گردشگرها به پاریس برنگشته‌اند

در تابستان امسال گردشگران کمی در خیابان‌های پاریس دیده می‌شوند؛ این موضوع امیدواری‌ برای احیای گردشگری این مقصد گردشگری مشهور را که سال گذشته بر اثر کرونا کم‌بازدید شده بود کم‌رنگ کرده است.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، پاریس در فاصله بین ژوئن و اوت، حدود ۳.۶ تا ۴.۷  میلیون بازدیدکننده داشته؛ این درحالی است که این رقم در سال ۲۰۱۹ یعنی پیش از همه‌گیری ویروس کرونا و مختل شدن سفرهای بین‌المللی ۱۰ میلیون نفر گزارش شده بود.

سال گذشته نیز فقط ۲.۶ میلیون نفر از پاریس بازدید کردند.

فرانسه مقررات سفری را پیش از آغاز فصل تابستان تسهیل کرد و کشورها را در سه گروه قرمز، نارنجی و سبز دسته‌بندی کرد تا به این ترتیب لزوم ارائه نتیجه آزمایش کرونا، ارائه دلیل موجه برای سفر و یا لزوم قرنطینه شدن مسافران مشخص شود.

موزه‌ها و سایر اماکن فرهنگی نیز پس از مدت‌ها تعطیلی بازگشایی شدند، البته بازدیدکنندگان برای حضور در این اماکن باید «گذرنامه سلامت» را که گواهی واکسینه‌شدن یا منفی بودن نتیجه آزمایش کرونا است ارائه دهند.

درحالی که مدیر یکی از شرکت‌های مسافرتی معتقد است وضعیت هتل‌ها در پاریس نسبت به هر نقطه دیگری از فرانسه نگران‌کننده‌تر است، مدیر یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات بازدید از شهر به همراه خودروهای کلاسیک فرانسوی می‌گوید تابستان امسال فقط ۱۲۰ مشتری داشته؛ این درحالی است که در سال ۲۰۱۹ این رقم ۳۶۰ نفر بوده است؛ چراکه بیشتر مراجعه‌کنندگان این شرکت را آمریکایی‌ها و استرالیایی‌ها تشکیل می‌دهند.

در این بین راهنماهای تور هم به دلیل نبود گردشگران با مشکلاتی مواجه شده‌اند، چراکه فعالیت آن‌ها در منطقه «ایل دو فرانس» تا بیش از ۸۰ درصد کاهش داشته است.

برج ایفل هم که در اواسط جولای پس از ۹ ماه تعطیلی ناشی از همه‌گیری کرونا بازگشایی شد، روزانه فقط ۱۳هزار بازدیدکننده دارد؛ این درحالی است که شمار بازدیدکنندگان در شرایط عادی به دوبرابر این رقم می‌رسید. حدود ۵۰ درصد از بازدیدکنندگان این مکان را در حال حاضر فرانسوی‌ها تشکیل می‌دهند؛این درحالی است که در گذشته سهم فرانسوی‌ها ۲۰ درصد بود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

کلیسای سکره کر _قلب مقدس پاریس

۱۴ اتفاق مهم در پاریس!

پاریس کوچک کجاست؟ / همه آنچه که درباره بخارست نمی دانید!

برنامه ضرغامی برای زخم‌های کرونا چیست؟

با نزدیک شدن پایان اعتبار بسته حمایتی دولت دوازدهم برای جبران خسارت‌های کرونا به‌ویژه در صنعت گردشگری که متحمل زیان چندهزارمیلیاردی شده، شیوه حمایت در دولت بعدی و در برنامه وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی محل سوال است.

 وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در آخرین گزارش آماری، میزان خسارت واردشده به صنعت گردشگری را تا پایان سال ۱۳۹۹ بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان برآورد کرده است. همچنین شمار بیکاران این صنعت فقط در سال ۹۹ به ۴۴ هزار نفر رسیده است. این وزارتخانه هنوز آمار خسارت‌ها و بیکاری‌های سال ۱۴۰۰ را برآورد نکرده است.

دولت قبل برای جبران این خسارت‌ها، علاوه‌بر امهال هزینه‌های انرژی و مالیات بر درآمد و بر ارزش‌افزوده، تعویق سه‌ماهه بازپرداخت اقساط تسهیلات بانکی و امهال پرداخت ۲۳ درصد بیمه حق کارفرما، امکان استفاده از تسهیلات بانکی با نرخ سود ۱۲ درصد را نیز فراهم کرد که البته بسیاری از این حمایت‌ها به‌درستی اجرا نشد و برخی فعالان گردشگری می‌گویند به واسطه استفاده از این بسته حمایتی، بدهکار و متحمل خسارت‌های دیگری شدند.

طبق گزارشی که معاونت گردشگری تهیه کرده است، برای تسهیلات بانکی با نرخ سود ۱۲ درصد در مرحله نخست، برای ۵۱ هزار و ۱۵۲ نفر شاغل در همه بخش‌های گردشگری، ۱۰۱۹۲.۶۶ میلیارد ریال تسهیلات درخواست شده بود که ۶۱۱۰.۷۴ میلیارد ریال آن پرداخت شد. در مرحله دوم که عنوان بسته حمایتی از اشتغال‌محور به بنگاه‌محور تغییر کرد نیز ۱۱۲۵۱ فقره پرونده برای تسهیلاتی به مبلغ ۸۲۵۳.۵۶ میلیارد ریال باز شد که ۴۷۸۹.۰۸ میلیارد ریال آن پرداخت شد.

ستاد ملی کرونا در آخرین مصوبه‌های مربوط به بسته‌های حمایتی، برای بازپرداخت اقساط بانکی این تسهیلات حمایتی تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ مهلت داده است. اگرچه بسیاری از فعالان گردشگری و حتی صنایع دستی گفته‌اند بانک‌ها به سختی به مصوبات ستاد ملی کرونا در این متعهد خصوص بوده و معمولا سلیقه‌ای رفتار کرده‌اند. برخی از این فعالان به ایسنا گفته‌اند به خاطر امهالی که دولت مصوبه آن را ابلاغ کرده و بانک رعایت نکرده، متحمل جریمه سنگین شده‌اند. بعضی دیگر نیز با فروش اقامتگاه، تجهیزات شرکت گردشگری، اتومبیل و خانه شخصی خود، اقدام به تسویه حساب کرده‌اند تا از پیام‌های تهدیدآمیز بانک‌ها برای پرداخت جریمه و مسدود کردن حساب و دیگر فشارها رهایی پیدا کنند.

اکنون با آغاز کار دولت سیزدهم و همچنین معرفی برنامه‌های وزرای پیشنهادی که این روزها درحال ارائه برنامه‌های‌شان در مجلس برای گرفتن رای اعتماد هستند، این سوال پیش می‌آید که برنامه حمایت از مشاغل آسیب‌دیده از کرونا به ویژه صنایعی مثل گردشگری که پیش‌بینی‌ها همچنان بر این است که با ادامه رکود و بیکاری مواجه باشند، چیست؟

به تازگی در ستاد ملی کرونا که این روزها به ریاست ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور برگزار می‌شود، در زمینه حمایت از اصناف و مشاغل خسارت‌دیده از کرونا و جبران خسارت‌ آن‌ها، درباره بسته حمایتی جدیدی صحبت شده، اما به جزئیات آن اشاره‌ای نشده است.

مرور برنامه‌های عزت‌الله ضرغامی، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز نشان می‌دهد برنامه‌ای متقاوت از آن‌چه هم‌اکنون برای حمایت از مشاغل آسیب‌دیده گردشگری و صنایع دستی درحال اجرا است، پیشنهاد نشده است. در کلیات این برنامه ۲۲ صفحه‌ای چندین‌بار فقط به رکود ایجادشده در صنعت گردشگری به واسطه بحران کرونا و توقف سفرهای بین‌المللی اشاره شده و از آن‌ها به عنوان تهدید جدی در صنعت گردشگری یاد شده است، اما به میزان خسارت‌های مالی و بیکاری‌ها و همچنین علاج برای آن، راه‌کاری پیشنهاد نشده است. حتی در بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی نسبت به بیکاری و تعطیلی بلندمدت موزه‌داران و تولیدکنندگان صنایع دستی و زیان مالی که از محل کرونا به این دو بخش وارد شده، اشاره خاصی نشده است.

تنها نسخه وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای جبران خسارت‌های کرونا و حمایت از مشاغل آسیب‌دیده در این بخش، «حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا و برنامه‌ریزی برای مواجهه با موج گردشگری پساکرونا (استمهال وام‌های اعطاشده، حق بیمه سهم کارفرمای تامین اجتماعی، قبوض آب و برق و گاز در دوره‌ کرونا و بخشودگی اجاره‌بهای اماکن در اختیار بخش خصوصی) است که یادآور بسته حمایتی‌ای است که هم‌اکنون اجرا می‌شود و البته به گفته فعالان گردشگری و صنایع دستی تا کنون مؤثر و کارآمد نبوده است.

از سوی دیگر، این برنامه هیچ اشاره‌ای به چگونگی مدیریت سفرهای داخلی همزمان با همه‌گیری کرونا نداشته است، همچنان که مسؤولان فعلی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ستاد ملی کرونا برنامه‌ای برای آن ندارند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

روزهای دشوار ضرغامی در ارگ آزادی

برنامه ضرغامی منتشر شد

حمله مغول‌ها به یادگار انوشیروان

«مهرپادین» مجموعه‌ای تاریخی در قلب سرزمینی به یادگار مانده از دختر انوشیروان در باغشهر تاریخی مهریز در استان یزد که هر کدام از بناهایش روایاتی جالب و شنیدنی دارد؛ از کُشته‌خانه‌ای که حکایت از قربانیان حمله مغول‌ها دارد تا حسینیه‌ای که روزگاری یک قلعه دفاعی بوده است.

سخن در مورد باغشهر تاریخی دیار کهن یزد واقع در فلات مرکزی ایران است؛ سرزمینی که وجود آثار ارزشمند تاریخی در اقصی نقاطش و در سالهای اخیر کشف اشیای بسیار قدیمی و گورستان متعلّق به دوران پیش از اسلام در کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه‌ی اشکانی روستای مَدوار(غربالبیز)، نشان از تمدنی کهن در این منطقه دارد. اینجا مهریز است؛ شهری که البته در روزگاران پیشین «مهرگرد» و سپس «مهریجرد» نامیده می‌شده و بنای آن را به «مهرنگار» دختر انوشیروان نسبت می‌دهند.

در کتاب تاریخ جدید یزد در مورد این شهر چنین گفته می‌شود: «شاه قباد درگذشت و انوشیروان به پادشاهی نشست و عدل و داد در اقصای عالم منتشر شد. او را از دختر خاقان ترک، دو فرزند آمد؛ یکی پسر و دیگری دختر. پسر را هرمز نام نهاد و دختر را مهرنگار و چون فرزندان او بزرگ شدند، انوشیروان یزد را به مهرنگار بخشید و مهرنگار از مداین مقنیان را به یزد فرستاد و در یزد بسیار عمارت ساخت و در نزدیکی شهر به هشت فرسنگی، دهی معتبر ساخت و آن را مهرگرد نام کرد و اکنون آن قریه را مهریجرد می‌خوانند. مهرنگار در مهریجرد قناتی بنیان کرد و آن‌ را مهرپادین نام گذاشت و در آن محل، محله عالی ساخت بنام مهرآباد».

واژه‌ی مهرپادین از دو کلمه «مهر» و «پاد» تشکیل شده که مهر همان «خورشید» است و پادین به روایتی یعنی «سرزمین» و در مجموع عبارت است از «خاستگاه سرزمین خورشید». اکنون محله‌ای تاریخی به همین نام در مهریز وجود دارد که قدیمی‌ترین بخش بافت آن مربوط به قرن هشتم هجری قمری و دوران ایلخانی (حکومت محلی آل‌مظفر) در یزد است.

البته مجموعه مهرپادین شامل مسجد، حمام، آسیاب، حسینیه و بخشی به نام کُشته‌خانه، یکی از جاذبه‌های این سرزمین تاریخی و میراثی است که هر ساله گردشگران و مسافران زیادی را جذب دیدنی‌های خود می‌کند.

 

کُشته‌خانه و بقعۀ امامزاده غیاث الدین

جنب مسجد جامع و در جانب شرقی میان‌سرا، بقعه‌ای با گنبدی رفیع قرار دارد که مردم از قدیم به آن «کُشته‌خانه» می‌گفتند و امروزه آن را «امامزاده سیّد غیاث الدین» از فرزندان امام موسی بن جعفر می‌شمارند.

به گفته‌ی اهالی در زمان حمله‌ی مغولان، مردم به این مکان مقدس پناهنده می‌شوند ولی سربازان مغول، خشتی را لای پارچه‌ پیچیده و با عنوان این که قرآن است، سوگند می‌خورند که اگر در را بگشایند، به آن‌ها کاری نخواهند داشت. مردم هم فریب خورده و در را به روی مغولان می‌گشایند. مغولان نیز همه‌ی آنها را کشته و با لباس و اسباب‌شان در همان ‌جا دفن می‌کنند و از آن پس به این مکان «کُشته‌خانه» می‌گویند.

همچنین روایت دیگری وجود دارد که در همین زمان(حمله مغولان)، ۴۰ دختر از ترس دشمن به این مکان فرار کرده و از خداوند می‌خواهند که زمین دهان باز کند و آنجا فرو روند و این گونه می‌شود. ۴۰ دختر در آن‌جا ناپدید می‌شوند و این بخش از مجموعه به «چهل دختران» مشهور می‌شود.

و اینها بخشی از گفته‌های «ساشا ریاحی‌مقدم» در خصوص کُشته‌خانه به عنوان یکی از بخش‌های مجموعه مهرپادین است، این کارشناس میراث فرهنگی در این باره اظهار می‌کند: این بنای معظم، ایام زیادی به صورت خرابه‌ای برجا بود تا این که مردم در سال ۱۳۴۲ شمسی به مرمت و بازپیرایی آن همت گماشتند و در سال‌های اخیر مجدداً اقداماتی روی بنای امامزاده صورت گرفته که خطوط و نقوش قدیمی را به طور کل پنهان کرده است.

وی اضافه می‌کند: در میان این بقعه، صورت قبری به بلندی ۱.۲۵ و عرض ۱.۲۵ و طول ۲.۵۰ متر قرار دارد و اطرافش کاشی‌کاری شده و قبل از مرمت‌های اخیر بیش از یک متر از آن زیر خاک بوده است. از حیث ویژگی‌های معماری ساختمان امامزاده سید غیاث‌الدین، بسیار ساده و بی‌پیرایه و شامل یک اتاق، چهار گوشه‌ی منتظم بزرگ و همچنین دارای مقرنس‌های گچ‌ اندود است.

معاون سابق میراث فرهنگی یزد در مورد دیگر جزئیات این بنا می‌گوید: سطح گنبد با آجرهای مربع‌شکل پوشیده شده و حدود سه متر از ارتفاع و ساقه گنبد گچ اندود شده است.

 

حمام کردن با آب قناتی موسوم به مهرپادین

«ساشا ریاحی‌مقدم» پژوهشگر دکتری مرمت و احیای بناها و بافت‌های تاریخی و مدرس دانشگاه در گفت‌وگویی در مورد ارزش‌های میراث معماری مجموعه‌ی مهرپادین به عنوان خاستگاه سرزمین خورشید یاد و در خصوص حمام این مجموعه بیان می‌کند: حمام مهرپادین یکی از قسمت‌های این مجموعه است که در فاصله‌ی اندکی از ورودی مسجد جامع و امامزاده قرار دارد و از لحاظ ساماندهی عناصر و فضاهای حمام ایرانی در نوع خود قابل توجّه است.

وی ادامه می‌دهد: ساختمان وضع موجود حمام، مربوط به دوران قاجاری است ولی با کمی دقت و مطالعه بیشتر می‌توان حدس زد که بنای اولّیه آن به زمان پیش از قاجاریه باز می‌گردد.

وی اضافه می‌کند: معمولاً حمام‌هایی که دارای یک مجموعه فضایی هستند، به طور ساعتی برای زنان و مردان مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین حمام‌های موجود در بازارها اغلب فقط مردانه بوده ولی حمام تاریخی مجموعه مهرپادین دارای دو بخش مجزا برای استفاده خانم‌ها و آقایان در طول روز بوده است.

ریاحی مقدم با بیان این که حمام کوچک‌تر به آقایان اختصاص داشته و حمام بزرگتر مختص خانم‌ها بوده است، می‌گوید: حمام کوچکتر(مردانه) دارای یک در چوبی است و یک راه‌ پله‌ی نیم مدور، امکان دسترسی به سربینه یا همان رختکن را فراهم ساخته است، فضای سربینه (رختکن) دارای طاقچه‌های متعددی است و در وسط آن یک حوض آجری هشت ضلعی با اندود سیمان به عمق حدود یک متر و پاشویه قرار دارد و از روزن پوشش گنبدی خود نور می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: دور تا دور سربینه، سکوهایی جهت پهن کردن اسباب و رخت مشتریان تعبیه شده و در زیر سکوها فضاهای کوچک کنگره‌ای به منظور قرار دادن کفش استحمام کنندگان ساخته شده است.

این کارشناس میراث فرهنگی با بیان این که با یک اختلاف سطح جزئی و از طریق میاندر می‌توان به گرمخانه یا محل شست‌وشو رسید، تصریح می‌کند: فضای میاندر معمولاً راهرویی با پیچ و خم است که سربینه را به گرمخانه متصل می‌کند و دمای بدن را متعادل می‌کند، گرمخانه‌ی حمام مردانه فضایی به ابعاد ۲.۹۰ در ۴.۵ متر با سقف کوتاه گنبدی به ارتفاع حدود ۲.۷۰ متر و دو نورگیر است که هر نورگیر متشکل از دهانه‌ی هفت کوزه‌ی سفالی است.

وی با بیان این که در دور تا دور این بخش به تناوب یک طاقچه بلند و یک طاقچه کوتاه تعبیه شده و در کنار آن حوض کوچکی به عرض حدود یک متر وجود دارد، می‌گوید: خزینه امروزه جای خود را به دوش‌ها در قسمتی پائین‌تر از سطح گرمخانه داده، به طوری که پوشش آن هم سطح کف فعلی کوچه مجاور آن است.

وی در مورد ویژگی‌های دیگر این حمام تاریخی می‌گوید: ابعاد آجرهای به کار رفته در ساخت این حمام بسیار متنوع است که مرمت بنا در دوره‌های مختلف را نشان می‌دهد، حمام بزرگتر که جهت استفاده زنان بوده تا چندی پیش فعالیت داشته و از نظر فضایی، تفاوت عمده‌ای با حمام کوچکتر ندارد.

وی ادامه می‌دهد: پس از در ورودی و هشتی، سربینۀ این حمام دارای پلان هشت ضلعی است و مانند حمام کوچکتر در وسط آن یک حوض هشت ضلعی به عمق حدود ۵۰ سانتی‌متر با اندود گل و آهک ساخته شده و پیرامون این حوض پاشویه‌ای به عرض ۲۰ سانتی‌متر تعبیه شده است.

ریاحی مقدم با بیان این که کف گرمخانه چهار پله پائین‌تر از سربینه است و به وسیله یک دالان باریک (میاندر) به این فضا وصل شده است، تصریح می‌کند: در جانب شرقی آن یک خزینه و در دیواره‌ی جنوبی آن فضایی دیده می‌شود که مجرای عبور و کنترل آب خزینه بوده است.

وی با بیان این که آب مورد نیاز این حمام نیز از قناتی موسوم به مهرپادین تامین می‌شده است، می‌گوید: حمام مهرپادین دارای یک کتیبه از سنگ مرمر است که محتوای آن به این شرح می‌باشد؛ «کلیات عمرانی اردوی شماره دو مهریز تابستان ۲۵۳۷» که منظور از اردو، گروه‌های مرمت دانشجویی است.

blank

 

تنها آب انبار محله مهرپادین

یکی از دیگر بخش‌های این مجموعه تاریخی آب انبار مهرپادین است، ریاحی مقدم در مورد این بخش از مجموعه تصریح می‌کند: ساختمان آب انبار مهرپادین در جانب شمالی شبستان مسجد جامع این مجموعه قرار گرفته، تنها آب انبار موجود در محلۀ مهرپادین است و تمام ساکنان محلات کوچکتر هم از این آب انبار استفاده می‌کردند.

وی ادامه می‌دهد: البته پایاب یا پاکنه‌هایی در برخی از گذرهای محلات مهرپادین جهت تامین آب مورد نیاز ساکنین تعبیه شده است. سردر ورودی آب انبار آجری بوده و دهانه‌ی بزرگ ورودی آن ۳.۳۰ متر، پهنای دهانه‌ی راه پلکانی آن ۱.۸۰ متر و بلندای ورودی آن ۲.۳۰ متر است.

این فعال میراث فرهنگی با بیان این که از طریق ۳۵ پله که دوتای آن عریض‌تر است و احتمالاً به منظور یک توقف و مکث کوتاه بوده، می‌توان به مخزن آب یا پا شیر دسترسی یافت، می‌گوید: جرز یک دیوار خشتی و تخریب شده در ارتفاع حدود ۲ متری ورودی آب‌انبار نشان می‌دهد که کوچه مقابل ساختمان در گذشته به صورت ساباط (پوشیده با طاق) بوده است.

وی ادامه می‌دهد: خشت‌های قدیمی آن به ابعاد ۷×۳۰ ×۳۰ سانتی‌متر و آجرهای به‌کار رفته در بنا ۴×۲۳×۲۳ سانتی‌متر و اندود آن از گچ و خاک و ملات بین آجرها گل آهک است. در طرفین ورودی سکوهایی به منظور استراحت موقّت اهلی ساخته شده که به آن «تقّا» یا «پیرنشین» می‌گویند.

این فعال میراث فرهنگی تصریح می‌کند: عمق آب‌انبار از اولین پله ورودی تا پا شیر حدود ۱۷ متر است و چهار بادگیر با اندود کاهگل دارد. گنبد و بادگیرها بر روی سکوی مدور آجری ساخته شده‌اند و قطر پوشش گنبدی حدود ۱۰ متر است.

 

حسینیه‌ مهرپادین یا قلعه دفاعی؟

ریاحی مقدم به حسینیه مهرپادین به عنوان یکی از دیگر بخش‌های این مجموعه اشاره می‌کند و می‌گوید: در جانب غربی مسجد جامع کوچه‌ای سنگ فرش است که بخش عمده آن تخریب شده و از میان این گذر جوی باریکی می‌گذرد که در اطراف آن چند درخت توت و چنار قدیمی قرار دارد.

وی اضافه می‌کند: این جوی، مسیر قنات مهرپادین است که روگذر می‌شده و از جلوی ورودی مسجد به سوی آب انبار و آسیاب می‌رفته است، در حال حاضر در این مسیر آب چاه جاری می‌شود، بنای حسینیه که نام کنونی آن «حسینیه ارشاد» است، در ضلع غربی مسجد و جوی آب قرار دارد. طبق نظر کارشناسان قدمت اولیه این ساختمان به همان دوران آل مظفر و هم زمان با ساخت مسجد باز می‌گردد.

این فعال میراث فرهنگی با بیان این که با مطالعه‌ی بیشتر در شالوده‌ی ساختمان و نقش‌های موجود در دیواره‌های خارجی بنا می‌توان حدس زد، پیشینۀ این ساختمان کهن‌تر است، می‌گوید: شکل پلان حسینیه‌ی فعلی چهار ایوانی با میانسرای مرکزی است ولی در گذشته این بنا یک ساختمان تدافعی بوده و پیش از ساخته شدن قلعه مهرپادین در کشتخوان‌های دشت توده، این بنا قلعه دفاعی محله‌ی مهرپادین بوده است.

وی با بیان این که ساختار فضایی قلعه پس از ساخت حسینیه به طور کلی از بین رفته و اکنون بنایی عظیم با چهار ایوان، دو ورودی و حجره‌هایی در دو اشکوب در ایام محرم پذیرای عزادارن حسینی است، می‌گوید:  ارتفاع باقیمانده‌ دیوار بیرونی خشتی آن حدود ۱۵ متر است و نقوش و تیرکش‌هایی در قسمت بالای آن دیده می‌شود البته ابعاد خشت‌های بکار رفته در ساخت آن حدود ۱۰×۲۴×۲۹ سانتی‌متر است.

blank

 

آسیاب مدفون مهرپادین قربانی خیابان‌کشی

ریاحی مقدم از بخش دیگر مجموعه تاریخی مهر پادین مهریز با عنوان بازارچه و آسیاب یاد می‌کند و می‌گوید: در پیرامون مجموعه فوق، بناهای دیگری چون آسیاب و بازارچه وجود داشته که به دلیل تعریض خیابان‌های مجاور از بین رفته‌اند.

وی اضافه می‌کند: آسیاب بزرگ مجموعۀ مهرپادین به طور کلی در زیر خیابان مدفون شده و تنها یادی از بزرگی و عظمت آن در خاطرات ساکنین کهنسال محله باقی مانده است ولی از بازارچۀ روبروی مسجد جامع تعداد کمی حجره باقی است که بدون عملکرد تنها یادی از بازارچه کهن و داد و ستد را تداعی می‌کند.

وی تصریح می‌کند: وقتی از آسمانه و گنبد مسجد جامع به بازارچه و پوشش ساختمان‌های مخروبه سمت دیگر خیابان جدیدالاحداث نگاه می‌کنیم کاملاً توالی سقف‌های گنبدی در پی یکدیگر قابل مشاهده است

مسجدی ساده با محلی برای اعتکاف

معاون سابق میراث فرهنگی استان یزد در خصوص مسجد جامع مهرپادین نیز تصریح می‌کند: پایه و اساس مسجد جامع مهرپادین مربوط به قرن هشتم هجری قمری و دوران آل مظفر است، این مسجد بنایی تک مناره با دو بخش تابستانه و زمستانه (گرمخانه یا شبستان) دارد که بخش زمستانه در ضلع شمال شرقی ایوان قرار دارد.

وی اضافه می‌کند: شبستان، ایوان و قسمت‌های دیگر به طور کامل مرمت و بازسازی شده است و دیگر نشانی از آثار قدیم آن اکنون به جای نیست، سردر ورودی مسجد آجرکاری شده و آرایۀ خاصی بر روی آن دیده نمی‌شود، منارۀ مسجد نیز در سمت چپ ورودی قرار دارد و بلندای وضع موجود آن حدود ۲۰ متر و قطر آن حدود ۳.۲۰ متر است، البتّه طبق روایات اهالی محلّه، ارتفاع مناره تقریباً دو برابر وضع موجود آن بوده است.

ریاحی مقدم با بیان این که ساختار بدنه این مسجد از خشت ساخته شده و سطح بیرونی با ملات کاهگل و آهک اندود شده است، می‌گوید: در کمر مناره، کتیبه‌ی بندواره‌ای از کاشی معرق به خط نسخ به فاصله پنج متر از زمین نصب شده است که متأسفانه قسمتی از آن ریخته است.

وی در خصوص آنچه از کتیبه تاریخی باقی مانده می‌گوید: «تَقَرب اِلی الله تعالی … الی حاج محمد بن …. عمل المحفوظ فی رجـ …». ظاهراً بانی منار و احتمالاً مسجد، و یا قسمتی از آن، محفوظ بن محمد بن الحاج الدّین علی است که قبر پسرش علی بن محفوظ بن محمد در مقبرۀ شیخ محمد در خانقاه میبد دیده شد و سنگ قبرش آنجا قرار دارد. به گفته اهالی در قسمت بالای کاشیکاری کتیبه‌ای وجود داشته که بر روی آن عبارت است: «عمل استاد محمد شجاع ‌بنا» نوشته شده که در حین مداخلات بازسازی و مرمت از بین رفته است. پایه مناره به ارتفاع حدوداً ۱.۲۰ متر دارای آجر چینی مدوّر است.

وی ادامه می‌دهد: در بدنه‌ی مناره منافذی جهت تأمین روشنایی و تهویه هوا وجود دارد، ساختمان مسجد به شیوۀ تک ایوانی بنا شده و گنبدخانه، ایوان، شبستان، میانسرا و دالان‌ها از اصلی‌ترین فضاهای آن به شمار می‌روند که ایوان و گنبدخانه در ضلع جنوبی قرار دارد، در فاصله‌ی بین ایوان و شبستان، میانسرای چهار گوشه‌ی نامساوی با ابعاد ۱۰.۷۰ × ۲۰.۵۰ متر قرار گرفته است.

وی تصریح می‌کند: پهنای جلوخان ایوان حدود ۸ متر و کاملاً ساده است، در اطراف صحن نورگیرهایی مشبک با استفاده از خشت ساخته شده و فضاهای دالان شرقی و غربی دو اشکوبه است که فضای اشکوب بالایی به زنان اختصاص داشته است، محراب مسجد بسیار ساده بوده و به طور کامل و بازسازی شده و در طرفین آن دو فضای کوچک وجود دارد که احتمالاً محل اعتکاف بوده است.

ریاحی مقدم در مورد دیگر جزئیات این بنای تاریخی می‌گوید: گنبد مسجد به صورت گردچین و آجری است و قطر آن ۱۳.۵ متر و بلندای آن حدود ۸ متر می‌رسد، مسجد زمستانه یا گرمخانه با همان پلان و فرم اصیل شبستانی موجود بوده که در ظاهر کاملا بازسازی شده است البته زیلوهای نفیس و زیبایی وقف این مسجد شده است.

 

مجموعه ابنیه تاریخی مهرپادین شامل مسجد جامع (زمستانه و تابستانه)، قلعه، حمام، آب‌انبار، حسینیه، بازارچه و تعداد زیادی خانه‌های قدیمی خشتی با نورگیر و بادگیرهای زیباست ولی افزایش تعداد ساکنین، تحولات اجتماعی، فرهنگی و نیازهای زندگی در دوران معاصر باعث از بین رفتن بخش عظیمی از بافت با ارزش کوچه باغی در مهرپادین شده است.

منبع: ایسنا

بی‌محلی وزارت بهداشت به یک مطالبه

معاون گردشگری در نامه‌ای از وزارت بهداشت درخواست کرد مشاغل گردشگری را برای ایمن‌سازی سفر در اولویت واکسیناسیون کرونا قرار دهند. این درخواست حدود یک ماه پیش به وزارت بهداشت ارائه شده، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ پنجم مردادماه در نامه‌ای به علیرضا رئیسی ـ معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ـ یادآور شده است: «بحران‌ها و فجایع طبیعی پی در پی و از همه خطیرتر شیوع ویروس کرونا از سال ۱۳۹۸ موجب خسارات و لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره صنعت گردشگری به عنوان یکی از کسب و کارهای به شدت آسیب‌دیده از کرونا شده است. نقش مؤثر و بی‌بدیل صنعت گردشگری به عنوان یکی از پیشروترین صنایع درآمدزا و اشتغال‌زا به دلیل حجم خسارات وارده تا پایان سال ۱۳۹۹ به مبلغ ۳۲ هزار میلیارد تومان، فعالیت‌های این بخشِ تاثیرگذار در توسعه اقتصادی کشور را مختل کرده است.

از آن‌جایی که مشاغل گردشگری بر اساس تصمیم کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در گروه یک رتبه‌بندی مشاغل قرار گرفته و به دلیل ضرورت فعالیت در شرایط خاص کرونایی از یک‌سو و ارتباط مستقیم با افراد مختلف مراجعه‌کننده از سوی دیگر، در معرض مستقیم ابتلا به این بیماری قرار دارند.»

معاون گردشگری در پیوست این نامه، مصادیق و مشاغل تاسیسات گردشگری مجوزدار از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به وزارت بهداشت معرفی کرده و در ادامه درخواست کرده است: «دستور عاجل درخصوص در اولویت قرار دادن افراد شاغل در تاسیسات گردشگری برای واکسیناسیون صادر شود تا فعالان این صنعت بتوانند با آمادگی بهتر و بیشتر برای دوران پساکرونا تصویر مناسبی از ظرفیت‌های کشور در عرصه‌های مختلف، از جمله در حوزه گردشگری سلامت برای گردشگران بین‌المللی فراهم کنند.»

واکسیناسیون عمومی در کشور از اسفندماه ۹۹ آغاز شده است که به دلیل سرعت کند آن، وزارت بهداشت زمان‌بندی‌ای را براساس ردیف شغلی و سنی تعیین کرد که مطابق آن، در فاز نخست، کادر درمان و بهداشت و پس از آن، بالاترین گروه‌های سنی واکسینه شدند. در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، با انتقادهایی که به روند کند واکسیناسیون عمومی وارد شد، وزارت بهداشت اعلام کرد در کنار گروه‌های سنی و بیماران زمینه‌ای، از مرداد و شهریورماه، زندانی‌ها و افراد حاضر در مراکز تادیب، پرسنل پلیس، نظامیان و سربازان در پادگان‌ها، گرمخانه‌ها، کمپ‌های معتادان و متجاهران، پرسنل بانک‌ها، حمل و نقل عمومی و آموزش را واکسینه می‌کند.

این شکل از اولویت‌بندی مشاغل برای واکسیناسیون، با توجه به نیازهای جامعه به دیگر مشاغل خدماتی مورد انتقاد قرار گرفت. بنابراین در پنجم مردادماه به دستور وزیر بهداشت اولویت‌بندی‌ جدید واکسیناسیون کرونا اعلام شد که بر اساس آن، رانندگان حمل‌ونقل عمومی شهری، ریلی، جاده‌ای، دریایی و هوایی، زندانیان، معلمان و خبرنگاران، بیماران دیابتی که در سامانه ثبت‌ نام کرده‌اند و باقی‌مانده بیماران صعب‌العلاج و بیماران خاص و نادر، در اولویت تزریق واکسن قرار گرفتند. به این فهرست، استادان حوزه و دانشگاه هم اضافه شدند که این ترتیب شغلی هم مورد انتقاد قرار گرفت.

همچنین، با وجود نامه‌نگاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و درخواست‌های مکرر فعالان صنعت گردشگری که به شکل‌های مختلفی به وزارت بهداشت انتقال داده شد، درباره واکسیناسیون مشاغل مرتبط با سفر و گردشگری، کارمندان موزه‌ها و سایت‌های تاریخی و توریستی، هیچ واکنشی از سوی وزارت بهداشت نشان داده نشد.

وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا از زمان شیوع ویروس کرونا، جزو مخالفان سرسخت سفر و فعالیت‌های گردشگری بوده‌اند و هر بار انتقادهای تندی را به نسبت به مسافرت‌ها و فعالیت‌های گردشگری، به‌ویژه در محدودیت‌های کرونا وارد کرده‌اند. این درحالی است که با وجود استقبال مردم از سفر و متوقف نشدن این جریان حتی در زمان محدودیت‌ها، هیچ برنامه و یا راه‌کار مؤثر دیگری برای مدیریت و کنترل سفرها از سوی دستگاه‌های نگران ارائه نشده است.

سوای این مطالبه، بخش‌های خصوصی صنعت گردشگری نیز برای واردات واکسن مورد نیاز این بخش از وزارت بهداشت درخواست مجوز کرده‌اند، اما تمام این مطالبه هم با وجود دستور مقامات عالی کشور برای تامین و تسریع واکسیناسیون کرونا، تا کنون بی‌پاسخ و بی‌نتیجه مانده است.

بی‌توجهی به مطالبه ایمن‌سازی سفر و گردشگری، درحالی است که در برنامه وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز هیچ اشاره‌ای به اولویت واکسیناسیون مشاغل مرتبط با خدمات سفر و موزه‌ها نشده است. در عوض، این برنامه بر تولید گسترده واکسن در کشور و فرصت‌سازی برای جذب گردشگران ورودی سلامت تاکید کرده است.

منبع: ایسنا

آغاز عمره برای زائران خارجی و انتظار ایران

عربستان پذیرش عمره‌گزاران خارجی را درحالی آغاز کرد که ایران همچنان منتظر اعلام جزئیات شرایط اعزام به عمره توسط مراجع رسمی عربستان سعودی است.

 خبرگزاری دولت عربستان سعودی اعلام کرد نخستن گروه از عمره‌گزاران خارج از عربستان روز گذشته (شنبه ۳۰ مردادماه) برای انجام مراسم عمره به شهر مدینه وارد شدند. عربستان تاکید کرده تدابیر سختگیرانه‌ای را برای برگزاری عمره با حضور زائران خارجی به اجرا گذاشته است.

این کشور از حدود دو هفته پیش، ثبت‌نام زائران خارجی واکسینه‌شده برای عمره را آغاز کرده است. مقام‌های سعودی اعلام کرده‌اند مجوز عمره در ابتدا ماهانه به ۶۰ هزار زائر اعطا خواهد شد، اما این رقم به تدریج به دو میلیون زائر در هر ماه افزایش خواهد یافت.

بر اساس تصمیم عربستان، زائرانی که از خارج این کشور برای ثبت‌نامِ عمره اقدام می‌کنند باید گواهی واکسیناسیون کووید را ارائه دهند. همچنین زائران واکسینه‌شده کشورهای فهرست قرمز عربستان باید پس از ورود به عربستان مدتی را در قرنطینه سپری کنند. فایزر/بیون‌تک”، “آکسفورد/ آسترازنکا “، “مدرنا” و “جانسون و جانسون”، چهار واکسنی است که عربستان تا کنون برای ورود مسافران خارجی به این کشور تایید کرده است. همچنین در مقررات سفر به این کشور آمده است، مسافرانی که دو دُز واکسن “سینوفارم” و “سینوواک” را کامل تزریق کرده باشند، در صورت دریافت دُز اضافیِ یکی از آن چهار واکسن تاییدشده در عربستان، پذیرفته می‌شوند.

عربستان که پس از عالم‌گیری کرونا، مراسم عمره را به مدت یک سال متوقف کرد، از سال گذشته با تعداد محدودی از زائران خارجی این مراسم را اجرا کرد که امسال با تدابیر سختگیرانه‌تری به جمعیت بیشتری اجازه ورود خواهد داد. با این وجود، ایران و عربستان هنوز درباره حضور زائران ایرانی در مراسم عمره به توافق نرسیده‌اند؛ علیرضا رشیدیان ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ درباره بازگشت ایران به عمره پس از پنج سال غیبت، قبلا تاکید کرده است: ازسرگیری عمرۀ زائران ایرانی به پذیرش شروط جمهوری اسلامی از سوی عربستان منوط است.

“تضمین عزت، کرامت و امنیت زائران ایرانی، حضور مسؤولان کنسولی جمهوری اسلامی ایران در زمان عمره در عربستان با توجه به متوقف کردن فعالیت دفاتر کنسولی و سفارتخانه ایران در این کشور و همچنین لغو قوانین سختگیرانه برای ورود اتباع عربستانی به ایران” سه شرط ایران برای بازگشت دوباره به عمره است. رییس سازمان حج و زیارت قبل از آن‌که کرونا مذاکرات دو کشور درباره عمره را متوقف کند، گفته بود: عربستان دو شرط نخست ایران را پذیرفته و شرط سوم در حال بررسی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز چند روز پیش، بدون آن‌که به پذیرش شروط ایران توسط عربستان اشاره کند، درباره حضور ایران در عمره امسال گفته است: جزئیات شرایط اعزام به عمره باید توسط مراجع رسمی عربستان سعودی اعلام شود که منتظر آن هستیم.

ایران و عربستان ماه‌های گذشته در بغداد مذاکراتی داشتند که در جریان آن، درباره بازگشت دوباره ایران به عمره و همچنین حضور ایرانی‌ها در مناسک حج تمتع بحث‌هایی مطرح شده بود.

منبع: ایسنا

مسجد اعظم، مسجدی که برای هزار سال آینده ساخته شد

مسجد اعظم از نظر معماری تلفیقی با سبک معماری قدیم و اسلوب ساختمان سازی جدید ساخته شده و استحکام مسجد به اندازه ای است که کارشناسان معماری عمری هزار ساله برای آن پیش بینی کرده اند و از نظر تزئینات و کاشی کاری و جلوه های هنری اسلامی از نمونه های بدیع کاشی کاری در قرن حاضر است.

۲۱ آگوست ۱۹۶۹ میلادی مصادف با ۳۰ مرداد ۱۳۴۸ هجری شمسی یکی از شهروندان رژیم غاصب صهیونیستی اقدام به آتش زدن مسجدالاقصی قبله اول مسلمانان کرد که در این اقدام بیش از ۱۵۰۰ مترمربع از فضای این مسجد که قبله اول مسلمانان است در آتش سوخت.

پس از گذشت سال‌ها از این اقدام توهین‌آمیز به مسجدالاقصی که از اهمیت ویژه‌ای میان مسلمانان برخوردار است با پیشنهاد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جمهوری اسلامی ایران در سی‌امین اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی در تهران در سال ۱۳۸۲ به تصویب رسید که در راستای تحکیم مساجد در توسعه فرهنگ و ارزش‌های اسلامی، سالگرد این واقعه در تقویم به عنوان روز جهانی مسجد تعیین شود و این پیشنهاد مورد پذیرش سایر کشورهای اسلامی نیز قرار گرفت.

از این رو ما نیز به مناسبت روز جهانی مسجد که از مهم‌ترین پایگاه‌های مردمی وحدت‌بخش در اسلام به شمار می‌رود به معرفی مسجد اعظم قم در جوار بارگاه ملکوتی کریمه اهل‌بیت (س) می‌پردازیم؛

مسجد اعظم قم یکی از آثار دینی باعظمتی است که به همت مرجع تقلید عالم تشیع، حضرت آیت‌الله‌العظمی سید حسین طباطبایی بروجردی تأسیس شد و انگیزه اصلی آن فقیه فرزانه از بنای چنین مسجد عظیمی، این بود که زائران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) از فضای روحانی مسجدی مناسب در جوار بارگاه ملکوتی کریمه اهل‌بیت (س) بهره ببرند و علاوه بر آن گسترش روزافزون حوزه علمیه مقدسه قم، نیازمند فضایی وسیع و مناسب جهت برگزاری دروس حوزویان بود.

مسجد اعظم

قسمتی از زمین فعلی مسجد، خانه‌های شخصی و مسافرخانه بود و ضلع غربی حرم مطهر با وجود این بناها نمای مناسبی نداشت؛ بنابراین آیت‌الله بروجردی تصمیم گرفت این مکان‌ها را خریداری و مسجد بزرگی بنا نماید و از آنجایی که برای مؤسس فقید، جلب رضایت کامل افراد هنگام خرید خانه‌های اطراف حرم، در اولویت قرار داشت با تلاش اعضای دفتر معظم‌له رضایت کامل از افراد برای ساخت این مسجد به دست آمد.

کلنگ بنای مسجد در روز ۲۱ تیرماه ۱۳۳۳ برابر با یازدهم ذی‌قعده ۱۳۷۴ ه. ق و هم‌زمان با سالروز ولادت باسعادت امام رضا (ع) در مراسم باشکوهی به دست آیت‌الله بروجردی به زمین زده شد و بلافاصله مقدمات ساختمان و خرید زمین‌های اطراف آن آغاز گردید. کارهای عمده ساختمانی مسجد در مدت شش سال کار متمادی به پایان رسید و مسجد اعظم در سال ۱۳۴۰ با اقامه نماز جماعت توسط حضرت آیت‌الله بروجردی افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

ساختمان مسجد به سبک معماری اسلامی و دارای چهار شبستان و یک کتابخانه است که مجموع مساحت ساختمان و صحن مسجد و کتابخانه در حدود دوازده هزار مترمربع است. شبستان زیر گنبد به مساحت چهارصد مترمربع و شبستان‌های جانبی آن هرکدام نهصد مترمربع و شبستانی در طرف شمال مسجد با مساحتی حدود سیصد مترمربع قرار دارد و در ضلع غربی این مسجد یک سالن آسایشگاه برای خادمان احداث شده است و وجود حوضی در وسط زیبایی آن را دوچندان کرده است. وجه نام‌گذاری این مسجد به نام «اعظم» به خاطر بزرگی و وسعت آن بوده است.

گنبد بسیار بزرگ آن به قطر ۳۰ متر و ارتفاع ۱۵ متر از پشت‌بام و ۳۵ متر از کف شبستان است که دو طرف آن دو گلدسته‌ بلند به قطر ۲۰/۳ متر و ارتفاع ۲۵ متر از پشت‌بام و ۴۵ متر از سطح زمین بنا شده است و دو مأذنه در دو طرف ضلع شمالی به ارتفاع ۵ متر از پشت‌بام دارد و یک برج با ساعت زنگی بزرگ در ضلع شمالی مسجد قرار دارد که از چهار جهت دیده می‌شود.

طراحی مسجد توسط معمار معروف آقای محمدحسین لرزاده انجام گرفت و امور اجرایی ساختمان از طرف مؤسس فقید به آقای رضا شاهپوری از تجار تهران و آقای ابوالقاسم صاحب‌جمعی واگذار شد و کاشی‌کاری بسیار نفیس آن توسط استاد حسین برهانی اصفهانی انجام شده است.

مسجد اعظم

این مسجد از نظر معماری تلفیقی با سبک معماری قدیم و با اسلوب ساختمان‌سازی جدید ساخته‌شده و استحکام مسجد به‌اندازه‌ای است که کارشناسان معماری عمری هزارساله برای آن پیش‌بینی کرده‌اند و از نظر تزئینات و کاشی‌کاری و جلوه‌های هنری اسلامی از نمونه‌های بدیع کاشی‌کاری در قرن حاضر است.

گنبد مسجد اعظم از داخل و خارج با تزئینات متنوع و کاشی‌کاری است و چهارگوشه آن نیم طاقی بالا آمده است و صورت مربع با نقشه یزدی به شکل فلکه در آمده و نیز با طاق پوششی عرق چینی آن بالا آمده است.

مجموع هزینه‌های بنای مسجد با انجام صرفه‌جوئی‌های لازم حدود شش میلیون تومان بود که قسمتی از این مبلغ را خود مؤسس معظم تقبل کردند و بقیه از طریق کمک‌های مردمی به مرور زمان تهیه شد. هزینه‌های مربوط به انجام کاشی‌کاری‌های مسجد در آن زمان حدود دو میلیون تومان برآورد شد.

از روز بنای مسجد، توجه‌ها به این مسجد باعظمت جلب شد و علما و شخصیت‌های شیعه و سنی از آن بازدید به عمل آوردند.

با برگزاری درس خارج آیت‌الله بروجردی در سال ۱۳۴۰ در مسجد اعظم، این مسجد به مرکزیت حوزه علمیه قم تبدیل شد و بعد از ایشان نیز مراجع معظم تقلید؛ ازجمله آیت‌الله‌العظمی امام خمینی (ره) و آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی و دیگر اعاظم و مراجع حوزه درس خارج خود را در این مسجد برگزار می‌کردند و به مرور زمان با استقبال اساتید و فضلای حوزه، درس‌های پرجمعیت سطح حوزه هم در این مسجد برگزار شد.

در دهه آخر ماه مبارک رمضان سال ۱۳۷۱ شمسی باوجود شمار زیاد زائران و احساس نیاز به فضاهای بیشتر در جوار بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (س) و عدم امکان بهره‌برداری شایسته از فضا و امکانات وسیع مسجد اعظم که باهدف بنیان‌گذار آن موافقت نداشت طبق فرمان مقام معظم رهبری به تولیت آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها با رعایت موازین شرعی و قانونی حائل بین مسجد اعظم و مسجد بالاسر حرم مطهر برداشته شد و به دنبال آن امور اداری و خدماتی آن بر عهده آستان مقدس حضرت معصومه (س) قرار گرفت.

منبع: ایسنا

واکسن‌های کووید-۱۹ دریچه‌ای به بهبود گردشگری

بسیاری از کشورها از زمانی که برنامه واکسن‌های کووید-۱۹ را اجرا کرده‌اند، به رونق گردشگری و بهبود سفر نیز امیدوار شدند.

به نقل از نیوز گروه اکسپدیا(شرکتی مستقر در آمریکا ارائه‌کننده برندهای متعدد مسافرتی آنلاین جهانی) گزارش روند بهبود سفر خود را در سه ماه دوم سال ۲۰۲۱ منتشر کرده تا از این طریق به بازاریابان سفر در مسیر بهبودی کمک کند. در این گزارش تصاویری از آخرین روندهای سه ماهه در تغییر رفتارها و نگرش‌های مسافران در سراسر جهان به اشتراک گذاشته شده که در ذیل به برخی از آن اشاره شده است.

افزایش جستجوها در سطح جهانی

افزایش حجم جستجوهای ماهانه جهانی در سه ماهه اول و دوم ادامه داشته و در سه ماه چهارم بیش از ۷۰ درصد افزایش یافته است. تزریق مداوم واکسن‌های کووید-۱۹ عامل افزایش جستجوها و تغییر دستورالعمل‌های سفر در سراسر جهان بوده است. البته در سه ماهه دوم حجم جستجوی جهانی مثبت و با سه ماهه اول و سال ۲۰۲۰ در تضاد شدید است.

نیمی از جستجوهای جهانی در بازه صفر تا ۲۱ روز قرار گرفت زیرا مسافران همچنان در سه ماهه دوم سفرهای نزدیک‌تر به خانه خود را انتخاب می‌کردند. با این حال جستجوی جهانی طولانی‌تر خواهد شد و نشان می‌دهد که اعتماد به نفس مسافران در حال افزایش است و قصد سفرهای تابستانی دارند و برنامه‌ریزی سفرهای دورتر را انجام می‌دهند. جستجوهای جهانی ۲۲ تا ۹۰ روز قبل از تاریخ سفر بیش از ۳۵ درصد از جستجوها را در سه ماهه دوم نشان می‌دهد که تقریبا ۲۵ درصد در سه ماهه چهارم افزایش یافته است.

۵۵ درصد از جستجوهای بومی در بازه صفر تا ۲۱ روزه قرار داشت؛ در حالی که جستجوهای ۲۲ تا ۹۰ روزه در مقایسه با سه ماهه چهارم تقریبا ۲۰ درصد افزایش یافت. در سطح جهانی جستجو برای مقاصد بین‌المللی در بازه ۳۱ تا ۹۰ روزه نسبت به سه ماهه اول ۳۰ درصد افزایش یافته است.

علائم مثبت برای سفرهای بین‌المللی

علاقه‌مندان همچنان سفرهای داخلی را ترجیح می‌دهند اما رشد جهانی جستجو در مقاصد بین‌المللی از مقاصد داخلی در هفته‌های متعدد در سه ماهه دوم پیشی گرفت. این آمار نشان می‌دهد که اعتماد مسافران تا حدی به دلیل افزایش نرخ واکسیناسیون و در نتیجه افزایش علاقه و برنامه‌ریزی برای سفرهای بین‌المللی در حال افزایش است.

بینش‌هایی از شاخص ارزش مسافران گروه Expedia نشان می‌دهد که ۶۰ درصد از کاربران در داخل کشور خود سفر خواهند کرد و ۲۷ درصد در ۱۲ ماه آینده به سفرهای بین‌المللی خواهند رفت. همچنین نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که افراد به تعطیلات مختلف از تعطیلات شهری تا اقامت طولانی‌تر علاقه دارند. چهار از هر ۱۰ نفر متقاضی سفرهای مکرر و کوتاه‌تر و ۲۸ درصد نیز سفرهای کمتر و طولانی‌تر و بیش از ۳۰ درصد نیز ترکیبی از سفرهای کوتاه‌تر و طولانی‌تر را خواستار هستند.

 

شهرهای بزرگ در کانون توجه

در سه ماهه دوم مقاصد ساحلی و شهری ۱۰ مقصد برتر رزرو شده در سراسر جهان را شامل شدند. محبوبیت روزافزون مقاصد شهری با افزایش تقاضای هتل در طول سه ماهه دوم همراه شد. تقاضای جهانی برای اقامت در هتل‌ها بیش از ۱۰ درصد در سه ماهه بعد افزایش یافته است؛ در حالی که مدت اقامت در هتل‌های جهانی با متوسط مدت سفر در سه ماهه اول مطابقت دارد.

تجدید علاقه به سفرهای پایدار

سازمان‌های بازاریابی مقصد(DMOs) با افزایش جستجوهای جهانی و افزایش علاقه مسافران به مقاصد شهری و ساحلی، نقش مهمی در مدیریت تقاضا برای مقاصد گردشگری محبوب خواهند داشت. بر اساس تحقیقات اخیر حدود سه نفر از هر پنج مسافر تمایل به پرداخت هزینه‌های اضافی سفر را دارد تا سفر او پایدارتر باشد و این نشان می‌دهد که آنان برای آگاهی‌های زیست‌محیطی و اجتماعی ارزش قائل هستند. تجزیه و تحلیل داده‌های بررسی میهمان نشان می‌دهد که برخی از رایج‌ترین موضوعات ذکر شده در نظرات میهمانان مربوط به پایداری و سفرهای زیست‌محیطی شامل پلاستیک‌های یک بار مصرف، امکانات بازیافت و در دسترس بودن نقاط شارژ خودروهای برقی، استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی(LED) و انرژی تجدیدپذیر است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

خطری که مسافران واکسن کرونا را تهدید می کند…

کشفی مربوط به جنگ ایران و یونان

باستان‌شناسان با کاوش در یکی از شهرهای باستانی ترکیه به کتیبه‌ سنگی تاریخی برخوردند که تصاویری از صحنه‌های نبرد ایران و یونان را به تصویر می‌کشد.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، کاوش باستان‌شناسان در شهر تاریخی «داسکیلیون» واقع در شمال غربی ترکیه به کشف کتیبه‌ سنگی متعلق به قرن پنجم پیش از میلاد منجر شد. این کتیبه‌ که ماهرانه حکاکی شده‌ صحنه‌هایی از نبرد ایران علیه نیروهای یونان را که حدود ۲۵۰۰ سال پیش به وقوع پیوست به تصویر می‌کشد.

به گفته «کان ایرن»، کاوش‌گر ارشد این محوطه تاریخی، نقش‌های این کتیبه سربازان یونانی را درحالی که با سربازان ایرانی سوار بر اسب می‌جنگند به تصویر کشیده است.

بر اساس گزارش «دیلی صباح»، این کتیبه‌ نبردهایی را به تصویر کشیده‌ که در نقاط مختلفی از مناطق مدیترانه‌ای در طول ۵۰ سال یعنی از ۴۹۹ تا ۴۴۹ پیش از میلاد رخ داده‌اند. این همان زمانی است که جنگ‌های مشهور ایران و یونان رخ داد. نبردهای بین سربازان امپراتوری هخامنشی و اتحادیه دلوس، اتحاد سیاسی و نظامی عظیم متشکل از  دولت‌شهرهای یونانی به رهبری آتن، در همان زمان رخ داد.

«انشنت اوریجینز» نیز نوشت: اطلاعاتی از موقعیت سیاسی شهر «داسکیلیون» و محوطه‌های اطراف آن در تصاویر این کتیبه‌ که بدون شک توسط هنرمندان و وقایع‌نگاران ایرانی حکاکی شده، مشخص شده است.

«کان ایرن» که از ماه ژوئن به همراه یک گروه ۳۰ نفره مشغول کاوش در «داسکیلیون» بود همچنین اعلام کرد بخش‌هایی از یک دیوار سنگی و آجری متعلق به قرن هشتم پیش از میلاد را نیز کشف کرده است که به نظر می‌رسد در زمان ساخت حدود هفت با هشت متر ارتفاع داشته‌ است. گمان می‌رود این دیوار که طول آن تا پنج متر ادامه دارد توسط فریجی‌ها برای محافظت از قلمروشان ساخته شده باشد.

منبع: ایسنا

دیدن «ونیز» پولی شد

شهر توریستی ونیز قصد دارد از تابستان آینده از مسافران این شهر هزینه ورودی دریافت کند.

به نقل از روزنامه ایتالیایی استامپا، ونیز که یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری جهان محسوب می شود از تابستان ۲۰۲۲ علاوه بر دریافت هزینه ورودی، گردشگران را ملزم به رزرو سفر خود نیز خواهد کرد و همچنین دروازه‌هایی برای ورود به بخش تاریخی ونیز نصب خواهد شد.

از سال‌ها پیش تاکنون بحث‌هایی درباره ایجاد تمهیداتی در جهت کنترل ورود گردشگران به شهر ونیز مطرح بوده است که با آغاز همه‌گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ متوقف شد.

امسال و با افزایش تدریجی سفرها، محدویت‌ها دوباره اعمال شده است و مقاصد مهم گردشگری در تلاش هستند  از هجوم مسافران جلوگیری کنند تا کیفیت تجربه گردشگران و ساکنان بومی را بهبود بخشند.

ماه گذشته عبور و مرور کشتی‌های بزرگ تفریحی در این شهر برای جلوگیری از پدیده «اُورتوریسم» ممنوع شد و این از اولین اقدامات برای جلوگیری از حضور انبوه گردشگران بود.

گفته می‌شود هزینه ورودی به شهر چیزی بین ۳ تا ۱۰ یورو خواهد بود که این مبلغ بستگی به فصل سفر و تعداد روزانه مسافران خواهد داشت. ساکنان اصلی شهر و بستگان آن‌ها از جمله گروه‌هایی هستند که از پرداخت ورودیه معاف هستند.

دریافت هزینه ورودی مخالفانی نیز دارد و «مارکو گاسپارینتی» عضو شورای شهر معتقد است با این کار ونیز شبیه به شهربازی خواهد شد. او تنها خواستار اعمال محدودیت در مناطق شلوغ همچون میدان سن مارکو شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ونیزی رنگارنگ در فرانسه !

داستان سرزمینی با «برجی کج»

ونیز دیگر مثل سابق نیست!

کاروانسرایی که کارگاه کاربافی شد

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردکان از راه‌اندازی کارگاه صنایع‌دستی در کاروانسرای رشتی عقدا با همکاری بخشداری خبر داد.

«محمود ادیبان» با اعلام این خبر اظهار کرد: این کارگاه صنایع‌دستی با هدف توسعه و ترویج هنرهای سنتی، آشنایی و جذب علاقه‌مندان به رشته‌های صنایع‌دستی و ایجاد زمینه مناسب برای اشتغال و کارآفرینی جوانان در رشته‌های کاربافی و گلیم‌بافی ایجاد شده است.

وی افزود: این کارگاه صنایع‌دستی اکنون با دو رشته گلیم‌بافی و کاربافی فعالیت خود را آغاز کرده و امیدوار هستیم در آینده‌ای نزدیک، توسعه و ترویج چنین کارگاه‌هایی در بخش عقدا تداوم داشته باشد.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردکان با بیان این که کاربافی از زیرشاخه‌های نساجی و از صنایع‌دستی قدیمی شهرستان اردکان است، گفت: با وجود اینکه هنر و صنعت مذکور در گذر زمان فراموش شده بود اما درصدد احیای آن برآمدیم.

به گفته وی، این دستباف سنتی به‌عنوان پارچه پوشاکی برای انواع چادر زنانه، چادرشب، روانداز، روتختی، پارچه‌های لباسی، بقچه، سفره، دستمال، حوله، پلاس، کیسه حنا و دیگر موارد کاربرد دارد.

این مسئول تصریح کرد: این دستباف بهترین الیاف برای بافت کار پنبه به شمار می‌رود چرا که دوام و استحکام پارچه‌های پنبه‌ای در مقابل شستشوی مداوم بالاست.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردکان در پایان خاطرنشان کرد: مسئله مهم در بحث صنایع‌دستی به‌روز کردن و پیوند این حوزه با زندگی نوین مردم است، پس محصولات صنایع‌دستی اگر از حالت هنری تزیینی و موزه‌پسند خارج‌ شده و جنبه کاربردی متناسب با نیازمندی‌های جامعه مدرن امروز داشته باشند، میتوانند در بازار جایگاه خود را پیدا کرده و قطعا دارای صرفه اقتصادی خواهند بود.

به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، رباط حاج ابوالقاسم رشتی عقدا که به شماره ۲۲۹۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و از بناهای متعلق به دوران قاجار است که به شکل کاروانسراهای شاه‌عباسی بنا شده و در واقع از نوع کاروانسراهای عصر صفوی است.

منبع: ایسنا