موزه صنایع دستی معاصر

زمزمه بازگشایی موزه صنایع دستی معاصر ایران

زمزمه بازگشایی موزه صنایع دستی معاصر ایران که از سال ۱۳۸۹ به نمایش آثار صنایع دستی ایران اختصاص یافت، پس از ۱۳ سال تعطیلی، دوباره به گوش می رسد.

 موزه صنایع دستی ایران تا پیش از سال ۱۳۸۹ موزه خط و کتابت میرعماد و پیش از انقلاب اسلامی نیز کاخ فرزندان محمدرضا پهلوی بوده است.
اطلاع دقیقی درباره تاریخ ساخت بنای این موزه که در یکی از بناهای قدیمی دو طبقه در مجموعه سعدآباد قرار دارد، در دسترس نیست و احتمال می‌رود که به قرن ۱۴ قمری یعنی اوایل حکومت پهلوی اول تعلق داشته باشد.

موزه صنایع دستی پیشتر در دو طبقه به نمایش آثار صنایع دستی ایران می‌پرداخت که طبقه اول آن ۱۹۶ متر مربع زیر بنا و ۳۱۰ متر مربع مساحت دارد. یکی از اقداماتی که در رابطه با این موزه انجام شده و آن را تبدیل به مکان مناسبی به منظور نمایش آثار صنایع دستی کرده است، تغییر طراحی خارجی و مرمت آن است که توسط مهندس فیروزه اطهاری و هومن صدر انجام شده است.

آثار صنایع دستی موجود در این موزه که به نمایش گذاشته شدند به پنج گروه تقسیم می‌شوند که عبارتند از:
– سفال و سرامیک
– شیشه‌گری و رودوزی‌های سنتی ایران
– صنایع هنری چوبی
– آثار فلزی
– آثار نفیسی از نقاشی‌های ایرانی از هنرمندان معاصر

این موزه شامل ۴۰۰ اثر فاخر و نفیس است که حالا پس از ۱۳ سال تعطیلی زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشایی دوباره آن شکل گرفته است.

به گفته ویدا توحدی، مدیر کل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سال ۱۳۷۳ در ساختمان مرکزی سازمان صنایع دستی وقت، واقع در میدان ولیعصر تهران مجموعه‌ای نفیس از بهترین آثار صنایع دستی استادان به نام و صاحب سبک خریداری شده بود که از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۵ به ساختمان ولنجک منتقل شده بود. اما این آثار به دلایلی جمع آوری شده و به علت شرایط نامناسب نگهداری تخریب شدند.

در سال ۱۳۹۹ اما به عزم مسئولان تصمیم گرفته شد تا موزه‌ای برای نمایش این آثار احیاء و بازگشایی شود تا فرصت دیده شدن این آثار بار دیگر مهیا شود.

توحدی با اشاره به این نکته که بازگشایی این موزه علاوه بر افزایش اعتبار صنایع دستی معاصر، کانونی محوری به منظور پژوهش و دریافت الگوی مناسب با زمان کنونی برای دانشجویان و علاقه‌مندان مربوطه نیز خواهد بود، اضافه کرد: «صنایع دستی فلزی استادان حسین علاقه‌مندان، امیر ساعی، محمد دهنوی، علی ساعی و…، صنایع دستی چوبی استادان مهدی طوسی، مهران امیراینانلو، مرحوم شفائی، دوخت‌های سنتی استاد حسن رشتی وفرودی، نگارگری استادان علی کریمی، عباس رستمیان، جعفر فتاحی، مجرد تاکستانی، سفال و سرامیک استادان محمد مهدی قان بیگی، انوشفر، ابوالمعالی و در بخش آبگینه استادان حاج علی بختیاری، جلال شباهنگی، زارع و…بخشی از آثار این موزه به شمار می‌روند.»

با این همه هنوز زمان دقیقی برای بازگشایی موزه صنایع دستی معاصر ایران اعلام نشده و فقط اینگونه عنوان شده که «تمام امور اصلی به انجام رسیده است».

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *