خوزستان در پرونده ثبت ‌جهانی ایذه در یونسکو اقبال بالایی دارد

مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی معتقد است: با توجه به قرارگیری آثار ایذه از سال ۲۰۰۷ در فهرست موقت یونسکو این شهر از اقبال بالایی برای ثبت ‌جهانی شدن برخوردار است.

مصطفی پورعلی پیرامون پرونده ثبت ‌جهانی ایذه در یونسکو اظهار کرد: با توجه به قابلیت‌های ویژه استان خوزستان در موضوع مناطق دارای ارزش بالای تاریخی، شهرستان ایذه از جمله مناطقی است که با داشتن آثار متعدد، این قابلیت را دارد تا در قالب منظر فرهنگی ـ باستانی، ارزیابی جهانی شود.

براساس اعلام میراث ‌فرهنگی خوزستان، وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که پرونده ثبت‌ جهانی این شهر، ارزیابی دوباره و مانع‌زدایی شود تا با نهایی شدن این روند، استان خوزستان در موضوع ثبت ‌جهانی یک بار دیگر از فرصت‌های تصاحب این عنوان قرار گیرد و به شخصه معتقد هستم که این پرونده باید یکی از اولویت‌های کشور قرار بگیرد.

پورعلی با تأکید بر ایجاد شرایط لازم در استان برای سرعت‌بخشی در مانع‌زدایی‌های موجود در پرونده ثبت ‌جهانی ایذه گفت: نیاز است که استان خوزستان با توان بیشتر در رفع موانع این پرونده وارد عمل شود و در هماهنگی‌های لازم در سطح مدیریت استان و اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی با ادارات و ارگان‌ها و نیز موانع پیش رویِ درون‌شهری ایذه جدیت بیشتری به خرج داده شود.

مدیرکل دفتر ثبت‌ آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشور افزود: اعتقاد ما بر این است که آثار ایذه به لحاظ ارزش‌های برجسته، فاکتورهای میراث‌جهانی را دارند و با وجودی که آثار این شهرستان از سال ۲۰۰۷ در لیست موقت یونسکو قرار گرفته‌اند، به لحاظ زمانی استان خوزستان سه سال جلو است و در این پرونده دست بالا را دارد.

او خاطرنشان‌کرد: چنانچه ارگان‌ها و انجمن‌های درگیر در پرونده ثبت‌جهانی ایذه بتوانند در بحث تملک  و آزادسازی اراضی دارای معارض تسهیل‌گری کنند، شرایط برای خوزستان مهیا است تا اثر چهارم این استان نیز به ثبت‌جهانی برسد و نیاز است در این‌باره با درخواست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان جلسه‌ای پیرامون این پرونده در تهران داشته باشیم.

سید حکمت‌الله موسوی، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خوزستان، نیز در این ‌باره بیان کرد: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که مجموعه ما باید در خصوص سرعت‌بخشی به روند پرونده ثبت‌جهانی ایذه انجام می‌داد، موضوع تعیین حریم و عرصه‌ای بود که به سرانجام رسید و تلاش ما در مجموعه اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درحال حاضر، رفع نواقص و موانعی است که باعث افزایش شانس استان در پرونده ثبت‌جهانی ایذه می‌شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

غار سلمان _غارنوردی برای مسافران خوزستان

قلعه شوش؛ اثری منحصر به‌فرد در خوزستان

ناپلئون موزه‌ «لوور» را با دزدی پر کرد!

ناپلئون در جنگ‌هایش فقط به کشورگشایی اکتفا نکرد بلکه سرقت آثار هنری نیز از جمله اهداف او در حمله به کشورها بود.

به نقل از الجزیره، ناپلئون بناپارت هنگامی که با سپاهش از کشورهای اروپایی به سمت مشرق پیشتازی می‌کرد (۱۸۱۵ـ ۱۸۰۳) فقط اهداف نظامی نداشت، بلکه در پی غارت آثار هنری نیز بود. این فکر سبب شد تا پاریس نه تنها پایتختی فرهنگی برای فرانسه بلکه برای اروپا و خاورمیانه هم به حساب آید.

ناپلئون برای تحقق این هدف در راه حمله به کشورها آثار هنری و تابلوهای باارزش تاریخی را نیز به سرقت می‌برد تا به موزه‌ای در پاریس منتقل کند؛ موزه‌ای که در نوع خودش بی نظیر بود. این موزه همان موزه معروف لوور است که ساختمانش را در سال ۱۱۹۰ پادشاه فیلپ آگوست بنا نهاد. او این کاخ را بنا نهاد تا در زمان غیبتش به سبب حضور در جنگ‌ها، دژی برای شهر باشد. بعدها این کاخ تبدیل به کاخی سلطنتی شد که تمام پادشاهان فرانسه تا زمان لویی چهاردهم در آن سکونت داشتند. لویی چهاردهم آن را به مدرسه و مرکزی هنری تبدیل کرد و مقر جدید حکومت را به ورسای تغییر داد.

با ظهور انقلاب فرانسه، مقامات فرانسوی اعلام کردند که کاخ لوور به موزه‌ای ملی تبدیل می‌شود تا مکانی برای نمایش آثار تاریخی فرانسه باشد. بدین ترتیب در تاریخ ۱۰ آگوست ۱۷۹۳ برای نخستین بار درهای لوور به عنوان موزه به روی مردم باز شد. اوایل قرن ۱۹، زمانی که ناپلئون به قدرت رسید، موزه لوور تازه کار بود و حوادث زیادی در انتظارش بود.

ناپلئون می‌خواست موزه لوور نه تنها در اروپا بلکه در جهان بی نظیر باشد. او می خواست لوور مجموعه ای از گنجینه‌های کشورهای مستعمره فرانسه را در خود جای داده و نماینگر شکوه فرانسه باشد.

زمانی که لوور یک مدرسه هنری بود و آثار هنری فرانسه را در خود جای داده بود، تنها ۵۰۰ اثر هنری را شامل می‌شد اما ناپلئون ده ها هزار تابلو، مجسمه و آثار هنری کشورهای دیگر را به آن افزود.

ناپلئون گرفتن آثار هنری که خودش از هر کشور انتخاب می‌کرد را جزو توافقنامه صلح در نظر گرفته بود و در واقع این یکی از شروطش برای صلح بود. او ۵۰۰ نسخه خطی تاریخی از واتیکان و ۳۰۰ قطعه تاریخی را در معاهده تولنتینو در سال ۱۷۹۷ به دست آورد. یکی از استاتید دانشگاهی در روم در مورد آثار مسروقه که پس از دوران ناپلئون به خانه بازگشتند می‌گوید که فاجعه غارت‌های هنری ناپلئون چیزی کمتر از فاجعه جنگ‌های او نیست.

 

طبق این گزارش، در سال ۲۰۱۸ مورخی به نمایندگی از امانوئل مکرون ـ رییس جمهور فرانسه ـ  در پژوهشی به دنبال برآورد و جبران خسارت‌های آفریقای جنوبی در پی غارت‌های صورت گرفته بوده است. این مورخ معتقد است غارتگران نه تنها گنجینه‌ها که عزت نفس ملت‌ها را نیز به تاراج برده‌اند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

موزه آقاخان _نمایش تمدن شکوهمند اسلامی در دل تمدن غرب

قدمت آتشگاه اصفهان گمانه‌زنی شد

مطالعات روی حدود دوهزار قطعه سفال جمع‌آوری‌شده از محوطه آتشگاه اصفهان نشان داد که این محوطه از دوران تاریخی تا قرون اولیه اسلامی مورد استفاده و بهره‌برداری بوده است.

به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، هادی الهیاری، سرپرست هیأت باستان‌شناسی مستقر در این محوطه، گفت: در این بررسی ابتدا به مستندنگاری و نقشه‌برداری میکروتوپوگرافیک از محوطه با کمک پهپاد در آتشگاه پرداخته شد. در نقشه‌برداری صورت‌گرفته علاوه‌بر توپوگرافی، تقسیم‌بندی فضایی معماری حاضر در محوطه و پلان دقیق ساختمان آتشگاه نیز مشخص شد.

او افزود: در این مستندنگاری علاوه‌بر ایجاد بستری برای انجام بررسی باستان‌شناختی بعدی، شناخت بهتر پلان معماری بنا نیز میسر شده تا بتوان درباره کارکرد آن اظهارنظر دقیق‌تری کرد.

او ادامه داد: در مرحله دوم پژوهش به بررسی باستان‌شناسانه روشمند فراگیر بر اساس نقشه تهیه‌شده در محوطه آتشگاه پرداخته شد که بعد از شبکه‌بندی محوطه، داده‌های هر شبکه جداگانه جمع‌آوری شد و مورد مطالعات قرار گرفت.

 

سرپرست هیأت باستان‌شناسی گفت: طبق مطالعاتی که در مرحله اولیه روی حدود دوهزار قطعه سفال جمع‌آوری‌شده انجام شد، این محوطه از دوران تاریخی تا قرون اولیه اسلامی مورد استفاده و بهره‌برداری بوده است.

وی یادآور شد: بررسی باستان‌شناسی پیش رو می‌تواند تا حدودی تاریخ‌گذاری و همچنین کاربرد این بنای مهم در غرب اصفهان را مشخص کند.

الهیاری گفت: در تاریخ، گزارش‌ها و سفرنامه‌ها توصیفات بسیاری درباره محوطه آتشگاه اصفهان، واقع در جانب غربی شهر و در ساحل شمالی زاینده‌رود شده است، ولی با وجود اهمیت این محوطه، تاکنون مطالعه باستان‌شناسانه روشمندی در آن صورت نگرفته و بیشتر مطالعات محدود به انجام اقدامات مرمتی روی بنا بوده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آشنایی با حمام قاضی، گرمابه سنتی اصفهان

حفاظت از تپه «چشمه‌علی» با ۲۰۰ میلیون تومان

پس از سال‌ها کم‌توجهی و آسیب به تپه چشمه علی شهر ری و وعده‌های مکرر برای حفاظت از آن، سرانجام معاون میراث‌فرهنگی استان تهران خبر داد که فاز اول پروژه ساماندهی و حفاظت از این اثر باستانی با اعتباری بالغ بر دو میلیارد ریال (۲۰۰ میلیون تومان) از محل اسناد خزانه اجرا می‌شود.

 مرتضی ادیب‌زاده یادآور شد: تپه چشمه علی شهرری با پیشینه تاریخی چندهزارساله، جزو اولین استقرارگاه­‌های انسان در مناطق فلات مرکزی ایران بوده و فرهنگ سفال قرمز و نخودی با نقوش حیوانی و گیاهی و هندسی سیاه‌رنگ مکشوفه از این تپه با عنوان فرهنگ چشمه علی شناخته شده است. وضعیت کنونی تپه به دلیل ریزش دامنه تپه نیازمند حفاظت است.

معاون میراث فرهنگی استان تهران اظهار کرد: در این پروژه برای شناخت و مطالعات فنی و تهیه سایت پلان مجموعه چشمه علی، شامل کوه و باروی ری باستان و چشمه و نقش برجسته و تپه تاریخی، به وسیله فتوگرامتری و مستندنگاری سه‌بعدی با هلی‌شات در حال انجام است.

ادیب‌زاده افزود: ساماندهی و استحکام‌بخشی جداره‌های تپه و مرمت دیواره‌های تخریب‌شده با ملات خاکی و کاهگل و همچنین پاکسازی سطوح تپه اجرا خواهد شد و این پروژه توسط متخصصان مرمت آثار و بنا با نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و رعایت اصول حفاظتی تپه و تقویت جداره‌های خاکی به انجام می‌رسد.

تپه چشمه علی در سال‌های ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۵ هجری شمسی توسط تیم کاوش اریک اشمیت کاوش شد و آثاری مربوط به آغاز هزاره چهارم، دوره‌های‌ اسلامی و اشکانی به‌دست آمد که اکنون بخشی از این آثار در موزه‌های آمریکا و بخش دیگر در موزه ایران ‌باستان نگهداری می‌شود. با درگذشت اریک اشمیت، پژوهش‌ها بار دیگر در سال ۱۳۷۷ شمسی توسط گروهی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دانشگاه تهران و دانشگاه برادفورد از سر گرفته شد و نشانه‌های فرهنگی از هزاره‌های ششم، پنجم و آغازین چهارم به‌دست آمد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

حفاظت از چشمه علی نیازمند طرح جامع است

کشف بقایای انسان در کوزه‌ای عظیم

بقایای انسانی که داخل کوزه‌ای عظیم دفن شده است در یکی از شهرهای باستانی ترکیه کشف شد.

به نقل از حریت دیلی‌نیوز، باستان‌شناسان در ترکیه بقایای انسان ۲۴۰۰ ساله فردی را که در ظرف عظیمی به نام «پیتوس» دفن شده‌ است در شهر باستانی «آنتاندورس» ( Antandros)  واقع در استان امروزی «بالیکسیر» کشف شده‌اند.

«پیتوس» (pithos) نام ظروف سفالین بسیار بزرگی است که در گذشته برای نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی و در مواقعی به عنوان محفظه‌ای برای قرار دادن جسد و دفن آن مورد استفاده قرار می‌گرفت.

 

به گفته سرپرست تیم باستان‌شناسی، این اثر در یک گورستان تاریخی کشف شده است و انتظار می‌رود اطلاعات بیشتری درباره سنت‌های مختلف تدفین در این منطقه جمع‌آوری شود. پیش‌تر نیز شواهدی از روش‌های مختلف تدفین همچون استفاده از تابوت یا ظروف سفالین در این شهر باستانی کشف شده است.

«آنتاندروس» شهر باستانی یونانی است که پس از سال‌ها کشف شد. نخستین‌بار شواهدی از وجود این شهر در سال ۱۸۴۲ کشف شد. به دنبال کاوش‌های سال‌های اخیر آثار تاریخی بسیاری در این مکان کشف شده‌اند. از جدیدترین اکتشاف‌های مرتبط با این شهر باستانی به هشت انبار باستانی و یک تابوت ۲۵۰۰ ساله می‌توان اشاره کرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آشنایی با مسجد سلیمانیه استانبول ترکیه

کشف میدان نبرد گلادیاتورها در ترکیه

دودکش‌های پری _مقصد بیشترین گردشگران ترکیه

ثبت بیش از یک میلیون و ۶۶۸ هزار بازدید در مراکز گردشگری لرستان

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از ثبت ثبت بالغ بر یک میلیون و ۶۶۸ هزار بازدید در مراکز تفریحی، اقامتی و گردشگری استان طی دو سال گذشته خبر داد.

اسکندر فلاح‌وند اظهار کرد: از اول فرودین ۹۸ تا پایان اسفند ۹۹، یک میلیون و چهار هزار و ۴۵۴ نفر در مراکز اقامتی لرستان حضور داشته‌اند.

وی ادامه داد: از این تعداد میزان اقامت در هتل ۱۱۸ هزار و ۱۳۱ نفر بوده که معادل ۱۱.۷۶ درصد می‌شود و به نوعی بیشترین مورد اقامت را داشته‌اند.

فلاح‌وند اضافه کرد: میزان اقامت در مهمان‌پذیر ۴۳ هزار و ۶۷ نفر بوده که ۴.۲۹ درصد از مجموع کل اقامت‌ها را در این مدت شامل می‌شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان افزود: ۱۱ هزار و ۲۴۱ نفر نیز در اقامتگاه‌های بوم‌گردی حضور داشته که ۱.۱۲ درصد می‌شود.

وی افزود: طی این مدت میزان اقامت در هتل آپارتمان ۵۱ نفر با ۰.۰۱ درصد و میزان اقامت در مجتمع‌های گردشگری نیز ۲۵ نفر بوده است.

فلاح‌وند گفت: در این مدت اقامت در خانه مسافر رسمی و هتل سرای سنتی نداشته‌ایم!

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در ادامه گفت: بازدیدهای نظارتی از مراکز اقامتی، رستوران‌ها و مراکز پذیرایی و بین راهی، دفاتر خدمات مسافرتی، مراکز اقامتی موقت، ۲۹۴۰ مورد بوده است.

وی بیان کرد: یک میلیون و ۶۶۸ هزار و ۶۶۹ بازدید نیز در این مدت از مراکز تاریخی، تفریحی و گردشگری به ثبت رسیده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

دریاچه گهر، نگین کوهسارهای لرستان

یافته‌های تازه باستان‌شناسان در لرستان

دره خزینه _گنجینه تاریخی لرستان

قنات شاه‌اسماعیلی در روستای امام‌زاده‌‌اسماعیل اقلید

قنات اختراع مهم و حیات‌بخش پیشینیان

آب از دیرباز مهم‌ترین عامل عمران و توسعه در جهان بوده است. توجه به وضعیت خاص منابع آب و توزیع ناهمگون بارندگی، خشک‌سالی‌های پی‌درپی، رعایت نشدن اصول مربوط به نگهداری و حفاظت منابع آب، در طول تاریخ ذهن خلاق بشر را به خود مشغول داشته تا به شیوه‌های گوناگون در جستجوی کشف راه‌حل و خلاقانه برای رفع این مسئله بوده است.

استخراج آب‌های زیرزمینی به‌صورت قنات، به‌عنوان یکی از پدیده‌های شگفت‌انگیز دست‌ساخته‌ی انسان، توجه بسیاری از مورخان و پژوهشگران را نیز به خود جلب کرده و با توجه به این‌که بخش زیادی از زمین‌های کشور ایران به دلیل کمبود آب قابل کشاورزی نیستند می‌توان آب‌های زیرزمینی را از کوهپایه‌ها به‌منظور کشاورزی و تأمین آب شرب انتقال داد.

یکی از شیوه‌های انتقال آب استفاده از روزگاران قدیم قنات بوده است که درگذشته قنات نقش کلیدی و مؤثری در نظام اقتصادی و حیات اجتماعی کشور داشته است و موجب شکوفایی اقتصاد کشاورزی و ایجاد کار و فعالیت‌های متعدد شهری و روستایی بوده است که روستای امام‌زاده اسماعیل نیز از این قاعده مستثنا نبوده است و همپا با دیگر مناطق ایران به این سازه مهم نیز دست‌یافته است.

قنات که توسط مقنیان ایرانی اختراع‌شده، هزاران سال قدمت دارد، قدمت بسیاری قنات‌های ایران، از پنج یا شش هزار سال پیش متجاوز است و عمری برابر با تاریخ کهن ایران دارد باوجود گذشت سالیان دراز از این اختراع بشر هنوز هم این روش استفاده از آب، در قسمت مهمی از روستاها و مناطق مسکونی و کشاورزی و دامداری کشور متداول است و حتی یکی از ارکان اصلی کشت و زرع در نواحی خشک را تشکیل می‌دهد.

این اختراع که امروزه شهرت جهانی پیداکرده، بعدها از ایران به بسیاری از کشورهای جهان انتقال‌یافته و مورداستفاده مردم در دیگر نقاط دنیا قرارگرفته است.

فناوری ساخت قنات در اوایل هزاره اول قبل از میلاد در مناطق خشک کوهستانی ایران گسترش پیداکرده است.

ایرانیان باستان در چندین هزار سال قبل دست به این ابتکار جدید زده و آن را کاریز یا کهریز نام نهادند. نخستین قنات‌ها و طولانی‌ترین قنات دنیا در این دیار واقع‌شده است.

موقعیت جغرافیایی روستای امام‌زاده‌اسماعیل

روستای امام‌زاده اسماعیل به علت شرایط آب و هوایی خاص و معتدل خود و پوشش گیاهی مناسب از دیر موردتوجه دامداران بوده است که همیشه پذیرایی مردمان یکجانشین بوده است که قدمتی چندین هزارساله دارد.

روستای امام‌زاده اسماعیل در بخش حسن‌آباد شهرستان اقلید بناشده است که در شمال غرب استان فارس واقع‌شده است.

قنات شاه‌اسماعیلی روستای امام‌زاده اسماعیل

قنات شاه‌اسماعیلی روستای امام‌زاده اسماعیل در زمان شاه اسماعیل صفوی و برای رفاه حال مردمان این روستا به دستور شاه اسماعیل بناشده است.

این قنات قدمت چندصدساله تا هم‌اکنون نیز قابل بهره‌برداری است که با توجه با جمعیت آن زمان روستا پدیده بزرگ و نادر است.

این روستا دارای دو قنات بوده است که قنات قدیم و جدید نام دارند، قنات قدیم که دیگر چاه‌های و خروجی‌های آن بر روی سطح زمین دیده نمی‌شود به‌عنوان سفره آب زیرزمینی استفاده می‌شود و قناتی که قدیم توسط شاه اسماعیل و در زمان صفوی به دستور او در قلب روستا بنا شده است.

قنات شاه اسماعیلی به طول ۴ کیلومتر است و در هر ۲۵ متر دارای یک چاه است که می‌توان گفت جزو قنات‌های طویل استان فارس است که قدمت بالایی نیز دارد که هیچ زمانی با خشکی و نبود آب مواجه نشده است و حتی در زمان‌های خشک‌سالی در این روستا همچنان آبی بوده است و متوسط خروجی آب این قنات ۶ اینچ در ثانیه است که اکنون نیز مورداستفاده مردم روستا برای آبیاری قرار می‌گیرد.

معماری این قنات بسیار شگفت‌انگیز است که با سنگ‌های دست‌چین و تراش‌خورده بیشتر ساخته‌شده است. پس از گذشت چند صدسال از ساخت این بنا هنوز هم زیبایی و کارایی خود را حفظ کرده است و در قسمت‌های داخلی این قنات محیط‌های به‌منظور استراحت کارگران مهیا شده است که می‌توان گفت تقریباً در هیچ‌کدام از قنات‌ها این‌چنین فضایی وجود ندارد که خود موجب شگفتی پژوهشگران شده است.

* گزارش از زینب هاشمی‌فر،  کارشناس باستان‌شناسی

منبع: میراث آریا

مرتبط:

یزد؛ شهر قنات، قنوت و قناعت

قنات زارچ _میراث جهانی یونسکو

هفته اردبیل، فرصتی ویژه‌ برای پاسداشت تاریخ و تمدن سترگ دیار دارالارشاد

چهارم مردادماه در تقویم رسمی کشور به‌عنوان روز بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی و آغاز هفته اردبیل نامگذاری شده که برنامه‌های این هفته با شور و حال خاصد در اردبیل آغاز می‌شود؛ مناسبتی که می‌تواند فرصت ویژه‌ای برای پاسداشت تاریخ و تمدن سترگ این خطه از ایران اسلامی باشد. اگرچه در یکی دو سال اخیر به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، روز بزرگداشت اردبیل آنچنان که باید، با برنامه‌های ویژه‌ای همراه نشده است، اما اهمیت این روز در تاریخ ایران ظرفیتی بی‌بدیل است که باید در هر شرایطی گرامی داشته شود.

با توجه به این موضوع، روز چهارم مردادماه، به‌عنوان سالروز استقرار سلسله صفویه و نقش این سلسله در تثبیت سیاسی- تاریخی ایران، فرصتی برای معرفی هرچه بیشتر جاذبه‌ها و ظرفیت‌های بی‌بدیل اردبیل است؛ روزی که پس از پیگیری‌های فراوان، در ۹ مردادماه ۱۳۸۹ به نام اردبیل به‌ثبت رسید تا انگیزه‌ای باشد برای بررسی فرصت‌ها و تهدیدهایی که پیش‌روی این استان زرخیز قرار دارد.

براین اساس باید توجه داشت که شهرت اردبیل در طول تاریخ از این جهت است که با ظهور شیخ صفی‌الدین و خاندان صفوی، این شهر اعتبار ویژه‌ای یافت، به‌طوری‌که در زمان تیمور، به‌عنوان «دارالارشاد» و در زمان سلاطین صفوی «دارالامان» شناخته می‌شد.

روز اردبیل به روایت اسناد تاریخی

در اوایل قرن دهم هجری قمری، جغرافیای سیاسی ایران در شکننده‌ترین وضعیت تاریخی خود قرار داشت؛ در چنین شرایطی بود که جوانی به نام «اسماعیل صفوی»، به کمک همراهان شیعه‌مذهب خود به نام «قزلباش‌ها»، پس از مراجعت به اردبیل و پیوستن ارادتمندانی از خلخال، طارم، طالش، اردبیل، آناتولی و ماورای ارس به آنان، توانست ضمن شکست دادن سرکرده «آق قویونلوها» در تبریز، بر اریکه قدرت تکیه بزند و پس از ۹قرن، هویت ملی ایران را قوامی دوباره بخشد و درعرض ۱۰سال، تقریبا تمام سرزمین‌های ایران را به سرحد دوره ساسانیان برساند.

برهمین اساس ۴مردادماه، سالروز تاجگذاری شاه اسماعیل‌صفوی، به نام «روز اردبیل» نامگذاری شده‌است؛ این نامگذاری با استفاده از اسناد تاریخی موجود دراین زمینه و بعد از مکاتبه‌ها و رایزنی‌های فراوان با مرکز تقویم موسسه ژیوفیزیک دانشگاه تهران و از طریق محاسبه‌های انجام شده در اسنادی که به تقویم میلادی، شمسی و قمری نگاشته شده بودند، محقق شد؛ موضوعی که می‌تواند به‌عنوان مبدأ مهمی در تحولات توسعه‌ای برای استان اردبیل مطرح شود.

موزه مردم‌شناسی اردبیل

 

چرایی اهمیت صفویه در تاریخ ایران

اما در این میان با نگاهی به پیشینه این نامگذاری، درمی‌یابیم که شرق‌شناسان همواره در مطالعات خود پیرامون فلات ایران، توجه ویژه‌ای نسبت به واکاوی ویژگی‌های سلسله صفویه، به‌عنوان نقطه عطفی در تاریخ ایران از خود نشان داده‌اند. به‌همین دلیل صفویه‌شناسان بسیاری تاکنون دراین حوزه دست به پژوهش‌های بسیاری زده‌اند که یکی از آنان «آفاق قنبراوا»، استاد دانشگاه‌های باکو و صفویه‌شناس است.

او بر این اعتقاد است که کار شاه اسماعیل صفوی که توانست کشور تکه‌تکه شده ایران را یکپارچه کند و به مذهب تشیع رسمیت دهد، در نوع خود بی‌نظیر است. قنبراوا شاه اسماعیل را فردی با ویژگی‌های یک شاعر عرفانی معرفی می‌کند و معتقد است که رفتار و سلوک پایه‌گذار سلسله صفویه در اشعاری که در دیوان شعرش به یادگار گذاشته، نمایان است.

ضرورت معرفی اردبیل

گذشته از واکاوی تاریخی زمینه‌های ثبت سالروز استقرار سلسله صفویه به نام «روز اردبیل»، باید اشاره کرد که این موضوع چه جایگاهی در شناساندن هرچه بیشتر ظرفیت‌های اردبیل در سطح کشور و جهان دارد.

بهروز ندایی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل دراین باره می‌گوید: «موضوع استقرار مذهب تشیع که سرآغاز حکومت شیعی در کشور بوده است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به‌طوری‌که بزرگداشت این روز و معرفی هویت تاریخ اردبیل دراین روز، می‌تواند تاثیر به‌سزایی در شناساندن هرچه بهتر قابلیت‌ها و ظرفیت‌های اردبیل در کشور و حتی جهان داشته باشد.»

او افزود: «با استقرار سلسله صفویه، مذهب تشیع و حکومت شیعی در ایران مستقر شد. بنابراین بزرگداشت این روز تاریخی و تبیین هویت صفویه، در شناساندن جایگاه اردبیل در دنیا اهمیت محوری دارد و بیش‌ازپیش باید به تبیین زوایای مختلف آن پرداخت.»

ندایی اضافه می‌کند: «گرامیداشت این روز با یادآوری شکوه گذشته و در کنار امید برای ساختن آینده‌ای بهتر، می‌تواند میراثی ماندگار برای آیندگان باشد.»

نادر فلاحی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل نیز در این باره اظهار کرد: «روز چهارم مردادماه سالروز استقرار سلسله صفویه یکی از مهمترین رویدادهای تاریخی کشور است که برخی مورخان تاریخ این خطه را به قبل و بعد از آن تقسیم می‌کنند؛ چهارم مرداد روزی است که شاه اسماعیل صفوی از نوادگان شیخ صفی‌الدین اردبیلی در چنین تاریخی توانست با اعلام رسمی حکومتی منسجم وحدت ملی و دینی را در کشور حاکم کرده و با برافراشتن پرچم شیعه، اتحاد سیاسی و مذهبی را در کشوری که با حکومت‌های ملوک الطوایفی پاره پاره شده بود، فراهم آورد.»

او ادامه داد: «خدمات شیخ صفی و فرزند وی شاه اسماعیل صفوی در حالی ایران را به انسجام رسانید که تا به امروز برکات آن ملموس بوده و به عینه قابل مشاهده است اما در طرح، اطلاع‌رسانی و تبیین آن ضعف‌های قابل توجهی مشاهده می‌شود که موجب شد موضوع ثبت این روز تاریخی در تقویم رسمی کشور طی سال‌های اخیر به مطالبه جدی اصحاب فرهنگ استان تبدیل شود.»

فلاحی افزود: «در راستای پاسخ به این مطالبه بزرگداشت سالانه هفته استان اردبیل از چهارم مرداد به مدت یک هفته، راه‌اندازی پژوهشکده صفویه‌شناسی، حمایت از رساله‌های مرتبط با صفویه، همایش علمی سالانه صفویه‌شناسی، مرمت، صیانت و معرفی مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و سایر اقدامات صورت گرفته از گذشته در راستای تبیین هویت تاریخی دوره صفوی انجام شده است.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: «مسئولان ثبت چهارم مرداد در تقویم رسمی کشور را نقطه عطف بزرگ و مهمی برای برنامه‌های خود توصیف کرده‌اند که در راستای معرفی هر چه بیشتر نقش صفویه و شیخ صفی‌الدین اردبیلی در تاریخ کشور اصحاب فرهنگ و دستگاه‌های فرهنگی رسالت عظیمی دارند.»

خانقاه و مجموعه بقعه شیخ صفی‌الدین در اردبیل

نگین گردشگری اردبیل

اردبیل به‌دلیل قدمت تاریخی‌اش، از معدود شهرهای کشور است که در کنار جاذبه‌های طبیعی کم‌نظیر مانند «شورابیل» (تنها دریاچه طبیعی داخل شهر کشور)، «بالیخلوچای» به‌عنوان رودخانه و شاهرگ حیاتی شهر که در داخل شهرجاری است و هوای مطبوعش، جاذبه‌های تاریخی فراوانی هم دارد که می‌توان گفت بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی با آن آوازه جهانی‌اش، نگین گردشگری تاریخی دراستان محسوب می‌شود.

این بقعه در مرکز شهر با بنای چشم‌نواز و سراهای پررمز و راز تاریخی‌اش، چشم گردشگران داخلی و خارجی را به خود خیره می‌کند. «چله‌خانه»، «جنت سرا»، «چینی‌خانه»، «خلوت‌خانه خانقاه»، «قندیل‌خانه»، «شهیدگاه» و «گنبد الله الله» هریک تاریخ و زیبایی ویژه‌ای دارند که از بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی یک بنایی جهانی ساخته است.

ردپای نیاکان صفوی در اردبیل

اما جاذبه‌های تاریخی اردبیل تنها محدود به این بقعه چشم‌نواز نیست؛ بقعه «شیخ جبرائیل» در کلخوران (یکی از محله‌های حاشیه‌ای اردبیل)، مزار «شیخ امین‌الدین جبرائیل» پدر «شیخ صفی‌الدین اسحاق اردبیلی» و جد سلاطین صفوی است که از ویژگی‌های مهم تاریخی برخوردار است.

نادر فلاحی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل درباره ویژگی‌های تاریخی این بقعه می‌گوید: «بنای بقعه مربوط به اوایل قرن دهم هجری‌قمری است که در قرون بعدی، تعمیر و مرمت شده است.»

او افزود: «در محوطه بقعه شیخ امین‌الدین جبرائیل، چند قبر مربوط به مشایخ و مفاخر روزگار صفوی ازجمله «سیدمحمد اعرابی» و «عوض‌الخواص» پسر «فیروزشاه زرین‌تاج» قرار دارد. این بنا در سال ۱۳۱۰ به شماره ۶۵ در فهرست آثارملی کشور به ثبت رسیده است. »
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیلادامه داد: «بقعه شیخ جبرائیل به‌دلیل معماری و تزئینات داخلی ارزشمندی که دارد بسیار مورد توجه است، چراکه سبک معماری دوره صفوی و پیش از آن را در همان نگاه اول جلوه‌گر می‌کند، اما کاشیکاری‌ها و مقرنس‌های گچی این بنای ارزشمند دچار تخریب شده بود که درحال‌حاضر مرمت‌هایی برای احیای این بقعه تاریخی در دست انجام است.»

جمعه‌مسجد

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی مهم ، «جمعه مسجد» است که با برخورداری از نشانه‌هایی از معماری دوران سلجوقی، ایلخانی و صفوی، بسیار موردتوجه علاقه‌مندان به معماری و تاریخ کشورمان قرار دارد. این مسجد در محله «پیرشمس‌الدین» درمیان گورستانی قدیمی قرارگرفته و بقایای یک بنای بزرگ از دوره سلجوقی است که کارشناسان معتقدند ساختمان قبلی مسجد، مربوط به یک آتشکده بوده و قدمت کهن‌تری دارد.
خانه‌های تاریخی، بازار تاریخی با سراهای تودرتو و پل‌های قدیمی که بر روی رودخانه «بالیخلوچای» در قلب اردبیل ساخته شده است، همه گویای تاریخ کهن این شهر است که نیازمند معرفی بهتر و بیشتر است تا بتوان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های گردشگری تاریخی، در مسیر توسعه روزافزون اردبیل گام‌های موثرتری برداشت.

منبع: میراث آریا

مرتبط:

تعرض به حریم بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

آشنایی با مجموعه تاریخی بازار اردبیل

باید روی معرفی اورامانات به گردشگران خارجی کار کنیم

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری کرمانشاه گفت: باید در بحث تبلیغات روی معرفی هرچه بیشتر اورامانات به گردشگران خارجی کار کنیم.

حمیدرضا کرمی  بااشاره به ثبت جهانی شدن اورامانات، اظهارکرد: زمانی که اثری به ثبت جهانی می رسد، آن اثر دیگر متعلق به همه افراد بشر است، بنابراین اورامانات اگر تا دیروز فقط متعلق به مردم این منطقه و ایران بود، امروز به همه مردم دنیا تعلق دارد.

وی افزود: هر گردشگری که بخواهد به هر نقطه ای از دنیا سفر کند، اولویت خود را برای دیدن جاذبه های ثبت جهانی شده قرار می دهد، لذا از این پس اورامانات هم جزو این لیست قرار خواهد گرفت و افزایش شمار گردشگران خارجی را در این منطقه شاهد خواهیم بود.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری کرمانشاه اضافه کرد: هرچه تعداد آثار ثبت جهانی شده یک منطقه بیشتر باشد، بدنبال  آن شمار گردشگران خارجی بیشتری هم به آن منطقه سفر خواهند کرد، بنابراین اکنون که دو اثر ثبت جهانی شده در استان داریم، باید بتوانیم مدیریت درستی برای این داشته هایمان داشته باشیم.

وی بااشاره به اقبالی که گردشگران داخلی به منطقه اورامانات دارند، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه این منطقه ثبت جهانی شده، از این پس شاهد حضور گردشگران بیشتری هم در این منطقه خواهیم بود، اما باید این مسئله را هم در نظر بگیریم که ورود بیش از حد و بدون ضابطه گردشگران نه تنها خوب نیست، بلکه مخرب نیز هست.

کرمی افزود: معتقدم مدیران استانی باید از هم اکنون یکسری چارچوب ها و ضوابط را برای ورود گردشگر به منطقه تعریف کنند و به آژانس های گردشگری هم ابلاغ شود تا در آینده به دلیل حضور انبوه گردشگران شاهد بروز آسیب های ورود بیش از حد گردشگر به منطقه نباشیم.

به گفته این فعال گردشگری، ورود بدون ضابطه گردشگران به اورامانات در آینده ای نزدیک به طبیعت و جامعه محلی این منطقه آسیب هایی را وارد خواهد کرد.

وی اعلام کرد: از سوی دیگر باید آموزش هایی را در خصوص تعامل و ارتباط مردم محلی با گردشگران به آنها داشته باشیم، بگونه ای که در کنار ارائه خدمات بهینه به گردشگران، فرهنگ غنی و اصیل خود را از پوشش گرفته تا گویش اصیل هورامی حفظ کنند.

کرمی تاکید کرد: اورمانات تا دیروز یک منطقه محلی و ملی بود، اما اکنون جهانی است و مردم جهان هم تنها برای دیدن اصالت و فرهنگ ها به این منطقه می آیند، پس نباید به هر دلیلی این میراث ارزشمند را دستخوش تغییراتی کنیم.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری کرمانشاه با تاکید براینکه باید در بحث تبلیغات روی معرفی هرچه بیشتر اورامانات برای گردشگران خارجی کار کرد، گفت: با تولید محتواهای ارزشمندی که واقعیت‌ها را از اورمانات بگوید و به زبان‌های بین المللی باشد، می توانیم گردشگران خارجی را که ارزآوری بالایی به همراه دارند را بیشتر به این منطقه بکشانیم.

وی تاکید کرد: مردم محلی اورامانات که تاکنون این منطقه را با تمام اصالت های آن حفظ کرده اند، اکنون که جهانی شده باید منتفعان اصلی این اتفاق خوب باشند.

این فعال گردشگری در ادامه با بیان اینکه کرمانشاه پتانسیل های دیگری را نیز برای ثبت جهانی شدن دارد، گفت: تاق بستان سالهاست در فهرست آثار استان برای ثبت جهانی شدن مانده، درحالیکه می توان با یک عزم ملی اطراف آن را ساماندهی و این اثر را ثبت جهانی کرد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر مسیر ساسانی را داریم که آثار تاریخی شرق تا غرب استان را پوشش می دهد و پرونده آن هم درحال تکمیل است که باید هرچه سریعتر اقدامات لازم را برای ثبت جهانی شدن آن انجام داد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

همه چیز در اورامانت خوب پیش رفت

مفهوم برندینگ در اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی چیست؟

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران با اشاره به اهمیت برندسازی در هویت‌بخشی به اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی و مقاصد گردشگری، مفهوم و عوامل مؤثر بر برندینگ را تشریح کرد.

صادق کاظمیان در خصوص مفهوم برندینگ اقامت‌گاه بوم‌گردی و مقاصد گردشگری اظهار کرد: برند موجودی زنده است که طی فرایندی قلب‌ها را تسخیر کرده و جایگاهی در ذهن مردم ایجاد می‌کند. در واقع برند ادراک ذهنی نسبت به یک پدیده است و آن چیزی است که مخاطبان درخصوص یک پدیده بیان می‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت برند و برندسازی ادامه داد: متخصصان این حوزه برند را ابزاری برای رسیدن به موفقیت می‌دانند. امروزه مخاطبان انتخاب‌های زیاد و وقت اندکی در اختیار دارند. لذا مخاطبان زمانی پدیده و یا مفهومی را سریع‌تر، بهتر و بیشتر می‌پذیرند و در درون خود نهادینه می‌سازند که ارتباط ذهنی و قلبی با مفهوم و یا پدیده برقرار کنند.

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی ایران بیان کرد: بنابراین برند و برندسازی بسیار حائز اهمیت است زیرا مردم و مخاطبان به وسیله آن با هویت و شخصیت برند ارتباط برقرار می‌کنند؛ از این رو هویت‌بخشی اقامت‌گاه‌ها توسط خودمان بسیار اهمیت دارد چون در غیر این صورت مخاطب برای ما هویتی ایجاد خواهد کرد که لزوما این هویت‌بخشی مطلوب و ایده‌آل اقامت‌گاه‌ها نخواهد بود.

کاظمیان با بیان این که برندسازی و برندینگ بسیار سریع باید انجام شود، عنوان کرد: برندینگ فرایندی طولانی است و طی چندین دهه این هویت ساخته می‌شود؛ به عنوان مثال تنها پنج درصد برندها کم‌تر از ۲۵ سال قدمت دارد و به این ترتیب زمان نقش موثری در این زمینه ایفا می‌کند.

وی اضافه کرد: موفقیت برندینگ هزینه‌هایی را در پی دارد، در حالی که اقامت‌گاه‌ها حتی پیش از شیوع ویروس کرونا نیز با مشکلاتی در این خصوص مواجه بوده‌اند. موفقیت برندینگ نیازمند زمان طولانی است و همچنین برای برندسازی باید رنج و تلاش زیادی را متحمل شد و وجود زیرساخت‌ها و منابع نیز از دیگر عوامل مؤثر بر این رویکرد به حساب می‌آید. علاوه بر این، برندینگ اقدامی گروهی است که باید توسط گروهی آگاه انجام شود، بنابراین به نظر می‌رسد نه ‌تنها اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی بلکه صنعت گردشگری و به طور کلی صنعت کشور با چالش‌هایی در این خصوص مواجه است.

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی ایران تصریح کرد: برندسازی مقصد گردشگری قبل از سفر، مجموعه داده‌ها و اطلاعاتی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد تا گردشگر با استفاده از آن‌ها هویت مقصد گردشگری را شناسایی کرده و انتظاراتی متناسب با امکانات و هویت اقامت‌گاه ایجاد شود، به گونه‌ای که بتواند تمایزی میان اقامت‌گاه با سایر رقبا و اقامت‌گاه‌ها ایجاد کند؛ لذا برندسازی مقصد گردشگری، نقش مهمی در شکل‌گیری تجربه‌های متفاوت بازدیدکنندگان ایفا خواهد کرد.

کاظمیان خاطرنشان کرد: به شکلی که این تجربه بر اساس برنامه سفر گردشگر، پیشینه فرهنگی، هدف بازدید و تجربه‌های گذشته او شکل می‌گیرد. به علاوه ویژگی‌های متفاوت اقلیمی، طبیعی، تاریخی، میراث فرهنگی، صنایع‌دستی مختلف استان خراسان و کشور نقش مهمی در اقامت‌گاه‌ها دارند که هر یک امکان تجربه‌ای متفاوت را برای گردشگران ایجاد می‌کند. به این ترتیب اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی باید در جهت معرفی برند و هویت خود حرکت کنند.

وی افزود: وفاداری به مقصد گردشگری بسیار اثرگذار خواهد بود و در زمینه اقامت‌گاهای بوم‌گردی نقش جدی دارد. به عبارت دیگر توصیه و معرفی مقصد گردشگری به دوستان، نزدیکان و همچنین تصمیم‌گیری برای سفر مجدد به این مقصد موضوعی بسیار حیاتی است که از آن به عنوان وفاداری یاد می‌شود. به گونه‌ای که علاوه بر ایجاد پایداری مقصد و کاهش هزینه‌های بازاریابی، افزایش قدرت نفوذ و تکرار تبلیغات دهان به دهان را نیز افزایش می‌دهد.

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی ایران تشریح کرد: با توجه به این که اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی اغلب در بافت‌های روستایی قرار دارند، به صورت خانوادگی مدیریت می‌شوند و به تعبیری دیگر اقتصاد و مجموعه‌ای کوچک به شمار می‌روند، لذا وفاداری مخاطب و معرفی آن‌ها بسیار کمک‌کننده خواهد بود تا از این طریق بتوانند فعالیت اقتصادی خود را توسعه دهند.

برندسازی مقصد گردشگری در هویت‌بخشی و شخصیت‌سازی اقامت‌گاه بوم‌گردی موثر است

کاظمیان ادامه داد: وفاداری به برند دارای دو بعد نگرشی و رفتاری است، در بعد نگرشی در واقع ذهن مخاطب نگرش مثبتی نسبت به برند پیدا می‌کند و در بعد رفتاری، مخاطب علاوه بر استفاده از برند و اقامت‌گاه بوم‌گردی، مقصد گردشگری را به دوستان و آشنایان خود نیز معرفی می‌کند.

وی گفت: برندسازی مقصد گردشگری، در هویت‌بخشی و شخصیت‌سازی اقامت‌گاه بوم‌گردی و مقاصد گردشگری مؤثر بوده و این امر در ترجیح گردشگر بر انتخاب اقامتگاهی با مناظر  و چشم‌اندازهای مناسب و زیبا و با قیمت کمتر اثرگذار خواهد بود؛ لذا با بهبود برند مقصد گردشگری علاوه بر متمایزسازی برند مقصد و انتقال انتظارات گردشگر، تجربه سفری به یادماندنی ایجاد می‌شود، کیفیت خدمات بهبود پیدا می‌کند، ارتباط عاطفی میان گردشگر و مقصد تقویت می‌شود و در نهایت هزینه‌های تحقیق و بررسی گردشگر را کاهش می‌دهد.

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی ایران اضافه کرد: برندسازی، نیازمند عمل و اقدامی یکپارچه است، به شکلی که لازم است فرهنگ، تبلیغات، هویت‌سازی، کارکنان، هنر، نوع چیدمان، فضای مجازی، ادبیات، پوشش، ساختارهای آن هویت واحدی را نشان داده و اعلام کنند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

خانه‌های بوم‌گردی، فرصتی برای فرار از زندگی ماشینی