چرا افتتاح موزه ملی حقوق مهم است؟

موزه ملی حقوق با هدف گرداوری و نگه داشت اسناد و اشیاء حقوقی، شناساندن تاریخ کنشگری حقوقی در ایران، آشنا ساختن جامعه با گذشته حقوق ایران و به نمایش گذاشتن دستاوردهای حقوقی کشور تاسیس شد.

لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور اظهار کرد: تلقی سنتی از موزه جایی برای نمایش اشیاء باستانی و ملموس کردن سیر تاریخی شکل گیری تمدن هاست. تمدن و مدنیت اصولاً در در مقابل توحش و خشونت تعریف می‌شود و حقوق مهم‌ترین تدبیری بوده است که بشر برای جلوگیری از رفتار مبتنی بر خشونت در پیش گرفته است. بنابراین حقوق در پیوندی وثیق با تمدن و مدنیت است و می توان برای مطالعه تمدن ها از گذشته تاکنون مظاهر حقوقی این تمدن ها را استخراج و موزه‌ای برای حقوق طراحی کرد.

وی با اشاره به پیام رئیس جمهور برای این موزه گفت: نرم‌افزار یک تمدن حقوق است و این نرم افزار همواره لازمه مدنیت و تمدن بوده است.

وی با بیان نقش ادیان در شکل گیری تمدن و حقوق خاطرنشان کرد: ادیان با وضع ضوابط و بدست دادن قواعد در شکل گیری نظام های حقوقی نخستین و مدنیت جوامع نقش داشته اند و تمدن اسلامی هم با تکیه بر کتاب و سنت که خود بیان قانون به زبان آن زمان خود هستند، در ارتباط وثیق با همین مفهوم شکل گرفته است.

معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به قرار گرفتن در آستانه یکصد و پانزدهمین سالگرد انقلاب مشروطه و سیر شکل‌گیری قانون اساسی مشروطه و متمم آن گفت: برآیند تحولات سیاسی و تعادل و توازن نیروهای مختلف سیاسی و اجتماعی هر کشور همواره در اسناد مختلف حقوقی خود را نشان داده است. شکل‌گیری قانون اساسی مشروطه و بعد از آن متمم آن پس از تحولات منتهی به ۱۲۸۵ و نیز شکل گیری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پس از تحولات منتهی به ۱۳۵۷ را نماد این موضوع است. وی با بیان اینکه حتی در زندگی فردی انسانها نیز تحولات و تغییر اصلی شرایط زندگی انسانها در نقاط عطف، خود را در قالب اسناد حقوقی مثل شناسنامه، سند ازدواج، سند مالکیت و … نشان می دهند گفت حتی در زندگی شخصی افراد هم این مظاهر حقوقی هستند که ثبت می شوند و تبدیل به حافظه و خاطره می شوند.

جنیدی با بیان اینکه هدف از تشکیل موزه ملی حقوق ایران، ثبت و مستند سازی سیر تجربه حقوقی مردم و حکومت ایران به صورت یک تاریخ ملموس است گفت: آنچه که در این موزه به نمایش گذاشته می شود آن چیزی است که ما در حافظه تاریخی و تجربه زیسته خود داریم و می بایست آن را به فرزندان این کشور منتقل کنیم تا نیازمند تجربه دوباره و چندباره گذشته نشویم.

وی با بیان اینکه اسناد، الواح و اشیا آثار مختلف حقوقی دارند افزود: متون حقوقی و حتی اشیاء مرتبط با بزرگان دنیای حقوق در ایران قابلیت جمع‌آوری و نگهداری در این موزه را دارد، به عنوان مثال مصوبات هیات وزیران از زمان قاجار تا کنون در نهاد ریاست جمهوری وجود دارد و برخی از آنها حتی به قلم افراد بزرگ یا مشهوری چون مرحوم فروغی و متین دفتری و حکت و مصدق و قوام و… نگاشته شده اند و بررسی آنها می تواند برای حقوقدانان و علمای علوم سیاسی و اجتماعی و … بسیار راهگشا باشد. اگر نهادهای مختلف و حوزه‌های مختلف این تکلیف برای مستندسازی حافظه تاریخی و حقوقی ایران و پیوند دادن تحقیق و پژوهش حقوقی و تاریخی را بر خود ببینند، این امکان وجود دارد که که با تکامل و تکمیل مجموعه، سرمایه ای بزرگ برای دانش حقوق و مجموعه دانشگاه های علوم انسانی و اجتماعی و کشور ایجاد شود.

زمینه تاسیس موزه ملی حقوق ایران که  بالغ بر یک میلیون سند حقوقی را گرداوری کرده است، پس از موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس جمهور ایجاد شد و هدف از آن گرداوری و نگه داشت اسناد و اشیاء حقوقی، شناساندن تاریخ کنشگری حقوقی در ایران، آشنا ساختن جامعه با گذشته حقوق ایران و به نمایش گذاشتن دستاوردهای حقوقی کشور است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

مقررات بازدید از «موزه ملی» به‌روز شد

هورامان جان می‌گیرد

وقتی یک مجموعه عظیم شامل ده‌ها روستا به ثبت می‌رسد در دنیا هم نسبت به یک بنای تنها بیشتر شناخته می‌شود. این موضوع بر تمام ابعاد زندگی ساکنان این منطقه تاثیر خواهد گذاشت؛ به‌خصوص بر فرهنگ و اختصاص بودجه.

روزنامه اعتماد نوشت: «منطقه هورامان، منزلگاه خودبسنده‌ترین قوم در ایران است. تمام آن چه زندگی‌شان لازم دارد را در همان محدوده سرزمینی خودشان آماده می‌کنند: از لباس و پارچه لباس گرفته تا کفش و مواد اولیه لازم برای تولید کفش و مانند اینها. ثبت جهانی هورامان این دستاورد را دارد که از این پس برای این منطقه به عنوان یک واحد سرزمینی برنامه‌ریزی کند تا بتوان این داشته‌ها و این خودبسندگی را حفظ کرد. به علاوه باید مزیت‌های اقتصادی و معیشتی که در پی این ثبت می‌آید را هم در نظر گرفت. وقتی یک مجموعه عظیم شامل ده‌ها روستا به ثبت می‌رسد در دنیا هم نسبت به یک بنای تنها بیشتر شناخته می‌شود. این موضوع بر تمام ابعاد زندگی ساکنان این منطقه تاثیر خواهد گذاشت؛ به‌خصوص بر فرهنگ و اختصاص بودجه.

ایده ثبت جهانی هورامان از گذشته در ذهن‌ها وجود داشت، شاید از ۲۰ سال قبل این ذهنیت بود که اینجا ارزش ثبت دارد اما آن چه امروز می‌بینیم حاصل تلاش‌های بی‌وقفه در ۵ سال گذشته است. در این سال‌ها پایگاه منظر تاریخی – فرهنگی هورامان (زیر نظر معاونت میراث فرهنگی کشور و دفتر ثبت جهانی در معاونت میراث فرهنگی کشور) به صورت بی‌وقفه مشغول جمع‌آوری این پرونده بوده است. در همین ۵ سال تجربه خوبی در زمینه تخصیص و نحوه هزینه‌کرد بودجه داشتیم. وقتی بودجه‌های استانی و کشوری می‌آمدند شاید به لحاظ میزان بودجه تغییر چندانی وجود نداشت اما در این سال‌ها تلاش برای تشکیل پرونده برای هورامان، این بودجه‌ها به صورت هدفمند هزینه شدند. در نظر بگیرید که قبلا به یکی از شهرداری‌های منطقه بودجه‌ای تخصیص می‌دادند که کل آن خرج آسفالت می‌شد اما وقتی نقشه هدفمندی به وجود آمد، مجریان هم قرار شد بر اساس همین نقشه پیش بروند. استاندار، معاونان استاندار، اداره میراث فرهنگی و … هر پولی که تخصیص می‌دادند در مسیر و راستای همین برنامه بود.

یکی از بزرگان می‌گفت: در کشور ما پول کم نیست، برنامه و مدیریت کم است. برای همین این برنامه‌داشتن سبب شد بودجه‌ای که بدون تغییر قابل ملاحظه‌ای نسبت به قبل می‌رسید، در اجرا خودش را خیلی خوب نشان دهد.  در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های هورامان حوزه گردشگری است. اگر تعداد بوم‌گردی‌های استان کردستان را به صورت کلی در نظر بگیرید، شاید ۹۰ درصدشان در هورامان متمرکز باشند. این یعنی برندسازی (از نقاطی که با همان بودجه‌ها مورد حمایت و بهبود قرار گرفت.) کسی که می‌داند قرار است این منطقه ثبت جهانی شود بیشتر به سوی تاسیس بومگردی سوق پیدا می‌کند. همین حالا خوشبختانه تلاشی در جریان است که از کولبران شناخته‌شده منطقه پشتیبانی شود تا به سمت راه‌اندازی بومگردی متمایل شوند و یکی از مشکلات منطقه هم حل شود. این نتیجه کار هدفمندی است که پشتیبانی میراث فرهنگی و استانداری را دارد. این فرصتی است که آن را تبدیل به یک مسیر معیشتی مناسب برای منطقه کرده‌ایم. به علاوه از زمانی که به خاطر وجود برنامه مدیریتی دیگر اجازه ساخت و ساز با مصالح غیر متناسب با بافت معماری منطقه داده نمی‌شود، همان مصالح بومی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به جای مثلا واردات سنگ‌های تزئینی، از مصالح خود منطقه استفاده می‌شود. کسانی که با چنین مصالحی می‌توانند کار کنند معماران خود منطقه هستند؛ معماران و چوبکارانی که پیش از این داشتند بیکار می‌شدند. این هنرهایی که گاه با ورود نیروهای غیر بومی ساخت و ساز داشتند به دست فراموشی سپرده می‌شدند، در حال احیا هستند.»

منبع: ایسنا

مرتبط:

نقش مردم در ثبت جهانی هورامان

منطقه هورامان نمونه برجسته تعامل انسان و طبیعت

نقش مردم در ثبت جهانی هورامان

مدیران فرهنگی در گفت‌وگویی مجازی با موضوع «ثبت جهانی هورامان» بر همراهی مردم برای ثبت‌های جهانی انجام‌شده در داخل کشور تاکید کردند و ایران را نخستین کشوری دانستند که هنرمندانش برای ثبت جنگل‌های هیرکانی و منطقه اورامانات کمک کردند؛ اقدامی که یکی از امتیازها برای گرفتن رای نهایی یونسکو بود.

 در نت‌گپ یونسکویی که هفتم مرداد توسط این نهاد فرهنگی بجین‌المللی برگزار شد و ثبت‌های جهانی محوری برای گفت‌وگو، دوستی و صلح میان ملت‌ها مطرح شد، حجت‌الله ایوبی – دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران -، در سخنانی اظهار کرد: با توجه به وجود میراث ملموس و ناملموس زیادی که در کشور برای ثبت وجود دارند، در ثبت مکان‌ها و فضاها، سیاستی هوشمندانه در پیش گرفته‌ایم که بر مبنای آن صرفا به‌جای ثبت یک بنا و یک نقطه مشخص، مناطق و فضاهای گسترده‌تری را ثبت می‌کنیم.

او ثبت جهانی راه‌آهن سراسری را به‌عنوان بیست‌وپنجمین میراث ملموس کشور که حدود ۱۴۰۰ کیلومتر منظر فرهنگی را در برمی‌گیرد و حتی نخستین میراث صنعتی کشور محسوب می‌شود نمونه‌ای از این فضاها دانست و ادامه داد: منظر فرهنگی هورامان (اورامانات) در استان‌های کرمانشاه و کردستان با حدود ۴۰۹ هزار هکتار عرصه و حریم که ۱۰۶ هزار هکتار آن مربوط به عرصه و ۳۰۳ هزار هکتار نیز جزو حریم است، باعث ثبت هزاران کیلومتر از سرزمین‌مان شدند و در نهایت مجموعه‌ای عظیم از سراسر کشور در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

وی یکی از وظایف و رسالت‌های یونسکو و به تبع آن کمیسیون‌های ملی یونسکو را رونمایی از این گنجینه‌های بشری به‌واسطه ثبت آن‌ها و بیداری و آگاهی هر چه بیشتر افکار عمومی در نگهداری و پاسداشت میراث و جلوگیری از تخریب آن‌ها دانست و افزود: به‌عنوان مثال پس از ثبت جنگل‌های هیرکانی در سال ۲۰۱۹، خود بومیان آن منطقه و دیگر مردم، کوچک‌ترین دست‌درازی و آسیب به این منطقه را بلافاصله گزارش می‌کردند و مانع از انجام آن‌ها می‌شدند.

او با تاکید بر این که ایران، نخستین کشوری است که هم در ثبت جنگل‌های هیرکانی و هم اورامانات از هنرمندان کمک گرفته است، ادامه داد: این اقدام یکی از امتیازها در ثبت‌های جهانی است؛ یعنی حساس بودن افکار عمومی نسبت به آن ثبت.

ایوبی با بیان این‌که ارزیابان اگر تصور کنند افکار عمومی نسبت به مسأله بی‌اعتنا هستند، ثبت آن منطقه به عقب می‌افتد، اضافه کرد: به گفته ناظران یونسکو، هنرمندان ما سال گذشته نمایشگاه عکس خوبی برای اورامانات برگزار کردند و وقتی بازرسان آمدند از دیدن این نمایشگاه عکس شگفت‌زده شدند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران با تاکید بر این‌که حدود  ۷۰۰ روستا در منطقه هورامان/ اورامانات قرار دارند گفت با ثبت جهانی این منظر فرهنگی این‌ها دیگر صرفا روستا نیستند و جهانیان هر آن‌چه را مربوط به آیین و رسوم، فرهنگ، سبک زندگی و حتی معماری ابنیه آن‌هاست می‌بینند و آن را یک آیینه تمام‌نما از فرهنگ یک کشور و یک ملت می‌دانند.

او با بیان این که انتظار داریم ثبت جهانی هورامان باعث آشنایی بیشتر همه مردم ایران با این طبیعت بکر شود و همتی جمعی در پاسداشت و نگهداری از آن رخ دهد، افزود: با توجه به این‌که سهمیه کشورها در ثبت‌های جهانی فارغ از تاریخ کشورها به‌طور مشخص به یک اندازه و محدود است رییس‌جمهور عراق نیز این ثبت را به ایران تبریک گفت؛ چون علاوه بر این‌که چندین شهرستان و دو استان ایران در محور اورامانات قرار دارند، کردستان عراق هم در همین محور قرار دارد و خوشبختانه این امکان وجود دارد که در دوره بعدی به پرونده کردستان عراق کمک کنیم تا به این پرونده ثبت جهانی ملحق شود. چون این موضوعات باعث می‌شوند تا مردم دنیا با جاذبه‌های گردشگری یکدیگر بیشتر آشنا شوند و محوری فرهنگی برای گفت‌وگو، دوستی و صلح میان ملت‌ها ایجاد شود.

هورامان

 

موسیقی و معماری هورامان محل تلاقی مردم با یگدیگر

ابراهیم زارعی – عضو هیأت علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه بوعلی – نیز در سخنانی نخست به این نکته اشاره کرد که اورامانات در خط زلزله قرار گرفته است ولی مردم برحسب تجربه‌ای که از قبل داشته‌اند آثار معماری خود را به‌گونه‌ای ساخته‌اند که در برابر زلزله مقاوم باشند.

او در ادامه با بیان این‌که این موارد جایگاه درست این منطقه در حوزه معماری را نشان می‌دهد، بیان کرد: علاوه بر معماری و باغ‌های اورامانات، باید از طبیعت، رودخانه، موسیقی و آداب و رسوم آن هم حفاظت و حمایت شود.

وی با تاکید بر این‌که وظیفه داریم مردم را به تعامل و همکاری دلسوزانه با هم فرابخوانیم، افزود: وظیفه حکومت نیز همین است که در این زمینه فعال باشد. سازمان‌های مردم‌نهاد باید وارد کار شوند؛ یعنی همان‌طور که به ثبت جهانی هورامان کمک کردند در زمینه آموزش نگهداری و حفظ آن هم فعال باشند و این آموزش مستمر و مداوم باشد. می‌توان با مردم ارتباط مستقیم برقرار کرد تا بتوان ثروت‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی را حفظ کرد.

او با تأکید بر دو چندان شدن وظیفه مردم و مسوولان بعد از ثبت جهانی اورامانات بیان کرد: باید در امور مختلف به‌ویژه جاده‌کشی و… مراقبت باشیم تا به این منطقه آسیبی وارد نشود. نسل جدید باید از نسل گذشته یاد بگیرد و ببیند آن‌ها چه کرده‌اند که امروز این منطقه مورد توجه جهان قرار گرفته است.

او اظهار کرد: حفظ مناظر طبیعی، معماری، صنایع دستی و آداب و آیین‌های منحصر به‌فردی مانند «عروسی پیرشالیار» و «پالنگان» و صنایع دستی بسیار مهم، لازم و ضروری است. چون آن‌چه باعث ثبت جهانی اورامانات شده همین ارزش‌های پایدار بوده است.

او با تاکید بر این‌که موسیقی و ادبیات میراث معنوی این منطقه شناخته می‌شوند، ادامه داد: این فرهنگ در طول هزاران سال نگهداری شده است به‌طوری که در این خطه بزرگانی در حوزه موسیقی، ادب و عرفان بوده‌اند که مسائل مهم و کلیدی را آموزش داده‌اند. بنابراین باید این مسائل را به نسل جوان منتقل کنیم تا آن‌ها نیز با عشق و علاقه میراث این منطقه را حفظ کنند.

هورامان

 

مشارکت بالای جامعه محلی در ثبت جهانی اورامانات

پویا طالب‌نیا – مدیر پایگاه منظر فرهنگی هورامان – نیز در سخنانی به دو معیار سوم و پنجم که اورامانات بر اساس آن‌ها در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید، اشاره کرد و گفت:  معیار پنجم ناظر بر تعامل انسان با طبیعت است. برای مثال در این منطقه مردم به‌خوبی مصرف آب را مدیریت می‌کنند که این مسأله بخشی از میراث ملموس و ناملموس را در بردارد. ما در اورامانات پدیده خلق زمین را داریم.

او با اشاره به ایجاد قنات توسط ایرانی‌ها بعد از مطرح شدن کمبود آب در فلات ایران، ادامه داد: در نمونه دوم نیز در اورامان زمین را خلق کردند یعنی از کم‌ترین زمین بیشترین بهره را بردند.

وی افزود: در روستایی در منطقه اورامان جشنی به نام جشن «باران‌خواهی» وجود دارد که ریشه آن به مراسم «میتراییسم» برمی‌گردد. همچنین یکی از منحصربه‌فردترین زندگی‌های کوچ‌نشینی را می‌توان در همین منطقه دید؛ خلاف جاهای دیگر محوریت کوچ‌نشینی در این منطقه «انسان» است چون اهالی هورامان از دیرباز خوش‌نشین بوده‌اند. هورامان نقطه تلاقی مهمی است که می‌تواند فرهنگ‌های مختلف را به‌هم پیوند دهد؛ به‌طوری‌که حتی تعاملات بین فرهنگی ایجاد کرده است.

طالب‌نیا از مظاهر فرهنگی دیگر در این منطقه را صنایع دستی دانست و ادامه داد: صنعت‌کاران در این حوزه به تجملات نمی‌اندیشند و تمام محصولات آن‌ها کاربردی است. یا در نمونه‌ای دیگر خلاف دیگر نقاط خبری از خانه‌های اعیانی نیست، خانه‌ها ساده‌اند چون برای مردم آن منطقه طبیعت ملاک زندگی بوده‌ و هست. هورامان جغرافیایی بزرگ را شامل می‌شود که میان مردمش تعامل سازنده و پایداری وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که در ثبت جهانی این منطقه یکی از ویژگی‌ها مشارکت بالای جامعه محلی بود، اظهار کرد: به‌طور کلی در ثبت‌های جهانی، طرح‌های مشارکتی به‌دلیل دخیل بودن مردم ماندگارترند.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی هورامان با تأکید بر این‌که باید در حوزه آموزش و نگهداری این میراث، ضوابط و دستورالعمل‌های مختلفی را در نظر گرفت، توضیح داد: در حوزه ساخت‌وساز باید با نهادها و سازمان‌های مختلفی مانند بنیاد مسکن، وزارت راه و شهرسازی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همکاری داشته باشیم و در گردشگری نیز باید نظام‌نامه‌ای محکم و سختگیرانه در این حوزه داشته باشیم تا از این منطقه به‌درستی محافظت شود.

ثبت جهانی هورامان

 

هورامان؛ مهم‌ترین میراث تاریخ معنوی ایران  

سیداحمد محیط طباطبایی – رییس ایکوم ایران و رییس باشگاه نوروز – که مجری این وبینار مجازی نیز بود، در سخنانی اظهار کرد: موسیقی، معماری و شرایط جغرافیایی این منطقه (هورامان) به‌گونه‌ای مهم است که مانند یک محل تلاقی باعث ارتباط مردم این سوی زاگرس با مردم آن سوی زاگرس شده است.

او با تاکید بر این‌که هورامان؛ سرزمین خورشید یکی از مهم‌ترین میراث تاریخ معنوی ماست، اضافه کرد: ما می‌توانیم رابطه سازنده انسان و طبیعت را در آن ببینیم.

پرونده «منظر فرهنگی هورامان/ اورامانات» در چهل‌وچهارمین نشست اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (سه‌شنبه پنجم مرداد ۱۴۰۰ برابر با ۲۷ جولای ۲۰۲۱) در شهر فوجو چین بررسی شد و با تصویب اعضای کمیته، به‌عنوان بیست‌وششمین میراث ملموس کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

منبع: ایسنا

مرتبط:

منطقه هورامان نمونه برجسته تعامل انسان و طبیعت

واکنش سریع خارجی‌ها به ثبت جهانی راه‌آهن ایران

یکی از مجریان گردشگری راه‌آهن گفت: ثبت راه‌آهن سراسری ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با واکنش سریع برخی گردشگران و آژانس‌های خارجی مواجه شد؛ پیام‌هایی فرستاده شده که برای سفر در مسیر جهانی‌شده ابراز علاقه کرده‌اند.

راه‌آهن شمال ـ جنوب ایران که بندر ترکمن را در شمال به بندر امام خمینی در جنوب متصل می‌کند، در چهل و چهارمین کمیته میراث جهانی یونسکو ثبت شد. طول مسیر ثبت‌شده حدود ۱۴۰۰ کیلومتر است که همزمان با آن ۸۹ ایستگاه منتخب به دلیل ارزش‌های تاریخی و کارکردی، مستندنگاری و همراه با پل‌های شاخص، تاسیسات و لوکوموتیوهای تاریخی ثبت شده است.

محمد محسنیان ـ پژوهشگر راه ‌آهن، مبتکر و مجری گردشگری راه‌آهن ـ درباره اثر این ثبت در گردشگری، اظهار کرد: معمولا یکی از انگیزه‌ها و عوامل کنجکاوی برای انتخاب مقصدِ سفر، فهرست میراثی است که در یونسکو ثبت شده، وقتی راه‌آهنِ یک کشور آن هم با این گستردگی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده باشد، حتما علاقه و کنجکاوی ایجاد می‌کند.

اما او به مشکلی در سفرهای ریلی اشاره کرد و افزود: حالا که راه‌آهن ایران مقصد عمومی‌تری شده است، اگر گردشگران خارجی و حتی داخلی بخواهند در این مسیر سفر کنند، وضعیت و زیرساختِ نامناسب مسیر و امکانات راه‌آهن را که ببینند، ضدتبلیغ می‌شود.

وی افزود: به نظرم راه‌آهن سراسری، در همین محدوده‌ای که ثبت جهانی شده است، دو مسیر بسیار جذب برای سفر دارد؛ گرمسار تا شیرگاه و درود تا اندیمشک، درحالی‌که همین مسیرها ضعیف‌ترین زیرساخت را دارند که خیلی حیف است. در مسیر ریلی شمال، دست‌کم یک جاده در نزدیکی راه‌آهن وجود دارد و می‌توان از طریق آن زیبایی مسیر ریلی را هم مشاهده کرد، اما در مسیر جنوب همین مقدار امکانات را هم نداریم و این خیلی حیف است که چنین فرصتی را در گردشگری از دست بدهیم.

سال ۹۶ وقتی اولین قطار گردشگری را راه‌اندازی کردیم، هر رام (واحد شمارش) قطار را ۹۰۰ هزار تومان کرایه می‌کردیم، اما راه‌آهن یک‌باره به این نتیجه رسید که چرا به این سفرها یارانه بدهد و قیمت را تا ۱۶ میلیون تومان برای کرایه هر رام افزایش داداو که در یک گفت‌وگوی مجازی حاضر شده بود، درباره مشکل شاخص گردشگری ریلی، اظهار کرد: حدود مسؤولیت‌ها در این حوزه تعریف نشده است. قطار گردشگری یعنی قطاری اختصاصی با امکانات متناسب که با هدف خاصی در مسیر ریلی حرکت می‌کند و در برخی نقاط از راه‌آهن توقف دارد، اما آیا شما چنین امکاناتی را می‌بینید؟

محسنیان درباره صرفه اقتصادی گردشگری ریلی نیز گفت: مصداقی در این‌باره صحبت کنم، سال ۹۶ وقتی اولین قطار گردشگری را راه‌اندازی کردیم هر رام (واحد شمارش) قطار را ۹۰۰ هزار تومان کرایه می‌کردیم، اما راه‌آهن یک‌باره به این نتیجه رسید که چرا به این سفرها یارانه بدهد و قیمت را تا ۱۶ میلیون تومان برای کرایه هر رام افزایش داد تا حالا که به قیمت آن اشاره نمی‌کنم چقدر زیادتر شده است. از طرفی، محدودیت‌های کرونا مزید بر علت شده و نمی‌توان قیمت را سر به سر تعیین کرد. فکر نمی‌کنم دیگر با ۳۵۰ هزار تومان هم بتوان سفر ریلی یک‌روزه برگزار کرد.

او در ادامه بیان کرد: البته که این گرانی در سفرهای زمینی هم اتفاق افتاده است، اما آن سفر با قطار قابل قیاس نیست، چون شما تجربه توقف در نقاطی از راه‌آهن را دارید که با هیچ وسیله و در هیچ شرایط دیگری چنین امکان و فرصتی را پیدا نمی‌کنید. به هر حال هزینه‌های سفر به قدری گران شده که سفر از سبد قشر متوسط جامعه خارج شده است.

محسنیان درباره اولویت راه‌آهن با توجه به ثبت جهانی نیز گفت: اولویت راه‌آهن سفرهای برنامه‌ای است. در ابتدا هم خیلی سخت بود مسؤولان آن را توجیه کنیم که برای قطار گردشگری مقصد هدف نیست، بلکه مسیر اهمیت دارد. از طرفی، بار برای مجموعه راه‌آهن صرفه اقتصادی بیشتری دارد. درست است که اولویت یک را به قطار مسافری می‌دهد، اما در واقع این یک لطف به شمار می‌آید. راه‌آهن ریالی از قطار گردشگری سودی نمی‌برد، ولی به لحاظ ارتقاء برند و وجهه برایش صرفه دارد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

چرا راه‌آهن ایران در یونسکو ثبت شد؟

قیمت بالای بلیت هواپیما و جلسه‌ای که برگزار نمی‌شود!

در شرایطی که بیش از یک ماه از گرانفروشی بلیت هواپیما از سوی ایرلاین‌ها می‌گذرد، بارها و بارها جلسه شورای عالی هواپیمایی کشوری به تعویق افتاده و مشخص نیست چرا تکلیف این افزایش قیمت روشن نمی‌شود؟

به گزارش ایسنا، شرکت‌های هواپیمایی از ابتدای تیر ماه سال جاری بدون داشتن مصوبه‌ای اقدام به افزایش قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی تا حدود ۳۰ درصد کردند و تا کنون توضیحی بابت این افزایش قیمت نیز نداده‌اند. از سوی دیگر با وجود اظهارات و هشدارهای مسئولان وزارت راه‌وشهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری، تا کنون هیچ برخوردی با شرکت‌های هواپیمایی نشده و قیمت بلیت هواپیما به نرخ مصوب سابقش نیز برنگشت.

اتفاق دیگری که رخ داد اینکه از همان هفته‌های نخست این افزایش قیمت، به گفته مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری قرار است به زودی جلسه شورای عالی هواپیمایی کشوری برگزار و تکلیف قیمت بلیت هواپیما روشن شود اما هر روز به روزی دیگر و هر هفته به هفته دیگر موکول شد و تا کنون هیچ کدام از مسئولان دلیل به تعویق افتادن جلسات متعدد هماهنگ شده شورای عالی هواپیمایی کشوری را توضیح نداده‌اند.

آخرین بار قرار بود چهارشنبه هفته گذشته این جلسه برگزار شود اما دوباره به تعویق افتاد. محمد حسن ذیبخش – سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری – در این باره به ایسنا گفته بود: روز چهارشنبه (ششم مرداد ماه) جلسه شواری عالی هواپیمایی کشوری با حضور وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی برگزار و درباره قیمت بلیت هواپیما تعیین تکلیف خواهد شد.

وی افزود: در جلسه امروز مقرر شده تا آنالیز قیمت از سوی ایرلاین‌های داخلی ارائه شود و در این جلسه مورد بررسی قرار گیرد. سپس هزینه‌های مورد ادعای شرکت‌های هواپیمایی و درخواست‌های آن‌ها ارزیابی شود و آن‌ها بتوانند از دلایل افزایش قیمتی که داده‌اند، دفاع کنند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره تعیین تکلیف ایرلاین‌هایی که قیمت بلیت هواپیما را بدون داشتن مجوز افزایش دادند، تصریح کرد: با آن‌هایی که نرخ بلیت هواپیما را بالا بردند قطعا برخورد خواهد شد و ایرلاین‌ها همچنین باید مابه‌التفاوت این قیمت‌ها را با نرخ مصوب سال گذشته، به مردم بازگردانند.

این اظهارات در حالی مطرح شده که مجدادا این جلسه لغو شد اما تاکنون کسی در این باره توضیحی نداده که چرا دوباره به تعویق افتاد و مردم منتظرند تا ببینند جلسه شورای عالی هواپیمایی کی برگزار خواهد شد و آیا سناریوی تکراری سال گذشته که باعث افزایش قیمت بلیت هواپیما در آبان ماه سال ۱۳۹۹ شد،  تکرار می‌شود یا آنکه با این رفتار ایرلاین‌ها برخورد قانونی شده و قیمت‌های افزایش یافته به نرخ سابق باز خواهد گشت؟

منبع: ایسنا

مرتبط:

تعیین تکلیف قیمت بلیت هواپیما در هفته جاری

سوزن‌دوزی بانوان سنگسری یادگاری از گذشتگان

پیشینه حضور ایل سنگسری در ایران، با توجه به زبان، آداب و رسوم، آیین گله‌داری، تقویم و سایر موارد موجود به نخستین سال‌های حکومت اشکانیان در ایران (۲۴۷ پیش از میلاد) می‌رسد و قطعاً پیش‌تر از آن، مردم سنگسر که از بازماندگان اقوام داهه در منطقه داهستان در شرق دریای خزر بودند، با توجه به باورهای مذهبی خویش به استفاده از این نقش‌مایه‌ها بر روی ابزارها، آرایه‌ها و پوشاک خود دست می‌زدند.

سوزن‌دوزی سنگسری کاری آسان و جالب است که برای تزئین لباس و همچنین تزیین لوازم منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در گذشته بر روی لباس، روپشتی، روبالشی بیشتر مورد استفاده بوده است و اما امروزه علاوه بر مصارف قبلی به‌صورت تابلو، رومیزی، تزیین کیف و کفش و تل سَر نیز کاربرد دارد.

سوزن‌دوزی سنگسری انواع مختلفی دارد که برخی از آن‌ها که بیشتر در هنر بانوان سنگسری به چشم می‌خورد شامل شماره‌دوزی یا ساخته، شبکه‌دوزی یا چشمه‌دوزی، قیطون‌دوزی یا وئچیندن، شیرازه‌دوزی، خیام‌دوزی و گلدوزی با دست است.

هنر شماره‌دوزی «ساخته» 

از انواع سوزن‌دوزی‌ها که در ایل عشایر سنگسر مرسوم بوده و هست، هنر شماره‌دوزی است که دارای پیشینه‌ای بسیار کهن در ایل سنگسر بوده و امروزه نیز سرپنجه‌های هنر آفرین زنان و دختران ایل به خلق آثاری بی‌بدیل از آن دست می‌زنند. به این کار و هنر در زبان سنگسری «ساختة ژئنی» و به هنرمندش «ساختة ژئن» می‌گویند.

پارچه‌های مورد استفاده در شماره‌دوزی سنگسری، بیشتر از پارچه‌های کتان و یا پارچه‌های ابریشمین (به زبان محلی: کَژ) است.

کاربرد هنر شماره‌دوزی بر روی لباس زنان ایل سنگسر

مَکِنه (Makene) یا شال بلند ابریشمی (کَژین) به طول تقریبی سه متر که سطح آن را به‌طور کامل شماره‌دوزی می‌کنند.

کَژین شِوی (Kajin Shevi) یا پیراهن، لباس نسبتاً بلند ابریشمی که عموماً به رنگ قرمز است و تنها ویژگی بارز آن هنر شماره‌دوزی قابل توجهی است که در قسمت پایینی دامن و لبه‌های آستین چشم‌نوازی می‌کند. در بیشتر نمونه‌های به‌جا مانده عرض قسمت شماره‌دوزی در حدود ۲۵سانتیمتر در نظر گرفته شده است.

هنر شبکه‌دوزی یا چشمه‌دوزی

روی پارچه مخصوص تار و پود را کشیده و با دوخته‌های دندان‌موشی (جادکمه) روی نخ‌های کشیده شده می‌دوزند و برای پٌر شدن جاهای خالی که تقریباً مرکز گل‌ها قرار می‌گیرند با دوخت‌های تزیینی پر می‌کنند.

دوخت ضربدری، حالت برگ و زیگزاک نیز برای حاشیه به کار می‌رود.

هنر قیطان‌دوزی یا «وئچیندن» 

قیطان با گره‌های تزیینی به لبه پیراهن و چادر و روسری و… وصل می‌شود. که به این هنر در زبان محلی وِئچیندن می‌گویند.

هنر شیرازه‌دوزی

زمانی که دو تکه پارچه جاجیم، قالی (مثل کیف) را می‌خواهند به هم وصل کنند لبه کار را با رنگ‌های مختلف شیرازه‌دوزی می‌کنند.

هنر خیام‌دوزی

با دستگاه مخصوصی که سوزن دارد کار نخ‌کشی سوزن انجام می‌شود و نیز پارچه روی کارگاه محکم می‌بندند و کار را شروع می‌کنند. از هنر خیام‌دوزی برای تزیینات روی پشتی، حوله و… استفاده می‌کنند.

هنر گلدوزی با دست

گلدوزی نوعی از سوزن‌دوزی‌های شهرستان مهدی‌شهر است که از گذشته بین بانوان این خطه رواج داشته است.
نقوش گلدوزی الهام‌گرفته از طبیعت است که شامل گل‌ها، بوته‌ها و حتی حیواناتی است که در محیط اطراف دیده می‌شود.

مراحل اجرای کار

در شماره‌دوزی با شمارش رشته نخ‌های تار و پود به تعداد مساوی مربع‌های کوچکی انتخاب شده و چهار گوشه این مربع به هم وصل می‌شود. طوری که حاصل کار ضربدر متقارن و کوچکی را ایجاد کند.

در شماره‌دوزی بر روی پارچه ابریشمین (کژین) که تقریباً درشت‌بافت است و نیز پارچه‌های کتانی درشت‌بافت، از نخ گلدوزی شش لا استفاده شده و در مواردی که از پارچه‌های ظریف‌تر استفاده شود از نخ گلدوزی دو یا سه لا بهره می‌گیرند.

نقش‌های مربوط به رشته سوزن‌دوزی

بسیاری از نقش‌های به کار رفته در هنر سوزن‌دوزی ایل سنگسر بر گرفته از باورهای مذهبی پیشینیان است که ابتدا به‌صورت هدفمند مورد استفاده قرار می‌گرفته است و امروزه به‌عنوان طرحی سنتی بر روی پارچه‌های ساده و تک‌رنگ نقش می‌بندد.

نقش‌مایه‌های مربوط به آیین مهر

عمده‌ترین طرح‌های سوزن‌دوزی شده در آثار ایل سنگسر ریشه در نقش‌مایه‌های آیین مهر دارد. این نقش‌مایه‌ها در طول دوران نسبتاً طولانی تاریخی ایل سنگسر با طرح‌های سنتی، بومی و عشایری ترکیب شده و سبب شده است تا امروزه شاهد تنوع طرح از یک موضوع باشیم.

برای نمونه طرح چلیپاگونه در اندازه‌ها و حالت‌های مختلف به‌صورت تک و یا ترکیبی از چند چهرمان (تیپ) و طرح، در هنر سوزن‌دوزی ایل سنگسر مورد استفاده قرار گرفته است.

نمونه‌هایی از این دست در طراحی نقش «پلاس» یا گلیم، بافت برخی از انواع پارچه و… به وفور یافت می‌شود.

نقش جام با شکل‌های مختلف و متعدد بر روی آثار سوزن‌دوزی ایل سنگسر مورد استفاده قرار گرفته است. در هنر سوزن‌دوزی عشایر ایل سنگسر اگرچه حاشیه‌های متعددی قابل رؤیت است ولی حاشیه‌های «دوسکومی» که شکل تغییر یافته جام بوده را به‌وفور می‌توان یافت.

چلیپا

چلیپا نقش رازآمیزی که دارای چهار بازو بوده و در متون آرامی و عربی به‌صورت صلیبا و صلیب ثبت شده است. در بیشتر نقوش با انتهای خمیده بازوان ترسیم شده است که به این نقش تغییر یافته چلیپای شکسته می‌گویند.

این نقش در تعابیر و تفسیر مختلف به‌عنوان نماد آفتاب، نماد صلح و برابری همه مردم، نشانه چهارسوی جهان و… خوانده شده است.

نماد باروری

نقش‌های سه‌گوشه در آثار بافته، سوزن‌دوزی، طراحی و… معرف نشانه‌های مادینگی است. این دسته از نقوش در جامعه مادر سالار با تنوع و تعداد بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

نماد ایزد بهرام

از جمله نمادهای ایزد بهرام در آیین زردشت که در دوره ساسانیان بسیار شکوفا و مورد توجه بود، نقش بال شاهین بود که به‌عنوان «فره» در آثار متعدد این دوران چشم‌نوازی می‌کند.

نقش خُوره یا فَره کیانی در سکه‌های ساسانی به‌صورت حلقه بالدار (به شکل تاج بالدار) بر سر بهرام دوم، هرمز دوم، بهرام چهارم و پیروز دیده می‌شود.

در هنر سوزن‌دوزی ایل سنگسر طرح بال شاهین به‌صورت بومی‌شده در اکثر آثار به‌ویژه بر روی روبالشی و رو لباسی خودنمایی می‌کند.

از جمله گیاهانی که نقش آن بر روی آثار سوزن‌دوزی ایل سنگسر به چشم می‌خورد میوه انار است. این طرح بر روی لباس و پوشاک زرتشتیان ایران در سالیان گذشته و حال قابل پیگیری است.

نقش و طرح درخت سرو نیز بر حاشیه بسیاری از آثار سوزن‌دوزی ایل سنگسر به چشم می‌خورد. درخت سرو در آیین‌های باستانی ایران بسیار مورد توجه بوده و در ادبیات و شعر فارسی به آزادگی و بالندگی شهره است.

نقش گل هشت پر و یا ستاره هشت پر نیز به تکرار بر روی بسیاری از آثار سوزن‌دوزی ایل سنگسر دیده می‌شود.

ابزار و اشیای  وابسته

پارچه‌های مرغوب، نخ‌های رنگی مناسب، سوزن‌های شماره‌دوزی، انگشتانه و طرح یا الگوی متناسب.

* گزارش از احسان ورامینی، کارشناس روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان

مرتبط:

جوانمرد قصاب در حمام پهنه سمنان

موزه عمارت باغ امیر سمنان جایی برای خاطره‌بازی سمنانی‌ها

ایران به «حج عمره» بازمی‌گردد؟

با تصمیم تازه عربستان برای ازسرگیری حج عمره، ایران امیدوار است در مذاکره با این کشور درباره اعزام دوباره زائران ایرانی به عمره پس از حدود پنج سال غیبت، به توافق نهایی برسد.

به گزارش ایسنا، اکبر رضایی ـ معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت ـ در شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج خبر داد که با پایان مراسم حج، اینک عربستان دستورالعمل برگزاری عمره و مجوز ورود عمره‌گزاران را صادر کرده است.

مراسم دینی عمره عملی مستحبی و اختیاری است که در هر زمان اجرا می‌شود. عربستان با همه‌گیری کرونا این مراسم را متوقف کرد. در سال گذشته نیز فقط به تعدادی از شهروندان و اتباع خارجی مقیم در این کشور اجازه حضور در مسجدالحرام برای مراسم عمره را داد. اکنون با پایان حج که برای دومین‌بار به صورت محدود با حضور ۶۰ هزار نفر از ساکنان این کشور برگزار شد، عربستان اعلام کرده مجوز حضور به عمره‌گزاران برای شرکت در مراسم عمره را صادر می‌کند. هرچند این کشور درباره حج امسال هم چنین تصمیمی داشت، اما در آخرین لحظات آن را به اتباع داخل این کشور محدود کرد.

به هر حال، علی‌رضا رشیدیان ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ ابراز امیدواری کرده که با احیای روابط بین دو کشور زمینه اعزام عمره‌گزاران ایرانی نیز به سرزمین وحی فراهم شود.

ایران بعد از عمره سال ۱۳۹۴ به دنبال بی‌احترامی و تعرض دو مامور فرودگاه جده به دو نوجوان ایرانی، شرکت در مراسم «عمره» را تعلیق کرد.

شرط ایران برای بازگشت به عمره، تامین امنیت، حفظ عزت و کرامت زائران ایرانی، اجرای اشد مجازات برای آن دو مامور فرودگاه و راه‌اندازی دوباره کنسولگری ایران در عربستان بود. روابط دیپلماتیک دو کشور از سال ۱۳۹۵ پس از تعرض به سفارت عربستان در تهران، به طور کامل قطع شده است.

مقام‌های حج ایران در سال ۹۷ اعلام کردند که حکم قانونی آن دو مامور فرودگاه از سوی عربستان اجرا شده، اما نبود ضمانت‌های سیاسی و امنیتی، بزرگ‌ترین مانع برقراری دوباره عمره برای ایرانی‌ها است.

در سال ۹۸ در جریان مذاکرات حج، سازمان حج و زیارت ایران خبر داد که وزیر حج عربستان از برقراری دوباره عمره برای زائران ایرانی استقبال کرده و قول داده موضوع راه‌اندازی نمایندگی ایران در سفارت سوئیس (حافظ منافع ایران در عربستان) را شخصا پیگیری کند. پس از آن با همه‌گیری کرونا، مذاکرات دو کشور در ارتباط با عمره متوقف شد. اما بنا بر آن‌چه مقامات حج و بعثه ایران گفته‌اند، در جریان مذاکرات اخیر ایران و عربستان درباره حج و عمره گفت‌وگوهایی بین دو کشور شکل گرفته و کشور میزبان پیام مثبتی برای حضور زائران ایرانی در عمره داده است.

آمارهای سازمان حج و زیارت نشان می‌دهد نزدیک به پنج میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در نوبت عمره هستند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

عربستان حج عمره زائران خارجی را تعلیق کرد

ممنوعیت خروج شهروندان واکسینه‌نشده از کویت

دولت کویت اعلام کرد فقط شهروندانی که در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند می‌توانند به خارج از کشور سفر کنند.

 به نقل از نشنال، دولت کویت در روز سه‌شنبه اعلام کرد از یکم اوت سفر به خارج از کشور فقط برای آن گروه از شهروندانی که در برابر ویروس کرونا واکسینه‌ شده‌اند مجاز خواهد بود.

در بیانیه دولت نوشته شده است این مقررات جدید کودکان زیر ۱۶ سال، کسانی که بر اساس گواهی صادرشده از سوی وزارت بهداشت نمی‌توانند واکسن کرونا را دریافت کنند و زنان باردار را شامل نمی‌شود.

روز سه‌شنبه همچنین اعلام شد تمام کسانی که به کویت سفر می‌کنند باید نتیجه منفی آزمایش کرونا را پیش از سفر با هواپیما تهیه کنند و هیچ نشانه‌ای از ابتلا نیز نداشته باشند.

تمام کسانی که وارد کویت می‌شوند باید به مدت هفت روز در خانه قرنطینه شوند مگر این‌که نتیجه آزمایش کرونای آن‌ها پیش از ورود به کویت منفی باشد.

دولت کویت روز دوشنبه برخی از مقررات مربوط به ویروس کرونا را کاهش داد و فعالیت‌ها را به جز گردهمایی‌هایی همچون کنفرانس‌ها، جشن عروسی و رویدادهای اجتماعی از سر گرفت.

کویت همچنین از شروع مجدد پروازهای مستقیم به مالدیو و مراکش از یکم اوت خبر داد.

این کشور در ششم جولای بیشترین آمار مبتلایان جدید کرونا را با ۱,۹۹۳ مورد به ثبت رساند، اما در هفته‌های اخیر شمار مبتلایان روند کاهشی داشته است.

روز سه‌شنبه وزارت بهداست این کشور شمار مبتلایان جدید را ۹۳۳ مورد و مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا را پنج مورد اعلام کرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

کویت ، منزلگاه برج‌های نمادین

آشنایی با کشور کویت

ردپای قاجار در بندرانزلی

در آخرین یافته‌های گمانه‌زنی برای لایه‌نگاری در بافت تاریخی بندرانزلی نشانه‌هایی از آثار معماری اواخر قاجار شناسایی شد. این نخستین مطالعات میدانی باستان‌شناسی در این شهرستان است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، محمدرضا باقریان ـ سرپرست هیأت باستان‌شناسی مستقر در این منطقه، بندرانزلی را مهم‌ترین بندر شمال کشور دانست و گفت: مطالعه تاریخ شهرستان بندرانزلی در استان گیلان روشن می‌کند که این بندر در قرون جدید بویژه در دوره قاجار دروازه ورود به اروپا بوده است.

او افزود: بر پایه پژوهش‌های انجام‌شده، قدیمی‌ترین آثار و بناهای موجود در این شهرستان چندصد سال پیشینه دارند. پیش از آغاز گمانه‌زنی به نظر می‌رسید یافته‌هایی از حدود ۳۰۰ سال پیش در مطالعات میدانی در بافت مرکزی شهر به‌دست آید.

این باستان‌شناس اضافه کرد: به‌عبارتی امکان سکونت و استقرار در این شهر به‌دلیل وجود دریای کاسپین در شمال، تالاب در جنوب و آبگرفتگی‌های بسیار عملا تا حدود ۳۰۰ سال پیش وجود نداشته است.

او با اشاره به این که برنامه گمانه‌زنی به منظور لایه‌نگاری در بافت تاریخی بندرانزلی، نخستین مطالعات میدانی باستان‌شناسی در این شهرستان است، اظهار کرد: مطالعاتی در خصوص پیشینه پژوهشیِ تاریخ و تاریخ معماری شهر بندرانزلی صورت گرفته، اما هیچ‌گونه مطالعات باستان‌شناسی در این شهر انجام نشده است.

باقریان با بیان این‌که از نخستین ساکنان شهر بندرانزلی و شکل‌دهندگان آن اطلاعات اندک و جسته و گریخته‌ای در دست است، ضرورت و اهمیت انجام این طرح را دستیابی به داده‌ها و اطلاعات دسته‌بندی و کلاسه‌شده‌ای دانست که برای هویت شهر، اهالی آن و پژوهشگران سودمند خواهد بود.

blank

 

سرپرست هیأت‌ باستان‌شناسی بندرانزلی افزود: داده‌های فرهنگی و سفالینه‌های احتمالی حاصل از این کار میدانی می‌تواند به تدوین تاریخی معتبر از شهر بندرانزلی منجر شود.

او ادامه داد: هیأت کاوش در تلاش است به پاسخ پرسش‌هایی همچون این‌که هسته‌های اولیه و کهن‌ترین دوره استقرار ساکنان شهر کجا و چگونه بوده، داده‌های فرهنگی از جمله سفال در دوره‌های گوناگون فرهنگی چگونه است، لایه‌ها و طبقات استقراری از قدیم به جدید و با ترتیب چگونه است و یافته‌های حاصل از کار میدانی با چه نقاطی از گیلان، ایران و احتمالا اروپای‌شرقی قابل مقایسه است، دست یابد.

این باستان‌شناس در تشریح فرضیه این پروژه، گفت: با توجه به مطلعات انجام‌شده از حدود ۳۰۰ سال پیش هسته‌های نخستین استقرار در بافت مرکزی کنونی شهر بندرانزلی شکل گرفته و در اواسط دوره قاجار به‌دلیل ارتباطات ویژه بندرانزلی با اروپا و از آن‌جایی که این شهر دروازه ورود به اروپا به شمار می‌آمد، انزلی رو به گسترش نهاده و بناهایی همچون مسجد آخر (قائمیه) و مناره ساعت به عنوان برج فانوس دریایی ساخته شد.

باقریان افزود: در اواخر دوره قاجار و بویژه اوایل دوره پهلوی شهر گسترش بیشتری یافته و بناهایی چون ساختمان قندچیان، ساختمان داود زاده، ساختمان زمانی (دادگستری) و پل‌های انزلی و غازیان ساخته شدند.

این باستان‌شناس گفت: اطلاعات چندانی از ویژگی‌های استقراری شهر در پیش از زمان‌های یادشده در دست نیست و فرضیه پژوهشگر بر این است که گپ‌ها و ابهامات و بویژه درهم‌آمیختگی اطلاعات تاریخی با انجام کار میدانی برطرف شود و اطلاعات پایه‌ای به‌دست آید که از این پس مبنای گاه‌نگاری و اطلاعات باستانی و تاریخی بندرانزلی باشد.

او با بیان این‌که بر پایه آخرین یافته‌ها در این مطالعات میدانی، نشانه‌هایی از آثار معماری اواخر قاجار و مهمتر از آن داده‌های فرهنگی همچون قطعات شکسته سفال که در بررسی آغازین احتمالا مربوط به دوره صفوی باشد شناسایی شد، گفت: اظهار نظر قطعی موکول به پایان برنامه میدانی بویژه مطالعات تکمیلی خواهد بود، اما هیأت باستان‌شناسی امیدوار است که آثاری فراتر از دوره قاجار در این برنامه میدانی به‌دست آید.

blank

 

پیمان تنگ‌بریس ـ سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بندر انزلی ـ نیز با اشاره به برنامه گمانه‌زنی به منظور لایه‌نگاری بافت تاریخی شهر انزلی، گفت: براساس ماده ١١ قانون حفظ آثار ملی و در اجرای بند ٣ ماده ٣ قانون اساسنامه میراث فرهنگی کشور مصوب سال ۱۳۶۷ به همت پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری، اقدامی ارزشمند و بی‌نظیر در شهر انزلی درحال انجام است که اثرات و نتایج حاصل از آن موجب حفظ هویت تاریخی و دستیابی بیشتر محققان و علاقه‌مندان به داده‌های نوین پژوهش‌های باستان‌شناسی حوزه خزر خواهد شد.

او افزود: شهر انزلی با قدمت تاریخی کهن و منحصر به‌فرد به‌عنوان دروازه تمدن که همواره مورد توجه سفرنامه‌نویسان مشهور دنیا و تاریخ‌نگاران معتبر بوده قابلیت توجه بیشتر پژوهشگران عرصه میراث‌فرهنگی و جامعه‌شناسی را دارد.

اطلاعات متناقض در ارتباط با قدمت بندر انزلی وجود دارد. از این بندر در برخی سفرنامه‌های اروپایی که در عصر صفوی به ایران سفر کرده‌اند، نام برده شده است. در سفرنامه‌های دیگر و اسناد تاریخی متعلق به قرن ۱۵ و ۱۷ میلادی به نام انزلی به تنهایی اشاره شده و یا نام مرداب انزلی آورده شده است. برخی هم قدمت این منطقه را تا ۶۰۰ سال تخمین زده‌اند. از سویی، عمر برخی بناهای تاریخی بازمانده در این شهر تا ۱۵۰ سال نسبت داده شده است. اکنون باستان‌شناسان امیدوارند با آغاز گمانه‌زنی‌ها به یافته‌های مستندتر و دقیق‌تری دست یابند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

انزلی ،در استان گیلان دروازه ایران و اروپا

هدف از برگزاری بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ در توکیو چیست؟

المپیک توکیو و بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ بخشی از برنامه بلندمدت بهبود گردشگری کشور ژاپن است.

کیرستن هولمز از دانشگاه کرتین استرالیا اظهار کرد: ژاپن نه تنها علاقه دارد خود را به‌عنوان میزبانی موفق برای رویدادهای بین‌المللی معرفی کند بلکه می‌خواهد مقصدی برای آغاز گردشگری جهانی باشد. کشور ژاپن امیدوار است که بازی‌های المپیک بتواند مزایای طولانی‌مدت برای صنعت گردشگری فراهم کند.

با اوج‌گرفتن بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۰ در توکیو، تاثیر بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ بر گردشگری ژاپن همچنان برای مردم محلی و مقامات دولتی به‌عنوان موضوعی مهم خواهد بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، اوایل ماه جاری تامایو ماروکاوا، وزیر المپیک ژاپن عنوان کرد که هیچ تماشاگری اجازه حضور در بازی‌های المپیک توکیو ۲۰۲۰ را نخواهد داشت و این قانون ضررهای بسیاری برای جاذبه‌های گردشگری و مشاغل محلی بوجود خواهد آورد.

اقتصاد ژاپن در سال ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری ۴.۸ درصد کاهش یافت و این افت بزرگ تنها با هزینه ۱۵.۴ میلیارد دلار برای برگزاری بازی‌های تابستانی مرتبط است. پیش از شیوع ویروس کرونا، توکیو انتظار داشت پذیرای بیش از ۴۰ میلیون بازدیدکننده خارجی برای المپیک ۲۰۲۰ باشد.

به گزارش بی‌بی‌سی، بازی‌های توکیو فقط مرحله اول یک طرح بزرگ ترمیم اقتصادی است و هدف مقامات گردشگری در ژاپن ۶۰ میلیون بازدیدکننده سالانه تا سال ۲۰۳۰ است و عدم اطمینان درباره شیوع مداوم بر این برنامه‌ها تاثیر خواهد گذاشت.

کشور ژاپن حباب ایمنی ویروس کرونا را برای هزاران خبرنگار که بازی‌های تابستانی را پوشش می‌دهند ایجاد کرده‌است. خبرنگاران متعهد شدند که هرگز از گروه دور نشوند، با ساکنان گفت‌وگو نکنند و تمام دستورالعمل‌ها را اجرا و اگر قوانین را نقض کنند، از کشور اخراج می‌شوند.

به گزارش گاردین، وزارت گردشگری ژاپن امیدوار است وقتی اعتماد مخاطبان برگردد و سفرهای غیرضروری بین‌المللی بار دیگر بی‌خطر تلقی شود، راهبردهای توسعه گردشگری بیش از بازی‌های المپیک به بازگشت مردم به این منطقه کمک خواهد کرد. مزایای توسعه گردشگری مربوط به بازی‌های تابستانی در کوتاه‌مدت و بلندمدت غیرقابل انکار است اما عدم اطمینان در مورد شیوع بیماری کووید- ۱۹  برای دولت ملی وضعیت بی‌سابقه‌ای ایجاد کرده است.

منبع: ایسنا