بهشتیان

مرمت خانه تاریخی «بهشتیان»

خانۀ قاجاری عباس بهشتیان؛ مردی که سینه سپر کرد تا جلوی عبور تانک‌ها را از روی پل خواجو بگیرد، در حال مرمت است و به گفته کارشناس فنی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، اگر اوضاع روبه‌راه باشد، تا پایان شهریور با نام «خانه حکیم» آماده بهره‌برداری می‌شود.

منصور عسگری، می‌گوید: عباس بهشتیان یکی از فرهنگ دوستان اصفهان است که در طول عمر خود برای حفظ آثار تاریخی اصفهان تلاش بسیار کرد و می‌توان او را کنشگر فرهنگی_اجتماعی زمانه خود دانست.

او ادامه می‌دهد: ماجرای ایستادگی او در برابر رژه تانک‌ها از روی پل خواجو را، اغلب افراد شنیده‌اند و باید اضافه کنم زمانی که در جنگ تحمیلی مسجد جامع عتیق اصفهان بمباران شد، عباس بهشتیان چنان سراسیمه و شتابان خود را به محل رساند که میخی در مسیر به چشم او فرو رفت و اثر آن تا پایان عمر با او ماند.

مرمتگر خانه بهشتیان، خاطر نشان می‌کند که در کتاب «یادنامه عباس بهشتیان»، می‌توان به مکاتبات بی‌شمار او با وزارت فرهنگ و ارشاد وقت به‌منظور حفاظت و ثبت آثار تاریخی رو به نابودی اصفهان در فهرست میراث ملی دست‌ یافت.

عسگری، در پاسخ به این سؤال که مرمت خانه بهشتیان از چه زمانی آغاز شده؟ به ایسنا می‌گوید: سال ۱۳۹۸ خانه بهشتیان به واسطه صندوق حفظ و احیای اماکن تاریخی و فرهنگی کشور از طریق مزایده به شرکت گردشگری سلامت زنده رود اسپادانا به عنوان سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شد و ما نیز از مهرماه، عملیات مرمت و بازسازی خانه را آغاز کردیم.

او می‌افزاید: این خانه از نظر سازه‌ای آسیب‌های زیادی دیده بود و به همین خاطر هزینه استحکام‌بخشی و مرمت و احیای آن بالغ‌ بر سه میلیارد تومان برآورد شده که عملیات آن زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و صندوق حفظ و احیای اماکن تاریخی و فرهنگی کشور در حال انجام است.

کارشناس فنی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان درباره سرنوشت خانه بهشتیان پس از مرمت، توضیح می‌دهد: به این دلیل که خانه عباس بهشتیان در واقع خانه_کارگاه بوده و یک دستگاه کوچک عصاری در آن وجود داشته، قرار است که در آینده به یک مرکز پذیرایی اقامتی با محوریت سلامت و فرهنگ تبدیل شود و با نام «خانه حکیم» به گردشگران خدمت‌رسانی کند.

عسگری خاطر نشان می‌کند که بخشی از آثار عباس بهشتیان نیز در هشتی ضلع غربی خانه او برای مخاطبان به نمایش درمی‌آید.

مرمتگر خانه عباس بهشتیان، زمان اتمام مرمت این خانه و بهره‌برداری از آن را به‌شرط مساعد بودن شرایط، تا پایان شهریور سال جاری اعلام می‌کند.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *