پیام وزیر فرهنگ و گردشگری چین به وزیر ارشاد

وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری خلق چین در پیامی با تبریک انتصاب محمدمهدی اسماعیلی، خواستار همکاری‌های دوجانبه و گسترده فرهنگی میان دو کشور شد.

 به نقل از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در متن پیام وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری خلق چین آمده است:

“جناب آقای محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (جمهوری اسلامی) ایران

خبر مسرت‌بخش انتصاب جنابعالی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دریافت کردم، به نمایندگی از وزارت فرهنگ و گردشگری جمهوری خلق چین و نیز از طرف خودم، به جنابعالی تبریک و تهنیت عرض می‌کنم، از صمیم قلب امیدوارم موفقیت‌های درخشانی در سمت جدید به دست بیاورید.

چین و ایران به عنوان دو کشور با تمدن کهن و تاریخی همواره در جهت توسعه و پیشرفت تمدن بشری، نقش مهم و ارزنده‌ای را داشته‌اند. در سال‌های اخیر، به دنبال توسعه روابط استراتژیک همه‌جانبه چین و ایران، تبادلات فرهنگی و سطح همکاری‌های دو طرف در حال ارتقاء است و ثمرات ارزشمندی نیز داشته است.

در سال ۲۰۲۱ میلادی، همزمان با پنجاهمین سالگرد برقراری روابط رسمی، رییس‌جمهور چین آقای شی جین پینگ با جناب آقای رئیسی رییس‌جمهور ایران تماس تلفنی برقرار کردند و برای توسعه روابط مشارکت جامع راهبردی، طرحی زیبا برنامه‌ریزی کرده‌اند.

من با کمال میل و با همکاری شما و با الهام از رهنمودهای مقام‌های عالی رتبه دو کشور، با استفاده از فرصت مناسبی که به مناسبت پنجاهمین سالگرد برقراری رسمی است، خواستار تقویت و ارتقاء زمینه‌های فرهنگی هستم تا همکاری‌های فرهنگی دو کشور وارد عصر جدیدی شود.”

محمدمهدی اسماعیلی با کسب ۱۸۱ رأی اعتماد نمایندگان مجلس، از سوم شهریورماه ۱۴۰۰ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است.

منبع: ایسنا

مزتبط:

نشست کمیته میراث جهانی در چین آغاز شد

امضای تفاهم موزه ملی ایران و چین

دورخیز یک گنجینه از چینی مایسن برای رکوردشکنی

 

پروازهای اربعین سامان دهی شود

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نامه‌های جداگانه‌ای به سرپرست سازمان هواپیمایی کشور، رئیس سازمان حج و زیارت، فرمانده نیروی انتظامی و مدیرعامل شرکت پست بر لزوم افزایش پروازهای اربعین و همچنین تسریع در صدور و ارسال گذرنامه برای سفر اربعین تاکید کرد.

عباس مقتدایی گفت: با توجه به تماس‌های مکرر هموطنان، در روزهای گذشته مکاتبه‌ای را با فرمانده نیروی انتظامی و مدیرعامل شرکت پست درخصوص تسریع درصدور و ارسال گذرنامه انجام دادم که مدیرعامل پست طی تماسی بر تسریع بیشتر تاکید کرد.

وی افزود: امسال به نحوه مدیریت حضور در راهپیمایی اربعین انتقادات جدی مطرح شده و متاسفانه آنگونه که باید و شاید عمل نشد. همچنین به گفته مسئولان سازمان حج و زیارت، ۶۰ هزار نفر نیز موفق به ثبت نام قطعی نشدند و طبق آماری که ما داریم، تاکنون ویزا برای جمعیت محدودی صادر شده و برای همگان صادر نشده است.

نماینده اصفهان خاطرنشان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری نیز نتوانست مدیریت قیمت و تعداد پروازها را انجام دهد و طبق گفته کارشناسان به نظر می‌رسد پروازها در واقع کمتر از ظرفیت اعلامی است. مردم و علاقمندان به زیارت، مصوبه ۶۰ هزارنفری را فصل الخطاب قرار دادند و تبعیت کردند، ولی توقع داشتند حداقل برای همین تعداد کم، برنامه ریزی مناسب صورت می گرفت.

متن نامه مقتدایی به امیر مکرمی سرپرست سازمان هواپیمایی کشور و همچنین رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت به شرح زیر است:

«جناب آقای مکرمی سرپرست محترم سازمان هواپیمایی کشور

جناب آقای رشیدیان رئیس محترم سازمان حج و زیارت

باسلام و احترام

بسیاری از علاقمندان به حضور در مراسم اربعین حسینی که موفق به اخذ ویزا شده اند،  اظهار می دارند که پروازها به اندازه ظرفیت اعلام شده (۶۰ هزار نفر) وجود ندارد و با توجه به تاخیر بسیار در صدور ویزا، هم اکنون غالب پروازها تکمیل ظرفیت شده است و پروازی جهت عزیمت به عراق با قیمتهای مصوب وجود ندارد.

بررسی های دفتر اینجانب نیز نشان می دهد درحال حاضر غالب پروازها تکمیل ظرفیت شده و صرفا برخی پروازها با قیمت بسیار بالا درحال فروش است. به نظر می رسد ضروری است باقیدفوریت ساماندهی لازم جهت برقراری پرواز به تعداد ۶۰ هزارنفر دستور کار قرار گیرد و اقدام عاجل بعمل آید.

وضعیت موجود بیانگر عدم برنامه ریزی دقیق و صحیح متولیان است. هموطنان در تماسها اظهار می دارند که اگر متناسب با جمعیت ۶۰ هزارنفری پرواز درنظر گرفته شده، علت این نابسمانی های پروازی چیست؟

رصد وضعیت فرودگاههای تهران و سایر استانها بیانگر ظرفیت کم پروازی و غیرمتناسب با آمار اعلامی است. تاخیر بسیار در صدور ویزا نیز باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای زائرین شده است. مستدعی است فورا اقدام لازم توسط سازمان حج و زیارت و سازمان هواپیمایی کشوری بعمل آید.»

منبع: ایسنا

مرتبط:

آشفته بازار بلیت پروازهای اربعین

کاهش محدودیت مسافرتی در آمریکا

ایالات متحده آمریکا قصد دارد محدودیت‌های سفری را برای گروهی از مسافرانی که به طور کامل علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند کاهش دهد.

به نقل از سی ان بی سی، بر اساس اعلام روز دوشنبه کاخ سفید، ایالات متحده در ماه نوامبر روند کاهش محدودیت‌های مسافرتی برای مسافران خارجی از جمله مسافرانی را که از بریتانیا و اتحادیه اروپا قصد سفر به آمریکا دارند و علیه کرونا واکسینه شده‌اند آغاز خواهد کرد.

کسانی که شهروند ایالات متحده آمریکا نیستند و قصد دارند از این کشور بازدید کنند باید مدرک واکسینه بودن و نتیجه منفی آزمایش کرونا را که طی سه روز پیش از سفر انجام شده است ارائه کنند.

این تصمیمات جدید از اوایل نوامبر به اجرا گذاشته خواهند شد و انتظار می‌رود آمار رزرو بلیت‌های خطوط هوایی برای تعطیلات با افزایش مواجه شود.

خطوط هوایی و سایر بخش‌های صنعت گردشگری، ماه‌ها است که از ایالات متحده درخواست کاهش محدودیت‌های مسافرتی را دارند. برای نخستین‌بار در مارس ۲۰۲۰ و در دولت «ترامپ» این مقررات که درحال حاضر بیش از ۳۰ کشور را شامل می‌شود به اجرا گذاشته شد. «جو بایدن» نیز در ماه ژانویه یعنی کمی پس از آغاز ریاست‌جمهوری این مقررات سفری را تمدید کرد.

دولت «بایدن» همچنین مقررات را برای آمریکایی‌های واکسینه‌نشده‌ای که قصد بازگشت به کشور را دارند تشدید کرده است. این افراد باید یک روز پیش از سفر و یک بار هم در زمان ورود آزمایش کرونا انجام دهند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

حذف آمریکا از فهرست امن مسافرتی فرانسه

حذف آمریکا از فهرست امن مسافرتی اتحادیه اروپا

آغازعملیات اجرایی بازارچه صنایع‌دستی در سمنان

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان از آغاز فاز سوم عملیات اجرایی بازارچه صنایع‌دستی سمنان خبر داد.

حمیدرضا دوست‌محمدی۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۰ با اعلام این خبر اظهار کرد: در دو فاز گذشته، عملیات ایجاد فونداسیون و قسمتی از اسکلت سازه‌ای بنا اجرا شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: محصور کردن کارگاه و تکمیل اسکلت سازه‌ای بنا در فاز جدید اجرایی می‌شود.

او با اشاره به اینکه این بازارچه در ورودی شهر سمنان قرار دارد، گفت: ساختمان بازارچه و فروشگاه صنایع‌دستی سمنان به عنوان یکی از پروژه‌های حوزه اقتصاد مقاومتی در زمینی وسعت پنج هزار متر مربع قرار دارد.

دوست‌محمدی اضافه کرد: این پروژه بر اساس یکی از نیازهای اساسی هنرمندان صنایع‌ دستی استان سمنان تعریف شده است و شامل سالن‌های فروش، فضاهای مدیریت ،اداری، نمازخانه و سرویس بهداشتی، انبار به همراه فضاهای پشتیبانی شامل بسته‌بندی و ارسال خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان سمنان ادامه داد: چهار هزار متر مربع از این فضا به صورت فضای باز برای برگزاری نمایشگاه‌های فصلی و برپایی سازه‌های موقت و سیاه‌چادر عشایری و پارکینگ پیش‌بینی شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

نمایشگاه ملی صنایع‌دستی از ۱ تا ۷ شهریور برگزار می‌شود

بازی‌های بومی سمنان، بخشی از فرهنگ عامه از گذشته تا امروز

توضیحاتی درباره ازسرگیری عمره و سفر سوریه

به دنبال پیش‌بینی دور جدید مذاکرات ایران و عربستان و احتمال بازگشایی کنسولگری‌های دو کشور، رییس سازمان حج و زیارت درباره احتمال ازسرگیری سفر سوریه و عمره توضیحاتی داد.

علی‌رضا رشیدیان درباره احتمال حضور زائران ایرانی در عمره امسال، با توجه به تمایل‌هایی که برای ازسرگیری مذاکرات بین ایران و عربستان نشان داده شده است گفت: با توجه به این‌که بیش از ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در نوبت عمره قرار دارند، دلمان می‌خواهد مسیر عمره مشروط به رعایت عزت، کرامت و سلامت عمره‌گزاران ایرانی و صدور مجوزهایی برای حمایت از حقوق اتباع ایرانی با بازگشایی کنسولگری یا دفتر حفاظ منافع ایران در عربستان، باز شود و عمره‌گزاران ایرانی را دوباره اعزام کنیم.

او افزود: امسال دولت عربستان با توجه به واکسیناسیون گسترده‌ای که صورت گرفت، اعزام عمره‌گزاران از کشورهای مختلف، از جمله عراق را شروع کرده است و روزانه بین شش تا هفت‌هزار نفر خارجی برای طواف عمره به خانه خدا مشرف می‌شوند و با این واکسیناسیون، محدودیت اعزام را هم برمی‌دارند.

او در پاسخ به این سوال که آیا ایرانی‌ها به عمره امسال می‌رسند، گفت: اگر در مذاکرات دو کشور، مشکل کنسولگری و دفتر نمایندگی حل شود، می‌توانیم.

رییس سازمان حج و زیارت درباره واکسن زائران ایرانی با توجه به این‌که عربستان فقط نوع خاصی از واکسن‌ها را تایید کرده و پذیرفته است، اظهار کرد: شنیده‌ایم که طرف عربستانی، واکسن سینوفارم را با توجه به تایید سازمان جهانی بهداشت جهانی قبول کرده است. اکنون واکسن‌های جدید دیگری مجوز ورود به کشور را گرفته‌اند که جزو فهرست واکسن‌های مورد تایید عربستان هستند، بنابراین می‌توان دُز یادآور واکسن را از آن نوعی که تایید کرده‌اند تزریق کرد و در مذاکره با عربستان به توافق رسید. به‌ویژه آن‌که، بیشتر زائران ایرانی از لحاظ رده سنی تا الان واکسن تزریق کرده‌اند و اگر درباره اعزام توافق صورت گیرد، می‌توان دُز یادآور را از آن نوع واکسن‌ها تزریق کرد.

او درباره این که عربستان تا الان فقط واکسن‌های “فایزر/بیون‌تک”، “آکسفورد/ آسترازنکا “، “مدرنا” و “جانسون و جانسون” را تایید کرده که به جز آسترازنکا بقیه هنوز در ایران در دسترس نیستند و درباره ورودشان هم ابهام‌هایی مطرح است، گفت: ظاهرا بعضی از این واکسن‌ها را که تولید کشورهای دیگر است می‌توانند وارد کنند. ضمن این‌که واکسن تولیدی آکسفورد هم مورد قبول عربستان است و در ژاپن، کره جنوبی و روسیه تولید شده و ایران هم آن‌ را خریداری کرده است.

رییس سازمان حج و زیارت درباره ازسرگیری اعزام زائران به سوریه نیز گفت: امیدواریم با بهتر شدن شرایط، زمینه اعزام زیارتی به سوریه را داشته باشیم. مذاکره با وزارت سیاحه سوریه و حتی با عربستان که قطع رابطه هستیم، ادامه دارد. این مدت حتی ارتباط ما با وزارت حج و عمره عربستان قطع نشده و مکاتبات از طریق دفتر نمایندگی سازمان ملل انجام می‌شود و با مسؤولان حج و زیارت این کشورها به ویژه عربستان ارتباط مستمر و مستقیم داشتیم.

رشیدیان درباره پیش‌بینی زمان برای ازسرگیری سفر زیارتی سوریه اظهار کرد: امیدواریم در صورتی که ستاد ملی کرونا مجوز صادر کند، مقدمات سفر بعد از ماه صفر فراهم شود.

سفر ایرانی‌ها به سوریه از سال ۱۳۹۰ با آغاز جنگ‌های داخلی در این کشور و پس از ربوده شدن جمعی از ایرانی‌ها متوقف شد. از سال ۹۷ معدود آژانس‌هایی تورهای زیارتی به این کشور را از سر گرفتند، درحالی‌که متولیان آن از جمله سازمان (وزارت) میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی و سازمان حج و زیارت نسبت به آن ابراز بی‌اطلاعی می‌کردند. سازمان حج و زیارت از سرگیری سفرهای زیارتی به سوریه را به ارائه و اجرای طرح امنیتی این کشور مشروط کرده بود. در سال ۹۸ با وجود نامشخص بودن سرانجام این طرح، سازمان حج و زیارت از سال ۹۸ سفرهای زیارتی سوریه را آغاز کرد و تا پیش از همه‌گیری کرونا و بسته شدن مرزها، این سفرها ادامه داشت.

منبع: ایسنا

مرتبط:

توضیح رییس سازمان حج درباره سفر سوریه

برای جهانی شدن میراث جهانی چه چیزی لازم است؟

 ماه گذشته اسپانیا رکورد گرما با حرارت ۴۷.۲ درجه سانتیگراد را ثبت کرد. با وجود گرما، مردم محلی در آلگا، شهری با حدود ۱۴۰۰ نفر جمعیت در جنوب اسپانیا، هر شب از خانه‌های خود بیرون می‌آیند تا بنشینند و با همسایگان خود گپ بزنند. به همین دلیل الگار به دنبال ثبت این مراسم در میراث جهانی یونسکو است. ایده این است که رسم گردهمایی‌های عصرانه در فضای باز و همچنین میراث شهر حفظ شود.

میراث جهانی یک مکان دیدنی یا منطقه است که توسط یک کنوانسیون بین‌المللی از سوی یونسکو از آن محافظت می‌شود. هند نیز دارای چندین میراث جهانی از جمله غارهای آژانتا، قلعه آگرا، تاج محل و غیره است. همچنین، دولاویرا در گجرات و معبد راماپا در تلانگانا به تازگی ثبت جهانی شده‌اند.

رتبه‌بندی یونسکو یکی از معتبرترین معیارها برای ثبت و ارزش‌گذاری میراث جهانی است که به حفظ بقایای یک مکان، آداب و رسوم و یا بنای تاریخی یا شهر کمک می‌کند و به این میراث ارزش و توجه می‌بخشد؛ اما سوال این است که چگونه این اعتبار برای ثبت در میراث جهانی به دست می‌آید؟

جیپور

غرور و افتخار

مبحث «میراث جهانی» توسط یونسکو به منظور حفظ ارزش اماکن و تاریخ و فرهنگ جوامع متفاوت طراحی و تدوین شده است. هر سایتی برای ثبت در این فهرست جهانی باید با معیارهایی که نشان می‌دهد «میراث فرهنگی و طبیعی‌شان برای دنیا ارزشمند و مفید است» و نباید به فراموشی سپرده شود، به داوری گذاشته شوند. ثبت جهانی شدن هر سایی ارزش آن را ارتقا می‌دهد و آن را روی نقشه جهانی قرار می‌دهد.

در بخشی از بیانیه یونسکو آمده است: «هنگامی که یک سایت در فهرست میراث جهانی ثبت می‌شود اعتبار حاصله اغلب به افزایش آگاهی شهروندان و دولت‌ها برای حفظ میراث کمک می‌کند. آگاهیِ بیشتر منجر به افزایش عمومی سطح حفاظت از میراث می‌شود. یک کشور همچنین می‌تواند از کمیته میراث جهانی برای حمایت از فعالیت‌های حفاظتی خود کمک مالی و مشاوره تخصصی دریافت کند.»

به گفته کریشنا منون، معمار، برنامه‌ریز شهری و مشاور حفاظت از دهلی که بیش از ۴۰ سال در این زمینه فعالیت داشته است، ثبت یک اثر در فهرست جهانی را نشان‌دهنده افتخار و غرور برای کشور می‌داند. او می‌گوید: «میراث چیزی است که به آن افتخار می‌کنید. ثبت جهانی میراث توریست‌های بیشتری را به خود جلب می‌کند و مردم می‌خواهند از چنین مکان مهمی دیدن کنند. در این روند، سایت به یک جاذبه گردشگری تبدیل می‌شود. همچنین علاوه بر دارا بودن ارزش تاریخی، به رونق اقتصاد کشور مقصد نیز کمک می‌کند.»

البته معیارهای انتخاب یک اثر برای ثبت در فهرست جهانی بسیار سخت‌گیرانه و دقیق است. آژانس فرهنگی سازمان ملل متحد در وبسایت خود اعلام کرده است که یک سایت باید دارای «ارزش جهانی برجسته» باشد و حداقل یکی از ۱۰ معیار موردنظر را برای درج در این لیست داشته باشد. هر سایت کاندید باید نشان‌دهنده «نبوغ بشر در خلق بنا یا رسوم خاص باشد» یا مدارک معتبر برای اثبات وجود سنت فرهنگی و تمدنی باشد که یا در گذشته حضور داشته‌اند و یا هم اکنون در میان جوامع امروزی به حیات خود ادامه می‌دهند.

در مجموع، فهرست میراث جهانی یونسکو شامل ۱۱۵۴ اثر تاریخی در ۱۶۷ کشور است. ایتالیا در صدر این فهرست با بیشترین تعداد میراث جهانی قرار دارد. این کشوردارای ۵۸ مکان، از جمله مراکز تاریخی شهر روم و فلورانس و ساحل آمالفی است. چین دارای ۵۶ سایت است و آلمان با ۵۱ سایت رتبه سوم را دارد و از اسپانیا (۴۹) و فرانسه (۴۸) جلوتر است. هند هم با ۴۰ سایت در رتبه ششم این فهرست قرار دارد. ایران هم با ۲۶ سایت در رتبه دهم به لحاظ بیشترین تعداد سایت‌های میراث فرهنگی دنیا قرار گرفته است.

۱۹۴ دولت عضو در یونسکو کنوانسیون میراث جهانی را تا ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰ امضا کرده‌اند. تنها این کشورها که متعهد به حفاظت از میراث طبیعی و فرهنگی خود شده‌اند می‌توانند پیشنهاد نامزدی سایت‌های قلمرو خود را ارائه دهند.

میراث جهانی

نماد وضعیت

رتبه‌بندی میراث جهانی به یک کشور کمک می‌کند تا گردشگری و فرهنگ خود را بهبود ببخشد. این برچسب همچنین به عنوان یک هویت برای شهر و مردم آن عمل می‌کند. علاوه بر افتخار به این میراث، با ثبت یک اثر در منطقه یا شهری خاص، اطمینان حاصل می‌شود افرادی که در اطراف آن زندگی می‌کنند از میراث خود حفاظت خواهند کرد. هر سایت دارای تمدنی است که در نوع خود درخشان است. به عنوان مثال، معبد راماپا ساخته شده در قرن ۱۳، به دلیل استعدادهای خلاقانه، هنری و مهندسی‌شده در دوره کاکاتیا (۱۱۲۳-۱۳۲۳) دارای ارزش جهانی برجسته‌ای است که حفاظت از آن را به امری مهم بدل می‌کند.

دولاویرا نیز یکی از بزرگ‌ترین شهرهای هاراپان است که به دلیل تکنیک‌های پیچیده حفاظت از آب شناخته شده است. این شهر نمونه برجسته‌ای از برنامه‌ریزی شهری هاراپان است که با شهرسازی از پیش طراحی‌شده، استحکامات چندلایه، سیستم زهکشی و استفاده گسترده از سنگ به عنوان مصالح ساختمانی یک شگفتی منحصربه‌فرد به شمار می‌رود. دولاویرا همچنین دارای مخازن ذخیره آب باران و یا آب شیرین بود. همه این ویژگی‌ها نشان‌دهنده هوش و نبوغ در تمدن هاراپا هستند. همچنین در رابطه با سیستم برنامه‌ریزی شهری دولاویرا کتیبه‌هایی یافت شده است.

ارتباطات تجاری بین‌منطقه‌ای در دولاویرا نیز به عنوان میراث مشترک بشریت شناخته شده است. یونسکو در بیانیه‌ای گفت: «مصنوعاتی از جنس‌های مس، صدف، سنگ، جواهرات ساخته شده از سنگ‌های نیمه‌قیمتی، سفال، طلا و عاج در این مکان یافت شده است.»

نگاهی گذرا به گذشته به ما کمک می‌کند تا زمان حال را درک کنیم. بنابراین، حفظ و نگهداری چنین سایت‌هایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ البته به گفته کارشناسان این امر تنها با پشتیبانی دولت‌ها امکان‌پذیر خواهد بود. سازمان‌های غیردولتی نیز باید نقش هماهنگی ایفا کنند. کشورها و سران باید تلاش کنند تا هیئت‌های بازدید را به این سایت‌ها ببرند، تا تمرکز بیشتر و دید بهتری نسبت به این میراث و سایت‌ها به دست بیاید. تنها در این صورت می‌توان گردشگری را در این مکان‌ها فعال کرد.

میراث را می‌توان در سه دسته محلی، ملی و بین‌المللی قرار داد. همه آثار تاریخی به عنوان میراث جهانی به رسمیت شناخته نشده است.

در سال ۲۰۱۷، احمدآباد با ۲۶۰۰ محوطه میراث و بیش از دوازده اثر حفاظت شده ASI به عنوان اولین شهر میراث جهانی کشور اعلام شد و به باشگاه ممتاز شهرهای میراث مانند پاریس، قاهره و ادینبورگ پیوست. باکتاپور در نپال و گاله در سریلانکا دو شهر دیگر از شبه قاره در لیست بودند. دو سال بعد، شهر دیواری جیپور، معروف به میراث معماری نمادین و فرهنگ فعال، به دومین شهر از این کشور تبدیل شد که به رسمیت شناخته شد.

دهلی، با منطقه ییلاقی لوتین (lutyens) اعلام نامزدی کرد، اما در مه ۲۰۱۵ بدون ذکر دلیل آن را لغو کرد. منون توضیح می‌دهد که هر شهر شخصیت خاص خود را دارد و گاهی اوقات این شخصیت تغییر می‌کند. او می‌گوید: «اگر خانه‌های ییلاقی از دهلی در حال محو شدن باشند و یکی پس از دیگری به آپارتمان تبدیل شوند، دیگر نمی‌توانید آن را یک شهر ییلاقی بنامید. اما اگر آن را مانند منطقه ییلاقی حفظ کنید، به یک منطقه میراث جهانی تبدیل خواهد شد. مناطقی که به عنوان میراث جهانی به رسمیت شناخته شده‌اند می‌توانند برای حفظ تمدن و فرهنگ آن منطقه مفید باشند، اما گاهی اوقات تحت تاثیر دیگر کشورها قرار می‌گیرند. وقتی تغییررخ داد این منطقه دیگر قابلیتت ثبت جهانی شدن را نخواهد داشت.»

با این حال، سوء‌استفاده از این مکان‌ها و آثار نگران‌کننده بوده است. گروهی از آثار تاریخی در هامی که در میراث جهانی فهرست یونسکو ثبت شده‌اند، در سال ۱۹۹۹ به دلیل ساخت قسمتی از پل معلق کابلی که یکپارچگی و اصالت این ملک را تهدید می‌کرد، در فهرست میراث جهانی در معرض خطر قرار گرفتند.

اما گاهی اوقات حفاری در یک سایت اعلام‌شده می‌تواند بر ارزش آن مجموعه بیفزاید. محمد کاکا، مدیر سابق یکی از پروژه‌های حفاری در هندوستان، داستان جذاب کاوش، حفاری و کشف مناطق نزدیک فاتح‌پور سیکری در اوتارپرادش را توضیح می‌دهد که در طی آن نقاشی‌های ماقبل‌تاریخی پیدا شده است. او می‌گوید: «این امر مستلزم مرمت غارها، حفاظت از نقاشی‌ها و ارتقاء کل منطقه به عنوان یک مکان گردشگری است. همچنین دالان غارها بسیار خطرناک است پس باید آن را ایمن کرد.»

* ترجمه: آناهیتا رشیدی

مرتبط:

«استون‌هنج» از فهرست میراث جهانی خارج می‌شود؟

مکان‌هایی که امسال در میراث جهانی ثبت شدند

هنر رنگرزی زنجان با قدمت بیش از ۲۳۰۰ سال

رنگرزی یا صباغی به رنگ کردن الیاف، نخ‌ها، پارچه و لباس گفته می‌شود که توسط مواد رنگ‌زا تحت تأثیر عواملی همچون زمان و درجه رنگ می‌شوند رنگرزی و یا رنگ کردن الیاف و نخ و پارچه را می‌توان از کهن‌ترین هنرهای برآمده از ذوق و قریحه‌ی بشر دانست که در چند سال گذشته در بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده کشور از رونق خوبی برخوردار بود. دانش رنگرزی سینه‌به‌سینه منتقل و این حرفه فعالیتی موروثی بوده است.

رنگرزی مهارتی است که طی آن ماده رنگ‌زا در درجه حرارت هدایت‌شده و زمان مشخص، داخل الیاف و یا کالای منسوج (بافته‌شده) نفوذ کرده و آن را رنگ می‌کند. در رنگرزی، ماده رنگ‌زا به‌طورکلی، به همه مواد طبیعی و یا شیمیایی که قابلیت رنگرزی الیاف و یا منسوجات رادارند اطلاق می‌شود. رنگ کالای رنگرزی شده نباید به‌آسانی در اثر شستشو و یا در برابر نور از بین برود. رنگرزی و چاپ دو روش رنگ کردن پارچه هستند که البته تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند. رنگرزی سنتی و رنگرزی صنعتی دو روش متداول رنگرزی می‌باشند. کاربری رنگرزی سنتی با نوین شدن صنعت نساجی، رفته‌رفته کاهش پیداکرده است.

رنگرزی

هنر رنگرزی در استان زنجان از تنوع بالایی برخوردار است و این تنوع را می‌توان در تاروپود فرش‌های اصیل زنجانی مشاهده کرد. قدمت هنر رنگرزی سنتی در استان زنجان برمی‌گردد به دوران مردان نمکی که یک‌پایه تاریخی مستند برای استان زنجان است. با استناد به پارچه‌های رنگرزی شده مردان نمکی قدمت این هنر در زنجان به ۲۳۰۰ سال می‌رسد و می‌توان به جرأت ادعا کرد که در آن زمان در استان زنجان فعالیت‌هایی در زمینه رنگرزی پارچه و نخ انجام‌شده است. رنگرزی از صنایع وابسته و اصلی فرش‌بافی است و این صنعت از دیرباز بین خانواده‌ها مرسوم بوده است. رنگرزی هنری زیبا و درعین‌حال مشکل است و در رنگ کردن تاروپودها باید دقت زیادی شود چرا که این رنگ‌ها موجب ارزشمند شدن فرش‌ها می‌شود.

امروزه اساس کارگاه‌های رنگرزی در زنجان بر وجود چند پاتیل مسی یا چدنی و انواع رنگ‌های شیمیایی است و درگذشته به خاطر استفاده از رنگ نیل انواع خمره‌ها با تغار لعاب‌دار نیز در کارگاه در یک ردیف به ترتیب از غلطت رنگ بالا تا ضعیف استقرار داشتند.

نتایج حاکی است که این استان از گذشته یکی از مناطق غنی رنگرزی ایران بوده است و در وضعیت موجود کاهش فعالیت رنگرزی، کاربرد رنگ‌زاهای جوهری و شیمیایی به‌جای رنگ‌زاهای گیاهی و طبیعی و رنگرزی خانگی به‌جای رنگرزی کارگاهی در تغییر روش رنگرزی الیاف فرش نقش اصلی را دارا است. تجارب و دانش گذشتگان در استفاده از رنگ‌های طبیعی گیاهان همچون پوست گردو و انار، حنا، برگ مو، روناس صمغ حاصل از درختان، زعفران و عناصری چون گل یا خاک رس و زاج و غیره شایع بوده و هنوز هم در بعضی از نقاط به‌ویژه روستاها کاربرد دارد.

کارگاه‌های رنگرزی سنتی اشکال متفاوتی دارند و معمولاً یک ردیف پاتیل (خُم رنگرزی) در دیوار کارگاه تعبیه‌شده که بسته به نوع رنگ کاربردی، پاتیل‌ها از چدن یا مس ساخته‌شده و زیر هرکدام اجاقی قرار می‌دهند. ابتدا پشم موردنیاز را به‌صورت بی‌رنگ تهیه می‌کنند. آن را داخل آب به مدت ۲۴ ساعت می‌خیسانند.

blank

پشم‌ها با توجه به تعداد رنگ‌های موردنیاز و اندازه در نظر گرفته‌شده- جدا کرده و هر قسمت را درون نایلون جداگانه‌ای می‌ریزند. استفاده از نایلون در رنگرزی پشم، مانع از نمدی شدن آن در اثر جوشاندن زیاد شده و همچنین از تیره شدن رنگ بر اثر فعل‌وانفعالات شیمیایی درون ظرف جلوگیری می‌کند. دندانه موردنظر را در آب حل کرده و داخل پشم‌ها می‌ریزند. با هم زدن پشم دندانه را به تمام قسمت‌های آن می‌رسانند. سپس پشم را داخل ظرفی که آب آن جوشان است، قرار می‌دهند. به مدت یک ساعت داخل آب جوشان می‌ماند و بسته به تیرگی و روشنی رنگ مدت‌زمان جوشاندن را تنظیم می‌کنند و در تمام مدت الیاف را با چوب، زیر آب می‌گردانند.

پس از دندانه کردن، سرد شدن پشم باید به‌تدریج صورت بگیرد (حدوداً ۲۴ ساعت)، پس از سرد شدن کامل، پشم را می‌شویند. رنگ‌دانه را به پشم اضافه نموده و خوب هم می‌زنند تا رنگ به تمام قسمت‌های آن برسد. مدت‌زمان جوشاندن پشم با رنگ‌دانه، حدوداً ۳ الی ۴ ساعت است. سرد شدن پشم در این مرحله نیز باید به‌تدریج صورت بگیرد. پس از سرد شدن پشم شستشوی نهایی انجام می‌گیرددر هر مرحله از شستشو از مواد شوینده‌ی ملایم استفاده می‌شود. میله چوبی محکمی درون دیوار بالای خمره‌ها قرار دارد که کلاف‌ها را روی این میله آویزان می‌کنند تا آب آن بچکد و الیاف هوا بخورد، ازآنجا کلاف‌ها را روی تیرهای ضخیم آویزان می‌کنند تا خشک شود.

رنگ‌ها ازنظر منشأ آن به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شوند.

۱- رنگ‌های طبیعی: منشأ گیاهی، جانوری و معدنی دارند. رنگرزی با آن‌ها به زمان و مهارت زیادی نیاز دارد.

۲- رنگ‌های مصنوعی: رنگ‌هایی که از مواد شیمیایی و مصنوعی تهیه می‌شود که شامل رنگ‌های جوهری و کرُمی است.

خوشبختانه استان زنجان به علت وجود توانمندی‌های بسیارش در کلیه ابعاد تخصص، کاربردی، اقتصادی و اقلیمی می‌تواند نقش مهم و گسترده‌ای را احیا و بازپروری این هنر و صنعت در طیف گسترده‌ای در بردارد و امیدواریم که با این بسیج همگانی در این گستره پهناور با تنوع محصولات کشاورزی و خودرو و توجه به گیاهان صنعتی و نگهدار گام‌های مؤثری در پرورش کاربرد بهینه این فناوری انجام دهیم.

در زمان‌های گذشته در روستاها و خانه‌های شهری که قالیبافی رواج داشت، افراد در منزل خود از گیاهانی همچون برگ مو، روناس، پوست گردو، پوست پیاز، پوست انار و زاج برای ثابت شدن رنگ پشم استفاده می‌کردند و در بافت فرش و گلیم از آن استفاده می‌کردند. کارگاه رنگرزی و محل دادوستد الیاف پشمی و نخی این اقوام، جنب تیمچه بازار بوده که از بازار زنجان به‌طرف خیابان کمربندی خیام امتداد داشته است.

ولی امروزه به علت رواج رنگ‌های شیمیایی شیوه رنگرزی سنتی کمرنگ شده است و تعداد اندکی از کارگاه‌های رنگرزی شیمیایی در کاروانسرای شاطر علی، حاج شامی بالا و پایین، سرای نهالی و حاج فتح اله مشاهده می‌گردد. رنگرزان ماهری چون: مرحوم ولی قره خانی، مرحوم حاج قربانعلی صباغی، مرحوم عبدالله اورنگی و مرحوم حاج احمد، زندگی می‌کردند که با تلاش، سخت‌کوشی و پشتکار و با استفاده از گیاهان رنگ‌زا الیاف پشمی و پنبه‌ای را رنگ‌آمیزی می‌کردند و قالی زنجان را غنا می‌بخشیدند. به علت رکود این صنعت اکثر پیشکسوتان رنگرز استان از این کار کناره‌گیری کردند و تنها چند نفر هنوز هم به این شغل اهتمام دارند که ازجمله: آقای بختیاری، حاج زید اله ندرلو و فرهاد یادگاری هستند.

منبع: میراث آریا

«کوای برانلی» نمایشگاهی از هنرهای بومی و میراث فرهنگی چندین قاره

تماشای آثار هنری و تاریخی به جا مانده از جوامع گذشته برای هر فردی هیجان‌انگیز است. دیدن این آثار موجب آشنایی افراد با تفکر جامعه قبل از خود می‌شود و سفری در زمان برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. موزه‌ها از اماکنی هستند که این تجربه هیجان‌انگیز و سفر در زمان را برای بازدیدکنندگان خود به همراه دارند.

پاریس یکی از مهمترین و بزرگترین شهرهای فرانسه به شمار می‌رود، این شهر معمولا با برج ایفل شناخته و قرارگیری مراکز گردشگری بزرگ و مشهوری مانند موزه لوور همواره سبب حضور گردشگران در این شهر می‌شود. علاوه بر این‌ها موزه‌های جذاب فراوان دیگری در این شهر واقع شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان موزه « کوای برانلی» را نام برد.

موزه «کوای برانلی» پاریس مجموعه‌ای عالی از هنرهای بومی و میراث فرهنگی آسیا، آفریقا، آمریکا و اقیانوسیه است که در سال ۲۰۰۶ افتتاح شده و به عنوان جدیدترین موزه شهر پاریس شناخته می‌شود. در این موزه در کنار مجموعه‌های دائمی، نمایشگاه‌های موقت متنوعی برگزار می‌شود که ماهانه حدود ۱۲۵ هزار مخاطب را به خود جذب می‌کنند.

ژاک شیراک، رئیس‌جمهور وقت فرانسه به سبب علاقه‌مندی به آثار هنری بومی سنتی و مصنوعات غیرغربی، دستور داد تا در دوره او یک موزه جدید تاسیس شود که به شکلی ویژه چنین آثاری را به نمایش بگذارد. طراحی و ساخت موزه برانلی مانند بسیاری از موزه‌های معاصر به مسابقه گذاشته شده و در رقابت میان معماران بزرگی نظیر «رنزو پیانو»، «تادو آندو» و «نورمن فاستر» سرانجام «زان نوول» توانست با طراحی خلاقانه و جذاب خود، نظر و رأی اغلب داوران را جلب کند.

blank

 

مساحت این موزه ۲.۵ هکتار است که با زیربنایی معادل ۳۰۰۰ متر مربع ساخته شده است. روی ساختمان این موزه دیواره‌ای شیشه‌ای تعبیه شده که به وسیله آن رویدادهای درون موزه اطلاع‌رسانی می‌شود؛ به این ترتیب ساختمان موزه برانلی جدیدترین ساخته ژان نوول به شمار می‌رود.

توجه به تکنولوژی روز معماری، احترام به خط آسمان و سیمای شهری پیرامون بنا، معماری رازآلود و معماگونه‌ای از جمله ویژگی‌های این موزه و آثار ژان نوول محسوب می‌شود. همچنین توجه به مبانی معماری سبز مانند تلفیق بنا با فضای سبزی پارک و استفاده از دیوارهای پوشیده از گیاهان فضایی دلنشین ایجاد می‌کند، به این ترتیب مجموعه‌ای از تپه‌های کوچک، حوضچه‌ها، نشیمن‌ها، درختان بلوط و افرا در آن دیده می‌شود.

موزه کوای برانلی

موزه کوای برانلی

 

 

نوول ساختمان موزه کوای برانلی را در چهار ساختمان نیمه ‌مجزا طراحی کرده است که هیچ شباهتی میان این ساختمان‌ها وجود ندارد، اما این چهار ساختمان در عین حال فضایی واحد را ایجاد کرده‌اند که به عنوان یکی از عناصر شاخص هویت‌بخشی شهر به حساب می‌آید.

بخش شمالی ساختمان با دیواره‌ای از گیاهان پوشیده شده است که در این بخش، قسمت‌های اداره واقع شده است و موزه را از فضای شهری جدا می‌کند. در کنار این بخش، ساختمانی شامل سالن سخنرانی و مخزنی با ظرفیت ۷۰۰ هزار عکس و سند صوتی قرار دارد.

در بخش اصلی موزه نیز بیش ۳۵۰۰ اثر هنری معرفی شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است. گفته می‌شود فضای سالن اصلی به جهت حفاظت از هنر در برابر اثرات نور خورشید تیره و تار و بسیار کم‌نور طراحی شده‌ است.

blank

 

این بنا به صورتی معلق در میان درختان احاطه شده است و با بلند شدن از روی زمین به ارتفاع ۱۰ متر و تکیه بر ستون‌های متعدد، جریان باغ و حرکت پیاده از ورودی خیابان تا انتهای سایت میسر می‌شود.

موزه کوای برانلی

 

در موزه کوای برانلی آثار هنری اقوام ابتدایی در قاره‌های آفریقا، آسیا، اقیانوسیه و آمریکا به نمایش گذاشته شده‌اند. در این موزه ۳۵۰۰ شی‌ء نگهداری می‌شود که بدون تعیین زمینه فرهنگی بر اساس ویژگی‌های زیبایی‌شناختی و ریشه خارجی اشیا (آفریقا، اقیانوسیه، آمریکا) صورت گرفته که این موزه را به یکی از پربازدیدترین موزه‌های پاریس تبدیل کرده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

موزه ی هرژه; موزه ای برای علاقمندان به تن تن

موزه موسیقی تهران معروف ترین و جذاب ترین موزه تهران

رویای ترکیه، دست از سر آنها بر نمی دارد

مدیر آژانس مسافرتی قم بیان کرد: تمایل شهروندان قمی به خرید ملک در ترکیه افزایش زیادی پیدا کرده است؛ اما این افزیش خرید مسکن در دیگر کشورها توسط ایرانیان، اختصاص به ترکیه و استانبول ندارد بلکه این تقاضا در کشورهای دبی و گرجستان نیز وجود دارد.

تبلیغات خرید مسکن در کشورهای همسایه هر کسی را وسوسه می‌کند که شانس اش را برای زندگی در یک کشور دیگر هم امتحان کند تا علاوه بر سرمایه گذاری از سایر مزایای آن هم بهره مند شود و از طرف دیگر این کشورها هم از جمله ترکیه با تبلیغاتی رنگارنگ و توریست پسند جذابیت کشورشان را برای افراد چند برابر نشان می‌دهند تا به این وسوسه دامن بزنند.

چیزی که این روزه‌ها در شبکه های خارجی فارسی زبان و فضای مجازی زیاد مشاهده می ‌شود تبلیغاتی با موضوع خرید یا اجاره ملک ارزان در کشورهای همسایه به ویژه ترکیه و امارات (دبی) است.

مواردی که افراد را ترغیب به این امر می‌کند تفاوت پایین قیمت ملک در ایران و ترکیه است؛ البته با توجه به اینکه با داشتن ملک در ترکیه صاحب پاسپورت ترکیه هم می‌شوند، عده ای که رویای مهاجرت را در سر دارند با توجه به شرایط فعلی کشور، داشتن پاسپورت ترکیه را میانبری برای مهاجرت قلمداد می‌کنند.

آمارهای عجیبی که در این روزها از سایت های مهاجرتی به چشم می خورد، حکایت از موج شدید مهاجرت ها یا فرار سرمایه های ایرانیان به سمت کشورهای اطراف است. این تمایل برای خروج سرمایه از ایران با تبلیغات عجیب تری هم دامن خورده می شود. از جمله اینکه مثلا با عدد زیر یک میلیارد تومان در ترکیه صاحب خانه و حتی اقامت ترکیه می شوید ولی در ایران با این پول هیچ شانسی برای خرید منزل در شهری مثل تهران ندارید.

با این وجود بررسی اینکه در چه شهرهایی، بیشترین فرار سرمایه وجود دارد نیز جالب توجه است. در این زمینه شاید آمار دقیقی را نتوان از شهرهای مختلف ارایه کرد ولی بهترین کسانی که می توانند در این زمینه به شکل تحلیلی این موارد را بررسی کنند، مدیران آژانس های مسافرتی هستند.

در همین زمینه مهدی صادقی، مدیر آژانس مسافرتی، در این رابطه در گفت‌وگو با ایسنا بابیان اینکه بیشتر سفرهای شهروندان قمی به کشورهای عراق، ترکیه و امارات است، عنوان کرد: تمایل شهروندان قمی به خرید ملک در ترکیه افزایش زیادی پیدا کرده است؛ اما این افزیش خرید مسکن در دیگر کشورها توسط ایرانیان، اختصاص به ترکیه ندارد بلکه این تقاضا در کشورهای دبی و گرجستان نیز وجود دارد.

وی بیان کرد: خریداران دلایل متفاوتی را بیان می‌ کنند از جمله اینکه با خرید ملک در ترکیه می‌ توانند پاسپورت ترکیه و حق شهروندی در این کشور را به دست بیاورند.
این مدیر آژانس مسافرتی ادامه داد: برخی شهروندان نیز اقدام به اجاره یک ‌ساله خانه در ترکیه می‌کنند تا به ‌وسیله آن اقامت یک‌ساله دریافت کنند.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه ترکیه مسافت زیادی با ایران ندارد بسیاری از افراد برای گذراندن اوقات فراغت و تعطیلات اقدام به خرید یا اجاره مسکن در ترکیه می‌کنند.

گفت وگو با موارد دیگری از فعالان این صنعت نیز چنین آماری را تایید می کرد که به دلیل تکراری بودن مسایل در گزارش قید نشد ولی قطعا این روند به یک روند جاری در کشور و حتی استان نیز بدل شده است.

بدون تردید اگر هجوم خرید مسکن توسط ایرانی‌ها در این کشورها مدیریت و کنترل نشود، می تواند باعث کاهش ساخت و ساز در کشور شود و در آینده‌ای نه چندان دور آسیبی بزرگ به این صنعت وارد کند.

خریداران نیز اگر بدون شناخت و مشاوره‌های مطمئن، نسبت به خرید ملک در سایر کشورها اقدام کنند می‌تواند مشکلاتی را بر سر راهشان قرار دهد همچنین با افزایش چشمگیر تمایل به خرید املاک در کشور ترکیه راه جدیدی برای سوداگران و کلاهبرداران باز شده است که اگر افراد بدون علم وارد این عرصه شوند ممکن است همه دارائی شان بر باد برود.

در این میان وظیفه مسئولان به خصوص در دولت جدید آن است که با بهبود شرایط کسب و کار و معیشت در کشور زمینه فرارسرمایه ها و منابع انسانی کشور را کاهش دهند. زیرا اکثر جمعیتی که از ایران به کشورهای دیگر سفر می کنند به شکل پناهنده جنگی نیستند و کسانی هستند که موفقیت های نسبی در کشور خود بدست آوردند تا بتوانند شرایط کار در کشورهای دیگر را داشته باشند و اگر به صددلیل این افراد دانش و امکانات و سرمایه خود را در اختیار کشور خود بگذارند، با حجم عظیمی از سرمایه مولد مواجه خواهیم بود که ایران را در هر حوزه ای پیشران و ایمن خواهد کرد.

منبع: ایسنا

با ۹ شهر و روستای رنگی جهان آشنا شوید

تعداد شهرها یا روستاهایی که یک رنگ مشخص در فضای عمومی، نمای خانه‌ها و دیوارهایشان بر دیگر رنگ‌ها غلبه دارد و به نوعی فضای شهری آنها تک‌رنگ محسوب می‌شود، چندان زیاد نیست. نام برخی از این شهرها یا روستاها برای ما آشناترند مانند ابیانه در ایران یا شفشاون در مراکش اما نام برخی از این شهرها ممکن است تا به حال به گوش بسیاری از ما نخورده باشد مانند هازکار در اسپانیا یا ایزامال در مکزیک.

به گزارش ایسنا، روزنامه «خراسان» در ادامه نوشت: سراغ ۹ شهر یا روستا از قاره‌های مختلف رفته‌ایم که به واسطه تک‌رنگ بودن نمای ساختمان‌هایشان مشهور شده‌اند.

شفشاون در مراکش – آبی

مراکش

 

این شهر کوچک در شمال مراکش با دیوارهای آبی‌اش، شهرتی جهانی دارد. البته این آبی‌بودن دیوارها قدمتی کمتر از صد سال دارد. درباره اینکه چرا دیوارها در این شهر آبی هستند، داستان‌های متفاوتی ذکر شده است. یکی از این داستان‌ها به مهاجران یهودی در این منطقه و علاقه آنها به رنگ آبی بازمی‌گردد. گفته شده که حدود هزار و ۹۳۰ نفراز جمعیت مهاجران یهودی در این شهر، طبق فرهنگ خود که آبی را رنگ آرامش می‌دانستند، دیوارهای خانه خود را آبی کردند.

تا پیش از این ماجرا، دیوارها در این منطقه طبق سنتی قدیمی، سفید بوده اما بعد آرام آرام تعداد دیوارهای آبی افزایش پیدا کرده است. البته این روزها درباره فواید رنگ آبی و دلیل نگه‌داشتن این رنگ، نکات دیگری هم مطرح می‌شود. از جمله اینکه دیوارهای آبی‌رنگ، پشه‌ها و حتی برخی حشرات را از شهر، دور و در تابستان به خنک‌ماندن خانه کمک می‌کند. اما شاید طی سال‌های اخیر مهم‌ترین کاربرد این دیوارهای آبی‌رنگ را باید جذب گردشگر در نظر بگیریم. تا پیش از شیوع کرونا این شهر کوچک که حدود ۴۰ هزار نفر جمعیت دارد، سالانه میزبان صدها هزار گردشگر بود. در نظر داشته باشید که این شهر فقط دست کم ۲۰۰ هتل دارد که حاکی از استقبال زیاد گردشگران از این شهر کوچک است.

جیپور در هند – صورتی

جیپور

 

جیپور در هندوستان به شهر صورتی معروف است. این شهر که کمتر از ۳۰۰کیلومتر با پایتخت هند یعنی دهلی‌نو فاصله دارد، در اواخر قرن نوزدهم دیوارهایش به رنگ صورتی در آمده است. داستان این تغییر رنگ هم به بازدید پرنس آلبرت‌ ادوارد (که بعدتر شاه ادوارد هفتم شد) از هند در سال ۱۸۷۶ بازمی‌گردد. در این سفر مهاراجه‌ جیپور که می‌خواست بازدید از این شهر برای پرنس آلبرت خاطره‌ساز شود، دستور داد تا دیوارهای شهر را به رنگ صورتی در بیاورند. انتخاب رنگ صورتی هم از این نظر بود که این رنگ در فرهنگ مردم آن منطقه، نشانه‌ مهمان‌نوازی است.

در سال ۱۸۷۷، یعنی یک سال بعد از بازدید پرنس، قانونی در جیپور تصویب شد که طبق آن باید دیوارهای شهر صورتی رنگ‌آمیزی شوند. این قانون هنوز هم در این شهر معتبر است. از نتایج این موضوع آنکه جیپور به عنوان شهر صورتی هند در فهرست میراث جهانی یونسکو در سال ۲۰۱۹ به ثبت رسید.

آیت‌بن‌حدّو در مراکش – قرمز

blank

 

آیت‌بن‌حدّو در اصل دژ یا کاخی است که در مسیر عبور کاروان‌ها در جنوب مراکش ساخته شده بود. البته طی سال‌ها در کنار این کاخ، ساختمان‌های دیگری هم ساخته شده است که حالا مردم در آن ساکن هستند و روستاها و به اصطلاح قصبه‌هایی را در منطقه تشکیل داده‌اند. رنگ دیوار ساختمان‌ها در این محل قرمز است و برای همین به نام «شهر قرمز» مراکش شناخته می‌شود. به نظر می‌رسد دلیل قرمزی رنگ دیوارهای این ساختمان‌ها همان چیزی است که درباره ابیانه به آن اشاره می‌شود؛ یعنی وجود میزان بالای اکسید آهن در خاک منطقه. این مجموعه که البته به عنوان میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده، جدای از جذابیت برای گردشگران، برای فیلم‌سازان هم بسیار جذاب است. تا به حال فیلم‌های زیادی در آیت‌بن‌حدّو فیلمبرداری شده‌اند، از جمله لورنس عربستان، گلادیاتور، مومیایی، الکساندر و … . بخش‌هایی از سریال معروف بازی تاج‌وتخت هم در این مکان فیلمبرداری شده است.

آمالفی در ایتالیا – لیمویی

آمالفی

 

آمالفی و ساحل آن یکی از مناطق بسیار جذاب در گردشگری ایتالیاست. رنگی که به صورت سنتی در نمای ساختمان‌ها در این منطقه استفاده می‌شود، زرد لیمویی است. دلیل اینکه چرا از چنین ترکیب رنگی استفاده می‌شود، چندان مشخص نیست اما هر چه هست در این منطقه لیمو جایگاه خاصی دارد. باغ‌های لیمو در این منطقه زیادند و لیمو یکی از محصولات اصلی آن است. البته برخی رنگ نمای ساختمان‌ها را نه نمادی مرتبط با لیمو که نمادی از آفتاب و هوای آفتابی آن می‌دانند. طی سال‌های اخیر تعدادی از ساختمان‌های این منطقه سراغ رنگ‌های دیگری مانند صورتی کمرنگ رفته‌اند اما هنوز هم ترکیب زرد لیمویی و آبی (به واسطه دریای خوش‌رنگ در این منطقه) نماد آمالفی برای بسیاری است. البته بد نیست بدانید که رنگ آبی خاصی از خانواده فیروزه‌ای وجود دارد که به آن آمالفی می‌گویند و به خاطر رنگ خاص دریا، این منطقه چنین نامگذاری شده است.

ابیانه در ایران – قرمز

blank

 

 

نام روستای ابیانه به گوش بسیاری از ما خورده است؛ روستایی پلکانی و به رنگ قرمز که در نزدیک نطنز در استان اصفهان و در دامنه کوه کرکس قرار دارد. دیوارهای این روستای زیبا قرمزرنگ است. ترکیب رنگ قرمز دیوارها، در کنار معماری منحصر به فرد، فرهنگ خاص مردم این منطقه و نوع پوشش اهالی باعث شده تا این روستای کوچک به منطقه‌ گردشگری جذابی تبدیل شود.

اما چرا دیوارهای خانه‌ها در این روستا قرمز است؟ خاک رسی که برای نمای ساختمان‌ها و دیوارها در این منطقه استفاده می‌شود، اکسیدآهن بالایی دارد. در نتیجه‌ میزان بالای اکسیدآهن هم رنگ این خاک، قرمزتر از خاک رس‌های معمول است. البته درباره ابیانه هم مانند دیگر مواردی که معرفی کردیم، حالا این رنگی‌بودن دیوارها، کاربرد ویژه‌اش جذب گردشگر است. گفته می‌شود این روستای کم‌جمعیت (۳۰۰ نفر طبق سرشماری ۱۳۹۵) پیش از شیوع کرونا سالانه فقط نزدیک به ۴۰ هزار نفر گردشگر خارجی داشته و این جدای از خیل گردشگران داخلی آن بوده است.

ایزامال در مکزیک – زرد خردلی

blank

 

قدمت ایزامال معروف به شهر زرد در مکزیک به حدود ۲۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد. اما به نظر می‌رسد تاریخچه دیوارهای خردلی‌رنگ آن بسیار کمتر از قدمت خود شهر است. اینکه چرا دیوارها چنین رنگی دارند، دقیق مشخص نیست و داستان‌های مختلفی درباره آن وجود دارد. برخی می‌گویند در سال ۱۹۹۳ و برای بازدید پاپ ژان پل دوم از این شهر دیوارها به این رنگ درآمده‌اند اما برخی می‌گویند پیش از این تاریخ هم دیوارها دست کم در برخی مناطق زردرنگ بوده است. معروفیت ایزامال البته صرفا به خاطر دیوارهای زرد آن نیست بلکه این تاریخ غنی آن و بناهای به‌جامانده از دوره مایاها در منطقه است که در درجه اول باعث معروفیت آن شده و موجب شده است تا سالانه صدها هزار گردشگر به این شهر سفر کنند.

هازکار در اسپانیا – آبی

blank

 

هازکار روستایی در منطقه مالاگا در جنوب اسپانیاست. این روستا تازه همین چند سال پیش، یعنی بهار سال ۲۰۱۱ به رنگ آبی در آمده است. دلیل آن هم افتتاحیه نمایش فیلم «اسمورف» بود. شرکت سونی، سرمایه‌گذار فیلم اسمورف، برای اینکه توجه به اکران این فیلم را افزایش دهد، با مسئولان این روستای کوهستانی موافقت کرد تا همه‌ دیوارهای شهر برای چند ماه آبی شوند. پس به همین منظور حدود ۴۰۰۰ لیتر رنگ آبی مصرف شد تا این روستا به رنگ آبی درآمد.

اما آیا اهالی از این تصمیم رضایت داشتند؟ تا پیش از این کار، این روستا سالانه میزبان حدود ۳۰۰ گردشگر در سال بود اما سال اولی که این کار انجام شد، حدود ۸۰ هزار گردشگر برای بازدید از این روستای آبی، وارد آن شدند! این استقبال چشمگیر باعث شد زمانی که شرکت سونی، طبق قرارداد در زمستان ۲۰۱۱ می‌خواست دیوارهای روستا را به رنگ سفید برگرداند، مردم رای به آبی‌ماندن دیوارها بدهند. از آن زمان به بعد دیوارهای این شهر آبی باقی مانده و حالا همین آبی‌بودن دیوارها تبدیل به جاذبه گردشگری برای آن شده است.

جوداپور در هندوستان – آبی

جوداپور

 

جوداپور را به نام شهر آبی هندوستان می‌شناسند. دلیل رنگ‌آمیزی این شهر به رنگ آبی مشخص نیست. برخی می‌گویند در قدیم کاهنان برهمایی دیوار خانه‌های خود را آبی می‌کرده‌اند تا به این ترتیب شناخته شوند. به این ترتیب رنگ آبی دیوارها نشانه جایگاه اجتماعی بالاتری بوده است. در طول زمان اما کم‌کم همه‌ دیوارهای بخش قدیمی شهر آبی شده‌اند. البته در این‌باره هم مشابه شفشاون در مراکش، حالا فوایدی برای این دیوارهای آبی گفته می‌شود. دورکردن موریانه‌ها و خنک‌کردن خانه‌ها در فصل گرما از جمله فواید آبی‌کردن دیوارها در این شهر ذکر شده است. هر چه هست در این روزگار که خوش‌عکس‌بودن شهرها در جذب گردشگر و رونق اقتصادی آنها نقش مهمی دارد، این دیوارهای آبی حالا کاربردی بیش از دورکردن موریانه و … پیدا کرده است.

میکونوس در یونان – سفید و آبی

میکونوس

 

ترکیب سفید و آبی محدود به یک منطقه در یونان نیست. اصلا اگر به پرچم این کشور نگاه کنید جز همین دو رنگ، رنگ دیگری نمی‌بینید اما میکونوس، این جزیره گردشگری پرطرفدار، یکی از نقاطی است که در کنار سانتورینی بیشتر از نقاط دیگر یونان بابت سفید و آبی بودن، توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

اما چرا این دو رنگ و بویژه رنگ سفید اینقدر در یونان پرطرفدار است؟ در این‌باره هم خنک‌کردن فضای داخل خانه، از مهم‌ترین دلایل این موضوع گفته شده است. اما جدای از آن گفته‌اند در سال ۱۹۳۸ در یونان وبا شیوع پیدا کرده بود. حکومت وقت به تجربه درمی‌یابد سفیدکردن دیوارها و معابر شهری می‌تواند به کنترل این بیماری کمک کند، پس دستور می‌دهد تا همه جا سفید شود. اما چه ارتباطی بین سفیدکردن دیوارها و مبارزه با وبا وجود داشته است؟ به نظر می‌رسد چون در فرایند سفیدکردن دیوارها از آهک استفاده می‌شده و آهک خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد، کنترل بیماری وبا در مناطقی که دیوارها سفید می‌شده، بهتر پیش می‌رفته است.

البته از سال ۱۹۷۴ در یونان قانونی تصویب شده است که طبق آن در نمای خانه‌ها در برخی مناطق باید تنها از این دو رنگ استفاده شود و همین هم باعث شده تا این روزها شاهد اهمیت بیشتر این دو رنگ در نمای خانه‌ها در یونان باشیم.

منبع: ایسنا