خاموشی کامل آتش؛ راهی برای جلوگیری از آتش‌سوزی در مراتع

از مردم تقاضا داریم که آتش را در نزدیکی علف‌ها، درختان، گونه‌های مختلف گیاهی و مراتع روشن نکنند و در پایان گردش خود نیز از خاموش بودن آتش مطمئن شوند.

رضا احمدی در گفت‌وگو درباره حضور مردم در مراتع و جنگل‌های طارم، اظهار کرد: مراتع طبیعی این شهرستان به دلیل زیبایی و بکر بودن جزو مراتع گردشگری محسوب می‌شود که طبعیت‌گردان زیادی در آن‌ها حضور می‌یابند، به همین خاطر رعایت برخی نکات در زمان حضور در طبیعت از آسیب به طبیعت جلوگیری خواهد کرد.

وی افزود: برخی از گونه‌های گیاهی و جنگلی خیلی زود مورد هجمه آتش قرار می‌گیرد، به همین دلیل از مردم تقاضا داریم که آتش را در نزدیکی علف‌ها، درختان و گونه‌های مختلف گیاهی روشن نکنند و در پایان گردش خود نیز از خاموش بودن آتش مطمئن بوده و با خاک خاکستر آن را نیز خاموش کنند، زیرا ممکن است وزش باد موجب سرایت آتش به سایر مکان‌ها و گونه‌های گیاهی شده و مراتع و جنگل‌ها از بین روند.

این مسئول با اشاره به چیدن سبزی کوهی و با بیان اینکه طبق قانون چیدن گیاهان دارویی باید با هماهنگی اداره منابع‌طبیعی صورت گیرد ولی چیدن این نوع گیاهان توسط مردم مرسوم است، تصریح کرد: در این زمان از سال شاهد حضور مردم در مراتع و کوهستان‌ها برای چیدن سبزی کوهی هستیم، این گیاهان غذای برخی از گونه‌های جانوری است. همچنین در جلوگیری از فرسایش خاک نیز موثر است، به همین دلیل از مردم تقاضا داریم که در زمان چیدن سبزی کوهی ریشه آن‌ها را از خاک خارج نکنند تا امکان رشد دوباره نیز وجود داشته‌ باشد.

احمدی با بیان اینکه مناطق شیرین‌سو، ییلاقات هزاررود، جیش‌آباد، باکلور، ولیس، کسران، سرخ‌آباد، آببر، گیلانکشه، لار، ولیدر، زاچکان، و … از مناطق بکر و زیبای گردشگری در شهرستان هستند، ادامه داد: بهتر است طبیعت‌گردان از حضور در مناطق شکارممنوع نیز پرهیز کنند، زیرا این چند وقت اخیر زمان زادآوری برخی حیوانات همانند بزکوهی است که ممکن است حضور مردم باعث جابه‌جایی این حیوانات و آسیب به آن‌ها شود.

رئیس اداره منابع‌طبیعی شهرستان طارم عنوان کرد: از مردم انتظار داریم در زمان حضور در مراتع، کیسه زباله به همراه داشته و زباله‌های خود را جمع‌آوری کنند، زیرا ممکن است زباله‌ها توسط حیوانات خورده شده و موجب مرگ آن‌ها شود؛ همچنین برخی از زباله‌ها همانند بطری نوشابه و دلستر باعث ایجاد آتش‌سوزی نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم مردم نیز دوست‌دار طبیعت بوده و از تخریب و تصرف مراتع و ایجاد آتش‌سوزی در طبیعت جلوگیری کنند، خاطرنشان کرد: سامانه ۱۵۰۴، شماره ۰۲۴۳۲۸۲۳۱۴۴ و شماره ۰۹۱۹۳۴۵۵۱۹۲ شماره‌هایی است که همه مردم شهرستان در زمان مشاهده مواردی همچون آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها می‌توانند با آن‌ها تماس بگیرند.

منبع: ایسنا

ممنوعیت اعزام افراد بالای ۶۵ سال به حج

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با تاکید بر این که هلال احمر آماده خدمت رسانی به زائرین حج است از ممنوعیت اعزام افراد بالای ۶۵ سال به حج خبر داد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر؛ طاهر درودی در خصوص شرایط و ضوابط حج ۱۴۰۱ گفت:  در سال های گذشته برگزاری مناسک حج بواسطه شیوع کرونا با خلل مواجه و عملا امکان اعزام زائرین به حج ممکن نبود و صرفا اتباع کشور عربستان و افراد مقیم در این کشور در مراسم حج حاضر شدند.

وی افزود: پس از دو سال، هفته گذشته بود که دولت عربستان سعودی عنوان کرد که با ظرفیت حدود یک میلیون نفر مراسم حج امسال را برگزار خواهد کرد. باید توجه داشت که اعلام دولت عربستان نسبت به سال های گذشته بسیار دیرهنگام بود به شکلی که در سنوات گذشته در چنین برهه ای از زمان، تمام امور حجاج انجام شده و همگی آماده اعزام بودند.

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: اعلام دیرهنگام عربستان سعودی در راستای برگزاری مراسم حج، ممکن است مشکلاتی را در اقامت، تعیین هتل ها و حتی پروازها ایجاد کند و این مشکلی است که تمامی کشورها با آن مواجه هستند اما بابی خواهد بود تا همچون سال های گذشته، مسیر برای برگزاری این فریضه الهی هموار شود.

درودی ادامه داد: جمعیت هلال احمر نیز تلاش می کند همچون سنوات گذشته انجام معاینات و ارزیابی سلامت زائرین را انجام و پس از اعزام نیز در شهرهای مکه و مدینه به زائرین خدمت رسانی خواهد کرد. در همین راستا و در هماهنگی با سازمان حج و زیارت آمادگی های اولیه بوجود آمده و هماهنگی جهت انتخاب پزشکان صورت گرفته و نهایتا تا ۱۰ روز دیگر اسامی پزشکان برای کاروان های حج اعلام خواهد شد.

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت تصریح کرد: پیش بینی می شود با توجه به این که ظرفیت یک میلیون نفری برای حج امسال اعلام شده و از این سهمیه، ۱۵۰ هزار نفر از اتباع عربستان در مراسم حج حاضر می شوند و صرفا ۸۵۰ هزار نفر از سایر کشورها می توانند عازم مراسم حج شوند، انتظار می رود حدود ۳۰ هزار زائر ایرانی نیز به حج اعزام شوند.

درودی با اشاره به این که هلال احمر با تمام توان در حال آماده سازی زمینه های خدمت رسانی پزشکی به حجاج است، گفت: تامین دارو، آماده سازی تجهیزات پزشکی، انتخاب و آماده سازی کادر پزشکی از جمله اقداماتی است که صورت می گیرد و پس از مشخص شدن وضعیت کاروان ها، معاینات زائرین به صورت جدی آغاز خواهد شد.

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر تاکید کرد: در سال ۹۸ تعدادی از زائرین، امور معایناتی خود را سپری کردند اما بواسطه شیوع کرونا از اعزام به مراسم حج بازماندند که مشخصا آن رویه تغییر خواهد کرد و یکی از تغییرات نیز این است که اعزام افراد بالای ۶۵ سال به حج ممنوع شده و از لیست اعزام به صورت موقت خارج خواهند شد.

منبع: ایسنا

کیش را در سهمیه بلیت‌های جام جهانی شریک کنید

عضو ستاد هماهنگی و پیگیری مسائل جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در کیش با طرح این پیشنهاد که یک‌سوم از ۱۵ هزار بلیت سهمیۀ ایران در بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به کیش تعلق گیرد، گفت: با این سهمیه، هزینه اقامت و سفر از طریق کیش به قطر، ۷۵ درصد ارزان‌تر از قیمت تورهای جام جهانی قطر خواهد شد.

مسیح‌الله صفا در گفت‌وگو درباره این پیشنهاد بیشتر توضیح داد: با توجه به مقررات و شرایطی که کشورمان دارد جامعۀ هدف ما برای جذب هواداران در دوران جام جهانی قطر مسافر یا تماشاچی خارجی نیست. باید واقع‌بین باشیم، کسانی که اغلب تماشاچیان جام جهانی هستند جوان هستند و ممکن است سلیقه و انتخاب‌های دیگری برای سفر داشته باشند، ولی ما می‌توانیم با تاکید بر ارزانی و دسترسی آسان از کیش به قطر، تماشاچی ایرانی را بهتر جذب کنیم.

او ادامه داد: اگر سهم تماشاچیان ایران از جام جهانی قطر ۱۵ هزار بلیت باشد و حدود پنج‌هزار بلیت از این سهمیه را به کیش اختصاص دهند، ما از مسافر ریال می‌گیریم، بلیت بازی را خریداری می‌کنیم، ضمن این‌که اقامت مسافر هم با یک‌چهارم قیمت در کیش تمام می‌َشود. اگر درصدی از سهمیه‌ بلیت‌ها به کیش داده شود و اقامت در این جزیره باشد، هزینه این سفر برای مسافر ایرانی حدودا ۷۵ درصد از قیمت تورهای جام جهانی که همین حالا به قیمت ۱۵۰ میلیون تومان تبلیغ می‌شود، ارزان‌تر تمام خواهد شد.

صفا ادامه داد: برای خرید بلیت بازی‌ها به کارت‌های اعتباری بین‌المللی نیاز است و بدون این بلیت‌های تماشاچیان نمی‌توانند وارد دوحه شوند. از طرفی، به خاطر تحریم، ایرانی‌ها به این کارت‌های اعتباری دسترسی ندارند. اگر ۳۵ درصد از سهمیه بلیت بازی‌هایی که به ایران اختصاص داده شده به جزیره کیش داده شود ما در قالب این ستاد می‌توانیم بلیت‌ها را برای تماشاچی بخریم و محل اقامت تماشاچی و مسافر ایرانی را هم تامین کنیم. فقط لازم است مقامات دو کشور در این‌باره رایزنی کنند تا مشکلی برای ورود مسافر و تماشاچی ایرانی به دوحه، با توجه به مقرراتی که کشور قطر برای دوران جام جهانی حاکم کرده است، ایجاد نشود.

او درباره این‌که درصورت موافقت با تخصیص درصدی از بلیت بازی‌های جام جهانی قطر به کیش چه ضمانتی برای اجرای درست این موضوع وجود دارد؟ گفت: بخش خصوصی این جزیره قدرت و توانایی انجام این کار را دارد و تعهد هم می‌دهد درصورتی که دولت زیرساخت را فراهم کند، پروازها از کیش منظم برقرار شود و پنج‌هزار بلیت بازی هم اختصاص داده شود، جریان را مدیریت کنیم. البته که باید نظارت قوه قضاییه در آن دوران بیشتر شود و با تخلفات هم برخورد جدی صورت گیرد.

عضو ستاد هماهنگی و پیگیری مسائل جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در کیش در ادامه درباره اقداماتی که این ستاد برای سهم‌آفرینی جزیره کیش در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر انجام داده است، توضیح داد: ما از سال ۱۳۹۷ ستادی را در جزیره تشکیل دادیم که متشکل از هفت نفر معاون سازمان منطقه آزاد کیش و بخش خصوصی بود. جلسات زیادی هم داشتیم که عمدتا بی‌نتیجه بود. ظرف یک‌سال گذشته هم به دلیل بی‌ثباتی در مدیریت کیش و معاونان سازمان منطقه آزاد، لطمه زیادی به برنامه‌ها و اهداف این ستاد وارد شد. درباره موضوعات قابل پیگیری در جام جهانی هنوز اتفاقی که با قطعیت روی آن صحبت کنیم، نیافتاده است. به نظر می‌رسد بیشتر اهل شعاریم تا عمل.

او گفت: کسانی که در جزیره هستند تلاش زیادی می‌کنند تا بخشی از میزبانی جام جهانی را داشته باشند که اگر دولت مرکزی حمایت کند و زیرساخت‌ها تا زمان برگزاری جام جهانی آماده شود، می‌توان به نتایجی رسید. البته از زمانی که آقای محمد، دبیرعالی شورای عالی منطقه آزاد شده‌اند و به موضوع جام جهانی هم در رأس کشور توجه شده کمی اوضاع تغییر کرده است.

عضو ستاد هماهنگی و پیگیری مسائل جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در کیش با اشاره به لطماتی که کیش در موضوع جام جهانی از بی‌ثباتی مدیریت متحمل شده است، اظهار کرد: هدف و برنامه ستاد جام جهانی در کیش این بود که جزیره را به عنوان یک ظرفیت گردشگری به دنیا معرفی کنیم تا از نظر اقتصادی و گردشگری در بلندمدت رشد کند، چون به هر حال جام جهانی در آذرماه برگزار می‌شود که دقیقا فصل سفر به کیش است و مشکل جذب مسافر نداریم، ما فقط می‌خواستیم گردشگری بین‌المللی جزیره را تقویت کنیم. به هر حال می‌توانستیم از شرایط قطر با توجه به ظرفیت محدود اقامت استفاده کنیم. کیش از مجموع حدود ۱۹ هزار و ۲۰۰ تختی که برای اقامت دارد می‌تواند دست‌کم پنج‌هزار تخت را در اختیار افرادی قرار دهد که به دلیل هزینه بالای اقامت در قطر، کیش را انتخاب کنند.

او افزود: ما می‌خواستیم کیش محل برپایی اردوهای تیم‌های خارجی باشد که نیاز داشت زمین‌های فوتبال استاندارد شود، ولی این اتفاق نیافتاد. حتی شنیدم تیم ملی فوتبال کشور خودمان قرار است اردوی خود را در دوحه برگزار کند. این درحالی است که دولت و سازمان منظقه آزاد می‌توانستند زمین فوتبال را برای تمرین تیم‌ها آماده کنند تا آن‌ها دوماه زودتر اردوی خود را در این جزیره برپا کنند. به هر حال آب و هوای کیش مشابه قطر است و اعضای تیم ملی فوتبال بهتر می‌توانستند خود را تطبیق دهند.

رییس جامعه هتلداران جزیره کیش با اشاره به بازدید وزیر راه قطر از زیرساخت‌های جزیره کیش، گفت: ما از نظر اقامتی چیزی کم نداریم، می‌توانیم پنج‌هزار تخت استاندارد درحدی که رضایت مسافر را جلب کند به مسافران و تماشاچیان جام جهانی اختصاص دهیم. در نوروز هم با آن‌ که بیشتر هتل‌ها تکمیل ظرفیت شده بود، حتی ۱۰۰ نفر شاکی نداشتیم. اگر شکایتی هم بود بیشتر به خدمات تور و آژانس و بدقولی‌ها برمی‌گشت نه خدمات هتل‌ها. وزیر راه قطر هم که از تعدادی از هتل‌های جزیره بازدید داشت، از این امکانات ابراز رضایت کرد.

صفا درباره دیگر ظرفیت‌های اقامتی کیش که در دوران جام جهانی قابل استفاده باشد، اظهار کرد: ظرفیت رسمی اقامت در کیش همان ۱۹ هزار و ۲۰۰ تخت است، از آمار خانه‌های شبانه (اجاره‌ای) اطلاعی ندارم، چون با این شیوه از اقامت به دلایل اقتصادی و امنیتی موافق نیستم. البته که تلاش‌هایی انجام شده تا این خانه‌ها ساماندهی شوند، چون علاوه‌بر امنیت مسافر، امنیت دیگر ساکنان آن ساختمان و منطقه هم مطرح است.

او اضافه کرد: تعداد خانه‌های شبانه در کیش بسیار زیاد شده و البته قیمت اجارۀ آن‌ها هم خیلی گران است. در نوروز قیمت اجارۀ یک شب آپارتمان تا ۱۵ میلیون تومان هم رسیده بود، درحالی که بهترین رویال‌سوئیت هتل درجه یک در کیش چنین قیمتی ندارد.

صفا بیان کرد: مدت زمان کمی برای برنامه‌ریزی و آمادگی شرایط داریم و تکلیف هم چندان مشخص نیست. هنوز هیچ مقام دولتی اعلام نکرده سهمیه بلیت‌ها چه خواهد شد. اصلا نمی‌دانیم چه برنامه‌ریزی‌ای باید انجام دهیم. البته شخصا امیدوارم و نگاه مثبتی به این جریان دارم. می‌دانم باید براساس محدودیت‌ها و امکانات حرف بزنیم و وعده بدهیم. امیدواریم مسؤولان هم با دولت قطر به تفاهمی برسند. فرصت خوبی برای معرفی کیش به دنیا است، آن هم با این شعار که کیش یکی از سه نقطه پراکسیژن جهان است.

منبع: ایسنا

اطلاعیه وزارت میراث درباره فروش تور جام جهانی

همزمان با آغاز ثبت‌نام بلیت بازی‌های ایران در جام جهانی قطر، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از متقاضیان سفر به این کشور درخواست کرد نسبت به خرید تور جام جهانی از مراکز معتبر و مجاز هوشیار باشند.

در اطلاعیه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آمده است: «نظر به این‌که در روزهای اخیر در فضاهای حقیقی و مجازی، تبلیغات مربوط به برگزاری و فروش تور جام جهانی فوتبال در حال گسترش است، به اطلاع می‌رساند با توجه به اختصاص نیافتن پرواز یا فروش اقامت هتل‌ها در قطر و یا هماهنگی راهنماها برای جام جهانی، هموطنان عزیز در این مرحله صرفاً می‌توانند نسبت به خرید بلیت بازی‌ها اقدام کنند. البته فرآیند خرید بلیت بازی‌های جام جهانی نیز اعم از بازی‌های تیم ملی ایران یا سایر کشورها از طریق فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران اطلاع‌رسانی و ثبت‌نام می‌شود.

ضروری است هموطنان عزیز قبل از هرگونه اقدام برای خرید بسته سفر (تور) به مقصد قطر به موارد ذیل توجه کنند:

اطمینان از مجاز و معتبر بودن فروشنده و مجری بسته سفر (تور مسافرتی) با مشاهده مجوز دفتر خدمات مسافرتی و در صورت نیاز استعلام اعتبار آن از طریق آدرس الکترونیکی https://www.visitiran.ir/fa/facilityList/agency یا تماس با ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ها.

ضرورت عقد قرارداد و دریافت نسخه معتبر قرارداد مُمهور و امضاشده توسط مقام مجاز دفتر خدمات مسافرتی (مجری تور).

پرهیز از واریز هرگونه وجه به حساب واسطه‌ها و اشخاص متفرقه و فاقد سمت مجاز.

توجه به قوانین فیفا که از سایت رسمی فیفا به آدرس https://www.fifa.com قابل دسترسی است.

توجه به اطلاعیه‌های صادره از مراجع رسمی داخلی از جمله فدراسیون فوتبال به آدرس http://ffiri.ir

اطلاعیه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که متعاقباً از طریق روابط عمومی و از درگاه اینترنتی وزارت اعلام خواهد شد.»

کشف شهر زیرزمینی عظیم در ترکیه

باستان‌شناسان از کشف شهر عظیم زیرزمینی در ترکیه خبر دادند که گمان می‌رود بزرگترین شهر زیرزمینی در جهان باشد.

به نقل از انشنت اوریجینز، باستان‌شناسان در ترکیه از کشف یک شهر زیرزمینی عظیم خبر داده‌اند. این گروه از باستان‌شناسان تاکنون فقط ۳ درصد از این شهر را کشف کرده‌اند،‌ اما تاکنون تعدادی اتاق،‌ راهرو،‌ گذرگاه‌های مخفی و آثار تاریخی کشف شده است. باستان‌شناسان معتقدند ممکن است این شهر عظیم‌ترین شهر زیرزمینی جهان باشد.

با توجه به گزارش «دیلی صباح» این اکتشاف در منطقه «مدیات» استان «ماردین» صورت گرفته است که منطقه‌ای غنی از تاریخ و فرهنگ است.

این شهر زیرزمینی که به آن «شهر غارها» می‌گویند به طور اتفاقی در جریان پاکسازی و مرمت خانه‌ها و خیابان‌های تاریخی در «مدیات» کشف شد. کارگران مشغول پاکسازی غاری بودند که به یک گذرگاه برخوردند. ادامه کاوش در این مکان درنهایت به کشف تعدادی اتاق و راهروهای متصل به اتاق‌ها و نقاشی‌های دیواری منجر شد.

باستان‌شناسان تاکنون ۴۹ اتاق از جمله فضاهایی برای عبادت، چاه آب، انبار غله و چندین گذرگاه و راهرو کشف کرده‌اند.

به گفته یکی از باستان‌شناسان، این شهر زیرزمینی بدون وقفه به مدت ۱۹۰۰ سال مورد استفاده قرار می‌گرفته است و به عنوان یک مکان مخفی یا مکانی برای پنهان شدن در صورت ضرورت ساخته شده است؛ چراکه مسیحیت در قرن دوم دین رسمی نبود و گروه‌ها و خانواده‌هایی که این دین را می‌پذیرفتند اغلب به شهرهای زیرزمینی پناه می‌بردند. احتمالا شهر زیرزمینی «مدیات»‌ یکی از شهرهایی باشد که با این هدف ساخته شده است.

باستان‌شناسان تخمین می‌زنند دست کم ۶۰ الی ۷۰ هزار نفر در این شهر زیرزمینی زندگی می‌کردند.

منبع: ایسنا

تمدید نمایش آجرهای لعابدار سه‌هزارسالۀ استردادی از سوئیس

موزه ملی ایران از تمدید نمایشگاه آجرهای لعابدار سه هزار ساله استرداد شده از سوئیس خبر داد.

نمایشگاه آجرهای لعابدار بودکان که از ۲۳ اسفندماه سال ۱۴۰۰ در موزه ملی ایران باستان برپا شده، قرار بود ۳۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ پایان یابد، اما موزه ملی اعلام کرد بنا به درخواست‌های مکرر علاقه‌مندان این نمایشگاه تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه همچنان به کار خود ادامه خواهد داد.

این نمایشگاه شامل ۵۱ قطعه آجر لعابدار مانایی از قلایچی بوکان با قدمتی در حدود ۲۸۰۰ سال است که ۲۹ آذرماه ۱۳۹۹ از سوئیس به ایران بازگردانده شدند. آجرها در دهه ۱۳۶۰ خورشیدی از سوی یک خانواده ایرانی قاچاقی به بندر چیاسو در مرز سوئیس ـ ایتالیا منتقل شده بود. در اوایل دهه ۶۰ کاوش‌های غیرمجاز در این محوطه آغاز شد و تعداد زیادی آجر لعابدار از آنجا قاچاق شد. تعدادی از این آجرها در حراجی‌ها به فروش رسیدند. هم‌اکنون مشابه این آجرها در مجموعه‌های خصوصی پاریس و توکیو نگهداری می‌شوند.

در دهه ۱۳۷۰ خورشیدی در زمان فروش تعدادی از این آجرها، جان کرتیس از موزه بریتانیا متوجه شد این آثار متعلق به فرهنگ مانایی و محوطه قلایچی (استان آذربایجان غربی) است. او از همان زمان تلاش خود را برای بازگرداندن این مجموعه تاریخی به ایران آغاز کرد. هرچند در گزارش‌های کرتیس، به ۵۲ قطعه آجر لعابدار اشاره شده است، اما با پایان پیگیری‌های حقوقی و استرداد این مجموعه بعد از گذشت حدود سه دهه، تعداد ۵۱ قطعه آجر لعابدار به ایران تحویل داده شد و از سرنوشت یک قطعه دیگر اطلاعاتی در دست نیست.

منبع: ایسنا

ثبت ۸ ژئوپارک جدید و آخرین وضعیت پرونده «ارس» و «طبس»

ارزیاب بین‌المللی ژئوپارک‌های یونسکو از ثبت هشت ژئوپارک جدید در یونسکو خبر داد و آخرین وضعیت پرونده ژئوپارک‌های «ارس» و «طبس» را توضیح داد.

علیرضا امری‌کاظمی خبر داد: هشت ژئوپارک از کشورهای سوئد، لوکزامبورگ، رومانی، یونان، آلمان، فنلاند و برزیل (دو ژئوپارک) به خانواده ژئوپارک‌های جهانی یونسکو اضافه شدند. به این ترتیب، تعداد ژئوپارک‌های جهانی یونسکو به ۱۷۷ ژئوپارک از ۴۶ کشور رسید.

به گفته او، این ژئوپارک‌ها سال گذشته مورد ارزیابی میدانی قرار گرفته بودند و پس از تأیید توسط شورای عالی ژئوپارک‌های یونسکو نهایتاً با تایید شورای اجرایی به عنوان اعضای جدید پذیرفته شدند.

مدیر ژئوپارک جهانی قشم همچنین درباره‌ وضعیت دو پرونده ژئوپارک ارس و طبس که تأیید اولیه دفتر یونسکو را  گرفته‌اند، گفت: این دو پرونده در انتظار ارزیابی میدانی هستند که در بهار و تابستان امسال انجام خواهد شد.

امری‌کاظمی درباره مراحل ثبت جهانی ژئوپارک‌ها توضیح داد: ارسال پرونده، تأیید اولیه دفتر یونسکو، ارزیابی میدانی، رأی‌گیری و تأیید در شورای عالی ژئوپارک‌های یونسکو، پذیرش و تنفیذ حکم در شورای اجرایی یونسکو مراحلی است که برای پذیرش ژئوپارک در شبکه جهانی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو لازم است طی شود.

blank

 

قشم درحال حاضر تنها ژئو پارک ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود که از سال ۱۳۸۵ به عضویت شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو درآمد. ژئوپارک قشم سال ۱۳۹۱ به دلیل ناتوانی در انجام معیارهای ثبت جهانی، کارت قرمز گرفت و از این شبکه خارج شد. در سال ۱۳۹۶ پس از رفع معایب و اصلاح مدیریت، دوباره در شبکه ژئوپارک‌های یونسکو پذیرفته شد و اکنون با ۲۰۶۳ کیلومتر مربع یکی از باسابقه‌ترین ژئوپارک‌های غرب آسیا و خاورمیانه شناخته می‌شود.

ایران هم‌اکنون دو پرونده ژئوپارک ارس و طبس را در نوبت بررسی دارد.

ژئوپارک‌ها و به عبارتی پارک‌های زمین‌شناسی، گستره‌ای از پدیده‌ها و میراث زمین‌شناسی، جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی ارزشمند هستند که باید توان بالا بردن توسعه اقتصادی جوامع محلی و جلب همکاری‌های مردمی را داشته باشند و به صورت پایدار حفظ و مدیریت شوند.

منبع: ایسنا

صنایع دستی به خانه‌هایمان آمده اما اغلب کپی است

هنر صنایع دستی و مشکلات مربوط به این حوزه شاید برای درصد کمی از مردم دغدغه باشد اما هنرمندان صنایع دستی از شیشه‌گر گرفته تا نگارگر امروزه به دلایل مختلفی با مشکلات ریشه‌داری سر و کله می‌زنند که اتفاقا برای این قشر دغدغه جدی محسوب می‌شود.

در ادامه بررسی مشکلات حوزه صنایع دستی و با این هدف که این بار مشکل جدیدتری را پیدا کنیم، به گفت‌وگو با مریم علیدوستی، یکی از مسئولان ارزشیابی هنرمندان صنایع دستی پرداختیم تا نظر این کارشناس را درباره وضعیت حال حاضر این حوزه بپرسیم.

هنرمندان ما مفهوم خلاقیت را نمی‌دانند!

یکی از مواردی که در حوزه صنایع دستی از اهمیت برخوردار است و بارها از سوی پژوهشگران این حوزه بر روی آن تأکید شده، خلاقیت است. علیدوستی با تأکید بر اهمیت این مسئله به خبرنگار ایسنا گفت: «مفهوم خلاقیت و کاربرد را هنرمندان ما خیلی نمی‌دانند. الان باتوجه به اقتضای زمانه و تحریم‌هایی که وجود دارند، مواد و مصالحی که باید به هنرمندان در حوزه شیشه و دوخت‌های سنتی برسد، خیلی کم است و این فضا باعث شده تا هنرمندان به سمت یک سبک مینیمال شده حرکت کنند و خب باتوجه به رویکردی که به سمت شهر وجود داشته، به روستاها کمتر توجه شده و این باعث شده فضایی که برای هنرمندان یا افرادی که از روستا می‌آیند، در شهرها محدودتر شود و آن‌ها را به سمت تفکر مینیمال شدن پیش ببرد که البته در کل دنیا این اتفاق افتاده است.»

او ادامه داد: «دهکده جهانی‌ای که برای کل مردم دنیا تصور کردند، باعث شد که همه به سمت مینیمال شدن حرکت کنند. برای مثال اگر نگاه کنید حتی خانه‌ها نیز نسبت به گذشته کوچک‌تر شده است و همین باعث شده برای جلوگیری از فضای شلوغی که در خانه‌ها بود، فضای محدودتری داشته باشیم. این به تبع روی عناصر زندگی ما تأثیر گذاشته و به سمت انتزاعی شدن نیز حرکت کرده است. به همین دلیل هنرمند فکر کرده این خلاقیت محسوب می‌شود و واقعا هم هست؛ اما در کشوری مثل کشور ما خیلی این موضوع اینگونه نیست که کارشناسی شده باشد.»

علیدوستی همچنین اضافه کرد: «انگار مسیری برای هنرمندان فراهم شده است که یا می‌آیند از کشورهای دیگر کپی می‌کنند یا اینکه به صورت فی البداهه هنرمند خودش جذب این می‌شود که به سمت فضای مینیمال برود. این فضای مینیمال در حوزه صنایع دستی اما فوایدی نیز داشته و باعث شده تا صنایع دستی به سمت کاربردی شدن حرکت کند و همین کوچک شدن باعث شود تا برخی هنرمندان به سمت حوزه زیورآلات پیش بروند و بحث سفال نیز به سمت کارهای مینیمالی و کوچک حرکت کند. حتی در فضای نگارگری می‌بینیم که افراد جدید، درحال پیش رفتن به سمت تجسمی هستند و این یک تعریف کلی از اتفاقاتی است که در این عرصه رخ داده.»

او با اشاره به اهمیت کاربردی شدن محصولات صنایع دستی اظهار کرد: «بحث کاربرد در صنایع دستی یعنی بخشی از آثار این حوزه بتوانند به خانه ما بیایند که باید اول فرهنگسازی اتفاق بیافتد تا این اتفاق محقق شود. ولی اتفاقی که در این کاربردی شدن افتاده و ضربه بسیار مهلکی که زده این است که بخاطر نداشتن شناخت کافی از هویت قدیمی خودمان، بیشتر از کشورهای دیگر روی کارهای خودمان کپی می کنیم و خلاقیت کمرنگ‌تر شده است.»

بسیاری از آثار فاخر در حوزه هنرهای سنتی ثبت نمی‌شوند

رعایت نشدن کپی رایت از دیگر مشکلاتی است که علیدوستی در این گفت‌وگو بر روی آن تأکید کرد. او درباره این مسئله گفت: «بحث دوم کپی رایت است که در کشور رعایت نمی‌شود و اصلا گفته نمی‌شود که هنرمندان باید به کجا بروند تا کارشان را ثبت کنند. هنرمند حوزه صنایع دستی باید به کدام مرجع مراجعه کند تا از حق کپی رایتش دفاع شود؟»

او ادامه داد: «ما چند نوع ثبت داریم که درحال حاضر اداره ثبت کل کشور این کار را انجام می‌دهد؛ ولی انقدر توضیح و تفصیلی برای هنرمندان داده نشده و انقدر زیرمیزی افزایش یافته که باعث شده هنرمند مجبور باشد برای ثبت اثرش ۴۰ یا ۵۰ میلیون بدهد. آخرین خبری که من از هنرمندی شنیدم، این بود که به او گفته بودند من ۵ میلیون می‌گیرم و برایت اطلاعات وارد می‌کنم. این سامانه‌ای که طراحی شده به حدی سخت است که اکثرا منصرف می‌شوند. پروسه طولانی‌ای دارد که دو سال کم کم زمان می برد.»

علیدوستی در آخر خاطرنشان کرد: «در حوزه هنرهای سنتی ما نیاز داریم بسیاری از آثاری که فاخر هستند، ثبت ملی شوند ولی نمی‌شوند و یا اینکه اگر قرار است ثبت شوند، کارشناسانی که قرار هست کارها را کارشناسی کنند، اصلا نمی‌شناسند و یا متولی‌ای که درحال حاضر این کار را انجام می‌دهد، خودش شناخت ندارد چه برسد به کارشناسش. بنابراین در بسیاری از موارد هنرمند باتوجه به مشکلاتی که وجود دارد، در نهایت کارشان ثبت نمی‌شود. اگر هنرمند بتواند کارش را ثبت کند، شاید کپی رایت در جامعه ما بیشتر مفهوم پیدا کند.»

منبع: ایسنا

آشنایی با معماری کهن ایرانی در حرم رضوی

حرم مطهر رضوی نه تنها گنجینه واقعی فرهنگی و هنری است؛ بلکه در زمینه‌های مردم‌شناسی، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و اجتماعی بسیار مفید است. بسیاری از هنرها مانند معماری،نگارگری و… در آن دیده می‌شود، اما متأسفانه این آثار هنری، فرهنگی، کتیبه‎‌های حرم و بسیاری از زیبایی‌های حرم از دید بیشتر زائران آن پنهان مانده‌ است.

رجبعلی لباف‌خانیکی، پژوهشگر و باستان‌شناس خراسانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تاریخچه و معماری حرم رضوی اظهار کرد: افرادی که بنای حرم را ساخته و شکل داده‌اند، حکیمان، دانشمندان و روان‌شناسان بزرگی بوده‌اند که سعی داشته‌اند هنر ایرانی اسلامی را در این بنا تجلی دهند.

وی خاطرنشان کرد: با اینکه صفویان از مریدان و شیفتگان ائمه اطهار(ع) بودند اما حمله، هجوم و مزاحمت‌های مداوم ازبک‌ها در خراسان موجب ناامنی شده بود و به آن‌ها مجال نمی‌داد، چنانکه باید به حرم رضوی بپردازند تا جایی‌که به استناد «تاریخ شهر مشهد» بین سال‌های ۹۱۳ تا ۹۱۶ ه.ق ازبک‌ها بر خراسان مسلط شدند و طی آن ۳ سال حاکمی بر مشهد گماشتند به نام «سید هادی خواجه».

لباف‌خانیکی اضافه کرد: پس ازاین انتصاب اغلب امرای تیموری مقیم مشهد تسلیم ازبک‌ها شدند و به ماوراءالنهر انتقال یافتند و خراسان به تصرف ازبک‌ها درآمد، تا اینکه یکی از پسران سلطان حسین بایقرا به نام «محمد قاسم میرزا» به مشهد وارد شد و حاکم ازبک را آواره کرد. سیدهادی خواجه در مرو به شیبک‌خان ازبک پیوست و او «عبیدالله سلطان» را مامور حمایت از سید هادی کرد. آن دو به مشهد یورش آوردند و در مشهد دست به تعدی دراز کردند و انبوه جمعیت مجاور را آزردند و حرم مطهر را غارت و تاراج کردند.

این باستان‌شناس خراسانی ادامه داد: در مشهد به خصوص اوایل آن دوران را با مشکل مواجه می‌کردند، در نتیجه مجموعه حرم رضوی از سویی از عنایات شاه اسماعیل، پادشاه شیعی متعصب بی‌نصیب ماند و از سوی دیگر آنچه در طول زمان به حرم مطهر وقف یا هدیه شده بود به یغما رفت به گونه‌ای که هیچ اثری از دوران شاه اسماعیل صفوی در حرم موجود نیست.

وی گفت: شاه اسماعیل صفوی در اوایل ماه شعبان  سال۹۱۶ ه.ق در تعقیب شیبک‌ خان ازبک به مشهد وارد شد. شیبک خان از مشهد گریخت. شاه اسماعیل پس از زیارت حرم غارت شده رضوی توسط ازبکان، در تعقیب شیبک خان، از راه سرخس عازم مرو شد. جنگ سرنوشت‌ساز او و شیبک خان ازبک در نزدیکی شهر مرو اتفاق افتاد و منجر به شکست شیبک خان شد.

لباف‌خانیکی عنوان کرد: شاه اسماعیل سرٍ شیبک خان را از تن جدا کرد. از کاسه سرٍ او جام ساخت. پوست سرش را از کاه پر کرد و نزد مزاحم دیگر غربی، پادشاه عثمانی فرستاد. پس از آن پیروزی، خراسان به تصرف صفویه درآمد و به یمن وجود حرم رضوی شهر مشهد یکی از مراکز مهم زیارتی وتجاری در دولت صفوی شد.

این باستان‌شناس خراسانی ادامه داد: اما ۲ سال بعد باز ازبک‌ها سر بر آوردند و در اوایل سال۹۱۹ ه.ق «تیمور سلطان» و «عبیدالله خان» ازبک شهر مشهد را تصرف کردند، تا اینکه مجدد شاه اسماعیل به مشهد آمد و این شهر را آزاد کرد. البته ایران از سوی غرب نیز در معرض تهاجم عثمانی‌ها بود تا جایی که در سال ۹۲۰ ه.ق شاه اسماعیل رسما درگیر جنگ مهم و سرنوشت ساز «چالدران» شد و تا پایان عمرش (سال۹۳۰ ه.ق) مجال پرداختن به خراسان را نیافت.

blank

 

وی اضافه کرد:پس از پایان عمر شاه اسماعیل فرزند ۱۱ ساله‌اش «تهماسب میرزا» به سلطنت رسید، امرای قزلباش در دوران او به جان هم افتادند و سادات رضوی به ویژه نقیبیان صاحب اختیار واقعی شهر مشهد و حرم رضوی بودند. البته گفته می‌شود که تا سال ۹۴۶ ه.ق با فتح قندهار توسط سپاه قزلباش، خان‌های ازبک مرعوب شدند و عبیدالله ازبک درگذشت؛ مشهد بارها لگدمال ازبک‌ها شد و خسارت‌ها دید و پس از آن به مدت نیم قرن نسبتا آرام بود، اما در اواخر قرن دهم و در دوران کودکی شاه و پریشانی خراسان دوباره ازبک‌ها به مشهد ریختند و فجایعی وحشتناک به بار آوردند.

لباف‌خانیکی گفت: جای شگفت است که در دوران پر آشوب اوایل سلطنت «شاه طهماسب» حرم رضوی همچنان مورد توجه خاص و عام بود و از یک سو توسط شیفتگان و مریدان مورد تکریم و ترمیم قرار می‌گرفت و از سوی دیگر به وسیله مهاجمان ازبک مورد هجوم و غارت واقع می‌شد. پس می‌توان همان دوران را آغاز فعالیت‌های معماری عصر صفوی در مجموعه حرم رضوی دانست که احتمالا بانی این اقدامات همان سادات یا نقیبان بوده‌اند.

این پژوهشگر خراسانی ادامه داد: برای مثال در همان اوایل سلطنت شاه تهماسب تنها مناره نزدیک گنبد مرمت و طلاکاری شد و در سال۹۳۲ ه.ق نیز سطح گنبد حرم مطهر که پیش‌تر (عصر شاهرخ) با کاشی‌های نفیس تزئین شده بود به خشت‌های طلا آراسته شد و حدود ۷۰ سال پس از آن و در هنگام حمله مجدد ازبکان به رهبری «عبدالمؤمن خان» خزانه حرم به تاراج رفت و طلاهای روکش گنبد و مناره برای ضرب سکه و مصرف هزینه‌ها برچیده شد تا اینکه شاه عباس صفوی که در سال ۱۰۱۰ ه.ق پیاده از اصفهان به مشهد آمد، دستور داد مناره و گنبد دوباره به طلا آراسته شود.

وی خاطرنشان کرد: شاه تهماسب خود نیز از حرم مطهر رضوی غافل نبود و در سال۹۵۷ ه.ق که با اقتدار سلطنت می‌کرد، اوراق مشبک طلایی و پیوسته به هم بر صندوق مقبره امام رضا(ع) وقف کرد که خوشبختانه از دستبرد ازبک‌ها مصون مانده است؛ البته بعدها بر اثر فرسایش، صندوق از آن جدا شده و اکنون با ۱۶۶ قطعه در موزه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

لباف‌خانیکی بیان کرد: از اوایل قرن یازدهم ه.ق اقدامات اساسی و گسترده‌ای چه به لحاظ ساختاری و چه به جهت کاربرد شیوه‌های معماری و نگارگری در مجموعه معماری حرم رضوی اعمال شد و علاوه بر شیوه‌های بومی، از شیوه معماری رایج در اصفهان نیز در برخی فضاهای معماری حرم مطهر استفاده شد.

منبع: ایسنا

سفرنامه غار گبر

تاریخ:  ۱۳۷۲/۰۸/۲۸

این برنامه جهت شناسایی کامل غار گبر و عکس گرفتن از غار اجرا شد.

پس از جمع شدن افراد شرکت کننده در ترمینال همگی در ساعت ۰۷:۳۰ حرکت کردیم و به سمت استهبان براه افتادیم. پس از گذشتن از پلیس راه  و پمپ آتشکده، حدود پنج کیلومتر بعد و در حدود روستای رونیز سفلی و تابلوی اداره راه  ۳۵ کیلومتر به استهبان توقف کرده و به سمت تلمبه ای در سمت راست جاده بود و ما را به اشتباه انداخت حرکت کردیم. در ساعت ۰۹:۳۰ پس از صرف صبحانه قصد حرکت را داشتیم که یک روستایی ما را بر آن داشت که از آن سوالی کنیم پس از سوال کردن متوجه شدیم که این تابلو نشانه ما نبوده  و تلمبه ای که ۱ کیلومتری این مکان وجود دارد نشانه ما بوده است  و به سمت آن حرکت کردیم. پس از رسیدن به نزدیکی که نشانه آن یک قلعه و دیوار گلی بود به سمت داخل دره تغییر مسیر دادیم و در ساعت ۱۱:۰۰  شیب دره را طی کردیم تا به دره اصلی و شیب اصلی غار رسیدیم.

پس از گذشتن از شیب که می بایست که از روی یال حرکت کنیم و به اشتباه از وسط دره حرکت کردیم  و همین حرکت را کند کرد، بلاخره به روی یال رسیدیم و پس از گذشتن از روی یال به سمت راست تغییر مسیر داده و به سمت سنگ چین هایی که نشانه کرده بودند رفتیم. دیواره هایی که غار درون آن هستند پدیدار بود ولی هیچ کس نمی توانست غار را ببیند و یا حتی دقیقا” بگوید که کجاست. پس از گذشتن از پیچ به سمت راست،  غار نمایان شد. دهنه غار بزرگ است ولی دهنه آن طوری قرار گرفته که از دید مخفی می باشد و چند درخت نیز جلوی آن وجود دارد. در ساعت ۱۲:۰۰ به غار رسیدیم و سریع وارد غار شده و شروع به عکس گرفتن کردیم و پس از گرفتن عکس بساط نهار را پهن کرده و نهار را خوردیم.

پس از کمی استراحت به علت درد گرفتن پای آقای عدالت گستر ساعت ۱۴:۴۵ حرکت کردیم و به سمت پائین رفتیم و بعد از رسیدن به نعل اسبی یال به سمت چپ و از روی جاده به سمت پائین حرکت کردیم. پس از راهپیمایی نسبتا” ملایم و آرام در ساعت ۱۶:۳۰ به جاده رسیدیم و منتظر ماشین شدیم که به علت تاریک شدن مجبور شدیم با یک تریلی تا سروستان رفته و سپس با اتوبوس به شیراز بازگردیم که نهایتا” در ساعت ۱۹:۳۰ در فلکه ولی عصر بودیم.

کروکی غار: بعد از روستای رونیز سفلی تابلوی ۳۵ کیلومتری استهبان، دست راست تلمبه ای است و یک قلعه و دیوار قدیمی به اضافه یک تانکر بلند آب وزنگ زده است . دره ی مورد نظر دره ای است که دیواره های بزرگ و حتی دهنه غار بزرگی در آن می باشد. پس از وارد شدن به دره به سمت چپ و یال روبرو حرکت می کنیم .

اعضای شرکت کننده در این برنامه ۵ نفر بوند.

مرتبط:

سفرنامه سد درودزن               

سفرنامه غار زکریا استهبان