زنجان

هنر فلز؛ نگاهی نو به صنایع‌دستی منحصر به فرد زنجان

مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان گفت: این استان مهد صنایع‌دستی فلزی در کشور است.

به نقل از روابط‌عمومی صدا و سیمای مرکز زنجان، سیدمحسن لطیفی صبح امروز (۱۶ دی‌ماه) در مراسم کلیدزنی مستند فاخر هنر فلز با اشاره به پیشینه تاریخی زنجان در هنرهای دستی افزود: این استان مهد صنایع‌دستی فلزی در کشور است و به عنوان خاستگاه اولیه هنرهایی مانند ملیله‌کاری، چاقوسازی، مسگری و قلم‌زنی با قدمت و پیشینه تاریخی چند هزار ساله، هنوز نام خود را در میان بهترین‌های این صنایع‌دستی حفظ کرده و برای احیا و  گسترش آن‌ها تلاش می‌کند.

وی تصریح کرد: مستند هنر فلز تلاش دارد با نگاهی نو، سیر تاریخی پیدایش، تکمیل و روش‌های طراحی و تولید هنرهایی مانند ملیله‌کاری، مسگری، قلم‌زنی، انگشترسازی و زیورآلات سنتی را در ساختار مستند محض و در بخش‌هایی با بازسازی متدهای تاریخی به تصویر بکشد.

این مسئول ادامه داد: در بخش‌های مختلف این مستند، ابعاد تاریخی و اجتماعی، موارد مصرف و نحوه انتقال فنون این صنایع‌دستی به مناطق مختلف کشور به صورت کارشناسی و پژوهش شده مورد بررسی قرار می‌گیرد تا بیننده با تاریخ و قدمت هر کدام از این صنایع‌دستی فلزی بیشتر آشنا شود.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان در آغاز ضبط و تولید این مستند بر همت رسانه استانی به منظور تولید آثار فاخر در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و کارآفرینی تاکید کرد و افزود: در سایه تبلیغ صنایع‌دستی و گردشگری، علاوه بر فراهم شدن زمینه هم‌گرایی اقتصادی و فرهنگی با کمترین سرمایه و بدون آلودگی‌های زیست‌محیطی برای اقشار مختلف جامعه درآمدزایی می‌شود.

وی، بهره‌گیری از هنرمندان بومی، حضور در لوکیشن‌های تاریخی، معرفی صنایع‌دستی و تاکید بر فرهنگ بومی – محلی را از نقاط عطف این مستند برشمرد.

گفتنی است، عوامل تولید این برنامه شامل حسن دهقان‌کمارجی (نویسنده و کارگردان)، جلال حبیب‌مهر (تدوین و گرافیک)، عادل زلفی‌باهر (نور و تصویر)، شاهرخ سروری (گفتار متن)، سیده‌لیلا موسوی (مجری طرح) و واحد پژوهش صدا و سیمای مرکز زنجان (تحقیق) است. این مستند تلویزیونی در ۷۲ دقیقه تهیه و در نوروز سال آینده از شبکه‌های مختلف رسانه ملی پخش خواهد شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

بازارچه‌های صنایع‌دستی در بازار تاریخی زنجان

موزه مردان نمکی زنجان

روستای علم كندی و منطقه قارقالان زنجان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *