تاسیسات گردشگری

ابلاغ شیوه‌نامه درجه‌بندی تاسیسات گردشگری

شیوه‌نامه ارزیابی و درجه‌بندی تاسیسات گردشگری اصلاح و ابلاغ شد.

به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ولی تیموری گفت: شیوه‌نامه ارزیابی و درجه‌بندی تاسیسات گردشگری با رویکرد ایجاد وحدت رویه و جلوگیری از اعمال نظر و رفتارهای سلیقه‌ای در زمینه درجه‌بندی تاسیسات گردشگری، با تشکیل کارگروهی مرکب از کارشناسان، خبرگان دانشگاهی و نمایندگان بخش خصوصی تهیه و سپس با دریافت نظرات از ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها، پس از یک سال کار کارشناسی در معاونت گردشگری نهایی شد تا بر مبنای آن بستری مناسب برای ارتقای کمی و کیفی خدمات گردشگری فراهم شود.

او افزود: شیوه‌نامه درجه‌بندی که قبلا در سال ۱۳۹۴ ابلاغ شده بود دارای نواقص و چالش‌هایی بود که عمدتاً با بروکراسی پیچیده، امکان فعالیت در این زمینه را برای بخش خصوصی با دشواری روبه‌رو کرده بود، از این رو با رویکرد تسهیل شرایط فعالیت، ارتقاء کیفیت خدمات و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در فرآیند ارزیابی و درجه‌بندی تاسیسات گردشگری، شیوه‌نامه مرتبط اصلاح و ابلاغ شد.

تیموری با بیان این‌که در شیوه‌نامه جدید وظایف کمیته فنی به کمیسیون عالی تفویض شد، یادآور شد: تقویت کمیسیون عالی تجدید نظر در راستای رعایت حقوق بهره‌برداران تاسیسات گردشگری و امکان رسیدگی دوباره به شکایات آن‌ها در چارچوب مقاد آیین‌نامه بالادستی بوده است.

او افزود: علاوه‌بر وظایف ذاتی کمیسیون عالی در خصوص تجدید نظر به اعتراض‌های واصله، مسؤولیت راهبری، نیازسنجی و تصمیم‌گیری درخصوص مسائل مرتبط با اجرای طرح تطبیق نیز به آن کمیسیون تفویض شد.

او همچنین بیان کرد: ابهامات و ایراداتی که بر اساس تجربه کارشناسان احراز شده بود، برطرف و فرآیند ارزیابی به طور دقیق، شفاف و مشخص، تدوین  شد.

معاون گردشگری با بیان این‌که موارد غیرضروری از شرایط دریافت مجوزهای فعالیت عوامل اجرایی تطبیق اعم از شرکت‌های عامل تطبیق، ارزیابان و مدیران فنی حذف و با این اقدام فعالیت در این زمینه تسهیل خواهد شد، گفت: اصلاح شرایط مدیرعامل، حذف سرارزیاب بر اساس مصوبه هیأت مقررات‌زدایی، تشریح حوزه عملکرد و حیطه مجاز فعالیت ارزیابان، از جمله ویژگی‌های شیوه نامه جدید است.

وی اظهار کرد: تمرکززدایی از ستاد و تفویض امور به استان‌ها با افزایش اختیارات ادارات ‌کل استانی در برگزاری کمیسیون‌های درجه‌بندی تاسیسات گردشگری نیز یکی دیگر از اصلاحات به‌عمل‌آمده است. بر این اساس با تمهیداتی که معاونت گردشگری پیش‌بینی کرده است سرعت برگزاری کمیسیون‌های درجه‌بندی نیز افزایش خواهد یافت.

تیموری ایجاد بستر لازم برای لحاظ کردن نظرات و پیشنهادات مسافران و گردشگران در تعیین درجه واحد و نیز حذف موافقت اصولی و مجوز ایجاد برای واحدهای تبدیلی را از دیگر محاسن شیوه‌نامه جدید برشمرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

بوتیک‌هتل ها؛ فضایی برای لمس تاریخ

عجیب و غریب‌ترین هتل‌های جهان/ اقامت در قلعه شنی و هتل جرثقیلی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *