گردشگری

ضرغامی: گردشگری مذهبی و حلال مزیت نسبی ماست

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: میراث فرهنگی شناسنامه و هویت ملی ما است که باید برای ترویج و تبلیغ آن تلاش کنیم

 عزت الله ضرغامی در جریان جلسه علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح برنامه های خود برای تصدی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: حکایت آسیب های مدیریتی ما در اغلب حوزه های مدیریتی کشور این است که به دنبال پاسخ های ساختاری و کلیشه‌ای برای جدی ترین مشکلات و مسائل جاری کشور هستیم ممکن است کارمان را راه بیندازد اما چون به آن عادت کرده ایم مردم دیگر آن را از ما نمی پذیرند بلکه باید با اقدام تحولی ساختارهای پوسیده و ناکارآمد را کنار بزنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: امیدوارم امروز با مجلس انقلابی که در مقایسه با دوره‌های گذشته جایگاه ویژه‌ای دارد و با تشکیل دولت مردمی و ضد فساد و قوه قضاییه هوشمند و آگاه بتوانیم از فرصت استثنایی پیش آمده استفاده کنیم و گام‌های بلند و تحویلی برداریم. وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یک وزارتخانه بسیار مهم است که هر کدام از بخش‌های آن این ظرفیت را دارد که به صورت مستقل یک وزارتخانه باشد.

ضرغامی ادامه داد: وظایف مهم فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی برای این وزارتخانه تعریف شده است، اما در بخش گردشگری بسیاری از حوزه‌های مهم و اساسی کشور با آن در ارتباط هستند. دلیل آنکه این مسئولیت را پذیرفتم اول از همه تجربه‌ مدیریتی و فرهنگی بود که داشته‌ام. در سوی دیگر بخش زیادی از مجموعه‌های این وزارتخانه قبلا در وزارت ارشاد بود و بنده با این حوزه‌ها آشنا هستم.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه تصریح کرد: بسیاری از نهادهای مختلف کشور باید همراهی کنند تا با یک نگاه ملی و فرابخشی گام‌های تحولی در این حوزه برداشته شود. متاسفانه به دلیل فقدان یک نگاه نظری و ایدئولوژیک که باید همه نیروهای فکری و مدیریتی را همراه کند دچار عقب‌ماندگی شده‌ایم. این وزارتخانه اکنون محجور و مغفول مانده است. در حالی که یکی از بسترهای مهم برای صدور انقلاب و ارزش‌های اسلامی می‌باشد. نگاه بنده به اضلاع این مثلث مساوی است و هیچ کدام بر دیگری ارجحیت ندارد بلکه هر سه بخش مکمل یکدیگر هستند.

ضرغامی در ادامه با اشاره به ارائه‌ی برنامه ۳۰ صفحه‌ای با در نظر گرفتن نقاط ضعف و قدرت به نمایندگان بیان کرد: بعد از جلسات متعددی که با نمایندگان و کارشناسان مختلف این حوزه داشتم مجددا دو روز وقت گذاشتم و ۶۴ محور جدید و ۲۸ پیشنهاد تهیه کردم که آن را نیز تقدیم نمایندگان می‌کنم.

وی در ادامه تاکید کرد: میراث فرهنگی شناسنامه و هویت ملی ماست. در دوره‌ای که بی‌هویتی توسط رسانه‌های پرنفوذ ترویج و تبلیغ می‌شود جوان ایرانی باید با پیشینه تمدن خود آشنا شود. میراث فرهنگی ملموس ما شامل ۳۲ اثر ارزشمند و میراث فرهنگی ناملموس که به رفتارها، عادات و گویش جامعه بر می‌گردد شامل ۱۹۰۰ اثر ناملموس است. متاسفانه آن طور که شایسته و بایسته است در این حوزه گام برنداشته‌ایم. ما به آیات قرآنی در حوزه میراث فرهنگی توجهی نداشته‌ایم.

وی اضافه کرد: خداوند در قرآن کریم می‌گوید بعد از آنکه عذاب الهی قوم لوط را نابود کرد خرابه‌های آن را برسر راه گذاشتیم تا کاروانیان عبور می‌کنند ببینند و عبرت بگیرند. میراث فرهنگی ما نیز باید در دسترس باشد. بنده در این حوزه با استفاده از تجربه رسانه‌های نوین این پیام را منتقل خواهم کرد. هر یک از میراث‌های چند هزار ساله ما چه قبل و چه بعد از اسلام دارای پیام‌هایی هستند.

ضرغامی در ادامه خاطر نشان کرد: اگر کاخ شاهان ایرانی را که از بین رفته‌اند ببینیم هم درس عبرت است و هم شکوه تاریخ ایران را نشان می‌دهد. متاسفانه در طول این سال‌ها میراث فرهنگی که می‌توانست عامل همبستگی و اتحاد ملی باشد تبدیل به یک جریان دوقطبی شده است. شهید مطهری در کتاب خود به خوبی هم‌افزایی این حوزه را دیده است. رهبر انقلاب دقیق‌ترین تعبیرها را در این حوزه دارد. هر یک از این آثار از تخت جمشید تا نقش رستم همه ارزش‌های این کشور هستند و ایجاد دوقطبی معنایی ندارد.

وی در ادامه اظهار کرد: گروهی که همراه رئیس جمهور پیشین به ایتالیا رفته بودند شاهدند که آنها را برپای مجسمه سردار رومی خود برده‌اند اگر یک تصویر از نقش رستم نشان می‌دادند که در آن پادشاه رومی به پای داریوش اول افتاده و تقاضای عفو می‌کند عظمت ایران را به رخ آنها می‌کشیدند.

ضرغامی در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس گفت: در رابطه با جاذبه های مکمل پیشنهادم را دادم که با کمک شما باید این بخش از محجوریت درآید. یکی از راهبردهای این مساله گردشگری خانواده محور است که کاری که به کمک شما باید انجام دهیم جاذبه‌های تکمیلی است. مثلا خیلی از مردم به مناطق گردشگری می‌روند اما کوچکترین خدمات مناسبی در آنجا وجود ندارد. یکی از راهبردهای من گردشگری خانواده محور است که آن را گسترش خواهیم داد و در این راستا بخش خصوصی را تقویت می‌کنیم که این موضوعات را ساماندهی کند.

وی درباره بخش صنایع دستی گفت: از ۴۶۰ صنعت دستی که جهان دارد ۳۷۰ مورد آن را در ایران داریم، اما به دلیل مشکل بازاریابی، معرفی و فروش این بخش محجور مانده است و با کشورهای رقیب به دلیل دلالی‌هایی که در این حوزه وجود دارد دچار مشکل شده ایم. همچنین فقدان برندسازی، عدم کاربردی بودن این صنایع باعث شده که جنبه تزیینی پیدا کرده و از سبد زندگی مردم حذف شده‌اند که ان‌شاءالله با توجه به قانون فعلی که نقش مهمی در تقویت این صنعت دارد، تهیه مواد اولیه و تسهیل عرضه و تقویت تقاضا جزء برنامه های اصلی ماست.

وزیر پیشنهادی میراث در رابطه با حوزه گردشگری بیان کرد: این حوزه صنعت پیشران است و خدمات گسترده ای را در کشور می دهد. ۴.۱۰ درصد تولید ناخالص جهانی مربوط به گردشگری است و از هر پنج شغل جدید مربوط به حوزه گردشگری می باشد که در این حوزه آمار ایران فاصله جدی دارد. صادرات نامرئی صفت خوبی برای این حوزه است که ربطی به تحریم هم ندارد اما جای تاسف است که از آن استفاده نمی‌کنیم. وقتی مزیت های رقابتی را در همسایه‌های خود مقایسه می کنیم شاهد هستیم که حتی وقتی دلار در کشور ما بالا رفته اما تاثیر چندانی در صنعت گردشگری نداشته است.

وی افزود: کشورهایی مثل امارات، قطر، بحرین، رژیم اشغالگر صهیونیستی، اردن و… در رتبه بالاتری در این حوزه قرار دارند و فاصله بسیاری با آنها داریم. مثلا اگر چاه نفتی به صورت مشترک در قطر داریم و فقط او برداشت کند در مقابل ما سرمایه از دست می دهیم ولی کسی متوجه نیست که باید سرمایه گردشگری را حفظ و حمایت کنیم.

ضرغامی گفت: سرمایه های گردشگری مانند سلامت، طبیعت‌گردی، کسب و کار، آموزشی، ورزشی، مذهبی و حلال از جمله این موارد است، ما سواحل را داریم اما گردشگری دریایی ما صفر است.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی تاکید کرد: گردشگری مذهبی و حلال مزیت نسبی ما است که می توانیم در این رابطه به خوبی فعالیت کنیم اما حداقل زیرساخت‌ها را برای آن فراهم نکردیم. این حوزه جدیدترین حوزه برای همبستگی ملی، وحدت و انسجام ملی است که در این راستا ارتباط وثیقی با مناطق محروم خواهیم داشت. نگاه به این حوزه باید نگاه غیر سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ملی باشد و آحاد مردم را حول این سه بخش می‌توانیم همگرا کنیم.

ضرغامی در پایان با بیان اینکه هر نوع نگاه سیاسی و قبیله‌ای باید کنار گذاشته شود، با این بیت شعر سخنانش را به پایان رساند که “باران که شدی مپرس که این خانه کیست، سقف حرم و مسجد و میخانه یکی است”.

منبع: ایسنا

مرتبط:

برنامه ضرغامی برای زخم‌های کرونا چیست؟

برنامه ضرغامی منتشر شد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *