فرش دستبافت هریس، آیینه تمام‌نمای اصالت و هنر ایرانی

فرش هریس از جمله معروف‌ترین و محبوب‌ترین فرش‌های دستباف ایرانی است که با ویژگی‌های منحصربه‌فرد شهرت جهانی یافته است. محبوبیت این فرش به‌قدری است که بسیاری از کاخ‌های کشورهای اروپایی و آمریکایی مزین به این فرش هستند. در نتیجه می‌توان به جرات گفت که فرش هریس طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد.

دوام

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فرش هریس دوام بالای آن است. معمولاً عمر این فرش، در صورت استفاده صحیح، بیش از دهه‌ها است. برخی محققین بر این باورند که وجود معادن مس در اطراف منطقه هریس می‌تواند دلیلی برای دوام آن‌ها باشد. این معادن میزان مس موجود در رودخانه‌های منطقه را افزایش می‌دهند و نوشیدن این آب توسط گوسفندان، کیفیت پشم آن‌ها و در نتیجه دوام این فرش را بالا می‌برد.

ابعاد

فرش‌های هریس معمولاً ابعاد مشخصی هم دارند. عمدتاً این فرش‌ها در ابعاد ۶، ۱۲ و ۲۰ متری تولید می‌شوند. البته این‌ها تنها ابعاد این فرش‌ها نیستند و قالی‌هایی در ابعاد بزرگ‌تر و کوچک‌تر و همچنین کناره در سایزهای گوناگون نیز می‌توان در فرش‌های این منطقه یافت.

رنگ فرش هریس

در مورد رنگ فرش‌های هریس باید گفت که غالبا دارای رنگ‌های تیره و با کنتراست بالا هستند. رنگ‌هایی که معمولاً در این فرش‌ها به کار می‌روند قرمز تیره (لاکی)، سرمه‌ای، قهوه‌ای و بعضاً بژ است. رنگ آبی نیز به عنوان رنگ متضاد و به صورت خطوطی در میان رنگ‌های دیگر استفاده می‌شود. البته در نمونه‌های جدیدتر از ترکیب رنگ‌های دیگری نیز استفاده می‌شود.

طرح فرش‌ها

خطوط منحنی در این قالی‌ها بسیار کم دیده می‌شوند. در مقابل، اشکال اسلیمی هندسی و خطوط شکسته در طرح این فرش‌ها از مشخصه‌های اصلی آن‌ها به شمار می‌روند. از دیگر نکات مربوط به طرح فرش‌های هریس استفاده از ترنج بزرگ به شکل مربع و مستطیل است. طرح و نقش فرش هریس در عین اصالت، حال و هوایی مدرن نیز به قالی می‌دهد و در نتیجه فرش هریس در دکوراسیون مدرن نیز می‌تواند جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

جنس فرش‌های هریس

پشم در اغلب موارد پرز فرش هریس را تشکیل می‌دهد. استفاده از پشم دست‌ریس در قالی در گذشته بیشتر بود، اما در حال حاضر تنها تولیدات شاخص با پشم دست ریس تهیه می‌شوند. فرش هریس از جمله فرش‌هایی است که کماکان با پشم تولید می‌شود و در نتیجه کیفیت خود را حفظ کرده است. تار و پود فرش‌های هریس نیز معمولاً از کتان یا همان نخ پنبه است، البته در گذشته و در نمونه‌های قدیمی‌تر از ابریشم نیز استفاده شده است.

نوع گره‌ها

نوع گره فرش‌های هریس از نوع ترکی است. این نوع گره‌ها معمولاً تراکم بافت نسبتاً کمی را در فرش ایجاد می‌کنند. به طور معمول تراکم فرش‌های هریس حدود ۱۰۰۰ گره در هر دسی‌متر مربع، یعنی معادل ۲۰ الی ۲۵ رج است، البته نمونه‌هایی ریزبافت‌تر نیز در گذشته تولیدشده و همچنان نیز می‌شود.

نوع پرز

فرش‌های هریس معمولاً دارای پرزهای بلندی هستند. این پرزها همان‌گونه که اشاره شد معمولاً از پشم مرغوب و بادوام تهیه می‌شوند. درشتی بافت و پرزهای بلند، در هنگام راه رفتن و نشستن بر روی فرش، احساس خوش‌آیندی را ایجاد می‌کند که در کمتر فرش دیگری می‌توانیم شاهد آن باشیم. در بعضی انواع قدیمی فرش‌های هریس پرزهای ساییده و کوتاه نیز دیده می‌شوند که در اصطلاح به آن‌ها دانه ذرتی می‌گویند، که زیبایی خاص خود را دارند.

بدیهی است که مواردی که ذکر شد، برخی از مشخصه‌های معمول فرش هریس است که البته تمام فرش‌های بافته شده در این منطقه در این چارچوب قرار نمی‌گیرند. نکته دیگر اینکه در نزدیکی شهر هریس، شهرها و روستاهای دیگری همچون بخشایش، مهربان نیز قرار دارند که مردمان آن به تولید فرش مشغول‌اند.

* گزارش از نویده رئوف فرد

مرتبط:

سنقر، شهر آفتاب‌گردان‌، فرش آهنی و کباب اسمعلی

رودوزی های سنتی استان هرمزگان

رودوزی شیوه‌ای تزئینی برای سطح پارچه است که با استفاده از سوزن بر روی پارچه انجام می‌شود. (معین، ۱۳۸۹، ج۲.۱۶۲۰) رودوزی، دوخت و دوزی که در ظاهر و روی کفش، لباس، تشک، تشک صندلی اتومبیل و امثال آن‌ها بکنند، در مقابل تودوزی یا زیر دوزی است (دهخدا، ۱۳۹۰، ج۸.۱۱۲۱۱) در این شیوه هنرمندان از انواع پارچه‌ها برای رودوزی استفاده می‌کنند و معمولاً زنان نقش اصلی را در این تولیدات بر عهده‌دارند و پوشاک، اثاث منزل، دیوارکوب‌ها و دستمال‌ها رودوزی می‌شوند. این هنر قدمت بسیار طولانی در ایران دارد. با توجه به کاشی‌ها و آثار مکشوفه از شوش و تخت جمشید، پژوهشگران دریافته‌اند که لباس‌های درباریان و پادشاه به‌صورت برجسته بوده و بنا بر نظر بسیاری از آنان این برجستگی‌ها نمایانگر تزئین پارچه‌ها با رودوزی است. همچنین مجسمه‌های کهنی که از نقاط مختلف ایران یافت شده، انسان‌ها را بالباس‌های فاخر و تزیین‌شده نشان می‌دهند که این امر می‌تواند کاربرد رودوزی را در ایران باستان نشان دهد. (بهشتی پور، ۱۳۴۲.۳۴) قدیمی‌ترین نمونه به‌جای مانده از رودوزی‌های ایرانی متعلق به دوره سلجوقیان است.

در قرون اولیه اسلامی نیز روابط بازرگانی و تجاری خوبی بین دو کشور برقرار بود به‌نحوی‌که قشم، مهم‌ترین بندرگاه خلیج‌فارس، مرکز مهم داد و ستد کالاهایی بود که از چین و هند وارد می‌شدند.

مبادلات تجاری و بازرگانی، وقایع و جنگ‌ها و مهاجرت تجار و هنرمندان بین دو کشور از عوامل مؤثری بوده است که هنرمندان از آرایه‌های تزئینی مشترک یا بسیار نزدیک به هم در تولیدات خود استفاده کنند. لذا در رودوزی‌های ایرانی، بالأخص در مناطق بندری جنوب ایران نظیر استان هرمزگان، که امکان مبادلات تجاری با سایر کشورها ازجمله هند امکان‌پذیر بوده، به‌وفور می‌توان نگاره‌های تزیینی مشترکی را در رودوزی‌ها ملاحظه کرد.

انواع رودوزی‌ها در استان هرمزگان

رودوزی‌های استان هرمزگان را در البسه سنتی زنان بندری می‌توان مشاهده کرد. این البسه شامل لباس‌های سنتی بهنام‌های شاخی، کندوره، لوچی و جاسکی، شلوارهای بندری که شامل انواع بادله، نیم بادله، خوس دوزی، گل اطلسی و شلوار گُمی و روسری‌های سنتی شامل دَستار، جلبیل هورنی، کلاه‌های سنتی یا سربند به نام لچک است. البته این رودوزی‌ها را می‌توان بر روی بعضی از انواع برقع، پشتی‌ها و کوسن‌های سنتی هم مشاهده کرد که هرکدام مورداستفاده خاصی دارند.

مهم‌ترین رودوزی‌های هرمزگان را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد:

گلابتون‌دوزی

گلابتون‌دوزی نوعی رودوزی است که جنبه تزیینی دارد و در آن نخ گلابتون به کار می‌رود. (معین، ۱۳۷۵، ج۷.۳۷۶) گلابتون، طلایی است که از حدیده کشیده و به هیات ریسمان‌های باریک ساخته باشند (دهخدا، ۱۳۷۳، ج ۹.۱۱۳۱۷)

در حال حاضر گلابتون‌دوزی با الیاف طلا در ایران رایج نیست و گلابتون دوزان از نخ‌های طلایی که دارای روکش فلزی زرد یا سفید هستند و به‌طور عمده در کشور هندوستان تولید می‌شود، استفاده می‌کنند. آنان با کمک قلاب، نقوش متنوعی را که اکثراً ملهم از بینش شخصی و ذهنی است، بر روی پارچه می‌دوزند. تولیدکنندگان اصلی مصنوعات گلابتون دوزی شده در استان هرمزگان بیشتر زنان و دختران هستند.

در کلیه مناطق استان هرمزگان استفاده از شلوارهای زنانه زری‌دوزی شده مرسوم است. نقوشی که در گلابتون دوزی مورداستفاده قرار می‌گیرند عبارت‌اند از: پیچک ترنج، گل ساعتی، نقش محرابی، گل‌های اسلیمی، گل ختایی، نقش بازوبندی، بُته رومی، محرماتی یا ستونی، بته‌جقه‌ای، سرو چه و انواع گل‌ها.

خوس‌دوزی

خوس‌دوزی یکی دیگر از انواع رودوزی است که در زمان صفویه در بندرعباس و بلوچستان از رونق بیشتری برخوردار بوده است. این نوع رودوزی به کمک نوارهای نقره‌ای یا طلایی باریک و بر روی پارچه توری ریزبافت تجلی می‌یابد. در این شیوه هنرمندان، روی پارچه ستاره‌هایی فلزی می‌نشانند که برای تزیین مقنعه، جلبیل یا دستار (چادر زنانه) به کار می‌رود. معمولاً پارچه مصرفی را رنگ سیاه و ندرتاً رنگ‌های سفید، سبز یا زرشکی انتخاب می‌کنند. نقوشی که بیشتر در خوس دوزی موردتوجه است، نقوش ستارگان شش پر، هشت پر یا دوازده پر است. نوع نخی که در خوس دوزی مورداستفاده قرار می‌گیرد، نخ نَقَده طلایی یا نقره‌ای است. پشت و روی پارچه خوس دوزی شده معمولاً یکنواخت بوده و از درخشش خاصی برخوردار است.

شک‌بافی

این هنر به‌وسیله نوعی هاون چوبی که «جوغن» نامیده می‌شود، چند قرقره مخصوص که به «قالب» معروف است و یک بالشتک استوانه‌ای شکل انجام می‌شود. شک به نسبت تقاضای مصرف‌کننده، از ۶ میلی‌متر تا ۵ سانتی‌متر پهنا دارد.

باریک‌ترین نوع آن «زری یک فصله» و پهن‌ترین شک «مرافعی» نام دارد که از آن برای تزیین لبه آستین، دم پای شلوار، دور یقه، پیش‌سینه، لبه دامن لباس‌های زنان و نیز اطراف مقنعه و سجاده استفاده می‌شود.

بادله‌دوزی

این هنر در پاره‌ای از نقاط استان هرمزگان «تلی بافی» نیز نامیده می‌شود، عبارت است از به هم پیوستن چند نوع زری و شک به‌گونه‌ای که شک، در وسط و زری‌های کوچ در اطراف آن قرار می‌گیرد. از بادله به شکل نوارهایی با پهنای ۱۵ سانتی‌متر تولید می‌شود، برای تزئین لبه دم پای شلوارهای زنانه استفاده می‌شود. شلوارهای بادله دوزی معمولاً مخصوص استفاده نوعروسان جنوبی است و گاهی در مراسم عروسی، سایر زنان نیز از آن استفاده می‌کنند که دارای دکمه‌هایی با نخ ابریشمی است و با شیارهایی که در بغل‌پا دارد، باز و بسته می‌شود.

منابع:

– دهخدا، علی‌اکبر، لغت‌نامه، جلد ۸، تهران: نشر دانشگاه تهران، ۱۳۹۰.

– معین، محمد، لغت‌نامه، فرهنگ فارسی، جلد ۷، تهران: انتشارات امیرکبیر، ۱۳۸۹.

– صفا ایسینی، شایا، پوشاک زنان هرمزگان، تهران: نشر روشنگران و مطالعات زنان، ۱۳۸۹.

تذکر عضو شورای شهر تهران درباره وضعیت خانه مستوفی‌الممالک

یک عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به وزارت ارتباطات درباره وضعیت خانه مستوفی‌الممالک تذکر داد.

حجت نظری در سیصد و چهاردهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری گفت: ضمن آرزوی سلامتی برای تمام مردم ایران و رهایی جهان از کرونا، از همه شهروندان درخواست می‌کنم تا در این روزهای سخت بیشتر پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده تا بیشتر از این شاهد از دست دادن عزیزان‌مان نباشیم. با تاسف باید عرض کنم روز گذشته خبر درگذشت یکی از جوانان شاغل در شهرداری را شنیدیم که من از همین‌جا به خانواده ایشان، دوستان و دوستداران‌شان تسلیت عرض می‌کنم. همین‌طور باید خوشحالی خودم از آغاز واکسیناسیون رانندگان تاکسی در شهر تهران را ابراز کنم که با پیگیری‌های شورا و شهرداری به ثمر نشست.

وی افزود: تذکر امروز بنده در رابطه با وضعیت خانه مستوفی‌الممالک در محله سنگلج تهران است که برای بار سوم در طول دوره شورای پنجم در صحن علنی شورای شهر تهران، ری و تجریش اعلام می‌کنم. خانه تاریخی مستوفی الممالک که معروف به خانه پروانه‌ها و خانه سیاسی تهران است، متعلق به میرزا یوسف مستوفی الممالک و پسرش میرزا حسن مستوفی الممالک است که به شماره ۱۵۰۵ در تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. در دهه ۷۰ شرکت پست با هدف تبدیل این بنا به موزه، این اثر تاریخی را خریداری کرد اما نزدیک به ۳دهه است که این عمارت به حال خود رها شده و هر روز وضعیت آن نسبت به روز قبل به دلیل عدم رسیدگی، بدتر و بدتر می‌شود.

وی ادامه داد: اینجانب در ابتدای دوره پنجم شورای شهر تهران در تاریخ ۱۷دی ۱۳۹۶ و در جلسه ۳۶ شورای شهر نسبت به وضعیت این بنا تذکری خطاب به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دادم. پس از این تذکر و با انتقادهای فعالین حوزه میراث فرهنگی در فضای مجازی، وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیر مرمت این بنا شد و حتی در همین رابطه نیز جلسه‌ای با حضور صاحب نظران و خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی برگزار کرد. در این جلسه آقای آذری جهرمی قول مرمت و احیا این اثر تاریخی را داد، ولی متاسفانه تا به امروز که روزهای پایانی مسئولیت ایشان در این وزارتخانه هست، هیچ اتفاق خاصی در مورد این بنا رخ نداده است.

وی تاکید کرد: در جلسه ۲۱۹ شورای شهر در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ پس از بازدیدی که از این اثر در آستانه هفته میراث فرهنگی داشتم، تذکر دوم را در رابطه با وضعیت خانه مستوفی‌الممالک خطاب به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دادم که پس از آن در تاریخ ۵ مرداد ۱۳۹۹، آقای آذری جهرمی وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات به تذکر دوم بنده پاسخ داد و از مرمت بنا در قالب یک پروژه مشارکتی فی مابین شرکت پست و سازمان نوسازی شهر تهران خبر داد. اما متاسفانه با گذشت حدود ۳۵۸ روز از این نامه، هنوز اتفاق چشم‌گیری در این بنای تاریخی رخ نداده و تنها حضور گردشگران گروهی و فردی برای بازدید این بنا میسر شده است.

نظری تصریح کرد: حال در آستانه پایان کار شورای پنجم شهر تهران و برای بار سوم خطاب به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تذکر می‌دهم تا هرچه زودتر نسبت به تعیین تکلیف وضعیت عمارت مستوفی الممالک اقدام کرده و اگر توان نگهداری این بنا را ندارد، می‌تواند در قالب مشارکت با صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، از طریق جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی و در قالب BOT یا BOLT نسبت به مرمت و احیا این بنا اقدام کند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

برج تاریخی بهرامجرد بردسیر مرمت می‌شود

افزایش کمک ایرانی‌ها به بازسازی عتبات

معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات از رشد ۳۰ درصدی کمک خیران به توسعه و بازسازی حرم‌های عتبات با وجود تنگناهای اقتصادی خبر داد.

به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، یوسف افضلی با بیان این‌که مردم مناطق کم‌برخوردار و استان‌های محروم در کمک به توسعه حرم‌های مطهر پیشتاز بوده‌اند، گفت: با وجود مشکلات اقتصادی و شرایط خاص کرونایی، میزان اهداء نذرِ خیران حرم‌ساز در سال ۹۹، نزدیک به ۳۰ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است.

او به نتیجه تازه‌ترین پایش آماری مشارکت مردمی در بازسازی و توسعه عتبات اشاره کرد و افزود: خیران حرم‌ساز در استان‌های سمنان، ایلام، کرمان، خراسان جنوبی و اردبیل بیش از میزان پیش‌بینی شده در فیض توسعه حرم‌های مطهر در سال ۹۹ مشارکت داشتند.

افضلی گفت: برای ارزیابی میزان مشارکت در توسعه عتبات در سال گذشته، شاخص‌های مختلفی مانند «عملکرد کلی استان»، «سرانه ۵ هزارتومانی مشارکت»، «میزان مشارکت در طرح بنای نور»، «جهش در میزان مشارکت»، «کمک‌های نقدی و غیرنقدی»، «پرداخت نذر از طریق درگاه آنلاین»، «کمک متبرعان خاص» و… مورد بررسی قرار گرفت.

او اظهار کرد: براساس این ارزیابی، در شاخص «عملکرد کلی استان»، هموطنان سمنانی ۱۲ درصد بیش از میزان پیش‌بینی‌شده در این باقیات الصالحات مشارکت داشتند. پس از آن، مردم ولایتمدار استان‌های ایلام، کرمان، خراسان جنوبی و اردبیل جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.

معاون ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به راه‌اندازی پویش «هر ایرانی ۵ هزارتومان نذر عتبات» از اواخر سال گذشته، گفت: هموطنان عزیز در استان‌های خراسان جنوبی، بوشهر، سمنان، گیلان و فارس بیشترین مشارکت در این پویش مذهبی را داشتند.

افضلی بیان کرد: نکته جالب در ارزیابی شاخص «سرانه ۵هزارتومانی نذر عتبات»، میزان مشارکت مردم مناطق محروم و کم‌برخوردار است، به‌طوری‌که هموطنان عزیز در شهرستان‌های «کُرغُند»، «طبس»، «دیر»، «مهدیشهر»، «لنگرود» و «گراش» بیشترین سهم را در تحقق این شاخص در سال ۹۹ داشتند.

معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات به طرح مشارکت اقساطی (بنای نور) اشاره کرد و گفت: در این طرح که با همکاری یکی از بانک‌ها اجرا می‌شود، خیران می‌توانند نذر خود را به‌صورت اقساط پرداخت کنند.

به گفته او، خیران استان‌های بوشهر، خراسان رضوی، مازندران و آذربایجان شرقی بیشترین مشارکت در طرح بنای نور را داشتند.

وی افزود: در شاخص جهش میزان مشارکت نیز استان‌های سمنان، ایلام و اردبیل استان‌های پیشتاز در سال ۹۹ بودند.

افضلی گفت: از نظر ارزش کمک‌های نقدی، خیران استان‌های تهران، کرمان و مازندران حائز رتبه برتر شدند. در شاخص اهدای کمک‌های کالایی نیز خیران استان‌های خوزستان، ایلام و آذربایجان شرقی بیشترین نقش را در سال گذشته داشتند.

او با اشاره به نزدیک شدن به ماه محرم از تمام دوستداران اهل بیت علیهم‌السلام دعوت کرد تا با توجه به محدودیت‌های اجتماعی ناشی از شیوع کرونا، در کنار سایر اقدامات خداپسندانه مانند توزیع کمک‌های معیشتی، بخشی از نذر خود را به امر توسعه عتبات به‌ویژه طرح توسعه حرم مطهر امام حسین (ع) اختصاص دهند.

معاون ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: فاز نخست طرح توسعه حرم مطهر امام حسین (ع) مزین به نام صحن حضرت زینب (س) با هدف توسعه ۱۴ برابری این مکان مقدس و فراهم کردن شرایط رفاهی و زیارتی مطلوب برای زائران، هم‌اکنون با همت مهندسان و کارگران ایرانی در حال اجراست.

افضلی با بیان این‌که میلگرد، سیمان و گچ، سه مصالح مورد نیاز اجرای این طرح است، افزود: آن دسته از هموطنان یا شرکت‌ها و نهادها که علاقه‌مند به اهدای کمک‌های غیرنقدی و کالایی هستند می‌توانند با مراجعه به دفاتر ستادهای استانی بازسازی عتبات در سراسر کشور در این زمینه مشارکت کنند.

منبع: ایسنا

چرا راه‌آهن ایران در یونسکو ثبت شد؟

رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ گفت: احداث راه‌آهن ایران در معماری، برنامه‌ریزی شهری و فناوری ایران تحولات شگرفی ایجاد کرد و ایران چندگانه را به سوی یک نظام متحد و هماهنگ شهری و معماری رهنمون ساخت.

 رضا سلیمان‌نوری در خصوص ثبت جهانی راه‌آهن ایران و ویژگی‌های این اثر تاریخی اظهار کرد: مسیر راه‌آهن سراسری ایران از بندر ترکمن در شمال کشور آغاز شده و به بندر امام‌خمینی در جنوب کشور منتهی می‌شود. اگرچه پیشینه احداث و بهره‌برداری موفق نخستین خط راه‌آهن در ایران به دوره قاجار و به سال ۱۲۲۷ شمسی از رشت به بندر پیربازار و بندر انزلی بازمی‌گردد که بقایای آن همچنان در مسیر رشت به پیربازار با یک لوکوموتیو بخار در محوطه اداره‌کل بنادر استان گیلان وجود دارد اما احداث راه‌آهن سراسری شمال به جنوب ایران در سال ۱۳۰۵ شمسی به تصویب رسید.

وی افزود: یک‌ سال بعد، یک قرارداد نقشه‌برداری برای احداث خطوط راه‌آهن با کنسرسیومی متشکل از کمپانی آمریکایی یولن و شرکت‌های آلمانی فیلیپ هولتسمان، ویولیوس برگر و زیمینس باواونیون به بهای هر کیلومتر حداکثر ۳۶۸ تومان بسته شد. این مجموعه‌ها نیز مسیری ۱۳۹۴ کیلومتری را برای نخستین خط سراسری راه‌آهن ایران طراحی کردند که نه ‌تنها از حیث تکنیک و کیفیت ساخت، بلکه از بعد گردشگری و برخورداری از مناظر و جاذبه‌های طبیعی ویژه در جهان حائز اهمیت است.

راه‌آهن ایران، خط آهن پیروزی روس‌ها در جنگ‌ جهانی دوم

رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ ادامه داد: در ۲۳ مهر ۱۳۰۶ اولین کلنگ ساختمان راه‌آهن سراسری در تهران و در محل کنونی ایستگاه تهران بر زمین زده شد و از همان زمان ساخت راه‌آهن از سه نقطه جنوب، مرکز و شمال آغاز شد. این راه‌آهن زمانی اهمیت جهانی پیدا کرد که  در زمان جنگ جهانی دوم، متفقین برای ارسال سلاح و غذا برای روسیه از آن استفاده می‌کردند؛ تا حدی که آن را خط آهن پیروزی لقب دادند.

سیلمان‌نوری یادآور شد: کمپانی ساختمانی یولن آمریکا، نخستین شرکتی بود که در امر نقشه‌برداری و ساختمان راه‌آهن سراسری نماینده‌ خود را به ایران فرستاد. برای انجام این موضوع با سرمایه داخلی و تحمل هزینه‌های آن پیش از آغاز به ساخت راه‌آهن، دولت وقت قانون انحصار قند، شکر و چای را وضع و در نهم خرداد ۱۳۰۴ به تصویب مجلس شورای ملی رسانید. به موجب این قانون مقرر شد از هر سه کیلو قند و شکر دو ریال، و از هر سه کیلو چای ۶ریال مالیات اخذ و درآمد حاصله از آن صرف هزینه ساختمان راه‌آهن سراسری شود.

وی اضافه کرد: از سال ۱۳۰۸ کنسرسیومی بین‌المللی با حضور شرکت آمریکایی یولن و چند شرکت آلمانی از جمله بیلفینگر و زیمنس، پروژه را در اختیار گرفتند و بخشی از عملیات ساخت راه‌آهن را آغاز کردند. در سال ۱۳۰۹ و پس از تأخیر در پرداخت هزینه‌ها از سوی ایران، شرکت آمریکایی از ادامهء انجام پروژه انصراف داد. ایران در اردیبهشت ۱۳۱۲ قراردادی را با شرکت دانمارکی کمپساکس که در حال ساخت راه‌آهن ترکیه بود به امضا رساند. کمپساکس برای اجرای بخش‌های این قرارداد با ۴۳ شرکت پیمانکاری مختلف از اروپا، آمریکا و ایران قرارداد بست. مهندسان این شرکت  عملیات در هر کدام از بخش‌ها را نظارت و عملیات را از دفتر مرکزی تهران هماهنگ می‌کردند.

پل ورسک

 

خط آهن ایران در شهریور ۱۳۱۷ به بهره‌برداری رسید

رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خاطرنشان کرد: طبق قرارداد لازم بود کمپساکس خط را تا خرداد ۱۳۱۸ تکمیل کند. کمپساکس پروژه را زیر بودجه و پیش از موعد مقرر در قرارداد به اتمام رساند و خط آهن سراسری ایران ۳ شهریور۱۳۱۷ افتتاح شد. مرتفع‌ترین نقطه آن نیز در نزدیکی اراک در ارتفاعی معادل ۲۲۰۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع بود.

سلیمان نوری گفت: راه‌آهن سراسری در ۲۷ مرداد ماه ۱۳۱۷ به پایان رسیده و دو خط شمال و جنوب در ایستگاه راه‌آهن سمیه به یکدیگر متصل و در روز سوم شهریورماه ۱۳۱۷ این خط با تشریفات خاصی افتتاح و بهره‌برداری آن آغاز شد. بندر امام خمینی که در آن زمان بندر شاهپور نام داشت، اهواز، اندیمشک، ایستگاه راه‌آهن دورود، اراک، قم، تهران، گرمسار، شاهی یا قائمشهر،  ساری و بندر شاه آن زمان یا بندر ترکمن کنونی، ایستگاه‌های نخست این خط آهن سراسری بودند.

احداث ۲۳۰ تونل و ۴۱۰۰ پل، خط آهن ایران را به یک شگفتی مهندسی تبدیل کرد

وی با اشاره به اینکه ساخت این خط آهن یک شگفتی مهندسی نامیده شده عنوان کرد: این خط آهن در یک مسیری طولانی و از اقلیم‌های مختلف عبور کرده است. در سال‌های نخست قرن معاصر با وجود امکانات آن زمان ایران، حدود ۲۳۰ تونل است و ۴۱۰۰ پل در ۱۳۹۴ کیلومتر احداث شده و در حال حاضر از این پدیده به عنوان یک شگفتی‌ مهندسی یاد می‌شود.

راه آهن ایران

معیارهای ثبت جهانی یک اثر تاریخی توسط یونسکو چیست؟

رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ در خصوص معیارهای ثبت جهانی یک اثر توسط یونسکو تصریح کرد: یونسکو برای ثبت یک اثر در فهرست آثار جهانی معیارهای ۱۰گانه‌ای دارد که عبارتند از وجود نشانه‌های شاهکار از یک نبوغ خلاقانه بشری، نشان‌دهنده تبادل ارزش‌های بشری در یک بازه زمانی یا در یک منطقه فرهنگی از جهان که پیشرفت در زمینه‌های معماری یا فناوری، هنرهای یادبودی، برنامه‌ریزی شهری یا طراحی منظر فرهنگی در آن مشهود باشد، نمونه و گواه منحصر به ‌فرد و یا حداقل استثنایی از یک سنت فرهنگی یا تمدن زنده یا نابود شده باشد، نمونه‌ای بارز از گونه‌ای منحصر به‌فرد در معماری یا فناوری که نشان دهنده مرحله مهمی از تاریخ بشری باشد، نمونه بارزی از سنت سکونت بشر یا کاربری اراضی یا کاربری دریایی باشد که نماینده یک یا چند فرهنگ یا تعامل میان انسان و محیط زیست باشد که محیط تحت تأثیر شدید تغییرات جبران‌ناپذیر، آسیب‌پذیر شده باشد.

 

سلیمان‌نوری ادامه داد: در دیگر موارد نیز به صورت مستقیم یا ملموس با رویدادها یا سنت‌های زیستی، عقاید، باورها و یا آثار هنری و ادبی با اهمیت برجسته جهانی مرتبط باشد، شامل پدیده‌های شگرف طبیعی یا مناطقی با طبیعت زیبای استثنایی و اهمیت زیباشناختی باشد، نمونه‌ای بارز از مراحل مهم تاریخ کره زمین شامل آثار حیات، فرآیندهای مهم زمین‌شناسی که به شکل‌گیری پوسته زمین یا جلوه‌های بارز زمین‌ریختی و ریخت‌شناسی زمین می‌انجامد، نمونه‌ای برجسته از فرآیندهای در جریان زیست‌بومی یا زیستی طبیعی باشد که به تکامل و شکل‌گیری زیست‌بوم‌های زمینی، آب‌های شیرین، ساحلی و دریایی و مجموعه‌های گیاهی و جانوری می‌انجامد، دربرگیرنده مهمترین و برجسته‌ترین زیستگاه‌های طبیعی برای حفاظت از تنوع زیستی که شامل گونه‌های در خطر و دارای ارزش برجسته جهانی در محل از لحاظ علمی و حفاظتی باشد.

وی بیان کرد: این معیارها در دستورالعمل عملیاتی اجرای کنوانسیون میراث جهانی توضیح داده شده‌اند. بر این اساس، علاوه بر متن کنوانسیون که ابزار اصلی کار در حوزه میراث جهانی است، معیارهای یاد شده به طور منظم از سوی کمیته میراث جهانی به‌روز می‌شوند تا مفهوم کاملی از میراث جهانی را در هر برهه‌ای از زمان منعکس کنند.

راه آهن ایران

احداث خط آهن ایران در معماری و فناوری ایران تحول ایجاد کرد

رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ با اشاره به اینکه راه‌آهن سراسری ایران با استفاده از معیارهای شماره دو و چهار این معیارهای ۱۰گانه در فهرست جهانی یونسکو قرار گرفته است، عنوان کرد: اینکه برخی از کارشناسان معتقد بودند که راه‌آهن ایران دارای هیچ کدام از این دو معیار نیست به این دلیل بود که این افراد نه اطلاع دقیقی از نقش این خط آهن در تبادلات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و حتی قومی ایران داشته و نه از جایگاه جهانی آن در تحولات منطقه‌ای خبر داشتند. این خط آهن نمونه بارز معیار شماره دو است؛ زیرا از منظر معماری، برنامه‌ریزی شهری و فناوری ایجاد آن تحولات شگرفی را در سطح ایران ایجاد کرد و ایران چندگانه را به سوی یک نظام متحد و هماهنگ شهری و معماری رهنمون ساخت.

سیلمان‌نوری با اشاره به انتخاب راه‌آهن ایران با توجه به معیار شماره چهار ثبت جهانی اظهار کرد: اگر راه‌آهن سراسری ایران نبود سرنوشت جنگ جهانی دوم به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد و قطعا جهان کنونی وجود نداشت؛ زیرا به گواه منابع تاریخی مستدل، این خط آهن ناجی اصلی روسیه در برابر آلمان هیتلری شد و بر این اساس گونه‌ای منحصر به‌فرد از  فناوری است که استفاده از آن مرحله مهمی از تاریخ بشری را ایجاد کرده است.

blank

ثبت جهانی، ناجی آثار تاریخی، فرهنگی و ملی است

وی در مورد سرنوشت‌ این آثار تاریخی پس از ثبت در فهرست جهانی یونسکو خاطرنشان کرد: این ثبت جهانی ضامن حفظ واقعیت آثار تاریخی و فرهنگی است. پس از این، یونسکو نظارت‌های ویژه‌ای برای حفظ و احیاء بناهای ثبت شده دارد با این تفاوت که در بحث ثبت ملی برخی شرایط و تحولات قانونی موانعی برای حفظ بنا ایجاد می‌کنند اما در فرآیند ثبت جهانی، نظارت‌ها بین‌المللی است و هرگونه تغییر و تحولی حتی در قوانین باید قوانین یونسکو را مدنظر قرار دهد. بر این اساس می‌توان ثبت جهانی را یک ناجی بزرگ برای حفظ آثار تاریخی، فرهنگی و ملی دانست.

 

رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ در پاسخ به این سوال که آیا بنا یا مجموعه دیگری وجود داشته که برای قرارگیری در فهرست آثار جهانی نسبت به راه‌آهن سراسری اولویت بیشتری داشته یا خیر، گفت: اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم به طور قطع مواردی چون مجموعه حرم مطهر رضوی، شهر تاریخی توس، شهر تاریخی سیراف، مجموعه عظیم کاروانسراهای تاریخی ایران، محور تاریخی سلجوقیان و غزنویان خراسان، شهر تاریخی جیرفت، کوه خواجه سیستان و مجموعه آسبادهای ایران در اولویت ثبت جهانی نسبت به راه آهن سراسری بودند. البته هرکدام از این موارد به دلیل عدم همراهی کامل یک یا چند مجموعه مرتبط با مالکیت، بهره‌برداری و حفاظت از آن‌ها با برنامه‌های اجرایی برای ثبت جهانی در روند تکمیل پرونده ناکام ماندند و پرونده راه‌آهن سراسری به دلیل همراهی مجموعه‌های مرتبط تکمیل و ارسال شد.

سلیمان‌نوری گفت: به عنوان یک خراسانی امیدوارم هر چه زودتر یکی از پرونده‌های مرتبط با این خطه تاریخی به ویژه پرونده شهر تاریخی توس یا حرم مطهر رضوی تکمیل شده و برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

راه آهن از تپه‌حصار ۷۰۰۰ساله می‌رود؟

۳۲هزار میلیارد تومان خسارت گردشگری و ۴۴هزار نفر بیکار

خسارت مالی صنعت گردشگری ایران در دوران کرونا فراتر از ۳۲ هزار میلیارد تومان شده و آمار بیکاری در این صنعت، طبق اعلام معاونت گردشگری، به بیش از ۴۴ هزار نفر رسیده است.

به گزارش ایسنا، براساس گزارش معاونت گردشگری که به طور اختصاصی در اختیار این خبرگزاری قرار داده است، بیشترین آمار بیکاری و خسارت مالی به «مراکز اقامتی» مربوط می‌شود. این آمارها از بازه زمانی اسفندماه سال ۹۸ که سرایت ویروس کرونا در ایران تایید شد تا بهار ۱۴۰۰ را در برمی‌گیرد.

بر این اساس، بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان زیان مالی فقط به مراکز اقامتی وارد شده است و بیش از ۲۱ هزار نفر در این بخش بیکار شده‌اند.

دفاتر خدمات مسافرتی نیز با بیش از یک‌هزار میلیارد تومان خسارت و بیش از شش‌هزار نفر بیکار، دومین گروه زیان‌دیده در صنعت گردشگری از دوران کرونا بوده است.

مراکز بین‌ راهی، مراکز پذیرایی، اقامتگاه‌های بومگردی، راهنمایان گردشگری و موسسات آموزشی به ترتیبِ میزان زیان مالی و بیکاری، از دیگر گروه‌های خسارت‌دیده در صنعت گردشگری به شمار می‌آیند.

در جدول زیر به تفکیک میزان خسارت مالی و آمار بیکاری آن‌ها در بیشتر از یک سال گذشته مشخص شده است.

 

blank

ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ  گفته برای حمایت از این صنعت دو بسته اختصاص داده شده که امهال مالیات بر درآمد و بر ارزش‌افزوده، تعویق سه‌ماهه بازپرداخت اقساط تسهیلات بانکی، امهال پرداخت ۲۳ درصد بیمه حق کارفرما و امکان استفاده از تسهیلات بانکی با نرخ سود ۱۲ درصد از آن جمله بود.

طبق گزارش معاونت گردشگری، در مرحله نخست برای ۵۱ هزار و ۱۵۲ نفر شاغل در این بخش، ۱۰۱۹۲.۶۶ میلیارد ریال تسهیلات درخواست شده بود که ۶۱۱۰.۷۴ میلیارد ریال آن پرداخت شد. با تغییر عنوان بسته حمایتی از اشتغال‌محور به بنگاه‌محور، ۱۱۲۵۱ فقره پرونده برای تسهیلاتی به مبلغ ۸۲۵۳.۵۶ میلیارد ریال باز شد که ۴۷۸۹.۰۸ میلیارد ریال آن پرداخت شد.

blank

 

در جریان پرداخت این تسهیلات حمایتی، کارشکنی بانک‌ها از اجرای مصوبات، بسیاری از فعالان این صنعت را شاکی کرده است. بسیاری از فعالان این حوزه معتقدند بسته حمایتی دولت در دوران کرونا ناکارآمدترین حمایت بوده که بسیاری از فعالان را زیر قرض و بدهکاری‌های سنگین برده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

منتظریم کرونا برود تا برای گردشگری کاری بکنیم

افتتاح نمایشگاه “ایران زیبا” در محل سفارت ایران در ژاپن

نمایشگاه ایران زیبا در سفارت ایران در توکیو گشایش یافت و از نماد ایران هم رونمایی شد.

نمایشگاه ایران زیبا عصر امروز (دوشنبه) با حضور مقامات ورزشی ایران و وزیر فرهنگ و ورزش و علوم ژاپن به طور رسمی در توکیو گشایش یافت. در این نمایشگاه آثاری از  فرهنگ و هنر و صنایع دستی ایران در محل سفارت برای علاقه مندان به نمایش گذاشته شد.

هاگیودا وزیر فرهنگ علوم و ورزش و جوانان ژاپن، تاکاهاشی مدیرکل خاورمیانه وزارت امورخارجه، ساساکارا رییس بنیاد ژاپن، یاماگی وا معاون گروه دوستی پارلمانی ایران و ژاپن، تاکه یی شهردار میناتو و شیمورا رییس جاتا (رییس سازمان شرکت های گردشگری ژاپن)، احمد سفیر پاکستان در ژاپن و مالون رییس دانشگاه سازمان ملل در آیین افتتاحیه حضور یافتند.

این نمایشگاه تا ۱۵ مرداد برپاست. قرار بود این نمایشگاه در دانشگاه موساشینو در توکیو برپا شود که به دلیل کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی در سفارت گشایش یافت.

همچنین در این آیین از جام ارجان، نماد کاروان ایران رونمایی شد.

blank

 

سیدرضا صالحی امیری در آیین گشایش نمایشگاه ایران زیبا که در محل سفارت ایران گفت: برای من مایه افتخار است که در این آیین حضور دارم و از تلاش سفارت ایران در برپایی آن در شرایط خاص و وهمچنین از همه نهادهای ١٠ گانه به ویژه وزارت ارشادتشکر می کنم. یکی از وظایف این نهاد توجه به ابعاد فرهنگی و برگزاری بازی‌ها به طور همزمان است برگزاری این نمایشگاه می تواند در معرفی بهتر ایران موثر واقع شود و از طرفی این رویداد در تقویت همبستگی فرهنگی نقش مهمی ایفا می کند.

او ادامه داد: معتقدم که ظرفیت های موجود بین دو کشور ایجاب می کند سطح روابط تهران – توکیو توسعه یابد و از میزبانی ژاپن برای برگزاری المپیک قدردانی می کنم و امیدوارم ورزشکاران ایران کام ملت را شاد کنند.

مسعود سلطانی فر هم در آیین گشایش نمایشگاه ایران زیبا که در محل سفارت ایران گفت: از برگزاری این نمایشگاه با همکاری سفارت ایران تشکر می کنم ایران جزو کشورهای برتر جهان از نظر تمدنی اقلیمی و آثار فرهنگی است و نمایشگاه ایران زیبا هم با هدف معرفی بیشتر ایران برگزار شد تا زمینه ساز افزایش توسعه روابط و همکاری بین دو کشور شود.

وزیر فرهنگ و علوم و ورزش و جوانان ژاپن به عنوان آخرین سخنران در آیین نمایشگاه ایران زیبا در سفارت ایران در توکیو گفت: در دسامبر سال گذشته با همتای ایرانی ام تفاهم نامه ای برای همکاری های ورزشی  امضا کردم و خوشحالم که در این نمایشگاه دوبار وزیر ورزش ایران را می بینم. برای  مردم کشور ایران سرزمینی رویایی و غنی است و این نمایشگاه فرصتی خوبی برای شناخت مردم کشورم از ایران است.

همتای ژاپنی سلطانی همچنین گفت: بازی های المپیک یک جشنواره فرهنگی است و ژاپن می خواهد از این فرصت فرهنگی در حین برگزاری المپیک استفاده کند در پایان برای ملت ایران بهترین ها را آرزو دارم.

در پایان وزیر ورزش و رییس کمیته ملی المپیک ایران جام ارجان نماد کاروان ورزشی ایران را به وزیر فرهنگ علوم ورزش و آموزش ژاپن اهدا کردند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ایران زیباست؛ بر فراز ابرها

ایران زیباست؛ جزیره هرمز

۴۱ زیبای خفته ایرانی در خلیج فارس

اتصال غار علیصدر به کتله خور، کبودراهنگ را از رکود اقتصادی خارج می‌کند

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی درباره ظرفیت‌های بخش شیرین سو اشاره به مر کز انیسیتو پاستور، غار کتله خور و تالاب شیرین سو کرد و گفت: می‌توان با به کار گیری ظرفیت غار کتله خور و اتصال آن به غار علیصدر شهرستان کبودراهنگ را از رکود اقتصادی خارج کرد.

فتح اله توسلی امروز در شورای اداری بخشداری شیرین سو افزود: با بهره گرفتن از هر کدام از این ظرفیت‌ها می‌توان فرصتی برای جذب گردشگر ایجاد کرد چرا که امروزه صنعت گردشگری در دنیا پردرآمدترین حوزه را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: پذیرفتنی نیست که مردم بخش شیرین سو مسافت نزدیک به یک ساعت شهر کبودراهنگ را برای انجام کار اداری و بانکی طی کنند و مدیران اجرایی باید به موضوع استقرار ادارات در بخش شیرین سو بیش از این بها دهند.

توسلی تأکید کرد: همه توان خود برای را ارتقاء مناطق محروم به کار خواهم گرفت تا در حد مسؤلیت خود خدمتی در خور شأن مردم شهرستان ارائه دهم.

بخشدار شیرین سو نیز گفت: نبود اداراتی مانند کمیته امداد ، بنیاد مسکن، بهزیستی و آموزش و پرورش مشکلاتی را برای مردم بخش شیرین سو ایجاد کرده که از نماینده درخوست پیگیری داریم.

منصور جمالی به اهمیت طرح گردشگری تالاب شیرین سو برای ایجاد اشتغال مردم منطقه اشاره کرد و افزود: نیاز است برای ایجاد امکانات گردشگری ورود جدی صورت گیرد تا بتوان گردشگران استان را جذب کرد.

وی استقرار ادارات کمیته امداد ، بنیاد مسکن،  بهزیستی، شعب بانک در سطح شهر، احداث جایگاه cng، برای  بهسازی و آسفالت معابر روستاها را از نیاز های این بخش برشمرد.

جمالی از نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی خواست مشکلات صدور مجوز معدن آقداق، مشکلات آنتن دهی سطح بخش، احداث راهدارخانه، مشکلات مجتمع آبرسانی بشیک تپه و حوزه آب شرب روستایی، موضوع فاضلاب شهر شیرین سو، استقرار اداره آموزش و پرورش و احداث پاسگاه انتظامی چالو را در اولویت پیگیری‌های خود قرار دهد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

غار علیصدر _طولانی‌ترین غار آبی دنیا

غار کتله خور _اولین غار آهکی جهان

توسعه ژئوتوریسم خراسان در دام بی‌برنامگی‌ها

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت: مشهد می‌تواند به منطقه‌ای شاخص برای زمین‌گردشگری یا ژئوتوریسم تبدیل شود اما متاسفانه برنامه مشخصی برای توسعه این امر در منطقه وجود ندارد.

مژگان ثابت‌تیموری به بررسی قابلیت‌های ژئوتوریسمی خراسان ‌رضوی پرداخت و اظهار کرد: ژئوتوریسم یا زمین‌گردشگری بیش از ۱۰۰ سال است که در کشورهایی مانند انگلیس و استرالیا مورد توجه قرار گرفته است. این کشورها به عنوان کشورهای پیشرو در این زمینه قالب علمی و ساختارمند خود را پیدا کرده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر نیز در کشور محققان برجسته‌ای وجود دارند که همکاری آن‌ها با نهادهای بین‌المللی مانند یونسکو و اساتید مرتبط این حوزه، غنای دانش ژئوتوریسم را در کشور افزایش داده است.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی ادامه داد: در حال حاضر فلات ایران به دلیل جوان‌ بودن و ویژگی‌های خاص زمین‌شناسی، یکی از شاخص‌ترین مناطق برای دیدن تغییرات زمین‌شناختی است. مشهد و به عبارت بهتر دشت مشهد نیز در همین محدوده قرارگرفته است، البته با وجود این قابلیت در خراسان ‌رضوی به این مسئله آنچنان که باید توجه نشده و هنوز برنامه مشخصی برای توسعه زمین‌گردشگری یا ژئوتوریسم در منطقه وجود ندارد.

ثابت‌تیموری خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر با پیگیری‌های انجام شده و همین‌طور برگزاری دوره‌های آموزش راهنمایان زمین‌گردشگری با مجوز وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی توسط جهاد دانشگاهی باعث شد این فضا شکل دیگری به خود بگیرد.

وی عنوان کرد: البته باید گفت که هدف از این کار جلب توجه کارشناسان و سرمایه‌گذاران حوزه معدن و زمین‌شناختی به این مسئله بوده است و در ارتباط با این موضوع سخنرانی‌هایی نیز انجام شد و تا حدودی در حوزه توسعه زمین‌گردشگری آگاهی‌بخشی صورت گرفت، همچنین در این راستا به قابلیت‌ها و خصوصیات ویژه زمین‌شناختی و ویژگی‌های معدنی استان و مشهد که از آن به عنوان جاذبه زمین‌شناختی یاد می‌شود، پرداخته شد.

کویر سه قلعه خراسان

معادن پتانسیل‌های زیادی برای جذب گردشگر و کسب درآمد دارند

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی ادامه داد: در جلسات آگاهی‌بخشی، سعی شد تا به معادن صرفا به عنوان یک موهبت طبیعی قابل برداشت در حوزه معدن توجه نشود و از پتانسیل‌های آن برای جذب گردشگر و کسب درآمد استفاده شود. در گذشته از معادن و مناطق مختلف زمین‌شناختی بازدیدهای علمی و آموزشی انجام می‌گرفت که متاسفانه در قالب گردشگری عام نبوده است.

ثابت‌تیموری ابراز کرد: با توجه به اینکه دشت مشهد از جاذبه‌های زمین‌شناختی زیادی برخوردار است میزان توجهات علاقه‌مندان به آموزش راهنمایان زمین‌گردشگری در خانه معدن، سازمان نظام مهندسی معدن و مجموعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نسبت به گذشته که اطلاعات خاصی در این حوزه وجود نداشت، بیشتر شد.

وی اضافه کرد: البته موضوعی که در این قسمت کمی روند کار را کند کرد این بود که افراد بازدیدکننده، مناظر طبیعی مرتبط با زمین را در قالب اکوتوریسم و طبیعت‌گردی و زمین را جدای از طبیعت و موجودات زنده پیرامون یا روی آن می‌دانستند، بنابراین آن را در حوزه اکوتوریسم و طبیعت‌گردی قرار می‌دادند.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی بیان کرد: از زمانی‌ که این علم به ایران و همین‌طور به خراسان ورود پیدا کرد و در افراد علاقه‌مند شناخت لازم پیدا شد، بحث زمین را جدای از مباحث موجودات زنده‌ روی آن قرار دادند و اخیرا تورهای مناسب و تعریف‌ شده‌ای برگزار می‌شود که با اقبال خوبی از سوی مردم روبه‌رو شده است.

ثابت‌تیموری ادامه داد: به عنوان مثال دره شمخال به عنوان یک جاذبه زمین‌شناختی بسیار زیبا که مرتبط با حوزه زمین، آب و طبیعت غیر زنده است برای بسیاری از مردم جالب توجه بوده و تنها طی‌ کردن مسیر رسیدن به این دره، دیدن منظره زیبای داخل آن و دیدن فضای منحصر به‌فرد لایه‌های زمین برای مردم بسیار جذاب خواهد بود.

غار مغان یکی از زیباترین مقاصد ژئوتوریسمی استان

وی تشریح کرد: مواردی چون کوه‌ها، آبشارها، دره‌ها و دست‌کندهایی چون انواع معادن فعال و غیرفعال، غارهای متنوعی وجود دارد که یکی از جاذبه‌های مهم زمین‌شناختی در اطراف و داخل مشهد به شمار می‌آیند. یکی از کهن‌ترین این غارها که برای علاقه‌مندان بازدیدکننده بسیار جذاب بوده، «غار مغان» واقع در کوه‌های خلج در جنوب شرق مشهد است و از گذشته‌های بسیار دور و بیش از ۵۰ سال گذشته مقصد سفر و بازدید علاقه‌مندان بوده است. مسیر بسیار زیبا و چشم‌انداز طبیعی پیرامون آن، وجود ستون‌های آهکی منحصر به‌فرد درون آن حتی بدون آگاهی از کلید واژه زمین‌گردشگری نیز این غار را مقصد جذاب سفر به درون زمین قرارداده است.

خراسان شمالی-ژئوتوریسم

لزوم تربیت راهنمایان و مفسران ژئوتوریسم جهت استفاده در تورهای گردشگری

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه این روزها آگاهی مردم نسبت به این مسئله بیشتر شده است، اظهار کرد: نیاز است تا راهنمایان متخصص و مفسران زمین‌گردشگری تربیت و از آن‌ها در برگزاری تورهای ژئوتوریسمی استفاده شود و به اصطلاح در دستور کار دفاتر خدمات مسافرتی قرار گیرند تا علاقه‌مندان شرکت‌کننده در این تورها علاوه بر بازدید از جاذبه‌های بصری، اطلاعات زمین‌شناسی بیشتر و مستندی نیز دریافت کرده و سفری هدفمندتر را تجربه کنند. آن‌ها درک می‌کنند که عملا ساختار این زمین‌ساخت یا جاذبه زمین‌شناسی به چه ترتیب بوده و در چه تاریخی شکل گرفته است. به واقع دشت مشهد به عنوان یکی از دشت‌های جذاب برای علاقه‌مندان به حوزه زمین‌شناسی و زمین‌گردشگری مطرح است که می‌توان انواع سنگ‌های رسوبی، آبرفتی، آتشفشانی و جاذبه‌های مرتبط با سازندهای زمین‌شناختی را در اطراف آن مشاهده کرد.

ثابت‌تیموری در خصوص برقراری ارتباط بین زمین‌گردشگری با سایر حوزه‌های‌گردشگری و برگزاری تورهایی از این دست خاطرنشان کرد: این موضوع به ترکیب تور و افراد شرکت کننده در آن بستگی دارد؛ در تور برگزار شده باید سلیقه افراد شناسایی شود و بر اساس ذائقه مشتری، تورهای زمین‌شناختی از تورهای عمومی تفکیک و برای تامین رضایت گردشگران خاص تورهای ترکیبی فراهم شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر خانه معدن همچنین در حال پیگیری‌ است تا بتواند معادن متروکه، فعال و  نیمه‌متروکه خود را برای استفاده‌ای بهینه و دوگانه به ‌کار گیرد، به این معنی که در زمینه استخراج کانسارها و منابع معدنی نیز در زمینه زمین‌گردشگری و گردشگری معدن مورد بهره‌برداری قرار گیرند. استفاده از معادن به این شیوه قابل ارزش است؛ چراکه سرمایه‌گذار در دوره‌ غیرفعال بودن معدن می‌تواند از این راه درآمدزایی داشته باشد.

پارک کوهسنگی یکی از جاذبه‌های زمین‌گردشگری مشهد است

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی پارک کوهسنگی را به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم زمین‌شناختی مشهد معرفی و اظهار کرد: پارک کوهسنگی یکی از جاذبه‌های مهم مرتبط با زمین گردشگری در دل شهر مشهد است که به صورت یک سازه زمین‌شناسی جذاب و خارج شده از دل زمین  به صورت سنگی یک‌پارچه در میانه دشت مشهد نمایان است. ممکن است افرادی که تا امروز از آن دیدن کرده‌اند از زاویه زمین‌شناسی به آن توجه نکرده باشند و این در صورتی است که این منطقه تاریخ زمین و تاریخ تمدن انسان را نیز به ما معرفی می‌کند.

ثابت‌تیموری افزود: اگر داستان شکل‌گیری آثار زمین‌شناختی برای گردشگران به خوبی تفسیر شود قطعا برای آن‌ها جذاب خواهد بود و ورود گردشگران متنوعی را به این محدوده‌ها موجب خواهد شد. کوه‌های اطراف مشهد مانند پارک خورشید و کوه‌پارک، خود یک جاذبه زمین‌شناختی است که حضور مفسران و کارشناسان مرتبط با حوزه زمین‌گردشگری را می‌طلبد؛ بررسی این موضوعات علاوه بر اشتغال‌زایی می‌تواند جذابیت بازدید از آن مناطق را نیز افزایش دهد.

منبع: ایسنا

کرمانشاه؛ شهر سوغات‌های دلبرانه

وقتی به شهری سفر می کنید، پس از یک گشت و گذار مفرح و دیدن همه جاذبه ها تاریخی و طبیعی و دیدنی های زیبایش، تازه به لذت بخش ترین و دوست داشتنی ترین قسمت سفر یعنی خرید سوغاتی می رسید.

خرید سوغاتی وقتی شیرینی‌اش دو چندان می شود که شهری را که به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده اید، خوارک ها و شیرینی های خوشمزه ای داشته باشد، درست مثل کرمانشاه.

کرمانشاه استانی است که به واسطه جاذبه های گردشگری و طبیعی زیادی که دارد، اکثر علاقمندان به سفر و گردشگری برای یک بار هم که شده تجربه سفر به آن را داشته اند و یا اینکه برنامه سفر به آن را  دارند.

در کنار جاذبه های تاریخی و طبیعی زیاد و صنایع دستی زیبا، کرمانشاه شهر سوغاتی‌های خوشمزه نیز هست. از روزگاران دور تاکنون خوراکی ها و شیرینی های خوش طعمی توسط زنان و مردان هنرمند کرمانشاهی پخت می شده که امروزه آوازه عطر و طعم دلپذیر آنها در همه جای ایران پیچده است.

نان برنجی، روغن حیوانی، نان خرمایی، کاک، بژی و … از سوغاتی های دلپذیر کرمانشاهی ها هستند که بواسطه عطر دل انگیز و طعم بی نظیر و فوق العاده ای که دارند، در همه جای ایران با نام کرمانشاه معروف و زبانزد شده اند.

برای خرید سوغاتی در کرمانشاه بهتر است یکراست راه بازار ۲۰۰ ساله قدیمی شهر را در پیش بگیرید، رفتن به این بازار هم فال است و هم تماشا. این بازار هم مرکزی است برای فروش شیرینی های خوشمزه کرمانشاهی ها و هم اینکه می توانید صنایع دستی و لباس های محلی زیبایی را در اینجا خریداری کنید.

نان برنجی را گل سرسبد سوغاتی های کرمانشاه می دانند. سوغاتی که بواسطه شهرت گسترده آن در میان مردم ایران، به یکی از معروفترین برندهای کرمانشاه تبدیل شده است.

هر کرمانشاهی اگر هر روز هم گذرش به بازار سنتی کرمانشاه بیفتد، باز عطر دلاویز نان برنجی زعفرانی با روغن ناب کرمانشاهی، مست کننده است، چه برسد به گردشگری که اولین بار پایش را به این شهر گذاشته و سری هم به بازار سنتی کرمانشاه زده است.

کرمانشاه

آوازه این سوغاتی خوشمزه و لذیذ کرمانشاهی به جای جای ایران رسیده و گردشگرانی که به کرمانشاه می آیند، حتی اگر تاکنون چند بار به این شهر سفر کرده باشند باز نان برنجی را یکی از بهترین گزینه ها برای سوغات می دانند و با خود به همراه می برند. مگر می شود گردشگری به کرمانشاه بیاید و از خیر بردن نان برنجی به عنوان سوغات برای دوست و آشنایان شهر و دیارش بگذرد.

نان برنجی سوغاتی اصیل ۱۵۰ ساله کرمانشاهیان است که با توجه به وجود کشتزارهای برنج گیلانغرب در زمان های گذشته و روغن حیوانی این استان تولید شده و به عنوان شیرینی مقوی توشه ای برای زائرینی بوده که از مسیر کرمانشاه به عتبات عالیات می رفته اند.

این شیرینی دوست داشتنی و خوش عطر و طعم را با آرد برنج، شکر، روغن کرمانشاهی، زعفران، کره، گلاب، تخم خرفه و سیاه دانه پخت می کنند و تردی آن به حدی است که وقتی آن را دست می گیرید، باید این کار را با احتیاط انجام دهید، وگرنه شیرینی شما خرد می شود.

از نان برنجی و عطر و طعم  دل انگیزش که بگذریم، به روغن حیوانی ناب کرمانشاهی می رسیم که آوازه اش سالهای زیادی است بین مردم ایران پیچیده است.

کرمانشاهی ها به روغن حیوانی می گویند؛ “رون دان”. روغنی که اگر کسی عطر و طعم غذا خیلی برایش مهم باشد، به احتمال زیاد حتما یک بار از آن در غذایش استفاده کرده، برای همین است که همه عاشقانِ غذا روغن حیوانی کرمانشاهی را می شناسند.

اینکه چرا روغن حیوانی کرمانشاهی اینقدر بین مردم ایران محبوب شده، به آب و هوای خوب این استان بر می گردد. شرایط اقلیمی کرمانشاه باعث شده تا تنوع پوشش گیاهی گسترده ای را در آن داشته باشیم و به تبع دامپروری هم در این دیار از گذشته های بسیار دور تاکنون رونق بالایی داشته است. روغن حیوانی از شیر و ماست دام هایی که در مراتع بلند چرا می کنند تهیه می شود.

زنان هنرمند و خوش سلیقه عشایر و روستایی در کرمانشاه، ماستی که از شیر گاوها و گوسفندانشان تهیه شده را داخل مشک می ریزند و آنقدر با مهارت مشک زنی می کنند که همراه با دوغی که از ماست تهیه شده گوله های کره هم بیرون می آید. کره ها را داخل قابلمه ای می ریزند و حرارت می دهند تا روغن نابی از  آن بدست آید که برای خوش عطر شدن آن را داخل خیک( هیزه) می ریزند.

کرمانشاه

روغن کرمانشاهی یکی از طبیعی ترین روغن ها است که طعم و عطر بی نظیری به غذاهایتان می دهد، پس خرید آن را به عنوان سوغات فراموش نکنید.

اگر بخواهیم به سختی دل از بوی خوش روغن حیوانی ناب کرمانشاه بِکَنیم، باید سراغ یک شیرینی اصیل دیگر در این دیار برویم.

“کاک” شیرینی بسیار خوش طعم کرمانشاهی ها است. شیرینی که شیرازی ها هم تقریبا نمونه اش را دارند، اما کمی تفاوت بین این شیرینی با آن شیرینی است.

کاک کرمانشاهی ها که بسیار هم سبک و خوش طعم و پرانرژی است و در زمره بهترین شیرینی های مردم این دیار قرا ردارد، از ورقه های خمیر نازکی تهیه می شود که آن را از آرد گندم، شکر، تخم مرغ، دارچین، هل، پودر پسته، پودر نارگیل، خلال بادام و آب تهیه می کنند.

این شیرینی از آن خوشمزه هایی است که اگر به عنوان سوغاتی آن را برای عزیزانتان نخرید، پشیمان خواهید شد.

اگر می خواهید دست پر به شهر و دیارتان باز گردید و چند نوع سوغاتی را با خود ببرید، نان خرمایی را هم فراموش نکنید.

نان خرمایی در کنار نان برنجی یکی دیگر از بهترین و البته خوشمزه ترین و مقوی ترین سوغات های کرمانشاه است که آن را با خرما، آرد، گلاب، ماست، پگینگ پودر، کره، مغز گردو، زرده تخم مرغ این شیرینی سنتی تهیه می شود.

این شیرینی، یکی از خوراکی های ناب، نرم و خوشمزه است که با لایه ای از خمیر نازک، مغزی از خرما را در آغوش خود گرفته است.

اگر بتوانید نان خرمایی را تازه و داغ در بازار خریداری کنید، خوشمزگی آن دو چندان خواهد بود و یکی از بهترین شیرینی هایی می شود که تاکنون در عمرتان خورده اید.

blank

و اما بژی این لوزی خوشمزه کوچک که سالهای سال است با دست زنان هنرمند کرمانشاهی پخت می شود. قدیم ترها زنان کرمانشاهی این شیرینی را بصورت خانگی برای توشه سربازان و مسافران خود درست می کردند، چراکه یک شیرینی ماندگار و مقوی است، ولی حالا به شکل بسته بندی شده هم می توان آن را در سوغاتی فروشی های این شهر خریداری کرد.

چیزی که طعم بسیار عالی به این شیرینی  داده، استفاده از گیاه رازیانه و روغن حیوانی است که وقتی زنان کرمانشاهی آن را در خانه هایشان درست می کنند، تا چند کوچه آنطرف تر هم بوی عطر بژی می پیچد.

این خوشمزه پرطرفدار را معمولا با ترکیب شیر، روغن حیوانی، رازیانه، زیره، شکر، آرد مخصوص نان سنگک، زعفران و آب درست می کنند و معمولا برای وعده های صبحانه و عصرانه در کنار یک چای لب سوز می خورند.

اگر بخواهیم از دیگر شیرینی ها و خوراکی ها این استان بگوییم، مجال زیادی می خواهد، از شیرینی برساق گرفته تا شیرینی شکری و … .

با این اوصاف بسیاری از کسانی که کرمانشاه را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می کنند، برای خرید سوغاتی، بویژه سوغاتی هایی که کامشان را با خاطره ای خوش از مسافرتشان شیرین می کند، انتخاب های زیادی دارند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

کرمانشاه؛ دروازه تجارت به عراق

کرمانشاه؛ سرزمین عجایب هزارگانه