موزه ملی ایران-موزه‌های تهران

مقررات بازدید از «موزه ملی» به‌روز شد

موزه ملی ایران در بازگشایی جدید، پروتکل ویژه بازدید در بحران کرونا را به‌روزرسانی کرد.

درحال حاضر موزه‌های ایران ‌باستان، باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی در موزه ملی باز شده‌اند. بازدیدها در فاصله ۸:۳۰ تا ساعت ۱۷ در پنج نوبت امکان‌پذیر است. در هر نوبت، موزه ۱۰ دقیقه تنفس می‌گیرد و بازدیدکننده‌ای نخواهد داشت.

موزه ملی که در خردادماه و دور قبلی بازگشایی، این مقررات را نیز به اجرا گذاشته بود، از بازدیدکنندگان درخواست کرده «این‌بار با مسؤولیت اجتماعی بیشتری به موزه بروند و در پاسداری از میراث فرهنگی و جلوگیری از گسترش این بیماری همگام باشند.» با این وجود، در دوره قبل بسیاری از موزه‌داران و راهنمایان موزه نسبت به رعایت نشدن شیوه‌نامه‌های کرونا از سوی بازدیدکنندگان معترض بودند. از سویی، در برخی موزه‌ها به دلیل اجرا نشدن پروتکل‌های مناسب محیط موزه، بسیاری از بازدیدکنندگان نسبت به بی‌تفاوتی مسؤولان موزه‌ها و نبود نظارت و کنترل در این امکان ناراضی بودند.

مقررات به‌روزرسانی‌شده موزه ملی برای بازدید در بحران کرونا به این ترتیب اعلام شده است:

بلیت‌ها دارای نوبت مشخص‌شده هستند و ترتیب نوبت بازدید (سانس) باید رعایت شود. در زمان شیوع کرونا تعیین وقت قبلی بلیت رایگان برای آن دسته از بازدیدکنندگانی که از کارت­‌های دارای امتیاز بازدید رایگان استفاده می­‌کنند نیز ضروری است. ارائه کارت و مدرک معتبر برای بهره‌مندی از این امتیاز به بخش کنترل بلیت ضروری است.

بازدیدها به صورت نوبتی است و بازدیدکننده صرفا در زمان مشخص‌شده اجازه بازدید دارد. بنابراین توصیه می‌شود با درنظر گرفتن دوری مسافت، شرایط جوی، ترافیک و یا هر عامل دیگری وقت بازدید خود را بر اساس زمان اعلام‌شده تعیین و بلیت تهیه کنید. هرگونه تاخیر یا تعجیل پذیرفته نیست.

در صورت تهیه بلیت از واحد فروش بلیت موزه، از ماسک و دستکش استفاده کنید. در هنگام ورود و درصورت ازدحام، فاصله ایمن خود را از نفرات جلویی حفظ کنید. تهیه بلیت با وجه نقد امکان‌پذیر نخواهد بود.

برای پیشگیری از انتقال بیماری‌­های حاد تنفسی مانند (کرونا و آنفلوآنزا) سنجش درجه حرارت بدون تماس با کمک دستگاه تب­‌سنج از تمام بازدیدکنندگان، مراجعان و کارکنان در ورودی موزه ملی ایران صورت می‌­گیرد. بنابراین امکان ورود فرد با ثبت درجه حرارت بدن بالاتر از ۳۷/۵ درجه سانتی‌گراد و یا علائم مشکوک و غیرطبیعی مانند سرفه یا تنگی نفس به هیچ یک از فضاهای موزه وجود نخواهد داشت.

بخش امانات موزه در شرایط حاضر دارای محدودیت است. در صورت امکان از به همراه آوردن وسایل اضافه خودداری کنید.

بازدیدکنندگان موظف‌اند در ورودی و درحضور مسؤول کنترل موزه نسبت به تعویض ماسک و دستکش خود اقدام و از ماسک و دستکش نو کنند.

برای ورود به موزه، تمام بازدیدکنندگان موظف شده‌اند روکش کفش را در ورودی موزه بپوشند تا از ورود آلودگی‌های سطح خیابان به موزه جلوگیری شود.

پس از پایان بازدید و خروج از موزه انداختن روکش پلاستیکی کفش در سطل مخصوص الزامی است و در صورت تمایل دستکش و ماسک یک‌بار مصرف را هم در سطل مخصوص بیندازید.

حمل و استفاده از هرگونه مواد ضدعفونی‌کننده در موزه به منظور جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به آثار موزه ممنوع است.

رعایت نکردن مقررات این پروتکل از سوی بازدیدکننده به معنی انصراف او از بازدید موزه است.

مسیر بازدید برحسب فاصله اجتماعی و ضرورت­‌های مراقبت از آثار طراحی و اجرا شده است.

در طول مسیر بازدید علائم راهنمایی نصب شده است. به آن‌ها دقت کرده و نسبت به رعایت آن‌ها اقدام کنید.

مسیر بازدید یک‌­طرفه است و حرکت از یک نقطه آغاز می‌شود و در خروجی‌­ها پایان می‌­یابد، بنابراین هرگونه بازگشت در مسیر با هر توجیهی امکان‌­پذیر نخواهد بود.

فاصله اجتماعی دو متری از سایر افراد را رعایت کنید.

فاصله ۵۰ سانتی‌متری از ویترین‌­ها، پایه‌های نگهدارنده و موانع را رعایت کنید. یادآوری می­‌شود در شرایط حاضر با توجه به ضرورت رعایت فاصله اجتماعی و سلامت آثار، دسترسی به همه آثار یا اطلاعات آن‌ها در حین بازدید میسر نیست.

هیچ‌یک از آثار، ویترین ‌ها، پایه­‌های نگهدارنده، موانع و… را لمس نکنید.

چنان‌چه بازدیدکنندگان فاصله اجتماعی مناسب را رعایت نکنند، موزه موظف به تذکر خواهد بود. در صورت رعایت نکردن، امکان ادامه بازدید برای ایشان میسر نخواهد بود.

موزه در این روزها از پذیرش گروه‌های بیشتر از شش نفر معذور است. رزرو و ثبت نام گروه‌های بزرگ‌تر تا اطلاع ثانوی پذیرفته نخواهد شد.

بازدید به صورت انفرادی، خانوادگی و گروه‌های کمتر از شش نفر تعریف شده است و موزه در بحران کرونا تا اطلاع ثانوی از پذیرش کودکان زیر شش سال معذور است.

با توجه به لزوم کاهش ارتباطات رودررو در جریان بیماری کووید – ۱۹، راهنمایان موزه شما را در تمام طول مسیر بازدید همراهی نخواهند کرد و صرفا به پرسش‌های موردی پاسخگو خواهند بود.

برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا بروشور در دسترس قرار نمی‌­گیرد.

کافه، رستوران در موزه تا اطلاع بعدی بسته است.

فروشگاه موزه باز است و در این مکان تا اطلاع ثانوی کالاها را لمس نکنید و برای خرید از پول نقد استفاده نکنید. ماسک و دستکش برا ی خرید در فروشگاه موجود است.

پس از استفاده از سرویس‌های بهداشتی دست‌های خود را طبق پروتکل‌های اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت به خوبی شست‌وشو داده و خشک کنید.

برای اقامه نماز در نمازخانه موزه به همراه داشتن مهر و سجاده شخصی الزامی است. پس از اقامه نماز دست‌­ها را شسته یا ضدعفونی کنید. همچنین تاحد ممکن رعایت فاصله یک‌متری بین نمازگزاران در نمازهای فرادا توصیه می‌شود. پس از نماز از استراحت در نمازخانه خودداری کنید.

قبل از ورود به موزه، دستورالعمل­‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ستاد ملی مبارزه با  کرونا و سازمان  بهداشت جهانی را مطالعه کنید.

بازدیدکنندگانی که برای پژوهش به موزه مراجعه می‌کنند لازم است تمام پروتکل‌های لازم را رعایت کنند.

بلیت این موزه را به دو صورت حضوری و مجازی از طریق وب‌سایت http://irannationalmuseum.ir می‌توان تهیه کرد. بهای بلیت مجموعه موزه ملی ایران برای ایران ۱۰ هزار تومان و برای اتباع خارجی ۱۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

بازدید از موزه زمان _دنیای ساعت های قدیمی

در «موزه لوور» چه خبر است؟

دو برگ از قرآن موزه ملی ایران در لندن است؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *