رونمایی از کارت‌های بازی صفوی برای نخستین‌بار

کارت‌های بازی صفوی با نام «گنجفه» که در مخزن موزه رضا عباسی نگهداری می‌شد، به مناسبت دهه فجر برای نخستین‌بار رونمایی شد.

 موزه رضا عباسی بر پایه مستنداتی این بازی را به دوران صفویه نسبت داده و ۳۰ کارت بازی گنجفه را تا ۳۰ بهمن‌ماه به نمایش گذاشته است.

نازی فاطمی، کارشناس مسؤول موزه‌داری در موزه رضا عباسی درباره این بازی توضیح داد: گنجفه یا گنجیفه در اصل “گنج‌فهم” بوده که به علت استفاده زیاد در لفظ به آن گنجفه می‌گفتند و چون این بازی سبب افزایش عقل و فهم می‌شد چنین نامی داشت. این بازی در دوران صفویه متداول بوده است و اگر قبل از صفویه مورد استفاده قرار گرفته، چند سالی پیش از آن قدمت نداشته است.

او سپس به اسنادی که بر پایه آن کارت‌های بازی گنجفه را به صفویه نسبت می‌دهد، اشاره کرد و گفت: میرزا محمدصادق مؤلف شاهد صادق در فصل ۶۴ کتاب خود درباره این بازی توضیح داده است که گنجفه از مخترعات میرغیاث‌الدین منصور شیرازی بوده که در دوران صفویه زندگی می‌کرده و او فردی بسیار باهوش و نابغه بوده است. یکی دیگر از منابع مورد استناد اهلی شیرازی است که کتابچه‌ای با نام رباعیات گنجفه با ۹۶ دوبیتی داشته که اگر هر دوبیتی را روی صفحه کاغذ می‌آوردند هر صفحه یکی از کارت‌های بازی را تشکیل می‌داده. این فرد در سال ۹۴۲ قمری فوت کرده است اگر احتمال دهیم ۲۰، ۳۰ سال قبل از فوتش این اشعار را سروده باز هم قدمت این بازی به دوران قبل از صفویه نمی‌رسد.

فاطمی اضافه کرد: در سفرنامه‌ها هم سند مهمی وجود دارد، مثلا سفرنامه “تاورنیه” که درباره آداب و رسوم فرهنگ صفویه است، اشاره شده که در میان بازی‌های ایرانی، کارت‌های بازی وجود دارد که به آن “گنجفه” گفته می‌شود و هشت نشان دارد. از مجموع این منابع نتیجه گرفته شده که این بازی در دوران صفویه اختراع شده و به‌ویژه در زمان شاه عباس اول. در جایی هم اشاره شده که در میان سران سپاهیان از این بازی استفاده شده است، اما در دوران شاه عباس دوم به علت دگرگونی‌های اجتماعی این بازی جزو بازی‌های ممنوعه به حساب می‌آید و از ایران خارج می‌شود و در کشورهای دیگری مثل هند نمونه‌ای از این بازی شکل می‌گیرد. همه این مستندات این احتمال را مطرح می‌کند که گنجفه بازی مربوط به دوران صفوی بوده است.

رونمایی از کارت‌های بازی صفوی برای نخستین‌بار

این کارشناس موزه‌داری همچنین توضیح داد: این کارت‌های بازی شامل هشت دسته است و هر دسته ۱۲ کارت دیگر دارد. عناوین هشت دسته شاملِ غلام، تاج، شمشمیر، اشرفی، چنگ، برات، سکه و قماش است. ۱۲ کارت هم دو کارت اول شاه و وزیر نام دارد و بقیه از یک تا ۱۰ شماره‌گذاری شده است. جنس این کارت‌ها از عاج و سنگ‌های قیمتی بوده، به ویژه آن‌هایی که در دربار استفاده می‌شده است.

فاطمی افزود: مطلبی در کتاب گوهرنامه محمد بن منصور وجود دارد که نوشته در نواحی نیشابور گوهری به نام “فیروزه” وجود دارد که برای نرد، شطرنج و گنجفه آن را استخراج می‌کردند و می‌تراشیدند. زمانی که کارت در میان عموم مردم استفاده می‌شد دیگر این تزئینات را نداشت و از برگ نخل، مقوا و یا کاغذ استفاده می‌شد.

این کارشناس موزه‌داری همچنین گفت: در این نمایشگاه شامل ۳۰ عدد کارت مستطیل‌شکل به نمایش گذاشته شده که در ابعاد متغییر و اندازه‌های کوچک است؛ در عرض سه تا چهار سانتی‌متر و به طول پنج تا شش سانتی‌متر و در وزن‌هایی متغیر از ۱.۶۸ تا ۶ گرم. نقش‌های کارت‌ها نیز متفاوت و بیشتر درباری است، مثل صحنه شکار و شهبانویی که کودکی در آغوش دارد.

رونمایی از کارت‌های بازی صفوی برای نخستین‌بار

وی افزود: برای تزئین کارت‌ها از هنر لاک یا روغن‌کاری استفاده است، چون این صنعت فاخر و درباری بوده است و این بازی‌ها هم درباری به حساب می‌آمدند از آن هنرها برای مزین کردن آن‌ها استفاده می‌شد. علاوه‌بر این، برای این‌که ببینده را سوق دهند که نقوش ریز این کارت‌ها را بهتر ببیند جلا و روغنی روی کارت‌ها می‌زدند تا براق و واضح شود.

رونمایی از کارت‌های بازی صفوی برای نخستین‌بار

نمایشگاه بازی صفوی گنجفه  از ۱۷ تا ۳۰ بهمن در تالار اسلامی شماره ۲ موزه رضا عباسی برپا است و بازدید از این موزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ امکان‌پذیر است. موزه رضا عباسی در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، شماره ۸۹۲ واقع شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

دانستنی های مهم در مورد سفر با اتوبوس

رییس سازمان حج و زیارت تغییر کرد

سیدصادق حسینی با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس سازمان حج و زیارت شد.

 بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی با قدردانی از علیرضا رشیدیان ـ رییس پیشین سازمان حج و زیارت ـ، سیدصادق حسینی را به عنوان معاون وزیر و رییس جدید این سازمان منصوب کرد. رشیدیان از سال ۱۳۹۷ ریاست سازمان حج  را به عهده داشت.

در حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به سیدصادق حسینی آمده است:

«با توجه به تجربیات ارزشمند جناب‌عالی و شناخت از تعهد و روحیه انقلابی و مکتبی‌تان، به موجب این حکم به سمت «معاون وزیر و رییس سازمان حج و زیارت» منصوب می‌شوید.

امید است با اتکال به خداوند قادر متعال و تعامل و هماهنگی و همکاری با نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و بهره‌گیری از ظرفیت نیروهای خدوم و کارآمد و دیپلماسی فرهنگی در جهت تقویت امور حج و گسترش معرفت حج و با امعان نظر به اهداف و شرح وظایف سازمان حج و مأموریت‌های ذیل، ان‌شاءالله قرین توفیق و تأیید الهی باشید.»

اسماعیلی همچنین ماموریت‌های حسینی در سازمان حج و زیارت را به این شرح برشمرده است:

«ـ  پیگیری مطالبات و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با کارگزاران حج و زیارت به‌ویژه نکات مدنظر معظم‌له در پیام‌های سالانه به مناسبت موسم حج

ـ سیاست‌گذاری جامع در ارتباط با امور داخلی و بین‌المللی حج و زیارت با هماهنگی نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت

ـ ایجاد هماهنگی با دستگاه‌های داخلی مسؤول در حوزه حج به‌منظور یکپارچه عمل کردن به سیاست‌های تنظیمی و ابلاغی

ـ صدور مجوز و نظارت بر دفاتر خدمات زیارتی و کاروان‌های حج بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی و قانونی

ـ ارتقاء سطح آگاهی زائران و کارگزاران حج و زیارت با تکیه بر بحث آموزش پیش از اعزام، با هدف بالا بردن معرفت دینی و شناخت ضوابط قانونی و فرهنگی کشورهای میزبان جهت پیشگیری از مشکلات احتمالی

ـ اهتمام لازم برای حفظ جایگاه و شأن حجاج و زائران ایرانی در کشورهای خارجی

ـ توجه ویژه به بحث سلامت حجاج و زائران ایرانی هنگام اعزام، اسکان در کشور مقصد و بازگشت به میهن در شرایط کنونی همه‌گیری بیماری کرونا در جهان و تهیه شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های لازم با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

ـ رایزنی با دستگاه‌های مرتبط با هدف برقراری مناسب‌ترین پوشش درمانی و بیمه‌ای برای حجاج و زائران

ـ برنامه‌ریزی و ساماندهی امور اعزام زائران ایرانی مقیم خارج از کشور

ـ استفاده از ظرفیت بالای حج و زیارت برای برقراری ارتباط همدلانه و وحدت‌آفرین با کشورهای اسلامی و ایجاد تعامل هدفمند با مسئولان مرتبط با کشورهای زائرپذیر و نهادهای بین‌المللی اسلامی در این حوزه

انتظار می‌رود گزارش پیشرفت کارها در هر یک از بندها مستمراً و به صورت فصلی به اینجانب ارائه شود.»

در معرفی حسینی عنوان شده است: سیدصادق حسینی متولد ۱۳۴۴ در شهر قم و دارای مدرک دکترای تخصصی فقه و حقوق است. از جمله سوابق اجرایی رییس جدید سازمان حج  به معاون امور بین‌الملل و روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، رییس ستاد بحران کشور به مدت چهار سال، معاون دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام (معاون امور قوای مقننه، مجریه، قضاییه و شوراها)، رییس مرکز ارزیابی و نظارت راهبرداری مجمع تشخیص مصلحت نظام، کارشناس امور بین­‌الملل مدیریت مرکز نظارت و ارزیابی راهبردی و نظارت بر چگونگی اجرای سیاست‌های کلی نظام در قوای سه‌گانه و نیز نیروهای مسلح می‌توان اشاره کرد.

او همچنین تالیفاتی در حوزه مبانی فقهی و حقوقی از جمله «قیام عاشورا» و «حریم خصوصی در فقه و حقوق اسلامی» داشته و مؤلف چندین مقاله تخصصی در حوزه روابط بین‌الملل است.

تغییر رییس سازمان حج و زیارت که از ماه‌ها پیش حرف آن در میان بود، درحالی صورت گرفته که سازمان حج و زیارت در انتظار روشن شدن تکلیف سفر حج و عمره بوده و سفرهای زیارتی به عراق و سوریه را پس از توقف در دوران کرونا و مذاکره و توافق با این کشورها، به تازگی از سرگرفته است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

گرانفروشی پروازهای اربعین در آژانس‌های حج و زیارت!

هدیه یک میلیاردر به موزه سلطنتی جنگ

مسوولان موزه سلطنتی جنگ بریتانیا با استفاده از مجموعه آثار اهداشده توسط یک میلیاردر، گالری‌های جدید افتتاح می‌کنند.

 به نقل از گاردین، مجموعه‌ای از عکس‌ها که روایت‌گر جنگ و نزاع بیش از ۱۰۰ سال پیش هستند از سال آینده برای نخستین‌بار در گالری‌های جدید موزه سطلنتی جنگ بریتانیا به نمایش گذاشته می‌شوند.

بنیاد خانواده «بلاواتیک» با اهدای مجموعه آثاری به ارزش چندین میلیون پوند به موزه سلطنتی جنگ، این امکان را برای مسوولان موزه فراهم کرد تا بتوانند گالری‌های هنری، عکس و فیلم جدید ایجاد کنند. مجموعه آثار جدید در کنار سایر آثار این موزه که به دوره‌های مختلف تاریخ یعنی از جنگ جهانی اول گرفته تا امروز، به نمایش گذاشته خواهند شد.

از جمله آثاری که بازدیدکنندگان موفق به بازدید از آن‌ها خواهند شد به تابلو نقاشی «تیپرری» اثر «والتر سیکرت» که در سال ۱۹۱۴ خلق شده است می‌توان اشاره کرد. این هنرمند چندین نقاشی با موضوع «تیپرری» خلق کرده است اما این اثر تنها موردی است که در آن سربازها به تصویر کشیده شده‌اند.

هدیه یک میلیاردر به موزه سلطنتی جنگ
نقاشی اثر «جان سینگر سارجنت»

از دیگر آثار می‌توان به نقاشی شش‌متری سال ۱۹۱۹ اثر «جان سینگر سارجنت» اشاره کرد که با موضوع جنگ جهانی اول خلق شده است.

گالری‌های موزه سلطنتی جنگ، عکس‌هایی از مجموعه چند میلیونی متعلق به این موزه را به نمایش می‌گذارند.

بنیاد خانواده «بلاواتیک» با مدیریت «لن بلاواتیک» سرمایه‌دار حوزه نفت و رسانه و مالک «وارنر موزیک» اداره می‌شود که سال گذشته به عنوان ثروتمندترین شخص بریتانیا معرفی شد.

منیع: ایسنا

مرتبط:

گشتی در موزه‌های مشهور چین

مشهد نیازمند نگاه ویژه‌ای از سوی دولت و مجلس است

 یک خراسان‌پژوه گفت: مشهد به عنوان دومین کلان‌شهر ایران و پایتخت فرهنگی و مذهبی کشور حق بسیار بیشتری نسبت به آنچه دریافت کرده است، دارد. شهری که هر ساله حدود یک سوم جمعیت کشور به آن سفر می‌کنند نیازمند نگاه ویژه فرهنگی و اجتماعی از سوی دولت و مجلس است.

رضا سلیمان‌نوری به بررسی تخریب آثار تاریخی مشهد در یک سده اخیر پرداخت و اظهار کرد: در راستای بررسی تخریب ابنیه و آثار تاریخی باید سه دوره مختلف تاریخی مشهد در ۱۰۰ سال اخیر را در نظر گرفت. در دوره ۱۳۰۵ تا ۱۳۱۴ محمدولی اسدی، نائب‌التولیه وقت آستان قدس که به نوعی همه کاره استان بود و تا هنگام برکناری، استاندارها زیر سایه او قرار داشتند؛ فعالیت‌های عمرانی گسترده‌ای را در مشهد انجام ‌داد که ساخت و ایجاد خیابان‌های تهران، طبرسی، کوهسنگی و ارگ از مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. وی برای ایجاد فضاهای نوین شهری مجبور به تخریب‌هایی نیز شد اما این تخریب‌ها بحران هویتی در مشهد را به دنبال نداشت.

وی افزود: دوره دوم تخریب گسترده در مشهد حد فاصل ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۷رخ داد. در این دوره زمانی عبدالعظیم ولیان به طور همزمان استاندار و نائب‌التولیه بود و تخریب‌های بسیار گسترده‌ای را در اطراف حرم مطهر رضوی انجام داد تا میدان موسوم به فلکه سبز را ایجاد کند. در جریان این تخریب‌ها تعداد زیادی از مدارس، مساجد، سراهای تجاری، معابر و منازل مردم نابود شد و تخریبی اثرگذار در هویت تاریخی مشهد رخ داد. بسیاری از انقطاع‌های نسلی و هویتی موجود در مشهد حاصل تخریب‌های هویتی در این دوره است.

سلیمان‌نوری عنوان کرد: دوره سوم پس از حدود سال ۱۳۷۲ آغاز و با سرعتی متغیر تا ابتدای سال جاری که اجرای طرح جدید بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر رضوی موسوم به طرح حریم حرم آغاز شد، ادامه داشت. در این دوره نیز شاهد تخریب‌های هویت‌سازی هستیم که از آن جمله می‌توان به تخریب مسجد حوض معجردار، بنای فاطمیه حاجی عابدزاده، حسینیه تاریخی شیخ محمد تقی بجنوردی و مسجد هفت‌در اشاره کرد؛ اما در کنار این تخریب‌ها، حفظ آثار نیز به نسبت قابل قبولی اعمال شده است.

حفظ آثار و ابنیه تاریخی پس از انقلاب به نوعی بهتر شده است

وی ادامه داد: در واقع حفظ آثار و تخریب ابنیه نسبت به دوره ولیان که نسبت۹۰ به ۱۰به نفع تخریب‌ها داشت به نوعی بهتر شده و نسبت ۶۵ به ۳۵ پیدا کرده است. البته امیدوارم در سال‌های آینده با توجه به اجرایی شدن طرح جدید حریم رضوی شاهد تغییر نگرش نسبت به این موضوع و حفظ کامل آثار تاریخی، فرهنگی و هویتی شهر باشیم.

این خراسان‌پژوه افزود: به نظر من لازم نیست هیچ تخریبی اتفاق بیافتد. آثار تاریخی، هویتی و فرهنگی باید حفظ شود و نقشه‌ها و برنامه‌های ما بر اساس آن‌ها تهیه شود، نه اینکه این آثار طبق برنامه‌ها تخریب شود. ضعف ما در سال‌های گذشته در این‌ بوده است که معماران همواره بدون در نظر گرفتن بافت و آثار تاریخی و تنها بر اساس یک مشت ضوابط قراردادی که در دوران تحصیل  از روی الگوهای غربی فراگرفته بودند، برنامه‌های خود را طراحی و اجرا کرده‌اند و از این طریق بسیاری از مدارس، مساجد، خانه‌ها، حسینیه‌ها، بازارها و … به طور کامل از بین رفته یا بخشی از آن‌ها تخریب شده است.

نویسنده کتاب خیابان ارگ مشهد خاطرنشان کرد: مردم مشهد به عنوان دومین کلان‌شهر ایران و پایتخت  فرهنگی، مذهبی و ملی کشور حق بسیار بیشتری نسبت به آنچه دریافت کرده‌اند، دارند. حق شهری که هر ساله حدود یک‌ سوم جمعیت کشور به آن سفر می‌کنند، داشتن بودجه ویژه‌ای در سیستم بودجه کشور بوده و لازم است نگاه ویژه فرهنگی و اجتماعی نسبت به شهر از سوی دولت و مجلس وجود داشته باشد؛ زیرا پیاده‌سازی هر نوع برنامه‌ای در این شهر تنها مردم مشهد را شامل نمی‌شود بلکه مردم کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین باید نگاه ویژه مالی، فرهنگی، روابط بین‌الملل، اقتصادی و اجتماعی نسبت به این شهر ایجاد شود.

محدود کردن مشهد به منزله محدودیت کشور است

سلیمان‌نوری ابراز کرد: به تعبیری نیازهای مشهد محدود به مردم شهر نبوده و مردم کل کشور را در بر می‌گیرد، محدود شدن‌ها در این شهر به منزله محدودیت در کل کشور است، لذا لازم است رویکردی بازتر، فرهنگی‌تر و با نگاهی مردم‌دوستانه‌تر و مردم‌مدارنه‌تر در مشهد اجرایی شود و برای کلان مسئله‌های آن تصمیماتی در سطح ملی گرفته شود؛ زیرا که هرگونه اقدام انجام شده و سخن گفته شده‌ای در این شهر که افکار عمومی از آن تلقی منفی کنند انعکاس جهانی داشته و به وجه جهانی جمهوری اسلامی ایران صدمه وارد می‌کند.

منیع: ایسنا

مرتبط:

بسترسازی اعزام زائران به سوریه از فرودگاه مشهد در دستور کار قرار گرفت

کاهش محدودیت سفری در سه کشور

مقام‌های فرانسه، پرتغال و یونان محدودیت‌ های سفری را برای مسافران کاملا واکسینه‌شده کاهش می‌دهند.

 به نقل از فوربس، با افزایش تقاضای مسافران برای سفرهای خارجی، مقام‌های برخی از مقاصد گردشگری محبوب جهان روند کاهش محدودیت‌ های مسافرتی را آغاز کرده‌اند.

از این‌رو، دولت فرانسه اعلام کرده است، لزوم انجام آزمایش کرونا برای ورود به این کشور به زودی برای مسافران کاملا واکسینه‌شده لغو خواهد شد.

لزوم انجام آزمایش کرونا در ماه دسامبر به منظور مقابله با سویه «اُمیکرون» و برای تمام مسافرانی که از خارج از اتحادیه اروپا به فرانسه سفر می‌کردند به اجرا گذاشته شد.

به گفته یکی از مقام‌های ارشد فرانسه، این کشور در روزهای آینده لغو لزوم انجام آزمایش کرونا برای افراد واکسینه‌شده را اعلام خواهد کرد.

این خبر درحالی اعلام شده است که بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا روند کاهش محدودیت‌های کرونایی مرتبط با سفر، لزوم استفاده از ماسک و گردهمایی‌ها را آغاز کرده‌اند.

به گزارش گاردین، مقام‌های پرتغال و یونان نیز اعلام کرده‌اند که گردشگران واکسینه‌شده برای ورود به این دو کشور دیگر ملزم به ارائه نتیجه منفی آزمایش ویروس کرونا نیستند.

همچنین در حال حاضر تمام مسافران واکسینه‌شده‌ای که از اتحادیه اروپا به فرانسه سفر می‌کنند ملزم به ارائه نتیجه منفی آزمایش کرونا نیستند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

محدودیت اعتبارات کاوش مسجد جامع ساوه را متوقف کرده است

طبیعت بکر پلی‌نزی فرانسه

 سفر همیشه یکی از تفریحات دوست داشتنی بوده است. طبیعت بکر و سواحل زیبا از مکان‌های محبوب برای سفر و رفع خستگی است. از این رو جزایر مقصدهای خوبی برای گردشگری هستند و سالانه مردم زیادی با رفتن به جزایر خوش آب‌وهوا از فضاهای شهری می‌گریزند.

«پلی‌نزی» فرانسه مجموعه‌ای از جزایر بکر و زیبا در دل اقیانوس آرام جنوبی است که گردشگران می‌توانند برای کسب آرامش و دوری از شلوغی زندگی امروز به این منطقه سفر کنند.

پلی‌نزی فرانسه مجموعه‌ای از جزایر مرجانی و آتشفشانی است که هر دو نوع این جزایر دارای جاذبه‌های بسیاری است. این جزایر برای دوست‌داران طبیعت مقصد مناسبی است. پلی‌نزی جزایری گرمسیری با دریاهای شفاف، ساحل‌های سفید شنی و ماسه‌ای، جزایر مرجانی و طبیعت زیبا بر دامنه‌ کوه‌هاست.

تاهیتی، بورابورا، هوآهینه، رانگیروآ، از جزایر این مجموعه هستند و گفته می‌شود که مروارید سیاه معروف‌ترین سوغاتی پلی‌نزی فرانسه است؛ البته روغن مونو و وانیل از دیگر سوغاتی‌های محبوب این جزیره هستند.

تجربه عاشقانه‌ای آرام در طبیعت بکر پلی‌نزی فرانسه

«تاهیتی» بزرگ‌ترین و معروف‌ترین جزیره این مجموعه است که بیش از هزار کیلومتر مربع است. سواحل، چشمه‌های آب گرم و و مراسم‌های بومی وسنتی از جاذبه‌های این جزیره به شمار می‌آید. این جزیره به علت فوران آتشفشان ایجاد شده و مناطق بکر و زیبای اطراف آن گردشگران و علاقه‌مندان بسیاری را خود جذب می‌کند.

از دیگر جاذبه‌های این جزیره می‌توان به موزه رابرت ون‌پیل، موزه تاهیتی، موزه جیمز نورمن، موزه هنرهای خیابانی و گالری هنری وینکار، بنای تاریخی موتس، قصر آرکبیشاپس، چشمه آب گرم رادیسون، آبشار فارامای، کوهستان مارائو، پارک واییته و آکواریوم لاگوناریوم اشاره کرد. همچنین برگزاری جشنواره گل و صنایع‌دستی، موج‌سواری، ماهیگیری، رقص، ورزش‌های سنتی و مسابقات قایقرانی از تفریحات این جزیره به مشار می‌آیند.

تجربه عاشقانه‌ای آرام در طبیعت بکر پلی‌نزی فرانسه

این جزیره غذاها و دسرهای پرطرفداری دارد مانند فافارو، ماهی خام با شیر نارگیل، پای نارگیل، پوی موچی و موچی شکلات که مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است.

«بورابورا» یکی از جزایر مرجانی پلی‌نزی بوده و در شمال غربی تاهیتی واقع است. این جزیره به جزیره عاشقان معروف بوده و مقصد جذابی برای گردشگران است و انتخاب بسیاری از زوج‌های جوان برای ماه عسل است. این جزیره در پیرامون خود تالاب و جزایر مرجانی بسیاری دارد و کوه «مونت اونتامو» بلندترین بخش جزیره است. مونت اونتامو یک آتشفشان خاموش با عمر چند میلیون سال است که برای تماشای بهتر آن گردشگران باید از قایق استفاده کنند.

تجربه عاشقانه‌ای آرام در طبیعت بکر پلی‌نزی فرانسه

جذابیت بورابورا وجه ماجراجویانه و گشت‌وگذار در جنگل‌های گرمسیری آن است. یکی دیگر از تجربه‌هایی که سفر به این جزیره به گردشگران می‌بخشد تجربه غذاهای ناب این منطقه است. این جزیره همانند تاهیتی از فوران یک آتشفشان ایجاد شده و ساحل ماتیرا یکی از سواحل زیبا و مجبوب این جزیره است. گردشگران می‌توانند درآب‌های منتهی به این ساحل شنا کنند و با غواصی در این آب‌ها از دنیای تماشای دنیای دیدنی زیر آب و موجودات دریایی مانند عروس دریایی لذت ببرند.

هوآهینه یکی از جزایر این مجموعه است و به دو بخش هوآهینه کوچک و بزرگ تقسیم می‌شود. این جزیره برای علاقه‌مندان به تاریخ جذاب است. در آن شواهدی از فرهنگ بومیان این منطقه موجود است و  هوآهینه یکی از مراکز باستان‌شناسی است. یکی از جذابیت‌های این جزیره مارماهی‌هایی است که طولشان به ۲ متر می‌رسد. در افسانه‌های بومی این منطقه آمده است که این مارهاهی‌ها مقدس‌اند.

یکی دیگر از جذابیت‌های این جزیره پدیده اشعه سبز است. در این پدیده که در نقاط محدودی از جهان قابل مشاهد است نور خورشید پیش از غروب در جو شکسته می‌شود و نور سبز رنگ تولید می‌شود.

«رانگیروآ» بزرگ‌ترن جزیره مرجانی پلی‌نزی است. این جزیره تالاب بزرگ و خشکی کوچکی دارد. آب‌های شفاف و طبیعت بکر از جذابیت‌های رانگیروآ برای گردشگران است. این جزیره مناسب‌ترین محل برای شنا و غواصی است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

شهربابک، تلاقی طبیعت بکر و هویت اصیل تاریخی

کفش گردشگران برای محیط‌زیست خطرآفرین است

 گردشگری از نظر اقتصادی مهم ارزیابی می‌شود و برخی از کارشناسان حتی اکوتوریسم را بخش مهمی از حفظ محیط زیست می‌دانند اما متاسفانه در سفرهای بین‌المللی جنبه‌های منفی زیست‌محیطی وجود دارد که فراتر از ردپای کربن است.

به نقل از ارث، نتایج تحقیق اخیر در نیوزیلند به پتانسیل مسافران بین‌المللی برای معرفی گونه‌های غیر بومی و گاهی مهاجم از خارج پرداخت.

نتایج این مطالعه در سال ۲۰۱۱ نشان داد که هر گرم خاک حمل شده از کف کفش گردشگران شامل ۲.۵ دانه گیاه، ۴۱ گرم گرد، ۰.۰۰۴ حشره و تعداد زیادی میکروارگانیسم است که این موجودات زنده تهدید مهمی برای بوم‌شناسی محلی بودند.

کارشناسان دریافتند که مسافران بین‌المللی می‌توانند گونه‌های جدید را به کشور میزبان انتقال دهند و تاثیر آن‌ها را دوبرابر کنند.

محققان دوره ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ را بررسی کردند؛ حشرات، عنکبوت‌ها، کنه‌ها، حلزون‌ها، گیاهان و کرم‌های گرد را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که ارتباط مهمی بین تعداد شب‌های سپری‌شده در هتل‌ها و تعداد گونه‌های رهگیری وجود دارد.

جالب اینجاست که بین مسافران خارجی و داخلی تفاوت محسوسی نیست و این نشان می‌دهد که حتی گردشگری داخلی نیز می‌تواند گونه‌های مهاجم را به اطراف گسترش دهد.

دانشمندان پیشنهاد می‌کنند که باید از برخی منابع برای رهگیری گونه‌های مهاجم که توسط گردشگران بازگشتی منتقل می‌شوند نیز استفاده شود.

همچنین افزودند: حامل‌های دیگری مانند حمل‌ونقل دریایی نیز باعث نگرانی خواهد بود و باید موارد مختلف باهم مقایسه شوند تا منابع به درستی تخصیص داده شود.

محققان اظهار کردند: درک ارتباط بین مسافران بین‌المللی و خطرات بالقوه امنیت زیستی که این بازدیدکنندگان ممکن است ارائه کنند، یک حوزه جدید و مهم تحقیقاتی است.

منبع: ایسنا

مرتیط:

نقش موزه‌ها و مراکز علم در حفاظت از محیط زیست

نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست اسفندماه امسال در همدان برگزار می‌شود

ورود تورهای گردشگری به مناطق حفاظت شده به مجوز محیط زیست نیاز دارد

ماجرای محراب حاشیه‌ساز چه بود؟

همه چیز از یک غواصی شروع شد، وقتی مربی غواص و شاگرد او که از قضا باستان‌شناس هم بود برای تمرین به دل آب‌های خلیج‌فارس در محدوده قشم زدند و با شی‌ء محراب مانندی مواجه شدند که به واسطه قرار گرفتن آن روی تکه‌های مرجانی ته دریا و لایه‌های جرم و جلبک‌های پوسته‌شده روی آن، احتمال قدیمی بودن آن برایشان مطرح شد.

 با طرح این احتمال که چنین شیئی در خلیج‌فارس می‌تواند یک شی‌ء نویافته باشد که نیاز به بررسی‌های طولانی‌مدتی دارد و بدون هیچ اظهارنظر رسمی درباره قدمت این شی‌ء، خبر آن به نقل از سمانه لشگری، دانش‌آموخته باستان‌شناسی که آن را به چشم دیده و روی آن انجام بررسی داده بود و به گفته خودش، با پیگیری‌هایی که از منطقه آزاد قشم و میراث فرهنگی انجام داده بود و هیچ کدام از این دو دستگاه آن را آشنا نمی‌دیدند، منتشر شد.

بعد از انتشار این خبر، اسنادی از ساخت این شی‌ء در سال ۹۲ توسط یک جانباز در استان هرمزگان منتشر شد که حالا خودش هم معتقد است درباره آن درست اطلاع‌رسانی درستی انجام نشد. غواص یابنده این محراب می‌گوید این موضوع و همچنین سکوت مسئولان محلی موجب شد تا او آن را به عنوان یک شی‌ء نویافته معرفی کند.

حالا با دو شخص مرتبط با این شی‌ء، که یکی آن را ته دریا انداخته و دیگری آن را بالا آورده، گفت‌وگو شده و توضیح آن‌ها درباره‌ این شی‌ء محرابی‌شکل ارائه می‌شود.

این اشتباه متوجه مسئولانی است که پاسخ درستی ندادند

سمانه لشگری، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد باستان‌شناسی که بعد از دیدن این شی‌ء و بررسی‌های مورد نیاز و اطلاع‌رسانی به میراث فرهنگی قشم و مسئولان منطقه آزاد قشم، وجود آن را به عنوان شی‌ء ناشناخته در آب‌های خلیج‌فارس خبری کرد، در توضیح جداگانه‌ای بعد از اعلام معاصر بودن این سازه که توسط اسماعیل دلشاد در سال ۱۳۹۲ ساخته شده گفت: ما غواصیم، در محوطه غواصی می‌کردیم که آن شی‌ء را به صورت اتفاقی دیدیم. ما باستان‌شناسان هر چه را می‌بینیم و فکر می‌کنیم که از نظر تاریخی اهمیت دارد، بررسی و در صورت رسیدن به قطعیتی نسبی، آن مورد را اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

او با بیان این‌که ممکن است هزاران غواص قبل‌تر از او آن شی‌ء را دیده باشند و شاید برای برخی جذاب نبوده که هیچ بحثی درباره آن مطرح نکرده‌اند توضیح داد: با این وجود طبیعی است که وجود چنین شیئی برای افراد دیگری مانند من کنجکاوی برانگیزد. اولین کار این بود که تصاویر و فیلم‌هایی را که گرفته بودم به اساتید باستان‌شناس و غواص خود نشان دادم؛ اما هیچ کس نمی‌دانست آن چیست. بعد از این قضیه من این گزارش را مکتوب کردم و با توجه به تصاویری که داشتم، با آقای دشتی‌زاده – رییس میراث فرهنگی منطقه آزاد قشم – و آقای زارعی – معاونت گردشگری میراث فرهنگی قشم – ارتباط گرفتم، با آن‌ها در جلسات حضوری صحبت کردم و عکس‌ها و فیلم‌ها کاملا مشخص و واضح بودند و تمام اطلاعات، سایز، متریال و… را گفتم. اما آن‌ها گفتند نه چنین چیزی را تا کنون دیده‌اند و نه شنیده‌اند و درباره آن هیچ اطلاعاتی ندارند.

لشگری با اشاره به جست‌وجوهایی که در شبکه‌های جست‌وجوگر مانند گوگل داشته تا شاید بتواند قبل از رسانه‌ای کردن آن، اطلاعاتی به دست آورد، اما تلاش‌هایش بی‌نتیجه بوده است، گفت: این قصور و کم‌کاری میراث فرهنگی و منطقه آزاد قشم است که هیچ نام و نشانی از این شی‌ء را در اختیار پژوهشگر قرار ندادند.  در این شرایط من گزارش خود را مکتوب کردم، اقدامی که در باستان‌شناسی طبق چیزی که آموخته‌ام، یک شیوه کارِ درست و مناسب است. چون یک اثر را دیده‌ایم که ظاهرا قدمت دارد و هیچ کس اطلاعی از آن ندارد و المان‌های موجود روی آن مذهبی و فرهنگی هستند که می‌تواند این مفهوم را برساند؛ “در باستان‌شناسی مدرن دنیا، این اثر باستان‌شناسانه است”.

او با بیان این‌که المان‌های قرارگرفته کنار یکدیگر روی این شی‌ء برای استادان او بسیار عجیب بوده است، افزود:‌ برخی المان‌های استفاده‌شده روی این شی‌ء اصلا عُرف نبوده‌اند، مانند المانی که برای اسلام مشخص شده بود. معمولا زمانی‌که بخواهیم برای نشان دادن شیعه المانی انتخاب کنیم از کلمات مقدسی مانند «الله» یا «علی» استفاده می‌کنیم، یا اگر قرار باشد طبق رسوم سنی‌گری کلمه‌ای استفاده شود، تصویر ماه کشیده می‌شود، اما در این شی‌ء طاق ضربی کشیده‌اند. در صحبت‌هایی که با رییس پژوهشکده باستان‌شناسی داشتم، برای وی نیز بسیار عجیب بود که چطور چنین المان‌هایی کنار هم قرار گرفته‌اند.

او با اشاره به این‌که در فیلم‌های منتشرشده از سوی آقای دلشاد، فرم و شکل کامل مشخص نیست و همه تصاویر از کنار گرفته شده‌اند، بیان کرد در صحبت با اسماعیل دلشاد به وی اعتراض کرده که چرا هیچ خبر یا نکته درستی از اقدام وی منتشر نشده که وی نیز این اشتباه را متوجه مسئولان سابق منطقه آزاد قشم دانسته است.

مسئولان سابق منطقه آزاد قشم برای نهایی شدن کار سنگ‌اندازی کردند

​​
اسماعیل دلشاد – مسئول سابق کمیته غواصی استان فارس – که سال ۱۳۹۲ این شی‌ء را ساخته و در منطقه‌ای مشخص در  آب‌های خلیج‌فارس قرار داده است گفت: به دنبال ایده‌ای که در ذهن خود داشتم، فکر کردم به واسطه آن‌چه در قرآن آمده که «ما کل حیات را از آب آفریدیم»، ادیان مختلف چطور می‌توانند دور یکدیگر نیایش کنند، آن‌هم با توجه به دیدی که در برخی از کشورهای اروپایی نسبت به دین اسلام به وجود امده است، با اجازه مراجع تقلید برای نخستین بار در تاریخ اسلام، نماز جماعت را در زیر آب برگزار کردیم که برای انجام این کار، نیاز به انجام اقداماتی بود.

او گفت: این محراب بعد از ساخته شدن در سال ۱۳۹۲، به وسیله جرثقیل تا پلاژ زیتون در منطقه منتقل شد و همان جا داخل آب قرار گرفت و جلو کلوب‌های غواصی نصب شد، به همین دلیل نیز به غواصان عضو این کلوب اطلاع دادیم که این محراب این‌جاست، در آن زمان برخی از شبکه‌های خارجی و شبکه قرآن هم خبر آن را منتشر کردند.

دلشاد انجام این اقدامات را نخست ساخت محرابی با دو و نیم تن وزن دانست که نشان دهد نمایندگان چهار دین معرفی‌شده در قرآن کریم در کنار یکدیگر در حال عبادت هستند و توضیح داد:‌ محرابی مشخص به شکل کره زمین و در وسط طرح ساخته و قرار شد تا نماد چهار دینِ معرفی‌شده در قرآن یعنی یهودیت، مسیحیت، دین زرتشت و اسلام در دو گروه سنی و شیعه را دور یک محراب جمع کنیم و آن‌ها عبادت دینی خود را دور این محراب به جا آورند، به همین واسطه و در قدم دوم در مکاتبه با مسئولان این چهار دین از آن‌ها خواستیم تا هر کدام یک نماینده معرفی کنند، که این کار نیز انجام شد، بنابراین به نمایندگان معرفی‌شده در جزیره قشم آموزش غواصی دادیم.

او با اشاره به این که هر کدام از نمایندگان ادیان با پوشیدن ردای دین خود به زیر آب رفته و در محراب این جسم که در مرکز دایره قرار گرفته است، عبادت کردند، گفت:‌ نماینده کلیمی‌ها کتاب تورات خود را که پرس شده بود، زیر آب برده و نماز خواند، نماینده مسیحی‌ها صلیب کشید  و دعا کرد و نماینده زرتشتی‌ها نیز به روش خود و نماینده مسلمانان در دو بخش شیعه و سنی هر کدام به روش خود در زیر آب نماز خواندند.

دلشاد ادامه داد:‌ هدف این بود که یک کار مذهبی انجام شود، سختی‌های زیادی برای اجرایی شدن این کار به ما وارد کردند، به خصوص مدیران منطقه آزاد سابق و دیگر مسئولان که هیچ همکاری‌ای با ما نداشتند و فقط برای اجرایی شدن کار سنگ‌اندازی کردند، در نهایت شاید به همین دلیل هم اطلاع‌رسانی درستی انجام نشد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

مسجد جامع سجاس، بازمانده از هجوم مغول

کشف دو شمشیر کمیاب تاریخی

باستان‌شناسان دو شمشیر کمیاب تاریخی را با کاوش در ترکیه کشف کرده‌اند.

 به نقل از لایوساینس، کاوش باستان‌شناسان در یکی از شهرهای نظامی امپراتوری بیزانس واقع در ترکیه به کشف دو شمشیر کمیاب منجر شده است. یکی از این شمشیرها که در یک کلیسا کشف شد احتمالا به عنوان پیشکش در آن کلیسا قرار داده شده بود.

این دو سلاح که هر دو از جنس آهن هستند قبه‌هایی به شکل حلقه دارند. شمشمیرهایی که قبه‌های آن به شکل حلقه ساخته شده باشند در مناطق تحت حکومت امپراتوری بیزانس به هیچ وجه رایج نبودند، اما این شمشیرها از نظر دیگری نیز خاص محسوب می‌شوند چراکه طرح‌هایی که بر روی این شمشیرها نقش بسته است آن‌ها را از سایر شمشیرهای قبه حلقه‌ای تمدن‌های مجاور متمایز ساخته است.

کارشناسان معتقدند، این دو شمشیر بسیار خاص هستند و تشخیص این‌که کدام گروه یا مبارزانی حدود ۱۰۰۰ سال پیش از آن‌ها استفاده می‌کردند کار مشکلی است.

باستان‌شناسان این دو شمشیر را در «آموران» یکی از شهرهای بیزانسی که «قسطنطنیه» را به سایر شهرهای مهم امپراتوری بیزانس متصل می‌کرد، کشف کردند. «آموران» همچنین برای مدتی به عنوان قطب نظامی و یک دژ برای مقابله با حملات اعراب مورد استفاده قرار می‌گرفت.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد یکی از این شمشمیرها در کلیسا کشف شده است و کارشناسان معتقدند این شمشیر با اهداف خشونت‌بار وارد کلیسا نشده و بیشتر به عنوان یک پیشکش در این مکان قرار گرفته است.

اما شمشیر دوم که در داخل شهر کشف شده تیغه‌ای به طول ۶۱ سانتی‌متر و دسته‌ای به طول ۱۴ سانتی‌متر دارد. با توجه به ابعاد این شمشیر می‌توان نتیجه گرفت، سربازان از این شمشیر به عنوان شمشیر دوم در جریان نبرد استفاده می‌کردند.

با این‌که وجود شمشیرهای قبه حلقه‌ای در امپراتوری بیزانس عادی نیست، اما این شمشیرها در فرهنگ‌های دیگر رایج بودند. قدیمی‌ترین شمشیر قبه حلقه‌ای که تاکنون کشف شده است به دوران حکومت دودمان «هان» چین (۲۰۶ پیش از میلاد تا ۲۲۰ میلادی) تعلق دارد.

طراحی دو شمشیر کشف‌شده در ترکیه به حدی غیرمعمول است که کارشناسان قصد دارند نام جدیدی برای این نوع طراحی انتخاب کنند. کارشناسان معتقدند، از آن جایی که این دو شمشیر در فاصله مکانی کمی از یکدیگر در «آموران» کشف شده‌اند، گمان می‌رود کارگاه اسلحه‌سازی خاصی در شهر این نوع شمشیرها را تولید می‌کرده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

قصر ماتانچری یکی از دیدنی های زیبای هند

یک جابه‌جایی دیگر در وزارت میراث

معاون میراث فرهنگی استان تهران با حکم قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرپرست اداره کل موزه‌ها شد.

 با انتصاب مرتضی ادیب‌زاده، محمدرضا کارگر که از سال ۱۳۹۲ مدیریت اداره کل موزه‌های کشور را به عهده داشت، تودیع شد. البته علی دارابی، معاون میراث فرهنگی حکم مشاور برای او صادر کرد.

در حکم دکتر علی دارابی برای مرتضی ادیب‌زاده آمده است: «اهتمام بایسته بر امر آموزش و پژوهش، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، تشکیل شورای راهبردی و هیأت امنایی موزه‌ها، توجه بایسته بر دیپلماسی موزه‌ها در شرایط کنونی و افزایش سطح همکاری‌ها با سایر کشورها، تقویت و حمایت بیشتر از بخش خصوصی و نهادهای غیردولتی، افزایش تعاملات و همکاری با سایر نهادها و دستگاه‌های دولتی، تدوین سند و چشم‌انداز “موزه و نقش آن‌ در توسعه پایدار” از جمله اولویت‌های کاری جناب‌عالی است.»

البته این انتقاد به ادیب‌زاده وارد است که مدتی است درباره وقایع میراث فرهنگی پاسخگوی رسانه‌ها نیست.

علی دارابی، قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نشست معارفه ادیب‌زاده به عنوان سرپرست اداره‌کل موزه‌ها، با اشاره به جایگاه موزه‌ها در کشور، گفت: امروز موضوع آموزش و پژوهش در موزه‌ها باید اولویت کار قرار گیرد. همکاری با دستگاه‌ها و و ارتقاء دیپلماسی فرهنگی بخشی از ماموریت اداره‌کل موزه‌ها باید باشد.

مرتضی ادیب‌زاده، سرپرست جدید اداره‌کل موزه‌ها هم از اعتماد قائم مقام وزیر قدردانی کرد و با اشاره به اهمیت و ضرورت آموزش، گفت: امروز با پیشرفت جوامع ضرورت دارد موضوع آموزش و ارتقاء همکارانمان در موزه‌ها به عنوان یک اولویت دنبال شود.

بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مرتضی ادیب‌زاده فارغ‌التحصیل دکترای باستان‌شناسی و مدرس دانشگاه است.

موزه‌ها درحالی با جابه‌جایی گسترده مدیران مواجه شده‌اند که سوای کاهش نیروی متخصص موزه‌داری، با کمبود اعتبارات و منابع مالی به‌ویژه در دو سال درگیر با کرونا مواجهند و سال‌هاست نسبت به تجهیز و به‌روزرسانی ساختمان موزه‌ها، تجهیزات و خدمات و همچنین ارتقاء سیستم‌های امنیتی، وضعیت نگهداری اشیاء در مخازن و تامین یگان حفاظت موزه‌ها، هشدار داده شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

گشتی در موزه‌های مشهور چین