مقررات جدید ویزای بلاروس برای ایرانی‌ها

سفر به بلاروس برای شهروندان ایرانی با ویزای شنگن نیز ممکن شد.

 براساس تازه‌ترین اطلاعیه‌ای که دفاتر و شرکت‌های گردشگری و مسافرت هوایی از سفارت بلاروس و وزارت خارجه ایران دریافت کرده‌اند، از این پس مسافران دارای ویزای شنگن می‌توانند به جمهوری بلاروس بدون دریافت روادید آن کشور سفر کنند، مشروط بر این که بلیت برگشت از مسیر بلاروس را نیز داشته باشد.

تا پیش از این، سفر به بلاروس فقط با ویزای این کشور ممکن بود. جمهوری بلاروس درحال حاضر خارج از منطقه شنگن قرار دارد.

با مقررات جدید، اتباع ایرانی می‌توانند با ویزای شنگن ۳۰ روز در بلاروس توقف داشته باشند.

طبق اعلام سفارت جمهوی بلاروس در ایران، این فرمان از ۱۷ اکتبر ۲۰۲۱ برابر با ۲۵ مهرماه اجرا می‌شود. این تصمیم به دنبال تغییر فرمان ریاست جمهوری بلاروس در تاریخ ۱۴ سپتامبر درباره نحوه ورود و خروج بدون روادید برای شهروندان خارجی اجرایی شده است.

این فرمان همچنین تاکید کرده است: ورود بدون روادید به جمهوری بلاروس به مدت حداکثر ۳۰ روز برای شهروندان جمهوری اسلامی ایران به داشتن ویزای چندبار ورود کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا کشورهای عضو منطقه شنگن با مُهر ورود به کشور عضو اتحادیه اروپا یا کشور عضو منطقه شنگن در گذرنامه معتبر و نیز بلیت شرکت هواپیمایی حاوی تاییدیه تاریخ برگشت از فرودگاه ملی بلاروس، فرودگاه برست، ویتبسک، گومل، گرودنو و ماگیلف منوط است.

الکساندر لوکاشنکو ـ رییس‌جمهور بلاروس (روسیه سفید) ـ سال ۱۳۹۷ در فرمانی، اقامت ۳۰ روزه شهروندان خارجی بدون دریافت ویزا را صادر کرد که بر این اساس، اتباع کشورهای عضو اتحادیه اروپا، منطقه امریکا، کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، شرق آسیا و … می‌توانند از مسیر هوایی فرودگاه بین‌المللی مینسک به مدت ۳۰ روز در این کشور اقامت داشته باشند. این قانون شامل حال اتباع ایرانی نمی‌شد. اینک، دولت بلاروس ورود شهروندان ایرانی به این کشور را بی‌نیاز از ویزای جمهوری بلاروس دانسته، اما به شرط این‌که ویزای شنگن داشته باشند و از این کشور هم برگردند.

کشور بلاروس در شرق اروپا واقع شده که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوری حاکمیت خود را اعلام کرد. این کشور در همسایگی روسیه، لیتوانی، لهستان و اوکراین قرار گرفته است. بلاروس کشوری است که از دریا فاصله دارد اما ۱۱ هزار دریاچه در آن شناسایی شده  و نواحی پست و باتلاقی زیادی دارد و یکی از مقاصد مورد توجه گردشگران است. مساحت این کشور بیش از ۲۰۷ کیلومتر مربع است و نزدیک به ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد.

منبع: ایسنا

«پوشاک مردم سیستان و بلوچستان» کتاب شد

کتاب “بررسی پوشاک مردم سیستان و بلوچستان” از سوی مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری منتشر شد.

به نقل از روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، این مجموعه حاصل تلاش هیأت سه‌نفرۀ فرزاد فروزانفر، مهرالزمان نوبان و شهین برهان‌زهی است که در نتیجه پژوهش‌های میدانی گردآوری و تهیه شده است.

این کتاب در ۹ فصل به همراه تصاویر زیبا در خصوص فرهنگ و پوشش مردم سیستان و بلوچستان به چاپ رسیده است.

آشنایی با استان سیستان و بلوچستان، بررسی‌های تاریخی سیستان و بلوچستان، پوشاک سیستان، پوشاک سرحد، پوشاک مکران، هنر سوزن‌دوزی، تنوع رنگ، واژه‌های پوشاک و روش دوخت و الگوی لباس‌های سنتی سرفصل‌های این مجموعه را تشکیل می‌دهند.

در فصل ششم از این کتاب می‌خوانیم: “سوزن‌دوزی هنری است که در میان اقوام و طوایف جهان به گونه‌های متفاوت به چشم می‌خورد … آنچه مسلم است تکنیک کار سوزن‌دوزی در کشورهای شرقی و آسیایی با کشورهای غربی تفاوت بسیار دارد.

این تفاوت‌ها بیشتر در ارتباط با حاشیه‌دوزی‌ها و نقش‌مایه‌ها است که در قوم و طایفه به گونه‌ای سنتی معمول بوده و از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته است.

یکی از زیباترین و غنی‌ترین سوزن‌دوزی‌های ایران به منطقه سیستان و بلوچستان اختصاص دارد. سوزن‌دوزی، هنر زنان و دختران بلوچی است که به گونه‌ای هنرمندانه در زمان فراغت بدان می‌پردازند. ”

منبع: ایسنا

مرتبط:

اطلس پوشاک مردم سیستان و بلوچستان گردآوری شد

قلعه سب _سالم ترین قلعه ی سیستان و بلوچستان

توضیح درباره حواشی تست کرونا زائران در اربعین

رییس سازمان حج و زیارت با اعلام آمار در نوبت‌ماندگان سفر حج و عمره، از بازنگری در روند اعزام سفرهای زیارتی به‌ویژه عراق و سوریه خبر داد و درباره حواشی تست کرونا سفرهای اربعین توضیح داد.

درحالی‌که گرفتن تست کرونا از زائران در بازگشت از اربعین عراق با اظهارات و گزارش‌های متناقضی همراه بود و بسیاری از زائران اعلام کردند که بدون انجام تست وارد کشور شده‌اند، علی‌رضا رشیدیان ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ نیز تایید کرد که در برخی از مبادی ورودی از زائران تست گرفته نشده است.

او در یک گفت‌وگوی رادیویی با اشاره به اهمیت ازسرگیری سفر اربعین پس از یک دوره توقف، اظهار کرد: ما در کشور با پارادوکسی در این حوزه مواجه بودیم، در یک سو خیل عظیم مشتاقان زیارت و در مقابل عده‌ای که دغدغه سلامت داشتند و در این میان، با توجه به این دغدغه‌ها برای حفظ سلامت مردم، کمیته بهداشت و درمان موظف شد بویژه در بازگشت زائران تست کرونا از زائران را در مبادی ورودی انجام دهد، اما جای تاسف است که برخی استان‌ها انجام ندادند.

تست کرونای ۵ زائر هنگام ورود به خاک عراق مثبت بود

رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: برخلاف نگرانی‌هایی که در بحث مرزهای زمینی و خیل زائران ورودی از این طریق داشتیم، اما عموما در این مبادی تست کرونا به صورت رندمی انجام شد و در مجموع از میان تمام زائرانی که عازم زیارت اربعین در عراق شدند، فقط تست کرونای پنج نفر که همه آن‌ها هم زمینی به این سفر آمده بودند، در عراق مثبت شد که از این تعداد فقط دو مورد بستری شدند.

او افزود: تاکید بر آن بود همه کسانی که برمی‌گردند تست شوند و تاکید شده بود که خانواده‌ها هم به دیدار آن‌ها نروند تا انجام تست و اطمینان از سلامت آنان رعایت شود.

رشیدیان گفت: بنای ما در حج و نیز سفرهای عتبات عالیات کاهش نیروها در عین انجام وظیفه با بهترین کیفیت بود و امسال نیز در اربعین بیش از ۶۰ نیروی ستادی و ۵۰ نفر از نیروهای مردمی در بخش امداد و گمشدگان و ۲۰۰ نفر از نیروهای کارگزاران به طور مستقل در این مراسم حضور یافتند و در بازگشت از این سفر نیز همه را موظف کردیم تست کرونا بدهند. از بین نیروهای امدادی و ستادی فقط دو نفر نتیجه تست‌شان مثبت شد.

او به برنامه‌ریزی برای اربعین امسال و پیشنهاد سفیر کشورمان مبنی بر اعزام ۵۰۰ هزار زائر و راه‌اندازی ۵۰۰ موکب با حضور ۵۰هزار خدمت‌گزار و نپذیرفتن آن از سوی کشور میزبان،  اشاره کرد و افزود: عراق ابتدا با پذیرش۳۰ هزار نفر از زائران کشورمان موافقت کرد که در ستاد مرکزی اربعین نیز مقرر شد این سهمیه به ۵۰۰ موکب مربوط به ستاد بازسازی عتبات اختصاص یابد که با سفر نخست‌وزیر عراق به ایران و تخصیص ۳۰ هزار سهمیه جدید، این رقم نیز بین زائران ثبت‌نام‌شده توزیع شد.

رشیدیان با اشاره به اطلاعیه نخست‌وزیری عراق و تعیین شروطی برای این سفر، یادآور شد: پذیرش فقط ۶۰ هزار زائر، دریافت ویزای معتبر، داشتن گواهینامه واکسیناسیون، در اختیار داشتن نتیجه تست منفی کرونا ۷۲ ساعت قبل از اعزام و الزام به سفر هوایی از سوی کشور میزبان از جمله این شروط بود که نارضایتی‌هایی را از سوی متقاضیان به دنبال داشت و در پی آن برای تسهیل و تسریع امور زائران در شرایط کرونایی اقدامات مهمی انجام دادیم.

وی با بیان این‌که سازمان حج و زیارت مسؤولیت کمیته ثبت‌نام و اعزام را عهده‌دار بوده و یکی از کمیته‌های زیرمجموعه ستاد مرکزی اربعین است، گفت: ما پیش ثبت‌نام را بر اساس میانگین اعزام‌های اربعین سال ۹۸ برای هر استان اختصاص دادیم که ظرف ۴۸ ساعت اولیه بیش از ۱۰۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کردند.

رییس سازمان حج و زیارت درباره بروز برخی مشکلات و نارضایتی‌ها در جریان سفر اربعین امسال، بیان کرد: در کنار محدودیت سهمیه زائر و شروط دولت عراق که موجب نارضایتی عاشقان زیارت اباعبدالله شد، ستاد اربعین مجموعه‌ای است که برای اعزام‌های میلیونی ایجاد شده است، چنان‌که در سال ۹۸ از سه میلیون و ۲۰۰ هزار زائر اربعین حسینی فقط حدود ۸۳ هزار نفر به صورت هوایی عازم شدند و بقیه زمینی به این سفر رفتند و در واقع این ستاد کمتر در حوزه اعزام‌های کوچک و محدود تجربه داشت. در واقع شاید اگر امسال صفر تا ۱۰۰ اعزام ۶۰هزار زائر به یک کمیته مثل حج و زیارت سپرده می‌شد امکان مدیریت منسجم و بهتر آن وجود داشت.

رشیدیان اضافه کرد: واقعا تلاش همه بر آن بود که در جریان اربعین کارهای‌شان را درست و به بهترین نحو انجام دهند و بسیار تلاش کردند امور را به موقع و صحیح به انجام برسانند.

سفیر ایران گفته در زندان‌های عراق زائر ایرانی نداریم

وی با اشاره به نقل قولی از سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق مبنی بر این‌که اگر الان ۱۰۰ زندانی ایرانی در عراق باشند، یک نفر آن‌ها از گروه‌های اعزامی حج و زیارت نیست، بیان کرد: گروه‌های حج و زیارت الزامات ویژه‌ای را رعایت می‌کنند و از سویی سازمان حج و زیارت بر اساس تاکیدات و منویات مقام معظم رهبری و با نظر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت حرکت می‌کند و منافع شخصی و گروهی بر آن حاکم نیست و رضایتمندی زائران جزو اولویت‌های این مجموعه است.

او با اشاره به تعطیلی سفرهای عتبات با همه‌گیری ویروس کرونا و طبق مصوبه ستاد مربوطه از اسفند سال ۹۸، یادآور شد: با توجه به ماندگاری ویروس کرونا و ضرورت فراهم شدن شرایط برای تداوم زندگی مردم در ابعاد مختلف، با همکاری وزارت بهداشت و هلال احمر دستورالعمل‌هایی را با فرض وجود کرونا برای حج و سفرهای زیارتی تهیه و تدوین کردیم.

رییس سازمان حج وزیارت افزود: در قالب این دستورالعمل‌ها همه موارد شامل ثبت‌نام، آموزش، اعزام‌ها، نقلیه، تغذیه و تدارکات و زیارت و … مورد توجه قرار گرفت و این دستورالعمل‌ها در قالب پروتکل بهداشتی تهیه و از طریق وزارت امور خارجه و سفارت ایران برای مسؤولان ذی‌ربط عراقی ارسال شد.

وی ادامه داد: پس از تعطیلی حج امسال از سوی کشور عربستان، بنای ما این بود اعزام زائران به عتبات را با توجه به دستورالعمل‌های تدوین‌شده و بهبود شرایط درمان و واکسیناسیون از عرفه آغاز کنیم که با وجود سفر معاون عتبات سازمان حج و زیارت به کشور عراق و دیدار با وزیر سیاحه، این مهم میسر نشد.

رییس سازمان حج و زیارت گفت: در یک سال و نیم گذشته که سفرهای زیارتی از حج تا عمره و عتبات به دلیل شیوع کرونا تعطیل شد، فرآیندهای داخلی سازمان حج و زیارت که در بیش از ۴۰ سال گذشته شکل گرفته بود، بازنگری شد.

به گفته او، تمام فرآیندها در راستای هدف اصلی که تسهیل و هوشمندسازی سفرهای حج، عمره و زیارت عتبات و نیز ارتقاء کیفیت خدمات، افزایش سرعت، دقت و کاهش هزینه‌های بار بود، در قالب کارگروه‌های ۲۱ گانه با رویکرد حفظ متولی‌گری و کاهش تصدی‌گری سازمان حج و زیارت انجام شد.

وی افزود: در نهایت بیشتر تغییرات در حوزه سفرهای زیارتی عتبات عالیات و سوریه بود، ضمن آن‌که در فرآیندهای اجرایی حج و عمره نیز تغییراتی در بخش اجرایی انجام شد.

یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در نوبت حج، ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در نوبت عمره

رییس سازمان حج و زیارت با این توضیح که هم‌اینک یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در نوبت حج و ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در نوبت عمره هستند، گفت: ثبت نام برای سفرهای زیارتی عتبات عالیات به‌روز انجام می‌شود، ضمن آن‌که روند ارتباط با عراق به سمت لغو روادید می‌رود که البته، بر اساس تأکید نخست‌وزیر عراق این لغو روادید فعلا محدود به سفرهای هوایی است که امیدواریم به‌زودی برای سفرهای زیارتی نیز آغاز شود.

وی با تاکید بر ضرورت کاهش تصدی‌گری‌ها در این حوزه بیان کرد: با نگاه به این موضوع، برای جذب زائر، متمرکز بر ۲ هزار و ۵۰۰ دفتر زیارتی مجوز دارند، به گونه‌ای که ما ظرفیت‌های مسکن، تغذیه، تدارکات و حمل‌ونقل را در عراق استاندارد و تایید کرده و مجموعه خدماتی که باید به زائر ارائه شود از اعزام تا نقل، تغذیه، اسکان و غیره را در قالب بسته‌های متنوع در اختیار این دفاتر قرار می‌دهیم، ضمن آن‌که خدماتی مثل بیمه، بهداشت، درمان و فرهنگی در خدمت زائران است و دفاتر زیارتی بنا به سلیقه، نیاز و شرایط زائران، بسته‌های مناسب زیارتی متنوعی را که تهیه شده ارائه می‌دهند.

به گفته رشیدیان، این بسته‌ها که هم ظرفیت‌های بالقوه داخل عراق و هم بسته‌های فرهنگی، بهداشتی و بیمه در آن‌ها تعبیه شده از طریق نرم‌افزاری که سازمان حج و زیارت طراحی کرده در اختیار دفاتر قرار می‌گیرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

زائران اربعین چشمی تست می‌شوند؟

تخریب بخشی از پل تاریخی “کوچه” کنگاور

پل تاریخی “کوچه” واقع در شهرستان کنگاور اثری متعلق به دوره صفویان است که بر روی رودخانه خروشان خرم رود بنا شده و از سالهای دور محل تردد مردم روستایی با همین نام بوده است.

 طی سالهای گذشته به دلایل مختلفی از جمله تردد وسائط نقلیه سنگین و سبک آسیب هایی به این پل وارد شد، اما با اقدامات میراث فرهنگی استان این آسیب ها مرمت شد.

علیرغم اینکه سال گذشته عملیات مرمتی روی این پل صورت گرفت، اما در ماه های گذشته دوباره بخش هایی از این پل تاریخی دچار آسیب شده است.

در این رابطه معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه با تایید آسیب دیدگی بخشی از این پل، اظهارکرد: زمانی این پل دچار خسارت شد که اعتبارات استانی را برای پروژه هایمان بسته بودیم.

کیومرث اعظمی ادامه داد: در نهایت از محل اعتبارات ملی مرمت بناها و آثار تاریخی درخواست اعتبار برای مرمت این بنا و چند پروژه دیگر دادیم که مورد موافقت قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: به محض تخصیص این اعتبار، اقدامات لازم را برای مرمت این پل انجام خواهیم داد.

معاون میراث فرهنگی استان با بیان اینکه هرساله اعتباراتی برای مرمت پل های تاریخی کرمانشاه از جمله پل تاریخی کوچه تخصیص پیدا می کند، گفت: این پل را سال گذشته مرمت کردیم، اما در ماه های گذشته متاسفانه دوباره آسیب هایی دیده است.

وی از تردد وسائط نقلیه سنگین و سبک به عنوان مهمترین معضل و عامل اصلی آسیب دیدگی پل تاریخی کوچه یاد کرد و گفت: پل کوچه یک پل تاریخی است که برای تردد وسائط نقلیه طراحی و ساخته نشده و این ترددها به آن آسیب می زند.

اعظمی ادامه داد: تاکنون مکاتبات و مذاکراتی را با اداره کل راهداری استان داشته ایم تا با احداث یک پل دیگر در پایین دست یا بالا دست پل، ترددهایی که روی آن می شود برداشته شود، اما متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

اسرار قلعه پرتغالی‌ها به روایت اسماعیل یغمایی

کرمانشاه؛ سرزمین عجایب هزارگانه

کاهش محدودیت‌های سفری در سنگاپور

سنگاپور اعلام کرد لزوم قرنطینه را برای مسافرانی که از بریتانیا و چند کشور دیگر به سنگاپور سفر می‌کنند لغو خواهد کرد و محدودیت‌های سفری را کاهش می دهد.

 به نقل از سی ان بی سی،‌ دولت سنگاپور با اعلام کاهش شدت مقررات کرونایی از ایجاد امکان ورود مسافران چند کشور به سنگاپور بدون لزوم سپری کردن دوران قرنطینه خبر داد.

نخست‌وزیر سنگاپور اعلام کرد با توجه به موفق بودن برنامه پذیرش بدون قرنطینه مسافرانی که از آلمان و برونئی به این کشور سفر می‌کنند این برنامه برای ۹ کشور دیگر نیز اجرا خواهد شد.

به این ترتیب کانادا،‌ دانمارک،‌ فرانسه،‌ ایتالیا،‌ هلند، اسپانیا، کره جنوبی،‌ بریتانیا و ایالات متحده آمریکا نیز در این برنامه خواهند بود.

بر اساس این برنامه، مسافران واکسینه‌شده‌ای که از این کشورها به سنگاپور سفر می‌کنند نیازی به سپری کردن دوران قرنطینه ندارند اما مسافران برای اطمینان حاصل کردن از ابتلا نداشتن به ویروس کرونا باید پیش از ورود به سنگاپور آزمایش کرونا انجام دهند.

به گفته دولت محدودیت‌های سفری برای این کشورها به جز کره جنوبی از ۱۳ اکتبر اجرا خواهد شد. کره جنوبی از ماه نوامبر شامل این برنامه خواهد شد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آغاز سفرهای بدون قرنطینه بین سنگاپور و هنگ‌کنگ

سنگاپور ، شهری سرشار از رنگ، قومیت‌ و جاذبه‌های طبیعی

میزبانی هند از هنرهای شهر حافظ

رئیس اداره ارتباطات بین‌الملل شهرداری شیراز اعلام کرد که نمایشگاه فرهنگی هنری همزمان با زادروز حافظ با هدف معرفی هرچه بهتر شیراز، در حیدرآباد هند برگزار می‌شود.

هاشم مظاهری زاده یکشنبه ۱۸ مهر، ضمن اشاره به تلاش مدیریت شهری در راستای معرفی شهر شیراز به علاقه‌مندان فرهنگ و ادب در سایر نقاط جهان، به خبرنگاران گفت: این نمایشگاه که حاصل همکاری مشترک شهرداری شیراز و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد است به مدت ده روز در موزه سالار جنگ که یکی از سه موزه ملی هند و از مشهورترین کلکسیون های خصوصی جهان است دایر خواهد بود.

مظاهری زاده افزود: بخش اصلی این رویداد نمایشگاه عکسی است که جاذبه های مهم مذهبی، فرهنگی، گردشگری و تاریخی شیراز نظیر شاهچراغ، مساجد و باغات تاریخی، و مجموعه زندیه را در معرض دید علاقه مندان قرار می دهد.

رئیس اداره ارتباطات بین الملل شهرداری شیراز اجرای زنده‌ی خوشنویسی نستعلیق با مضمون اسماء متبرکه الهی، آیاتی از قرآن کریم و ابیاتی از دیوان حافظ و ساخت صنایع دستی نظیر منبت توسط هنرمندان مسلمان هندی و نمایش سه نسخه کهن و قدیمی دیوان حافظ را از سایر بخش‌های این رویداد بین المللی عنوان کرد.

مظاهری زاده در تشریح مراسم افتتاحیه این نمایشگاه نیز گفت: این نمایشگاه هم‌زمان با روز بزرگداشت حافظ با حضور فرهنگوران هندی و با سخنرانی مقامات ایالتی و شهری از جمله وزیر گردشگری، فرهنگ و جوانان ایالت تلانگانا افتتاح خواهد شد. همچنین پروفسور عین‌الحسن استاد برجسته و شهیر فرهنگ و ادب فارسی و رییس اسبق دانشگاه جواهر لعل نهرو که سهم بسزایی در معرفی زبان و فرهنگ فارسی در هندوستان داشته در این مراسم به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.

وی در ادامه با اشاره به همکاری گروه رسانه‌ای روزنامه سیاست که از رسانه‌های پرمخاطب و به‌نام جنوب هند محسوب میشود گفت: این رسانه قبل و حین برگزاری این نمایشگاه به معرفی شیراز خواهد پرداخت.

مظاهری زاده ابراز امیدواری کرد در مناسبت های مهم آتی با تعامل و انسجام بیشتر و موثرتر حوزه های مختلف شهرداری و هماهنگی مطلوب بین دستگاهی شاهد دیپلماسی فرهنگی پویا و کارآمد و تحقق انتظارات به حق شهروندان برای اجرای برنامه های فاخرتر در شان سومین حرم اهل بیت ( ع) و پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی باشیم.

بر اساس این گزارش حیدرآباد با حدود با ۷ میلیون جمعیت از بزرگترین کلانشهرهای هندوستان و یکی از برجسته ترین مراکز فرهنگی و هنری این کشور محسوب می شود و جمعیت مسلمان قابل توجهی دارد.

منبع: ایسنا

آرامگاه حقیقی محمد غزالی کجاست؟/۲

یک پژوهشگر و باستان‌شناس خراسانی در مورد آرامگاه محمد غزالی گفت: آثار و شواهد موجود در بجه‌خشتی جهت دست‌یابی به هدف مناسب بود. روایات و شایعات هم می‌توانست در اجرای تصمیم مؤثر باشد اما راهنمای عمل نبود؛ بنابراین سعی شد این موارد جدی گرفته نشود و به پیروی از اصول و روش کاوش پس از اخذ مجوز در ۲۲ مهر ۱۳۷۴ هجری شمسی کاوش باستان‌شناسی با هدف تعیین ماهیت و هویت سازه معماری مدفون در خاک آغاز شد.

رجبعلی لباف‌خانیکی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در محدوده باستان‌شناسی گودالی در ابعاد ۲۰ در ۲۰ متر تعیین و حفاری آن در محدوده انجام شد. لایه سطحی آن به ضخامت ۳۰ سانتیمتر است که بر اثر فعالیت‌های کشاورزی درهم ریخته شده و ترکیبی از خاک، قطعات آجر، گچ و کاشی بود و در عمق حدود ۲۵ سانتی‌متری نیز نخستین نشانه معماری ظاهر شد که سکویی گلی گچ‌اندود مکعب مستطیل در ابعاد ۱۸۳ در ۹۲ سانتیمتر بود.

وی ادامه داد: سطح فوقانی آن سکو حین خاک‌برداری و تسطیح زمین از میان رفته است. همچنین در ادامه خاک‌برداری ۲ سکوی گلی گچ‌اندود دیگر در جنوب‌ غرب سکوی اول ظاهر شد که آن‌ نیز توسط حفاران غیرمجاز به شدت آسیب دیده بود.

لباف خانیکی تصریح کرد: با برداشت تمام خاک‌ها در عمق حدود ۷۰ سانتیمتری از زمین‌های اطراف یک کف گچ‌اندود به مساحت ۱۳ متر مربع ظاهر شد. آن کف را دیواری آجری به ضخامت ۲۲۰ تا ۲۴۰ سانتیمتر محصور می‌کرده که پس از انهدام بنا احتمالا بقایای دیوارها هم به منظور استفاده از آجرها و نیز تسطیح زمین از میان برداشته شده و از شالوده دیوارها تنها یک رج آجر بر جای مانده که از همان باقی‌ مانده اندک اطلاعات زیادی در ارتباط با فرم، ابعاد، ماهیت، مراحل شکل‌گیری، مصالح ساختمانی، تاسیسات برودتی و حرارتی و تزئینات معماری بنا قابل درک است.

این پژوهشگر خراسانی ادامه داد: در زمین وسیع سه ضلع جنوب‌ غرب، جنوب‌ شرق و شمال‌ شرق سه کانال با ابعاد متفاوت تعبیه شده است. کانال‌هایی که به سمت بالا پیش رفته، می‌توانست به عنوان دودکش یا هواکش(تهویه) برای فضای زیرزمین کاربرد داشته باشد. با توجه به شالوده دیوارها پلان بنای منهدم شده از درون هشت ضلعی و در نمای بیرونی دایره بوده است.

لباف‌ خانیکی افزود: شالوده دیوار بر فراز سکوی سنگی ایجاد شده که در اصل پوشش یا بام فضای زیر زمین بوده است. حدود ۳۰ سانتیمتر از بالای رویه بدنه سکو که احتمالا در گذشته از سطح زمین‌های اطراف بلندتر بوده با اندود گچ آراسته شده و بر جانب شمال‌ غرب آن ورودی زیرزمین در درون یک قاب مستطیل ایجاد شده و امکان ورود به فضای زیرزمین را فراهم کرده است.

وی گفت: یافته‌ها به اضافه قطعات متعدد آجر، آجرهای منقوش قالب زده، قطعات کاشی منقوش قالب زده، کاشی‌های نره، قطعاتی از تزئینات و کتیبه‌های گچی که قابل مقایسه با تزیینات معماری میل اخنگان، گنبد سلطانیه و فضاهای معماری عصر ایلخانی تخت سلیمان بود، می‌توانست متعلق به یک برج مقبره مربوط به اواخر قرن هشتم هجری قمری باشند که ظاهرا ارتباط مستقیم با آرامگاه غزالی نداشته است.

این باستان‌شناس خراسانی ادامه داد: اما فضای زیرزمین نیز به لحاظ پلان، ساختار، کارکرد و تزئینات معماری با برج مقبره مذکور که بعدها بر فراز آن ساخته شده بود، کاملا متفاوت بود.

 

لباف‌خانیکی اظهار کرد: پس از شناسایی نسبی برج مقبره وارد زیرزمین شدیم. کلیت بنای زیرزمین عبارت بود از یک فضای چلیپایی(صلیبی شکل) با دیوارهای سنگی که میانه آن انباشته از خاک‌ها و ضایعاتی بود که از طریق حفره‌ای که حفاران غیرمجاز ایجاد کرده بودند، به درون ریخته بود. حفاران غیرمجاز از طریق همان منفذی که ایجاد کرده بودند به درون راه یافته و خاک‌ها و دیگر اشیا و آثار موجود در آن مکان را زیر و رو و دگرگون کرده بودند و حتی بر بدنه و کف طاقچه‌ها نیز شاید به طمع گنج، حفره‌هایی ایجاد کرده بودند.

لباف خانیکی تصریح کرد: پس از عکسبرداری از وضع موجود با هدف آگاهی از هویت بنا و آثار احتمالی موجود در آن اقدام به خاک‌برداری با ملاحظات خاص علمی شد. تمام یافته‌ها عکس‌برداری و مستندسازی شد و حتی‌الامکان تلاش شد پدیده‌های یافت‌ شده تا پایان خاک‌برداری در جای خود باقی بماند تا ارتباط احتمالی آن‌ با یکدیگر قابل تشخیص باشد.

وی اظهار کرد: موارد یافت شده شامل چند قطعه بزرگ گچ با رویه صاف در کنار دیوار، کاشی‌های نصب شده بر دیوار و بخشی از یک جمجمه که در میان سنگ و خشت قبل از رسیدن به کف بود. روی کف نیز قطعات در هم ریخته گچ، سنگ، کاشی، آجر، چوب پوسیده و اسکلت انسان حکایت از ورود اشخاصی به درون آن فضا در گذشته و ایجاد آشفتگی و جابه‌جایی و در هم‌ ریختگی داشت.

این پژوهشگر و باستان‌شناس خراسانی گفت: فضای چلیپایی و چهارایوانی داخلی آرامگاه محمد غزالی نسبتا سالم بود. بر سقف آن بعدها کتیبه‌ای نصب شده و در طاقچه‌های انتهای ایوان‌ها به تناسب مراحل کاربری آن فضا تغییراتی داده شده بود. همان تغییرات و یافته‌های روی کف این امکان را به گروه داد تا در مورد فلسفه وجودی بنا و نیز کاربری آن در مراحل مختلف و تغییر و تحولاتی که به آن داده شده، اظهار نظر شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آرامگاه حقیقی محمد غزالی کجاست؟/۱

کاوشی برای شناخت فرهنگ دالما

اولین کاوش‌های هدفمندی که در منطقه شمال‌غرب ایران انجام شد بدون شک کاوش‌های انجام شده در تپه حسنلو نقده بود، سابقه کاوش‌ها در تپه حسنلو به سال ۱۳۱۳ شمسی برمی‌گردد، در آن سال شخصی به نام فرهادی مجوز حفاری تجارتی در تپه حسنلو را اخذ کرده بود و حفاری در این تپه به سرپرستی محمود راد، باستان‌شناس اداره‌کل باستان‌شناسی ایران، انجام شده بود.

در سال ۱۹۳۶ میلادی نیز سر اورل استاین گمانه‌ای در تپه حسنلو حفر کرده بود، در سال‌های ۱۳۲۶ و ۱۳۲۸ شمسی اداره‌کل باستان‌شناسی ایران به صورت مستقیم حفاری در تپه حسنلو را به سرپرستی مشترک محمود راد و مهندس علی حاکمی به عهده گرفت.

بعد از این بود که دایسون که در سال ۱۹۵۴ از دانشگاه هاروارد به هیأت علمی دانشگاه پنسیلوانیا ملحق شده بود، به پیشنهاد مرحوم مصطفوی برای امکان‌سنجی محوطه حسنلو به ایران سفر کرد.

او پس از دریافت این پیشنهاد به منطقه رفت و به مدت ده روز در آنجا به بررسی موقعیت محل پرداخت، در بازگشت دوم طرح حسنلو تنظیم و در سال ۱۹۵۷ میلادی این طرح به اجرا در آمد و تا سال ۱۹۷۷ به طور مستمر و به مدت ۲۰ سال پژوهش‌های میدانی باستان‌شناسی در دره سولدوز، اعم از بررسی و کاوش به سرپرستی رابرت دایسون انجام شد.

تیم باستان‌شناسی دانشگاه پنسیلوانیا علاوه بر تپه حسنلو کاوش‌هایی را نیز در سایر محوطه‌های دشت سولدوز از جمله در حاجی فیروز، دالما، پیزدلی، عقرب تپه و دینخواه انجام دادند که بیست سال کاوش و بررسی‌های مختلف در این منطقه بالطبع نتایجی درخوری داشت که تکمیل جدول گاه‌نگاری و شناخت فرهنگ‌های پیش از تاریخ و آغاز تاریخی شمال‌غرب ایران یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این پروژه‌ها بود.

در راستای مطالعات پیش از تاریخی شمال‌غرب ایران و حوضه دریاچه ارومیه، اولین فصل کاوش باستان‌شناسی تپه دالما با مجوز رسمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده باستان‌شناسی و زیر نظر اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی و با همکاری دانشگاه هنر اسلامی تبریز به سرپرستی دکتر اکبر عابدی عضو هیات علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه هنر اسلامی تبریز و مهناز شریفی از پژوهشکده باستان‌شناسی، پس از شش دهه وقفه در مطالعات آن از مورخه ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ آغاز شده است.

موقعیت جغرافیایی تپه دالما

تپه دالما در شهرستان نقده، بخش محمدیار، دهستان حسنلو و در روستای اسلام‌آباد (دالما) واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۲۸۷۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، تپه دالما در جنوب‌غربی‌ترین بخش دریاچه ارومیه و در فاصله ۵ کیلومتری جنوب غرب تپه حسنلو و ۴ کیلومتری شمال رودخانه گدارچای واقع شده است.

کاوش‌های انجام گرفته در تپه دالما در راستای پروژه حسنلو و برای یک دوره کوتاه‌مدت در طی سال‌های ۱۹۵۸ و ۱۹۵۹ توسط چارلز برنی و در سال ۱۹۶۱ توسط کایلر یانگ به انجام رسید.

پروژه حسنلو که به سرپرستی رابرت دایسون انجام می‌گرفت در بازه‌ای که کاوش‌ها در تپه دالما آغاز شد به صورت مشترک و مابین موزه دانشگاه پنسیلوانیا، موزه هنری متروپولیتن و مرکز عتیقات اداره باستان‌شناسی ایران به انجام رسید.

فرهنگ دالما از جمله فرهنگ‌های کمتر شناخته شده در شمال‌غرب و غرب ایران محسوب می‌شود که یک فرهنگ مبتنی بر سنت‌های سفال بوده است و به دلیل اطلاعات بسیار کم برای گاه‌نگاری فرهنگ دالما در جنوب دریاچه ارومیه، این فرهنگ همچنان یکی از مبهم‌ترین فرهنگ‌ها است.

همچنین با توجه به اینکه اساس این فرهنگ و سنت سفالی بر مبنای خود تپه دالما پایه‌گذاری شده است و با توجه به زمان اندک و کاوش‌های سریع (حدود یک ماه در مجموع سه فصل) و با متدهای کاوش دهه ۱۹۵۰ در تپه دالما، مطمئناً اطلاعات دقیقی از این کاوش‌ها در تپه دالما در اختیار باستان‌شناسان قرار نگرفته است و نیازمند بازنگری کلی در داده‌های فرهنگی و همچنین گاه‌نگاری این تپه است تا بتوان با اطلاعات علمی و به‌روز از کاوش‌های خود محوطه دالما بازنگری اساسی هم در گاه‌نگاری و هم مواد فرهنگی آن صورت پذیرد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه در خود محوطه دالما نیز کاوش‌های بسیار سریع و ضرب‌الاجلی صورت گرفته است و با توجه به سطح بالای آب در دشت سولدوز کاوش‌ها به خاک بکر نرسیده است همچنان وضعیت لایه‌های شکل گرفته بر روی خاک بکر و اولیه این دشت در تپه دالما با ابهامات زیادی روبه‌رو است.

در همین راستا پروژه باستان‌شناسی تپه دالما در راستای پاسخ به سوالات اشاره شده طرح‌ریزی و شروع شد تا به ابهامات اساسی هزاره پنجم پیش از میلاد جنوب دریاچه ارومیه و دشت سولدوز پاسخ دهد، لازم به ذکر است که پروژه کاوش باستان‌شناسی تپه دالما با همکاری موسسه باستان‌شناسی آلمان در این بخش از شمال‌غرب ایران در حال انجام است.

* گزارش از اکبر عابدی، عضو هیات علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه هنر اسلامی تبریز

منبع: میراث آریا

باز شدن مرزهای هند به روی گردشگران

مرزهای هند برای نخستین‌بار در بیش از یک سال گذشته به روی گردشگران باز خواهد شد.

به نقل فرانس۲۴، دولت هند اعلام کرد پس از گذشت بیش از یک سال بسته بودن مرزهای این کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا، مرزهای این کشور از ۱۵ اکتبر به روی گردشگران بازگشایی خواهد شد.

هند ویزای همه خارجی‌ها را در مارس ۲۰۲۰ زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد به حالت تعلیق درآورد و دولت نیز قرنطینه با مقررات سختگیرانه وضع کرد.

اوایل سال جاری این کشور ۱.۳ میلیون نفری با موج شدید ابتلا به ویروس کرونا مواجه شد تا حدی که شمار روزانه مبتلایان به ویروس کرونا به حدود ۴۰۰,۰۰۰ و شمار مرگ بر اثر ابتلا به این ویروس به  ۴,۰۰۰ مورد رسید.

اما در هفته‌های اخیر شیب ابتلا به کرونا بسیار کاهش یافته و شمار مبتلایان جدید روزانه به  ۲۰,۰۰۰  نفر و شمار مرگ بر اثر ابتلا به این ویروس به ۳۰۰ مورد رسیده است.

بیش از ۲۵۰ میلیون نفر در هند دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، با این حال این یعنی فقط ۲۰ درصد از جمعیت این کشور واکسینه کامل شده‌اند و کارشناسان معتقدند هند با احتمال وقوع موج جدیدی از ابتلا به ویروس کرونا مواجه است.

اقتصاد هند نیز در پی همه‌گیری کرونا خسارت شدیدی را متحمل شد. قرنطینه نخست ماه مارس سال گذشته در نوع خود فاجعه‌بار بود و یک‌شبه سبب بی‌کار شدن ده‌ها میلیون کارگر شد.

گردشگری یکی از مهم‌ترین بخش‌های سومین اقتصاد بزرگ آسیا به شمار می‌رود چراکه به گفته دولت در سال ۲۰۱۹، ۱۰.۹۳ میلیون گردشگر از این کشور بازدید کرده‌اند.

منبع: ایسنا

صنایع دستی فاخر فارس شناسنامه‌دار می‌شود

معاون صنایع ‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس اعلام کرد که تولیدات فاخر هنری صنعتگران صنایع دستی در فارس، شناسنامه‌دار می‌شود.

حیدرعلی زاهدیان نژاد یکشنبه ۱۸ مهر به خبرنگاران گفت: وجود شهرهای جهانی منبت آباده و صنایع‌ دستی شیراز و همچنین شهر ملی دست بافته‌های داری فیروزآباد جایگاه استان فارس را در تولید و ارائه صنایع‌دستی ویژه کرده است.

او ادامه داد: از هفته آینده طرح شناسنامه‌دار کردن محصولات فاخر صنایع‌ دستی استان با همکاری اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌ دستی شروع خواهد شد.

رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی فارس نیز بیان کرد: این طرح با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی فارس و برای نخستین بار در کشور با همکاری دوجانبه بین اداره‌کل و اتحادیه اجرا می‌ شود.

حسین همتی افزود: با توجه به نیاز صنعتگران و هنرمندان صنایع ‌دستی برای ثبت آثار و برند محصولات خود در زمینه‌های مختلف طرح شناسنامه‌دار شدن محصولات فاخر در دستور کار قرار گرفت.

رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنایع ‌دستی فارس گفت: اتحادیه تعاونی‌های صنایع ‌دستی استان اقدام به شناسنامه‌دار کردن آثار فاخر هنرمندان استان به دو زبان فارسی و انگلیسی کرده که البته این شناسنامه جدای از شناساندن اصالت هنر تولیدشده است.

همتی اضافه کرد: شناسنامه‌دار کردن محصولات فاخر صنایع‌دستی می‌تواند تأثیر به سزایی در صادرات و فروش آثار هنرمندان داشته باشد.

او خاطرنشان کرد: تمام آثار فاخر در همه رشته‌های صنایع‌ دستی شناسنامه‌دار خواهند شد و هر هنرمند می‌تواند سالانه تا ۵ اثر فاخر را برای شناسنامه‌دار شدن به اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌ دستی استان معرفی کند.

همتی گفت: اولویت درفروش و حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی همچنین اولویت در راستای صادرات و حفظ مالکیت طرح و اثر برای هنرمند را ازجمله مزیت‌های شناسنامه‌دار کردن محصولات عنوان کرد.

منبع: ایسنا