ضرغامی وزارتخانه‌اش را تحویل گرفت

عزت‌الله ضرغامی با حضور در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رسما از امروز این وزارتخانه را تحویل گرفت.

ضرغامی روز گذشته (چهارشنبه سوم شهریورماه) با ۲۶۲ رأی موافق از مجلس شورای اسلامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شد و امروز، پنجشنبه (چهارم شهریورماه) با حضور در این وزارتخانه، درحالی که علی اصغر مونسان، وزیر پیشین، او را همراهی می‌کرد، رسما وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را تحویل گرفت.

او همچنین نشستی با علی‌اصغر مونسان و رییس فراکسیون گردشگری مجلس در محل این وزارتخانه داشت. محمدرضا دشتی اردکانی ـ رییس فراکسیون گردشگری مجلس ـ در این نشست به سوابق وزیر میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: مهندس ضرغامی می‌تواند گفتمان فرهنگی را برای ارتقای جایگاه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با کمک قوای سه‌گانه و تعامل و گفت‌وگو با آن‌ها به مرحله اجرا برساند.

مراسم تکریم علی‌اصغر مونسان و معارفه عزت‌الله ضرغامی، همچنین با حضور معاونان و مدیران کل این وزارتخانه و رییس فراکسیون گردشگری، زیارت و میراث‌فرهنگی مجلس شورای اسلامی، بدون اطلاع به رسانه‌ها برگزار شد.

برنامه‌های قبلی را ادامه می‌دهیم مگر اقتضا پیش آید

ضرغامی در نشستی هم که در محل این وزارتخانه برگزار شد، پس از گزارش عملکرد چهارساله مونسان، گفت: صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت. این شعر درباره آقای مونسان صادق است. خوشحال هستم امروز توفیق خدمت کردن را دارم، دکتر مونسان را من از گذشته می‌شناسم و با اسم و فعالیت‌های او در بنیاد مستضعفان، سازمان دفاع و مناطق آزاد آشنا هستم.

او در ادامه بیان کرد: این وزارتخانه بدنه کارشناسی قوی و خوبی دارد و این یک مزیت نسبی برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است، مدیران او سطح توانمندی‌شان بالاست.

ضرغامی همچنین گفت: این وزارتخانه سه حوزه تخصصی دارد که نگاه من به هر سه بخش مساوی و متعادل است. در تمام این حوزه‌ها در سراسر کشور گنجینه‌ای از کارشناسان، نخبگان، فعالان بخش خصوصی و… وجود دارد. وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وزارتخانه‌ای کم‌نظیر است که سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی جدی دارد.

او با اشاره به خسارتی که ویروس کرونا به بخش خصوصی وارد کرده است، اظهار کرد: این بخش با دوران سختی روبه‌رو است، به این منظور برنامه‌ای نوشته شده است و پس از نشست کارشناسی با کارشناسان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام خواهم شد تا بتوانیم بخش خصوصی را نجات دهیم.

وزیر جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: یکی از کارهای ما برنامه‌ریزی برای استفاده از بدنه عظیم بخش خصوصی، کارشناسان و نظرات دلسوزانه در سراسر کشور است. گنجینه‌ای از زیبایی‌ها در کشورمان وجود دارد که با هماهنگی جدی با سازمان محیط‌زیست بتوانیم امکان بازدید مناطق بکر را برای مردم فراهم کنیم.

ضرغامی گفت: در این سه حوزه تا کنون اقدامات خوبی انجام شده و ما ادامه راه این برنامه‌ها خواهیم بود و در جایی که اقتضا پیش آید، کارهای جدید را با روش‌های متعدد انجام می‌دهیم.

او همچنین اظهار کرد: بنا بر فرمایش‌های مقام معظم رهبری باید جهش اتفاق بیافتد. یکی از جاهایی که می‌توان این جهش را انجام داد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است. با تغییر نگاه و هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف می‌توان آن را محقق کرد.

ضرغامی با بیان این‌که در جلسه پنجشنبه هیأت دولت، وزیر بهداشت برای توسعه گردشگری سلامت اعلام آمادگی کرده است، بیان کرد: زمانی‌که وزارت بهداشت با تمام توان خود پای کار بیاید و سایر بخش‌ها کمک کنند می‌توانیم به توسعه گردشگری سلامت کمک کنیم.

او گفت: این حوزه هم از لحاظ اقتصادی و هم فرهنگی و نیز صدور انقلاب بسیار بااهمیت است و همین سه حوزه در این وزارتخانه کافی است برای ایده‌های صدور انقلاب به شرطی که همه دست‌اندرکاران متوجه شوند که این حوزه بسیار مهم است.

نگاه ضرغامی به روز کوروش

بنا بر گزارش منتشرشده از این نشست در وب‌سایت خبری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی، ضرغامی همچنین تاکید کرد: باید به نیازهای مردم و آن‌چه دوست دارند توجه کنیم. اگر امروز خرابه‌های تخت جمشید برای ما مانده به نفع ماست و نباید این‌ها را به دوقطبی تبدیل کنیم. مثلا در روزی که منتسب هست به روز کوروش، بد است که این موضوع به دلیل برخی اشتباهات به‌جای یک روز وفاق ملی، تبدیل شود به دوقطبی‌های بد.

در ادامه، معاون توسعه مدیریت و منابع این وزارتخانه گزارشی را از آخرین اقدامات ارائه کرد و گفت: در این دوره ضمن استفاده از پرسنل داخلی و اضافه نکردن مدیران از خارج هیچ‌کدام از انتصابات رنگ سیاسی نداشت. ملاک‌ ما در انتخاب تنها شایسته‌سالاری و شایسته‌گزینی بود.»

 

پس از مونسان، عزت الله ضرغامی دومین وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شمار می‌آید. تا سال ۱۳۹۸ این وزارتخانه، در قالب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، یکی از معاونت‌های ریاست‌جمهوری بود.

ساختار و رویکرد برنامه و همچنین دفاعیات ضرغامی در روز رأی‌گیری، در فضای مجازی با واکنش‌های بسیاری از باستان‌شناسان، فعالان گردشگری و میراث فرهنگی مواجه شد. او در جلسه دفاعیه مجلس گفته بود: گروهی که همراه رییس‌جمهور پیشین به ایتالیا رفته بودند شاهدند که آن‌ها را برپای مجسمه سردار رومی خود برده‌اند. اگر یک تصویر از نقش رستم نشان می‌دادند که در آن پادشاه رومی به پای داریوش اول افتاده و تقاضای عفو می‌کند عظمت ایران را به رخ آن‌ها می‌کشیدند. بعد از آن باستان‌شناسان، مورخان و راهنمایان گردشگری در واکنش‌هایی، اشتباه تاریخی رخ‌داده را اصلاح کردند که در آن کتیبه، نام پادشاهی که رومی‌ها (فیلیپ عرب) جلو او زانو زده‌اند، داریوش هخامنشی نبوده، بلکه شاپور اول ساسانی بوده است.

منبع: ایسنا

«ضرغامی» وزیر میراث فرهنگی و گردشگری شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سیدعزت الله ضرغامی را به عنوان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در دولت سیزدهم انتخاب کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی با ۲۶۲ رای موافق، ۱۳ رای مخالف، ۶ رای ممتنع و ۵ رأی سفید سید عزت الله ضرغامی را به عنوان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری تعیین کردند.

سید عزت‌الله ضرغامی متولد سال ۱۳۳۸ در تهران بوده و دانش‌آموخته مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کارشناس ارشد مدیریت صنعتی است و در حال حاضر دانشجوی دکترای ارتباطات می‌باشد.

دو دوره ریاست سازمان صدا و سیما با حکم مقام معظم رهبری، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با حکم مقام معظم رهبری و همچنین عضویت در شورای عالی فضای مجازی با حکم مقام معظم رهبری، معاون امور مجلس و استان‌های صدا و سیما، معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون امور مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رئیس کارخانجات صنعتی شهید حسن باقری، معاون فرهنگی و عضو شورای مرکزی جهاد دانشگاهی دانشگاه امیر کبیر از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی وی است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ضرغامی: گردشگری مذهبی و حلال مزیت نسبی ماست

برنامه ضرغامی برای زخم‌های کرونا چیست؟

همکاری ایران و اتریش برای رده‌بندی هتل‌ها

ایران و اتریش چهارمین کارگروه گردشگری را برگزار کردند. همکاری درباره نظام رده‌بندی هتل‌ها محور این دور از گفت‌وگوهای دو کشور بود.

به گزارش ایسنا، در این کارگروه که به صورت مجازی بین بخش خصوصی و دولتی دو کشور برگزار شد و ریاست هیأت ایران را لیلا اژدری، مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی به عهده داشت، اقدامات دولت‌های ایران و اتریش برای بازیابی گردشگری در زمان کرونا و پساکرونا تشریح شد. همچنین شاخص‌ها و دستورالعمل‌های ارزیابی واحدهای اقامتی در ایران، طرح و بررسی شد.

طرف اتریشی نیز که ارزیابی ۲۲ هزار واحد اقامتی را در اتحادیه اروپا انجام داده است، درباره شاخص‌های این اتحادیه، مواردی را مطرح کرد. مقرر شد برای به‌روزرسانی اطلاعات و شاخص‌های ارزیابی بخش خصوصی دو کشور جلسات ادامه پیدا کند.

اژدری با اعلام این خبر یادآور شد: این کارگروه پیرو تعاملات بخش گردشگری ایران با کشور اتریش و در خلال برگزاری نهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و اتریش (متولی اصلی سازمان توسعه تجارت است) در راستای اجرایی کردن آن، تشکیل و نقشه راه همکاری‌های اقتصادی دو کشور برای سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ تهیه شد.

به گفته او، یادداشت تفاهم همکاری‌های گردشگری میان ایران و اتریش در بهمن‌ماه ١٣٩٥ به امضاء طرفین رسید و در راستای اجرایی شدن آن تفاهمنامه، نخستین نشست کارگروه گردشگری در  چهارم بهمن ماه ۱۳۹۵ به میزبانی ایران با محور «توسعه گردشگری پایدار» و دومین نشست آن در ٢٤ و ٢٥ خردادماه ١٣٩٨ با محوریت «آموزش» به میزبانی طرف اتریشی و سومین نشست در ٥ مهرماه ١٣٩٨به میزبانی ایران با موضوع «گردشگری کوهستان» برگزار شد.

نشست بعدی ایران و اتریش قرار است با موضوع میراث فرهنگی برگزار شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

اتاق‌های جذاب و خیره کننده برخی هتل‌ها در جهان+ تصاویر

بوتیک‌هتل ها؛ فضایی برای لمس تاریخ

عجیب و غریب‌ترین هتل‌های جهان/ اقامت در قلعه شنی و هتل جرثقیلی

ترمیم خوردگی‌های مجسمه نادرشاه

مطالعات ارزیابیِ ایمنی شیوه‌های ممکن در ترمیم و کنترل خوردگی تَرک‌های تنشیِ مجسمه نادرشاه تکمیل شد.

به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگی، پرستو نعیمی طرئی، راهبر تخصصی پروژه مطالعه و حفاظت مجسمه نادرشاه واقع در مجموعه باغ نادری مشهد گفت: این پروژه بزرگِ میان‌رشته‌ای با پیشنهاد اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خراسان‌رضوی و حمایت اداره کل موزه‌ها، توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در سال ۱۳۹۴ کلید خورد. در فاز نخست پروژه با جمع‌آوری سوابق موجود، مراحل مستندنگاری از اثر با تجهیزات به‌روز و شیوه‌های ممکن انجام شد. در فاز دوم به سال ۱۳۹۵ تمام مطالعات علمی و تخصصی لازم با هدف تشخیص آسیب‌ها و ارزیابی وضعیت اثر برای برنامه‌ریزی‌های مورد نیاز حفاظتی، توسط متخصصان مرتبط درون‌سازمانی در پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی ـ فرهنگی صورت گرفت.

این پژوهشگر اضافه کرد: در این راستا از همکاری متخصصان مراکز برون‌سازمانی مختلف پژوهشی، آموزشی و صنعتی، شرکت‌های دانش‌بنیان و فارغ‌التحصیلان رشته حفاظت و مرمت آثار تاریخی در بخش خصوصی استفاده شده‌ است.

blank

 

نعیمی طرئی گفت: پروژه مطالعه و حفاظت مجسمه نادرشاه واقع در مجموعه باغ نادری مشهد در سال پژوهشی ۹۹-۹۸ در فاز جدیدی با هدف برنامه‌ریزی کنترل‌ خوردگی و تقویت شرایط سازه به لحاظ ترک‌های تنشی با استناد به مطالعات پیشین برنامه‌ریزی شده است.

او افزود: در این راستا در فاز سوم پروژه، ضمن تکمیل اطلاعات تخصصی از پایین سطح، مدل‌سازی استاتیکی و دینامیکی مجسمه و انجام محاسبات مهندسی بیشترین تنش وارده و تخمین عمر مجسمه از ناحیه ترک‌های مذکور، تمام مطالعات تخصصی مورد نیاز برای ارزیابی ایمنی شیوه‌های ممکن در ترمیم و کنترل خوردگی ترک‌های تحت تنش با تهیه و شبیه‌سازی آلیاژِ مجسمه و انجام عملیات پیش‌بینی شده است. جوش‌ذوبی، لحیم سخت، لحیم نرم و چسب‌کاری با همکاری دانشگاه صنعتی شریف و تحت نظارت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی ـ فرهنگی انجام شده است.

راهبر تخصصی پروژه مطالعه و حفاظت مجسمه نادرشاه اظهار کرد: تمام مطالعات تخصصی انجام‌شده در این پروژه بزرگ توسط متخصصان حوزه‌های مختلف حفاظت آثار تاریخی، تصویربرداری تخصصی اسکن لیزر، مجسمه‌سازی، مهندسی مواد و متالورژی، شیمی، مهندسی مکانیک و با مشاوره استادان برجسته و بنام دانشگاه صنعتی شریف در حوزه‌های خوردگی و جوش فلزات انجام و مطالعات تکمیل شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

عمارت خورشید کلات _یادگار نادرشاه

تِم هفته گردشگری مذهبی شد

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: همزمانی هفته گردشگری با مناسبت‌های مذهبی و معنوی ماه صفر فرصتی ویژه برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری مذهبی و معنوی استان‌ها فراهم آورده است.

به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری، ولی تیموری در نشست مجازی با مدیران کل و معاونان گردشگری استان‌ها که با هدف برنامه‌ریزی نهایی به منظور برگزاری مراسم گرامی‌داشت روز جهانی گردشگری ۱۴۰۰ در محل این معاونت برگزار شد، گفت: با توجه به همزمانی هفته گردشگری با ایام اربعین حسینی از این تقارن به عنوان فرصتی ویژه برای معرفی بیشتر ظرفیت‌های گردشگری و معنوی کشور استفاده شود و تمام برنامه‌های مرتبط با مراسم بزرگداشت با در نظر گرفتن محتوای مرتبط با آن روزها و ملاحظات ویژه آن، برنامه‌ریزی و اجرا شود.

او با تاکید بر این‌که مراسم و برنامه‌ها با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی ترجیحاً در فضای روباز و با حضور افراد محدود برگزار شود، افزود: با توجه به این‌که یکی از اصلی‌ترین اهداف انتخاب استان‌های میزبان تلاش برای معرفی مسیرهای جدید گردشگری محور غرب کشور و نیز ارتقای مسیرهای سنتی بوده است، لذا ادارات کل استانی مراسم گرامیداشت روز جهانی گردشگری را صرفاً در مرکز استان محدود نکرده و به منظور معرفی سایر ظرفیت‌های استانی، برنامه‌های خود را در طول هفته گردشگری و در مناطق و شهرهای مختلف توزیع کنند.

معاون گردشگری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که در یک سال و نیم اخیر که صنعت گردشگری کشور درگیر رکود ناشی از بحران جهانی کرونا بوده و تلاش شده است به هر نحو ممکن و با توجیه اعضای ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا جریان گردشگری کشور متوقف نشود، اظهار کرد: در حال حاضر و با توجه به سرعتی که در روند واکسیناسیون عمومی در کشور شکل گرفته است، پیش‌بینی می‌شود هفته گردشگری به روزهای پرنشاط و امیدواری صنعت گردشگری برای شروع دوباره تبدیل شود.

او افزود: تلاش مستمر برای حفظ صنعت گردشگری در مشاغل گروه یک، یکی از مهم‌ترین اقداماتی بوده است که در پیک‌های متعدد پاندمی کووید -۱۹ سبب سرپا نگه داشتن مراکز گردشگری و مشاغل وابسته به این حوزه شده است تا حتی با حداقل امکان و رعایت پروتکل‌های تعریف‌شده به فعالیت خود ادامه دهند. همواره تلاش کرده‌ایم تا ضمن دفاع از حقوق فعالان این حوزه نه تنها مانع از تعطیلی کسب وکارهای مربوطه شویم، بلکه با قرار دادن صنعت گردشگری در گروه مشاغل اضطراری، انتفاعی هر چند محدود را برای فعالان این حوزه به وجود آوریم.

وی با اشاره به این‌که یکی دیگر از اقداماتی که هم‌اکنون نبض گردشگری کشور را حفظ کرده تلاش در رابطه با ممنوعیت صدور روادید گردشگری بوده است تا ورود اتباع خارجی به اشکال مختلف امکان‌پذیر شود، گفت: علاوه بر بهره‌مندی از سایر قالب‌های روادید همانند ویزای تجاری، حفظ جریان صدور روادید گردشگری سلامت یا T visa سبب شده است تا ضمن تمهید سهمیه‌ای برای دفاتر خدمات گردشگری فرصت حفظ مشتریان پیشین که دارای پرونده‌های پزشکی بوده‌اند و با هدف درمان قصد سفر به کشور را داشته‌اند، مهیا شود.

معاون گردشگری اظهار کرد: نتایج تلاش برای حفظ صدور روادید گردشگری سلامت سبب شده است تا بیش از ۲۳۰ دفتر خدمات مسافرتی که در این زمینه فعال بوده‌اند بتوانند علی‌رغم شرایط موجود به فعالیت خود ادامه دهند و در فرآیند جذب و حفظ گردشگران خارجی به عنوان مشتریان خود به ایفای نقش بپردازند.

تیموری همچنین رفع محدودیت‌ها به منظور گردشگران خروجی از کشور با همکاری ستاد ملی کرونا را یکی دیگر از اقدامات ابتکاری برای حیات صنعت گردشگری کشور دانست و اظهار کرد: اگرچه هدف اصلی وزارت گردشگری تلاش برای جذب گردشگر به شمار می‌آید، اما برقراری تعاملات و حفظ روابط دوطرفه از اهمیت قابل توجهی در توسعه گردشگری دو کشور برخوردار است، لذا فراهم آوردن امکان رفت و آمد هموطنان و سفر به مقاصد کشورهای مختلف طبق پروتکل‌های تعریف‌شده و جلوگیری از تصمیماتی نظیر قرنطینه‌های اجباری در مرحله ورود به کشور اقدامی در راستای حمایت از فعالان گردشگری بوده است.

معاون گردشگری در ادامه برگزاری تورهای داخلی گردشگری هماهنگ با برقراری سیستم حمل و نقل کشور را نیز اقدام گره‌گشای دیگر برشمرد و یادآور شد: برگزاری تورهای گردشگری در قالب سفر ایمن و به صورت محدود و تحت نظارت‌ نیز توانسته به نوعی حامی تاسیسات گردشگری کشور به شمار آید.

تیموری با اشاره به این‌که طبق آمار سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در شش ماه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی بین ۶۵ تا ۸۵ درصد رکود در مقاصد گردشگری جهان ثبت شده است، گفت: خسارت‌های واردشده به صنعت گردشگری کشور بخشی از جریان بحران جهانی بوده است که تدابیر اتخاذشده با همکاری بخش‌های فرابخشی و ستاد ملی کرونا جهت کاهش این رکود و خسارت‌ها بوده است.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون استان‌های اردبیل، کردستان، کرمانشاه، کرمان و فارس برنامه‌ریز رویداد جهانی از تاریخ ۶ تا ۱۱ مهرماه پیش ‌رو هستند، افزود: انتخاب این استان‌ها بر مبنای تمرکز بر مسیرهای سنتی و جدید محور شمال غرب با هدف اجرایی شدن سیاست توزیع سفر صورت گرفته است، از این رو تجمیع ظرفیت‌های موجود در استان‌های مورد نظر شامل تنوع در قومیت، آداب و رسوم، خرده فرهنگ‌ها، موسیقی، آیین‌های مذهبی و غیره می‌تواند برشی مطلوب و شایسته از صنعت گردشگری کشور را به نمایش گذارد.

در پایان این نشست تصمیم بر آن شد تا ادارات کل استانی برنامه‌های کامل خود را برای هفته گردشگری برای درج در تقویم برنامه‌های ملی بزرگداشت روز جهانی گردشگری ۱۴۰۰ کشور و اطلاع‌رسانی گسترده در سطح ملی به معاونت گردشگری ارسال کنند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ضرغامی: گردشگری مذهبی و حلال مزیت نسبی ماست

زمزمه بازگشایی موزه صنایع دستی معاصر ایران

زمزمه بازگشایی موزه صنایع دستی معاصر ایران که از سال ۱۳۸۹ به نمایش آثار صنایع دستی ایران اختصاص یافت، پس از ۱۳ سال تعطیلی، دوباره به گوش می رسد.

 موزه صنایع دستی ایران تا پیش از سال ۱۳۸۹ موزه خط و کتابت میرعماد و پیش از انقلاب اسلامی نیز کاخ فرزندان محمدرضا پهلوی بوده است.
اطلاع دقیقی درباره تاریخ ساخت بنای این موزه که در یکی از بناهای قدیمی دو طبقه در مجموعه سعدآباد قرار دارد، در دسترس نیست و احتمال می‌رود که به قرن ۱۴ قمری یعنی اوایل حکومت پهلوی اول تعلق داشته باشد.

موزه صنایع دستی پیشتر در دو طبقه به نمایش آثار صنایع دستی ایران می‌پرداخت که طبقه اول آن ۱۹۶ متر مربع زیر بنا و ۳۱۰ متر مربع مساحت دارد. یکی از اقداماتی که در رابطه با این موزه انجام شده و آن را تبدیل به مکان مناسبی به منظور نمایش آثار صنایع دستی کرده است، تغییر طراحی خارجی و مرمت آن است که توسط مهندس فیروزه اطهاری و هومن صدر انجام شده است.

آثار صنایع دستی موجود در این موزه که به نمایش گذاشته شدند به پنج گروه تقسیم می‌شوند که عبارتند از:
– سفال و سرامیک
– شیشه‌گری و رودوزی‌های سنتی ایران
– صنایع هنری چوبی
– آثار فلزی
– آثار نفیسی از نقاشی‌های ایرانی از هنرمندان معاصر

این موزه شامل ۴۰۰ اثر فاخر و نفیس است که حالا پس از ۱۳ سال تعطیلی زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشایی دوباره آن شکل گرفته است.

به گفته ویدا توحدی، مدیر کل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سال ۱۳۷۳ در ساختمان مرکزی سازمان صنایع دستی وقت، واقع در میدان ولیعصر تهران مجموعه‌ای نفیس از بهترین آثار صنایع دستی استادان به نام و صاحب سبک خریداری شده بود که از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۵ به ساختمان ولنجک منتقل شده بود. اما این آثار به دلایلی جمع آوری شده و به علت شرایط نامناسب نگهداری تخریب شدند.

در سال ۱۳۹۹ اما به عزم مسئولان تصمیم گرفته شد تا موزه‌ای برای نمایش این آثار احیاء و بازگشایی شود تا فرصت دیده شدن این آثار بار دیگر مهیا شود.

توحدی با اشاره به این نکته که بازگشایی این موزه علاوه بر افزایش اعتبار صنایع دستی معاصر، کانونی محوری به منظور پژوهش و دریافت الگوی مناسب با زمان کنونی برای دانشجویان و علاقه‌مندان مربوطه نیز خواهد بود، اضافه کرد: «صنایع دستی فلزی استادان حسین علاقه‌مندان، امیر ساعی، محمد دهنوی، علی ساعی و…، صنایع دستی چوبی استادان مهدی طوسی، مهران امیراینانلو، مرحوم شفائی، دوخت‌های سنتی استاد حسن رشتی وفرودی، نگارگری استادان علی کریمی، عباس رستمیان، جعفر فتاحی، مجرد تاکستانی، سفال و سرامیک استادان محمد مهدی قان بیگی، انوشفر، ابوالمعالی و در بخش آبگینه استادان حاج علی بختیاری، جلال شباهنگی، زارع و…بخشی از آثار این موزه به شمار می‌روند.»

با این همه هنوز زمان دقیقی برای بازگشایی موزه صنایع دستی معاصر ایران اعلام نشده و فقط اینگونه عنوان شده که «تمام امور اصلی به انجام رسیده است».

منبع: ایسنا

کار ایران سخت شد

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی گفت: مرگ ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر در روز به خاطر کرونا بلندترین سیگنال و صدایی است که این روزها از ایران شنیده می‌شود؛ با این شرایط چگونه می‌توان تصویر ایمنی از ایران نشان داد و گردشگران را آماده سفر به کشورمان کرد؟ قطعا کار ایران دشوارتر شده است.

لیلا اژدری در تحلیل تغییر شاخص‌های سفر گردشگران بین‌المللی با ادامه کرونا و اقداماتی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای حذف نشدن نام ایران از فهرست مقاصد سفر گردشگران انجام داده و یا می‌تواند انجام دهد، اظهار کرد: ما تلاش خودمان را می‌کنیم، کلیپ‌هایی درباره ایمنی سفر به لحاظ بهداشتی ساخته‌ایم، اما صدای بلندی که از کشور ما به بیرون مخابره می‌شود آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا و همچنین روند واکسیناسیون است. تلاش‌های صنعت گردشگری با وجود این صدای بلند راه به جایی نمی‌برد. باید این سیگنال تغییر کند، در آن صورت وظیفه ما به عنوان متولی پررنگ می‌شود و می‌توانیم دنبال اعتمادسازی در بین گردشگران و بازارهای سفر باشیم و نشان دهیم ایران برای سفر کشور ایمنی است.

او با اشاره به فعالیت بسیاری از کشورها و رقیبان در بازارهای بین‌المللی برای جذب گردشگر که احتمال عقب راندن ایران را پیش آورده است، گفت: به طور کل دو نوع بازاریابی داریم؛ بازاریابی کلی‌ای که معمولا در جریان آن چهره یک کشور به نمایش گذاشته می‌شود، مثلا نشان می‌دهیم ایران کشوری باستانی با مردمی مهربان و طبیعتی زیبا است. این اولین سیگنالی است که می‌توانیم برای جلب توجه گردشگران جهان مخابره کنیم و شاید حتی لازم نباشد این پیام را به برخی کشورها برسانیم؛ چرا که در کتاب‌های درسی مدرسه‌های بعضی از این کشورها بسیار درباره تاریخ ایران صحبت شده و برای خیلی‌ها از همان کودکی درباره ایران کنجکاوی وجود دارد.

او افزود: روش دیگر بازاریابی کاری است که فعالان گردشگری انجام می‌دهند، مثلا با شرکای تجاری خود در کشورهای دیگر ارتباط برقرار می‌کنند و یا در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت می‌کنند، در این شرایط اگر جای نام ایران در فهرست مقاصد آژانس‌های خارجی و یا نمایشگاه‌ها خالی باشد و یا مقابل نام ایران علامت ضربدر زده شود، مسلم است که وقتی شرکت‌های بزرگ انگلیسی، روسی، چینی و یا هر کشور دیگری و گردشگران آن‌ها ببینند از ایران هیچ بسته سفری عرضه نمی‌شود، ویزا صادر نمی‌شود و مرزها به روی گردشگران بسته است، منتظر نمانند و دنبال کشورهایی مثل عربستان بروند که مقصد نوظهور گردشگری است و ویزا هم صادر می‌کند.

او یادآور شد: البته حذف نام ایران از فهرست مقاصد سفر، همان‌طور که این روزها توسط برخی شرکت‌های گردشگری خارجی اتفاق افتاده است، باعث نمی‌شود نام ایران از اذهان پاک شود.

اژدری در عین حال گفت: ایران مقصد یونیک و منحصر به فردی است، اما مهم است که شرکت‌های گردشگری بتوانند در بازار رقابتی، هوشمندانه سبد خود را قرار دهند تا سهمی داشته باشند؛ حتی اگر سفر گردشگران به ایران در وضعیت بحرانی کرونا محل چالش و سوال باشد.

blank

 

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: مطالعات جدیدی در ارتباط با بیماری کووید و تصمیم به سفر انجام شده است که بر اساس آن، به نظر می‌رسد فعلا دوران پس از کرونا مطرح نیست، ضمن آن‌که سیگنالی از پرسش‌شوندگان در این مطالعات دریافت شده که مدیریت بیماری کووید را در کشورها برای گردشگران حائز اهمیت کرده است، یعنی بسیاری از گردشگران برای انتخاب مقصد سفر، شاخص‌های مدیریت و کنترل کرونا، رعایت پروتکل‌ها و واکسیناسیون را در اولویت قرار داده‌اند. همچنین تسهیلاتی که کشورها و شرکت‌های گردشگری برای لغو سفر در دوران کرونا قائل می‌شوند شاخص اثرگذار دیگری در انتخاب مقصد شده است. بسیاری از گردشگران در این پژوهش گفته‌اند کشور یا مقصدی را برای سفر انتخاب می‌کنند که بهترین شرایط کنسلی را داشته باشد.

او افزود: با تغییر شاخص‌های انتخاب سفر باید این سوال را از خود بپرسیم ایران کجای ماجرا قرار دارد؟ هنوز دستوری برای صدور ویزای توریستی صادر نشده است، چه برسد به آن‌که این شاخص‌های اثرگذار در انتخاب مقصد را داشته باشیم. می‌دانستیم که صنعت گردشگری بسیار شکننده است، اما هرگز تصور نمی‌کردیم “بهداشت” مهم‌ترین نقش را در انتخاب مقصد داشته و در تصویرسازی از یک کشور تا این حد اثرگذار باشد.

اژدری گفت: با وجود این صدا و سیگنال‌ها، کار بخش گردشگری سخت شده است. یک زمان مهم‌ترین مساله گردشگری ایران پروپاگانداهای سیاسی بود، بهانه این بود که چون علیه ایران تبلیغ و سیاه‌نمایی می‌شود نمی‌توان آن‌چنان که باید گردشگر جذب کرد. عامل این ضعف را بیرونی می‌دانستند، اما حالا که بیماری، بهداشت، مدیریت و کنترل کرونا در کشور مساله شده است دیگر نمی‌توان پروپاگانداهای سیاسی و عامل برونی را مقصر دانست. مرگِ روزی ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر انسان را که دیگر نمی‌توان تقصر رسانه‌های غربی انداخت. صددرصد خودمان عامل مساله هستیم و این کارِ فعالان و متولیان گردشگری را بسیار سخت خواهد کرد و قطعا ما به تنهایی نمی‌توانیم این چهره ایران را تغییر دهیم.

منبع: ایسنا

با واکسن چینی نمی‌توان به عمره رفت

مقام‌های عربستان سعودی اعلام کرده‌اند کسانی که واکسن چینی سینوفارم را برای مقابله با ویروس کرونا دریافت کرده‌اند نمی‌توانند به عمره امسال بروند.

به نقل از دیلی استار، در جلسه‌ای که میان مسئولان وزارت امور مذهبی بنگلادش، انجمن آژانس‌های حج این کشور و همچنین سفیر عربستان سعودی در بنگلادش برگزار شد، مسئولان بنگلادشی خواستار همکاری طرف عربستانی برای دریافت مجوز حضور در عمره امسال برای زائرانی شدند که واکسن چینی سینوفارم را دریافت کرده‌اند و درخواست کردند عربستانی‌ها هرچه زودتر تصمیمی خوشایند در این‌باره اتخاذ کنند.

عربستان پیش‌تر اعلام کرده بود زائرانی که از خارج این کشور برای ثبت‌نامِ عمره اقدام می‌کنند باید گواهی واکسیناسیون کرونا فایزر/بیون‌تک، آکسفورد/ آسترازنکا، مدرنا و جانسون و جانسون را که مورد تایید این کشور است ارائه دهند و هرکس خواهان حضور در عمره امسال است باید یکی از این چهار واکسن را دریافت کند.

مسئولان حج بنگلادش در دیدار با سفیر عربستان در این کشور همچنین خواهان کاهش هزینه‌های سفر هوایی برای حضور در حج عمره شدند.

عربستان که پس از همه‌گیری کرونا، مراسم عمره را به مدت یک سال متوقف کرد، سال گذشته با تعداد محدودی از زائران خارجی این مراسم را اجرا کرد اما امسال با تدابیر سختگیرانه‌تری به جمعیت بیشتری اجازه ورود خواهد داد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

منع حضور ایران و چند کشور در حج عمره

کدام واکسن کرونا در ایران مجوز عمره را می‌گیرد؟

سفرنامه مزرعه فرانسوی استهبان در شیراز

استهبان در شرق استان فارس واقع شده است. این شهرستان از شمال با دریاچه بختگان و از سمت جنوب با شهرستان داراب هم مرز می باشد.

تاریخچه استهبان

استهبان واژه ای پهلوی از عبارت سته بان، به معنای تاکستان (انگورستان) یا نگهبان شهر استخر است.

در گذشته شهر استهبان، اصطهبانات نام داشته است.همچنین به نام های دیگری مانند اصطخری، اصطبهان، اصتهجان و صابونات نوشته و خوانده شده است. در منابع تاریخی و جغرافیایی متعددی از سرزمین استهبان نام برده شده است. گفته شده است: نام این شهر استهبانات بوده که با گذشت زمان به اصطهبانات تغییر پیدا کرده است.

در واقع کمابیش در منابع متعدد تاریخی و جغرافیایی نامی از سرزمین استهبان آورده شده‌است. فارسنامه ناصری گوید که نام این شهر استهبانات بوده که پس از استیلای عرب به اصطهبانات تغییر یافته‌است.حدودالعالم با استناد از المسالک و الممالک اصطخری شهر را اصطهبان و همچنین اصطهجان می‌نامد، ابن بلخی در فارسنامه خود به اصطهبان اشاره دارد ولی نزههالقلوب آن را اصطهبانان ذکر می‌کند، ابن حوقل و مقدسی نیز در کتب خود اصطهبانات را آورده‌اند.

منابع فوق حاکی است که در طول ده سده شکل بیانی آن ثابت مانده و فقط از لحاظ نوشتن دچار تغییری جزئی گردیده‌است، این امر نشان می‌دهد در طول سال‌های بسیار اصالت این واژه حفظ شده و تغییر نکرده‌است.

سفرنامه مزرعه فرانسوی

تاریخ ۱۳۶۱/۰۱/۲۰

ساعت  ۰۵:۳۰ از طریق جاده شیراز – استهبان  بوسیله اتوبوس بوس عزم سفر کردیم.

مقصد مزرعه فرانسوی در ۱۸۰ کیلومتری شرق شیراز بود. این محل یکی از تنگه های متعدد رشته کوه استهبان است که دارای آب فراوان و زمین مسطح کم و بیش عریض است. چشمه های متعددی در سطح دره پراکنده می باشد که همگی تشکیل جویباری را می دهند که  از وسط دره نهر به سوی دشت جریان می یابد.

در اطراف محل و این نهر باغچه های متعددی از درختان سردسیر توسط اهالی محل احداث شده است. در محل هایی که کم و بیش مسطح است و حالت دره را از دست داده اند گندم و انگور  کاشته شده  است. در اواسط تنگ در شمال آن چشم انداز زیبای دریاچه بختگان نمودار می گردد.

به گفته اهالی بومی محل، دلیل نام این محل بخاطر فعالیت نمودن اعضای یک شرکت کاوش نفت در آن حوالی است که بطور اعم اعضای آن شرکت از اشخاص فرانسوی تشکیل شده بوده اند. در ساعت ۰۷:۳۰ در محل از اتوبوس پیاده شدیم و پس از صرف صبانه راهپیمایی را آغاز نمودیم؛  نهار را در کنار چشمه ای در اواسط دره صرف کردیم و پس از صرف نهار به بازدید محل پرداختیم. بعد از بازدید و کاوش محل بازگشت را آغاز کردیم. در راه بازگشت در کنار دیواره ی سنگی به مدت یک ساعت فن سنگ نوردی را مختصرا” تمرین نمودیم. در ساعت ۱۸:۰۰ توسط یک دستگاه وانت بار به شیراز بازگشتیم.

تعداد افراد حاضر در این سفر جمعا”۱۲نفر بودند.

موزه مجاهدت‌های خاموش در آذربایجان غربی

موزه عبارت است از یک سازمان غیرانتفاعی دائمی است که در خدمت جامعه و پیشرفت آن قرار دارد و به روی عموم باز است، این سازمان شواهد مادی مربوط به انسان‌ها و محیط زیست آن‌ها را به منظور مطالعه و آموزش، گردآوری و حفاظت کرده و مورد پژوهش قرار می‌دهد و آن‌ها را به نمایش می‌گذارد.

امروزه موزه‌ها تنها به عنوان مکانی برای نگهداری از میراث‌فرهنگی دیده نمی‌شوند بلکه علاوه بر تقویت هویت ملی و فرهنگی جامعه، ضامن بقای فرهنگ ایرانی برای نسل‌های کنونی و آینده بوده و به عنوان یکی از گوشه‌های دنج بازار محصولات گردشگری فرهنگی در نظر گرفته می‌شوند که با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری صحیح می‌توانند شرایط جذب گردشگر داخلی و خارجی را فراهم کرده و عامل موثری در رشد صنعت گردشگری و توسعه فرهنگی و اقتصادی کشور باشند.

بازدید از موزه‌ها یکی از بزرگترین، فراگیرترین و روبه رشدترین بخش‌های صنعت گردشگری عصر حاضر است، در حقیقت این چنین به نظر می‌رسد که گردشگری تاریخی رشد بسیار سریع‌تری از سایر اشکال گردشگری، خصوصا در کشورهای در حال توسعه داشته و باید آن را به عنوان ابزار بالقوه مهمی برای کاهش فقر و توسعه اقتصادی جامعه به حساب آورد.

موزه‌ها، امروزه شمار زیادی از بازدیدکننده‌ها را به سوی خود جلب کرده‌اند، و به یکی از ستون‌های اصلی صنعت توریسم و فاکتور اقتصادی مهم در هر کشور یا هر منطقه تبدیل شده‌اند.

یکی از اهداف وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور صیانت از آثار تاریخی و ارزش‌های نفیس میراث مادی و معنوی بوده که یکی از اقدامات مهم برای تحقق این هدف ایجاد موزه‌های مختلف و تبدیل اماکن تاریخی منحصر به فرد به موزه‌ها است.

در این راستا در سطح استان چندین بنای تاریخی به عنوان گزینه‌ای برای تبدیل به موزه انتخاب شده‌اند که یکی از این بناها ساختمان تلویزیون ملی ارومیه است که با توجه به ویژگی‌های معماری بنای ارزشمند و منحصربه‌فرد آن تصمیم گرفته شده است که این بنا به عنوان فضای فرهنگی و موزه‌ای برای مردم استان مورد استفاده قرار بگیرد.

ساختمان صدا و سیمای ارومیه در نظر است به عنوان موزه «مجاهدت‌های خاموش» تغییر کاربری پیدا کند که در آن مجاهدت‌ها و رشادت‌های سربازان گمنام امام زمان (عج)، در طول بیش از ۴۰ سال حیات طیبه انقلاب اسلامی ایران در آذربایجان غربی به نمایش درآید.

ایجاد موزه «مجاهدت‌های خاموش» گامی است در راه آگاهی جامعه با رشادت‌های حافظان امنیت که در راه دفاع از کشور از جان و مال خویش گذشته و اجازه ندادند تا احدی به خاک این کشور چشم چپ بیاندازد و درواقع این موزه مکانی است برای تقویت همبستگی ملی و قومی استان و فداکاری‌های انجام شده در راه دفاع از این مرز و بوم تا ضرورت حفظ وحدت را در آذربایجان غربی را به همگان گوشزد کند.

این موزه با هدف شناساندن و معرفی رشادت‌های سربازان گمنام امام زمان (عج) در امور حفاظت از استان با استفاده از اسناد، مدارک و اطلاعات مرتبط به معرفی مجاهدت‌های صورت گرفته در این خطه با هدف ارتقا سطح آگاهی مردم و حفظ یاد و ارزش‌های تلاش‌های وزرات اطلاعات در استان خواهد پرداخت.

ویژگی‌های بنای ساختمان صدا و سیما ارومیه

ساختمان تلویزیون ملی ارومیه به عنوان اولین ساختمان صدا و سیما بعد از تهران در استان آذربایجان غربی و در شهر ارومیه در سال ۱۹۶۹ میلادی و ۱۳۴۸ ه. ش در دوره پهلوی دوم به عنوان اثر فاخر توسط دکتر جهانگیر درویش از معماران نامی ایران طراحی و اجرا شد.

ساختمان تلویزیون ملی ارومیه با پلانی مستطیل‌شکل و در دو طبقه در سایت پلانی دایره‌ای شکل و با طرح پرنده‌ای با بال‌های باز طراحی و اجرا شده است.

هندسه کلی بنا به صورت قرینه بوده که در فضاهای داخلی از ترکیبات هندسی مربعی استفاده شده و در نماهای مختلف ترکیباتی از مثلث‌ها را شامل می‌شود که معمار این اثر کاملاً ماهرانه از سه شکل اصلی در طراحی استفاده کرده است.

باتوجه به اینکه این بنا از ابتدا با هدف استفاده مرکز صدا و سیما طراحی شده است دارای فضاهای متنوع و تودرتویی بوده که دور تا دور فضای داخلی اصلی را شامل می‌شود، فضاهای اصلی این بنا در مرکز بنا واقع شده و شامل سالن‌های استریو صدا و سیما است.

این بنا به عنوان یکی از نمادهای شهری در سال ۲۶/۱۱/۹۴ با شماره ۳۱۴۱۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ضرورت ایجاد موزه

حفظ بنای تاریخی، رونق گردشگری عمومی و تخصصی در استان، ایجاد فضای آموزشی و پژوهشی برای دانشجویان و پژوهشگران، آگاه‌سازی جامعه با تهدیدات داخلی و خارجی، به تصویر کشیدن حرکات و جنایات رژیم پهلوی و همه گروهک‌های تروریستی و انتقال آن به نسل جوان، نمایش تاریخچه دفاعی استان در برابر تهدیدات داخلی و خارجی، اشاعه فرهنگ ایثار و مقاومت، آشنایی نسل حاضر و آینده با اهداف و خط مشی وزارت اطلاعات، معرفی شهدا با بهره‌گیری از آثارو خاطرات آن‌ها، ایفای رسالت‌های موزه از طریق برگزاری نمایشگاه موضوعی و یا برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی مرتبط با اهداف و مأموریت موزه در سایر نقاط داخل و خارج از کشور با همکاری نهادهای ذیربط و ارتقاء سواد امنیتی، مهارت‌افزایی جامعه به ویژه نخبگان و مدیران کشور از جمله اهداف تشکیل موزه است.

معرفی بخش‌های مختلف موزه

بخش‌های قابل نمایش موزه با تلفیق عکس و فیلم و اسناد می‌تواند شامل گالری نمایش نقش و کارکرد وزارت اطلاعات، اقدامات امنیتی، ابزارآلات امنیتی، گالری نمایش تهدیدات درون‌مرزی و برون‌مرزی استان، گالری مربوط به اتفاقات مربوط به انقلاب اسلامی، گالری اقدامات وزرات اطلاعات در شناسایی گروهک‌ها و تهدیدات داخلی و خارجی، گالری آگاهی‌بخشی مردم (آموزش) و گالری معرفی شهدای گمنام باشد.

در کنار این بخش‌های نمایشی، وجود سالن همایش برای اجرای برنامه‌های آموزشی و انواع گردهمایی‌ها و کتابخانه تخصصی برای پژوهش و آموزش پژوهشگران و دانشجویان ضروری است.

آثار قابل نمایش

اشیای این موزه شامل اسناد و مدارک قدیمی مرتبط با وزارت اطلاعات در آذربایجان غربی، سلاح‌های سبک و سنگین، اسناد مکتوب جدید و آثار شهدا هستند.

اقدامات انجام شده مرتبط با بنا

ثبت اثر در فهرست آثار ملی به عنوان یک میراث فاخر معاصر و مدرن با شماره ۳۱۴۱۷ در سال ۱۳۹۴، تعامل با مالک بنا با هدف حفاظت از اثر، مکاتبه با مالک بنا به منظور تامین اعتبار مالی برای حفاظت و مرمت‌های اساسی به منظور تحقق قانون برنامه توسعه ششم موضوع ماده ۹۸، بررسی و تصویب طرح حصار پیرامونی اثر و اعلام به شهرداری برای اجرا، انجام مکاتبات مکرر با مالک بنا با هدف لزوم حفاظت و نگهداری بنا و استفاده و بهره‌برداری از آن درشان اثر و ضرورت‌های استعلامات اداری قبل از اجرای هر گونه مداخله در اثر و ساخت و سازهای پیرامونی، برگزاری جلسات شورای فنی استانی و ملی در خصوص بررسی طرح ارائه شده مرمتی و احیای اثر و تغییر کاربری و درخواست از معمار بنا برای حضور در محل و استفاده از نظرات ایشان به منظور حد امکان نحوه مداخلات در بنا در صورت تغییر کاربری از جمله این اقدامات هستند.

* گزارش فرزانه ولی‌پور، کارشناس امور موزه‌های آذربایجان غربی