هتل‌های ترکیه

رویای ترکیه، دست از سر آنها بر نمی دارد

مدیر آژانس مسافرتی قم بیان کرد: تمایل شهروندان قمی به خرید ملک در ترکیه افزایش زیادی پیدا کرده است؛ اما این افزیش خرید مسکن در دیگر کشورها توسط ایرانیان، اختصاص به ترکیه و استانبول ندارد بلکه این تقاضا در کشورهای دبی و گرجستان نیز وجود دارد.

تبلیغات خرید مسکن در کشورهای همسایه هر کسی را وسوسه می‌کند که شانس اش را برای زندگی در یک کشور دیگر هم امتحان کند تا علاوه بر سرمایه گذاری از سایر مزایای آن هم بهره مند شود و از طرف دیگر این کشورها هم از جمله ترکیه با تبلیغاتی رنگارنگ و توریست پسند جذابیت کشورشان را برای افراد چند برابر نشان می‌دهند تا به این وسوسه دامن بزنند.

چیزی که این روزه‌ها در شبکه های خارجی فارسی زبان و فضای مجازی زیاد مشاهده می ‌شود تبلیغاتی با موضوع خرید یا اجاره ملک ارزان در کشورهای همسایه به ویژه ترکیه و امارات (دبی) است.

مواردی که افراد را ترغیب به این امر می‌کند تفاوت پایین قیمت ملک در ایران و ترکیه است؛ البته با توجه به اینکه با داشتن ملک در ترکیه صاحب پاسپورت ترکیه هم می‌شوند، عده ای که رویای مهاجرت را در سر دارند با توجه به شرایط فعلی کشور، داشتن پاسپورت ترکیه را میانبری برای مهاجرت قلمداد می‌کنند.

آمارهای عجیبی که در این روزها از سایت های مهاجرتی به چشم می خورد، حکایت از موج شدید مهاجرت ها یا فرار سرمایه های ایرانیان به سمت کشورهای اطراف است. این تمایل برای خروج سرمایه از ایران با تبلیغات عجیب تری هم دامن خورده می شود. از جمله اینکه مثلا با عدد زیر یک میلیارد تومان در ترکیه صاحب خانه و حتی اقامت ترکیه می شوید ولی در ایران با این پول هیچ شانسی برای خرید منزل در شهری مثل تهران ندارید.

با این وجود بررسی اینکه در چه شهرهایی، بیشترین فرار سرمایه وجود دارد نیز جالب توجه است. در این زمینه شاید آمار دقیقی را نتوان از شهرهای مختلف ارایه کرد ولی بهترین کسانی که می توانند در این زمینه به شکل تحلیلی این موارد را بررسی کنند، مدیران آژانس های مسافرتی هستند.

در همین زمینه مهدی صادقی، مدیر آژانس مسافرتی، در این رابطه در گفت‌وگو با ایسنا بابیان اینکه بیشتر سفرهای شهروندان قمی به کشورهای عراق، ترکیه و امارات است، عنوان کرد: تمایل شهروندان قمی به خرید ملک در ترکیه افزایش زیادی پیدا کرده است؛ اما این افزیش خرید مسکن در دیگر کشورها توسط ایرانیان، اختصاص به ترکیه ندارد بلکه این تقاضا در کشورهای دبی و گرجستان نیز وجود دارد.

وی بیان کرد: خریداران دلایل متفاوتی را بیان می‌ کنند از جمله اینکه با خرید ملک در ترکیه می‌ توانند پاسپورت ترکیه و حق شهروندی در این کشور را به دست بیاورند.
این مدیر آژانس مسافرتی ادامه داد: برخی شهروندان نیز اقدام به اجاره یک ‌ساله خانه در ترکیه می‌کنند تا به ‌وسیله آن اقامت یک‌ساله دریافت کنند.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه ترکیه مسافت زیادی با ایران ندارد بسیاری از افراد برای گذراندن اوقات فراغت و تعطیلات اقدام به خرید یا اجاره مسکن در ترکیه می‌کنند.

گفت وگو با موارد دیگری از فعالان این صنعت نیز چنین آماری را تایید می کرد که به دلیل تکراری بودن مسایل در گزارش قید نشد ولی قطعا این روند به یک روند جاری در کشور و حتی استان نیز بدل شده است.

بدون تردید اگر هجوم خرید مسکن توسط ایرانی‌ها در این کشورها مدیریت و کنترل نشود، می تواند باعث کاهش ساخت و ساز در کشور شود و در آینده‌ای نه چندان دور آسیبی بزرگ به این صنعت وارد کند.

خریداران نیز اگر بدون شناخت و مشاوره‌های مطمئن، نسبت به خرید ملک در سایر کشورها اقدام کنند می‌تواند مشکلاتی را بر سر راهشان قرار دهد همچنین با افزایش چشمگیر تمایل به خرید املاک در کشور ترکیه راه جدیدی برای سوداگران و کلاهبرداران باز شده است که اگر افراد بدون علم وارد این عرصه شوند ممکن است همه دارائی شان بر باد برود.

در این میان وظیفه مسئولان به خصوص در دولت جدید آن است که با بهبود شرایط کسب و کار و معیشت در کشور زمینه فرارسرمایه ها و منابع انسانی کشور را کاهش دهند. زیرا اکثر جمعیتی که از ایران به کشورهای دیگر سفر می کنند به شکل پناهنده جنگی نیستند و کسانی هستند که موفقیت های نسبی در کشور خود بدست آوردند تا بتوانند شرایط کار در کشورهای دیگر را داشته باشند و اگر به صددلیل این افراد دانش و امکانات و سرمایه خود را در اختیار کشور خود بگذارند، با حجم عظیمی از سرمایه مولد مواجه خواهیم بود که ایران را در هر حوزه ای پیشران و ایمن خواهد کرد.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *