موزه کوای برانلی

«کوای برانلی» نمایشگاهی از هنرهای بومی و میراث فرهنگی چندین قاره

تماشای آثار هنری و تاریخی به جا مانده از جوامع گذشته برای هر فردی هیجان‌انگیز است. دیدن این آثار موجب آشنایی افراد با تفکر جامعه قبل از خود می‌شود و سفری در زمان برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. موزه‌ها از اماکنی هستند که این تجربه هیجان‌انگیز و سفر در زمان را برای بازدیدکنندگان خود به همراه دارند.

پاریس یکی از مهمترین و بزرگترین شهرهای فرانسه به شمار می‌رود، این شهر معمولا با برج ایفل شناخته و قرارگیری مراکز گردشگری بزرگ و مشهوری مانند موزه لوور همواره سبب حضور گردشگران در این شهر می‌شود. علاوه بر این‌ها موزه‌های جذاب فراوان دیگری در این شهر واقع شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان موزه « کوای برانلی» را نام برد.

موزه «کوای برانلی» پاریس مجموعه‌ای عالی از هنرهای بومی و میراث فرهنگی آسیا، آفریقا، آمریکا و اقیانوسیه است که در سال ۲۰۰۶ افتتاح شده و به عنوان جدیدترین موزه شهر پاریس شناخته می‌شود. در این موزه در کنار مجموعه‌های دائمی، نمایشگاه‌های موقت متنوعی برگزار می‌شود که ماهانه حدود ۱۲۵ هزار مخاطب را به خود جذب می‌کنند.

ژاک شیراک، رئیس‌جمهور وقت فرانسه به سبب علاقه‌مندی به آثار هنری بومی سنتی و مصنوعات غیرغربی، دستور داد تا در دوره او یک موزه جدید تاسیس شود که به شکلی ویژه چنین آثاری را به نمایش بگذارد. طراحی و ساخت موزه برانلی مانند بسیاری از موزه‌های معاصر به مسابقه گذاشته شده و در رقابت میان معماران بزرگی نظیر «رنزو پیانو»، «تادو آندو» و «نورمن فاستر» سرانجام «زان نوول» توانست با طراحی خلاقانه و جذاب خود، نظر و رأی اغلب داوران را جلب کند.

blank

 

مساحت این موزه ۲.۵ هکتار است که با زیربنایی معادل ۳۰۰۰ متر مربع ساخته شده است. روی ساختمان این موزه دیواره‌ای شیشه‌ای تعبیه شده که به وسیله آن رویدادهای درون موزه اطلاع‌رسانی می‌شود؛ به این ترتیب ساختمان موزه برانلی جدیدترین ساخته ژان نوول به شمار می‌رود.

توجه به تکنولوژی روز معماری، احترام به خط آسمان و سیمای شهری پیرامون بنا، معماری رازآلود و معماگونه‌ای از جمله ویژگی‌های این موزه و آثار ژان نوول محسوب می‌شود. همچنین توجه به مبانی معماری سبز مانند تلفیق بنا با فضای سبزی پارک و استفاده از دیوارهای پوشیده از گیاهان فضایی دلنشین ایجاد می‌کند، به این ترتیب مجموعه‌ای از تپه‌های کوچک، حوضچه‌ها، نشیمن‌ها، درختان بلوط و افرا در آن دیده می‌شود.

موزه کوای برانلی

موزه کوای برانلی

 

 

نوول ساختمان موزه کوای برانلی را در چهار ساختمان نیمه ‌مجزا طراحی کرده است که هیچ شباهتی میان این ساختمان‌ها وجود ندارد، اما این چهار ساختمان در عین حال فضایی واحد را ایجاد کرده‌اند که به عنوان یکی از عناصر شاخص هویت‌بخشی شهر به حساب می‌آید.

بخش شمالی ساختمان با دیواره‌ای از گیاهان پوشیده شده است که در این بخش، قسمت‌های اداره واقع شده است و موزه را از فضای شهری جدا می‌کند. در کنار این بخش، ساختمانی شامل سالن سخنرانی و مخزنی با ظرفیت ۷۰۰ هزار عکس و سند صوتی قرار دارد.

در بخش اصلی موزه نیز بیش ۳۵۰۰ اثر هنری معرفی شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است. گفته می‌شود فضای سالن اصلی به جهت حفاظت از هنر در برابر اثرات نور خورشید تیره و تار و بسیار کم‌نور طراحی شده‌ است.

blank

 

این بنا به صورتی معلق در میان درختان احاطه شده است و با بلند شدن از روی زمین به ارتفاع ۱۰ متر و تکیه بر ستون‌های متعدد، جریان باغ و حرکت پیاده از ورودی خیابان تا انتهای سایت میسر می‌شود.

موزه کوای برانلی

 

در موزه کوای برانلی آثار هنری اقوام ابتدایی در قاره‌های آفریقا، آسیا، اقیانوسیه و آمریکا به نمایش گذاشته شده‌اند. در این موزه ۳۵۰۰ شی‌ء نگهداری می‌شود که بدون تعیین زمینه فرهنگی بر اساس ویژگی‌های زیبایی‌شناختی و ریشه خارجی اشیا (آفریقا، اقیانوسیه، آمریکا) صورت گرفته که این موزه را به یکی از پربازدیدترین موزه‌های پاریس تبدیل کرده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

موزه ی هرژه; موزه ای برای علاقمندان به تن تن

موزه موسیقی تهران معروف ترین و جذاب ترین موزه تهران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *