غار زکریا استهبان

سفرنامه غار زکریا استهبان

تاریخ:  ۱۳۷۲/۰۷/۰۹

این برنامه به صورت  یک روزه و با اتوبوس به اجرا گذاشته شد. صبح ساعت ۰۶:۰۰ همگی در جلوی اداره ارشاد اسلامی جمع شدند و پس از سوار شدن به اتوبوس به سمت استهبان حرکت کردیم.  ساعت ۰۶:۳۰ بود که از فلکه الله گذشته و وارد جاده شدیم و در نیمه راه با تهیه کیک و سن کوئیک صبحانه ای به مردم داده تا وقت را اتلاف نکرده باشیم؛  در ساعت ۰۹:۱۵  پس از گذشتن از دره شرکت نفت و رسیدن به ساختمان هایی در جلوی دره ی کیمیا  که احتمال قوی جهت کارخانه  و یا شرکتی بود از طریق جاده ای که در جلوی آن نام شرکت انجیر استهبان نوشته شده بود به داخل رفته و پس از وارد شدن و در نهایت جاده که به صورت خاکی بود ایستاده و همگی پیاده شدیم.

در نزدیگی این دره که نشانه ای جهت پیدا کردن دره می باشد بودن چند آب انبار قدیمی و خود دره نیز دره ی باز و کم عمقی است و طرف راست و چپ آن دیواره هایی تا پائین دره به صورت قرنیه در دو طرف وجود دارند که هیچ کدام از دره های دیگر به این ترتیب نیست. پس از پیاده شدن و پر کردن کامل آب ها و وسایل تهیه آب به سمت داخل رفته و پس از رسیدن به یک کپر خوب که قبلا” هم در آنجا بودیم به داخل آن رفته و بساط و وسایل خود را در آنجا گذاشته و پس از نشستن دو سه نفر،  در ساعت ۰۹:۳۰  بقیه به سمت داخل دره رفتیم. من و یکی دیگر از بچه ها سریعتر رفتیم و پس از پیدا کردن دهنه غار که بسیار مشکل بود، چون روی آن را پوشیده بودند. دهنه غار را باز کرده و همگی وارد آن شدیم. نشانه دهنه غار  وجود کف سنگی در اطراف غار که شیب خیلی کمی داشت و وجود سوراخی درسمت  جاده در دیواره ی بالایی که کمی بالاتر از خط امتداد آن دهنه ی غار وجود داشت؛ یعنی غار در روبروی سوراخ دیواره که بسیار مشخص است و در کف زمین می باشد.

در ساعت ۱۰:۳۰ پس از وارد شدن به غار در اطراف آن کمی همگی را سرگرم کرده و بعد تعداد معدودی وارد دهنه دوم شدیم و پس از رفتن داخل غار و عکس گرفتن  در ساعت ۱۳:۰۰ افراد کامل به بیرون آمده و بعد از رسیدن به گپر بساط نهار را پهن کرده و همگی نهار خوردیم و پس از صرف نهار و استراحت در ساعت ۱۶:۰۰ به سمت آبشار و سر آسیاب استهبان  رفته و در آنجا استراحت کوتاهی داشته و درساعت ۱۷:۳۰ سوار ماشین شده و به سمت شیراز حرکت کردیم و در ساعت ۲۰:۰۰ به شیراز رسیدیم.