چرا مصوبه ممنوعیت سفر به خراسان رضوی ابلاغ نمی‌شود؟

با توجه به افزایش تعداد بستری‌ها و فوتی‌های خراسان رضوی نسبت به پیک‌های گذشته، ستاد ملی مقابله با کرونا روز پنجشنبه به پیشنهاد ستاد کرونای خراسان رضوی، ممنوعیت سفر به خراسان رضوی از مبداء تمام شهرستان‌های کشور را ممنوع اعلام کرد.

در حالی تمامی سفرها به خراسان رضوی ممنوع اعلام شده که هنوز شاهد برقراری سفرهای حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی به مشهد هستیم و تغییری در سفرها به مشهد ایجاد نشده و در سایت‌های رسمی بلیت‌ قطار، اتوبوس و هواپیما به مشهد عرضه می‌شود.

ورود خودروهای غیربومی به شهرهای با وضعیت نارنجی و قرمز پیش از این ممنوع بود که این موضوع تنها شامل حال مشهد و خراسان رضوی نمی‌شود، اما با این وجود باز هم شاهد بی‌توجهی مسافران و گردشگران داخلی به این موضوع و حضور آنان در سطح شهر مشهد و قانون‌شکنی آنان هستیم.

سرهنگ محمد قانعی‌نژاد، جانشین رئیس پلیس‌راه خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت سفرها به خراسان رضوی اظهار کرد: از ابتداء مرداد ماه که وضعیت مشهد بحرانی‌تر شده، سفرها به خراسان رضوی نسبت به ماه گذشته ۴ درصد و به مشهد ۳ درصد کاهش داشته، اما با وجود اطلاع‌رسانی ستاد کرونا مبنی بر ممنوعیت سفر به خراسان رضوی، ممنوعیتی برای تردد وسایل حمل‌ونقل عمومی در محورهای خراسان رضوی وجود ندارد و مصوبه ستاد کرونا هنوز ابلاغ نشده است.

وی با اشاره به میزان خودروهای غیربومی متخلف یادآور شد: میزان خودروهای اعمال قانون شده که هر روز در رسانه‌ها اعلام می‌شود، آماری است که توسط مامورین راهنمایی و رانندگی ثبت شده است، این در حالیست که میزان خودروهای ثبت شده توسط دوربین‌های نظارتی که اعمال قانون می‌شوند بیش از این میزان است.

جواد وحدتی‌فرد، معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری خراسان رضوی، جواد معراجی‌فر، مدیر روابط عمومی اداره‌کل راه‌آهن خراسان رضوی و حسن جعفری، مدیر روابط‌عمومی فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌نژاد مشهد نیز از عدم ابلاغ ممنوعیت سفر و تردد ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای، ریلی و هوایی به استان گزارش داده‌ و تاکید کردند که موضوع ممنوعیت سفر به مشهد و خراسان رضوی باید از پایتخت به تمامی شهرستان‌های کشور ابلاغ شود تا هیچ‌گونه سفری از مبدا به سمت مشهد و خراسان رضوی شکل نگیرد.

مسئولان و ناظران ستاد ملی کرونا مصوبه‌ای پیرامون ممنوعیت سفر به خراسان رضوی مصوب کرده‌اند، اما با توجه به برقرار بودن تمامی سفرها به استان و مشهد گویا تاکنون این مصوبه به تمامی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرستان‌های سراسر کشور ابلاغ نشده است.

با توجه به افزایش آمار بستری‌ها و فوتی‌های کرونا در استان حال این سوال مطرح می‌شود که اگر قرار نیست ممنوعیتی در سفرها به این منطقه ایجاد شود، چرا این موضوع در ستاد ملی و استانی کرونا تصویب شده و اعلام عمومی می‌شود.

منبع: ایسنا

اگر طرح صیانت از فضای مجازی اجرا شود

درحالی که بیشتر کشورها از جمله عربستان، امارات، چین، سوئیس و … با بهره گرفتن از چهره‌هایِ سینمایی شناخته‌شده تصاویر شگفت‌انگیزی از جاذبه‌های سرزمینی خود را خلق کرده و چشم‌ها و ذهن‌ها را تسخیر می‌کنند، در ایران اجرای طرح صیانت از فضای مجازی، نگرانی‌ها را برای حذف کشورمان از بازار و تجارت جهانی بیشتر کرده است.

طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» که بیشتر با عنوان طرح محدود یا مسدودکننده و فیلترینگ فضای مجازی شناخته شده، قرار است در قالب اصل ۸۵ قانون اساسی خارج از صحن مجلس در یک کمیسیون بررسی شود، تاکنون واکنش‌های مختلفی را برانگیخته و تفسیرهای بسیاری از آن شده است؛ اگرچه موافقان این طرح بر این عقیده‌اند که فضای کسب و کار داخلی، سامان‌دهی و از پلتفرم‌های “وطنی” حمایت و مدیریت و مرزبانی این فضا از حوزه اختیار “بیگانگان” خارج خواهد شد، اما مخالفان تاکید می‌کنند که اجرای این طرح نه تنها مشکلات جدی برای کسب‌وکارهای داخلی ایجاد می‌کند که عامل مهاجرت نیروهای متخصص خواهد شد.

اگرچه طراحان گفته‌اند «فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی به‌هیچ‌ عنوان در طرح صیانت از فضای مجازی وجود ندارد» یا «قطعا جایگزین سرویسی مثل گوگل وجود ندارد و هیچ زمان نمی‌توان گوگل را مسدود کرد»، اما از طرح جدید مجلس تفسیر می‌شود: «هر خدمت کاربردی فضای مجازی که صاحب آن حاضر به همکاری با ایران و معرفی نماینده در کشورمان نباشد، ممکن است محدود شود؛ حال نام این محدودیت، فیلترینگ تأخیردار باشد یا کم‌کردن پهنای باند.»

در ماده ۱۲ فصل سوم این طرح نیز آمده که «عرضه و فعالیت خدمات پایه کاربردی در طرح صیانت از فضای مجازی منوط به ۱ـ ثبت در درگاه خدمات پایه کاربردی و ۲ ـ اخذ مجوز فعالیت خدمات اثرگذار پایه کاربردی داخلی و خارجی است.» همچنین در تبصره یک این ماده آمده که «عرضه و فعالیت خدمات پایه کاربردی خارجی اثرگذار مستلزم معرفی نماینده قانونی و پذیرش تعهدات ابلاغی کمیسیون است.» در ماده ۱۷ این طرح  نیز تاکید شده که «سهم ترافیک هر یک از خدمات پایه کاربردی داخلی در شبکه ملی اطلاعات باید از حداقل مصوب کمیسیون نسبت به ترافیک کل خدمات پایه کاربردی متناظر در کشور بیشتر باشد.» در تبصره یک این ماده نیز آمده که «تنظیم میزان ترافیکِ هر یک از خدمات پایه کاربردی خارجی صرفا توسط کمیسیون تعیین می‌شود.»

مرور دیگر مواد این طرح و برداشت‌ها و تفسیرهایی که از آن‌ها می‌شود، نه تنها درباره راه ارتباط عادی عموم مردم با دنیای بیرون، بلکه درباره چگونگی دسترسی از بیرون به داخل ایران نیز نگرانی‌ها را تشدید کرده است، به ویژه در میان فعالان گردشگری که با توجه به محدویت‌ها و گرانی هزینه تبلیغات در شبکه‌های خارجی، درحال حاضر ارزان‌ترین، آسان‌ترین و در دسترس‌ترین ابزار برای تبلیغ و معرفی جنبه‌های ناشناخته ایران، همین فضای مجازی است.

در سال‌هایی که چهره‌ای جنگ‌ستیز و سیاه از ایران در رسانه‌های غربی و شرقی به تصویر کشیده شده است، بهره‌گیری از فضای بانفوذ و پرمخاطب شبکه‌های اجتماعی، تا حدی تصویر دیگری را از ایران همراه با جاذبه‌های  گردشگری، فرهنگ و مردمش نشان داده و دست‌کم قشر فرهیخته، اهالی سفر و ماجراجویان جوان‌تر را به کشورمان جذب کرده و حتی برخی از آن‌ها مبلغان جاذبه‌های سفر به ایران شده‌اند و خیلی‌های دیگر با تفاسیر و تصاویر آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی به سفر به ایران علاقه‌مند شده‌اند. بنابراین مسدود یا حتی محدود کردن این دسترسی جز آن‌که گردشگری ایران را دوباره به عقب برگرداند و آن را از مناسبات بین‌المللی حذف کند، کمک دیگری نخواهد کرد.

درباره میزان اثرگذاری شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جست‌وجو بر کشف واقعیت‌های یک کشور و انتخاب آن برای سفر نتیجه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ۴۸ درصد از کاربران اینستاگرام از این شبکه برای انتخاب مقصد تعطیلات بعدی خود استفاده می‌کنند و ۳۵ درصد از اینستاگرام برای کشف مکان‌های جدید استفاده می‌کنند. تقریباً ۸۰ درصد از همه کاربران اینستاگرام در خارج از ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کنند که نشان‌دهنده حضور جهانی چشم‌گیر این شبکه اجتماعی است. بیش از نیمی از بزرگسالان آمریکایی بین ۱۸ تا ۲۹ سال نیز از اینستاگرام استفاده می‌کنند.

نتیجه دیگر مطالعاتی که قبلا انجام شده است، نشان می‌دهد بدون استفاده از این شبکه اجتماعی با چنین میزان مشارکت، نفوذ و محبوبیت، نمی‌توان یک برنامه بازاریابی گردشگری مؤثر ایجاد کرد. بنابراین شرکت‌های بازاریابی گردشگری که به بازارهای آینده می‌اندیشند نمی‌توانند از محبوبیت این شبکه اجتماعی در بین نسل جوان چشم‌پوشی کنند.

درباره میزان اثرگذاری فضای مجازی بر دنیای گردشگری نتیجه یک تحقیق نشان می‌دهد که حدود ۸۴ درصد مردم به نظرات آنلاین به اندازه یک توصیه شخصی اعتماد دارند. در واقع کاربران شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام ترجیح می‌دهند نظر مصرف‌کننده دیگری را بشنوند تا پیام‌های بازایابی یک شرکت بزرگ مارک‌دار را ببینند، برای همین در سال‌های اخیر بسیاری از این شرکت‌ها به چهره‌های شناخته‌شده و مؤثر در اینستاگرام و سایر شبکه‌ها برای معرفی محصول و بازار متوسل شده‌اند.

اما درباره میزان اثرگذاری موتورهای جست‌وجو که بیم محدود شدن دسترسی به آن‌ها با اجرای طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» می‌رود، مطالعات نشان می‌دهد مسافران برای انجام همه کارها از تحقیق در مورد مقاصد گرفته تا کسب اطلاعات بیشتر در مورد حمل و نقل، فعالیت‌ها، اقامتگاه‌ها و در واقع رزرو کردن، از پلتفرم‌هایی مانند Google و Bing استفاده می‌کنند. این ماهیتِ موتورهای جست‌وجو، شرکت‌های بازاریابی را قادر می‌کند با روش‌های بسیار هدفمندتر و با هزینه بسیار کمتر نسبت به دیگر کانال‌ها و شبکه‌ها به مشتریان دسترسی داشته باشند.

مطالعه‌ای که Expedia در سال ۲۰۱۷ انجام داده است نشان می‌دهد ۶۹ درصد از مسافران از وقتی به سفر کردن فکر می‌کنند به جست‌وجوگرها مراجعه می‌کنند؛ این رتبه‌بندی بالاتر از همه منابع دیگر، از جمله اعضای خانواده، دوستان، آژانس‌های مسافرتی آنلاین (OTA) و وب‌سایت‌های برند مسافرتی است.

یک مطالعه جداگانه توسط «بینگ» نیز نشان می‌دهد ۷۳ درصد از افرادی که برای سفرهای خانوادگی برنامه‌ریزی می‌کنند از موتورهای جست‌وجو به عنوان بخشی از فرایند برنامه‌ریزی سفر استفاده می‌کنند و ۳۰ درصد، موتورهای جست‌وجو را به عنوان مهم‌ترین منبع اطلاعات خود رتبه‌بندی می‌کنند.

گوگل همچنین دریافته که ۷۰ درصد از مسافرانِ دارای تلفن‌های هوشمند از این دستگاه برای جست‌وجو استفاده می‌کنند و ۵۰ درصد از مراجعه‌ها به موتور جست‌وجوی Google Flights از طریق تلفن‌های هوشمند انجام می‌شود.

این آمارها اهمیت موتورهای جست‌وجو و شبکه‌های اجتماعی را به عنوان منابع ضروری برنامه‌ریزی سفر دوچندان نشان می‌دهد و این پرسش را مطرح می‌کند که طراحان، مدافعان و موافقان طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» یا همان صیانت از اینترنت، برای مختل نشدن این جریان ارتباطی و حذف نشدن ایران از بازارهای بین‌المللی و تجارت جهانی، به چه جایگزین و نسخه‌ای اندیشیده‌اند و خلاء پیش‌بینی‌شده را چگونه جبران خواهند کرد؟

به‌ویژه آن‌که استفاده از خدمات پایه کاربردی (پیام‌رسان‌ها، شبکه‌های اجتماعی و سایر پلتفرم‌ها) به وضوح جرم‌انگاری شده است؛ در ماده ۳۳ این طرح نیز آمده که «هرگونه فعالیت تجاری در زمینه تولید، توزیع، تکثیر و عرضه غیرمجاز نرم‌افزارها یا ابزارهای رایانه‌ای الکترونیکی (نظیر وی‌پی‌ان و فیلترشکن)، انتشار عمده (به تشخیص کمیسیون) و در دسترس قرار دادن غیرمجاز آن‌که امکان دسترسی به خدمات غیرمجاز مسدودشده را به طور مستقیم یا غیرمستقیم فراهم کند ممنوع بوده و مجازات مرتکب آن حبس و جزای نقدی درجه شش خواهد بود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ناامنی‌ِ طرح صیانت برای گردشگری

خطر گرما برای مکان‌های تاریخی یونان

در پی موج گرما و آتش‌سوزی‌های جنگلی در یونان بسیاری از مکان‌های تاریخی مهم این کشور در معرض خطر قرار گرفتند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آرت‌نیوزپیپر، آتش‌سوزی‌های جنگلی و موج شدید گرما در یونان، بسیاری از مکان‌های تاریخی این کشور را در خطر قرار داده است. در پی وقوع این آتش‌سوزی‌ها ساعات کار «آکروپولیس» در آتن به منظور حفاظت از گردشگران و کارکنان این محیط کاهش پیدا کرد. بر اساس مقررات جدید این مکان حدودا ۳۰۰۰ ساله در طول بعدازظهر تعطیل خواهد بود.

بر این اساس، با این‌که «آکروپولیس» در طول تابستان از هشت صبح تا هشت شب به روی بازدیدکنندگان باز است اما درحال حاضر امکان پذیرش بازدیدکنندگان در بعدازظهر لغو شده است.

در هفته گذشته دما در برخی از نقاط آتن به ۴۲ درجه سلسیوس رسید و در نقاطی از یونان نیز آتش‌سوزی‌ رخ داد. به دنبال این آتش‌سوزی‌ها «المپیا» که محل اولیه برگزاری بازی‌های المپیک شناخته می‌شود در خطر قرار گرفت به نحوی که آتش به فاصله یک کیلومتری این مکان تاریخی رسیده بود.

به گزارش رویترز، به گفته مقام‌های محلی، روستاهای واقع در شبه‌جزیره «پلوپونز» تخلیه و همچنین «المپیا» نیز از خطرهای ناشی از این آتش‌سوزی‌ها مصون نگه داشته شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

چاتالجا، میزبان یونانی‌زبان‌های ترکیه

۸ واقعیت درباره پارتنون ، نماد یونان باستان

۶ واقعیت جالب درباره پارتِنون نماد یونان باستان

برگزاری آزمون گردشگری در شرایط حاد کرونا

با وجود شرایط اضطراری و حاد کرونا، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری از برگزاری آزمون جامع گردشگری با مجوز ستاد ملی کرونا در روز جمعه، پانزدهم مردادماه خبر داد.

درحالی که شرایط کرونا در کشور حاد شده و ۲۸۵ شهر را در وضعیت قرمز قرار داده است، زاهد شفیعی ـ مدیرکل دفتر آموزش مطالعات و برنامه‌ریزی گردشگری ـ اعلام کرد: آزمون جامع دوره‌های کوتاه‌مدت گردشگری با مجوز ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا در روز جمعه، پانزدهم مردادماه، همزمان در سراسر کشور و مناطق آزاد کیش و چابهار برگزار می‌شود.

به گفته او، ۶۰۳۳ داوطلب در هفت دوره مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتی، راهنمایان ایرانگردی جهانگردی، راهنمایان طبیعت‌گردی، راهنمایان زمین‌گردشگری، مدیریت عمومی تأسیسات گردشگری، کارشناس ارزیاب طرح تطبیق و مدیر فنی طرح تطبیق، آزمون خواهند داد.

او افزود: شرکت‌کنندگان در دوره راهنمایان فرهنگی تعداد ۲۲۷۷ نفر، مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتی۱۶۰۶ نفر، راهنمایان طبیعت‌گردی ۱۲۶۲ نفر، راهنمایان زمین گردشگری ۴۹ نفر، مدیریت عمومی تأسیسات گردشگری ۴۸۸ نفر، کارشناس ارزیاب طرح تطبیق ۳۰۵ نفر و مدیر فنی طرح تطبیق ۴۸ نفر هستند.

شفیعی با بیان این‌که در میان استان‌های کشور، استان تهران با بیشترین متقاضی به تعداد ۱۵۶۱ نفر و سپس استان‌های خراسان‌رضوی با ۸۰۰ نفر، فارس ۴۴۵ نفر و اصفهان ۴۷۷ نفر در صدر قرار دارند، گفت: کمترین تعداد شرکت‌کننده متعلق به استان خراسان‌جنوبی با ۲۰ نفر است.

او همچنین اظهار کرد: تمام عملیات مربوط به این آزمون از طریق سامانه آزمون جامع دوره‌های کوتاه‌مدت گردشگری به آدرس EDUTOURISM.ICHTO.IR انجام شده و آزمون‌دهندگان می‌توانند نتایج مربوط به آزمون خود را از روز شنبه مورخ ۱۴۰۰/۶/۱۳ در این سامانه مشاهده کنند.

مدیرکل دفتر آموزش مطالعات و برنامه‌ریزی افزود: این آزمون با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد و در این راستا وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تمام تمهیدات لازم را به کار گرفته است تا شرایط ایمن را برای شرکت‌کنندگان و عوامل اجرایی آزمون فراهم سازد.

شفیعی همچنین گفت: در اقدامی تسهیل‌شونده، در صورتی که هر یک از فراگیران ثبت‌نام‌کننده بنا به ملاحظات و نگرانی ناشی از بیماری کرونا در آزمون حضور نیابند، حق شرکت در سه دوره دیگر برای آن‌ها محفوظ خواهد ماند، اما بدیهی است هزینه ثبت‌نام پرداختی به دلیل واریز به حساب شرکت مجری بخش خصوصی قابل بازگشت نخواهد بود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

جزئیات آزمون جامع گردشگری اعلام شد

قدمت «ماچوپیچو» بیش‌تر شد

نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهند قدمت ارگ تاریخی «ماچوپیچو» بیش‌تر از آن است که پیش‌تر تصور می‌شد.

به نقل از سی ان ان، نتایج تحقیقات نشان می‌دهند ارگ تاریخی «ماچوپیچو» واقع در جنوب کشور «پرو» از حوالی ۱۴۲۰ میلادی یعنی چند دهه قبل از آن‌که پیش‌تر تصور می‌شد مورد استفاده قرار گرفته است.

بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت «پاچاکوتی» امپراتور اینکاها که «ماچوپیچو» را بنا کرده بود نیز زودتر از آن‌چه انتظار می‌رفت به قدرت رسیده است.

گروهی از محققان به سرپرستی «ریچارد برگر» از دانشگاه «ییل» با استفاده از روش تاریخ‌گذاری رادیوکربن به این نتیجه دست ‌یافته‌اند.

بر اساس اسناد تاریخی گمان می‌رفت «قدمت ماچوپیچو» پس از ۱۴۴۰ یا حتی ۱۴۵۰ بنا شده است. با این حال «برگر» و گروهی از محققان برای دستیابی به تاریخ دقیق‌تر ساخت این مکان بقایای افرادی را که در آن کشف شده‌اند با روش تاریخ‌گذاری رادیوکربن مورد بررسی قرار دادند. محققان برای این کار بقایای ۲۶ نفر را که از گورستان‌های واقع در «ماچوپیچو» در سال ۱۹۱۲ کشف شده‌اند مورد بررسی قرار دادند.

نتایج بررسی‌های جدید در ژورنال «Antiquity» منتشر شده است.

«ماچوپیچو» که در میان دو کوه بنا شده است به عنوان یکی از مهم‌ترین محوطه‌های باستان‌شناسی جهان شناخته می‌شود. «ماچوپیچو» به عنوان میراث جهانی یونسکو در سال ۱۹۸۳ میلادی به ثبت رسید و به عنوان یک شاهکار خالص معماری و نشانه‌ای منحصربه‌فرد از تمدن اینکاها شناخته شد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

میراث جهانی یونسکو چیست؟

گردشگران به «ماچوپیچو» بازمی‌گردند

در سفر خود به آنتالیا از غار کارائین دیدن کنید

شواهد و آثار به دست آمده از غار کارائین بیانگر قدمت تاریخی غار است. این غار در داخل شهر آنتالیا در کشور ترکیه قرار دارد. غار کارائین به موجب قدمت تاریخی مربوط به پارینه سنگی در لیست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
شهر آنتالیا در کشور ترکیه

ترکیه یکی از کشور های تاریخی در جهان است که مکان های گردشگری و تاریخی متعددی را در خود جای داده است. در داخل شهر آنتالیای ترکیه، غاری به نام کارائین وجود دارد که این شهر ساحلی را به یکی از پربازدیدترین شهر های ترکیه تبدیل کرده است.

شهر آنتالیا به موجب ساخت کشتی و قایق های تفریحی و لوکس با عنوان قطب صنعت کشتی سازی شناخته می شود.

تاریخچه ی غار کارائین

تاریخ و سرگذشت غار کارائین مربوط به انسان های پیش از تاریخ یعنی دوره ی پارینه سنگی می باشد.

در طی بررسی های باستان شناسانه یافته هایی از ادوار پارینه سنگی زیرین و پارینه سنگی میانی در این غار کشف شد. علاوه براین بر اساس گفته های باستان شناسان قدمت تاریخی غار به بیش از ۲۵۰۰۰ سال قبل باز می گردد.

دوره ی پارینه سنگی، دوره ای قبل از تاریخ انسان و فرهنگ مادی انسان را در بر می گیرد و مشمول دوره ای می شود که انسان ها برای نخستین بار از ابزار سنگی دست ساز بهره گرفتند.

مکان های بسیار محدودی بر روی زمین قرار دارند که انسان ها بیش از چند هزار سال در آن جا ساکن شدند، به طور مثال اهرام مصر در نیل حدود ۵۰۰۰ هزار سال قبل ساخته شده است در حالی که غار کارائین به صورت متوالی ۲۵۰۰۰ سال قبل سکونتگاه انسان ها بوده است.

لازم به ذکر است غار کارائین در لیست جهانی یونسکو به عنوان تاریخی ترین غار جهان به ثبت رسیده است.

غار کارائین

همان طور که بیان کردیم غار کارائین یکی از تاریخی ترین غارها در ناحیه ی مدیترانه است که با عنوان غار سیاه نیز شناخته می شود.

غار کارائین دارای ورودی مجزا است که به وسیله ی نور خوشید روشن می شود. در داخل غار سه  تالار یا اتاق وجود دارد. داخل محوطه غار بسیار تاریک است لذا اتاق ها به وسیله ی چراغ هایی نصب شده بر سقف و دیواره ها روشن نگه داشته می شوند.

بر بلندای یکی از ستون های داخل غار، تصویری حکاکی شده است که به آتاتورک، قهرمان ترکیه ادای احترام می کند.

در محوطه ی غار کارائین سنگ های زینتی وجود دارند که بیانگر مقدس بودن غار در دوره ی عصر آهنی می باشد. در واقع اتاق های داخلی غار با استالاگمیت ها و استالاکتیت ها مزین شده اند.

کاربرد های غار کارائین در ادوار گذشته

شواهد حاکی از آن دارد که مردمان گذشته از غار کارائین به عنوان مکانی برای جمع آوری آذوقه و پناهگاهی امن استفاده می کردند.

این غار در دامنه ی کوه های شیب دار واقع است و موقعیتی سوق الجیشی یا استراتژیک دارد. لذا انسان های دوره ی گذشته برای مصون ماندن از مهاجمان و در امان ماندن  از خطرات طبیعی به داخل غار پناه می بردند. انسان های نخستین با پرتاب سنگ و کلوخ هایی به سمت مهاجمان مانع بالا امدن آن ها از کوه می شدند.

آب و هوای منطقه ی غار کارائین کوهستانی است لذا مردم آن دوره از گزند سرما به داخل غار پناه می بردند. زیرا هوای داخلی غار در تابستان و زمستان معتدل است.

در محوطه ی غار زمین های کشاورزی مناسبی برای کشت وجود دارد و در کنار آن جلگه ای موجود است که در طی فرایند کشاورزی برای تأمین آب زمین ها از آب موجود در این جلگه بهره می گرفتند.

هم اکنون این دریاچه توسط سنگ های آهکی پوشیده شده است.

مناسب ترین زمان برای بازدید

غار کارائین بر روی کوهی در مسیر ترمسوس قرار دارد، لذا به دلیل آب و هوای کوهستانی در این منطقه مناسب ترین زمان برای بازدید از غار ماه های آپریل تا اکتبر (از فروردین تا اوایل ماه مهر) می باشد.

برای بازدید از غار کارائین می توانید در ماه های آپریل تا اکتبر هر روز از ساعت ۰۹:۰۰ الی ۱۹:۰۰ به این منطقه مراجعه کنید. همچنین در صورتی که در ماه های اکتبر تا مارس به این مکان سفر کردید، می توانید در بازه ی زمانی ۸:۳۰ الی ۱۷:۰۰ به داخل غار بروید.

آثار تاریخی یافت شده

قدیمی ترین قطعات استخوانی انسان ها که در غار کارائین کشف شده است، به اوایل دوره ی سرخ پوشان یعنی حدود ۲۰۰۰۰۰ سال قبل باز می گردد. این قطعه ی استخوان مربوط به جمجمه ی یک نئاندرتال می باشد.

در داخل پره های سنگ چخماق غار، لایه هایی از مجمسه های سنگی و استخوان انسان ها پیدا شده است. احتمال می رود این استخوان ها متعلق به هومو ساپینس و هومن نئاندرتالنسیس باشند. از دیگر قطعات استخوانی می توان به اسکلت فیل، کرگردن، گوسفند و خرس اشاره کرد.

علاوه براین بر روی مجسمه های کشف شده صورت انسان هایی حکاکی شده است که از لحاظ سبک، شبیه به فرهنگ ناتوفیان است. فرهنگ ناتوفیان مختص فلسطین است. لذا شواهد باستان شناسی حاکی از روابط تجاری انسان های منطقه آسیای صغیر با فلسطین دارد.

همچنین، تعدادی ابزار مربوط به زندگی و شکار انسان های نخستین  در داخل غار کشف شده است که از عاج و سنگ ساخته شده اند. این یافته ها هم اکنون در موزه ی تاریخ تمدن آناتولی نگهداری می شوند.

موزه ی کارائین

با داخل شدن به محوطه ی غار، موزه ای به چشم می خورد که با عنوان موزه ی کارائین شناخته می شود. در داخل این موزه اشیای باستانی و تاریخی وجود دارند که قدمت تاریخی آن ها به ۱۶۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد.

به طور کلی آثار باستانی که در غار کارائین کشف شدند، در موزه تمدن آناتونی در انکارا، موزه ی آنتالیا نگهداری می شود و تنها قسمتی از استخوان های به دست آمده در غار کارائین در موزه ی خود غار وجود دارند.

تحقیقات باستان شناسی

نخستین باستان شناسی که در جهت تاریخچه ی غار کارائیین به جست و جو پرداخت، پرفسوری به نام اسماعیل کیلیچ ککتن بود. او فعالیت های خود را در خصوص تمدن غار از سال ۱۹۴۵ آغاز کرد و پس از ۱۲ سال کاووش های متمادی به تاریخچه و سرگذشت انسان های نخستین پی برد.

دسترسی به غار کارائین

غار کارائین در ناحیه مدیترانه، کشور ترکیه در ۲۷ الی ۳۵ کیلومتری شمال غرب آنتالیا قرار دارد.

مسیر دسترسی: ترکیه- شهر آنتالیا-  بزرگراه بوردور- جاده ی کورکوتلی- روستای «Yağcı»- غار کارائین

منبع: بیتوته

ویزای ازدواج چیست؟ مدارک و قوانین لازم برای اخذ ویزای ازدواج

اخذ ویزای ازدواج یکی از انواع ویزا می باشد، که توسط اکثر کشور ها به مهاجران داده می شود. ازدواج یک امر بسیار اساسی و مهم در زندگی انسان است، از این رو باید جدی گرفته شود. ممکن است شخصی که در یک کشور، به عنوان مهاجر و پناهنده شناخته می شود، بخواهد با شخص دیگری که تابع همان کشور است رابطه احساسی برقرار کرده، و با او ازدواج کند. در این مورد، ویزای ازدواج به وجود می آید که به فرد مهاجر داده می شود. در ادامه، برای اطلاعات بیشتر از این ویزا با ما همراه باشید.

ویزای ازدواج چیست؟

ویزا، در واقع نوعی مجوز است که توسط کشور ها به اتباع خارجی داده می شود، و به آنها اجازه زندگی و فعالیت در آن کشور را می دهد. ویزا انواع مختلفی دارد که در این نوشته، ما به ویزای ازدواج نگاهی دقیق تر می اندازیم.

ویزای ازدواج، مجوز زندگی در کشور صادر کننده آن است، که به اتباع خارجی داده می شود که قصد ازدواج، با شخصی که تابع آن کشور است را دارند.

باید توجه داشت که شرایط کشور های مختلف، جهت صدور ویزای ازدواج می تواند با یکدیگر فرق داشته باشد.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای ازدواج

برای دریافت ویزای ازدواج، باید مدارک خاصی را آماده کرد به آنها اشاره خواهیم کرد.

مهمترین این مدارک، مدارکی هستند که مربوط به ازدواج می شوند و به گونه ای، ثابت کننده ی ازدواج فرد تابع کشور و فرد غیر تابع هستند؛ در غیر این صورت، امکان گرفتن ویزای ازدواج وجود ندارد. از جمله این مدارک می توان به شناسنامه عکس دار هر دو فرد، مکالمات تلفنی آنها، نحوه و زمان ایجاد رابطه احساسی، سفر های مشترک و…اشاره کرد.

از مدارک دیگری که باید برای دریافت ویزای ازدواج ارائه دهید، مدارک هویتی هستند. مدارک هویتی، شامل دسته ای از مدارک هستند که هویت افراد را اثبات می کنند و کاربرد بسیار گسترده ای نسبت به سایر مدارک دارند. از جمله این مدارک می توان به کارت اقامت در کشور مورد نظر، شناسنامه و… اشاره کرد.

مدارک دیگری نیز وجود دارند که باید برای دریافت ویزای ازدواج، آن را به سفارت مربوطه ارائه دهید. این دسته از مدارک مربوط به امور مالی فرد می شوند. این مدارک مالی باید توسط فرد تابع کشور ارائه شوند. البته بسته به شرایط، مدارک مالی شخص متقاضی ویزای ازدواج نیز باید به مأموران مربوطه در سفارت، تسلیم شوند.

مدارک مالی شامل موارد زیر می شوند:

• سند املاک و دارایی ها

• فیش های بانکی و حقوقی

• اطلاعات مربوط به حساب بانکی

• پرداخت های مربوط به مالیات

• و…

در صورت نقصان این دسته از مدارک، امکان صدور ویزای ازدواج وجود ندارد.

نکات کلیدی در مورد اخذ ویزای ازدواج

تنها فرد متقاضی باید برای اخذ ویزای ازدواج اقدام کند. برای اخذ این ویزا، باید به سفارت خانه کشور مبدأ فرد متقاضی رجوع شود. توجه داشته باشید که هرگونه مسئولیتی در قبال ویزای ازدواج صادر شده، به طور کامل بر عهده فرد مهاجر است.

کدام کشورها ویزای ازدواج بیشتری را صادر کرده اند؟

کشور آلمان، یکی از کشور هایی است که بیشترین مهاجر را از طریق ویزای ازدواج کسب کرده است. این کشور اروپایی امکان برای مهاجران، امکان پیشرفت خوبی را فراهم می کند. البته در کشور آلمان به دلیل آمار بالای نژاد پرستی، ازدواج موفق با اتباع خارجی، آمار بالایی ندارد.

یکی دیگر از کشور هایی که آمار بالایی در صدور ویزای ازدواج دارد، کشور آمریکا است که از ویزای ازدواج آن، به عنوان گرین کارت ازدواج نیز یاد می کنند. نکته جالب در مورد گرین کارت ازدواج در آمریکا این است که فرد مهاجر، در صورت واجد شرایط بودن پس از ۳ سال می تواند اقامت دائم کشور آمریکا را دریافت کند.

استرالیا، کشور دیگری است که مهاجران بسیاری را از طریق ویزای ازدواج جذب کرده است. در این کشور پس از اینکه از زمان ازدواج، پنج سال گذشت و طلاقی صورت نگرفت، فرد می تواند اقامت دائم این کشور را به دست بیاورد، و حتی یک سال پس از دریافت اقامت دائم، می تواند اقدام به دریافت پاسپورت استرالیا کند.

انگلیس، کشور دیگری است که مهاجران زیادی را از طریق ویزای ازدواج جذب کرده است. به طور کلی، انگلستان کشوری است که امکانات تحصیلی و پیشرفت بالایی دارد؛ بنابرین افراد زیادی تلاش می کنند از طریق دریافت ویزای ازدواج، به این کشور مهاجرت کنند.

از جمله کشور های دیگری که آمار صدور ویزای ازدواج در آنها بالا است، می توان به کانادا، دانمارک، سوئیس و… اشاره کرد.

قوانین مربوط به ویزای ازدواج

برای دریافت ویزای ازدواج، شرایط و قوانینی وجود دارد که باید رعایت شوند؛ در غیر این صورت ویزای ازدواج به فرد مهاجر تعلق نمی گیرد. البته باید توجه داشت که قوانین کشور های مختلف درباره اخذ ویزای ازدواج، می تواند تفاوت هایی با هم داشته باشد.

یکی از این قوانین، که در بین بیشتر کشور ها مشترک است، قرار داشتن هر دو فرد در سن مناسب ازدواج است. اگر افراد به سن قانونی ازدواج در کشور مربوطه نرسیده باشند، امکان صدور ویزای ازدواج برای آنها وجود نخواهد داشت.

قانون دیگری که تقریبا در تمام کشور ها انجام می شود، این است که در صورتی که یکی از افراد، یا هر دوی آنها در گذشته طلاق گرفته اند، باید سند و مدرکی مبنی بر طلاق گرفتن خود ارائه دهند؛ در غیر این صورت مشمول دریافت ویزای ازدواج نخواهند بود.

تمام مواردی که باید در هنگام دریافت ویزای ازدواج ارائه شوند، باید کاملا صحیح باشند؛ در غیر این صورت بر اساس قانون، یا جریمه خواهند شد و یا ویزای ازدواج باطل می شود.

اگر ثابت شود که فرد متقاضی، اهداف مجرمانه ای جهت دریافت ویزای ازدواج دارد، بنابر قانون باید دستگیر و زندانی شود.

سخن پایانی

مهاجرت، پدیده ای است که امروزه به خصوص در کشور ما، بسیار رایج شده است. یکی از راه های دریافت اقامت کشور ها، ازدواج با فردی تابع آن کشور است که منجر به صدور ویزای ازدواج می شود.

ویزای ازدواج، به عنوان یکی از مهمترین ویزاها در جهان شناخته می شود. اگر قصد مهاجرت به کشور های خارجی را دارید، ویزای ازدواج می تواند راه گرفتن اقامت شما باشد.

منبع: بیتوته

مرتبط:

نکاتی که برای گرفتن ویزای چین باید بدانید

مقررات سفر بدون ویزا به عمان اعلام شد

قله‌های تهران را بشناسید

به معرفی چند قله در شهر تهران پرداخته‌ایم اما این نکته را بدانید که رفتن به این کوه‌ها نیاز به آمادگی جسمانی و وسایل حداقلی کوه‌پیمایی دارد.

اگر از روزهای کرونایی کلافه شده‌اید و روز یا روزهای خالی در طی هفته یا آخر هفته دارید، یکی از بهترین گزینه‌های انتخابی شما برای پر کردن روزهای خالی کوهنوردی باشد. البته برای این برنامه می‌توانید حتی از شهر خارج نشوید و قله‌های که مسیر آن در شهر است را انتخاب کنید. اما از طرفی می‌توانید کمی از شهر خارج شده و یک روز خوب داشته باشید و بتوانید بقیه هفته را پر انرژی بگذرانید. در ادامه مطلب به معرفی چند قله در شهر تهران پرداخته‌ایم اما این نکته را بدانید که رفتن به این کوه‌ها نیاز به آمادگی جسمانی و وسایل حداقلی کوه‌پیمایی دارد.

 

شاه نشین

قله شاه نشین دومین کوه از نظر بلندی بین کوه های تهران به ارتفاع ۳۸۸۵ متر است. این قله بر روی خط الراس اصلی توچال قرار گرفته است. شاه نشین از طریق امام زاده داوود، شهرستانک، توچال، درکه و قله پلنگ چال قابل صعود است. در دسترس ترین مسیر این قله از طریق ایستگاه هفت تله کابین توچال است. پس از رسیدن به محل تله کابین با گردش به سمت چپ و قرارگیری در مسیر جاده خاکی در مجاورت پیست به سمت غرب به یک گردنه کوچک خواهید رسید. با ادامه دادن این گردنه به سمت شرق و قرار گرفتن روی خط الارس پس از طی چند صد متر قله را صعود خواهید کرد.

سربازارک

قله سربازارک یکی از قله های تهران است که در سمت شرق قله شاه نشین و در امتداد خط الراس به ارتفاع ۳۸۴۰ متر است. می توانید با صعود قله شاه نشین به سمت این قله ادامه دهید. راه دیگر برای صعود به این قله نیز از طریق گردنه اشترگردن است. برای دستیابی به گردنه اشترگردن نیز راههای چندی وجود دارد که یکی از این مسیرها از طریق درکه و پناهگاه پلنگ چال است.

سیاه بند

سیاه بند بعد از قله درآباد قرار دارد، پس از گذر از یک قسمت تیغه ای در پس از قله دارآباد حدود دو کیلومتر جلوتر می‌توان به قله سیاه بند به ارتفاع ۳۳۲۰ متر دست یافت. مسیر صعود به قله در زمستان نیازمند دقت زیاد در عبور از قسمتهای تیغه ای است. مسیر دیگر دسترسی به این قله نیز از روستانی حاجی آباد و اوشان است.

لزون (پیازچال)

قله لزون به ارتفاع تقریبی ۳۵۰۰ متر، شامل لزون غربی و شرقی روی خط الراس اصلی توچال در بین قله دارآباد و توچال قرار گرفته اند. بهترین مسیر دسترسی به این قلل از طریق اردوگاه کلکچال ، گردنه اسپیلت و سپس تراورس از پشت قله کلکچال به سمت گردنه پیازچال است. پس از دستیابی به گردنه پیازچال این مسیر از طریق مسیری به شیب نسبی زیاد به قله لزون خواهد رسید. تراورس پشت قله کلکچال در فصل زمستان به دلیل خطر بهمن امکان پذیر نیست.

blank

 

اسپیلت

قله ۳۱۰۰ متری در شمال منطقه بندیخچال و بالای دیواره بند یخچال که این روزها گاها با عنوان دیواره شروین نیز خوانده می‌شود. عمومی ترین مسیر برای رفتن به قله اسپیلت مسیر کلکچال است که از پارک جمشیدیه آغاز شده و با رسیدن به پناهگاه به سمت گردنه اسپیلت (گردنه کلک چال) ادامه پیدا می‌کند. با رسیدن به گردنه کلک چال در سمت جنوب گردنه قله اسپیلت به شکل یک توده سنگی خودنمایی می کند. مسیرهای دیگر صعود به اسپیلت شامل گرده اسپیلت، دیواره شروین هستند که فنی تر بوده و نیاز به دست به سنگ یا صعود چند طول طناب دارند.

کماچال

یکی دیگر از کوه های تهران با ارتفاع ۳۰۵۰ متر که از مسیر ولنجک ، بام تهران قابلیت صعود دارد. دو مسیر در اینجا برای صعود به قله موجود است. یک مسیر از روی یال قله امتداد پیدا کرده و در نزدیکی پارکینگ ولنجک و جنب ایستگاه اتوبوس آغاز می‌شود. مسیر دیگر هم از طریق مسیر جاده خاکی تله کابین امتداد می یابد. در این مسیر بعد از گذر از ایستگاه دو تله کابین و به سمت ایستگاه پنج بایست در نزدیکی قله از جاده خارج شده و قله را صعود نمایید.

دو شاخ

این کوه به ارتفاع ۳۰۴۰ متر در منطقه درکه قرار دارد. مسیرهای صعود به دوشاخ شامل میدان درکه -کارا ، جاده فرحزاد و قله چین کلاغ می باشد. متداول ترین مسیر صعود به دوشاخ نیز مسیر درکه-کارا است. پس از شروع حرکت از میدان درکه و پیمایش تا دو راهی کارا، مسیر به سمت چپ و آبشار کارا تغییر میکند. پس از ورود به این مسیر می توان تا گردنه بین چین کلاغ و دوشاخ به پیش رفت و سپس روی گردنه با گردش به سمت راست، مسیر صعود به قله دوشاخ را از بین سنگهای زیر قله ادامه داد.

blank

 

بند عیش

قله ای بسیار زیبا و یکی دیگر از کوه های تهران به ارتفاع ۲۷۷۰ متر در شمال غرب شهر تهران می باشد که در شمال مناطق کن، شهران و حصارک کن واقع شده است. مسیرهای دسترسی به بندعیش از این قرار است: مسیر جنوبی از حصارک و دره دو چناران. مسیر غرب از سولقان و سپس دره ای عمیق که در انتها به قله ختم میشود. مسیر شمالی از جاده امام زاده داود و دره منتهی به رندان میباشد. مسیر شرقی و شمال شرقی شامل یک راه پاکوب است که از غرب امام زاده داود به سمت قله میرود. مسیر جنوبی یا حصارک مسیر اصلی صعود به قله است که دو راه دارد و بعد از طی مسافتی این دو راه به هم میرسند.

منبع: ایرنا

مرتبط:

تجربه زمستان پر هیجان در قله کوه شنلی

قله خلنو و زیبایی‌های مسیر پیمودن آن

موزه مفاخر بوکان، آینه‌ای از زندگی بزرگان ادب و هنر

موزه مفاخر جایگاهی برای به نمایش درآوردن زندگی نامه و آثار شخصیت‌ها و اسطوره‌های یک شهر بوده و در این مکان شیوه زندگی افراد به صورت اجمالی به نمایش گذاشته و آثار و وسایل به‌جامانده از آن‌ها حفظ و نگهداری می‌شود و در واقع این موزه‌ها می‌توانند موجب حفظ آثار و یادآوری مفاخر هر شهر برای مردم باشند که اقدامی ارزشمند و قابل تقدیر است.

از این رو در هر شهر و استانی سعی می‌شود موزه‌ای را به مفاخر آن شهر اختصاص دهند تا مردم با حضور در آن مکان‌ها با آثار و زندگی شخصیت‌ها و بزرگان شهر خویش آشنا شوند چرا که مفاخر هر شهر هویت و تاریخ آن‌ها محسوب شده و هرکسی به نوبه خود وظیفه دارد این بزرگان را به مردمان عصر حاضر معرفی کند و برای این منظور چه مکانی بهتر از موزه‌ها.

در آذربایجان غربی نیز از چند سال گذشته اقدامات لازم برای ایجاد یک موزه مفاخر در بوکان آغاز و مقرر شد این موزه در منزل شخصی استاد عباس حقیقی در شهرستان بوکان، خیابان انقلاب، روبه‌روی اداره دخانیات و در کوچه دماوند ۵ ساخته شود.

دلیل انتخاب این مکان نیز این بود که استاد عباس حقیقی خود یکی از بزرگان بوکان بوده که در سال ۱۲۸۱ در این شهرستان چشم به جهان گشود و وی یکی از شاعران و مترجمان نامی منطقه کردستان بوده که در میان مردمان کردزبان شهرت و آوازه بسیاری دارد و از آثار مهم او می‌توان به کتاب شبنم (ترجمه صد غزل حافظ به زبان کردی)، دیوان حقیقی، گلچین و… اشاره کرد.

از طرفی منزل استاد حقیقی به دلیل قرارگیری در بافت اصلی و قدیمی شهر بوکان، دارای تمامی امکانات زیرساختی مانند آب، برق، گاز، تلفن و سایر خدمات شهری بوده و مکان مناسبی برای ایجاد موزه محسوب می‌شد که در آبان ماه سال ۱۳۹۴ توسط شهرداری بوکان برای احداث موزه مفاخر این شهرستان خریداری شد.

مساحت فعلی این خانه با توجه به اسناد موجود مالکیتی ۲۸۳ هزار و ۹۲ مترمربع بوده که برای ایجاد موزه مفاخر در تابستان ۱۳۹۹ مورد مرمت قرار گرفت.

اقداماتی مانند استحکام‌بخشی (اجرای اسکلت فلزی)، اجرای سقف به صورت سنتی با تیرهای چوبی به شکل قدیمی بنا، اجرای دیوارهای داخلی و محوطه حیاط، بازسازی زیرزمین‌ها، کف‌سازی داخل و محوطه حیاط، بازسازی پنجره‌ها و درهای چوبی به شکل قدیمی بنا، بازسازی فضای سبز و آب‌نمای حیاط، احداث اتاق نگهبانی و باجه بلیط‌فروشی و سرویس بهداشتی، بازسازی سر در ورودی اصلی، اجرای سنگ‌فرش کوچه، اجرای نورپردازی (ساختمان اصلی، محوطه، سردر و کوچه)، اجرای دوربین‌های مدار بسته، اجرای سیستم‌های امنیتی، اجرای سیستم اطفاء حریق و نصب نقش برجسته مفاخر در محوطه آن انجام شد.

طبق طرح این موزه قرار است در این موزه بخش‌هایی برای به نمایش درآمدن آثار، اسناد و مکاتبات مرتبط با تاریخ معاصر بوکان، آثار و وسایل شخصی، دست‌نویس‌های هنرمندان و مفاخر فرهنگی، ادبی و هنری شهرستان بوکان اختصاص یافته و در معرض دید عموم قرار بگیرد.

از جمله آثاری که در موره مفاخر بوکان به نمایش گذاشته خواهد شد می‌توان به آثار به جا مانده از استاد عباس حقیقی (شاعر، مترجم و نویسنده)، سید کامل امامی (شاعر)، سعید نجاری متخلص به ئاسو (شاعر)، سواره ایلخانی‌زاده (پدر شعر نوی کُردی در ایران)، خالد حسامی متخلص به هیدی (شاعر)، حسین شیر بیگی (نویسنده و مترجم)، سید حسن قزلجی (مترجم و نویسنده)، حسن زیرک (خواننده و آهنگ‌ساز)، حسن درزی (خواننده و آهنگ‌ساز)، قادر عبدالله‌زاده معروف به قاله‌مه‌ره (نوازنده شمشال؛ نوعی نی سنتی)، عثمان رحمان‌زاده (مجسمه‌ساز معروف به پدر ژپتوی ایران)، ریبین حیدری (مجسمه‌ساز)، خانم خاتوزین (مجسمه‌ساز)، مصطفی شیرزاد (نقاش)، اسماعیل‌خان فرخی (عکاس)، محمد و یاسین قریشی (کاریکاتوریست) و مقبل هنرپژوه (کوهنورد) اشاره کرد.

در حال حاضر ساخت بخش عمده‌ای از موزه مفاخر بوکان به پایان رسیده و در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ سرای استاد حقیقی موزه مفاخر فرهنگی و هنری این موزه به بهره‌برداری رسید و سعی می‌شود تا در اسرع وقت این موزه به طور کامل به بهره‌برداری رسیده و آماده بازید مسافران و گردشگران شود.

* گزارش از فرزانه ولی‌پور، کارشناس امور موزه‌های آذربایجان غربی

بقعه پنج‌تن زرندیه، زیارتگاهی از دل تاریخ

موقعیت جغرافیایی بنا

این بقعه تاریخی در محله زرند کهنه و جنوب غرب شهر مامونیه مرکز شهرستان زرندیه از توابع استان مرکزی واقع شده است. اثر مذکور در بافت قدیم محله زرند کهنه ودر میان قبرستان عمومی این محله در واقع شده است.

تاریخچه بنای بقعه پنج‌تن

مستنداتی که تاریخ دقیق از زمان ساخت این بنای تاریخی ارائه دهد وجود ندارد، تنها با اتکا به فرم، شیوه معماری و برخی شواهد موجود از قبیل تدفین انجام شده در سردابه آرامگاه و عناصر تاریخی بدست آمده از آن می‌توان دوره اولیه شکل‌گیری این بنا را مربوط به دوره ایلخانی و تکامل آنرا در قالب الحاقات در دوره‌های بعد ازآن یعنی دوره صفوی و قاجار در نظر گرفت. بنای مذکور به نام امامزاده پنج تن آل عبا یا سید احمد ابن‌زین‌العابدین نیز معروف است و اکثر اهالی معتقدند که در این محل، پنج تن از امامزادگان مدفون هستند. قابل ذکر است که بر روی سنگ نبشته کوچکی که در بنا نصب است اسامی سه تن از امامزادگان مدفون در بقعه حک شده و نام دو تن دیگر مشخص نیست. مردم محلی معتقدند که امامزادگان از فرزندان امام هفتم، امام موسی کاظم (ع) هستند و به همین دلیل با نام پنج تن و یا سیداحمدابن‌الحسن‌ابن امام زین‌العابدین معروف است و مورد توجه و زیارتگاه مردم محلی و اهالی شهرستان است. آنچنانکه از عبارات نوشته شده بر سطوح دیوارهای بقعه و فضای کفش‌کن بر می‌آید بنای بقعه در دو دوره، اواخر دوره قاجار و دوره پهلوی مورد تعمیر واقع شده است. جدا از تلفیق استادانه بخشهای الحاقی به پیکره بقعه بعنوان قدیمی‌ترین عنصر معماری بر جای مانده از این بنا، وجود برخی از عناصر از جمله سردابه در زیر فضای آرامگاه که سنت تدفین دوره ایلخانی در فضاهای سردابه‌ای را تداوم بخشیده، این اثر را بعنوان نمونه‌ای زیبا و در خور توجه معرفی کرده است.

ویژگی‌های معماری بنای بقعه پنج‌تن

این بنا مشتمل برایوان، کفش‌کن، بقعه، سردابه، حجره‌ها و رواق واقع در بالای حجره‌هاست که در چند دوره تاریخی شکل گرفته‌اند. ایوانی که همزمان با انجام دیگر الحاقات به شالوده اصلی بنا، متصل شده با تزیینات رسمی‌بندی و اجرای خفته راسته‌ها در لچکی‌ها و جرزهای طرفین در جلوی اثر به منظور کاستن از ارتفاع بنا در نظر بینده و به‌دست دادن ترکیبی موزون و خوشایند جای گرفته است. از ایوانچه‌های طرفین ایوان دو رشته پلکان به رواقی می‌رسد که در بالای حجرهای الحاق شده به بقعه واقع شده‌اند. این رواق‌ها به پیروی از حجره‌ها، در سه جهت یعنی شرق، غرب و جنوب به پیکره بقعه متصل شده‌اند. درب ورودی از ایوان به فضایی مستطیل شکل که بین ایوان و بقعه به عنوان پیش فضا فاصله انداخته راه دارد. بر بالای این فضا به منظور اتصال ایوان به پیکره بقعه اتاقی چهار ضلعی که در نمای رو به ایوان آن پنجره‌هایی چوبی کار گذاشته شده جای گرفته است. بقعه که قدیمی‌ترین بخش معماری این بنا به‌حساب می‌آید از بیرون و داخل دارای قاعده‌ای چهار ضلعی است. حجره‌هایی عقب نشسته که درب آهنی کار گذاشته شده در هر یک از اضلاع داخلی این قسمت از بنا به چشم می‌خورند. گنبد بقعه از نوع دوپوش گسسته تشکیل شده که‌پوش اول گنبد عرقچینی کم‌خیز وپوش دوم گنبدی است که کلاف‌های چوبی رانش آن را مهار نموده و بقای آن را تثبیت کرده‌اند.

سوابق مرمتی بنای بقعه پنج‌تن

قبور امزادگان مدفون در بنا در مجموع دو قبر سکو مانند هستند که یکی در وسط بقعه در میان ضریحی جدید و دیگری در سردابه‌ای که دسترسی به آن از زاویه شمال شرق بقعه و توسط رشته پلکانی امکانپذیر است جای دارند. به غیر از چند حدیث از پیامبر اکرم (ص) و عباراتی که از تعمیر بنا بدست استاد عبدالله فرزند استاد ابو القاسم معمار باشی قمی در تاریخ ۲۶محرم ۱۳۳۶ ه. ق و التماس دعای برخی اشخاص، در چهار طاقنما از هشت طاقنمای اجرا شده بر بالای گوشواره و حجره‌ها آمده باقی سطوح داخلی بنا را لایه‌ای از گچ می‌پوشاند. این اثر در سال ۱۳۳۶ ه. ق بدست ابوالقاسم معمار باشی قمی و بار دیگر در سال۱۳۴۱ه. ش بدست دو بردار معمار، مصطفی و صدرالله و آخرین بار در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ مورد تعمیر واقع شده است. بنای بقعه در سال ۱۳۸۷ و به شماره ۲۳۸۱۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا