کشف اثر هنری که «نئاندرتال‌ها» خلق کردند

یک اثر هنری که توسط «نئاندرتال‌ها» خلق شده است در یکی از غارهای آلمان کشف شد.

 به نقل از لایوساینس، باستان‌شناسان موفق شدند اثری هنری را که توسط «نئاندرتال‌ها» خلق شده است در غاری واقع در آلمان کشف کنند که در قرون وسطی به عنوان غاری شناخته می‌شد که در آن بقایای اسب‌های تک‌شاخ قرار دارد.

این اثر هنری با حکاکی کردن خطوط مورب و با استفاده از استخوان نوعی گوزن غول‌پیکر منقرض‌شده ساخته شده است.

محققان معتقدند قدمت این اثر به ۵۱هزار سال پیش یعنی زمانی که «انسان‌های خردمند» هنوز وارد این منطقه نشده بودند بازمی‌گردد بنابراین می‌توان نتیجه گرفت «نئاندرتال‌ها» بی‌آن‌که از گونه دیگری الهام گرفته باشند این اثر را خلق کرده‌اند.

کشف این اثر هنری نشان می‌دهد ظرفیت‌های شناختی و ادراکی «نئاندرتال‌ها» بیشتر از آن چیزی بوده است که پیش‌تر تصور می‌شد.

«لدر»، باستان‌شناس و محقق ارشد این اکتشاف بیان می‌کند: «نئاندرتال‌ها بسیار باهوش بودند. آن‌ها قادر بودند ارتباط برقرار کنند و خودشان را با نمادها ابراز کنند. آن‌ها احتمالا از نظر درک به ما انسان‌ها شباهت بسیاری داشته‌اند.»

با این‌حال هنور برخی از باستان‌شناسان درباره این موضوع که «نئاندرتال‌ها» هنر نمادین را به تنهایی خلق کرده باشند تردید دارند.

غاری که این اثر در آن کشف شده است با نام «Einhornhöhle» یا «غار تک‌شاخ‌ها» شناخته می‌شود. به گفته «لدر» در قرون وسطی جویندگان گنج مدعی شدند در این غار استخوان‌های تک‌شاخ‌ها را کشف کرده‌اند. «لدر» می‌گوید: «مطمئنا این استخوان‌ها به خرس‌ها تعلق داشته‌اند اما این جویندگان استخوان‌ها را به عنوان دارو به داروسازان می‌فروختند تا سودی عایدشان شود.»

در سال ۱۹۸۵ باستان‌شناسان توانستند در این غار ابزارهای سنگی را که توسط «نئاندرتال‌ها» ساخته شده بودند کشف کنند. «لدر» و تیم او برای انجام کاوش بیشتر در سال ۲۰۱۴ به این غار بازگشتند اما این اثر هنری در سال ۲۰۱۹ کشف شد. در وهله اول باستان‌شناسان فقط متوجه یک خط مورب بر روی این استخوان شدند اما با بررسی بیشتر این اثر باستان‌شناسان به این نتیجه رسیدند که اثر خاصی را کشف کرده‌اند.

این اثر به راحتی در دست انسان جای می‌گیرد  و اندازه آن حدود ۵.۶ در ۴ سانتی‌متر است.

دلیل خلق این اثر هنوز مشخص نیست، اما محققان اعلام کرده‌اند این اثر کاربردی نبوده است.

منبع: ایسنا

رونمایی از مولاژهای”جام ارجان” در شیراز

طی مراسمی از مولاژهای “جام ارجان” ساخته شده توسط یکی از هنرمندان شیرازی مستقر در گذر فرهنگ و هنر سنگ سیاه رونمایی شد.

یکشنبه ۲۰ تیر طی مراسمی با حضور جمعی از مسئولان دوایر فرهنگی و هنری، ۶ مولاژ برنزی جام ارجان، که توسط یکی از هنرمندان شیرازی و به سفارش موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر کمیته ملی المپیک، قلمزنی و دوات‌گری شده است، رونمایی شد.

این اثر هنری به دست استاد سید احمد حمیدی، هنرمند توانا و پیشکسوت قلمزن استان فارس خلق شده و قرار است سفیر ایران در موزه ۶ کشور جهان باشد.

سید احمد حمیدی در خصوص ساخت این اثر هنری، گفت: روزی که از موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر برای بازدید آمده بودند من مشغول ساخت ۳ تندیس برای مسابقه شهروند نمونه بودم که در آن زمان بحث جام ارجان مطرح شد با توجه به اینکه ۵ سال پیش یک نمونه از آن را ساخته بودم این موضوع را به من سپردند.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات در دسترس نبودن طرحی مناسب و با کیفیت از جام بود، به همین دلیل بخش پژوهشی کارگاه در این موضوع ورود و طرحی را پیدا کرد و بعد از آن اولین اثر تولید و به تهران ارسال شد.

استاد صاحب سبک قلمزن شیراز با اشاره به اینکه علاوه بر طرح اولیه، ۶ جام برای ارسال به موزه سایر کشورها تولید شده است، افزود: یکی از جام‌ها در اندازه اصلی کار یعنی ۴۳.۵ است که به موزه سوئیس ارسال می‌شود و ۵ اثر دیگر برای ارسال به موزه‌های المپیک و توکیو ارسال می‌شود.

این پیشکسوت عرصه هنرهای تجسمی مدت زمان ساخت این آثار را یک ماه اعلام و اضافه کرد: در این یک ماه اعضای کارگاه به صورت شبانه روزی کار کردند و امروز برای اعزام به کمیته ملی المپیک ارسال می‌شود.

امیرحسین حکمت‌نیا، مدرس و پژوهشگر تاریخی و گردشگری نیز گفت: ارجان یا ارگان منطقه باستانی در غرب فارس تاریخی است که بهبهان امروزی حساب می‌شود جام ارجان در ۱۸۰۰ سال گذشته متعلق به استان فارس و نشانه زندگی، پویایی و ورزش بوده است.

وی گفت: این جام یکی از نشانه‌های هنر ایرانیان در ۳ هزار سال گذشته است که از عیلام جدید به یادگار مانده و از آن سینی، جام و حلقه ارجان باقی مانده است که به عنوان نشانه هویتی شناخته می‌شود.

حکمت‌نیا با بیان اینکه انتخاب جام ارجان به عنوان مظهری از ورزش انتخابی عالمانه است، افزود: این هنر از فارس زیبای ما برخاسته است و می‌تواند معرف واقعی فرهنگ و هنر این سرزمین باشد.

مجتبی گواهی، مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر در بافت تاریخی شیراز نیز در این مراسم گفت: میراث فرهنگی ملموس بدنه و کالبد آثار و بناهای تاریخی و میراث فرهنگی ناملموس روحی است که در این میراث ملموس دمیده می‌شود و اگر هنرمندان نبودند هیچ روحی در آن وجود نداشت.

وی با بیان اینکه از دو سال پیش موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر شکل گرفت که در شهرهای مختلف گذرهای فرهنگی و هنری را ایجاد کند، گفت: از ۲ ماه پیش سنگ سیاه به گذر فرهنگ و هنر تبدیل شد و این گذرها حاصل تفاهم نامه ۳ جانبه بین شهرداری و موسسه و ارشاد اسلامی است.

گواهی با بیان اینکه گذر سنگ سیاه اولین گذر در کشور است که استانداردهای لازم را برای یک گذر فرهنگ و هنر دارد، افزود: محله سنگ سیاه از لحاظ زیرساخت تمام استانداردها را دارد و ما معتقدیم که هنرمندان روح این خانه‌های تاریخی هستند که باید حمایت شوند.

وی گفت: با درخواست کمیته ملی المپیک جام ارجان در استان فارس به دست هنرمند توانای شیراز خلق شده تا به عنوان شاهد باستانی ایران به موزه‌های المپیک در سطح جهان هدیه شود.

جام ارجان

گواهی با اشاره به اینکه جام ارجان قدمت ۳ هزار ساله دارد، بیان کرد: حکاکی های روی آن از ورزش باستانی بوده و همزمان با اعزام کاروان المپیک جمهوری اسلامی ایران، به دیگر کشورها هدیه داده می‌شود.

حیدرعلی زاهدیان‌نژاد، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان فارس نیز در این مراسم با بیان اینکه انتخاب جام ارجان یا زندگی به دلیل این است که نقش‌های آن حرکت و پویایی دارد، گفت: هنر مثل ریشه یک گیاه پخش می‌شود و اثرگذار است و هنرمندان میراث زنده هستند که باید حمایت شوند.

وی با بیان اینکه هنرمندان شیرازی مانند همیشه اثرگذار شدند و برای این منطقه و رونق آن می‌توانند اثرگذار باشند، افزود: با این کار نام شیراز را دوباره ماندگار کردند و اگر شیراز شهر جهانی صنایع دستی است به دلیل هنرمندان این شهر است که سفیر فرهنگ و هنر این مرزبوم به ویژه استان فارس و شهر شیراز هستند.

صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در این مراسم گفت: راه‌اندازی گذر فرهنگ و هنر که در این دوره در کلانشهرهای فرهنگی جزو برنامه‌های مهم وزارتخانه بود به همت شهرداری شیراز ایجاد شد تا جان دوباره به سنگ سیاه ببخشد.

وی با بیان اینکه تسهیلات خوبی برای حمایت از هنرمندان در نظر گرفته شده است، گفت: بازار هنر که در محله سنگ سیاه ساخته شده در اختیار هنرمندان قرار خواهد گرفت تا با یک تنفس یک ساله و قراداد ۵ ساله بتوانند فعالیت خوبی داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه فارس همیشه مهد تمدن ایران زمین و شیراز هم زبانزد بوده است، افزود: شهر شیراز به عنوان شهر خلاق در هنرهای تجسمی نیز شناخته شده است و زنده نگه داشتن مکتب شیراز همت هنرمندان را می‌طلبد.

سهرابی با بیان اینکه متولیان فرهنگ هم بستر کار را باید فراهم کنند، بیان کرد: امید است در کنار این کارها که سفیر شهر شیراز است از دیگر هنرها هم سفرایی را در سراسر جهان داشته باشیم.

منبع: ایسنا

کاوش در حمام صفوی فرح‌آباد

کاوش‌های باستان‌شناسی حمام صفوی فرح‌آباد به منظور حفاظت و جلوگیری از تخریب بیشتر آغاز شد.

به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، محمد آرمان ارشادی، مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی فرح‌آباد ساری با اشاره به این‌که شهر باستانی فرح‌آباد در ۲۵ کیلومتری شمال شهر ساری، ۲ کیلومتری جنوب دریای مازندران (کاسپی) و در ساحل رودخانه تجن قرار دارد، افزود: با استناد به متون و منابع موجود، این شهر در گذشته دهکده کوچکی به نام طاهان بوده که شاه عباس کبیر در سال ۱۰۲۱ هجری قمری دستور ساختش را صادر کرده است.

او اضافه کرد: طبق شواهد تاریخی موجود این شهر دارای میدانی مستطیل‌شکل در راستای شمالی ـ جنوبی بوده که به عنوان بازار و یا هسته مرکزی آن محسوب می‌شده که در قسمت شمال کاخ جهان‌نما، بخش جنوبی مسجد، مدرسه شاه عباس و حمام و در شرق میدان و روی رودخانه تجن پل قرار داشته است.

ارشادی گفت: در حال حاضر از این شهر باستانی، بنای مسجد، مدرسه، بقایایی از حمام، پل و کاخ جهان‌نما قابل مشاهده است که با یک نگاه کلی و موقعیت قرارگیری آثار می‌توان آن را با معماری شهر اصفهان و میدان نقش جهان مقایسه کرد.

حمام صفوی فرح‌آباد

این دانشجوی دکتری باستان‌شناسی ادامه داد: بنای مسجد مدرسه که پلان چهار ایوانی خود را حفظ کرده است با مطالعات انجام‌شده، مرمت و از سال ۱۳۸۷ خورشیدی به عنوان پایگاه میراث‌فرهنگی فرح‌آباد ساری مورد استفاده قرار گرفت و بازدید آن برای عموم آزاد شد.

او با اشاره به اهمیت و ویژگی‌های تاریخی ـ فرهنگی کاخ جهان‌نما و آغاز پژوهش‌های علمیِ آن در سال ۱۳۸۵ اظهار کرد: تیم‌های باستان‌شناسی در سال‌های ۱۳۸۸، ۱۳۹۰، ۱۳۹۱ و ۱۳۹۹ در راستای شناخت بیشتر و دقیق‌تر پیشینه تاریخی این اثر تاریخی اقدام به گمانه‌زنی و کاوش کرده‌اند.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی فرح‌آباد ساری با بیان این‌که پل آجری نیمه‌ویران این شهر باستانی با عرض شش متر در جهت شرقی ـ غربی روی رودخانه تجن ساخته شده است، اضافه کرد: این پل در گذشته دارای هفت دهانه بوده که بیشتر آن تخریب شد و امروزه تنها دو دهانه از آن باقی مانده است.

حمام صفوی فرح‌آباد

 

سرپرست هیأت باستان‌شناسی فرح‌آباد از دیگر آثار شهر باستانی این منطقه را حمام آن معرفی کرد که با مصالح آجر و ملاط ساروج ساخته شده و در قسمت شمال شرق مسجد، مدرسه شاه عباسی قرار دارد.

به گفته ارشادی، از آن‌چه قابل مشاهده است می‌توان به این موضوع پی برد که این حمام از راهرو ورودی، رختکن، خزینه و گرم‌خانه تشکیل شده که برای شناخت بیشتر آن نیاز به کاوش و به‌دست آوردن پلان حمام بود.

وی افزود: برای رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها، حفاظت و جلوگیری از تخریب بیشتر آثار و بقایای به جا مانده از حمام صفوی، ایجاد سایت موزه باستان‌شناسی، فراهم کردن بستر مناسب برای بازدید علاقه‌مندان به میراث فرهنگی ـ تاریخی و گردشگران داخلی و خارجی، کاوش حمام صفوی برای نخستین‌بار با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در دستور کار قرار گرفت.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی فرح‌آباد ساری با بیان این‌که مجموعه فرح‌آباد به شماره ۱۳۷۶ در تاریخ ۱۶ اسفند ماه ۱۳۵۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، یادآوری کرد: سال ۱۳۸۵ نقشه عرصه و حریم این مجموعه تهیه شد و در سال ۱۳۹۵ مورد بازنگری قرار گرفت و سپس در کمیته حرایم مصوب و ابلاغ شد که همچنان لازم‌الاجراست.

منبع: ایسنا

نمونه‌سازی کاشی‌نگاره کاخ گلستان

کاشی‌نگاره کاخ گلستان با الهام از نقوش و رنگ دوره قاجار به شیوه هفت‌رنگی و آبرنگی نمونه‌سازی شد.

سهیلا نقی‌زاده ـ سرپرست کارگاه سفال و سرامیک گروه پژوهشی هنرهای سنتی و مجری طرح احیای کاشی هفت‌رنگ، کاشی‌کاری را یکی از هنرهای اصیل ایران دانست که بهترین نمونه‌های آن در کاخ‌موزه گلستان قرار دارد و به دستیابی هنرمندان در دوران قاجار به فنون جدید در زمینه رنگ‌ کاشی و جلوه رنگ‌های چشم‌نواز قرمز و زرد که امروزه نیز جایگاه ویژه‌ای در تولید کاشی دارند، اشاره کرد و یکی از هنرنمایی‌های کاشی‌کاران عهد قاجار را رنگ‌آمیزی کاشی خشتی با نام کاشی هفت‌رنگ معرفی کرد.

این هنرمند افزود: به دلیل زیبایی و تنوع رنگی و طرح در دوره قاجار و تنوع این نوع کاشی‌کاری در کاخ‌موزه گلستان، پروژه‌ای با عنوان نمونه‌سازی کاشی‌نگاره کاخ‌موزه گلستان در کارگاه سفال و کاشی گروه پژوهشی هنرهای سنتی با مدیریت سیدعبدالمجید شریف‌زاده انجام شد.

به گفته او، این کاشی‌نگاره به صورت نمونه‌سازی و الهام‌گرفته از نقوش و رنگ دوره قاجار به شیوه هفت‌رنگی و به صورت آبرنگی اجرا شده است.

کاخ گلستان

 

نقی‌زاده به تحقیقات میدانی و پژوهشی که در زمینه رنگ‌ها و طرح‌ها به‌منظور دستیابی و نزدیکی به طراحی و لعاب‌گذاری به سبک و سیاق آن دوره انجام شده است، اشاره کرد و افزود: در قسمت‌های مختلف این اثر تغییراتی داده شده است.

این هنرمند درباره این تغییرات، گفت: داخل ترنج‌های اثر کاخ گلستان از طرح‌های مناظر استفاده شده است، ولی در این پروژه به خاطر زیبا و شکیل‌تر شدن اثر، گل و مرغ‌های دوره قاجار طراحی شده‌اند. در زمینه لعاب‌ها نیز در بخش آزمایشگاه لعاب، تِست‌های مختلفی به منظور هرچه نزدیک‌تر شدن به رنگ‌های دوره قاجار انجام شد.

سرپرست کارگاه سفال و سرامیک گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از کتایون گیتی (اصلاح طرح و مجری اثر)، مریم سایه‌وندی (مجری اثر)، عالیه نجفی (ساخت لعاب‌های اثر) و فرهاد فرحی‌بخش (پخت و کوره‌چینی اثر) به عنوان مجریان این پروژه نام برد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

کاخ گلستان _زیباترین جاذبه گردشگری در تهران

توس شهری جهانی است

میرجلال‌الدین کزازی در حمایت از ثبت جهانی شهر توس نوشت: «توس نه‌تنها شهری ایرانی، شهری جهانی است و هر آینه، شایسته آن‌که در شمار شهرهای بزرگ جهان که در فرهنگ جهانی کارساز و اثرگذار بوده‌اند، جای بگیرد.»

که مقبره حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر بلندآوازه ایران و خالق «شاهنامه» در آن واقع شده، شکل گرفته است. در این کارزار که به گفته برگزارکنندگانش بیش از چهارهزار امضا از طرف مردم برای آن جمع‌آوری شده، از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و استاندار خراسان رضوی خواسته شده تا اقدامات لازم برای ثبت جهانی این شهر صورت بگیرد.

 

میرجلال‌الدین کزازی، شاهنامه‌پژوه و استاد زبان و ادبیات فارسی در نوشتاری از ثبت جهانی توس حمایت کرده است: «توس یکی از کهن‌ترین و نامورترین شهرهای ایران است و در اوستا، نامه  مینوی ایرانیان کهن در شمار شانزده سرزمین سپند، از آن سخن رفته است. توس یکی از کانون‌های شکوفان فرهنگ و ادب ایران بوده است و پروردگاه شمار بسیار از نامداران. از دیگر سوی توس جایی است که دل ایران در آن می‌تپد: ایرانی‌ترین ایرانی: آن‌که شاهکار  برترین و گوهرین سخن پارسی و گرامی‌ترین آفریده و گرانمایه‌ترین پدیده فرهنگی ایران را: شاهنامه، پدید آورده است، در آن آرمیده است: زباناور ورجاوند بی‌مانند، اوستادان اوستاد فردوسی _ که یادش جاودان ماناد و روانش، در گرثمان، شاد!
از همین‌روی، این شهر نه‌تنها شهری ایرانی، شهری جهانی است و هر آینه، شایسته آن‌که در شمار شهرهای بزرگ جهان که در فرهنگ جهانی کارساز و اثرگذار بوده‌اند، جای بگیرد و ارج نهاده آید.»

منبع: ایسنا

مرتبط:

درخواست برای ثبت جهانی توس

احیاء مشاغل مبتنی بر طبیعت در گرو توسعه اکوتوریسم

توسعه زیرساخت‌های گردشگری در محوطه ریوی مانه

پیشنهادی برای کم کردن تنش بین کشورهای حوزه نوروز

در حوزه نوروز، درگیری‌های قابل‌توجهی در سال‌های گذشته رخ داد. پیامدهای به‌جامانده از آن، ثبت میراث فرهنگی در یونسکو را به‌گونه‌ای تحت تأثیر قرار داده است تا جایی که گاهی دست‌مایه بروز اختلاف بین کشورها می‌شود. از همین رو، انجمن ایرانی شورای مشورتی سازمان ملل متحد پیشنهاد کرد وظیفه‌ ارزیابی پیشنهادهای ثبت جهانی میراث ناملموس و در مواردی ملموس به کارگروهِ میراث منطقه‌ای شامل نمایندگان کشورهای حوزه‌ فرهنگی نوروز سپرده شود.

 انجمن فرهنگی افراز که دارای مقام مشورتی در حوزه فرهنگ از شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد است، در پاسخ به فراخوان سازمان ملل متحد درباره پیشنهادها یا اقدام‌های انجام‌شده در حوزه‌ توسعه پایدار در بیانیه‌ای موضوع لزوم همکاری کارگروه‌های ثبت میراث معنوی جهانی این کشورها با یکدیگر را پیشنهاد داد تا از رقابت‌های نامفید و تنش‌ها کاسته شود و نزدیکی بیشتری میان مردمان منطقه غرب آسیا شکل گیرد. آن‌ها در این بیانیه درخواست کرده‌اند میراث معنویِ گستره فرهنگی نوروز در کنار یکدیگر برای ثبت جهانی ارائه داده شود.

در این بیانیه که به فارسی نیز ترجمه‌ شده و در کتابچه‌ مجموعه‌بیانیه‌های انجمن‌های مردم‌نهاد دارای مقام مشورتی شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد از سراسر جهان منتشر شده، آمده است: «از نظر تاریخی، فرهنگِ زاده‌شده به دستِ تمدن بشری پنج‌هزارساله غرب آسیا، ایده‌پرداز جشن نوروز شد. نوروز که ریشه در تاریخ و احترام به شکوفایی و نیرومندی طبیعت دارد، نشان از خردمندی بنیادگذارانش داشت. بیست‌وپنج قرن پس از آن، در همین قلمرو، کوروش بزرگ نقطه‌ عطفی در تاریخ تمدن بشر پدید آورد، به‌طوری‌که بیانیه‌ وی (استوانه‌ کورش) را می‌توان به‌عنوان نخستین منشور حقوق بشر تلقی کرد. دولتی که وی پایه‌گذاری کرد به عنوان نخستین دولت فراقومی و توسعه‌گرای تاریخ، بر پایه‌ مدارای مذهبی، صلح و «وحدت در عین کثرت» بنا شد.

ما مهمانان نوروز را که بر پلکان آپادانا در تخت‌جمشید نقش بسته‌اند شاهد هستیم؛ نمایندگان اقوام و فرهنگ‌های گوناگون در جایگاهی گرد آمده‌اند تا با گفت‌وگو و مشورت، در مقامی برابر، در شکل‌دادن به دنیایی نو و بهتر سهیم باشند.

بیش از یک دهه پیش در سال ۲۰۱۰، روز جهانی نوروز برابر با ۲۱ مارس (اعتدال بهاری) با عنوانِ «فرهنگ صلح» توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید، جشنی که از کشورهای دارای یک فرهنگ مشترک، به ارث رسیده است.

نخستین شرط دستیابی به توسعه پایدار، ایجاد روابط دوستانه برای بهبود مشارکت منطقه‌ای و جهانی است. این هدف بدون ارتباط عمل‌گرایانه فرهنگی بین کشورهای منطقه محقق نخواهد شد. به نظر ما، بهره‌گیری درست از میراث مشترک فرهنگی می‌تواند به نیرومندترین ابزار همگرایی و برقراری گفت‌وگوی سازنده میان کشورهایی که پیشینه تمدنی و فرهنگی مشترکی دارند بدل شود. این رویکرد می‌تواند مسیر تحقق اهداف توسعه پایدار را در سطوح منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای هموار کند.

متأسفانه در همین منطقه و بر خلاف پیام انسانی و محیط زیستیِ نوروز، درگیری‌های قابل‌توجهی در سال‌های گذشته رخ داد. پیامدهای به‌جامانده از آن، ثبت میراث فرهنگی در یونسکو را به‌گونه‌ای تحت تأثیر قرار داده است تا جایی که گاهی دست‌مایه بروز اختلاف بین کشورها می‌شود. از این رو، در راستای تقویت و گسترش صلح منطقه‌ای و تحکیم تلاش برای حفاظت و پاسداشت میراث فرهنگی منطقه، از شما خواهانیم تا وظیفه‌ ارزیابی پیشنهادهای ثبت جهانی میراث ناملموس و در مواردی ملموس، به ویژه آن‌جایی که به تاریخ، بناها و شخصیت‌های برجسته مشترک فرهنگ این منطقه مرتبط است به کارگروهِ میراث منطقه‌ای شامل نمایندگان کشورهای حوزه‌ فرهنگی نوروز سپرده شود.

بدیهی است این کارگروه نمایندگی مجموع سهمیه کشورهای عضو در این حوزه را خواهد داشت. به باور ما، اصل قرار دادن فرهنگ مشترک به جای مرزهای سیاسی در مواردی این‌چنین، که آشکارا فرهنگی هستند، سبب همگرایی بیشتر در منطقه خواهد شد؛ چرا که جدا کردن عناصر تاریخی و فرهنگی از پیکره تمدنی که به آن وابسته‌اند نه تنها هویت و معنای آن‌ها را از بین می‌برد، که ممکن است ارتباط دوستانه ملت‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. امید که این همکاری فرهنگی سبب جدی‌تر شدن روابط اقتصادی و سیاسی و در نتیجه تثبیت و نگهداری از صلح و روابط همکاری بین کشورهای منطقه شود.»

منبع: ایسنا

مرتبط:

فصلنامه «ایران‌شناسی» با حال و هوای نوروزی

آشنایی با صخره طلایی میانمار، معبد پرشکوه میانمار

در یکی از ایالت های کشور میانمار، صخره ای طلایی قرار دارد. این صخره به دلیل قرار گرفتن بر روی تپه ای بدون هیچ پشتوانه به یکی از عجیب ترین کلیساهای جهان شهرت یافته است. سالانه خیل بزرگی از گردشگران برای بازدید از این معبد پرشکوه به کشور میانمار سفر می کنند.

کشور میانمار

کشور میانمار یا برمه یکی از کشور های واقع در آسیای شرقی می باشد. مردم ساکن منطقه ی میانماربه آیین بودا معتقد هستند.

سرزمین میانمار دارای معابد های متعددی است؛ یکی از شگفت انگیزترین معابد در این کشور، معبد زیبای طلایی با نام صخره طلایی یا پاگودا کیا اکتیو می باشد که بر روی صخره ای گرانیتی قرار گرفته است.

صخره طلایی در میانمار

صخره ی طلایی میانمار بر روی صخره ای در استان مان، در ارتفاع یک کیلومتری  از سطح دریا قرار دارد. بوداییان ساکن میانمار این معبد را جزو مکان های مقدس بر می شمارند و معتقدند اگر انسانی در طول سال سه مرتبه از این معبد دیدن کند، درهای برکت و خوشبختی به روی او گشوده می گردد. اصطلاح کیا اکتیو در زبان بومیان میانمار( مان) به معنی«معبدی در گوشه دنج دنیا» است.

معبد کیا اکتیو سومین معبد مهم در سرزمین میانمار محسوب می شود. یکی از دلایل اصلی که صخره ی طلایی را نسبت به معبد های دیگر میانمار متمایز می سازد، موقعیت جغرافیایی خاص آن و عدم سقوط صخره از ارتفاعات است. علاوه براین، تمامی این صخره از عنصر طلا ساخته شده است. درواقع جنس طلای صخره، او را به یکی از معابد زیبای میانمار مبدل کرده است.

صخره ی طلایی با قطر ۱۵ متر،به ارتفاع ۸ متری و وزنی معادل ۶۱۱٫۵ تن بر فراز آسمان جلوه نمایی می کند.این صخره ی چشم نواز بر صفحه ای مایل قرار دارد که میزان برخورد دو صخره با یکدیگر بسیار ناچیز و کم است.

صخره طلایی میانمار

اطراف معبد طلایی به چهار بخش تقسیم می شود:

• سرسرا روباز پیشکش

• سرسرا عبادت

• سرسرا شیشه ای پیشکش

• مسیر بوبوگیو

پیشینه ی صخره ی طلایی در میانمار

بررسی های محققان حاکی از آن دارد که در سال ۵۸۱ قبل از میلاد پادشاه تیکتاد هاما تصمیم به ساخت معبد بودایی پاگودا کیا اکتیو گرفت. در نظریه ای دیگر بر این باورند که در قرن یازدهم میلادی، یکی از راهبان بومی نزد پادشاه رفت و از او خواست با سه تار موی بودا معبدی برپایه ی این تار موها بنا کند؛ او نیز معبدی بااین عظمت را احداث کرد.

علاوه بر موارد مذکور، بعضی از تحقیقات نشان می دهد که صخره ی دیا اکتیو در ابتدا قسمتی از کوه بوده است و به مرور زمان در اثر فرسایش از مکان اصلی جدا شده و بدون هیچ تکیه گاه محکمی بر لبه ی صخره طلایی قرار گرفته است. این ویژگی های شگفت انگیز موجب تبدیل این صخره به عبادتگاه بوداییان شده است.

صخره طلایی میانمار

تاریخچه معبد طلایی بر اساس افسانه ها

داستان های بسیاری در زمینه ی معبد طلایی میانمار وجود دارد. در ادامه مطلب قصد داریم دو مورد از آن ها را بیان کنیم:

در قدیم الایام صخره ی طلایی میان زمین و هوا معلق بود. و فاصله آن با سطح زمین تنها به اندازه ی راه رفتن یک مرغ کوچک بود. با گذر زمان، صخره ی دیااکتیو بیشتر به زمین نزدیک شد. لذا فضای خالی آن تنها برای عبور کبک مقدر شد. مجددا با گذر زمان این فاصله کمتر و کمتر شد، تا جایی که فضای خالی برای عبور گنجشکی باقی مانده بود.

هم اکنون این صخره میان زمین و هوا بلاتکلیف مانده است و تماشای فاصله آن با سطح زمین به اندازه ای است که چشم انسان توانایی دیدن آن را ندارد.

در افسانه ای دیگر بیان شده:

رهبر بوداییان که با نام بودا شناخته شده است، روزی به زاهدی به نام تایک چند تار مو از موهای خودش را عطا کرد. تایک نیز برای مصون داشتن تار موها از گزندهای احتمالی، آن ها را در میان تار موهای خود گره زد. اما با این عمل نیز خیال او از بابت امن بودن تارموها راحت نشد. در نتیجه تصمیم گرفت نزد پادشاه وقت برود و از او بخواهد تا ضریحی برای این تارهای مو بنا کند.

پادشاه از ابتدای تولدش دارای نیرویی فراطبیعی بود؛ این موهبت الهی از مادر شاه دخت و پدر کیمیاگرش به او ارث رسیده بود. پادشاه در خواست زاهد را پذیرفت. سپس با کمک خدای بهشتی بوداییان، صخره ای را در اعماق دریا پیدا کرد و در مکانی فوق العاده بر کوه کیا اکتیو صخره را قرار داد.

در نتیجه از آن زمان تا به امروز نیروی جادویی و معنویی بودا، معبد را از افتادن حفظ می کند. در افسانه ی مذکور بیان شده است؛ قایقی که برای انتقال صخره ی دریایی استفاده شد نیز در ۳۰۰ متری معبد طلایی، تبدیل به سنگ پاگودا کیا اختانبان شد.

صخره طلایی میانمار

اعتقادات ساکنین میانمار

بر اساس اعتقادات بوداییان منطقه ی مان، صخره ی حجیم طلایی توسط نیروی سه تار موی بودا مستحکم گشته است که جاذبه ی زمین را به مبارزه ای ابدی دعوت نموده است.

مسیر آغازین برای شروع پیاده روی و دسترسی به معبد طلایی، از پایین کوه کیا اکتیو آغاز می شود. در این مسیر صخره هایی گرانیتی وجود دارد که هرکدام از آن ها در موقعیت هایی خاص قرار گرفته اند. همچنین، در حوالی معبد دو تندیس شیر به عنوان حافظ و نگهدار معبد وجود دارد.

 

در مسیر صخره ی طلایی نقطه ای توسط بوداییان مشخص شده است که یاتتانگ نام دارد. طبق رسومات بوداییان زمانی که به این نقطه می رسید باید کفش های خود را در بیاورید و مابقی راه را با پایی برهنه طی کنید.

همچنین دخیل های رنگارنگی در اطراف معبد توسط زائران و گردشگرانی که برای بازدید به این صخره رفته اند، بسته شده است.

مراسم های اجرایی آیین بودا در صخره ی طلایی

رنگ صخره ی زرین میانماری در هنگام غروب و طلوع خورشید با منعکس شدن نور خورشید، به رنگ های زیبا و متنوع نارنجی و سرخ مبدل می شود. بوداییان رسم دارند تا در این زمان های خاص سروده های آیین خود را یک نوا با صدای بلند و رسا هم خوانی کنند.

پس از سرودن شعر های مذهبی، زائرین پیشکش هایی را به بودا اهدا می کنند. بوداییان برای اثبات کردن ارادت خود به شخص بودا، به دو دسته ی زن و مرد تقسیم می شوند. زیرا لمس کردن معبد طلایی برای بانوان ممنوع است و فقط مردان می توانند با گذر از پل، برگ های زرین نیلوفر را به صخره به عنوان معبد ثناخوان و ستاینده بچسبانند.

blank

 

• مراسم شب تابانگ در جوار صخره ی طلایی

در ماه مارچ( از روزهای پایانی اسفند تا ابتدای بهار)، شبی که ماه در آسمان کامل می گردد؛ نزد بوداییان مان به روز تابانگ مشهور است.

بوداییان در شب تابانگ مراسم بی نظیری در اطراف معبد برگزار می کنند. آن ها به احترام بودا اطراف معبد را به وسیله ۹۰ هزار شمع، میوه و غذاهای رنگارنگ غرق در نور و شوق و اشتیاق می کنند.

در ماه هایی که بازدید از معبد دیا اکتیو طرفداران بسیاری دارد(نوامبر تا مارچ یا به عبارتی دیگر از فصل پاییز تا بهار)، دسترسی نزدیک به صخره ی طلایی به وسیله ی حصار هایی ممنوع می شود. حتی در مواردی که جمعیت بازدید کنندگان زیاد است لباس های آن ها را تفتیش می کنند تا مبادا ابزاری تیزو برنده به همراه داشته باشند و قسمت هایی از طلای معبد را به یغمی ببرند.

صخره ی زرینی میانمار در منطقه ای کوهستانی قرار دارد لذا در ماه های خرداد الی شهریور در این سرزمین باران های شدیدی می بارد. اگر بخواهید در طی این ماه ها از معبد دیا اکتیو دیدن کنید، پس از رسیدن به صخره با حجم انبوهی از مه و باران روبه رو می شوید.

موقعیت جغرافیایی صخره طلایی میانمار

معبد طلایی میانمار بر تپه ای از کوه کیا اکتیو به نام کوهستان یوما شرقی یا تپه کلاسا قرار دارد. علاوه براین، صخره ی طلایی معبدی برای پرستش بودا محسوب می شود. بنابراین سالیانه جمعیت بسیاری با هدف های زیارت و گردشگری به این تپه سفر می کنند.

برای رسیدن به این معبد مسیر عبور و مروری وجود ندارد. بااین حال زائران، گردشگران و بوداییان سالانه مسیری یک کیلومتری را با پای پیاده طی می کنند تا از این معبد باشگوه دیدن کنند.

برای دسترسی به معبد دیا اکتیو دو راه وجود دارد.

اولین راه مسیر معمولی برای پیاده روی که حدود یک کیلومتردر خط یاتتانگ طی می شود. دومین مسیر نیز حدود ۱۱ کیلومتر تا صخره فاصله دارد. ابتدای این مسیر از روستای کینپون آغاز می گردد که مخصوص افراد کوهنورد است.

روستای کینپون نزدیک ترین روستا به صخره ی طلایی می باشد که در کوهپایه ی کیا اکتیو واقع است.

در سال ۱۹۹۹ دولت میانمار اقدام به ساخت مسیری صاف و سنگ فرش شده، کرد. ابتدای این مسیر در پایان خط اتوبوس یاتتانگ طراحی شده است.

همچنین، برای رفتن افراد کهنسال بودایی به معبد طلایی باربر هایی تدارک دیده شده است که سالمندان را تا انتهای پلکان حمل می کند.

مقر اصلی معبد طلایی

آدرس: کشور میانمار، ایالت مان، منطقه تاتون، صخره ی طلایی پاگودا

منبع: بیتوته

مراسم حنابندان در روستای مهرگان پارسیان

مراسم عروسی در منطقه مهرگان شهرستان پارسیان نیز مانند سایر نقاط دارای آدابی است که از شرایط اقلیمی و جغرافیای آن سامان تأثیر گرفته است. در این گزارش به معرفی مراسم حنابندان در این منطقه می‌پردازیم.

حنا در لغت

حنا (حَ) (از عربی، اِ) حنا. و آن گیاهی است دارای برگ معروفی که بدان رنگ کنند.

مثل: دستش را در حنا گذاشت. فلانی حنایش دیگر رنگی ندارد.

حنا بستن؛ خضاب کردن با حنا و حنا گرفتن

«حنا (به انگلیسی Henna) گیاهی است از رده دو لبه‌ای‌های جداگلبرگ» که خود تیره مشخصی به نام «حنا» می‌سازد. این گیاه به‌صورت درختچه‌ای است که در شمال و مشرق آفریقا و شبه‌جزیره عربستان و ایران و هند کشت می‌شود. »

خواص حنا

حنا به گفته حکمای طب سنتی ایران گیاهی سرد و خشک و هم گرم و خشک است. این گیاه برای بیماری‌های سر و چشم و دهان نافع است. ضماد برگ آن با برگ گردو برای سردرد توصیه‌شده است. از گذشته‌های دور تا امروز حنا یکی از مهم‌ترین و قابل‌توجه‌ترین گیاهان زینتی و دارویی برای ما ایرانی‌ها بوده است. این گیاه حتی جایگاه خاصی در آداب‌ورسوم ما دارد.

پیشینه استفاده از حنا

«جویش و جستار در پیشینه و رویشگاه کشت و کار حنا سخت و دشوار است. شواهد چنین نشان می‌دهد که انسان‌های دوره نوسنگی (هزاره هفتم پیش از میلاد) در «کتل هیوک» از حنا برای رنگ کردن دست‌وپایشان به هنگام برگزاری آیین‌ها و مراسمی که وابسته به الهه باروری بوده استفاده می‌کردند. آشوریان، بابلیان، سومری‌ها، سامی‌ها، کنعانی‌ها و اوگاریت‌ها از نخستین مردمانی بودند که در روزگار باستان از حنا بهره می‌بردند. (عباسی دومشهری، ۱۳۸۶:۱۳۵-۱۳۴)

نخستین گواه مکتوبی که به گونه ویژه، کاربرد حنا را برای آذین دستان زنان و نوعروسان نشان می‌دهد افسانه «اوگاریت بعل و آنات» است که به ۲۱۰۰ سال پیش از میلاد بازمی‌گردد. گذشته از مناطق بسیار در خاورمیانه و آفریقا، در جنوب چین نیز از حنا در برگزاری مراسم و آیین‌های گوناگون استفاده می‌کردند.

به نظر می‌رسد که حنا گذاشتن کف و انگشتان دست و پاشنه عروس و داماد، قبل از عروسی، رسمی قدیمی باشد، اما منشأ و مفهوم نمادین آن مشخص نیست. شاید قدیمی‌ترین منبع موجود در متون ایرانی در مورد حناگذاری دسته‌ای عروس، اشعار رودکی باشد: «لاله میان کشت بخندد همی ز دور/ چون پنجه‌عروس به حنا شده خضیب»

حنابندان در ایران، بسته به مکان، با روش‌ها و جزییات بسیار متفاوتی حتی در خانواده‌های شهری ولی سنتی، به‌طور گسترده انجام می‌شود. سیاحان خارجی، اشارات اندکی به حنابندان در ایران، به‌ویژه برای دست و پای عروس کرده‌اند. به نوشته اولئاریوس، مقداری از حنای عروس را در جشن ازدواج بین مهمانان پخش می‌کنند.

ویلیام فرانکلین احتمالاً نخستین کسی است که درباره شب حنابندان، قبل از عروسی سخن گفته است. بنا برنوشته‌های او، داماد قبل از مراسم، مقدار زیادی حنا به خانه عروس می‌فرستد. همراهان عروس بعد از بازگشت از گرمابه عمومی، دست و پای عروس را حنا می‌گذارند و ابروها و پیشانی او را با سرمه رنگ می‌کنند. بعدازاین مراسم، باقیمانده حنا برای داماد فرستاده می‌شود.

حنابندان

مراسم حنابندان مهرگان

در منطقه مهرگان مراسم عروسی به‌طور رسمی طی سه شب انجام می‌شده است. شب اول «حنای دزدکی» و شب دوم «حنای فاشکی» و شب سوم «شب خانه‌دار شدن» نامیده می‌شده است. این مراسم را «داوات» یا «داوَت» و تماشا می‌نامند. «داوات» از دعوت گرفته‌شده و درواقع همان دعوت کردن است و «تماشا» نیز به معنی نظر کردن است.

مراسم روز اول

حنای دزدکی

روز اول عروسی، خانواده داماد با تعداد کمی از اقوام نزدیک به خانه عروس می‌روند و به‌طور پنهانی مقداری حنای آماده با خود می‌برند. چون زیاد شلوغ نبوده و تعداد حاضران هم کم بوده و حنا را نیز مخفیانه می‌برده‌اند به حنای دزدکی معروف شده است.

از این حنا به دست و پای عروس می‌زدند و مراسم دیگری انجام نمی‌شود.

مراسم روز دوم

حنای فاشکی

همان‌طور که از اسمش پیداست؛ یعنی خانواده داماد آشکارا با سایر فامیل و دوستان و سایر دعوت‌شدگان با شادی و پای‌کوبی حنای روز دوم را به خانه عروس می‌بردند. حنایی که از ظهر آماده‌شده را در کاسه‌ای می‌ریختند و آن را تزیین می‌کردند. کاسه را در سینی‌ای که با پارچه سبز پوشانده بودند؛ می‌گذاشتند و در کاسه چند شمع می‌گذاشتند، با شادی و گروه موسیقی که «لوتی» می‌نامیدند به‌طرف خانه عروس راه می‌افتادند. به خانه عروس که می‌رسیدند با استقبال خانواده عروس جمعیت که در هم ادغام می‌گشتند همراه با موسیقی به‌صورت گروهی، دایره‌وار «رقص دستمالی» انجام می‌شد.

خانواده داماد بعدازاینکه سینی حنا به خانه عروس تحویل می‌داد به نزد عروس می‌روند. نقل‌ونبات و سکه روی عروس می‌ریزند. عروس در حجله‌ای که صورتش پوشیده است و دوستانش در اطرافش در محل مخصوص که حجله‌ای ساده بارنگ سبز است؛ نشسته‌اند وزنان حنا را به سبکی ساده بدون نقش و نگار به دستی و پای او و دوستانش می‌زدند. مادر عروس از این حنایی که از خانه داماد آوردند بودند به‌عنوان تبرک به مردم می‌دهد و ترانه‌های مخصوص حنابندان خوانده می‌شود.

مراسم حنابندان داماد

مراسم حنابندان داماد در روز دوم عروسی یعنی عصر بعد از ناهار (همان ولیمه عروسی) برگزار می‌شود. خانواده داماد با کمک دوستان داماد و اقوام قالی به دیوار نصب می‌کنند و با زدن شاخه‌های درخت نخل به دو طرف آن و زدن جانماز روی قالی و چسباندن آینه و عکس پدر و برادر داماد، آن را تزیین می‌کنند. داماد و چند نفر از جوانان که دوست یا فامیل او هستند، زیر آن تزیینات می‌نشینند و پاهایشان را روی تنه درختی دراز می‌کنند و یک نفر مسئول حنا زدن به دست و پای داماد و سایرین که در کنار داماد نشسته‌اند؛ می‌شود و خانواده و فامیل‌های داماد، اطراف حجله جمع هستند مشغول کل زدن، دست زدن و خواندن ترانه هستند.

گروه موسیقی متشکل از یک نفر نی‌انبان زن و چند نفر تنبک‌زن است که بر شادی مجلس می‌افزایند و ترانه‌های زیر را می‌خوانند.

حنا بندوی دِما وَ حنابندویِ دِما

حنابندو کُنُم مُو وُ دودست رنگون کُنُم مو

حنا بندوی ولِ ما وَ حنا بندوی دِما

یه سایه‌سر باباش دودست رنگون کُنُم مُو

حنا بندوی ولِ (به معنای محبوب) وُ ما وُ حنا بندوی دِما

یا این ترانه:

داماد حنا می‌بنده به دست‌وپا می‌بنده

اگر حنا نباشِ دل به خدا می‌بنده

کاکای دوماد بیارید دوماد حنا می‌بنده به دست‌وپا می‌بنده

بابای دوماد بیارید دوماد حنا می‌بنده به دستی و پا می‌بنده

اگر حنا نباشِ دل به خدا می‌بنده

حنابندی ولِ منُ حنابندوی ولِ من

ازآنجایی‌که این شهرستان درگذشته از توابع لارستان بوده ترانه دوم از فرهنگ آن سامان (استان فارس) تأثیر پذیرفته است.

و ده‌ها ترانه‌های دیگر که مخصوص مراسم حنابندان است و در آن مراسم خوانده می‌شود.

با ورود تکنولوژی و روی کار آمدن دستگاه‌های پخش و ضبط موسیقی، خواندن ترانه‌ها هم کم‌رنگ شد تا جایی که دیگر امروزه این ترانه‌ها به فراموشی سپرده‌شده و به‌ندرت خوانده می‌شود.

حنابندان

نگاهی به برگزاری مراسم حنابندان در برخی شهرستان‌های هرمزگان

در شهرستان میناب مراسم حنابندان «یکی دو شب قبل از عروسی در سه نوبت به دست و پای عروس و داماد بسته می‌شود. به حنای شب اول حنیر دزدی می‌گویند چراکه در این شب به‌جز فامیل‌های نزدیک عروس و داماد کس دیگری را دعوت نمی‌کنند و این حنا را خانواده عروس برای عروس خانواده داماد برای داماد می‌بندند.»

حنای دست و پای داماد به‌صورت ساده است. اما حنای دست و پای عروس را به‌صورت نقش و نگار می‌بندند و اعتقاداتی دارند که حنای این شب را به کسی نمی‌دادند و آن را در آب روان می‌ریختند. زیرا اعتقاد داشتند اگر زن‌وشوهری که اختلاف دارند از این حنا استفاده کنند، باعث اختلاف عروس و داماد در آینده می‌شود.

حنای شب دوم را که به آن لقب حنای راستی یا فاش داده‌اند تمام دعوت‌شدگان و فامیل، دوستان و آشنایان حضور دارند و به همین علت به حنای راستی معروف است.

در منطقه میناب گاهی وقت به علت خوش‌یمن نبودن حنا در شب، بر اساس فرمایش امام‌جمعه‌شان، حنا را در روزبه خانه عروس یا داماد می‌برند. حنا را با ساز و شادی به خانه عروس یا داماد می‌برند و در آنجا به دست و چای عروس و داماد می‌گذارند. البته به دست و پای داماد به‌صورت ساده و دست و پای عروس به‌صورت نقش و نگار شده می‌بندند. و این ترانه‌ها را می‌خوانند:

«امشب حنابندان شن/ خویشان همه حیران شن»

(امشب حنابندان عروس و داماد است و تمام خویشاوندان آن‌ها حیرانشان هستند.)

و یا این ترانه:

«شاه‌داماد نازنین چون گل نشسته بر زمین / بر کد (قد) آل محمد مادرش خیرش ببین

ما ببین چون راه اریت ستاره هم همراه اریت/ کرص (قرص) روی شاه‌داماد شغلِ در بغداد اریت

در شهرستان سیریک مراسم حنابندان مانند شهرستان میناب برگزار می‌شود اما چیزی به اسم حنای دزدی و فاشی ندارند.

در شهرستان حاجی‌آباد رسم حنابندان به این صورت است که اگر در سه شب جشن به طول انجامید، حنابندان شب اول و دوم را «حنای فاش» و شب سوم را «حنای دزد» می‌گفتند. در این شهرستان نام‌گذاری شب‌ها با سایر شهرستان‌هایی که بررسی شد؛ جابه‌جاشده است.

شب اول خانواده داماد یک ظرف حنا را با بادام رنگی تزیین کرده و در کنارش یک ظرف آب و گل مورت و یک ظرف پر از سکه قرار می‌دهند و آن را به خانه عروس می‌فرستند. در خانه عروس، کاسه حنا را با حرکات موزون بین افراد تقسیم می‌کنند.

نتیجه

هنوز در بعضی استان‌ها پاره‌ای از سنت‌های برگزاری مراسم عروسی حفظ‌شده است. هرچند که در برخی جاها سنت‌های عروسی کمرنگ شده و یا بعضاً رو به فراموشی رفته است. استان هرمزگان با توجه به دارا بودن قومیت‌های مختلف، فرهنگ عامیانه آن متنوع است و آداب و آیین‌هایی گوناگونی در برپایی جشن‌ها، اعیاد و … دارند.

مراسم عروسی در این استان دارای آداب خاصی است که بعضی از آن‌ها مختص به این استان است. در این استان مراسم حنابندان در بعضی از مناطق حفظ‌شده است، اما این مراسم مانند گذشته برگزار نمی‌شود.

بردن حنا از طرف خانواده داماد در مهرگان فقط حالت نمادی دارد. از آن حنا عملاً استفاده نمی‌شود و امروزه عروس قبل از مراسم عروسی دستان خود را نقش و نگار می‌کند و برخی هم این کار را بعد از مراسم عروسی انجام می‌دهند. اما مراسم حنابندان داماد صورت خود را حفظ کرده است.

* گزارش از اسدالله نوروزی، عضور هیات علمی دانشگاه هرمزگان

منبع: میراث آریا

لغو روادید ایران و روسیه گام بزرگی در توسعه گردشگری ۲ کشور است

سرکنسول فدراسیون روسیه در اصفهان گفت: برنامه اقدام مشترک لغو روادید گروهی ایران و روسیه گام بزرگی در توسعه گردشگری و تسهیل مسافرت شهروندان به ۲ کشور مذکور است.

” بوریس بورمیستروف ”  افزود: امسال برنامه اقدام مشترک ۲ جانبه ایران و روسیه درباره لغو روادید برای گروه های گردشگری پنج تا ۵۰ نفر اجرایی شد که به استفاده کامل و بهتر از ظرفیت گردشگری و فرهنگی کشور منجر خواهد شد.

بر اساس برنامه اقدام مشترک لغو روادید گروهی میان تهران و مسکو که اواخر خرداد امسال اجرایی شد، گروه‌های گردشگر پنج تا ۵۰ نفره ایرانی و روسی می‌توانند بدون روادید به ایران و روسیه سفر کنند.

وی با تاکید بر اینکه ما از این ابتکار و برنامه مشترک حمایت می‌کنیم، تصریح کرد: توافق‌های مهمی در سطح دولت‌های ایران و روسیه برای توسعه گردشگری در سال‌های اخیر صورت گرفته است که مسافرت شهروندان آنها را هموار می‌سازد.

سرکنسول فدراسیون روسیه در اصفهان اضافه کرد: اکنون نوبت آژانس‌های گردشگری ایران و روسیه است که در این زمینه برنامه ریزی و فعالیت کنند هرچند باید شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا را نیز در نظر گرفت.

بورمیستروف با اشاره به اینکه برخی از برنامه‌های حضوری مشترک بین روسیه و ایران در دوران کرونا متوقف شده است، اظهار امیدواری کرد که هرچه زودتر و با فروکش کردن شرایط همه گیری بیماری کووید ۱۹، این برنامه ها از سر گرفته شود.

وی همچنین با اشاره به روابط فرهنگی و ورزشی ایران و روسیه، تاکید کرد: آموزش زبان روسی و فارسی به طور متقابل در ۲ کشور کمک زیادی به توسعه این روابط می‌کند.

وی به راه اندازی مرکز آموزشی زبان روسی ” روسکی میر ” در اصفهان اشاره و اضافه کرد: ایرانیانی که علاقه به شناخت بیشتر از کشور روسیه و ادبیات آن دارند می‌توانند از این فرصت به خوبی استفاده کنند.

سرکنسول فدراسیون روسیه در اصفهان به علاقه مردم ۲ کشور به ورزش به ویژه فوتبال نیز اشاره کرد و گفت: روابط خوبی در این زمینه ایجاد شده است به طوری که گروهی از تیم فوتبال “زنیت ” از سن پترزبورگ برای توافق و اجرای طرح‌های مشترک با باشگاه سپاهان به اصفهان سفر کرد.

وی با تاکید بر اینکه ورزش می‌تواند یک عامل مهم و محرک در گسترش روابط ایران و روسیه باشد، افزود: اقدام‌های خوب و مهمی در این زمینه انجام شده و امید است توسعه یابد.

بورمیستروف همچنین با اشاره به فعالیت کنسول فدراسیون روسیه در اصفهان، خاطرنشان کرد: مهمترین وظایف این مرکز کمک به برقراری روابط تجاری بین فعالان اقتصادی اصفهان و روسیه، صدور انواع روادید و حمایت از حقوق شهروندان روسی است.

کلانشهر اصفهان با نزدیک به ۲ میلیون نفر جمعیت، مرکز استان اصفهان و یکی از قُطب‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، گردشگری، صنعتی و علمی کشور به‌شمار می‌آید.

این کلانشهر با حدود ۱۵ شهر تاریخی و بزرگ دنیا از جمله سن پترزبورگ روسیه عقد خواهرخواندگی دارد.

منبع: ایرنا

مرتبط:

جزئیات لغو ویزای سفر گروهی ایران و روسیه

جزئیات توقف پرواز تهران-تاشکند در مشهد

مدیر روابط‌عمومی فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد گفت: پرواز تهران تاشکند پس از انجام فرایند مجوز ورود خود به ازبکستان، ساعت ۱۶ مشهد را به مقصد تاشکند ترک کرد.

حسن جعفری در خصوص سرگردانی مسافران پرواز تهران- تاشکند در فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد اظهار کرد: این پرواز به دلیل عدم مجوز ورود به تاشکند، از مرز ایران و ترکمنستان بازگردانده شده و در فرودگاه مشهد فرود آمد.

وی ادامه داد: از فرایند مجوز ورود هواپیما به تاشکند و عدم آگاهی هواپیما از مجوز ورودش به مقصد در لحظه پرواز اطلاعی ندارم و این موضوع به سازمان هواپیمایی کشوری و یا شرکت هواپیمایی زاگرس مربوط است.

مدیر روابط‌عمومی فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌‎نژاد مشهد خاطرنشان کرد: این هواپیما از حدود ساعت ۸ صبح در فرودگاه مشهد فرود آمد و از همان موقع به همراه معاون فرودگاه و مدیر شرکت هواپیمایی زاگرس، از مسافران میزبانی، اسکان و پذیرایی به عمل آمده و سعی شده مسافران تا زمان پرواز مجدد به سمت تاشکند در مشهد مشکلی نداشته باشند.

جعفری در خصوص عدم اجازه خروج مسافران از هواپیما پس از فرود به مشهد عنوان کرد: چنین چیزی صحت ندارد. زمانی که پروازی در باند فرودگاه می‌نشیند، پس از درخواست پیاده کردن مسافران توسط خلبان، تمام خدمات از سوی فرودگاه برای پیاده شدن مسافران مهیا می‌شود.

وی تاکید کرد: این پرواز پس از گذارندن فرایند مجوز ورودش به ازبکستان ساعت ۱۶ فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد را به مقصد تاشکند ترک کرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

پنج ابتکار برای رونق گردشگری در ایران

ازبکستان بیش از ۶ میلیون گردشگر دارد

برقراری پرواز ایروان-تبریز-ایروان/ تبریز-استانبول، پرترددترین مسیر خارجی