دست‌هایی که برای طلب باران به آسمان دراز شده است

 یکی از مراسم‌ قدیمی که برای طلب باران در برخی از مناطق کشور برگزار می‌شود، مراسم چمچه خاتون است که این روزها در قروه ابهر در حال برگزاری است.

طی سال‌های اخیر شاهد این هستیم که آسمان سخاوت خود را از زمینیان دریغ کرده که همین امر سبب بروز مشکلات فراوان برای انسان‌هایی شده است که از روزگاران نه‌ چندان دور تاکنون قدر آب‌ را ندانسته و گاهی حتی یک قطره هم در مصرفش صرفه‌جویی نکردند. یکی آب را برای تفریح در خانه‌باغ خود برگزید، یکی چاه عمیق بیشتری زد تا محصولی بکارد که برداشت آن حتی به آب مصرفی هم نیارزد و آن دیگری نیز شیلنگ را بی‌محابا گرفته و از ماشین تا کوچه و خیابان را شست.

کم‌لطف شدن آسمان نه تنها زندگی انسان‌ها را به هم ریخته، بلکه در اکوسیستم‌ حیوانات نیز تاثیرگذار است؛ به‌ طوری‌ که گونه برخی از آن‌ها به ویژه آبزیانی که روزگاری از دریاها و رودخانه‌ها تغذیه می‌کردند در معرض نابودی قرار دارد. اکنون دیگر صدای شرشر آب از بسیاری از رودخانه‌ها، چشمه‌ها و برکه‌ها به گوش نمی‌رسد. گلوی بسیاری از سدها خشکیده و لب‌های زمین در بسیاری از نقاط جهان از شدت خشکی ترک برداشته و در اثر استفاده‌ نادرست بشر، زمین در حال گرم شدن و یخ‌های قطبی در حال آب شدن است.

شاید وقتی سری به سد تهم زنجان یا کینه‌ورس ابهر بزنیم، عمق فاجعه برای‌مان بیشتر آشکار شود؛ چراکه دیواره‌های آهک بسته تپه‌هایی که سال‌های پیش به زیر آب رفته بودند، تنها یادگار به جای مانده از روزهای پرآب این دو سد بزرگ زنجان است.

 

در همین رابطه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان‌ می‌گوید: طبق گزارش دوره‌ای، وضعیت سدهای استان، میزان ورودی آب سد تهم که تامین‌کننده ۵۰ درصد از آب شرب شهر زنجان است، ۶۵ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

علیرضا جزءقاسمی می‌افزاید: در سد کینه‌ورس نیز که تامین‌کننده بخش قابل توجهی از آب شرب شهرهای ابهر و خرم‌دره است، میزان ورودی آب نسبت به سال گذشته ۵۳ درصد کاهش یافته است.

قصه پرغصه کمبود بارش‌ها و کم‌آبی این روزها حتی سمفونی مرگ را نیز در  قزل‌اوزن پرآب دیروز و کم‌رمق و خسته امروز به صدا درآورده و این رودخانه خشکیده، این روزها برای بقا در انتظار رهاسازی آب از سد آیدوغموش است. دعا برای طلب باران از رسم و رسوم قدیمی ما ایرانیان است و حتی از مطالعه اساطیر، آیین‌ها، مناسک و رسوم مختلف مردم در سراسر جهان چنین برمی‌آید که آب همواره به عنوان بن‌مایه آفرینش و بارورکننده و زاینده مورد تقدیس و ستایش بوده است و همواره اقوام گوناگون برای آن سرشتی جادویی قائل بوده‌اند.

در حوزه‌های گوناگون فرهنگی و با توجه به جغرافیای بومی آیین‌ها، باورداشت‌های مختلفی در مورد آب مشاهده می‌شود که در بیشتر این آیین‌ها، ترس از خشک‌سالی به چشم می‌خورد؛ از همین رو مراسمی چون عروسی آب و دعاهای باران و نماز و نیایش برای طلب باران و یا شستن تابوت در آب و گذاشتن علم عزاداری برای باران‌خواهی پدید می‌آید که به عنوان نمونه می‌توان به مراسم «چمچه گلین» اشاره کرد که این روزها در برخی از مناطق کشور از جمله روستای قروه در حال برگزاری است. این مراسم از جمله مراسم فراگیر و رایج در آیین نمایشی باران‌خواهی در نقاط مختلف ایران و حتی دیگر کشورها به شمار می‌رود.

 

نگاهی به مراسم باران‌خواهی چمچه خاتون

چمچه خاتون عنوان نمایشی ایرانی است که همانند بسیاری از نمایش‌های ایرانی با تغییرات محتوایی صد درصد، هنوز هم در بسیاری از نقاط ایران به‌ویژه در شهرهای کوچک و روستاهای کشور با نام‌ها و عناوین متفاوت و با موضوعیتی واحد و ساختاری همانند اجرا می‌شود. این عناوین عبارتند از چمچه خاتون، چمچه گلین، بوکه باران، گشنیزو و گشنیز که این کلمات به تحقیق دارای معنای واحدی‌ هستند، اگر چه در صورت ظاهر متفاوت به نظر می‌رسند.

این نمایش در جمهوری‌آذربایجان، آذربایجان‌شرقی و غربی، زنجان، یزد، کرمان، خوزستان، لرستان، همدان، کرمانشاه، کردستان ترکیه، کردستان عراق، کردستان ایران با نام‌های فوق در زمان وقوع خشکسالی به اجرا درمی‌آید. این نمایش جلوه‌ای واحد از ایزدبانوی آب در اوستا یعنی آناهیتا است.

 

چگونگی اجرای نمایش چمچه خاتون

در این مراسم کودکان لباس‌هایی را که از قبل آماده کرده‌اند، بر تن چمچه که همان قاشق چوبی بزرگ است می‌کنند و او را «چمچه گلین» یا عروس باران می‌نامند. یکی از کودکان در حالی که چمچه خاتون را در دست گرفته، با خواندن دسته‌جمعی شعرهای خاص این مراسم، به در خانه‌های محل رفته و صاحبان خانه‌ها سطلی آب بر روی چمچه خاتون ریخته و هدایایی نقدی و یا جنسی را به کودکان می‌دهند و در پایان مراسم نیز کودکان با هدایای جمع شده که اغلب پول و حبوبات برای تهیه آش نذری است، آش نذری پخته و میان اهالی توزیع می‌کنند.

این عروسک‌گردانی همیشه همراه با شعر و آواز اجرا شده است که برخی از آن‌ها عبارتند از:

چمچه خاتون نه ایستر الله‌دان یاغیش ایستر / چمچه خاتون یاغ ایستر الله‌دان یاغیش ایستر

چمچه خاتون اُوون ایستر الله‌دان یاغیش ایستر / چمچه خاتون اُت ایستر الله‌دان یاغیش ایستر

هر چند همه این آیین‌ها رسومی برازنده هستند که در نهایت دست یاری انسان را به درگاه معبود بی‌انتها باز می‌کند اما نباید فراموش کنیم که وضعیت امروز منابع آبی حاصل بی‌تدبیری انسان‌ها در سالیان نه چندان دور است و قطعاً کوتاهی امروز نیز گریبان‌مان را طی چند سال آینده بحرانی شدیدتر از آنچه که امروز است را رقم خواهد زد، پس نباید فراموش کنیم که ضرب‌المثل قطره‌قطره جمع گردد وانگهی دریا شود را باید با شدت بیشتر سرلوحه زندگی‌مان قرار دهیم تا همین قطره‌ها ذخیره‌ای باشد برای آینده فرزندان‌مان.

منبع: ایسنا

مرتبط:

پنجاه‌به‌در، آیینی کهن در تمنای باران

چمچمه گلین، آیین سنتی باران خواهی اقوام خراسان شمالی

وعده جدید برای آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک

در اختیار قرار دادن کل بستر و محوطه قلعه فلک‌الافلاک به میراث فرهنگی یکی از موضوعات مطرح شده در سفر مقام معظم رهبری به لرستان بود.

با اینکه تاریخ این سفر سال ۱۳۷۰ بوده و برخی از بسترهای آن آزاد شده اما هنوز به‌طور کامل این موضوع مهم اجرا نشده است.

سید امین قاسمی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان درباره آخرین وضعیت آزادسازی حریم این قلعه گفت: طی توافق سال ۹۶ با سپاه پاسداران و ارتش قرار شد که حریم قلعه فلک‌الافلاک آزاد شود.

وی ادامه داد: قرار بود در ازای مبالغی برای ساخت پادگان مناسب و درخور شان سپاه، این فضا در اختیار اداره‌کل میراث فرهنگی قرار بگیرد.

قاسمی با اشاره به پروژه ساخت پادگان سپاه، ادامه داد: آزادسازی کامل مستلزم ساخت پادگان مناسب سپاه بوده که فعلاً تکمیل نشده و پروژه آن در حال فعالیت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان تاکید کرد: اگر دولت حمایت ویژه و به موقع تامین اعتبار کند، خوشبین هستم که تا پایان امسال حریم قلعه فلک‌الافلاک به طور کامل آزاد شود.

وی یادآور شد: به همراه استاندار جلسات زیادی برای اعتبار آزادسازی حریم قلعه با مسئولان کشوری داشته‌ایم اما هنوز در تامین و تخصیص اعتبار مشکلاتی وجود دارد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

قلعه‌ شهاب؛ قربانی هجمه ناجوانمردانه تخریب‌گران

قلعه رستم _بنایی باشکوه در کویر سیستان

قلعه هرمز _یادگار حضور استعمار در خلیج فارس

“ماه فرهنگی ایران” در ژاپن برگزار می شود

با همت رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ژاپن «ماه فرهنگی ایران در ژاپن» در آستانه برگزاری المپیک ۲۰۲۰ برگزار می شود.

به گزارش ایسنا، “ماه فرهنگی ایران در ژاپن” در آستانه برگزاری المپیک ۲۰۲۰ توکیو و از سوی رایزنی فرهنگی سفارت ایران در این کشور و با همراهی آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (Japan International Cooperation Agency) و اداره کل همکاری های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار خواهد شد.

در این ماه فرهنگی، نمایشگاه عکس با عنوان “ایران زیبا”، صنایع دستی و غذای ایرانی به مدت یک ماه در معرض بازدید علاقه مندان قرار خواهد گرفت و می‌توانند علاوه بر بهره‌مندی از فیلم های معرفی ایران و موسیقی ایرانی، از سه نوع غذای ایرانی نیز استفاده نمایند.

این رویداد فرهنگی از تاریخ ۷ تیرماه (۲۸ژوئن) آغاز و تا ۷ مردادماه (۳۰ژوئیه) و پس از شروع المپیک در محل آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) بر پا خواهد بود.

بیش از ۵۰ تابلوی معرفی جاذبه‌های گردشگری، طبیعت و … از ایران برای نمایش در این رویداد با ترجمه و درج توضیحات به زبان ژاپنی  از سوی رایزنی فرهنگی آماده سازی گردیده است.
لازم به ذکر است که هفته المپیک ۱۴۰۰ در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد تهران نیز از ۵ تا ۱۰ تیرماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنا

“آبگرم” گنجینه‌ای مستور یا سرعینی مهجور؟

موقعیت سوق‌الجیشی استان سمنان، نزدیکی به تهران و همجواری با هشت استان و مهمتر از همه اینها تعدد آثار تاریخی و طبیعی و قرار گرفتن در مسیر عبور سالانه ۲۰میلیون زائر بهشت رضوی، استان سمنان را به یکی از مستعدترین استان‌ها در حوزه صنعت گردشگری تبدیل کرده است.

جدا از ظرفیت های بالای این استان در حوزه های مختلف گردشگری، این استان از ظرفیت ویژه‌ای در حوزه توریسم درمانی برخوردار است.
وجود چندین چشمه آبگرم و چشمه‌های متعدد معدنی در استان در کنار معادن نمک که امروزه در دنیا در حوزه توریسم درمانی کاربرد فراوانی دارند، این استان را به استانی با پتانسیل‌های متنوع اما مهجور در حوزه توریسم درمانی تبدیل کرده است. ضمن اینکه این استان به واسطه بهره مندی از دو دانشگاه علوم پزشکی و ده‌ها بیمارستان و مرکز درمانی از توان بالایی در حوزه پزشکی نیز برخوردار است.

توریسم درمانی و بهره‌گیری از مواهب خدادادی در توسعه این بخش می‌تواند نقش چشمگیری در کمک به درآمدزایی برای اقتصاد منطقه داشته باشد.

اقبال بالا و روزافزون به توریسم درمانی و .رشد صنعت گردشگری سلامت در دنیا، زمینه مساعدی برای بهره برداری از مواهب خداوندی استان سمنان در این بخش فراهم کرده است.
چشمه آبگرم سمنان که در هر کدام از سه شهرستان مرکزی استان(سمنان، سرخه و مهدیشهر) به نام آبگرم آن شهرها نامیده می‌شود، ظرفیت بالقوه مشترکی است که می تواند آورده بسیاری برای صنعت گردشگری در هر سه شهرستان داشته باشد.

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس از آبگرم به عنوان یکی از مهمترین گنجینه‌های بلااستفاده و مهجور این استان نام برد و گفت: آبگرم از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند به سرعین دیگری در توریسم درمانی تبدیل شود.
عباس گلرو در گفت‌وگو با خبرنگاران بر لزوم استفاده بهتر از این سرمایه خدادادی تاکید و اظهار کرد: دولت موظف است که زیرساخت‌های لازم برای دسترسی آسان، جاده، آب، برق و..را ایجاد کند تا زمینه برای ارتقاء این منطقه گردشگری بیش از پیش فراهم شود.

وی با بیان اینکه توجه به این منطقه گردشگری یکی از برنامه‌های من در سال جاری و در دولت سیزدهم است ادامه داد: آبگرم توان و ظرفیت ارتقا به یک شهر گردشگری را در آینده دارد و می‌توان با ایجاد زیرساخت های گردشگری و هتلینگ زمینه را برای استفاده بیشتر از این جاذبه مهم گردشگری فراهم کرد.
نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس ایجاد همدلی بین مردم را لازمه ارتقاء این منطقه ارزیابی و تصریح کرد: مهم نیست که راه دسترسی به این منطقه از کدام شهرستان می‌گذرد مهم این است که بهترین مسیر برای دسترسی بهتر به این جاذبه انتخاب شود.

گلرو با بیان اینکه این چشمه آبگرم برای دهه‌ها است که بدون تغییر جدی باقیمانده ادامه داد: این منطقه چندین چشمه آبگرم دارد که می‌تواند با ساماندهی به همه آنها، بسترهای لازم برای بهره برداری از این مزیت کم‌نظیر را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه تلاش من بر این است که در سال آتی ردیف اعتباری برای این پروژه بگیرم اضافه کرد: آبگرم متعلق به همه مردم استان و خصوصا سه شهرستان سمنان، مهدیشهر و سرخه است و راه دسترسی از هر کدام از این سه شهرستان که باشد به بهبود صنعت گردشگری در هر سه شهرستان کمک خواهد کرد.

وی بر ضرورت ترغیب سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در آبگرم تاکید و خاطرنشان کرد: متاسفانه این گنجینه در ۲۰ کیلومتری مرکز استان مانده و استفاده آنچنانی از این مزیت کم نظیر نمی‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه استان سمنان در حوزه‌های گردشگری و صنایع دستی از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است افزود: تحقق راه‌آهن سمنان-دوآب که از طرح‌های دیگر در دستور کار ما است نیز می‌تواند به رونق صنعت پردرآمد گردشگری در محور مهم گردشگری سمنان-مهدیشهر- شهمیرزاد-دوآب کمک کند. البته این طرح در سال‌های بسیار دور مورد مطالعه روس‌ها قرار گرفته و احیای دوباره این طرح می‌تواند جان تازه ای به صنعت گردشگری منطقه بدهد.

آبگرم سمنان

چشمه آبگرم سمنان، یکی از چشمه ‌های آبگرم دارای خاصیت درمانی در کشور است که در جنوب غربی شهر درجزین، شمال غربی روستای افتر شهرستان سرخه، ۲۱ کیلومتری شمال غرب سمنان و ۱۸ کیلومتری غرب مهدیشهر واقع شده است.  چشمه‌ های بزرگ این منطقه که از گذشته دارای استخرهایی با عمق و ظرفیت کم است و از نظر شیمیایی، آب این منطقه گوگردی است و علاوه بر خاصیت تفریحی برای درمان بعضی از بیماری های پوستی و رماتیسمی، همه ‌ساله در تابستان، اوایل بهار و پاییز مورد استفاده گردشگران قرار می‌گیرد.

این منطقه به دلیل نزدیکی با شهر سمنان و محور تهران – مشهد و جاده سمنان – فیروزکوه دارای شهرت محلی بوده اما برای بسیاری از مسافران عبوری و علاقه‌ مندان گردشگری ناشناخته مانده که نیازمند اطلاع ‌رسانی، ایجاد زیرساخت های اولیه مانند جاده آسفالت و امکانات اقامتی مناسب و سالم‌ سازی و رعایت بهداشت آب آشامیدنی در آن است.

وجود فسیل‌های زیاد به‌ویژه فسیل دوکفه‌ای، بیانگر این نکته است که این منطقه در دوران زمین‌شناسی در کف دریا واقع بوده است و همچنین در ارتفاعات شمالی منطقه، فعالیت‌های محدود آتشفشانی دیده می‌شود. آب‌وهوای منطقه در قسمت‌های جنوبی دره، گرم و خشک و در قسمت‌های بالاتر و انتهایی حوزه، سرد و معتدل است. پوشش گیاهی منطقه آبگرم بسیار فقیر است و فقط در قسمت شمالی و در ارتفاعات پوشیده از انوع گیاهان وحشی مانند زرشک، انواع گرامینه، انواع گون و نی است.

آب این منطقه در زمره آب‌های معدنی‌ای قرار می‌گیرد که منشاء درونی دارند. یعنی آب در ساختمان درونی زمین وجود دارد و بر اثر حرارت مرکزی زمین از شکاف‌ها و مجاری موجود بالا آمده و به سطح زمین می‌رسد. در این منطقه پنج چشمه وجود داشته که چهار چشمه همچنان جوشش دارند. دو چشمه بزرگ و معروف‌تر «مرادآب» و «گرآب» نام دارند. در غرب این دو چشمه، در پشت خانه‌های قدیمی تخریب شده، دو چشمه دیگر وجود دارد که به «قولنج آب» معروف است. بهترین فصل استفاده از این چشمه‌ها در اوایل بهار و پاییز است.

بسیاری از چشمه‌های آبگرم کشور که در سطح ملی و بین المللی شناخته شده‌اند فاقد خواص درمانی هستند؛ این منطقه بکر، یکی از معدود چشمه‌های آبگرم کشور است که استفاده از آن در زمینه درمانی و تفریحی سابقه طولانی دارد. به طوری که از گذشته استخرهایی با عمق و ظرفیت کم در محل چشمه‌ها ساخته شده است. از جمله اثرات درمانی این چشمه‌ها، تأثیر روی مخاط پوستی و بهبود بافت‌های بیمار است و بیماری‌هایی مانند بیماری‌های جلدی مانند سودا، کورک، زرده زخم و پسیورازیس را تسکین می‌بخشد. این آب‌ها در اثر خاصیت جذب و حل‌کننده‌ای که دارند، در تغذیه بافت‌ها تغییرات عمیقی به وجود می‌آورند و در درمان بیماری‌های ناشی از تورم و التهاب مفاصل، غده‌ها، کبد، رحم، استحکام شکستگی‌ها و برخی رماتیسم‌های مزمن و ضایعات دستگاه عصبی مفید است. نوشیدن این آب معدنی، ترشح معده را افزایش می‌دهد و به علت وجود آهن در درمان کم خونی مفید است.

یکی از مهمترین مسائل برای رفاه گردشگران منطقه آبگرم سمنان، احداث حمام‌های بهداشتی است که متاسفانه تاکنون بستر بهسازی این مکان فراهم نشده است. تاسیسات اقامتی قابل قبولی در اطراف چشمه ها وجود ندارد و شش باب اتاقی که در گذشته در این محل وجود داشته به گفته برخی از مسافران تخریب شده است و غیرقابل استفاده است.

علاوه بر چشمه‌های آبگرم، جاذبه‌های فرعی نظیر وجود ارتفاعات و تنوع رنگی رسوبات و رخنمون سطح دگرشیبی لایه‌های رسوبی برای علاقه‌مندان به کوهنوردی شگفتی‌هایی می‌آفریند. از لحاظ مطالعات زمین‌شناختی نیز این منطقه زمینه مناسبی برای محققین علوم محیطی فراهم آورده است. همچنین بقایای چند قلعه قدیمی وجود دارد که مردم سمنان معتقدند این قلعه‌ها متعلق به دوران قبل از اسلام است.

سخت‌ترین نقاط عبوری مسیر آبگرم، مکان‌هایی است که جاده و بستر رودخانه فصلی (خشک‌رود یا کال)، همدیگر را قطع می‌کنند. جاده دسترسی به منطقه، مناسب اتومبیل‌های شاسی‌بلند است ولی انواع سواری‌ها نیز خود را به آبگرم می‌رسانند. به دلیل احتمال حرکت سیلاب و ریزش کوه در مسیر دسترسی، تردد در زمستان و روزهای پربارندگی خطرناک است و توصیه نمی‌شود.

چندین مسیر، دسترسی به منطقه آبگرم وجود دارد. مسیرهایی از شهرستان مهدیشهر، درجزین و افتر وجود دارد اما مشخص‌ترین مسیر، از سه‌راهی مومن‌آباد و از طریق یک جاده فرعی به فاصله حدود ۲۹ کیلومتر است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آبگرم بستان آباد

آشنایی با جنگل و آبگرم لاویج

چارشو _پارچه‌ای که از تولد تا مرگ همراه رامیانی هاست

یکی از منسوجات ابریشمی رامیانی‌ها که قرن‌ها از قدمت آن می‌گذرد، پارچه‌هایی به نام “چارشو” یا “چادر شب” است که در طرح‌ها و نقوش هندسی مختلف، دارای رنگ‌ها و زیبایی بصری بی‌نظیر هستند.

طراحان و بافندگان طی قرن‌های متمادی بر تنوع طرح و نقش و رنگ چارشو با خلاقیتی بی‌نظیر افزوده‌اند و داستان زندگی را در این منسوجات به تصویر و پرده خیال خود کشیده‌اند و از لحظه تولد تا ابدی شدن و جاودانگی را در این بافته‌ها جاری ساخته‌اند.

چادرشب‌ها روایت رنگارنگی زندگی و تمام لحظات شاد و زیبا و یا اندوه و غم را به همراه فرهنگ و آداب‌ و رسوم خاص اقوام ترک نژاد و قزلباش رامیان در شرق استان گلستان را به تصویر می‌کشند.

زندگی چارشو از لحظه تولد کودک که او را در چادرشبی مخصوص قنداق پیچش می‌کنند، شروع می‌شود. سارق یا بقچه رخت و لباس عروس و داماد و پرده شب اتاقی که در زمانه قدیم به‌عنوان حائل عروس و داماد در اتاق والدین محسوب می‌شود و کمربندی که مادر برای محافظت و سلامتی خود تا چهل روز پس از تولد فرزندش به کمر می‌بندد، از موارد دیگر استفاده چارشو است.

چارشو

 

با شروع سالخوردگی نیز سالمندان با بستن چادرشبی قامتشان را استوار می‌کردند و خمودگی را احساس نمی‌کردند. در نهایت بعد از مرگ، متوفی را در زیباترین چادرشبی که سالها عمرش را در صندوقچه جهاز سپری کرده، می‌پیچند و می‌توان گفت که چادرشبی از لحظه تولد تا خاکسپاری، مردم این دیار را همراهی می‌کند.

رنگ‌های چارشوها ترکیبی از سبز، آبی، بنفش، قرمز، سبز، مشکی و زرد است که گویی دفتری از رنگ‌های جهان و طبیعت پیرامون آن هستند که پس از بافته شدن، تبدیل به پنجره‌هایی زیبا رو به زندگی می‌شوند.

این منسوجات سده‌های چند به‌عنوان کالای با ارزش به نقاط مختلف دنیا صادر می‌شد و در بین اقوام ترکمن که در مجاورت با رامینی‌ها بودند نیز خریداران بی‌شماری داشت.

 

در حدود نیم قرن پیش گروهی چینی جهت آموزش و تأسیس کارگاه منسوجات ابریشمی به رامیان آمدند و طی چهار سال کار، طرح‌ها و نقوش چارشوها را با خود به چین بردند و اکنون دهه‌هاست که پارچه‌های چهارخانه‌ای که کاملاً شباهت به چارشوهای رامیانی دارد، به‌عنوان پیراهن‌های مردانه و زنانه در دنیا استفاده می‌شود.

با این همه تا به امروز این تافته‌ها و بافته‌های زیبا و منحصربه‌فرد پنجره‌ای و رنگارنگ در این سرزمین کهن و جاوید، جاودان مانده است وامید است نسل‌های آینده نیز وامدار این هنر اصیل و بومی گذشتگان خود باشند.

صدیقه بای، پژوهشگر تاریخ محلی گلستان

منبع: ایسنا

استفاده از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف در گردشگری محدود می‌شود

شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) و برنامه محیط‌زیست سازمان‌ ملل (UNEP) گزارش جدیدی در مورد مسئله پیچیده پلاستیک‌های یک‌بار مصرف در گردشگری ارائه کرده‌اند. این کار در حالی انجام می‌شود که کشورهای جهان بازگشایی‌ مرزها را آغاز کرده‌اند و بخش سفرها از تاثیرات مخرب ناشی از بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ ، رو به بهبودی است.

به نقل از تراول‌نیوز، این گزارش اولین گام برای ترسیم تاثیر پلاستیک‌های یک‌بار مصرف در کل زنجیره ارزش گردشگری، شناسایی نقاط مهم تولید این مواد در محیط‌زیست و ارائه توصیه‌های عملی و راهبردی برای مشاغل و سیاست‌گذاران بوده و هدف این است که به ذی‌نفعان کمک کند تا گام‌های مشترکی در جهت اقدامات و سیاست‌های هماهنگ بردارند که باعث تغییر در مدل‌های کاهش و استفاده مجدد و همچنین زیرساخت‌های فعلی و آینده زباله شود.

توصیه‌های این گزارش شامل تعریف مجدد محصولات پلاستیکی غیرضروری یکبار مصرف، اولویت به تامین‌کنندگان محصولات قابل استفاده مجدد و برنامه‌ریزی پیشگیرانه برای استفاده از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف برای جلوگیری از شیوع بیماری است. در این بررسی از تحقیق و نوآوری در طراحی محصول و مدل‌های خدماتی که باعث کاهش استفاده از وسایل پلاستیکی شود و همچنین تجدیدنظر درباره سیاست‌ها و استانداردهای کیفیت حمایت خواهد شد.

ویرجینیا مسینا، سرپرست اجرایی WTTC  گفت: این شورا مفتخر است که این گزارش مهم را با تمرکز بر پایداری و کاهش ضایعات محصولات پلاستیکی یک‌بار مصرف در گردشگری منتشر کرده است.

بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ با توجه به مشاغل و سیاست‌گذارانی که تمرکز بیشتری بر آن دارند، برنامه پایداری را تسریع کرده است. انتظار می‌رود که مشاغل به کاهش ضایعات محصولات پلاستیکی یک‌بار مصرف در آینده ادامه دهند و نه‌تنها به‌خاطر محافظت از افراد، بلکه محاظت از کره زمین این کار را انجام می‌دهند.

محققان دریافتند که در حال حاضر، مصرف‌کنندگان آگاهانه‌تر انتخاب می‌کنند و به‌طور فزاینده‌ای از مشاغل دارای پایداری حمایت می‌کنند. محصولات پلاستیکی یک‌بار مصرف می‌تواند تهدیدی برای محیط‌زیست و سلامت انسان باشد و بخش گردشگری می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی به این مسئله کمک کند.

بیماری همه‌گیر کووید -۱۹ تاثیرات منفی و مثبتی بر آلودگی پلاستیک‌های یک‌بار مصرف داشته است. تقاضا برای مواد پلاستیکی یک‌بار مصرف در بین گردشگران و خدمات حمل‌ونقل با توجه به نگرانی درباره سلامتی افزایش یافته است. بر اساس یافته‌های موسسه محیط‌زیست تایلند، زباله‌های پلاستیکی به علت تحویل موادغذایی در منزل از ۱۵۰۰ تن به رقم حیرت‌انگیز ۶۳۰۰ تن در روز رسیده است.

با این حال، بیماری همه‌گیر، تقاضای مصرف‌کنندگان برای تجربه‌های گردشگری سبز در سراسر جهان را نیز تسریع کرده است و نتایج بررسی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که ۸۲ درصد از پاسخ‌دهندگان نسبت به زباله‌های پلاستیکی مطلع هستند و اقداماتی برای مقابله با آن انجام می‌دهند. این گزارش نشان داد که برای رفع نگرانی درباره استفاده از محصولات پلاستیکی یک‌بار مصرف، راه‌حل‌های جهانی نیاز دارد که هدف آنها، هنگام بررسی انتقال به گزینه‌های پایدار حمایت از تصمیم‌گیری آگاهانه بر اساس تاثیرات احتمالی دادوستد و تغییر فشار ناخواسته است.

منبع: ایسنا

یک دیوار و هزار درس

طی روزهای گذشته، تصویر یکی از دیوار های کاشان که در آن، بخشی از یک خانۀ تاریخی با خوش‌سلیقگی حفظ‌ شده بود، در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت؛ طراح این اثر که مرمتگر سرای عامری‌ها نیز هست، دربارۀ روند شکل‌گیری فرهنگ مرمت در کاشان، حرف‌های جالبی برای گفتن دارد.

سید اکبر حلّی، معمار مرمت بناهای تاریخی که سال ۲۰۱۶ نامزد نهایی دریافت جایزۀ معماری آقاخان شده می‌گوید: سال ۱۳۷۴ که مرمت سرای عامری‌ها را آغاز کردیم، یک خانۀ ۶۰۰ متری کنار آن خراب‌شده بود و شهرداری به‌منظور تسطیح، قصد داشت بقایای آن را از بین ببرد. وقتی لودر داشت به سمت بخشی از دیوار این خانه می‌رفت، از آن‌ها خواستم دست نگه‌دارند و شهردار وقت کاشان که عضو هیأت امنای مرمت و بازسازی بناهای تاریخی کاشان بود، به من گفت «دست بردار، این دیوار را برای چه می‌خواهی نگه‌داری؟» گفتم حیف است، جزئیات زیبایی دارد و برای آن برنامه دارم. گفت «ما روی این کار هزینه نمی‌کنیم»، گفتم عیبی ندارد و با همفکری مهندس عمرانی اصفهانی با ایجاد یک قاب دور دیوار، آن را حفظ کردیم. دست آخر هم هزینه را شهرداری پرداخت کرد! اما کار جالبی شد. ابتدا همه ما را مسخره می‌کردند ولی بعد از مدتی دیدند که توریست‌های خارجی چقدر از این قاب استقبال می‌کنند.

او یادآور می‌شود: همین کار را مقابل هتل راهب کاشان هم انجام دادیم. یک خانۀ تاریخی درست روبروی این هتل خراب‌شده بود و عده‌ای قصد داشتند آن را به سرویس بهداشتی هیأت محله تبدیل کنند. چون این کار به هتل راهب ضربه می‌زد، خانه را خریدیم و بخش باقیماندۀ  دیوار آن را قاب کردیم.

blank
بخشی از دیوار پر نقش و نگار یک خانۀ تاریخی تخریب شده که توسط اکبر حلی حفظ شده است.

«در دهۀ هفتاد برای مرمت بناهای تاریخی کاشان باید می‌جنگیدیم؛ فرهنگ مرمت و احیا مرده بود.» حلّی، با بیان این جمله ادامه می‌دهد: ما آن زمان عضو کارگروهی با مدیریت حسین محلوجی بودیم که مرمت خانۀ عباسیان، طباطبایی‌ها، عامری‌ها و… را بر عهده داشت و از چپ و راست پیغام می‌رسید شما دیوانه‌اید که پول بیت‌المال را خرج خشت و گل می‌کنید! حتی رسماً در سخنرانی‌هایشان گفتند که خانه طباطبایی‌ها را صاف کنید و به جای آن پنجاه خانۀ کوچک بسازید!

او تصریح می‌کند: سرای عامری‌ها که همین چند روز پیش به‌عنوان یکی از ۲۵ هتل برتر خاورمیانه توسط تریپ ادوایزر معرفی شد، دهه هفتاد وسط خیابان علوی افتاده بود. ما بخشی از حوض‌خانۀ آن را کف خیابان پیدا کردیم و ساختیم. مردم هم طومار نوشتند و راهپیمایی کردند که چرا می‌خواهید خیابان را ببندید! از ما به جاهای مختلف شکایت کردند. ما هم باید مرمت می‌کردیم، هم مبارزه می‌کردیم و هم فرهنگ‌سازی.

این معمار مرمت بناهای تاریخی توضیح می‌دهد: کار به جایی رسید که استاندار وقت اصفهان با ما تماس گرفت و گفت مردم شکایت کرده‌اند و اگر کار را متوقف نکنید شخصاً با بولدوزر خانۀ عامری‌ها را خراب می‌کنم! خاطرم هست که یک شب هم در مسجد محله گفته بودند این‌ها قصد دارند با این کار (مرمت) پای بیگانه‌ها را به دارالمؤمنین کاشان باز کنند و چه و چه.خلاصه جو بدی علیه ما شکل گرفته بود.

حلّی می‌گوید: فردا شب رفتم مسجد و به آن روحانی گفتم اجازه بدهید من هم چند دقیقه بین دو نماز حرف بزنم و از کارم دفاع کنم، اگر قانع نشدید از فردا مرمت را تعطیل می‌کنیم. قبول کردند و بین دو نماز گفتم آمریکا علیه ما تبلیغ می‌کند، اما ما این خانه‌ها را مرمت می‌کنیم که مردم جهان بیایند و ببینند چه فرهنگ و تمدن غنی‌ای داریم. گفتم که کشور فرانسه، چهار برابر فروش نفت ما، از گردشگری کسب درآمد می‌کند و اگر ما نتوانیم با این داشته‌ها گردشگر جذب کنیم و درآمدزا باشیم، گدا می‌شویم؛ اگر هم گدا شدیم تو سری خور بیگانه‌ها می‌شویم. گفتم خارجی‌ها همه‌چیز دارند جز این سرمایه‌ها که مختص ماست و باید قدرش را بدانیم.

«نتیجه چه شد؟» مؤلف کتاب «گره‌ها و قوس‌ها در معماری اسلامی» در پاسخ به این سؤال اظهار می‌کند: با بیان این حرف‌ها روحانی مسجد دستش را بالا برد و گفت حق با شماست. مردم هم راضی شدند. کم‌کم فرهنگ مرمت جا افتاد، سیل گردشگر به سمت این خانه‌های تاریخی سرازیر شد و حتی افرادی که می‌خواستند ساختمان جدیدی بسازند، علاقه‌مند شدند به جای سبک‌های غربی از عناصر معماری ایرانی_اسلامی در بناهایشان استفاده کنند. جالب این‌که همان کسانی که با ما مخالفت می‌کردند، شروع به خرید خانه‌های تاریخی و مرمت آن کردند و به‌این‌ترتیب، انقلاب مرمت در کاشان شکل گرفت.

blank
نمایی از سرای عامری‌ها که توسط اکبر حلی مرمت شده است.

این معمار باسابقه می‌گوید: خوشبختانه کاشانی‌ها فرهنگ حفظ خانه‌های تاریخی را پیدا کرده‌اند و با چنگ و دندان این بناها را حفظ می‌کنند. هفتۀ گذشته فردی از من دعوت کرد که بروم و خانۀ تاریخی او را ببینم تا برای مرمتش برنامه بریزم. رفتیم کوچۀ دربند مخبر، کنار مسجد آقابزرگ و یک در را باز کرد که فقط چند پایه در آن بود. گفتم خانۀ تاریخی کو؟ گفت «همین است!» گفتم این‌که هیچ‌چیزی از آن باقی نمانده، گفت «چطور سرای عامری‌ها را که بدتر از این بود مرمت کردید، اینجا را هم مرمت کنید!» خوشحالم که مردم کاشان به فرهنگ احیا عقیده پیدا کرده‌اند.

پاسخ حلّی دربارۀ «وضعیت فرهنگ‌سازی برای حفظ بناهای تاریخی در اصفهان» چنین است: دهمین سالگرد فوت باقر آیت‌الله زادۀ شیرازی، مراسمی در اصفهان برگزار شد که ما هم در آن حضور داشتیم. در همان مراسم و در حضور مدیران استان، گفتم که ما کاشانی‌ها در فرهنگ‌سازی موفق‌تر بودیم؛ دلیل آن هم این است که حدود ۲۵۰ خانه را مرمت کردیم و یک نفر از ما شکایت نکرد اما در اصفهان، وقتی قصد داشتیم خانۀ کلاهدوزان را مرمت کنیم، چهار همسایۀ این خانه از ما شکایت کردند! کارفرما هم فرانسه ساکن بود و مدام باید این دادگاه و آن دادگاه شرکت می‌کرد. یک روز او برای بازدید از ساختمان‌هایی که مرمت می‌کردیم به کاشان آمد و با سرمایه‌گذار تهرانی سر صحبت را باز کرد. از او پرسید که همسایه‌ها از شما شکایت نکرده‌اند؟ گفت نه، تازه برایم آش هم می‌پزند! آن فرد هم پروژۀ مرمت را در اصفهان تعطیل کرد! این ماجرا را تعریف کردم که بدانید فرهنگ مرمت و احیا هنوز در اصفهان جا نیفتاده است و باید برای آن فکری کرد.

منبع: ایسنا

سرقت از خانه «به‌آذین»

فرزند محمود اعتمادزاده (م.ا. به‌آذین) که از مدت‌ها قبل درصدد پس گرفتن خانه پدری‌اش از بسازبفروش‌هاست حالا از دستبرد به این خانه که پیش‌تر پلمب شده بود و نیز سرقت برخی اموال خبر می‌دهد.

به گزارش ایسنا، سال گذشته بود که کاوه اعتمادزاده، فرزند محمود اعتمادزاده (م.ا. به‌آذین)، نویسنده و مترجم فقید خواستار پس گرفتن این‌ خانه از دست بسازبفروش‌ها (۶۰ درصد این خانه سهم بسازبفروش است) و تبدیل آن به یک خانه‌موزه شد. پس از آن خبر داد که امضاهای نامه منتشرشده در این رابطه، به ۱۶۰۰ رسیده و چهره‌های فرهنگی و هنری و ادبی بیشتری از آن حمایت کرده‌اند. او که می‌گوید با این حال اما هدفش هنوز محقق نشده است فراخوانی را با عنوان «نجات خانه «به‌آذین»» منتشر کرد. او اینک اعلام کرده که این خانه مورد سرقت قرار گرفته است.

فرزند به‌آذین در گفت‌وگویی با ایسنا چنین می‌گوید: حوالی ۱۱ اردیبهشت‌ماه بود که در پی شکایت انجام‌شده خانه را پلمب کردند،  با توجه به مشاعی بودن ملک گفته شد که هیچ‌یک از سهام‌داران نباید از خانه استفاده کنند. این اقدام در غیاب من و بدون این‌که اجازه دهند وسایلم را بردارم، انجام شد. دو سه روز پیش نیز با توجه به این‌که خانه دو ماه است که خالی است، دزد از در حیاط وارد شده و همه چیز را به هم ریخته و مقداری از وسایل را برده. البته باید بررسی شود ببینم چه چیزهایی را برده‌اند.

او همچنین درخصوص آسیب رسیدن به میراث «به‌آذین» می‌گوید: آن اتاق هم به‌هم ریخته است.

اعتمادزاده می‌افزاید: من امروز توانستم بالاخره بعد از دو ماه اجازه بگیرم تا وارد خانه شوم و ببینم در چه وضعیتی است.

به گفته فرزند «به‌آذین» هنوز مشخص نیست که این کار چه کسی یا کسانی  بوده است.

«خانه «به‌آذین» را به عنوان میراث مهم فرهنگی فورا به ثبت ملی برسانید»؛ این خواسته کاوه اعتمادزاده درباره میراث به‌جامانده از پدرش است.

blank

blank

blank

 

 

 

محمود اعتمادزاده (م.ا. به‌آذین)، متولد ۲۳ دی سال ۱۲۹۳ بود و درگذشته ۱۰ خرداد سال ۱۳۸۵، نویسنده و مترجم نامدار معاصر بود. او فعالیت‌های ادبی خود را از سال ۱۳۲۰ با انتشار داستان‌های کوتاه آغاز کرد. در سال‌های بعد با ترجمه آثار شکسپیر، بالزاک، رومن رولان و شولوخوف و نگارش خاطرات و تجربیاتش از زندان‌های دهه ۱۳۵۰، به فعالیت ادبی خود ادامه داد.

به‌آذین در چهارم شهریور ۱۳۲۰ در جریان اشغال ایران و بمباران در بندر انزلی زخمی برداشت که منجر به قطع دست چپ او شد. چون افسر بودن مانع فعالیت‌های ادبی و سیاسی‌اش می‌شد، از آن شغل استعفا کرد.

از تالیف‌های به‌آذین به «مهمان این آقایان»، «بسوی مردم»، «قالی ایران» و «گفتار در آزادی» و از ترجمه‌هایش به «بابا گوریو» نوشته انوره دو بالزاک، «دُنِ آرام» نوشته میخائیل شولوخف، «اتلو» نوشته ویلیام شکسپیر، «جان شیفته» نوشته رومن رولان و … می‌توان اشاره کرد.

منبع: ایسنا

حساب‌های اقماری گردشگری به فاز اجرایی رسید

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرد بعد از حدود ۲۰ سال، سیستم حساب‌های اقماری گردشگری (TSA) از امروز (یکشنبه، ۶ تیر ۱۴۰۰) وارد فاز اجرایی شد.

 روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد: قرارداد استقرار حساب‌های اقماری گردشگری در چارچوب نظام جامع آمار بین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مرکز آمار ایران به‌منظور ایجاد ابزار بررسی منافع حاصل از صنعت گردشگری، امکان سنجش بهره‌وری صنعت گردشگری، میزان اشتغال‌زایی و محاسبه گردشگری در حساب‌های ملی کشور به امضا رسید و به‌دنبال اقدامات و هماهنگی‌های انجام‌شده با سازمان جهانی جهان‌گردی، سازمان برنامه ‌و بودجه کشور، مرکز آمار ایران و بانک مرکزی، شرایط لازم به‌منظور پیاده‌سازی و استقرار حساب‌های اقماری گردشگری فراهم شد و این موضوع از امروز وارد فاز اجرایی شد.

همزمان، نشستی با حضور علی‌اصغر مونسان ـ وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ـ و جواد حسین‌زاده ـ رییس مرکز آمار ایران ـ برگزار شد و بررسی نهایی فاز مطالعاتی و فاز پایلوت حساب‌های اقماری گردشگری بررسی و در خصوص فاز اجرایی این سیستم، دستورهای لازم صادر و تصمیم‌گیری نهایی انجام شد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این نشست با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری گفت: تا قبل از شیوع کرونا، گردشگری داخلی و خارجی در کشور ما رونق فراوانی داشت و روند رو به رشدی را طی می‌کرد. این صنعت در اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردار است به گونه‌ای که محرک سایر صنوف است و با رونق حوزه گردشگری شاهد رونق در کسب‌وکار سایر صنوف هستیم.

مونسان ادامه داد: یکی از موضوعاتی که دنیا به سمت آن رفته استفاده از هوش مصنوعی است. پیش‌بینی ما این است که در جریان هوشمندسازی فعالیت‌ها در صنوف مختلف، بسیاری از کسب‌وکارها و صنایع دستخوش تغییراتی شوند و برخی از آن‌ها زیان ببینند، با این حال صنعت گردشگری تنها صنعتی است که در فرآیند هوشمندسازی نیز رونق خود را حفظ می‌کند.

او اظهار کرد: در حال حاضر گردشگری صنعت سوم دنیا است، اما پیش‌بینی می‌شود این صنعت به صنعت اول دنیا تبدیل شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به نقش گردشگری در تولید ناخالص ملی اشاره کرد و افزود: در کشور ما تا قبل از شیوع کرونا سهم گردشگری در تولید ملی ناخالص ۱۱,۸ میلیارد دلار بوده است که این سهم باید به خوبی معرفی شود، اما از آن‌جایی که حساب‌های اقماری گردشگری وجود نداشت، این سهم به خوبی دیده نشده است.

جواد حسین‌زاده ـ رییس مرکز آمار ایران ـ نیز با اشاره به اهمیت تهیه حساب‌های اقماری گردشگری، گفت: خوشبختانه امروز بعد از سال‌ها تلاش شاهد این هستیم که پروژه تهیه حساب‌های اقماری گردشگری وارد فاز اجرایی شده و این موضوع در صنعت گردشگری بسیار بااهمیت است.

او در ادامه به اهمیت صنعت گردشگری اشاره کرد و یادآور شد: در اقتصاد بدون نفت به طور حتم گردشگری نقش بسیار مهمی را می‌تواند ایفا کند.

رییس مرکز آمار ایران بیان کرد: حساب‌های اقماری گردشگری یک آرزوی ۲۰ ساله بود که خوشبختانه این آرزو امروز به واقعیت تبدیل شده و وارد فاز اجرایی می‌شود.

ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ـ هم به پیشینه پروژه تهیه حساب‌های اقماری گردشگری و اهمیت آن پرداخت و گفت: از حدود ۲۰ سال پیش این موضوع مطرح شد و به‌عنوان یک موضوع مهم مورد توجه قرار گرفت. در دو برنامه توسعه پنج‌ساله در کشور نیز به این موضوع پرداخته شده است و خوشبختانه بعد از تلاش‌های فراوان با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله مرکز آمار ایران، امروز به نتایج بسیار خوبی در این پروژه رسیدیم و مراحل و فازهای مختلف آن را طی کردیم تا به فاز اجرا رسیدیم.

او ادامه داد: این پروژه امروز در مسیر مطمئنی قرار گرفته و با اجرای آن به طور حتم شاهد اتفاقات بسیار خوبی در صنعت گردشگری و معرفی هرچه بیشتر اهمیت و نقش این صنعت خواهیم بود.

سازمان ملل متحد (از طریق کمیسیون آمار)، سازمان آماری اروپا، سازمان جهانی گردشگری و سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه از جمله سازمان‌های بین‌المللی هستند که مجموعه‌ای از تعاریف و طبقه‌بندی‌ها را با عنوان حساب اقماری گردشگری برای این صنعت برقرار کرده‌اند. هدف کلی تهیه حساب اقماری گردشگری، سنجش اثرات اقتصادی گردشگری در کشور به‌صورت سالانه است. حساب‌های اقماری گردشگری، این امکان را فراهم می‌کند که جنبه‌های اقتصادی گردشگری در حساب‌های ملی کشور به‌طور مجزا بررسی شوند و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.

با اجرای این طرح و توجه به اهمیت نقش گردشگری زمینه بهتری برای تجزیه و تحلیل اثرات گردشگری در اقتصاد و تصمیم‌گیری‌ها درباره گردشگری فراهم می‌شود.

منبع: ایسنا

گشایش بخش زیرین «کولوسئوم» به روی بازدیدکنندگان

بازدید از دالان‌ها و اتاقک‌های زیرین بنای تاریخی «کولوسئوم» برای بازدیدکنندگان فراهم شده است.

به نقل از گاردین، اکنون بازدیدکنندگان از «کولوسئوم» در «رُم» می‌توانند از بخش‌های زیرین این بنای تاریخی یعنی راهروها و اتاقک‌هایی بازدید کنند که زمانی محل آماده شدن گلادیاتورها و حیوانات وحشی برای مبارزه بوده است.

این بخش از بنای دوهزارساله‌ «کولوسئوم» همزمان با به اتمام رسیدن پروژه مرمت این بخش از بنا به روی عموم مردم باز شده است.

از سال ۲۰۱۰ بازدید از بخش کوچکی از قسمت زیرین «کولوسئوم» امکان‌پذیر شده بود اما اکنون بازدیدکنندگان می‌توانند در راهروهای این قسمت قدم بگذارند.

بیش از ۸۰ باستان‌شناس، معمار و مهندس در پروژه دوساله مرمت «کولوسئوم» نقش داشته‌اند.

مرمت بخش زیرین «کولوسئوم» دومین بخش از پروژه سه‌مرحله‌ای مرمت این بنا که از هشت سال پیش آغاز شده است به شمار می‌رود. مرحله نخست این پروژه به پاک‌سازی نمای این بنا اختصاص داشت و مرحله پایانی مرمت که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ تکمیل شود نیز به موارد مختلفی همچون بازسازی و توسعه سیستم روشنایی اختصاص خواهد داشت.

در این بین انتظار می‌رود پروژه بازسازی میدان نبرد «کولوسئوم» تا سال ۲۰۲۳ به اتمام برسد. میدان نبرد جدید این بنا که با کمک فناوری پیشرفته ساخته خواهد شد این قابلیت را خواهد داشت که به سرعت بخش زیرین بنا را بپوشاند یا امکان تابش نور و تهویه هوا را برای اتاقک‌های زیرین فراهم کند؛ چراکه این طبقه جدید از چندین قطعه متصل به یکدیگر ساخته خواهد شد که قابلیت حرکت کردن را خواهند داشت.

منبع: ایسنا

مرتبط:

قدم‌زدن در بزرگ‌ترین موزه‌ی جهان!

گشتی در مشهورترین جاذبه‌ گردشگری رم

بیشترین گردشگران در مهم‌ترین تفریح‌گاه‌های اروپا