نمونه‌سازی کاشی‌نگاره کاخ گلستان

کاشی‌نگاره کاخ گلستان با الهام از نقوش و رنگ دوره قاجار به شیوه هفت‌رنگی و آبرنگی نمونه‌سازی شد.

سهیلا نقی‌زاده ـ سرپرست کارگاه سفال و سرامیک گروه پژوهشی هنرهای سنتی و مجری طرح احیای کاشی هفت‌رنگ، کاشی‌کاری را یکی از هنرهای اصیل ایران دانست که بهترین نمونه‌های آن در کاخ‌موزه گلستان قرار دارد و به دستیابی هنرمندان در دوران قاجار به فنون جدید در زمینه رنگ‌ کاشی و جلوه رنگ‌های چشم‌نواز قرمز و زرد که امروزه نیز جایگاه ویژه‌ای در تولید کاشی دارند، اشاره کرد و یکی از هنرنمایی‌های کاشی‌کاران عهد قاجار را رنگ‌آمیزی کاشی خشتی با نام کاشی هفت‌رنگ معرفی کرد.

این هنرمند افزود: به دلیل زیبایی و تنوع رنگی و طرح در دوره قاجار و تنوع این نوع کاشی‌کاری در کاخ‌موزه گلستان، پروژه‌ای با عنوان نمونه‌سازی کاشی‌نگاره کاخ‌موزه گلستان در کارگاه سفال و کاشی گروه پژوهشی هنرهای سنتی با مدیریت سیدعبدالمجید شریف‌زاده انجام شد.

به گفته او، این کاشی‌نگاره به صورت نمونه‌سازی و الهام‌گرفته از نقوش و رنگ دوره قاجار به شیوه هفت‌رنگی و به صورت آبرنگی اجرا شده است.

کاخ گلستان

 

نقی‌زاده به تحقیقات میدانی و پژوهشی که در زمینه رنگ‌ها و طرح‌ها به‌منظور دستیابی و نزدیکی به طراحی و لعاب‌گذاری به سبک و سیاق آن دوره انجام شده است، اشاره کرد و افزود: در قسمت‌های مختلف این اثر تغییراتی داده شده است.

این هنرمند درباره این تغییرات، گفت: داخل ترنج‌های اثر کاخ گلستان از طرح‌های مناظر استفاده شده است، ولی در این پروژه به خاطر زیبا و شکیل‌تر شدن اثر، گل و مرغ‌های دوره قاجار طراحی شده‌اند. در زمینه لعاب‌ها نیز در بخش آزمایشگاه لعاب، تِست‌های مختلفی به منظور هرچه نزدیک‌تر شدن به رنگ‌های دوره قاجار انجام شد.

سرپرست کارگاه سفال و سرامیک گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از کتایون گیتی (اصلاح طرح و مجری اثر)، مریم سایه‌وندی (مجری اثر)، عالیه نجفی (ساخت لعاب‌های اثر) و فرهاد فرحی‌بخش (پخت و کوره‌چینی اثر) به عنوان مجریان این پروژه نام برد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

کاخ گلستان _زیباترین جاذبه گردشگری در تهران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *