کلوچه مسقطی شیرازی، یک شیرینی ماندگار

مسقطی آن درواقع نوعی حلوا است که بهترین نوع آن نرم و لطیف و ژله مانند است و طعم زعفران و گلاب و هل دارد. در انواع مرغوب آن در پودر پسته سخاوت به خرج می‌دهند.

گاهی در مسقطی از برگ‌های گل نرگس و گل سرخ نیز استفاده می‌شود. در فرهنگ دهخدا آمده است که حلوای مسقطی نوعی شیرینی است که از نشاسته تهیه می‌شود و اصل مسخته است و عرب به آن مشاش گوید و نوعی شیرینی است که نشاسته و هل که به شکل لوزی بُرند و زفت‌تر از راحه الحلقوم است.

در شهر شیراز مسقطی را با کلوچه می‌خورند تا لذت خوردن آن دو برابر شود.

کلوچه را نیز با آرد برنج و آرد و روغن درست می‌کنند.

طرز تهیه مسقطی

۷ کیلو شکر را با ۳ کیلو گلاب روی اجاق می‌گذارند تا به جوش آید، سپس یک استکان آب‌لیمو داخل شیره شکر می‌ریزند تا شکر آن سخت نشود و در اصطلاح محلی شکرک نزند. از طرفی ۲/۵ کیلو نشاسته را ۳ کیلو گلاب حل کرده و به هم می‌زنند و روی اجاق می‌گذارند و آن را به‌آرامی به هم می‌زنند.

سپس نصف شیره شکر و ۳۰۰ گرم روغن مایع را به آن اضافه می‌کنیم و آرام‌آرام به هم می‌زنیم تا مخلوط، سفت و یکدست شود. سپس باقی‌مانده شیره شکر را به آن اضافه می‌کنیم و آرام به هم می‌زنیم تا صاف و یکدست شود و در آخر روغن مانده را به آن اضافه می‌کنیم تا به‌اصطلاح محلی سرخ شود.

سپس مغز پسته را به آن اضافه می‌کنیم و آن را داخل سینی پهن می‌کنیم. هنگامی‌که سفت شد آن را به شکل لوزی و مربعی برش می‌زنیم. این نوع شیرینی هم برای سوغات و هم برای مراسم عزاداری جهت خیرات استفاده می‌شود.

کوچه مسقطی

مواد لازم برای تهیه مسقطی

نشاسته، گلاب، هل، شکر، زعفران، روغن مایه، پودر پسته، آب

طرز تهیه کلوچه

آرد برنج و گندم را باهم مخلوط کرده همراه با روغن جامد به مدت یک ساعت بر هم می‌زنیم و کنار می‌گذاریم.

سپس شکر و گلاب را باهم مخلوط کرده و با همزن قدیمی به نام مفتول به هم می‌زنیم. سپس خامه، هل و بیکینگ‌پودر را به آن اضافه می‌کنیم. از طرفی به خمیری که با آرد برنج و گندم و روغن جامد هم زده‌شده بود. روغن مایع را اضافه می‌کنیم و همه را باهم مخلوط می‌کنیم و به مدت ۲۰ دقیقه همه مواد را باهم ورز می‌دهیم.

سپس آن را داخل قیف ریخته و به شکل گرد در سینی فر قرار می‌دهیم سپس کاسه آب داغی را گذاشته با شابلونی چوبی که نقش گل روی آن است روی کلوچه‌ها می‌زنیم و سپس تخم غلفه (خُرفه) روی آن می‌پاشند.

کلوچه و مسقطی حتماً باهم خورده می‌شود. چون طبع مسقطی گرم است روی کلوچه خرفه می‌پاشند زیرا طبع خرفه سرد است و این دو با همدیگر متعادل می‌شود.

در ضمن این نوع شیرینی هم در مراسم سوگواری برای خیرات مورداستفاده است و هم به‌عنوان سوغات استفاده می‌شود.

مهارت پخت کلوچه و مسقطی شیرازی در سال ۱۳۹۷ به ثبت آثار ناملموس رسیده است.

* گزارش از مژگان ثابت قدم، کارشناس مسئول مردم‌شناسی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس

ضرغامی صنایع دستی را از مارپیچ سکوت خارج کند

حجت الله مرادخانی، کارشناس صنایع دستی و مدرس دانشگاه در یادداشتی با تبیین شرایط صنایع دستی در دولت دوازدهم، درخواست‌های خود را در این حوزه مطرح کرد.

مرادخانی در یادداشتی که اختصاصی در اختیار ایسنا قرار داده است، درباره وضعیت حال حاضر صنایع دستی و انتظارات متصور از دولت سیزدهم، این چنین نوشته است:

صنایع دستی و هنرهای سنتی ویترینی فاخر از فرهنگ و هنر ایران است که در بسیاری از موزه های معتبر دنیا، نمایانگر و معرف حس زیبایی دوستی و خلاقیت انسان ایرانی است. عرصه ای ارزشمند که در کنار ویژگی های ناب هنری، دارای قابلیت های اقتصادی و اجتماعی بارزی برای رشد و توسعه جامعه است. این ویژگی ها چیزی نیست که امروز به واسطه رسانه های مختلف و شبکه های اجتماعی شناخته شده باشند، بلکه در متن خاطرات سیاحان و جهانگردانی که در اعصار گذشته به ایران سفر کرده اند، نیز می توان به وضوح رد آن را یافت. با این وجود این عرصه در سال های اخیر از دوران اوج خود دور شده و با رکودی محسوس روبرو شده است. رکودی که در کنار مشکلات بین المللی پیش آمده برای کشور، ناشی از بی توجهی متولیان اجرایی آن در سال های اخیر بوده است. به گونه ای که به مرور جایگاه این هنر صنعت اصیل، در ساختار اجرایی متولی آن یعنی وزارت میراث فرهنگی در مسیری نزولی قرار گرفته است. برای نمونه از ابتدای شکل گیری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سال ۱۳۹۸ و در پی تغییرات ساختاری این وزارتخانه، اسم صنایع دستی از وسط به انتهای نام این وزارتخانه جدیدالتاسیس منتقل شد، بی آنکه وزیر یا دیگر مدیران توضیحی نسبت به این کار ارائه دهند یا دلیلی برای این اقدام بیاورند. به عبارت دیگر بنابر دلایلی نامعلوم نام صنایع دستی بعد از ۱۳ سال از وسط به انتهای اسم این مجموعه منتقل شد. تغییری که شاید ناشی از تغییر پارادایم مدیریتی حاکم بر این وزارتخانه در دولت دوازدهم و کاهش اهمیت این معاونت میدانی و حساس نزد مدیران ارشد آن بود.

این مدرس دانشگاه در ادامه این یادداشت درباره چالش‌های مختلفی که فعالان حوزه فرهنگی با آن رو به رو بوده‌اند، نوشته است:

از طرف دیگر در چند سال اخیر هنرمندان و فعالان صنایع دستی با چالش های مختلفی نظیر مشکل بیمه و دریافت تسهیلات بانکی، کمبود و افزایش قیمت مواد اولیه تولید، افزایش قیمت حامل های انرژی، رکود صادرات، کم رنگ بودن در فضای رسانه ای و در دوسال اخیر بحران کرونا و لغو تمام نمایشگاه های و رویدادهای خرده فروشی صنایع دستی در سراسر کشور روبرو شده اند. چالش‌هایی که از یک سو برنامه و راهبرد عملیاتی برای برون رفت از آنها نبود و از سوی دیگر به گونه ای در سکوت خبری قرار گرفت و همنشینی این دو، توجه نهادهای بالادستی را از این حوزه دور کرد. وضعیتی پیچیده که روند فعالیت فعالان صنایع دستی و در کل حیات این هنر صنعت کهن را با مسائل جدی روبرو ساخته است.

از منظر علم ارتباطات شاید این وضعیت را به کمک مفهوم «مارپیچ سکوت» بهتر بتوان تحلیل کرد. نظریه گرداب یا مارپیچ سکوت توسط خانم الیزابت نوئل نئومان در دهه ۸۰ میلادی ارائه شد. این تئوری می‌گوید بر اساس قدرت رسانه‌ای، یک سازمان یا نهاد می‌تواند عقاید یا نظرات مخالف یا منتقد خود را مأیوس کند و شرایطی فراهم آورد تا در مارپیچ سکوت، از یاد بروند و به فراموشی سپرده شوند. نئومان معتقد است که باید همه پیام‌ها را در یک مجموعه و با هم مورد بررسی قرار داد و نه به صورت مجزا و منفک، تا به تحلیل درستی دست پیدا کرد. به عبارت دیگر این نظریه در تلاش است تا سکوت گروهی را توضیح دهد که احساس می‌کنند نظر و عقیده آنها از نظر تعدادی در اقلیت باشد، هرچند که ممکن است در واقعیت این مسئله درست نباشد.

وی در ادامه یادداشت خود اضافه کرده است:

بر این مبنا به نظر می‌رسد در دولت دوازدهم، مدیران وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با نادیده انگاشتن نقدها نسبت به وضعیت روز صنایع دستی و بی توجهی آنها به چالش های مختلف صنایع دستی، تلاش کردند تا کلیدواژه‌های مربوط این مطالبات را به گفتمان خود وارد نکرده و از موضع گیری واضح و شفاف نسبت به آن خودداری کنند؛ این در حالی است که در روزهای پایانی وزارت علی اصغر مونسان در نشستی با معاون مدیران صنایع دستی، در یکی از معدود صحبت هایش درباره صنایع دستی، حتی مدعی رعایت عدالت درباره صنایع دستی شد. در حالی که هیچ مصداقی برای این عدالت مورد ادعا مطرح نشد.

در نتیجه شکل گیری چنین رویکردی؛ از یک سو صنایع دستی و مطالبات هنرمندان وارد مارپیچ سکوت شد و از سوی دیگر تلاش شد تا کنشگران و فعالان صنایع دستی از طرح مباحث و انتقادات خود ناامید شوند. این وضعیت مارپیچ سکوت به ویژه در چند سال اخیر و در ارتباط با چالش ها و مسائل مربوط به هنرمندان صنایع دستی و منافع صنفی آنها، به گونه ای محسوس دیده می شد. اینکه در دو سال اخیر و در مواجهه با بحران کرونا، چرا اقدام کارآمدی برای رفع مشکل فروش و زنجیره تامین مواد اولیه و تبلیغات صنایع دستی صورت نگرفت و پاسخی مدون و توجیهی مشخص هم برای آن ارائه نشد. در واقع اتخاذ چنین رویه ای را می توان به تلاش مدیران صنایع دستی در دولت دوازدهم برای سوق دادن صنایع دستی و مطالباتش به مارپیچ سکوت تلقی کرد تا از این رهگذر بتوانند به تثبیت مواضع خود بپردازد. سازوکاری که در تعارض با وظایف و مسئولیت‌های سازمانی و ساختاری این وزارتخانه بود. اما در مقابل معاونت صنایع دستی از هر فرصتی برای اعلام آمارها و ارقام مختلف صادرات و فروش تعداد شهرهای جهانی و نشان های ملی و… سعی در برجسته کردن آنها و موفق جلوه دادن برنامه ها و مواضع خود نزد افکار عمومی داشت.

این مدرس دانشگاه در آخر درباره انتظارت خود از دولت سیزدهم در این زمینه نوشت:

«حال با آغاز فعالیت دولت سیزدهم و حضور عزت الله ضرغامی به عنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، انتظار می رود با توجه به سوابق مدیریتی و فنی وی، زمینه های مناسب برای خروج صنایع دستی از مارپیچ سکوت فراهم آید. ضرغامی در کنار مدیریت ۱۰ ساله خود در سازمان صدا و سیما، در دو دهه اخیر اغلب فعالیت هایش در عرصه فرهنگ بوده و می توان امیدوار باشیم تا از رهگذر این تجارب و نفوذ بالای ایشان در ساختار سیاسی و اجرایی کشور بستر مساعدی برای فعالیت محسوس تر صنایع دستی و فعالانش مهیا شود و افکار عمومی جامعه بیشتر اهمیت این هنر صنعت اصیل ایرانی بشناسند و با آن ارتباط اثربخش تری برقرار کنند. ضرغامی از یک سو به کمک تجارب رسانه ای کلان خود و از سوی دیگر با شناخت واقع بینانه از فرصت ها و تهدیدات امروز صنایع دستی، خواهد توانست گامی هایی موثر برای احیا و حرکت صنایع دستی در سطح کلان فراهم آورد. تحقق این مهم البته منوط به بررسی میدانی و شناخت مسائل و چالش های صنایع دستی و نیز ارتباط سازنده با کارشناسان و فعالان بخش خصوصی صنایع دستی خواهد بود؛ که امیدواریم با شکل گیری تعاملی سازنده و دوسویه، بستری استوار برای این حرکت جمعی و خروج صنایع دستی از مارپیچ سکوت فراهم آید.»

منبع: ایسنا

مرتبط:

زمزمه بازگشایی موزه صنایع دستی معاصر ایران

از تفریح تا صنایع دستی؛ گردشگری کجای ماجراست؟

واکسینه شدن ۹۰درصد پرسنل هتل‌های فارس

مدیر روابط عمومی جامعه هتلداران استان فارس اعلام کرد که تاکنون حدود ۹۰ درصد از کل شاغلان هتل‌های این استان، علیه کروناویروس واکسینه شده‌اند.

علی فرزامی گفت: با واکسینه شدن بخش دوم از مدیران و کارکنان هتل‌های استان فارس، حدود ۹۰درصد از شاغلین این هتل‌ها علیه کروناویروس واکسینه شده‌اند.

فرزامی گفت: از آنجا که در ایام شیوع کرونا، هتل‌ها کمتر تعطیل شد و کارکنان این اماکن اقامتی شرایط حساسی را سپری می‌کنند، انجام واکسیناسیون آنها در زودترین زمان ممکن اجتناب ناپذیر است.

فرزامی ادامه داد: با پیگیری های رئیس جامعه هتلداران استان فارس و مساعدت رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به حمدالله زمینه برای واکسیناسیون شاغلان این بخش فراهم شد.

مدیر روابط عمومی جامعه هتلداران استان فارس خاطرنشان کرد که افراد باقیمانده از شاغلان هتل‌های این استان، طی روزهای آتی، واکسینه خواهند شد.

آغاز پیش‌ثبت‌نام اربعین و اعلام شرایط

در حالی‌که هنوز موضع عراق درباره اربعین در شرایط کرونایی امسال اعلام نشده، کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین زمان و شرایط پیش‌ثبت‌نام از متقاضیان زیارت کربلا در اربعین را اعلام کرد.

 عراق هنوز درباره اربعین و حضور زائران ایرانی در این کشور اعلام وضعیت نکرده است و ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور نیز روز گذشته تاکید کرد: برگزاری مراسم اربعین منوط به موافقت دولت عراق و اعلام شرایط پذیرش زوار از جانب این کشور است. بدون تردید در صورت موافقت کشور میزبان کسانی می‌توانند به زیارت اربعین مشرف شوند که با تایید وزارت بهداشت و درمان هر دو دُز واکسن کرونا را زده باشند.

با این حال، سازمان حج و زیارت به عنوان کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین برای مقدمه‌چینی و تا پیش از اعلام مواضع و برنامه عراق، پیش‌ثبت‌نام از زائران را برای اربعین از روز دوشنبه ۱۵ شهریورماه آغاز می‌کند.

متن اطلاعیه این کمیته که از سوی سازمان حج و زیارت منتشر شده، به شرح زیر است:

“به اطلاع عموم مشتاقان می‌رساند با موافقت ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و ابلاغ ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) مقرر شده است پیش‌ثبت‌نام از متقاضیان زیارت اربعین حسینی با رعایت کامل شرایط و دستورالعمل‌های بهداشتی و صرفا از بین افرادی که فاقد بیماری‌های زمینه‌ای بوده و دو دُز واکسن کرونا را تا پایان هفته جاری (روز جمعه نوزدهم شهریورماه ۱۴۰۰) دریافت کرده باشند، از طریق سامانه سماح به آدرس Samah.haj.ir  صورت پذیرد.

پیش‌ثبت‌نام انجام‌شده به منزله انجام قطعی سفر اربعین نیست و انجام سفر مشروط به موافقت دولت عراق و شرایط اعلامی از سوی آن کشور است. اطلاعات قطعی و تکمیلی متعاقبا به اطلاع متقاضیان خواهد رسید.

ضروری است هموطنان نکات زیر را برای پیش‌ثبت‌نام مورد توجه قرار دهند:

۱-استعلام‌های لازم درخصوص وضعیت سلامت متقاضیان (بیماری‌های زمینه‌ای و …) و اخذ تایید تزریق هر دو دُز واکسن کرونا از وزارت بهداشت انجام خواهد شد.

۲-ارائه نتیجه آزمایش منفی PCR به مدت ۷۲ ساعت قبل از اعزام الزامی است.

۳-زمان پیش‌ثبت‌نام از ساعت ۹ صبح روز دوشنبه ۱۵ شهریورماه آغاز می‌شود و به مدت سه روز تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۱۷ شهریورماه ادامه خواهد داشت.

۴- ثبت‌نام قطعی پس از موافقت رسمی دولت عراق انجام خواهد شد.

۵- به منظور رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، پیش‌ثبت‌نام فقط به صورت غیرحضوری انجام خواهد شد.

۶-پس از انجام این مراحل، اسامی واجدین شرایط در سامانه «سماح» و نیز از طریق ارسال پیامک اطلاع‌رسانی خواهد شد. بدیهی است اعزام افراد فاقد شرایط مقدور نیست.

۷- تاکید می‌شود با توجه به بسته بودن مرزها، افراد به هیچ‌وجه به مرزهای کشور مراجعه نکنند.

کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) تاکید کرد با توجه به عدم اعلام موضع رسمی دولت عراق تا این لحظه، دریافت مشخصات متقاضیان در مرحله پیش ثبت‌نام به هیچ‌وجه به معنای قطعیت در تشرف متقاضیان نیست و تصمیم‌گیری در این خصوص منوط به مجوز رسمی دولت عراق و ستاد مرکزی اربعین خواهد بود.”

منبع: ایسنا

مرتبط:

مقررات عراق برای ورود و خروج زائران از این کشور

گره‌ی گردشگری که نه ضرغامی می‌تواند باز کند نه مجلس

رییس هیأت مدیره یکی از انجمن‌های حرفه‌ای گردشگری گفت: گره کوری که با پراندگی متولیان گردشگری و انشقاق و شکاف در تشکل‌های خصوصی ایجاد شده، فقط به دست رییس‌جمهور باز می‌شود، حتی مجلس هم نمی‌تواند این گره را باز کند.

محمد بهمنش که همزمان ریاست هیأت مدیره انجمن حرفه‌ای دفاتر گردشگری خراسان جنوبی و ریاست هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر مسافرت هوایی این استان را به عهده دارد، گفت: اصرار داریم قوانینی که در برنامه پنجم و ششم توسعه مصوب شده است و آیین‌نامه‌هایی که توسط هیأت وزیران مصوب شده است، از جمله ماده ۲۵ آیین‌نامه اجرایی ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر فعالیت‌ آن‌ها به‌درستی و کامل اجرا شود. این قوانین یا اجرا نمی‌شود، یا درست و کامل اجرا نمی‌شود. در زمان ریاست آقای سلطانی‌فر در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مصوبه‌ای صادر شد که مطابق آن، «سازمان (وقت) میراث فرهنگی و گردشگری دستورالعمل نحوه تشکیل و فعالیت تشکل‌های تأسیسات گردشگری و نیز صدور مجوز برای اشخاص حقوقی برای فعالیت در تأسیسات گردشگری و سایر دستورالعمل‌های مورد نیاز در اجرای این آیین‌نامه را تهیه و با تأیید رییس سازمان ابلاغ می‌کند.»

او افزود: تا آن زمان، اصناف مرتبط با گردشگری در چارچوب ماده ۱۳۱ قانون، از وزراتخانه‌های دیگری مثل وزارت کار مجوز می‌گرفتند، اما با صدور دستورالعمل ماده ۲۵ آیین‌نامه اجرایی ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری، جوامع حرفه‌ای متعددی در حوزه‌های بومگردی، هتلداری، گردشگری سلامت، گردشگری الکترونیک، دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گردشگری تشکیل شد، درحالی تشکل‌های صنفی دیگر به صورت موازی همچنان فعال بودند.

او درباره علت تشکیل همزمان دو انجمن برای دفاتر مسافرتی و هوایی در استان‌های مختلف از جمله در استان خراسان جنوبی ـ حوزه مسؤولیتی خود ـ با توجه به مخالفتی که با انشقاق (شکاف و پراکندگی) در تشکیلات خصوصی دارد، اظهار کرد: یک دفتر خدمات مسافرتی همزمان باید از سازمان هواپیمایی، وزارت گردشگری و سازمان حج و زیارت مجوز داشته باشد تا بتواند فعالیت کند و این یک پارادوکس تلقی می‌شود. حاکمیت باید تکلیف خود را با این موضوع روشن کند؛ چرا یک شرکت باید از چند وزارتخانه و سازمان مجوز بگیرد و برای هر مجوز هم باید ماه‌ها چه بسا سال‌ها دوندگی کند؟ کجای دنیا چنین سیستمی برقرار است!؟

بهمنش ادامه داد: ابتدا باید متولی مشخص شود. از نظر ما وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متولی گردشگری است. در قانون هم صراحتا آمده است. ضمن این‌که در تمام دوران کرونا سازمان هواپیمایی هیچ کمکی به دفاتر خدمات مسافرت هوایی نکرد، همین‌طور سازمان حج و زیارت. البته که گردشگری هم در سیکل معیوب افتاده و برخی مدیران، خود را از مشکلات مبرا می‌کنند. به هر حال، ضرورت دارد دولت یک بار برای همیشه تکلیف ما را روشن کند. تا متولی واحد برای گردشگری مشخص نشود نمی‌توان به نتیجه رسید.

او بیان کرد: علت فعالیت دو صنف همزمان در این استان و بسیاری دیگر از استان‌ها این است که سازمان هواپیمایی، جوامع حرفه‌ای را که از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجوز گرفته‌اند قبول ندارد و به آن‌ها خدمات نمی‌دهد. از آن طرف، وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری به تشکیلاتی که از سازمان هواپیمایی مجوز دارند، خدمات و اختیارات نمی‌دهد و از آن‌ها حمایت نمی‌کند. بنابراین ملغی کردن هر یک از این دو تشکیلات، برای آژانس‌های استانی مشکل ایجاد می‌کند. حتی با سازمان حج و زیارت هم که جلسه داشتیم کوتاه نیامد. به هر حال منافعی در این بخش وجود دارد که حاضر نیستند دست بردارند. این میان شرکت‌ قطارهای رجا و وزارت بهداشت را هم اضافه کنید که هر یک ساز خود را می‌زنند. یک سرمایه‌گذار و یک فعال اقتصادی چطور می‌تواند همه انرژی و سرمایه خود را بگذارد و همزمان با چند دستگاه کار کند، درحالی که هیچ‌یک از آن‌ها مجوز دیگری را قبول ندارد.

وی افزود: فرآیند کسب مجوز از وزارت بهداشت بسیار طولانی و پیچیده است؛ دو سال و شش ماه برای گرفتن این مجوز وقت گذاشتم، دست آخر متوجه شدم بین وزارتخانه‌های گردشگری و بهداشت اختلاف وجود دارد و کلا راه را اشتباه آمده‌ام. وزارت بهداشت خود را متولی گردشگری سلامت می‌داند و مستقل مجوز صادر می‌کند، اگر از طریق این وزارتخانه اقدام نکنیم هیچ خدماتی به‌ویژه در بیمارستان‌های دولتی به دفاتر خدمات مسافرتی ارائه نمی‌کند. از آن طرف، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجوزهای وزارت بهداشت را تایید نمی‌کند. پارادوکس بدی است.

او با اشاره به تشکل‌های مختلفی که از سال ۱۳۹۴ براساس ماده ۲۵ آیین‌نامه اجرایی ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر فعالیت‌ آن‌ها، تشکیل شده‌اند و برخی مداخلات بخش دولتی در سال‌های اخیر در راه‌اندازی جوامع حرفه‌ای و تشکل‌های خصوصی گردشگری، اظهار کرد: ما با هیچ شخصی مشکل و دشمنی نداریم، اما تا وقتی حاکمیت در بخش خصوصی دخالت کند، این مشکل حل نخواهد شد. راه حل این قضیه آن است که بخش دولتی دیگر در انتخابات صنفی مداخله نداشته باشد و به جبر، نماینده‌ای را تحمیل نکند. با این رفتارها نه تنها تشکل حرفه‌ای شکل نمی‌گیرد که انشقاق روز به روز بیشتر می‌شود. ما این گله را به آقای مونسان ـ وزیر پیشین میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ هم داشتیم. جریان تشکیل جوامع حرفه‌ای در زمان ایشان تا سال ۱۳۹۸ خوب پیش می‌رفت، اما یک‌باره دخالت‌ها و تحمیل‌ها از سوی این وزارتخانه در تشکیلات خصوصی شروع شد. آقای ضرغامی هم اگر بخواهد راه مسؤولان قبلی را پیش برود، تا زمانی که قانون نصفه و نیمه اجرا شود، نه به نتیجه می‌رسیم و نه مشکل حل می‌شود.

رییس هیأت مدیره انجمن حرفه‌ای دفاتر گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به قانون تشکیل جوامع حرفه‌ای با مجوز سازمان (وزارت) میراث فرهنگی و گردشگری (یا همان ماده ۲۵ آیین‌نامه تأسیاست گردشگری)، افزود: اگر این قانون را تصویب کرده‌اند، چرا درست اجرا نمی‌شود؟ اگر ایراد دارد چرا آن را اصلاح و برطرف نمی‌کنند؟ اگر این قانون را سازمان وقت و سپس وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به همه استان‌ها ابلاغ کرده، چرا فقط در یک‌سری از استان‌ها اجرا شده است؟ چرا برخی مدیران جلو اجرای آن را گرفته‌اند؟

او در پاسخ به این پرسش که با توجه به این‌که گفته شد سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دیگر، تشکل‌هایی را که از سازمان یا وزارت میراث فرهنگی مجوز گرفته‌اند قبول ندارند و از خدمات محروم می‌کنند، چگونه ماده ۲۵ آیین‌نامه اجرایی ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری را می‌توان اجرا کرد گفت: از رییس دولت درخواست می‌کنیم به تشتت تولی‌گری‌ها در گردشگری و انشقاقی که در تشکل‌های خصوصی پیش آمده است با توجه به قوانین و مصوبه‌های موجود پایان دهد.

او اظهار کرد: ما در کشور با قانون‌های نانوشته، قدرت‌ها و لابی‌گری‌ها مواجهیم. وقتی در قانون یک متولی برای گردشگری مشخص شده است، چرا دیگران به خود اجازه اظهارنظر می‌دهند؟ اگر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف با این قانون مشکل دارند با ما (بخش خصوصی) که یک بار مجوز گرفته‌ایم، کاری نداشته باشند و مشکل‌شان را با وزارتخانه حل کنند. به خاطر همین قوانین نصفه و نیمه و پارادوکس‌ها، ۵۴۵۰ دفتر خدمات مسافرتی در سراسر کشور سرگردان و گرفتار شده‌اند و مثل توپ پینگ‌پنگ مدام بین اداره‌ها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف پاس داده می‌شوند. این سیکل معیوب تا کِی قرار است ادامه داشته باشد؟

بهمنش گفت: معتقدم این مشکل را فقط رئیس‌جمهور می‌تواند حل کند، حتی مجلس هم نمی‌تواند. سال ۹۹ هیأت وزیران تصویب کرد که مسؤول صدور مجوز بندهای الف (هواپیمایی)، ب (گردشگری) و پ (زیارتی)، سازمان میراث فرهنگی است، چرا این قانون اجرا نمی‌شود؟ بخش حاکمیتی خوب می‌داند حرف بخش خصوصی چیست، ولی حوصله شنیدن آن را ندارد، چون او را وارد حوزه‌هایی می‌کند که ممکن است موقعیت و صندلی مسؤول دولتی را به خطر اندازد. ما مشکلات زیادی در صنف، صنعت و زیرساخت گردشگری داریم، از آقای رئیسی که با شعار مبارزه با فساد، رییس‌جمهور شده است توقع داریم وارد عمل شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

رونق گردشگری با تجربه‌های کرونایی

ابلاغ شیوه‌نامه درجه‌بندی تاسیسات گردشگری

آیا صدای خرانق به سازمان جهانی گردشگری می‌رسد؟

خرانق به عنوان یکی از ۹ روستای گردشگری ایران انتخاب شده و فرصت دارد تا به عنوان یکی از روستای ایران به سازمان جهانی گردشگری معرفی شود؛ روستایی که به زادگاه خورشید شهره است و در اذهان و چشم گردشگران به وی‍ژه گردشگران اروپایی، جایگاه ویژه‌ای دارد.

«رها سالاری» مسئول کمیته گردشگری روستایی استان یزد در گفت‌وگویی با اشاره به این که شعار سازمان جهانی گردشگری، «توسعه گردشگری روستایی» با هدف بازیابی گردشگری داخلی و اقتصاد کشورها از بخش داخلی و گردشگر داخلی است، اظهار می‌‎کند: سازمان جهانی با بیان این شعار معتقد است که مردم هر کشور و جامعه محلی باید از داشته‌های موجود همان جامعه مانند غذاهای سنتی، مناظر طبیعی و جاذبه‌های فرهنگی بهره گیرد.

وی با اشاره به این که طرح ابتکاری دهکده گردشگری از سوی سازمان جهانی گردشگری مطرح شده است، می‌گوید: سازمان جهانی گردشگری به تبع این طرح، به ایران نیز اعلام کرده که سه روستا را می‌تواند معرفی کند و در همین راستا نیز در حال حاضر ۹ روستای گردشگری کشور برای این مهم انتخاب شده که در نهایت سه روستا به عنوان روستاهای برگزیده برای این منظور در دستور کار قرار می‌گیرند.

این فعال فرهنگی با بیان این که روستای خرانق تاکنون استانداردهای مذکور را داشته است، عنوان می‌کند: استانداردهای خاصی برای انتخاب این روستا در نظر گرفته شده که یکی از این شاص‌ها برای ارزیابی جمعیت ۱۵ هزار نفری روستاست گرچه حداقل جمعیتی برای این موضوع انتخاب نشده است.

وی با اشاره به این که چگونگی استفاده و بهره برداری از منابع فرهنگی، تاریخی، تجاری، دانشگاهی، اقدامات مربوط به پایداری زیست محیطی و توانمندی زنان روستایی از دیگر معیارهای انتخاب روستاهای مذکور منظور شده‌اند، می‌گوید: چگونگی ادغام این موارد با زنجیره ارزش روستا نیز مورد تاکید است اما سوال اینجاست که چرا وزارت میراث فرهنگی، خرانق را انتخاب کرده است؟

وی در پاسخ به سوال خود، با اشاره به داشته‌های روستای خرانق خاطرنشان می‌کند: خرانق در مسیر کاروانسراها و در مسیر سفرها قرار داشته به طوری که زیرساخت‌هایی مانند چاپارخانه، قلعه، کاروانسرا و پل آب‌رو نیز در آنجا شکل گرفته و علاوه بر آن سازه‌های متفاوت و جالبی مانند منارجنبان نیز در آن ساخته شده است.

سالاری اضافه می‌کند: میبد، چک‌چک و خرانق، مثلث سفر گردشگران بوده‌ و این مسئله نیز اهمیت زیادی در انتخاب روستای خرانق داشته است.

این مسئول به حیات وحش روستای خرانق اشاره می‌کند و می‌گوید: روستای خرانق در منطقه حفاظت شده قرار داشته و گونه‌های خاصی مانند روباه شنی نیز از داشته‌های ارزشمند این روستا هستند.

خرانق

 

خرانق در کنار برندق و لافت

البته «هما خورشیدی» معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز در خصوص روستای خرانق اظهار می‌کند: براساس طرح ابتکاری سازمان جهانی گردشگری در خصوص انتخاب دهکده‌های گردشگری، روستای هدف گردشگری خرانق به‌ عنوان روستای واجد شرایط جهت قرارگیری در شبکه جهانی روستاهای مورد تائید سازمان جهانی گردشگری معرفی و از بین ۹ روستا در سطح کشور، امتیازات لازم را در کنار روستاهای برندق اردبیل و لافت هرمزگان در ارزیابی‌های اولیه کسب کرد.

وی در خصوص اهمیت این موضوع می‌گوید: اهمیت این موضوع زمانی دوچندان خواهد شد که روستاهای منتخب در ابعاد جهانی معرفی‌ شده و نشان سازمان جهانی جهانگردی را کسب کنند تا به‌ عنوان سرمایه‌ای جهانی مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرند.

اما شاخص‌های در نظر گرفته شده برای انتخاب روستاهای جهانی چیست؟ سوالی که هماخورشیدی در پاسخ به آن می‌گوید: شاخص‌هایی نظیر ابتکار عمل در روستاها به‌ عنوان محرک گردشگری پایدار، اولویت‌های اقتصادی و اجتماعی و زیست‌محیطی، تاریخچه و جذابیت‌های گردشگری، سیاست‌ها و برنامه‌ها جزو این شاخص‌ها هستند.

وی ادامه می‌دهد: منابع طبیعی و فرهنگی ملموس و ناملموس و میزان اهمیت‌دهی به این سرمایه‌ها توسط جوامع محلی، توجه به آداب‌ و رسوم، معرفی رویدادها، مراسم سنتی و مواردی از این‌ دست به‌ عنوان معیارهای سنجش و ارزیابی اولیه قرار داده شده که با تکمیل اطلاعات و سوابق موجود در راستای توسعه گردشگری، خرانق امتیازات لازم را در ارزیابی اولیه به دست آورده و به سازمان جهانی گردشگری در قالب یکی از بهترین دهکده‌های گردشگری معرفی می‌شود.

خرانق

خرانق کجاست؟

و در نهایت بدانیم که خرانق کجاست و این روستای دیدنی را بیشتر بشناسیم؛ خرانق  یکی از روستاهای شهرستان اردکان از توابع استان یزد است که حدود ۴۵۰۰ سال قدمت برای آن تخمین زده‌اند و به زادگاه خورشید نیز شهره است.

روزگاری روستای خرانق در یزد، سکونتگاه عده زیادی از ساکنان شهری به همین نام بوده و در هر گوشه آن بناهایی منحصر به فردی ساخته شده که امروز این جاذبه‌ها مورد اقبال گردشگران خصوصا گردشگران اروپایی است.

خرانق به علت قدمت تاریخی و سازه‌ها و جاذبه‌های خود یکی از ارزشمندترین دیدنی‌های این مرز و بوم محسوب می‌شود و نخستین بار در میان گزارش‌های یکی از هیربدان زرتشتی در سال ۲۴ هجری شمسی که همزمان با دوازدهمین سال سلطنت یزدگرد ساسانی است، از آن یاد شده و به عنوان یک استراحت‌گاه بین راهی برای تاجران و مسافران محسوب می‌شده است.

شغل اصلی مردم روستای خرانق عموما کشاورزی و دامداری بوده و اقتصادهای دیگری مانند معادن نیز در خصوص این روستا وجود دارد، البته حیات گونه‌های زیادی به این روستا وابسته هستند و در این روستا زیست می‌کنند که از جمله آن‌ها میتوان به یوزپلنگ، قوچ، میش، بز، گربه وحشی، خرگوش و روباه اشاره کرد. همچنین پرندگانی مثل تیهو، کبک، چکاوک بیابانی، زاغ بور و دودک از جمله پرندگان ساکن در روستای خرانق هستند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آشنایی با خرانق _زادگاه خورشید ایران

مقدمات ثبت جهانی قنات و پل تاریخی خرانق فراهم شد

برنامه‌های روز «ابوریحانی بیرونی» اعلام شد

رییس پژوهشکده مردم‌شناسی از برگزاری چهار نشست تخصصی به مناسبت روز مردم‌شناسی همزمان با زادروز ابوریحان بیرونی خبر داد.

به نقل از روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، علیرضا حسن‌زاده با تبریک و شادباش روز مردم‌شناسی و زادروز دانشمند شهیر «ابوریحان بیرونی» آغازگر مطالعات مردم‌شناسی جهان، گفت: این پژوهشکده همچون سال‌های گذشته به این مناسبت، نشست‌های تخصصی را با حضور اندیشمندان این حوزه برگزار می‌کند.

او افزود: نشست‌های «انسان‌شناسی یا مردم‌شناسی؟»، «اقتصاد و میراث فرهنگی و گردشگری»، «مردم‌شناسی در آیینه نقد» و «بزرگداشت مردم‌شناس فقید اصغر کریمی» به ترتیب در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ شهریورماه برگزار می‌شود و صاحب‌نظران و پژوهشگران مردم‌شناسی و حوزه‌های مرتبط در آن به بحث و گفت‌وگو خواهند پرداخت.

نشست «انسان‌شناسی یا مردم‌شناسی؟» ۱۴ شهریور ساعت ۱۴ تا ۱۶ به دبیری مصطفی اسدزاده و با حضور حامد وحدتی‌نسب و علیرضا حسن‌زاده، نشست «اقتصاد و میراث‌فرهنگی و گردشگری» ۱۵ شهریور ساعت ۱۰ تا ۱۲ با سخنرانی علیرضا حسن‌زاده، مریم نعمت طاوسی و ناصر رضایی با دبیری محمد ابوترابی، نشست «مردم‌شناسی در آیینه نقد» ۱۵ شهریور ساعت ۱۰ تا ۱۴ با حضور باجلان فرخی، محمد میرشکرایی، پوپک عظیم‌پور، علیرضا قلی‌نژاد، مصطفی پورعلی، مهرداد عربستانی و سیدقاسم حسنی به دبیری علیرضا حسن‌زاده و پرویز فیضی، نشست «بزرگداشت مردم‌شناس فقید اصغر کریمی» ۱۶ شهریور ساعت ۱۰ تا ۱۳ با سخنرانی باجلان فرخی، محمد میرشکرایی، ناصر فکوهی، مهرداد عربستانی و محمد جعفر قنواتی به دبیری معصومه رخشا و فریده مجیدی برگزار می‌شود.

۱۳ شهریورماه به نام «ابوریحان بیرونی» نام‌گذاری شده است. بیرونی را از بزرگ‌ترین دانشمندان مسلمان در همه اعصار و پدر علم انسان‌شناسی و هندشناسی می‌دانند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آس‌باد ها، علمی که باد را به خدمت می‌گیرند

بازسازی مزار ابوریحان بیرونی توسط ایران یا ازبکستان؟

جشن تیرگان در شهرستان‌های تربت حیدریه و خواف

دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری در فرودگاه‌ بین‌المللی شیراز احیاء ‌شود

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی فارس خواستار احیای دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری در ترمینال خارجی فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب (ره) شیراز شد.

هادی شه‌دوست شیرازی در نشستی با حضور مدیرکل فرودگاه‌های استان به بررسی راهکارهای همکاری بیشتر و رفع مشکلات دو حوزه پرداخت.و

به نقل از میراث فارس، شه دوست افزود: در سال‌های اخیر با تحول اساسی در صنعت حمل‌ونقل پیشرفت شگرفی در صنعت گردشگری به وجود آمده و این امر مستلزم توجه نظام‌مند به ابعاد مختلف فنی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی در استفاده از جاذبه‌های گردشگری است.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی فارس ادامه داد: به دنبال تعاملی سه‌جانبه با فرودگاه و شهرداری هستیم تا مشکلات رانندگان تاکسی فرودگاه را حل کنیم.

شه‌دوست شیرازی عنوان کرد: آموزشگاه‌های تحت نظارت اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی فارس آماده آموزش و ارائه خدمات به رانندگان تاکسی فرودگاه است و باید با آموزش صحیح تخصصی، خدمت‌رسانی به گردشگران را هدفمندتر کنیم.

او با بیان اینکه فارس گهواره تمدن و فرهنگ ایران است و باید در حد نام آن امکانات داشته باشد، تاکید کرد: باید با برنامه‌ریزی و استفاده از راهکارهای عملی و قانونی، مشکلات گردشگران سلامت ورودی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس به شیراز را ساماندهی و حل کنیم.

مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس نیز در این دیدار اظهار کرد: با توسعه گردشگری مشکلات اجتماعی به‌ویژه اشتغال حل خواهد شد و گردشگری در شیراز باید به جایگاه خودش برسد.

غلام‌رضا کریم آقایی گفت: حضور اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان در فرودگاه بسیار نیاز است و در توسعه گردشگری با این مجموعه همراه خواهیم بود.

او با بیان اینکه استان فارس با وجود جاذبه‌های متنوع تاریخی، فرهنگی، طبیعی و مذهبی یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری است، افزود: حمل‌ونقل هوایی در فارس و شهر شیراز در توسعه گردشگری اهمیت ویژه‌ای داشته است.

کریم آقایی گفت: اداره‌کل فرودگاه‌ های فارس آمادگی همکاری بیش‌ازپیش در راستای توسعه صنعت گردشگری استان پهناور فارس را دارد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

رونق گردشگری با تجربه‌های کرونایی

معرفی مراکز خرید خیابان استقلال

خیابان استقلال یکی از بهترین و پرطرفدارترین خیابان‌های استانبول است که محبوبیت زیادی در بین مردم دارد. زیرا این خیابان در مرکز شهر واقع شده است و جاذبه‌های فراوانی دارد که برخی از آن‌ها به صورت زیر می‌باشند:

  • مراکز خرید متعددی وجود دارند که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند و محصولات خود را با قیمتی بسیار مناسب به روش می‌رسانند.
  • رستوران‌های محبوب و معروف شهر در این خیابان هستند.
  • کتاب فروشی‌های زیادی هم در این خیابان وجود دارند.
  • اگر به سینما علاقه دارید بهتر است به این خیابان سر بزنید.
  • اجراهای خیابانی زیادی هم در این خیابان وجود دارد و …

به طور کلی می‌توان گفت که همه‌ی افراد از قدم زدن در این خیابان فوق العاده، لذت خواهند برد و می‌توانند محصولات مورد نیاز خود را از مراکز خرید خیابان استقلال تهیه کنند. به طور مثال مرکز خرید بی اوغلو ایش، فروم، جواهر و … از مراکز خرید معروف خیابان استقلال هستند.

مراکز خرید نزدیک میدان تکسیم:

مراکز خرید نزدیک میدان تکسیم هم محبوبیت بسیار زیادی دارند و همه ساله افراد زیادی از کشورهای مختلف به این کشور سفر می‌کنند و برای خرید به این مراکز مراجعه می‌کنند.
میدان تکسیم یکی از محبوب‌ترین میدان‌ها در استانبول می‌باشد که مورد توجه همگان قرار گرفته است. اگر می‌خواهید یک سفر رویایی داشته باشید و از همه‌ی مناطق دیدنی کشور مقصد دیدن کنید، بهتر است به آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت مراجعه کنید و با تیم حرفه‌ای آن همکاری کنید.
مراکز خرید بسیار زیادی در نزدیکی میدان تکسیم وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید و یک خرید به یاد ماندنی برای خود داشته باشید و بهترین هدیه‌ها را برای عزیزان خود تهیه کنید. مرکز خریدهای دمیترون، کانیون، نیشان تاشی و … برخی از مراکز خرید نزدیک میدان تکسیم هستند.

 

blank

مراکز خرید لوکس استانبول:

بدون شک وقتی به آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت می‌روید و به دنبال تور استانبول هستید، به مراکز خرید لوکس استانبول فکر می کنید و برای رفتن به آنجا لحظه‌شماری می‌کنید.
استانبول جاذبه‌های گردشگری و دیدنی زیادی دارد و می‌توانید از دیدن آن‌ها لذت ببرید، اما بدون شک خرید بهترین و با کیفیت‌ترین جنس‌ها از مراکز خرید شگفت انگیز استانبول، یک تجربه‌ی فوق العاده می‌باشد. با بهره مندی از راهنمایی‌های تیم حرفه‌ای راز آسمان پایتخت می‌توانید به این مراکز رویایی بروید.
خرید بهترین برندها و مرغوب‌ترین جنس‌ها با قیمتی بسیار مناسب، تجربه‌ای بسیار متفاوت و لذت‌بخش است که فقط در استانبول می‌توانید آن را تجربه کنید. حال برخی از مراکز خرید لوکس استانبول را به شما معرفی می‌کنیم:

  • مرکز خرید ایستینه پارک

 

  • مرکز خرید آکمرکز
  • مرکز خرید واتر گاردن
  • مرکز خرید زورلو و …

blank

مراکز خرید کودک در استانبول:

توجه به این نکته حائز اهمیت است که مراکز خرید استانبول فقط مخصوص بزرگسالان نیست، بلکه مراکز خرید کودک در استانبول هم محبوبیت بسیار زیادی دارند و بهترین گزینه برای خرید کودکان می‌باشد.
بهتر است قبل از خرید تور استانبول با مراکز خرید آن به خوبی آشنا شوید. همانطور که می‌دانید خرید لباس برای کودکان اهمیت بسیار زیادی دارد، پس باید به مراکز خرید مخصوص کودکان مراجعه کنید که برخی از آن‌ها به صورت زیر می‌باشند:

  • مرکز خرید آرمانی جونیور
  • فروشگاه کلید آبی
  • فروشگاه بربری
  • فروشگاه چیکو و …

مراکز خرید ارزان استانبول:

همانطور که گفته شد استانبول جاذبه‌های دیدنی فراوانی دارد که توجه همگان را به خود جلب می‌کند، اما هدف بسیاری از افراد برای سفر به استانبول، خرید کردن است. زیرا استانبول مراکز خرید متعددی دارد که در آن‌ها می‌توانید بهترین برندها را با قیمتی بسیار مناسب و به صرفه خریداری کنید. برخی از مراکز خرید ارزان استانبول به صورت زیر می‌باشند:

  • مرکز خرید فروم استانبول
  • مرکز خرید مال آف استانبول
  • مرکز خرید کانیون مال
  • مرکز خرید ویاپورت و …

منبع: ایسنا

فراخوان همایش ایران‌شناسی استان‌ها

دومین همایش ملی ایران‌شناسی استان‌های کشور با تمرکز بر کردستان، کرمانشاه و ایلام در آبان‌ماه برگزار می‌شود.

بنیاد ایران‌شناسی از استادان، دانشجویان، پژوهشگران و محققان کشوری و استانی دعوت کرد تا در دومین همایش ملی ایران‌­شناسی استان‌های ایران شرکت و همکاری کنند.

این همایش درباره سه استان کردستان، کرمانشاه و ایلام و با تکیه بر محورهای موضوعی همچون «باستان‌شناسی و تاریخ»، «جغرافیای استان‌ها» و «فرهنگ و هنر» برگزار می‌شود.

بنیاد ایران‌شناسی درباره انگیزه برگزاری این همایش توضیح داده است: یکی از رهیافت‌­های اصلی پژوهشگران حوزه علوم انسانی پیرامون فرهنگ و تمدن ایرانی، مسأله مطالعات ایران­‌شناسی است. در پرتو اهمیت چنین نگاه و روشی به مطالعات ایران‌شناسی، بنیاد ایران­‌شناسی با همکاری شعبه‌های استانی (کردستان، ‌ کرمانشاه و ایلام) در نظر دارد در راستای «سلسله همایش­‌های ایران­‌شناسی؛ شناسایی استان‌های ایران»، دومین همایش ملی را با عنوان «تاریخ، فرهنگ و هنر استان‌های کردستان، کرمانشاه و ایلام» در ۲۴ آبان‌ماه برگزار کند.

هدف از این همایش در گامِ نخست، طرحِ فرصت علمی برای پژوهشگران حوزه علوم انسانی در زمینه نقد مطالعات و تحقیقات پیرامونِ تمدن و فرهنگ استان‌های کردستان، کرمانشاه و ایلام و دیگر، شناسایی و معرفی جدیدترین یافته‌های پژوهشی در زمینه تمدن و فرهنگ این استان‌ها است.

محورهای اعلام‌شده برای شرکت در این همایش به شرح زیر است:

باستان‌شناسی و تاریخ استان‌های (کردستان، کرمانشاه و ایلام):

جغرافیای تاریخی

وجوه تسمیه

باستان‌شناسی

تاریخ استان (قبل از اسلام، بعد از اسلام، دوران معاصر)

بناها، آثار و اشیای باستانی و تاریخی استان

جغرافیای استان‌های (کردستان، کرمانشاه و ایلام)

جغرافیای طبیعی استان

جغرافیای شهری استان

جغرافیای روستایی و عشایری استان

اقتصاد و مشاغل و شیوه معیشت در استان

بازار و بازارچه‌های استان

فرهنگ استان‌های (کردستان، کرمانشاه و ایلام)

تعلیم و تربیت و مراکز علمی در استان

مراکز فرهنگی استان

گویش، ‌ادبیات و ادبیات عامه در استان

آداب‌ورسوم، آیین‌ها و مراسم محلی در استان

صنایع و هنرهای دستی استان

ورزش، بازی‌های بومی و محلی و سرگرمی‌های خاص در استان

اماکن مذهبی و آئینی استان

مفاخر و مشاهیر استان

آخرین‌ مهلت ارسال چکیده مقاله ۲۴ شهریورماه و آخرین مهلت ارسال اصل مقاله ۲۴ مهرماه تعیین شده است. همایش ۲۴ آبان‌ماه برگزار می‌شود و مقالات منتخب در پایگاه‌های معتبر علمی (سیویلیکا، SID، ISC) نمایه خواهد شد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

افتتاح اتاق ایران‌شناسی در ترکمنستان