داستان سرزمینی با «برجی کج»

یکی از زیباترین شهرهای ایتالیا، شهر «پیزا» است که در حوالی مرکز ایتالیا و در نزدیکی دریای تیرنی واقع شده است. شاید با شنیدن اسم این شهر، نخستین چیزی که در ذهن مخاطب تداعی می‌شود، تصویری از برج معروف این شهر به نام «برج کج پیزا» باشد؛ اما این برج، تنها بخشی از زیبایی‌های این شهر است که افراد زیادی را به این شهر و کشور می‌کشاند.

کشور ایتالیا در اروپای جنوبی، از آن دسته کشورهایی است که بعید است تماشای آن در لیست آرزوهای علاقه‌مندان به گردشگری، تاریخ و فرهنگ نباشد. این کشور در گذشته یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهانی بوده است و اکنون با عبور از گذرگاه‌های پر فراز و نشیب تاریخی، دارای آثار و بقایای زیبایی از دوران امپراتوری روم است که همه علاقه‌مندان را به سوی خود جذب می‌کند.

در این میان اما یکی از زیباترین شهرهای ایتالیا، شهر «پیزا» است که در حوالی مرکز ایتالیا و در نزدیکی دریای تیرنی واقع شده است. شاید با شنیدن اسم این شهر، نخستین چیزی که در ذهن مخاطب تداعی می‌شود، تصویری از برج معروف این شهر به نام «برج کج پیزا» باشد؛ اما این برج، تنها بخشی از زیبایی‌های این شهر است که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

قدمت و تاریخ این شهر را حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح عنوان کرده‌اند که همواره محل تولد و سکونت هنرمندان، ادیبان و دانشمندان بزرگی نظیر گالیله بوده که در این شهر متولد شده است. همه این موارد، در کنار جاذبه‌های گردشگری و کلیساهای باستنی موجود در شهر «پیزا» هر ساله باعث جذب تعداد زیادی گردشگر از سراسر دنیا می‌شود.

blank

 

به جرأت می‌توان گفت شهر «پیزا» یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین شهرهای جهان است که در کرانه شرقی رود آرنو قرار گرفته و آب‌وهوایی گرم و معتدل دارد. یکی از ویژگی‌های آب‌وهوایی شهر «پیزا» این است که در این شهر، عموماً با زمستان‌های ملایم و تابستان‌های گرم مواجه هستیم. به طوری که بالاترین درجه دمای هوا در ماه جولای و با عددی نزدیک به ۲۳ درجه سانتیگراد ثبت می‌شود و از سوی دیگر در ماه ژانویه، دمای هوا تا حدود ۷ درجه ساننتیگراد کاهش پیدا می‌کند. با یک نگاه اجمالی می‌توانیم بگوییم که این شهر دارای آب‌وهوای مدیترانه‌ای است که بیشتر بارش‌های آن در فصل پاییز اتفاق می‌افتد.

علاوه بر تمام جاذبه‌های گردشگری و تاریخی موجود در این شهر، «پیزا» به‌ عنوان یکی از لذیذترین شهرهای جهان نیز شناخته می‌شود. آوازه پخت انواع غذاهای ایتالیایی در این شهر، به تمام اروپا سرایت کرده است و طعم و مزه آن، فرهنگ و سبک غذایی بسیاری از کشورهای جهان را تحت تأثیر قرار داده است. مردم این شهر به آشپزی مانند یک عمل هنرمندانه نگاه می‌کنند و پنیر و پاستا، مواد اصلی تشکیل‌دهنده غذای آن‌ها است. همچنین می‌توان غذاهایی مثل اسپاگتی، فوسیلی، لازانیا و لینگوئینی را در لیست غذاهای اصلی این شهر قرار داد که در میان مردم شهر و گردشگران خارجی از محبوبیت بسیاری برخوردار است.

اما شاید جالب‌ترین نکته در مورد غذای مردم شهر «پیزا» این باشد که غذای مردم این شهر، با غذایی که ایتالیایی‌ها در سایر شهر می‌خورند متفاوت بوده و می‌توان گفت که تنوع غذایی در این شهر بیشتر از سایر شهرهای ایتالیا است. با این‌حال مردم شهر «پیزا» معتقدند که فرهنگ آشپزی و غذا پختن را به همه مردم دنیا آموزش داده‌اند.

blank

 

اگر با مردم این شهر هم‌صحبت شوید متوجه خواهید شد که آن‌ها با غرور و افتخار در مورد هویت، خانواده، فرهنگ و سرزمین خود صحبت می‌کنند و به شدت به این‌ها عشق می‌ورزند. همچنین پس از ورود به این شهر، نکته دیگری که توجه شما را به خود جلب خواهد کرد توسعه فرهنگی این شهر است. با این‌حال می‌توان گفت که با وجود هنر، معماری، موسیقی و ادبیات غنی این شهر، توسعه فرهنگی «پیزا» از سایر شهرهای جهان پیشی گرفته است. اما از قرن ۱۴ میلادی و در زمان پیدایش عصر رنسانس بود که فرهنگ و تمدن این شهر، همراه با سایر شهرهای ایتالیا، به تمامی جهانیان معرفی شد.

مردم شهر «پیزا» به خانواده و دور هم بودن اعضای خانواده بسیار اهمیت می‌دهند و این اهمیت تا حدی است که بسیاری از جوانان این شهر با وجود برخورداری از کار و درآمد مستقل، همراه خانواده‌شان زندگی می‌کنند.

همانطور که گفته شد شهر «پیزا» به دلیل وجود جاذبه‌های گردشگری فراوان، هرساله گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا به سوی خود جذب می‌کند؛ همچنین این شهر تا کنون بیش از نیمی‌ از جاذبه‌های تاریخی خود را در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسانده است.

بدون شک مهم‌ترین جاذبه گردشگری این شهر، «برج کج پیزا» است که به نوعی نماد این شهر و کشور ایتالیا نیز شناخته می‌شود. این برج که ۸۵ متر طول دارد، در سال ۱۱۷۳ میلادی بنا به تصمیم اشراف و ثروتمندان شهر «پیزا» و با هدف رقابت با دیگران در این شهر ساخته شده است.

پس از ساخته شدن تنها سه طبقه از طبقات این برج، انحراف آن خودش را نشان داده است و اکنون حدود ۴۴۵ سانتیمتر از خط اصلی خود انحراف پیدا کرده است. با این‌حال انفجار بیش از هزار بمب در طول جنگ جهانی دوم در شهر «پیزا» و بیش از صد زلزله‌ای که تا کنون «پیزا» را لرزانده، نتوانسته باعث ریزش این برج شود. برج پیزا هر ساله ۲.۵ سانتیمتر به سمت زمین منحرف می‌شود و تخمین زده شده تا ۸۰ سال آینده این برج، کاملا سقوط خواهد کرد.

blank

 

از جاذبه‌های دیگر این شهر می‌توان به کلیسای جامع سانتا ماریا، تعمیدگاه که منبر مرمرین آن به عنوان یکی از شاهکارهای هنری این شهر شناخته شده است، موزه ملی، حمام آب گرم، تپه‌های توسکانی و بسیاری دیگر از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی اشاره کرد.

برای بازدید از شهر «پیزا» نمی‌توان زمان خاصی را پیشنهاد کرد، چراکه این شهر به دلیل دارا بودن آب‌وهوای مدیترانه‌ای و استوایی، در هر فصل زیبایی‌های خاص خودش را دارد و جاذبه‌های بی‌شمار این شهر در هر سفری بیننده را به شگفتی وا  خواهد داشت و افراد را مجبور خواهد کرد از بودن در شهر پیزا لذت ببرند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

جاذبه های گرشگری شهر زیبای ونیز در ایتالیا

قلعه سنت آنجلو یکی از جاذبه ی گردشگری شهر رم در ایتالیا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *