مومیایی

کشف ابزار مومیایی کردن

باستان‌شناسان با کاوش در مصر به ابزار و آثار تاریخی مرتبط با روند مومیایی کردن اجساد توسط مصریان باستان دست‌یافتند.

به نقل از انشنت اوریجینز، مجموعه بزرگی از آثار تاریخی و ابزاری که توسط مصریان باستان در روند مومیایی کردن اجساد به کار گرفته می‌شد در چندین گودال واقع در گورستان باستانی «ابوصیر» کشف شد. این گورستان در شمال سقاره و در نزدیکی قاهره قرار دارد.

«ابوصیر» گورستان عظیمی است که به دوران «پادشاهی کهن» مصر تعلق دارد و در آن اهرام، مقبره، معبد و دخمه اجساد مومیایی‌شده وجود دارد.

«مصطفی وزیری» دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر محل کشف این آثار تاریخی را گودالی به طول و عرض ۵.۳ در ۵.۳ و عمق ۱۴ متر توصیف کرده است.  باستان‌شناسان با کاوش در این گودال توانستند ۳۷۰ ظرف سفالین کشف کنند که در داخل آن‌ها بقایای موادی که در روند مومیایی کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد وجود دارد.

مصریان باستان روند مومیایی کردن اجساد را برای آماده بودن آن‌ها در زندگی پس از مرگ آغاز کردند. آن‌ها معتقد بودند روح پس از مرگ از بدن جدا می‌شود و در بهشت «ازیریس» ایزد زندگی پس از مرگ مصریان باستان، به بدن ملحق می‌شود. اگر بدن بعد از مرگ سالم باقی نماند روح نمی‌تواند به آن ملحق شود و ورود به بهشت غیرممکن خواهد بود.

در طول قرن‌های متمادی روند مومیایی کردن با تغییراتی همراه بود و پیشرفته‌تر شد. اعضای داخلی بدن پس از خارج شدن از بدن به همراه مواد نگهدارنده در داخل ظروفی به همراه جسد دفن می‌شدند، با این حال قلب اغلب در داخل بدن باقی می‌ماند.

چهار مورد از این ظروف نیز در کاوش اخیر در گورستان «ابوصیر» کشف شد. این ظروف در زمان کشف خالی بودند، اما نام صاحب‌شان بر روی ظروف حکاکی شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

کشف راز مومیایی‌ فرعون مشهور مصر

زندگی مسالمت‌آمیز مردم چینچورو با مومیایی‌های ۷هزارساله

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *