای ایجاد شغل در جزایر است. از دیگر اقدامات برای به کارگیری نیروهای بومی منطقه ساخت کارخانه لنج‌سازی و تعمیر قایق‌های صیادی است.

برآورد موقعیت جزایر و ساخت اسکله‌های متناسب با موقعیت آن‌ها. ساخت اسکله‌های چوبی استوار و مناسب برای توقف صیادان و لنج‌های‌شان و همچنین بنادر تجاری و سوخت‌رسانی برای شناورهای غول‌پیکر.

ساخت مناطق ویژه گردشگری در جزایر. توریست‌های بسیاری تمایل به آن دارند که برای اوقات فراغت از سفر دریایی استفاده کرده و به جزیره‌ای در دریا بروند که هزینه‌های زیادی نیز برای‌شان در برنداشته باشد. از آن‌جایی که سفرهای توریستی به جزایری همچون کیش و قشم با هزینه‌های تقریبا زیادی انجام می‌شود، می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب و ایجاد پارک‌های دریایی، پلاژها، هتل و متل‌ها و فضای گردشگری با ورودی مناسب جریان زندگی و رونق و آبادانی و گردش سرمایه را در جزایر به حرکت انداخت.

گردشگری دریایی یکی از مهم‌ترین زیرشاخه‌های صنعت گردشگری است که در ایران به آن توجه کمتری شده است. در حال حاضر بخش خصوصی خواهان سرمایه‌گذاری در جزایر خلیج فارس برای رونق گردشگری در این مناطق است. با این وجود به‌رغم این‌که کشور ما از سواحل زیبایی در بخش‌های شمالی و جنوبی برخوردار است، اما نبود امکانات و تاسیسات مورد نیاز گردشگری، وسیله حمل و نقل دریایی و مجتمع‌های تفریحی دریایی در سواحل این دریاها باعث شده است تا درخواست گردشگران داخلی و خارجی برای استفاده از تورهای دریایی بی‌پاسخ بماند. ایجاد تورهای گردشگری دریایی برای اسکی و غواصی و … در جزایر می‌تواند باعث شکوفایی و رونق و آبادانی این مناطق شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

قلعه هرمز _یادگار حضور استعمار در خلیج فارس

نگاهی به جزیره کیش ، مروارید خلیج فارس

غواصی در خلیج فارس